هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
کمپین بازاریابی

کمپین بازاریابی چیست؟ 0 تا 100 کمپین بازاریابی در 2022

1401/01/14

کمپین‌ های بازاریابی راهی برای ماندگاری طولانی‌ مدت پس از خرید دارند. چرا اینطور است؟ خب، کمپین ها شرکت ها را به یاد ماندنی می کنند. آنها تلاش متمرکزی را ترویج می کنند که مصرف کنندگان را به سمت اقدام مورد نظر هدایت می کند. آنها همچنین به برندها هویت، شخصیت و احساس می بخشند.

کمپین های بازاریابی می توانند همین کار را برای کسب و کار شما انجام دهند. به همین دلیل است که ما این راهنما را گردآوری کرده‌ایم و مطمئنیم که این مقاله یک پل است برای ارائه رویکردی واضح و مختصر به کمپین بازاریابی بعدی شما.

کمپین بازاریابی چیست و چه کارایی دارد؟

کمپین های بازاریابی محصولات را از طریق انواع مختلف رسانه ها مانند تلویزیون، رادیو، چاپ و پلتفرم های آنلاین تبلیغ می کنند. کمپین ها صرفاً متکی به تبلیغات نیستند و می توانند شامل نمایش، کنفرانس ویدیویی و سایر تکنیک های تعاملی باشند. کسب‌وکارهایی که در بازارهای بسیار رقابتی فعالیت می‌کنند و دارندگان حق امتیاز ممکن است کمپین‌های بازاریابی مکرری را آغاز کنند و منابع قابل توجهی را برای ایجاد آگاهی از برند و فروش اختصاص دهند.

کمپین بازاریابی VS کمپین تبلیغاتی، کمپین بازاریابی با کمپین تبلیغاتی چه تفاوتی دارد؟

کمپین های بازاریابی در مقابل کمپین های تبلیغاتی بازاریابی نحوه افزایش آگاهی یک شرکت از برند خود و متقاعد کردن مشتریان به خرید است، در حالی که تبلیغات فرآیند ایجاد پیام های متقاعد کننده حول این اهداف گسترده است. از نظر کمپین ها، یک کمپین تبلیغاتی ممکن است یکی از جنبه های استراتژی کمپین بازاریابی بزرگتر باشد. برند کفش Say نایک کمپینی را پیرامون عرضه یک محصول جدید راه اندازی کرد. تبلیغات آن تنها منعکس کننده یک جنبه از استراتژی بازاریابی آن است. این برند همچنین ممکن است از خبرنامه های ایمیل، رسانه های اجتماعی و جستجوی پولی برای رسیدن به هدف خود استفاده کند. اکنون که تفاوت بین کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی را درک کردیم، در اینجا لیستی از چند نوع کمپین بازاریابی دیگر که ممکن است اجرا کنید آورده شده است.

درک کمپین های بازاریابی

کمپین های بازاریابی را می توان با اهداف مختلفی طراحی کرد، از جمله ایجاد تصویر برند، معرفی یک محصول جدید، افزایش فروش یک محصول در حال حاضر در بازار، یا حتی کاهش تاثیر اخبار منفی. تعیین هدف یک کمپین معمولاً تعیین می کند که چه میزان بازاریابی مورد نیاز است و چه رسانه هایی برای دستیابی به بخش خاصی از مردم مؤثرتر هستند.

کسب‌وکارهایی که در بازارهای بسیار رقابتی فعالیت می‌کنند ممکن است کمپین‌های بازاریابی مکرری را آغاز کنند و منابع قابل توجهی را برای ایجاد آگاهی از برند و فروش اختصاص دهند.

انواع فعالیت های کمپین بازاریابی

راه‌های زیادی برای بازاریابی محصولات و خدمات به مشتریان وجود دارد، از ارسال بروشورهای پستی گرفته تا هماهنگی در رسانه‌های اجتماعی. شرکت‌های کوچک می‌توانند دعوت‌نامه‌های یک فروش ویژه را ایمیل کنند و به هر مشتری که دعوتنامه می‌آورد، یک محصول رایگان ارائه دهند. شرکت های بزرگتر می توانند از تبلیغات پولی و آژانس های حرفه ای برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر استفاده کنند

اندازه شرکت هر چه که باشد، مهم است که شخصی به مدیریت هجوم ترافیکی که یک کمپین بازاریابی ایجاد می کند اختصاص داده شود. اگر از مشتریان می‌خواهید در لیست ایمیل خود ثبت نام کنند، باید مطمئن شوید که لیست به خوبی مدیریت می‌شود و مشتریان جدید پیام‌های خوشامدگویی را دریافت می‌کنند. اگر بازدید از وب سایت شما افزایش یابد، باید به طور مداوم محتوای خود را به روز کنید تا این ترافیک را به فروش سودآور تبدیل کنید.

شرکت هایی که به دلیل مطبوعات منفی عمده فروش خود را از دست می دهند، اغلب از کمپین های بازاریابی برای بازسازی تصویر خود استفاده می کنند. یکی از نمونه ها Chipotle Mexico Grill است که پس از اینکه ده ها مشتری در سال 2015 به دلیل مشکلات ایمنی مواد غذایی مربوط به E. coli و نوروویروس بیمار شدند، توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها مورد بررسی قرار گرفت. فروش Chipotle در سه ماهه اول سال 2016 30 درصد کاهش یافت و برای جلب مجدد علاقه مشتری، این شرکت کوپن هایی را برای غذای رایگان از طریق پست مستقیم و پیامک ارائه کرد. Chipotle همچنین از ویدئوی آنلاین برای اعلام کمک مالی 10 میلیون دلاری برای حمایت از کشاورزان محلی استفاده کرد.

اجزای کمپین بازاریابی

مؤلفه های متعددی در برنامه ریزی، اجرا و نتایج یک کمپین بازاریابی درخشان نقش دارند.

  • اهداف و شاخص‌های کلیدی پیشرفت (KPI): این مؤلفه هدف نهایی کمپین شما را مشخص می‌کند، آن را در اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری تعیین می‌کند و بیان می‌کند که از کدام معیارها برای پیگیری پیشرفت استفاده می‌شود. به عنوان مثال، کمپین ایجاد محتوای شما ممکن است با ترافیک ارگانیک سنجیده شود، با هدف هر پست 1000 بازدید در ماه و 10 مخاطب جدید، با معیارهایی که در Google Analytics و Looker اندازه گیری می شوند.
  • کانال ها: محتوا و پیام شما کجا منتشر می شود؟ برای مثال، اگر یک کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را اجرا می‌کنید، ممکن است به طور خاص رشد کانال‌هایی را که مرتبط‌تر با مخاطبان خود هستند در اولویت قرار دهید و کانال‌هایی را که کمترین احتمال افزایش فالوور وفادار را دارید حذف کنید.
  • بودجه: همه کمپین های بازاریابی نیاز به بودجه افزایشی ندارند، اما بسیاری از آنها هنوز هم نیاز دارند. در صورت لزوم، هزینه های آژانس، تبلیغات و فریلنسری را در نظر بگیرید و این اعداد را در تحلیل بازگشت سرمایه برای کمپین خود لحاظ کنید.
  • قالب(های) محتوا: نوع محتوایی را که برای تقویت کمپین ایجاد خواهید کرد، تعیین کنید. برای بازاریابان معمول است که چندین قالب محتوا را در یک کمپین منفرد بگنجانند. برای مثال، یک کمپین برندسازی می‌تواند شامل تبلیغات ویدیویی، انتشارات مطبوعاتی و وبلاگ‌های مهمان باشد.
  • تیم: افرادی که برای انجام کار به آنها تکیه می کنید چه کسانی هستند؟ قبل از شروع کمپین خود، مطمئن شوید که افرادی را برای کار بر روی هر جنبه ای از کمپین، از کپی رایتینگ و طراحی گرفته تا خرید و گزارش رسانه، تعیین کرده اید.
  • دارایی‌های خلاق: یک کمپین بازاریابی عالی باید دارایی‌های خلاقانه بزرگی برای تطابق داشته باشد. چه طراحی وب‌سایتی شیک، یک تبلیغ ویدیویی یا یک اینفوگرافیک تعاملی باشد، مطمئن شوید که طراحی شما حرفه‌ای و متناسب با هدف کمپین است.

چگونه یک کمپین بازاریابی موفق ایجاد کنیم؟

ایجاد یک کمپین کامل یک کار بزرگ است، اما این روند بسیار ساده است.

قبل از ایجاد آنچه که مخاطبان شما خواهند دید، باید هدف نهایی خود و اقدامی را که می خواهید انجام دهند را در نظر بگیرید

من این بخش را به عنوان یک الگوی کمپین بازاریابی سازماندهی کرده ام. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سوالات – تا حد امکان دقیق و عمیق – پاسخ دهید تا از یک رویکرد کامل و موفق برای کمپین بازاریابی بعدی خود اطمینان حاصل کنید.

برنامه ریزی کمپین بازاریابی

این مرحله برای اثربخشی کمپین بازاریابی شما بسیار مهم است. مرحله برنامه ریزی تعیین می کند که چگونه موفقیت را اندازه گیری می کنید و تیم شما را در زمانی که همه چیز خراب می شود هدایت می کند.

1. برای کمپین خود هدف و هدف تعیین کنید.

چرا این کمپین را اجرا می کنید؟ دوست دارید کمپین شما چه دستاوردی برای کسب و کار شما داشته باشد؟

اگر در تعیین هدف کمپین خود مشکل دارید، گسترده شروع کنید. به اهداف زیر توجه کنید. کدام یک بیشتر با شما هماهنگ است؟

  • یک محصول یا خدمات جدید را تبلیغ کنید.
  • آگاهی از برند را افزایش دهید.
  • بازخورد یا محتوای مشتری را جمع آوری کنید.
  • منجر به راندن
  • پول درآوردن
  • افزایش تعامل کاربران
  • یک رویداد آینده را تبلیغ کنید.

این به سختی یک لیست قطعی است، اما ایده ای از اهداف کلی کسب و کار به شما می دهد که یک کمپین می تواند به آنها کمک کند.

بیایید این هدف گسترده کمپین را در نظر بگیریم و آن را به یک S.M.A.R.T تبدیل کنیم. هدف. ما از گزینه سوم به عنوان مثال استفاده می کنیم: بازخورد یا محتوا را از مشتری جمع آوری کنید.

“هدف کمپین بازاریابی من جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربر از 100 مشتری از طریق یک هشتگ مارک دار در اینستاگرام است که خط تولید جدید ما را تا 31 دسامبر نشان می دهد.”

هدف مشخص (محتوای تولید شده توسط کاربر)، قابل اندازه گیری (100 مشتری)، قابل دستیابی (از طریق هشتگ اینستاگرام مارک دار)، مرتبط (شامل خط محصول جدید) و به موقع (تا 31 دسامبر) است.

ببینید چگونه این هدف گسترده کمپین بلافاصله به یک هدف قابل دستیابی و عملی تبدیل می شود؟

نکته حرفه ای: تنظیم اهداف SMART زمانی ساده است که ابزار مناسب داشته باشید. برای شروع کار در این بخش مهم از کمپین بازاریابی خود، الگوی رایگان تنظیم هدف هوشمند را در زیر بررسی کنید.

آموزش اهداف SMART

2. نحوه اندازه گیری کمپین خود را مشخص کنید.

بسته به کانال‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید و هدف نهایی شما، این برای همه متفاوت به نظر می‌رسد. می‌توانید نرخ باز شدن ایمیل، لایک‌های جدید صفحه فیس‌بوک، پیش‌سفارش‌های محصول یا ترکیبی را اندازه‌گیری کنید.

این پاسخ ها به هدف کلی کمپین شما بستگی دارد. در اینجا چند نمونه از معیارها بر اساس اهداف کمپین که در بالا ذکر کردم آورده شده است.

  • برای تبلیغ یک محصول یا خدمات جدید: پیش‌سفارش، فروش، افزایش فروش
  • برای افزایش آگاهی از برند: احساسات، اشاره های اجتماعی، اشاره های مطبوعاتی
  • برای جمع آوری بازخورد یا محتوای مشتری: اشاره های اجتماعی، تعامل
  • برای ایجاد درآمد: منجر شدن به خرید، فروش و در نهایت فروش بالا
  • برای تقویت تعامل کاربر: اشتراک‌گذاری وبلاگ، اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی، تعاملات ایمیلی
  • برای تبلیغ یک رویداد آینده: فروش بلیط، رزرو فروشنده یا سرگرمی، اشاره های اجتماعی
  • اگر کمپین شما شامل چندین کانال بازاریابی است، عاقلانه است که نحوه اندازه گیری کمپین خود را در هر رسانه تعریف کنید.

به عنوان مثال، بگویید من کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) خود را در رسانه های اجتماعی، ایمیل و وبلاگ خود اجرا می کردم. ابتدا، شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) خود را برای هر رسانه تعریف می‌کنم، که ممکن است به شکل زیر باشد:

  • تعاملات اینستاگرام (لایک و کامنت) و تگ های پروفایل
  • نرخ باز شدن ایمیل و نرخ کلیک
  • بازدیدهای وبلاگ، کلیک‌ها و اشتراک‌ گذاری‌ های اجتماعی

سپس، KPI کمپین اصلی خود را تعریف می‌کنم: اشاره‌های هشتگ مارک اینستاگرام.

در حالی که شاخص‌های کلیدی عملکرد بالا نشان می‌دهند که کمپین من چقدر به مخاطبانم دسترسی پیدا می‌کند و آنها را درگیر می‌کند، KPI اصلی من به من می‌گوید که چقدر به هدف SMART خود نزدیک هستم.

در آخر، بیایید به سوال دیگری فکر کنیم: “موفقیت” برای شرکت شما چگونه به نظر می رسد؟ مطمئنا، رسیدن به یک هدف از پیش تعیین شده هیجان انگیز است، اما همیشه ممکن نیست. چه چیزی (خارج از هدف شما) موفقیت شما را تشکیل می دهد (یا به عنوان یک نقطه عطف)؟

نکته حرفه‌ای: هنگام تعیین نحوه اندازه‌گیری کمپین خود، در طول مسیر چند ایست بازرسی ایجاد کنید. اگر کمپین شما مستلزم افزایش آگاهی از برند است و هدف شما رسیدن به 50 مورد اشاره روابط عمومی تا پایان سال است، برخی از اعلان‌های معیار را با 10، 25 و 40 اشاره تنظیم کنید.

نه تنها به شما یادآوری می‌کند که به تلاش برای رسیدن به هدف نهایی خود ادامه دهید، بلکه روحیه تیم شما را تقویت می‌کند و به شما یادآوری می‌کند که کار سخت شما نتیجه داده است.

3. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.

تصور کنید که یک کمپین بازاریابی ضد گلوله بسازید تا فقط با جیرجیرک ها روبرو شوید.

در این صورت، ممکن است فکر کنید که رسانه بازاریابی اشتباهی را انتخاب کرده اید یا اینکه خلاقیت شما به اندازه کافی شوخ نبوده است. با این حال، مقصر ممکن است مخاطبان شما باشند.

اولین قدم برای حل این مشکل این است که بفهمید کمپین شما چه مرحله ای از سفر خریدار را هدف قرار می دهد. آیا در تلاش برای جذب مشتریان جدید هستید یا در تلاش برای جمع آوری بازخورد از مشتریان فعلی هستید؟

بازاریابی نام تجاری خود برای کسانی که آن را می شناسند، یا به طور کلی یک هویت برند جدید را معرفی می کنید؟

پیام بازاریابی شما بسته به اینکه مخاطب کمپین شما در مرحله آگاهی، توجه یا تصمیم گیری باشد، متفاوت خواهد بود. حتی اگر کمپین شما ممکن است به افرادی که خارج از مخاطبان هدف شما هستند دسترسی پیدا کند، بسیار مهم است که کمپین خود را با هدف خاصی طراحی کنید که حداقل بدانید برای چه کسی در نظر گرفته شده است.

در مرحله بعد، علایق و نقاط دردناک مخاطب خود را شناسایی کنید. در اینجا سؤالاتی وجود دارد که باید از خود و تیم خود بپرسید تا مخاطبان خود را بهتر درک کنید.

  • علایق عمومی مخاطبان من چیست؟ چه مجلاتی را می خوانند؟ چه برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند؟ اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانند؟
  • مخاطبان من کجا آنلاین می گردند؟ برای چه هدفی از اینستاگرام، فیسبوک و شبکه های دیگر استفاده می کنند؟ آیا آنها درگیر هستند یا صرفاً مرور می کنند؟
  • چه نوع محتوایی توجه مخاطبان من را جلب می کند؟ آیا آنها به پیام‌های فروش مستقیم پاسخ می‌دهند یا ترجیح می‌دهند محتوای شوخ‌آمیز و طنز مصرف کنند؟ آنها چه ارجاعات فرهنگی را می فهمیدند؟

آنها چه نوع مشکلاتی دارند که محصول، خدمات یا نام تجاری من می تواند حل کند؟

آشنایی کامل با مخاطبان کمپین به شما کمک می کند تا با اطمینان به این سوالات و هر سوال دیگری که ممکن است در طول کمپین پیش بیاید پاسخ دهید.

نکته حرفه ای: برای کشف بیشتر در مورد مخاطبان هدف خود، از مشتریان فعلی خود و همچنین مشتریان بالقوه در بازار خود نظرسنجی کنید. سپس، از این داده‌ها برای ایجاد پرسونای خریدار خود استفاده کنید – حتی می‌توانید آن داده‌ها را در یک تولیدکننده شخصیت خریدار رایگان مانند تصویر زیر وارد کنید.

4. یک مفهوم برای کمپین خود تنظیم کنید و با تیم مناسب در تماس باشید.

کمپین های بازاریابی به یک ماموریت، چشم انداز و هویت بصری نیاز دارند. کمپین‌های بزرگ، هم از نظر بصری و هم خلاقانه، شاخه‌ای از برند اصلی آن‌ها هستند – آنها با برند تجاری سازگار می‌مانند اما هویت خود را حفظ می‌کنند.

برخی از کسب و کارها هنگام ایجاد دارایی های کمپین خود از یک تیم داخلی استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر آژانس را انتخاب می کنند. جایگزین دیگر استخدام یک فریلنسر یا پیمانکار برای تکمیل بخش خاصی از پروژه، مانند کپی یا طراحی است.

نکته حرفه ای: بسته به اهداف کمپین خاص شما، توصیه می کنم از تیم داخلی خود شروع کنید و از آنجا به جلو حرکت کنید. آنها کارشناسان کسب و کار شما هستند و می توانند در مورد آنچه کمپین شما برای موفقیت نیاز دارد صحبت کنند.

این مرحله احتمالاً طولانی‌ترین زمان را خواهد برد زیرا شما مفهوم کمپین خود را از ابتدا ایجاد می‌کنید. در مرحله بعد، نحوه توزیع دارایی های کمپین خود و ارتباط با مخاطبان خود را بررسی خواهیم کرد.

نمونه هایی از کمپین های بازاریابی موفق

کمپین طولانی مدت اردک Aflac نمونه ای از کمپین هایی است که به طور قابل توجهی شناخت برند را افزایش داد . زمانی که این کمپین را در سال 2000 راه‌اندازی کرد، میزان شناخت برند این شرکت تنها 12 درصد بود و بیش از یک دهه تبلیغات باعث افزایش شناخت به 90 درصد شد.

Lay در سال 2012 اولین کمپین “Do Us a Flavor” خود را راه اندازی کرد و از مشتریان خواست طعم های جدید چیپس سیب زمینی را از طریق متن و رسانه های اجتماعی پیشنهاد کنند. فروش این شرکت 12 درصد افزایش یافت و حجم فالوورهای شبکه های اجتماعی سه برابر شد.

  • کمپین های بازاریابی محصولات را از طریق انواع مختلف رسانه ها مانند تلویزیون، رادیو، چاپ و پلتفرم های آنلاین تبلیغ می کنند.
  • تعیین هدف یک کمپین معمولاً تعیین می کند که چقدر بازاریابی مورد نیاز است و چه رسانه هایی برای دستیابی به بخش خاصی از مصرف کنندگان مؤثرتر هستند.
  • شرکت هایی که به دلیل مطبوعات منفی عمده فروش خود را از دست می دهند، اغلب از کمپین های بازاریابی برای بازسازی تصویر خود استفاده می کنند.
نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *