هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روش صحيح تست زدن

چگونه درست تست بزنيم ؟ شيوه جديد تست زنی كنكور 1402

دسته بندی : تحصیلی
1401/08/23

به جرعت میتوان گفت که اگر شما به 100 درصد مطالب کل کتاب مسلط شده باشید قطعا نمیتوانید در کنکور موفق شوید تا زمانی که درک کنید چگونه درست تست بزنید، کنکور سراسری سال 98 به بعد دچار تغییراتی شده و  طراحان کنکور میخواهند فنون تست زنی دانش آموزان را بسنجند و شما به عنوان دانش آموز کنکوری باید با شیوه تست زنی درست آشنا شوید.

چگونه درست تست بزنيم؟ سؤالی كه شايد تا به اين لحظه بسيار توسط افراد مطرح شده است و البته كه دانش آموزان بسيار زيادی هم به دنبال پاسخ آن می‌گردند؛ اما در اين بين بايد گفت كه درست تست زدن قطعاً به قلق خاصی وابسته است؟ آيا بايد آموزش‌های بسيار جزئی در رابطه با آن‌ها ببينيم؟ قطعاً كه به اين سؤال هم بله و خير می‌توان نسبت داد كه در ادامه به آن به‌صورت جزئی خواهيم پرداخت. ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن داريم كه صفر تا صد آن كه چگونه درست تست بزنيم را برای شما شرح داده و البته نكات مهم در رابطه با آن ها را هم برای شما شرح دهيم؛ توجه داشته باشيد مطلبی كه ذكر می‌شود توسط مشاوران تاييد شده و هيچ جای نگرانی نخواهد بود.

ابتدا موضوعی كه شايد شما به آن بسيار آشنا خواهيد بود شيوه تمركز كردن شما است، شما به‌عنوان يك دانش آموز بايد توجه داشته باشيد كه اولين موضوع حائز اهميت برای شما ان است كه بايد تمركز مطلق باشيد به اين صورت كه اگر شما از حداكثر تمركز خود استفاده نكنيد قطعاً كه به مشكل برخورد خواهيد كرد ولی چرا؟( حالا اينجا برات قشنگ توضيح ميدم؛ اول اينكه تست زنی بايد با دقت بالایی انجام بشه به اين دليل كه هر گزينه و هر كلمه ایی كه تو گزینه‌ها است ممكن كه جواب رو از اين رو به اون رو بكنه؛ پس بايد خيلی بهش توجه كنی. اينجاس كه تفاوت دانش آموز با دقت با بی دقت ديده ميشه)

اما آيا آموزش افزايش تمركز هم پاسخگو است؟ قطعاً كه بله، هر آموزشی قطعاً پاسخ عالی هم خواهد داشت به اين منظور كه برای افزايش تمركز اگر شما ترفندهای خاصی را اجرا كنيد قطعاً نتيجه عالی كسب خواهيد كرد و نتيجه عالی خواهيد گرفت.

 

آموزش و تأثیر آن بر روی درست تست زدن :

آموزش‌ها هميشه از قديم تا به الان بر روی هر پايه ایی بسيار مؤثر بوده است به‌ویژه پایه‌های دوازدهم و دبيرستان كه بسيار حساس و البته مهم هستند ولی چگونه بايد آموزش بسيار خوبی را انتخاب كنيم؟ سايت برتر آموز برای شما دانش آموزان و کنکوری‌ها آموزش‌های نظير آموزش فيزيك قرار داده است كه بتوانيد در كمترين زمان آموزش را دريافت كرده و البته بتوانيد فيزيك كنكور خودتان را با بالاترين درصد برسانيد؛ شايد در نگاه اول اين موضوع كمی برای شما عجيب برسد ولی توجه داشته باشيد ميزان سطح آموزش و مثال‌هایی كه در دوره‌های آموزشی حل می‌شود و تست‌های آموزشی باعث می‌شود كه شما به‌خوبی رتبه عالی در كنكور كسب كرده و رتبه خوبی هم به دست آوريد.

تفاوت اصلی بين آموزش و البته کتاب‌های كمك درسی در چه چيزی است؟ توجه داشته باشيد كه کتاب‌های درسی هم به شيوایی ممكن موضوعات را شرح داده و تست و مثال‌هایی برای شما حل كرده و در ضمن از قيمت پایین‌تری هم برخوردار است ولی نكته ایی كه وجود دارد آموزش تصوير سازی شده و… ندارد، برعكس آن كه در دوره‌های آموزشی ما پشتيبانی عالی حضور دارد.

بهترين روش تست زنی

چگونه درست تست بزنيم ( فن تست زنی):

تا به اينجای مقاله موضوعات مهم برای شما شرح داده شد و حال نوبت آن فرا رسيده كه به سؤال چگونه درست تست بزنيم پاسخ دهيم؛ توجه داشته باشيد كه در هر بخش برای‌ شما نكاتی مهم عنوان شده كه با يادداشت برداری آن‌ها قطعاً نتيجه ایی مثبت برای خودتان به دست می‌آورید:

  • مطالعه درست داشته باشيد: اشتباهی كه دانش آموزان انجام می‌دهند آن است كه درست تست زدن را بر مبنای مطالعه جزیی می‌دانند به اين صورت كه اگر يك بخش رو به‌صورت كمی مطالعه کرده‌اند به سراغ تست‌های آن بخش می‌روند؛ اگر شما هم از آن دسته دانش آموزان هستيد بايد ذكر شود كه نتيجه ایی مثبت برای‌ شما حاصل نخواهد شد با اين روند تست زنی؛ اما بهترين كار چيست؟ شما ابتدا بايد به‌صورت بسيار مفهومی مطالعه داشته باشيد و به عبارتی متن به متن كتاب و قیدهای آن را فرا گرفته باشيد( اولويت اول شما بايد قیدها باشد) حال بعد از اين مورد بايد به سراغ تست زنی برويد. البته كه در اولين تجربه خود از هر درس انتظار نداشته باشيد كه درصد بالایی بزنيد و يا آن كه به‌تمامی سؤالات پاسخ دهيد البته كه بايد بدانيد با تحليل تست‌ها و آموزش‌های درست می توانيد انتظار خودتان را بالا ببريد.( حالا فهميدی‌ كه مطالعه چقدر مؤثر هستش؟ اگر يك درسی رو به‌صورت خوب و مطالعه نكنی و همينجوری بری تست هاشون بزنی اصلاً نتيجه درستی نمی‌گیری)

 

  • دسته بندی كردن درس‌ها: تو اين بخش به سؤال چگونه درست تست بزنيم به‌صورت كامل پاسخ خواهيم داد؛ قبل از آن توجه داشته باشيد كه ما چگونه دروس را طبقه بندی می‌کنیم.

 

اولين نوع از دروس‌هایی كه می‌خواهیم طبقه بندی كنيم دروس همانند رياضی و حسابان و آمار احتمال و… می‌باشد؛ اين نوع از درس‌ها زير مجموعه رياضی خواهند بود كه در سه پايه رشته رياضی و البته علوم تجربی و علوم انسانی نيز حضور دارد؛ اما سؤال اصلی آن است كه قلق تست زنی آن چگونه است؟ يا به‌اصطلاح چگونه درست تست بزنيم ؟توجه داشته باشيد كه شما ابتدا بايد تمامی فرمول‌ها را فرا گرفته باشيد و مثال‌های زيادی را هم حل كرده باشيد.( اما منظور از حل تست‌های فراوان چيست؟ دروسی همانند رياضی شما حداقل بايد تست‌های آن را قبلاً حل كرده باشيد و يا مشابه آن را ديده باشيد تا آن كه بتوانيد آن‌ها را حل كنيد، ولی اگر تستی را اولين بار مشاهده كنيد بسيار سخت است كه به آن پاسخ دهيد و البته كه اين مورد بسيار برای شما سخت خواهد شد). استفاده از گزینه‌ها  هرگز فراموش نشود، شما می‌توانید با توجه به برخی از مباحث همانند توابع و… از گزینه‌ها استفاده كنيد يعنی بجای حل  تمامی سؤالات و تا انتها حل كردن آن از گزینه‌ها استفاده كنيد.

 

دومين دسته از دروس‌ها مفهومی هستند؛ همانند زيست شناسی و فلسفه و منطق و… كه دانش آموزان بايد به آن‌ها توجه خاصی را ارائه دهند به اين دليل كه دارای ضرايب بالایی هم هستند. تنها نكته ایی كه برای اين دسته از دروس‌ها وجود دارد آن است كه شما مطالعه عالی داشته باشيد و هميشه در حال تست زنی باشيد؛ البته تحليل بعد از تست زنی هیچ‌گاه فراموش نشود.

درست ترين روش تست زنی كنكور

  • تحليل هرگز فراموش نشود: قبل از آن كه سراغ ادامه مبحث برويم بايد اين سؤال مطرح شود كه هدف شما از تست زنی دقيقا چيست؟ آيا فقط آزمون خودتان است؟ قطعاً كه خير، شما پس از هر تستی كه می‌زنید بايد آن را تحليل كرده و البته كه نكات مربوطه به آن را هم يادداشت كنيد و اما ضرورت اين كار در چه چيزی می‌باشد؟ قطعاً كه شما با اين كار می‌توانید اطلاعات و به‌اصطلاح نكات فراوانی را از تست‌ها استخراج كنيد و اين نكات هستند كه می‌توانند درصد هر درس را بالا ببرند.( اما چگونه تحليل كنيم و چه زمانی؟ شما حتماً در همان روی كه تست می‌زنید بايد تحليل هم انجام دهيد به اين دليل كه هنوز دليل پاسخ به يك گزينه در ذهن شما است و اگر گزينه ایی را اشتباه پاسخ داده باشيد و يا اصلاً پاسخ نداده باشيد می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را تحليل و البته نكات آن‌ها را استخراج و يادداشت كنيد؛ اما چقدر اين موارد زمان خواهد برد؟ اگر شما 25 تا تست را در 30 دقيقه بزنيد قطعاً برای تحليل آن‌ها نيز 30 دقيق حداقل زمان نياز خواهيد داشت و با اين وجود می‌توانید نتيجه مثبتی دريافت كنيد؛ توجه داشته باشيد تحليل تست از تست زنی بدون تحليل بسيار اثر پذيری بالا و البته مهم‌تر است)

 

  • سؤالات آسان را اولويت قرار دهيد: در رابطه با چگونه درست تست بزنيم ؛بايد بدانيد كه تمام تست‌ها سخت نخواهد بود و البته كه تست‌های آسان هم برای دانش آموزان وجود خواهد داشت. ابتدا شما به‌عنوان دانش آموز بهتر است كه تست‌های آسان را پاسخ دهيد و در ادامه به سراغ تست‌های سخت برويد. قابل توجه است كه هميشه ذهن دانش آموزان با تست‌های سخت بر هم خواهد خورد و اين موضوع نيز بسيار آزار دهنده است به اين صورت كه دانش آموزان با ندانستن پاسخ يك تست سریعاً روحيه خودشان را از دست خواهند داد و تمركز زيادی برای تست‌های بعدی قائل نخواهند بود. بايد ذكر شود كه فرق دانش آموزان در اين مورد قابل مشاهده خواهد بود؛ دانش آموزی كه تجربه زيادی داشته باشد قطعاً با اين موضوع آشنا است و به سراغ سؤالات آسان رفته و در انتهای به حل سؤالات سخت می پردازد به اين دليل كه زمانی كافی دارد و البته روحيه خودش را هم حفظ كرده است.( پس بهتره بدونی برای يك تست نبايد خودتون ببازی و حل نكردن يك تست منجر بشه كه به بقيه سوالات پاسخ ندی)

 

  • تجربه كسب كنيد: آيا تمامی رتبه‌های برتر كنكور در ابتدا می‌توانستند كه به‌تمامی سؤالات پاسخ دهند؟ آيا می‌توانستند كه درصد خوبی كسب كنند؟ قطعاً كه خير و اصلاً كه اين گونه نبوده است. شما به‌عنوان دانش آموزان بايد چندين مرتبه اين موارد را پشت سر هم بگذاريد تا بتوانيد كه نتيجه مثبتی به دست آوريد به‌عنوان مثال برای قلق تست زنی در دروسی مثل رياضی شما حداقل بايد 10 بار تست زده باشيد تا بدانيد روند تست زنی چگونه است و البته كه با استمرار در اين كار نتيجه عالی هميشه در انتظار شما خواهد بود.

روش تست زدن كنكور 1402

آيا شركت كردن در آزمون‌های آزمايشی مفيد خواهد بود؟

شما به‌عنوان يك دانش آموز برای آن كه بدانيد مسير درستی را پيش گرفته‌اید و يا نتيجه مثبتی گرفته‌اید و يا نه بهتر است كه در کنکورهای آزمايشی يا همان آزمون‌های آزمايشی شركت كنيد؛ شركت در اين آزمون‌ها سبب می وشد كه شما با شرايط كنكور و شرايط جلسه كنكور آشنا شده و خودتان را محك بزنيد و از طرفی بايد بدانيد كه رتبه شما در بين افراد چگونه است و البته كه می‌توانید در اين زمينه هم خودتان را به‌خوبی ارزيابی كنيد.

فقط توجه داشته باشيد كه اين آزمون‌ها با توجه به بودجه بندی‌های خاصی برگزار می‌شوند به‌عنوان مثال فصل 1 و 2 كتاب رياضی و… را در تاريخی معينی بايد آزمون دهيد و اين ترتيب در دفترچه زمان بندی آزمون‌ها برای‌ شما تحويل داده خواهد شد.( پيشنهاد كلی ما آن است كه شركت كردن در اين آزمون‌ها خوب خواهد بود؛ البته از طرفی بايد هزينه ایی هم بپردازيد ولی راه‌های ديگری هم وجود خواهد داشت، می‌توانید سؤالات آزمون را پس از اتمام آزمون‌ها دانلود كرده و تست‌هایشان را بزنيد و از روی كليد پاسخنامه برای خودتان درصد بگيريد؛ البته كه اين كار هيچ هزينه ایی ندارد ولی زمان زيادی از شما خواهد گرفت)

کتاب کمک درسی و تأثیر مثبت در درست تست زدن:

چگونه درست تست بزنیم با کتاب‌ها کمک درسی، خب شاید شنیده باشید که فلان استاد گفته در کتاب کمک درسی ریاضی برای تست زدن خیلی خوبه و شاید شما اصلاً ندونید که کتاب کمک درسی چگونه به شما کمک می‌کند و اینکه اصلاً باید چگونه با کتاب کمک درسی پیش بریم؟ بیا تا برات قشنگ توضیح بدم.( برای درک بهتر شما از این موضوع با مثال شرح خواهیم داد)

فرض کنید که شما در درسی همانند ریاضی بسیار ضعیف هستید و البته که برای افزایش تراز ریاضی خود و سطح خودتان بهتر است که از کتاب‌های کمک درسی استفاده کنید، اولین قدم برای درست تست زدن آن است که شما کتابی با توجه به سطح خودتان انتخاب کنید و حال این یعنی چه؟ مثلاً اگر شما بسیار ضعیف هستید از کتاب‌ها مبتدی و اگر در درسی به‌عنوان مثال قدرتمند هستید کتابی سطح بالا انتخاب کنید( توجه داشته باشید که در هر صورت باید درس‌نامه را به‌خوبی مطالعه کنید)؛ یکی از ویژگی‌های کتاب‌های کمک درسی آن است که در آخر هر مبحث برای شما تست‌های قرار داده‌اند و البته که شما با حل کردن آن‌ها می‌توانید نکته دریابید.

موضوع مهم آن است که هدف از تست زدن در اوایل مطالعه درصد گیری و… نیست فقط و فقط شما باید از تست‌ها نکته استخراج کنید و این نکات سبب می‌شود که سطح سواد شما نیز افزایش یابد.

خب در قدم بعدی سریع برو سراغ تست‌های سنجشی، اما تست سنجشی  چیه؟ ببین بعد از تست آموزشی که کلی نکته به دست آوردی بهتره برسی تست‌هایی برای خودت انتخاب کنی که آسون نباشه و اینکه اون ها رو حل کن و ببین چند تاشو درست زدی و بعدش درصد گیری کن ببین با خودت چند چندی. توجه کن اگر هم درصد خوبی به دست نیاوری هنوز راه ادامه داره و بدون شک پیشرفت می‌کنی پس افت انگیزه پیدا نکنی ها.

 

استفاده از منابع دیگر:

خب برای اینکه به سؤال چگونه درست تست بزنیم به‌درستی پاسخ دهیم بهتره که بگیم از دیگر منابع سایت ما نیز استفاده کنید، قطعاً که شما با خواندن این مقاله نکات ارزشمندی را به دست آوردید ولی پیشنهاد می‌شود که مقاله موفق شدن در کنکور  را به‌خوبی مطالعه کنید، چون برای دانش آموزان بسیار اثر مثبت می‌گذارد.

برای جلوگیری از افت انگیزه هم بهتره سریعاً بری سراغ تأثیر گذار ترین جملات انگیزشی و کوهی پر از انگیزه بشی.

البته یکی دیگه از دغدغه های دانش آموزان اینکه اصلاً نمیتونن در روز 8 ساعت الی 10 ساعت مطالعه داشته باشند؛ خب این دانش آموزا باید آموزش مناسبی بدست بیارند، خب این آموزش رو به‌صورت رایگان برای شما ارائه داده‌ایم در روش افزایش ساعت مطالعه برای کنکور .

سخن پايانی و جمع بندی:

اميدوار هستيم از اين مقاله( چگونه درست تست بزنيم )نهايت بهره را كسب كرده و البته در صورت رضايت آن را برای دوستانتان به اشتراك بگذاريد توجه داشته باشيد كه در صورت هر ابهامی می‌توانید در بخش نظرات آن را برای ما مطرح كنيد. در انتهای مطلب بهتر است چند نكته مهم را ذكر كنيم.

اولين موردی كه حائز اهميت است؛ نحوه مطالعه شما خواهد بود؛ همان‌طور كه در بخش‌های ابتدایی از اهميت اين موضوع برای شما ذكر شد بايد به آن بسيار توجه داشته باشيد و اصلاً آن را دست كم نگيريد؛ در صورتی‌ كه مطالعه عميق نداشته باشيد قطعاً نتيجه مثبتی در تست زنی حاصل نخواهد شد.

تحليل هرگز فراموش نشود؛ شما بيشتر به نكات تست‌ها نياز خواهيد داشت تا آن كه درصد خوبی به دست آورید.( خواهشمنديم كه از اين موضوع اصلاً و به هيچ وجه غافل نشويد)

آموزش مناسبی را برای خود انتخاب كنيد، شما به‌عنوان دانش آموز اين حق را داريد كه از بهترين آموزش‌ها بهره‌مند باشيد و كه در سايت برتر آموز برای شما بهترین‌ها را ارائه داده‌ایم.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *