
دوستای برتر آموزی سلااام !!!❤
پادکست یا همان محتوای صوتی امروزه یکی از بهترین محتواهایی است که کاربران به آن اهمیت میدهد. شاید تا قبل وقتی در مورد پادکست صحبت میکردیم طرفداران زیادی نداشت اما امروزه پس از بررسی آمار و ارقام متوجه شدیم که محتوای صوتی بیشترین استقبال را داشته است. این خبر خوبی برای تولید کنندگان محتوای صوتی است. حالا وظیفه ما به عنوان یک سئوکار این است که فرآیند و روندی را پیدا کنیم که پادکستها هم بتوانند در گوگل رتبه کسب کنند و بهترین نتیجه را دریافت نمایند. در ادامه همراه من و برتر آموز باشید.
چگونه پادکست را سئو کنیم؟ سوالی مهم که امروزه هر سئوکاری به دنبال آن است.
شما در سئو محتوای صوتی خیلی راحت میتوانند با اطلاعات دانش قبلی سئو رتبه خوبی را کسب نمایید و تنها کافیست کمی استراتژی سئو بلد باشید.
آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:
در گذشته زمانی که میخواستیم در گوگل رتبه بگیریم و نظر الگوریتمهای گوگل را جذب کنیم سعی میکردیم با تولید محتوای متنی این کار را انجام بدهیم. خوب طبیعتا با انجام این کار رتبه خوبی را هم دریافت میکردیم.
پس از گذشت زمان و آپدیت الگوریتمهای گوگل و صد البته زیاد شدن تعداد رقبا ، برای این که بتوانیم دوباره رتبه خوبی را کسب کنیم باید از انواع دیگری از محتواها را انجام میدادیم.
پادکست یکی از این نوع محتوای صوتی است که الگوریتمهای گوگل علاقه زیادی به رتبهدهی آن دارند.
قطعا الان مشتاق به این شدید که چگونه میتوانید محتوای صوتی خود را برای گوگل سئو کنید. شما برای این کار نیاز به آموختههای سئو قبلی خود دارید و باید آن را در قالب پادکست پیاده سازی نمایید.
دوره آموزش سئو فوق حرفهای محسن حبیبی راد این امکان را به شما میدهد که به صفر تا صد سئوی سایت مسلط بشوید و نتایج مطلوبی را در گوگل بدست بیاورید.
برای سئو محتوای صوتی و پادکستهای خود تنها کافیست به صورت زیر رفتار نمایید:
همانطور که شما محتوای متنی تولید میکنید و قسمتی از متن محتوا را به عنوان چکیده برای کاربر قرار میدهید در محتوای صوتی هخم باید این کار را انجام بدهید.
چرا؟
کاربر باید بداند که محتوای پادکست چیست و راجب به چه موضوعی صحبت میکند؟
مثلا اگر پادکست شما در مورد آموزش وردپرس است باید در قسمت چکیده تمامی سرفصلهایی که در پادکست به آن پرداختهاید را توضیح بدید. این کار باعث میشه که کاربر دید کلی راجب به موضوعی که میخواد آموزش ببینه داشته باشه.
سعی کنید هنگام نوشتن چکیده پادکست حتما از کلمه کلیدیهای خود استفاده نمایید تا اهمیت آن را به الگوریتمهای گوگل نشان بدهید.
زمانی که در سایت خود میخواهید ویدیو و یا صوت بارگذاری نمایید باید از دارا بودن حجم کافی سایت مطمئن باشید زیرا آپلود صوت و یا ویدیو حجم زیادی از هاست شما را درگیر میکند و باعث کند شدن سایت میشود. این کندی باعث میشود که کاربر نتواند به راحتی وارد سایت شود و از آن طرف هم موقع گوش دادن به پادکست به طور مدام شاهد مکث خواهیم بود.
هر کدام از این موارد رخ بدهد باعث میشود که کاربر سایت شما را ترک نماید
هر بار که کاربران سایت شما را برای دلایل مشابه ترک کنند شما یک بانس ریت دریافت میکنید.
اگر نمیدانید که هاست شما پاسخگو بارگذاری ویدیو و یا صوت است میتوانید با ارسال تیکت به شرکت هاستیگ مورد نظر اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید و یا در صورت لزوم هاست خود را ارتقا بدهید.
اگر نمیدانید که با کدام شرکت برای خرید هاست همکاری کنید پیشنهاد میشود مقاله هاستینگ برتر ایران را مطالعه نمایید.
مگر میشود ما راجب به سئو صحبت کنیم ولی خبری از انتخاب کلمه کلیدی نباشد!!
بلههه برای پادکست هم شما به کلمه کلیدی قوی نیاز دارید.
حتما از کلمه کلیدی در عنوان پادکست خود استفاده نمایید و در طول صحبت در محتوای صوتی از کلمه کلیدی بهره ببرید.
همهی ما افراد جذب عنوانهای خوب و زیبا میشویم و همین باعث میشه که وارد یک سایت بشیم و موضوع را مطالعه کنیم. حتما برای عنوان پادکست خود زمان بگذارید و سعی کنید که یک عنوان جذاب را انتخاب کنید. شما با داشتن یک عنوان خوب پلی را از کاربر به سمت سایت طراحی میکنید.
معمولا پادکستهایی که عنوان سوالی دارند بسیار جذابتر هستند و کاربران علاقه زیادی به گوش دادن آن دارند.
برای این که جذابیت کار شما بیشتر شود و ورود دوباره افراد را به سایت خود تضمین کنید میتوانید پادکستهای خود را در چند قسمت تولید و منتشر نمایید.
بهترین کار این است که یک جدول زمانبندی شده برای انتشار پادکستها در نظر بگیرید و طبق زمانبندی پادکست را منتشر نمایید.
متاسفانه در برخی از وبسایتها ما شاهد این هستیم که تمامی موارد به خوبی انجام میشود ولی متاسفانه پادکست اصلا کیفیت خوبی ندارد و همین باعث میشود تا کاربران دیگر به سایت مراجعه نکنند و حتی در صورت مراجعه ما امتیاز منفی بگیریم!
صحبت کردن در پادکست و تولید محتوای صوتی مقولهای است که باید آن را به یک کارشناس بسپارید تا فرآیند برای شما به درستی طی بشود.
حتما قبل از شروع ضبط پادکست چندین بار محتوا را مطالعه نمایید و سعی کنید که کلمات را به بهترین روش تلفظ کنید. تلفظ درست یکی از مهمترین بخش ها در تولید محتوای صوتی است.
اگر شما توانایی خوبی در این زمینه دارید میتوانید با شرکتهای زیادی همکاری کرده و برای آنها محتوا تولید نمایید. آموزش کسب درآمد از پادکست بهترین راه درآمدزایی برای شما خواهد بود.
یکی از بهترین کارهایی که میتوانید برای پادکستهای خود انجام بدهید این است که آن را در سایر اپلیکیشنها و نرم افزارهای موجود منتشر کنید و به سایت خودتان لینک بدهید.
یکی از موارد بسیار مهم که فرقی ندارد شما در چه زمینهای فعالیت سئو را انجام میدهید ، چیدمان یک استراتژی مناسب است. برای سئو پادکستها استراتژی داشته باشید و حتما مطابق آن عمل نمایید. اگر نمیدانید که در این زمینه باید چگونه فعالیت کنید حتما مقاله استراتژی سئو را مطالعه نمایید.
این روش باعث جذابیت زیاد برای محتواهای شما خواهد بود. محتوای متنی به بهینه تر شدن صفحه و پادکست کمک زیادی میکند. به همین دلیل توصیه میکنیم پس از هر بار انتشار پادکست ، یک پست نیز درباره آن منتشر کنید و به پادکست خود لینک دهید. این مسئله باعث خواهد شد تا گوگل راحتتر صفحه و محتوای شما را ایندکس کند. علاوه بر آن، کاربر نیز میتواند با خواندن خلاصه و محتوای متنی، از مضمون و تیترهای اصلی پادکست مطلع شود.
اگر سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس پشتیبانی میکند شما میتوانید با استفاده از افزونههای معتبر زیادی پادکست خود را در سایت نمایش بدهید!
یکی از افزونههای خوب و رایگان در این زمینه ZoomSounds نام دارد که به راحتی میتوانید از مخزن وردپرس آن را دانلود نمایید. این پلاگین کاملا برای کاربارن سایت در مویایل و سیستم ریسپانسیو است و شما میتوانید با خیال راحت آن را نصب کنید. از دیگر ویژگیهای مناسب آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پلاگین PowerPress هم یکی از پلاگینهای خوب برای سایت وردپرسی میباشد. با این افزونه نه تنها فایلهای صوتی بلکه فایلهای ویدیویی هم به اشترک بگذارید. از ویژگیهای خوب این افزونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
این افزونه را از مخزن وردپرس دانلود نمایید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. اگر داخل وبسایت خود پادکستهای چندگانه قرار میدهید این افزونه گزینه مناسبی برای شما است.
اگر شما جزو آن دستهای هستید که پادکستهای زیاد و پر حجمی را داخل وبسایت منشتر میکنید پس باید از یک افزونه مخصوص هم استفاده کنید. این افزونه کاملا برای پادکستهای حجیم طراحی شده است و رابط کاربری بالایی هم دارد. قابلیت سرعت پخش پادکستها یکی از ویژگیهای مثبت این مورد است.
اگر شما هم یکی از کسانی هستید که به فکر فروش پادکست ها و موسیقی های خودهستید ، این افزونه برای شما طراحی شده است.
یک ویژگی بسیار مهم به شما معرفی می کنیم از این افزونه و آن هم این که این افزونه در تمام مرورگرهای رایج دنیا و همچنین تلفن همراه هم قابل استفاده می باشد.
برای این که با این افزونهها بیشتر آشنا شوید و اطلاعات تکمیلی بیشتری را ازآنها بدست بیاورید پیشنهاد میشود حتما مقاله معرفی بهترین افزونههای نمایش پادکست را مطالعه نمایید.
یکی از مواردی که در چگونه پادکست را سئو کنیم؟ بسیار مهم است شما برای پادکستهای خود انجام بدهید این است که محتواهای صوتی خود را در گوگل پادکست ثبت نمایید. این کار به کاربران اندرویدی اجازه میدهد تا پادکستهای زیادی را در گوگل پادکست گوش کرده و به خاطر داشته باشند.
حالا چگونه این کار را انجام بدهیم؟ تنها کافیست طبق مسیر زیر ادامه بدهید.
اصلا فید پادکست چیه؟؟
همان طور که کانالهای رادیویی روی یک فرکانس و سیگنال خاص منتشر میشوند، پادکست هم باید یک آدرس فید منحصر به فرد داشته باشد.
با استفاده از فید ، پادکست به راحتی در دسترس مخاطبان قرار میگیرد و میتوان پادکست را در همه اپلیکیشنها پیدا کرد.
در حالت کلی فید پادکست ، لینکی است که دسترسی به پادکست از طریق اپلیکیشنهایی به غیر از منبع منتشر کننده را فراهم میکند.
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید ، وارد داشبورد ودرپرسی شوید و سپس طبق مسیر زیر ادامه بدهید :
: Podcast -> Settings -> Feed Details
حالا روی لینک “View feed” کلیک راست کرده و URL فید را کپی کرده یا روی آن کلیک کنید تا پنجره ای جدید برای شما باز شود.
به راحتی تنها با یک اکانت جیمیل میتوانید وارد Google Play Music Store بشوید و پادکست خود را منتشر کنید.
حالا فید RSS که در قسمت بالاتر دریافت کردهاید را باید به همراه داشته باشید تا به Google Play Music Store معرفی کنید.
بعد از این که فید RSS خود را وارد کردید یک ایمیل به اکانتی که در ابتدا معرفی کردید برای تایید ارسال میشود که تنها کافیست وارد اکانت جیمیل خود بشوید و این مورد را تایید کنید.
تفریبا یک بازه زمانی 24 ساعته نیاز است تا شما برای انتشار پادکست یک ایمیل تایید دریافت نمایید.
شرکت گوگل علاوه بر گوگل پلی موزیک ، گوگل پادکست (Google Podcasts) را به کاربران ارائه داده است.
فرآیند ارائه دادن برای گوگل پادکست کمی متفاوت است زیرا این ابزار اگر یک فید RSS معتبر را در یک وب سایت تشخیص دهد ، به طور خودکار هر پادکستی را شاخص بندی می کند.
برای شروع ، به ابزارهای ناشر Google Podcast بروید و بررسی کنید که آیا رباتهای گوگل قبلاً این نمایش را پیدا کرده اند یا نه. اگر پیام خطایی دریافت می کنید که “این فید RSS در حال حاضر توسط Google Podcasts شاخص بندی (ایندکس) نشده است” ، باید کاری کنید که وب سایت شما مطابق با دستورالعمل های آنها عمل کند . اگر گوگل پادکست، نمایش شما را از قبل تشخیص می دهد پس کارتان درست است.
سعی کردهایم در مقاله چگونه پادکست را سئو کنیم؟ به خوبی در مورد آموزش سئو پادکست به شما توضیحات لازم را بدهیم. حتما پیشنهاد میشود که اگر تا به الان در وبسایت خود از سئو پادکست استفاده نمیکردید از آن استفاده نمایید تا نتایج منحر بفرد آن را مشاهده کنید.
در حالت کلی برای این که کاربران زیادی را جذب کنید حتما پیشنهاد میشود که از انواع محتواها شامل پادکست و ویدیو استفاده کنید. اگر تجربهای در زمینه فرآیند سئو پادکست دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید زیرا تجربیات شما بسیار برای ما مهم است. ممنون از توجه شما به برتر آموز.
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.
نظرات کاربران