هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه سرمایه گذاری کنیم؟ آموزش سرمایه گذاری در 2022

دسته بندی : کسب و کار
1401/01/16

بازی رومیزی کلاسیک اتللو با شعار “یک دقیقه برای یادگیری… یک عمر برای تسلط” همراه است. این جمله می تواند برای انتخاب سرمایه گذاری شما اعمال شود. درک اصول اولیه زمان زیادی نمی برد، اما تسلط بر نکات ظریف می تواند یک عمر طول بکشد.

گفته شد، در اینجا اصول اولیه وجود دارد. هنگامی که با این مفاهیم آشنا شدید، آماده شروع به یک سرمایه گذاری عاقلانه خواهید بود.

نکات مهم این مقاله

  • به یک جدول زمانی متعهد شوید. به پول خود زمان بدهید تا رشد کند و ترکیب شود.
  • میزان تحمل ریسک خود را تعیین کنید، سپس انواع سرمایه گذاری هایی را انتخاب کنید که با آن مطابقت دارند.
  • 5 واقعیت کلیدی انتخاب سهام را بیاموزید: سود سهام، نسبت P/E، بتا، EPS و بازده تاریخی.

قانون 80/20

اصل پارتو یک مفهوم مفید است که باید در هنگام شروع کاری که شامل حجم وسیعی از اطلاعات است، به خاطر داشت، مانند موضوع “چگونه سرمایه گذاری های خود را انتخاب کنید”. در بسیاری از جنبه های زندگی و یادگیری، 80 درصد از نتایج حاصل از 20 درصد تلاش است. این اصل که به نام اقتصاددان ویلفردو پارتو نامگذاری شده است، اغلب “قانون 80/20” نامیده می شود.

ما از این قانون پیروی می‌کنیم و بر ایده‌ها و اندازه‌گیری‌های اصلی تمرکز می‌کنیم که اکثر روش‌های سرمایه‌گذاری صحیح را نشان می‌دهند.

جدول زمانی خود را بشناسید

شما باید به یک دوره زمانی متعهد شوید که در طی آن آن سرمایه گذاری ها را دست نخورده رها کنید. تنها با یک افق بلندمدت می توان نرخ بازده معقولی را انتظار داشت.

وقتی سرمایه‌گذاری‌ها زمان زیادی برای قدردانی دارند، به احتمال زیاد از فراز و نشیب‌های اجتناب‌ناپذیر بازار سهام عبور می‌کنند.

ممکن است در کوتاه مدت بتوان بازدهی ایجاد کرد، اما محتمل نیست. همانطور که وارن بافت، سرمایه‌گذار افسانه‌ای می‌گوید، «شما نمی‌توانید با باردار کردن 9 زن در یک ماه بچه‌دار شوید».

جادوی ترکیب کردن

یکی دیگر از دلایل مهم برای دست نخورده ماندن سرمایه گذاری های خود برای چندین سال، استفاده از مزایای ترکیبی است.

هنگامی که مردم به “اثر گلوله برفی” اشاره می کنند، در مورد قدرت ترکیب صحبت می کنند. وقتی شروع به کسب درآمد از پولی می کنید که سرمایه گذاری شما قبلاً به دست آورده است، رشد مرکب را تجربه می کنید.

به همین دلیل است که افرادی که بازی سرمایه‌گذاری را زودتر شروع می‌کنند، می‌توانند بسیار بهتر از افرادی که دیر شروع می‌کنند، عمل کنند. آنها از مزایای رشد مرکب در یک دوره زمانی طولانی تر بهره مند می شوند.

کلاس های دارایی مناسب را انتخاب کنید

تخصیص دارایی به معنای تقسیم سرمایه گذاری شما به چندین نوع سرمایه گذاری است که هر کدام درصدی از کل را نشان می دهد.

به عنوان مثال، ممکن است نیمی از پول خود را در سهام و نیمی دیگر را در اوراق قرضه قرار دهید. اگر می‌خواهید سبد متنوع‌تری داشته باشید، ممکن است فراتر از این دو طبقه گسترش پیدا کنید و شامل تراست‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REITs)، کالاها، فارکس یا سهام بین‌المللی باشید.

برای دانستن استراتژی تخصیص مناسب برای شما، باید میزان تحمل خود را برای ریسک درک کنید. اگر ضررهای موقت شما را در شب بیدار نگه می دارد، روی گزینه های کم خطر مانند اوراق قرضه تمرکز کنید. اگر می‌توانید به دنبال رشد بلندمدت تهاجمی با شکست مواجه شوید، به سراغ سهام بروید.

هیچ کدام یک تصمیم همه یا هیچ نیست. حتی محتاط‌ترین سرمایه‌گذاران نیز باید در چند سهام بی‌تراشه یا یک صندوق شاخص سهام شرکت کنند، زیرا بدانند که آن اوراق قرضه مطمئن هرگونه ضرر را جبران می‌کند. و حتی نترس ترین سرمایه گذار باید مقداری اوراق قرضه اضافه کند تا از افت شدید آن جلوگیری کند.

پاداش تنوع

انتخاب از میان طبقات مختلف دارایی فقط ریسک را مدیریت نمی کند. جوایز بیشتر از تنوع حاصل می شود.

هری مارکوویتز، اقتصاددان برنده جایزه نوبل، از این جایزه به عنوان “تنها ناهار رایگان در امور مالی” یاد کرد. اگر پرتفوی خود را متنوع کنید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

در اینجا مثالی از منظور مارکویتز آورده شده است: سرمایه‌گذاری 100 دلاری در S&P 500 در سال 1970 تا پایان سال 2013 به 7771 دلار افزایش می‌یابد. سرمایه‌گذاری به همان میزان در مدت مشابه در کالاها (مانند شاخص S&P GSCI) ممکن است باعث شد پول شما به 4829 دلار برسد.

حال، تصور کنید که در دو استراتژی را اتخاذ کرده اید. اگر 50 دلار را در S&P 500 و 50 دلار دیگر را در S&P GSCI سرمایه گذاری کرده بودید، کل سرمایه گذاری شما در همان دوره به 9457 دلار افزایش می یافت. این بدان معناست که بازدهی شما 20 درصد از سبد سهام S&P 500 فراتر رفته و تقریباً دو برابر عملکرد S&P GSCI خواهد بود.

یک رویکرد ترکیبی بهتر عمل می کند.

دارایی های سنتی و جایگزین

اکثر متخصصان مالی همه سرمایه گذاری ها را به طور کلی به دو دسته تقسیم می کنند، دارایی های سنتی و دارایی های جایگزین.

  • دارایی های سنتی شامل سهام، اوراق قرضه و پول نقد است. وجه نقد عبارت است از پول موجود در بانک، از جمله حساب های پس انداز و گواهی سپرده.
  • دارایی های جایگزین هر چیز دیگری است، از جمله کالاها، املاک و مستغلات، ارز خارجی، هنر، کلکسیون، مشتقات، سرمایه های مخاطره آمیز، محصولات بیمه خاص، و سهام خصوصی.

اکثر سرمایه گذاران فردی متوجه خواهند شد که ترکیبی از سهام و اوراق قرضه، به علاوه یک بالشتک نقدی، ایده آل است. هر چیز دیگری نیاز به دانش بسیار تخصصی دارد. اگر در چینی های آنتیک چینی متخصص هستید، سراغ آن بروید. اگر اینطور نیستید، بهتر است به اصول اولیه پایبند باشید.

تعادل سهام و اوراق قرضه

اگر اکثر سرمایه گذاران بتوانند با ترکیبی از سهام و اوراق قرضه به اهداف خود برسند، سؤال نهایی این است که چه مقدار از هر طبقه را باید انتخاب کنند؟ بگذار تاریخ راهنما باشد.

اگر هدف شما بازدهی بالاتر است و می‌توانید ریسک بالاتری را تحمل کنید، بیشتر سهام راه‌حلی هستند که می‌روید. واقعیت این است که بازده کل سهام در طول تاریخ بسیار بیشتر از سایر طبقات دارایی بوده است.

جرمی سیگل، نویسنده، در کتاب خود سهام برای درازمدت، موردی قدرتمند برای طراحی سبد سهامی که عمدتاً از سهام تشکیل شده است، ارائه می‌کند.

منطق او: “در طول 210 سالی که من بازده سهام را بررسی کردم، بازده واقعی یک سبد سهام متنوع به طور متوسط ​​6.6 درصد در سال بوده است.”

یک سرمایه گذار ریسک گریز ممکن است حتی با نوسانات کوتاه مدت ناراحت باشد و امنیت نسبی اوراق قرضه را انتخاب کند، اما بازده کمتر خواهد بود. سیگل خاطرنشان می کند: “در پایان سال 2012، بازده اوراق قرضه اسمی حدود 2 درصد بود.” 30 سال. با این حال، هیچ کشوری در تاریخ جهان هرگز کاهش قیمتی به این بزرگی را تجربه نکرده است.»

پول نقد یک گزینه نیست

هر ترکیبی را انتخاب کنید، مطمئن شوید که انتخاب می کنید. احتکار پول نقد گزینه ای برای سرمایه گذاران نیست زیرا تورم ارزش واقعی پول نقد را از بین می برد. مورد مثال: با نرخ تورم 3 درصد در سال، 100000 دلار در 30 سال فقط 40000 دلار خواهد بود.

سن شما به اندازه شخصیت شما مرتبط است. با نزدیک‌تر شدن به دوران بازنشستگی، باید ریسک‌های کمتری را متحمل شوید که می‌تواند موجودی حساب شما را درست زمانی که به آن نیاز دارید به خطر بیندازد.

برخی افراد موجودی سهام/ اوراق قرضه خود را با استفاده از “قانون 120” انتخاب می کنند. ایده ساده است: سن خود را از 120 کم کنید. عدد حاصل بخشی از پولی است که در سهام قرار می دهید. بقیه به اوراق قرضه می رود. بنابراین، یک فرد 40 ساله 80 درصد در سهام و 20 درصد در اوراق قرضه سرمایه گذاری می کند. ده سال بعد همین فرد باید 70 درصد سهام و 30 درصد اوراق قرضه داشته باشد.

نحوه انتخاب سهام

اکنون که می‌توانیم ببینیم که سهام ارزش بلندمدت بالاتری را نسبت به اوراق قرضه ارائه می‌دهند، بیایید به عواملی که سرمایه‌گذار باید در هنگام ارزیابی سهام در نظر بگیرد، نگاه کنیم.

40000 دلار، قدرت مخارج واقعی 100000 دلار پس از 30 سال تورم 3 درصدی.

با رعایت اصل پارتو، پنج جنبه مهم را در نظر خواهیم گرفت. آنها سود سهام، نسبت P/E، بازده تاریخی، بتا و سود هر سهم (EPS) هستند.

سود سهام

سود سهام روشی قدرتمند برای افزایش درآمد شماست. دفعات و میزان سود به اختیار شرکت است و عمدتاً ناشی از عملکرد مالی شرکت است. شرکت های مستقر بیشتر معمولاً سود سهام پرداخت می کنند.

و سود سهام محرک جدی ثروت است. بر اساس مقاله سفید هارتفورد فاندز، با بازگشت به سال 1960، 82 درصد از بازده کل شاخص S&P 500 را می توان به سود سهام سرمایه گذاری مجدد و قدرت ترکیب نسبت داد.

علاوه بر این، پرداخت سود سهام نشانه یک شرکت سالم است.

نسبت P/E

نسبت قیمت به سود، قیمت فعلی سهام شرکت در مقایسه با سود هر سهم آن است. برای مثال، نسبت AP/E 15 به ما می گوید که سرمایه گذاران مایلند به ازای هر 1 دلار درآمدی که کسب و کار در طول یک سال به دست می آورد، 15 دلار بپردازند.

نسبت P/E بهترین شاخص ارزش سهام است.

نسبت P/E بالا نشان‌دهنده انتظارات بیشتر برای یک شرکت است، زیرا سرمایه‌گذاران پول بیشتری را با پیش‌بینی درآمدهای آتی تحویل می‌دهند.

نسبت P/E پایین ممکن است نشان دهنده این باشد که یک شرکت کمتر از ارزش گذاری شده است.

نسبت P/E ایده آل چیست؟ هیچ عدد کاملی وجود ندارد با این حال، سرمایه گذاران می توانند از میانگین نسبت P/E سایر شرکت ها در همان صنعت برای تشکیل یک خط مبنا استفاده کنند. به عنوان مثال، میانگین نسبت P/E در صنعت محصولات بهداشتی 161 است. میانگین در صنعت خودرو و کامیون فقط 15 است.

نسبت P/E سهام در اکثر وب سایت های گزارشگری مالی به راحتی قابل مشاهده است.

آموزش اکسل دوره آموزشی صفر تا صد کامل

بتا

این عدد نشان دهنده نوسانات یک سهم در مقایسه با کل بازار است. اوراق بهادار با بتای 1 نوسانی مشابه بازار را نشان می دهد. هر سهمی با بتای زیر 1 از نظر تئوری نوسانات کمتری نسبت به بازار دارد. سهامی با بتای بالای 1 از نظر تئوری بی ثبات تر از بازار است.

به عنوان مثال، یک اوراق بهادار با بتای 1.3 30 درصد بیشتر از بازار نوسان دارد. اگر S&P 500 5 درصد افزایش یابد، سهامی با بتای 1.3 می تواند تا 8 درصد افزایش یابد.

اگر می‌خواهید سهام داشته باشید، اما می‌خواهید اثر نوسانات بازار را نیز کاهش دهید، بتا معیار خوبی برای استفاده است.

سود هر سهم (EPS)

EPS یک رقم است که نشان دهنده بخشی از درآمد یک شرکت، پس از کسر مالیات و سود سهام ممتاز است که به هر سهم از سهام عادی تخصیص می یابد.

سرمایه گذاران می توانند از این عدد برای سنجش میزان ارزشی که یک شرکت می تواند به سهامداران ارائه دهد استفاده کنند. EPS بالاتر باعث افزایش قیمت سهام می شود. این عدد به ویژه در مقایسه با برآوردهای سود یک شرکت مفید است. اگر شرکتی مرتباً پیش‌بینی‌های سود را برآورده نکند، ممکن است سرمایه‌گذار بخواهد در خرید سهام تجدیدنظر کند.

محاسبه ساده است. اگر یک شرکت درآمد خالص 40 میلیون دلاری داشته باشد و 4 میلیون دلار سود سهام پرداخت کند، مبلغ 36 میلیون دلار باقی مانده بر تعداد سهام موجود تقسیم می شود. اگر 20 میلیون سهم موجود باشد، EPS 1.80 دلار است (36 میلیون دلار / 20 میلیون سهم موجود).

بازگشت های تاریخی

سرمایه گذاران اغلب پس از خواندن سرفصل های مربوط به عملکرد خارق العاده سهام به آن علاقه مند می شوند. فقط به یاد داشته باشید، این خبر دیروز است.

یا همانطور که بروشورهای سرمایه گذاری همیشه بیان می کنند، “عملکرد گذشته پیش بینی کننده بازده آینده نیست.”

تصمیمات صحیح سرمایه گذاری باید زمینه را در نظر بگیرد. نگاهی به روند قیمت ها حداقل در 52 هفته گذشته برای درک این که قیمت سهام ممکن است به کجا برسد، ضروری است.

تحلیل فنی و بنیادی

شما می توانید از طریق فرآیند تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی، سرمایه گذاری هایی را برای سبد خود انتخاب کنید. بیایید ببینیم این اصطلاحات به چه معنا هستند، تفاوت آنها چگونه است و کدام یک برای سرمایه گذار معمولی بهترین است.

تحلیل تکنیکال

تحلیلگران فنی حجم عظیمی از داده ها را در تلاش برای پیش بینی جهت قیمت سهام بررسی می کنند. داده ها عمدتاً از اطلاعات قیمت گذاری گذشته و حجم معاملات تشکیل شده اس

تجزیه و تحلیل بنیادی با نیازهای اکثر سرمایه گذاران مطابقت دارد و از مزیت ایجاد حس خوب در دنیای واقعی برخوردار است.

تحلیلگران فنی علاقه ای به سیاست پولی یا تحولات اقتصادی گسترده ندارند. آنها بر این باورند که قیمت ها از یک الگو پیروی می کنند و اگر بتوانند الگو را رمزگشایی کنند، می توانند با معاملات به موقع از آن استفاده کنند.

در دهه‌های اخیر، فناوری سرمایه‌گذاران بیشتری را قادر ساخته تا این سبک سرمایه‌گذاری را تمرین کنند، زیرا ابزارها و داده‌ها بیش از همیشه در دسترس هستند.

تحلیل بنیادی

تحلیلگران بنیادی ارزش ذاتی یک سهام را در نظر می گیرند. آنها به چشم انداز صنعت، کیفیت مدیریت شرکت، درآمدهای شرکت و حاشیه سود آن نگاه می کنند.

بسیاری از مفاهیم مورد بحث در این مقاله در دنیای تحلیلگر بنیادی رایج است.

تجزیه و تحلیل فنی برای افرادی مناسب است که زمان و سطح راحتی با داده ها را برای استفاده از اعداد بی حد و حصر دارد. در غیر این صورت، تحلیل فاندامنتال با نیازهای اکثر سرمایه گذاران مطابقت خواهد داشت و این مزیت را دارد که در دنیای واقعی حس خوبی ایجاد کند.

مدیریت هزینه ها 

سعی کنید هزینه ها را پایین نگه دارید. کارمزد کارگزاری و نسبت هزینه های صندوق های مشترک پول را از سبد سهام شما بیرون می کشد.

این هزینه ها برای شما امروز و در آینده تمام می شود. به عنوان مثال، در طی یک دوره 20 ساله، کارمزد سالانه 0.50٪ برای سرمایه گذاری 100000 دلاری، ارزش پرتفوی را 10000 دلار کاهش می دهد. در مدت مشابه، کارمزد 1% باعث کاهش 30000 دلاری همان پرتفوی خواهد شد.

کارمزدها با وادار کردن شما به از دست دادن مزایای ترکیب، هزینه‌های فرصت ایجاد می‌کنند.

روند با شماست. بسیاری از شرکت های صندوق سرمایه گذاری مشترک و کارگزاران آنلاین، کارمزدهای خود را کاهش می دهند تا برای مشتریان رقابت کنند. از این روند استفاده کنید و با کمترین هزینه خرید کنید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آداس فارکس

    با مدریت سرمایه و استفاده از تجربه دیگران میشه سود خوبی کرد حتی در بازار هی فارکس هم میتوان با ربات های هوشمند سود خوبی از بازار کرد

    1. جواد فرازمند

      سلام رفیق
      دقیقا به نکته خوبی اشاره کردی، مدیریت سرمایه یکی از اصول مهم همه بازارهای مالیه