تبلیغات بخش جدا نشدنی از بازاریابی و مارکتینگ در بخش های مختلف است. در دیجیتال مارکتینگ نیز این موضوع کاملاً صدق میکند و در فضاهای آنلاین نیز باید با استفاده از تبلیغات به برندسازی بپردازید. نام های بزرگ از برندهای مختلف نظیر کوکا کولا، نایکی و … که امروز میشناسیم، از طریق همین تبلیغات به معروفیت رسیده اند و در سراسر جهان شناخته شده هستند. همه ما، ممکن است تبلیغاتی را در تلویزیون، مجلات و یا فضای آنلاین دیده باشیم که به نظرمان متفاوت برسد و تاثیر خاصی را بر روی ما بگذارد. این سبک تبلیغات به گونه ای طراحی می شوند که تا مدتها نام تبلیغات دهنده، در ذهن مخاطب باقی می ماند. پس یک تبلیغ حرفه ای، باید هدف مناسب و داستان خوبی را دنبال کندو تاثیر بسزایی بر روی مخاطب بگذارد. اگر تبلیغات به درستی صورت پذیرد، می تواند در زمانی کوتاه، مخاطبان و مشتریان زیادی را به سمت برند سوق دهد. در کل دنیا نیز تبلیغ هایی هستند که این در کنار این ویژگی ها، فواید قابل توجه دیگری نیز دارند و به عنوان برترین و بهترین تبلیغات در سراسر جهان معرفی می شوند. در اینجا قصد داریم تا ۸ تا از بهترین کمپین های تبلیغاتی جهان را معرفی کنیم. شما می توانید با استفاده از بررسی و آنالیز درست این تبلیغات، برای راهاندازی کمپین تبلیغاتی خود ایده بگیرید و در جهت رشد کسب و کارتان تلاش کنید.
شاید این سوال برای شما هم به وجود بیاید که تبلیغات و کمپین تبلیغاتی چه تفاوتی دارد؟ تبلیغات در واقع تنها یک تبلیغ است اما در کمپین تبلیغاتی دسته ای از تبلیغات برای بک برند، بر روی یک پیام متمرکز می شوند. کمپین های تبلیغاتی می توانند از شبکه های متفاوتی برای بازاریابی و رساندن پیام خود استفاده کنند. در کمپین های تبلیغاتی زمانبندی نیز بسیار حائز اهمیت است.
از آنجا که این روزها بیشتر فعالیت ها به صورت آنلاین صورت میپذیرد و مردم در شبکه های اجتماعی فعالیت بسیار ویژهای دارند لذا استفاده از کمپین های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ نیز بسیار باب شده است. کمپین دیجیتال مارکتینگ در واقعیت کمپینی می باشد که در آن محصول شما به صورت آنلاین به فروش می رسد و برندسازی شما نه تنها در یک محدوده خاص نظیر یک کشور، بلکه در کل جهان صورت می پذیرد. با این سبک از کمپین ها، تمام دنیا با محصولات شما آشنا می شومد و در نتیجه برندسازی شما، هوشمندانه تر انجام میشود.
یکی از بهترین و قدیمی ترین برندها در کمپین تبلیغاتی شرکت نایکی است. در گذشته نایکی تنها مختص دوندگان ماراتن بوده است اما پس از مدتی، از آنجا که در جهان، بسیاری از افراد به سمت تناسب اندام حرکت کردند، لذا کارشناسان نایکی تصمیم گرفتند تا جامعه هدف محصولات خود را گسترش دهند و بتوانند با برند هایی دیگر نظیر ریباک قابت کنند. در سال ۱۹۸۸ فروش نایکی فقط ۸۰۰ میلیون دلار بود اما همین فروش ده سال بعد و در سال ۱۹۹۸ به عدد ۹.۲ میلیارد دلار رسید. شاید برایتان جالب باشد که نایکی از چه روشی برای افزایش فروش و البته برندسازی خود استفاده کرده است. باید بگوییم که این شرکت با شعار کوتاه «فقط انجامش بده» توانست در بین مردم محبوبیت قابل توجهی کسب کند. این پیام به مردم حس خوبی منتقل می کرد و این پیام برای مردم محرکی شد. در واقع سبب شد تا افراد مختلف با توجه به محدودیت هایشان متوقف نشوند بلکه به چیزهایی فراتر از آن و فراتر از امروز خود برسند. این برند در تبلیغات جدید خود به سراغ افراد کاملاً معمولی میرود و سعی دارد تا بر روی ویژگیهای خاص هر فرد تاکید کند. به این منظور از هر ویژگی و از هر شخصیت، داستانی فوق العاده می سازد و همین موضوع سبب می سود تا مردم ارتباط بیشتری با تبلیغات این برند حس کنند.
برای این که یک تبلیغ موفق شود، باید در آن به نیازهای زندگی مردم توجه گردد. در یکی از تبلیغات معروف مارلبرو، توجه به نیاز زندگی مردم سبب وایرال شدن تبلیغ و افزایش فروش این برند شده است. در سال ۱۹۵۵ که تبلیغ انسان مارلبرویی انجام شد، با توجه به اینکه این برند به نیاز مردم، یعنی تجربه یک زندگی ایده آل توجه کرده بود، لذا یک تبلیغ بسیار موفق را به نمایش گذاشت. با نگاه به این تبلیغ متوجه می شوید که اگر میخواهید فردی آزاد و قوی باشید و محدودیتها را کنار بگذارید، باید یک انسان مارلبرویی شوید! تمامی این ویژگی ها یک زندگی ایده آل در این سال را به نمایش می گذاشت که بسیاری از افراد آرزوی تجربه این سبک زندگی داشتند. پس اینگونه شد که مارلبرو توانست
به فروش قابل توجهی دست پیدا کند.
اگر در حوزه بازاریابی و تبلیغات فعالیت کنید، قطعا شما هم، از تبلیغات سوپربال و اهمیت آن اطلاع دارید. از جمله مهم ترین تبلیغاتی که در این بازیها انجام می شود، رقابت کوکاکولا و پپسی است. هر دوی این برندها با توجه به کمپین تبلیغاتی حرفهای و خاطره انگیزشان معروف هستند. یکی از جذاب ترین کمپین های برند کوکاکولا، مربوط به داستان غافلگیری ۱۵ هزار مشتری فیلیپینی است. در این کمپین کوکاکولا به خریداران نوشابه، هدایایی قابل توجه اهدا کرد اما هدیه آخریان مشتریان، بسیار نفیس تر و جذاب تر بود. این کمپین تبلیغاتی به ما از اهمیت مشتری وفادار می گوید. چرا که با هدایایی خاص، قلب و روح مشتریان را تسخیر کرد و سبب ایجاد حس اعتماد بیشتر در مشتریان خود شد.
یکی از شرکت های موفق در حوزه کمپین های تبلیغاتی، برند گو پرو است. برند گو پرو، در حوزه تولید دوربین های مناسب ورزش های دشوار فعالیت می کند. این برند معمولاً در تبلیغات خود از محتواهای جنجالی و ماجراجویانه بهره می گیرد و همین موضوع سبب شده تا در کمپین های تبلیغاتی بسیار معروف باشد. گو پرو برای تبلیغات خود، همواره سعی میکند تا از ویدیو هایی که کاربران و خریداران این برند تولید می کنند، بهره بگیرد. قطعاً افرادی که در ورزش های سخت فعالیت میکنند، عاشق هیجان واقعی هستند و به ویدیوهای گرفته شده توسط این دوربین های حرفهای در ورزش های جذاب و سخت، عکسالعمل بهتری نشان میدهند. این شرکت نه تنها به این موضوع اکتفا نمیکند، بلکه این برند در دیگر کمپین تبلیغاتی خود، به سراغ فیلمبرداری معمولی از یک صحنه آتش رفته است. یعنی تنها یک ویدیو از آتشنشانی که گربه ای را از آتش بیرون میکشد، منتشر میکند و برند خود را معرفی مینماید. شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که چرا این برند از این شیوه بازاریابی استفاده کرده است؟ پاسخ بسیار مهم است چرا که در این حالت می تواند مخاطب های بیشتری را برای خرید تجهیزات خود در نظر بگیرد این یعنی جامعه هدف بزرگتری را تشکیل می دهد پس فروش بیشتری را رقم می زند. تمامی این کمپین به ما نشان می دهد که در حوزه تبلیغات و بازاریابی، نباید از تغییرات بزرگ ترس داشته باشیم و شما نباید تغییر مرزهای برند خود بترسید. البته دقت کنید که تغییر مرز در تبلیغات به این معنا نیست که شما از تبلیغات نادرست استفاده کنید بلکه باید با توجه به جامعه هدف محصولات خود، یک تبلیغات متفاوت تر از گذشته و خلاقانه تر ارائه دهید. خلاقانه بودن یک تبلیغ تنها به معنی این نیست که شما یک تبلیغ خاص و متفاوت ارائه دهید، بلکه گاهی استفاده از صحنه های عادی روزانه و یا یک مفهوم ساده می تواند موجب موفقیت آن تبلیغ شود.
قطعا با وجود رقبایی مثل مک دونالد و برگرلند، کار برای دیگر برندها، برای فعالیت در حوزه برگر سخت تر می شود اما یک ایده جذاب در کمپین های تبلیغاتی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. شرکت وندیز در یکی از کمپین های تبلیغاتی خود، از یک همبرگر بزرگ و تعدادی خانم مسن بامزه استفاده کرد و با عبارت کلیدی گوشتش کو، رقیبانش را هدف قرار داد. در واقع این عبارت ساده بیانگر استفاده کم از گوشت در برگرهای دیگر برند ها بود. همین عبارت سریعا فراگیر شد و مردم به سمت خرید از این برند حرکت کردند. البته که برند وندیز در استفاده از این عبارت زیاده روی نکرد و تنها به مدت یک سال اجازه داد تا همه چیز با روندی طبیعی پیش رود. این موضوع نشان میدهد که اگر یک موضوع، عبارت یا تصویر در یک کمپین سبب موفقیت شما گردید، این موضوع تضمین کننده موفقیت بعدی شما نخواهد بود و حتی گاهی زیادهروی در یک کار می تواند سبب شکست کمپین شما شود.
دست گذاشتن بر روی نقاط ضعف افراد و سعی در تبدیل به نقطه قوت و به نحوی بازی با احساسات، از قدیمی ترین ترفندها برای کمپین های تبلیغاتی است. داو نیز از ابتدا از این روش بسیار استفاده کرده است. در یکی از کمپین های تبلیغاتی که داو برگزار کرد، ویدیویی ساخته شد که در آن، یک چهره نگار FBI طرح یک زن را بر اساس توصیفات خود زن و یک فرد غریبه رسم کرد. نتیجه نهایی بسیار جالب بود چرا که این دو طرح کاملا متفاوت بودند!! دلیل این موضوع این است که تنها ۴۰ درصد از زنان خود را زیبا می دانند. داو در این ویدیو، هیچ تبلیغی از برند خود نداشت اما با ایجاد حس همدلی و تحریک احساسات مردم، ارتباطی خوب برقرار کرد. پس این تبلیغ به ما نشان می دهد که احترام به وقت مخاطب و ارائه مطالب مفید در تبلیغات نیز می تواند موفقیت در فروش و تبلیغات را رقم زند.
یکی از جالب ترین کمپین های دیده شده در دنیای تبلیغات، کمپین تبلیغاتی اینتل است که در آن مجموعه پنج بخشی تحت عنوان ملاقات با ستارگان ساخته شد که بیشتر در حوزه داستان های انگیزشی فعالیت می کرد. این که یک برند در حوزه تکنولوژی به این سمت برود، از ذهن مخاطبان بسیار دور است و به همین دلیل این کمپین بیشتر از قبل دیده شد. در کلیپ های اینتل، این شرکت به سراغ مشتریان محصولات خود می رود. این مشتریان افراد معمولی نیستند بلکه افرادی هستند که آثار ویژه ای تولید کرده اند. در این ویدیو ها، اینتل به سراغ نمایش مشکلات دیگران و ارائه راهکار برای آن ها رفته است. در تمامی این تبلیغات، محصولات اینتل، شاید به طور مستقیم تبلیغ نشده باشند اما به عنوان یک زیرساخت در این روش ها تاثیرگذار بوده اند. این کار از اینتل نشان می دهد که شما در کمپین تبلیغاتی برند خود باید از تمامی زوایا به کار خود نگاه کنید. برخی از تبلیغات با کار بر روی جزئیات است که رشد پیدا می کنند و نباید همیشه به کلیت ماجرا دقت کرد.
۲۵۹۱۵ روز می دانید به چه معناست؟ در واقع این عدد بیانگر تعداد روزهاییست که یک فرد عادی زندگی می کند. ریباک با استفاده از این شعار در کمپین تبلیغاتی خود سعی دارد تا بر افتخار کردن به شرایط فیزیکی بدن، تاکید کند. در واقع این پیام که تنها یک عدد است، به قدری محرک است که تا مدتها در ذهن مخاطبان باقی می ماند. برای این که ریباک بتواند این پیام را منتقل کند، از داستان یک زن دونده ماراتن صحبت می کند. البته یکی از نکات جالب بر انگیز این ویدیو، شروع از پایان است. این برند در پایان ویدیو خود، لینکی از محاسبه روزهای باقی مانده عمر هر کس را گذاشته است که به شما کمک می کند تا روزهای باقی مانده برای انجام حرکات ورزشی را محاسبه کنید. این برند با این کار تلاش کرده است تا با استفاده از یک شیوه جذاب، مخاطبین زیادی را به سمت وبسایت خود سوق دهد. این فرایند می تواند منجر به وبگردی در وبسایت این شرکت و در نهایت خرید شود. در این جا ریباک از همان حس فوریتی که در مقاله طراحی کمپین تبلیغاتی بلک فرایدی نیز ذکر شد، به شیوه خلاقانه تری بهره گرفته است.
برای موفقیت در کمپینهای تبلیغاتی، لازم است تا دیگر کمپین ها را به طور دقیق آنالیز کنید. تولید یک محتوای جذاب که در کمپین ها کارایی داشته باشد، کار آسانی نیست اما این به این معنی نیست که شما نیاز به تجهیزات ویژه خواهید داشت! اگر نسبت به کاری که انجام می دهید، علاقه مند باشید، بهترین نتیجه را رقم خواهید زد.
نظرات کاربران