گزارش تحقیق شامل اسناد و مدارکی است که در مورد یافتههای یک پروژه تحقیقاتی یا مشاهدات علمی در مورد یک موضوع یا در مورد آن گزارش می دهد. معمولاً تکالیف پژوهشی مانند پروژهها، تحقیقات، کاوشها و پایاننامهها در این دسته قرار میگیرند. گزارش تحقیق یک سند خوش ساخت است که فرآیندها، داده ها و یافته های یک تحقیق سیستماتیک را تشریح می کند. گزارش تحقیق سند مهمی است که به عنوان گزارش دست اول فرآیند تحقیق عمل می کند و معمولاً به عنوان منبع عینی و دقیق اطلاعات در نظر گرفته می شود. ویژگی های یک گزارش پژوهشی یک گزارش پژوهشی خوب با ویژگی های خاصی مشخص می شود.
تحقیقات بازار چابک چیست؟ 0 تا 100 تحقیقات بازار چابک
گزارشهای پژوهشی، دادههای ثبت شدهای هستند که پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوریشده با انجام تحقیقات سازمانیافته، معمولاً در قالب نظرسنجی یا روشهای کیفی، توسط محققان یا آماردانان تهیه میشوند .
گزارشها معمولاً در افق وسیعی از موضوعات پخش میشوند، اما بر انتقال اطلاعات در مورد یک موضوع خاص و یک بازار هدف بسیار خاص متمرکز هستند. انگیزه اصلی گزارشهای تحقیقاتی، انتقال جزئیات کامل در مورد یک مطالعه برای بازاریابان است که در هنگام طراحی استراتژیهای جدید در نظر بگیرند. برخی از رویدادها، حقایق و سایر اطلاعات مبتنی بر حوادث باید به افراد مسئول منتقل شود و ایجاد گزارش های تحقیقاتی مؤثرترین ابزار ارتباطی است. گزارش های تحقیقاتی ایده آل در اطلاعات ارائه شده با هدف و نتیجه گیری روشن بسیار دقیق هستند. باید یک قالب تمیز و ساختار یافته برای این گزارش ها وجود داشته باشد تا در انتقال اطلاعات موثر باشد.
گزارش پژوهشی منبع قابل اعتمادی برای بازگویی جزئیات در مورد یک تحقیق انجام شده است و اغلب به عنوان شاهدی واقعی از تمام کارهای انجام شده برای جمع آوری ویژگی های تحقیق در نظر گرفته می شود.
ریزش مشتری: تعریف، نرخ، تجزیه و تحلیل و پیش بینی 2022
بخش های مختلف گزارش تحقیق عبارتند از:
گزارش در واقع تحقیق سندی است که توسط یک تحلیلگر یا استراتژیست که بخشی از تیم تحقیقات سرمایه گذاری در یک کارگزاری سهام یا بانک سرمایه گذاری است تهیه می شود. یک گزارش تحقیقاتی ممکن است بر یک بخش سهام یا صنعت خاص، یک ارز، کالا یا ابزار با درآمد ثابت، یا بر روی یک منطقه یا کشور جغرافیایی تمرکز کند. گزارش های تحقیقاتی به طور کلی، اما نه همیشه، دارای توصیه های قابل اجرا مانند ایده های سرمایه گذاری است که سرمایه گذاران می توانند بر اساس آنها عمل کنند.
تحقیق برای راه اندازی یک محصول/خدمات جدید یا یک ویژگی جدید ضروری است. بازارهای امروزی بسیار نوسان و رقابتی هستند زیرا هر روز واردان جدیدی می شوند که ممکن است محصولات موثری ارائه دهند یا ندهند. یک سازمان باید تصمیمات درست را در زمان مناسب بگیرد تا بتواند در چنین بازاری با محصولات به روز شده ای که خواسته های مشتری را کفایت می کند مرتبط باشد.
جزئیات گزارش تحقیق ممکن است با هدف تحقیق تغییر کند، اما اجزای اصلی یک گزارش ثابت خواهند ماند. رویکرد پژوهشی محقق بازار نیز بر سبک گزارش نویسی تأثیر می گذارد. در اینجا هفت مؤلفه اصلی یک گزارش پژوهشی سازنده آورده شده است:
تحقیق آنلاین چیست؟ تعریف، روش ها، انواع و اجرای تحقیق اینترنتی
نوشتن گزارش های تحقیقاتی به روشی می تواند منجر به از بین رفتن تمام تلاش ها شود. در اینجا 15 نکته برای نوشتن گزارش های تحقیقاتی تأثیرگذار وجود دارد:
هدف از گزارش تحقیق این است که کل نتیجه مطالعه را با جزئیات کافی به علاقهمندان منتقل کند و خود صحت نتایج را مشخص کند. به عنوان نقطه اوج تحقیق تحقیق، گزارش تحقیق شامل شرح مراحل مختلف پیمایش و نتیجه گیری است. بنابراین محصول نهایی یک فعالیت تحقیقاتی است که شرحی از یک سفر طولانی در مسیر یافتن دانش جدید یا دانش اصلاح شده ارائه می دهد.
نوشتن گزارش تحقیق یک کار فنی است زیرا نه تنها به مهارت محقق نیاز دارد، بلکه به تلاش قابل توجه، صبر و نفوذ، رویکرد کلی به مسئله، داده ها و تجزیه و تحلیل همراه با درک زبان و عینیت بیشتر نیاز دارد. نوشتن یک گزارش پژوهشی همچنین مستلزم برنامه ریزی کافی و مقدار زیادی آمادگی است. که جدای از کمال گزارش تحقیق به انسجام اندیشه، خلاقیت و هوش محقق نیز نسبت داده می شود.
اگرچه معیار استاندارد مشخصی برای سازمان امکان پذیر نیست، اما یک گزارش نویس خوب باید همیشه از ارتباط مؤثر و هدفمند با جامعه آگاه باشد و کل نتیجه مطالعه را به افراد علاقه مند برساند تا اطمینان حاصل شود که هر خواننده اطلاعات را درک می کند. و خود را قادر می سازد تا اعتبار نتایج را تشخیص دهد. در نظر گرفتن برخی سؤالات مانند اینکه چه کسی می گوید «در مورد چیست»، «به چه کسی»، «به چه روشی» و «از چه کاربردی» محقق را قادر می سازد تا یک گزارش پژوهشی استاندارد تهیه کند.
هیچ گزارش پژوهشی یکسانی برای پاسخگویی به نیازهای دسته های مختلف مخاطبان نمی تواند تهیه شود. گزارش باید همیشه حاوی مطالبی باشد که برای مخاطب هدف مورد علاقه است، ممکن است محقق تحقیقات بنیادی یا تحقیقات کاربردی، شاغلین، تدوینکنندگان خطمشی، عوامل مالی یا حامیان مالی یا حتی عموم مردم باشند. برای یک گزارش نویس، کار در ابتدا ممکن است امری آسان به نظر برسد. اما در شرایط واقعی این یک کار دشوار است زیرا عدم اطمینان در مورد گروه هدف منجر به ارتباط ناکارآمد می شود.
یک گزارش پژوهشی خوب نه تنها دانش را منتشر می کند، بلکه یافته هایی را برای گسترش افق دانش ارائه می دهد. جدای از آن، اعتبار تعمیم را نیز بررسی می کند و دیگران را برای ادامه مشکلات مرتبط یا وابسته ترغیب می کند.
دانشی که بر اساس تحقیقات به دست آمده است برای استفاده مناسب از منابع سرمایه گذاری شده نیازمند انتقال است. به همین دلیل، همیشه توصیه می شود که برای گزارش به صورت مکتوب آماده شوید تا بتواند دانشی را در درک مشکلات مختلف اجتماعی در اختیار افراد عادی قرار دهد.
جامعه بیشتر به محصول نهایی از نظر خروجی تحقیقاتی توجه می کند که دارای ورودی پول هنگفت، منابع انسانی و زمان گرانبها است. بنابراین، فایده اجتماعی گزارش تحقیق در قرار گرفتن آن در معرض افراد غیر روحانی و همچنین ارائه آن به آژانس حامی پروژه است.
در حالی که افراد ممکن است در مورد مشکلات اجتماعی مختلف به وسیع ترین روش ممکن دانش کسب کنند، آژانس حامی ممکن است اعتبار انجام یک تحقیق موفق را به خود اختصاص دهد. حتی یافته های جالب توجه جامعه جهانی را از طریق رسانه های جمعی جلب می کند. جدا از این، ممکن است به اقدامات قانونی یا اصلاحی نیز منجر شود.
گزارشهای تحقیقاتی توسط منابع مختلفی تولید میشوند، از شرکتهای تحقیقات بازار گرفته تا بخشهای داخلی در سازمانهای بزرگ. هنگامی که این اصطلاح برای صنعت سرمایه گذاری به کار می رود، معمولاً به تحقیقات سمت فروش یا تحقیقات سرمایه گذاری تولید شده توسط خانه های کارگزاری اشاره دارد.
تحقیقات بازار چیست؟ انواع، روش ها، کاربرد و مثال های تکمیلی
چنین تحقیقاتی بین مشتریان نهادی و خرده فروشی کارگزاری که آن را تولید می کند، منتشر می شود. تحقیقات تولید شده توسط طرف خرید، که شامل صندوقهای بازنشستگی، صندوقهای سرمایهگذاری مشترک، و مدیران میشود، معمولاً فقط برای استفاده داخلی است و بین طرفهای خارجی توزیع نمیشود.
تحلیلگران مالی ممکن است گزارش های تحقیقاتی را با هدف حمایت از یک توصیه خاص، مانند خرید یا فروش یک اوراق بهادار خاص یا اینکه آیا مشتری باید یک محصول مالی خاص را در نظر بگیرد، تهیه کنند. به عنوان مثال، یک تحلیلگر ممکن است گزارشی را در رابطه با پیشنهاد جدیدی که توسط یک شرکت پیشنهاد شده است ایجاد کند. این گزارش میتواند شامل معیارهای مربوط به خود شرکت، مانند تعداد سالهای فعالیت آنها و همچنین اسامی سهامداران کلیدی، به همراه آماری در مورد وضعیت فعلی بازاری باشد که شرکت در آن شرکت میکند. اطلاعات مربوط به سودآوری کلی و استفاده مورد نظر از وجوه نیز می تواند گنجانده شود.
علاقه مندان به فرضیه بازار ممکن است اصرار داشته باشند که ارزش گزارش های تحقیقاتی تحلیلگران حرفه ای مشکوک است و سرمایه گذاران احتمالاً به نتایجی که چنین تحلیلگرانی می کنند اعتماد زیادی دارند. در حالی که نتیجهگیری قطعی در مورد این موضوع دشوار است زیرا مقایسهها دقیق نیستند، برخی از مقالات تحقیقاتی وجود دارند که ادعا میکنند شواهد تجربی از ارزش چنین گزارشهایی حمایت میکنند.
یکی از این مقاله ها بازار سرمایه گذاری های مستقر در چند کشور و تحلیلگرانی را که آنها را پوشش می دهند مورد مطالعه قرار داد. این مقاله در نسخه مارس 2014 مجله تحقیقاتی بین المللی کسب و کار و مدیریت منتشر شد. نویسندگان آن به این نتیجه رسیدند که توصیههای تحلیلگر برای سرمایهگذاران حداقل در تصمیمگیریهای کوتاهمدت تأثیر دارند و سودمند هستند.
در حالی که برخی از تحلیلگران از نظر عملکردی وابسته نیستند، برخی دیگر ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم به شرکت هایی که برای آنها گزارش تهیه می کنند وابسته باشند. تحلیلگران غیر وابسته به طور سنتی تحقیقات مستقلی را برای تعیین یک توصیه مناسب انجام می دهند و ممکن است نگرانی محدودی در مورد نتیجه داشته باشند.
تحلیلگران وابسته ممکن است با اطمینان از اینکه هر گزارش تحقیقاتی مشتریان را در یک برایند مطلوب به تصویر می کشد، احساس بهترین خدمت را داشته باشند. علاوه بر این، اگر یک تحلیلگر در شرکتی که گزارش بر آن استوار است نیز سرمایه گذار باشد، ممکن است انگیزه شخصی برای اجتناب از موضوعاتی داشته باشد که ممکن است منجر به کاهش ارزش اوراق بهاداری شود که در آن سرمایه گذاری کرده است.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران