هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
گزارش تحقیق

گزارش تحقیق چیست؟ 15 + 3 نکته ضروری در سال 2022

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/15

گزارش تحقیق شامل اسناد و مدارکی است که در مورد یافته‌های یک پروژه تحقیقاتی یا مشاهدات علمی در مورد یک موضوع یا در مورد آن گزارش می‌ دهد. معمولاً تکالیف پژوهشی مانند پروژه‌ها، تحقیقات، کاوش‌ها و پایان‌نامه‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. گزارش تحقیق یک سند خوش ساخت است که فرآیندها، داده ها و یافته های یک تحقیق سیستماتیک را تشریح می کند. گزارش تحقیق سند مهمی است که به عنوان گزارش دست اول فرآیند تحقیق عمل می کند و معمولاً به عنوان منبع عینی و دقیق اطلاعات در نظر گرفته می شود. ویژگی های یک گزارش پژوهشی یک گزارش پژوهشی خوب با ویژگی های خاصی مشخص می شود.

تحقیقات بازار چابک چیست؟ 0 تا 100 تحقیقات بازار چابک

گزارش تحقیق چیست؟ تعریف Reserch report

گزارش‌های پژوهشی، داده‌های ثبت شده‌ای هستند که پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده با انجام تحقیقات سازمان‌یافته، معمولاً در قالب نظرسنجی یا روش‌های کیفی، توسط محققان یا آماردانان تهیه می‌شوند .

گزارش‌ها معمولاً در افق وسیعی از موضوعات پخش می‌شوند، اما بر انتقال اطلاعات در مورد یک موضوع خاص و یک بازار هدف بسیار خاص متمرکز هستند. انگیزه اصلی گزارش‌های تحقیقاتی، انتقال جزئیات کامل در مورد یک مطالعه برای بازاریابان است که در هنگام طراحی استراتژی‌های جدید در نظر بگیرند. برخی از رویدادها، حقایق و سایر اطلاعات مبتنی بر حوادث باید به افراد مسئول منتقل شود و ایجاد گزارش های تحقیقاتی مؤثرترین ابزار ارتباطی است. گزارش های تحقیقاتی ایده آل در اطلاعات ارائه شده با هدف و نتیجه گیری روشن بسیار دقیق هستند. باید یک قالب تمیز و ساختار یافته برای این گزارش ها وجود داشته باشد تا در انتقال اطلاعات موثر باشد.

گزارش پژوهشی منبع قابل اعتمادی برای بازگویی جزئیات در مورد یک تحقیق انجام شده است و اغلب به عنوان شاهدی واقعی از تمام کارهای انجام شده برای جمع آوری ویژگی های تحقیق در نظر گرفته می شود.

ریزش مشتری: تعریف، نرخ، تجزیه و تحلیل و پیش بینی 2022

بخش های مختلف گزارش تحقیق عبارتند از:

  1. خلاصه
  2. پیشینه/مقدمه
  3. روش های اجرا شده
  4. نتایج بر اساس تجزیه و تحلیل
  5. مشورت
  6. نتیجه

گزارش در واقع تحقیق سندی است که توسط یک تحلیلگر یا استراتژیست که بخشی از تیم تحقیقات سرمایه گذاری در یک کارگزاری سهام یا بانک سرمایه گذاری است تهیه می شود. یک گزارش تحقیقاتی ممکن است بر یک بخش سهام یا صنعت خاص، یک ارز، کالا یا ابزار با درآمد ثابت، یا بر روی یک منطقه یا کشور جغرافیایی تمرکز کند. گزارش های تحقیقاتی به طور کلی، اما نه همیشه، دارای توصیه های قابل اجرا مانند ایده های سرمایه گذاری است که سرمایه گذاران می توانند بر اساس آنها عمل کنند.

اجزای گزارش های تحقیقات و پژوهش ها

تحقیق برای راه اندازی یک محصول/خدمات جدید یا یک ویژگی جدید ضروری است. بازارهای امروزی بسیار نوسان و رقابتی هستند زیرا هر روز واردان جدیدی می شوند که ممکن است محصولات موثری ارائه دهند یا ندهند. یک سازمان باید تصمیمات درست را در زمان مناسب بگیرد تا بتواند در چنین بازاری با محصولات به روز شده ای که خواسته های مشتری را کفایت می کند مرتبط باشد.

جزئیات گزارش تحقیق ممکن است با هدف تحقیق تغییر کند، اما اجزای اصلی یک گزارش ثابت خواهند ماند. رویکرد پژوهشی محقق بازار نیز بر سبک گزارش نویسی تأثیر می گذارد. در اینجا هفت مؤلفه اصلی یک گزارش پژوهشی سازنده آورده شده است:

  • خلاصه گزارش تحقیق: کل هدف به همراه نمای کلی تحقیق باید در یک خلاصه چند پاراگراف گنجانده شود. تمامی مؤلفه های چندگانه تحقیق در زیر خلاصه گزارش به اختصار توضیح داده شده است. باید به اندازه کافی جالب باشد که تمام عناصر کلیدی گزارش را به تصویر بکشد.
  • مقدمه تحقیق: همیشه یک هدف اولیه وجود دارد که محقق از طریق گزارش سعی در دستیابی به آن دارد. در بخش مقدمه می‌تواند پاسخ‌های مربوط به این هدف را پوشش دهد و پایان‌نامه‌ای را تنظیم کند که در آن تلاش و به طور مفصل به آن پاسخ داده شود.این بخش باید به یک سوال جامع پاسخ دهد: “وضعیت فعلی هدف چیست؟”. پس از انجام تحقیقات، آیا سازمان هدف را با موفقیت به نتیجه رساند یا هنوز در حال انجام است – چنین جزئیاتی را در قسمت مقدمه گزارش تحقیق ارائه دهید.
  • روش تحقیق: این بخش مهم ترین بخش گزارش است که تمام اطلاعات مهم در آن نهفته است. خوانندگان می توانند در کنار تجزیه و تحلیل کیفیت محتوای ارائه شده، داده هایی را برای موضوع به دست آورند و همچنین تحقیقات مورد تایید سایر محققان بازار قرار گیرد. بنابراین، این بخش باید با هر جنبه ای از تحقیق که به طور مفصل مورد بحث قرار می گیرد، بسیار آموزنده باشد. اطلاعات باید بر اساس اولویت و اهمیت به ترتیب زمانی بیان شوند. در صورتی که محققان اطلاعاتی را از تکنیک های موجود به دست آورده اند، باید منابعی را شامل شوند.
  • نتایج تحقیق: شرح مختصری از نتایج به همراه محاسبات انجام شده برای دستیابی به هدف، این بخش از نتایج را تشکیل می دهد. معمولاً ارائه پس از تجزیه و تحلیل داده ها در بخش بحث گزارش انجام می شود.
  • بحث تحقیق: نتایج در این بخش به همراه تجزیه و تحلیل تطبیقی ​​گزارش هایی که احتمالاً می توانند در همان حوزه وجود داشته باشند با جزئیات بسیار مورد بحث قرار می گیرند. هر گونه ناهنجاری که در طول تحقیق کشف شود در بخش بحث بررسی خواهد شد.در حین نوشتن گزارش‌های تحقیقاتی، محقق باید نقاطی را در مورد چگونگی کاربرد نتایج در دنیای واقعی به هم متصل کند.
  • منابع تحقیق و نتیجه‌گیری: تمام یافته‌های تحقیق را با ذکر هر نویسنده، مقاله یا هر محتوایی که از آنجا منابع گرفته شده است، به پایان برسانید.

تحقیق آنلاین چیست؟ تعریف، روش ها، انواع و اجرای تحقیق اینترنتی

15 نکته پایه برای نوشتن گزارش های تحقیقاتی

نوشتن گزارش های تحقیقاتی به روشی می تواند منجر به از بین رفتن تمام تلاش ها شود. در اینجا 15 نکته برای نوشتن گزارش های تحقیقاتی تأثیرگذار وجود دارد:

  • قبل از شروع به نوشتن، زمینه را آماده کنید و از اصول اولیه شروع کنید:  این همیشه در مدرسه به ما آموزش داده شده است – قبل از ورود به موضوعات جدید به خوبی آماده باشید. ترتیب سؤالات نظرسنجی ممکن است ایده آل ترین یا مؤثرترین ترتیب برای نوشتن گزارش های پژوهشی نباشد. ایده این است که با یک موضوع گسترده‌تر شروع کنید و به سمت موضوعی خاص‌تر کار کنید و بر یک نتیجه‌گیری یا پشتیبانی تمرکز کنید، که یک تحقیق باید با حقایق پشتیبانی کند. بدون شک سخت ترین کار در گزارش گیری شروع است. با عنوان، مقدمه شروع کنید، سپس اولین اکتشافات را مستند کنید و از آن ادامه دهید. هنگامی که بازاریابان اطلاعات را به خوبی مستند کردند، می توانند یک نتیجه گیری کلی بنویسند.
  • هنگام انتخاب قالبی که برای آنها واضح، منطقی و بدیهی است، مخاطب هدف را در نظر داشته باشید: آیا گزارش های تحقیق به تصمیم گیرندگان یا سایر محققان ارائه می شود؟ تصورات کلی پیرامون آن موضوع چیست؟ این نیاز به دقت و دقت بیشتری دارد. یک محقق برای شروع نوشتن گزارش تحقیق به مقدار قابل توجهی اطلاعات نیاز دارد. با جمله بندی، شماره گذاری پیوست ها و غیره سازگار باشید. از فرمت تایید شده شرکت برای تحویل گزارشات تحقیقاتی پیروی کنید و یکپارچگی پروژه را با اهداف شرکت نشان دهید.
  • یک هدف تحقیقی روشن داشته باشید: یک محقق باید کل پروپوزال را دوباره بخواند و مطمئن شود که داده‌هایی که ارائه می‌کنند به اهدافی که از ابتدا مطرح شده‌اند کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که حدس و گمان ها برای گفتگو هستند، نه برای گزارش های تحقیقاتی، اگر محققی حدس بزند، مستقیماً تحقیقات خود را زیر سوال می برد.
  • ایجاد یک مدل کاری:  هر مطالعه باید یک منطق درونی داشته باشد که باید در گزارش و شواهد مشخص شود. بدترین کابوس محققان این است که مجبور شوند گزارش های تحقیقاتی بنویسند و متوجه شوند که سؤالات کلیدی گنجانده نشده است.
  • تمام اطلاعات مربوط به موضوع تحقیق را جمع آوری کنید. رقبای مشتریان ما چه کسانی هستند؟ با سایر محققانی که موضوع تحقیق را مطالعه کرده اند، زبان صنعت را می شناسند صحبت کنید. استفاده نادرست از اصطلاحات می تواند خوانندگان گزارش های تحقیقاتی را از مطالعه بیشتر منصرف کند.
  • هنگام نوشتن با صدای بلند بخوانید. در حین خواندن گزارش، اگر پژوهشگر چیزی نامناسب را بشنود، مثلاً هنگام خواندن آن کلمات به اشتباه برخورد کند، مطمئناً خواننده نیز خواهد شنید. اگر محقق نتواند ایده ای را در یک جمله بیاورد، آن ایده بسیار طولانی است و باید آن را تغییر دهند تا ایده برای همه روشن شود.
  • دستور زبان و املا را بررسی کنید. بدون شک، شیوه های خوب به درک گزارش کمک می کند. از افعال در زمان حال استفاده کنید. استفاده از زمان حال را در نظر بگیرید، که باعث می شود نتایج به روزتر به نظر برسند. کلمات جدید و راه های دیگری برای گفتن چیزها پیدا کنید. تا حد امکان با زبان لذت ببرید.
  • فقط در مورد اکتشافات مهم بحث کنید. اگر برخی از داده ها واقعاً مهم نیستند، آنها را ذکر نکنید. به یاد داشته باشید که همه چیز واقعاً مهم یا ضروری در گزارش های تحقیقاتی نیست.
  • سعی کنید و به سوالات نظرسنجی پایبند باشید. به عنوان مثال، وقتی درجات مختلفی از نگرانی وجود دارد، نگویید که افراد مورد بررسی درباره یک موضوع «نگران بودند».
  • نمودارها باید به اندازه کافی واضح باشند تا خودشان متوجه شوند. اجازه ندهید نمودارها خواننده را به اشتباه سوق دهند: به آنها عنوان بدهید، نشانه ها، اندازه نمونه و جمله بندی صحیح سؤال را درج کنید.
  • با پیام ها شفاف باشید. یک محقق باید همیشه هر بخش از گزارش را با دقت در جزئیات و زبان بنویسد.
  • با عناوین خلاق باشید – به خصوص در مطالعات تقسیم بندی، نام هایی را انتخاب کنید که به تحقیق جان می بخشد. چنین نام هایی پس از بررسی اولیه می توانند برای مدت طولانی زنده بمانند.
  • نتیجه‌گیری مؤثر ایجاد کنید: نتیجه‌گیری در گزارش‌های پژوهشی دشوارترین است برای نوشتن، اما فرصتی باورنکردنی برای برتری دادن است. خلاصه ای دقیق بسازید گاهی اوقات به شروع نتیجه گیری با چیزی خاص کمک می کند، سپس مهمترین بخش مطالعه را توصیف می کند و در نهایت، پیامدهای نتیجه گیری را ارائه می دهد.
  • برای خواندن گزارش چند جفت چشم دیگر بگیرید. نویسندگان در تشخیص اشتباهات خود مشکل دارند. اما آنها نسبت به آنچه ارائه می شود مسئول هستند. قبل از ارسال پیش نویس یافته، مطمئن شوید که توسط همکاران یا دوستان تأیید شده است.

گزارش تحقیق

3 نکته حرفه ای در مورد گزارش تحقیق

1. معنی گزارش تحقیق:

هدف از گزارش تحقیق این است که کل نتیجه مطالعه را با جزئیات کافی به علاقه‌مندان منتقل کند و خود صحت نتایج را مشخص کند. به عنوان نقطه اوج تحقیق تحقیق، گزارش تحقیق شامل شرح مراحل مختلف پیمایش و نتیجه گیری است. بنابراین محصول نهایی یک فعالیت تحقیقاتی است که شرحی از یک سفر طولانی در مسیر یافتن دانش جدید یا دانش اصلاح شده ارائه می دهد.

نوشتن گزارش تحقیق یک کار فنی است زیرا نه تنها به مهارت محقق نیاز دارد، بلکه به تلاش قابل توجه، صبر و نفوذ، رویکرد کلی به مسئله، داده ها و تجزیه و تحلیل همراه با درک زبان و عینیت بیشتر نیاز دارد.  نوشتن یک گزارش پژوهشی همچنین مستلزم برنامه ریزی کافی و مقدار زیادی آمادگی است. که جدای از کمال گزارش تحقیق به انسجام اندیشه، خلاقیت و هوش محقق نیز نسبت داده می شود.

اگرچه معیار استاندارد مشخصی برای سازمان امکان پذیر نیست، اما یک گزارش نویس خوب باید همیشه از ارتباط مؤثر و هدفمند با جامعه آگاه باشد و کل نتیجه مطالعه را به افراد علاقه مند برساند تا اطمینان حاصل شود که هر خواننده اطلاعات را درک می کند. و خود را قادر می سازد تا اعتبار نتایج را تشخیص دهد. در نظر گرفتن برخی سؤالات مانند اینکه چه کسی می گوید «در مورد چیست»، «به چه کسی»، «به چه روشی» و «از چه کاربردی» محقق را قادر می سازد تا یک گزارش پژوهشی استاندارد تهیه کند.

هیچ گزارش پژوهشی یکسانی برای پاسخگویی به نیازهای دسته های مختلف مخاطبان نمی تواند تهیه شود. گزارش باید همیشه حاوی مطالبی باشد که برای مخاطب هدف مورد علاقه است، ممکن است محقق تحقیقات بنیادی یا تحقیقات کاربردی، شاغلین، تدوین‌کنندگان خط‌مشی، عوامل مالی یا حامیان مالی یا حتی عموم مردم باشند. برای یک گزارش نویس، کار در ابتدا ممکن است امری آسان به نظر برسد. اما در شرایط واقعی این یک کار دشوار است زیرا عدم اطمینان در مورد گروه هدف منجر به ارتباط ناکارآمد می شود.

2. هدف از گزارش تحقیق 

یک گزارش پژوهشی خوب نه تنها دانش را منتشر می کند، بلکه یافته هایی را برای گسترش افق دانش ارائه می دهد. جدای از آن، اعتبار تعمیم را نیز بررسی می کند و دیگران را برای ادامه مشکلات مرتبط یا وابسته ترغیب می کند.

  • 1. انتقال علم:

دانشی که بر اساس تحقیقات به دست آمده است برای استفاده مناسب از منابع سرمایه گذاری شده نیازمند انتقال است. به همین دلیل، همیشه توصیه می شود که برای گزارش به صورت مکتوب آماده شوید تا بتواند دانشی را در درک مشکلات مختلف اجتماعی در اختیار افراد عادی قرار دهد.

  • 2. ارائه یافته ها:

جامعه بیشتر به محصول نهایی از نظر خروجی تحقیقاتی توجه می کند که دارای ورودی پول هنگفت، منابع انسانی و زمان گرانبها است. بنابراین، فایده اجتماعی گزارش تحقیق در قرار گرفتن آن در معرض افراد غیر روحانی و همچنین ارائه آن به آژانس حامی پروژه است.

در حالی که افراد ممکن است در مورد مشکلات اجتماعی مختلف به وسیع ترین روش ممکن دانش کسب کنند، آژانس حامی ممکن است اعتبار انجام یک تحقیق موفق را به خود اختصاص دهد. حتی یافته های جالب توجه جامعه جهانی را از طریق رسانه های جمعی جلب می کند. جدا از این، ممکن است به اقدامات قانونی یا اصلاحی نیز منجر شود.

درک گزارش های تحقیقاتی

گزارش‌های تحقیقاتی توسط منابع مختلفی تولید می‌شوند، از شرکت‌های تحقیقات بازار گرفته تا بخش‌های داخلی در سازمان‌های بزرگ. هنگامی که این اصطلاح برای صنعت سرمایه گذاری به کار می رود، معمولاً به تحقیقات سمت فروش یا تحقیقات سرمایه گذاری تولید شده توسط خانه های کارگزاری اشاره دارد.

تحقیقات بازار چیست؟ انواع، روش ها، کاربرد و مثال های تکمیلی

چنین تحقیقاتی بین مشتریان نهادی و خرده فروشی کارگزاری که آن را تولید می کند، منتشر می شود. تحقیقات تولید شده توسط طرف خرید، که شامل صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، و مدیران می‌شود، معمولاً فقط برای استفاده داخلی است و بین طرف‌های خارجی توزیع نمی‌شود.

گزارش تحقیق

گزارش های تحقیقاتی تحلیلگران مالی

تحلیلگران مالی ممکن است گزارش های تحقیقاتی را با هدف حمایت از یک توصیه خاص، مانند خرید یا فروش یک اوراق بهادار خاص یا اینکه آیا مشتری باید یک محصول مالی خاص را در نظر بگیرد، تهیه کنند. به عنوان مثال، یک تحلیلگر ممکن است گزارشی را در رابطه با پیشنهاد جدیدی که توسط یک شرکت پیشنهاد شده است ایجاد کند. این گزارش می‌تواند شامل معیارهای مربوط به خود شرکت، مانند تعداد سال‌های فعالیت آن‌ها و همچنین اسامی سهامداران کلیدی، به همراه آماری در مورد وضعیت فعلی بازاری باشد که شرکت در آن شرکت می‌کند. اطلاعات مربوط به سودآوری کلی و استفاده مورد نظر از وجوه نیز می تواند گنجانده شود.

تأثیر گزارش تحقیق

علاقه مندان به فرضیه بازار ممکن است اصرار داشته باشند که ارزش گزارش های تحقیقاتی تحلیلگران حرفه ای مشکوک است و سرمایه گذاران احتمالاً به نتایجی که چنین تحلیلگرانی می کنند اعتماد زیادی دارند. در حالی که نتیجه‌گیری قطعی در مورد این موضوع دشوار است زیرا مقایسه‌ها دقیق نیستند، برخی از مقالات تحقیقاتی وجود دارند که ادعا می‌کنند شواهد تجربی از ارزش چنین گزارش‌هایی حمایت می‌کنند.

یکی از این مقاله ها بازار سرمایه گذاری های مستقر در چند کشور و تحلیلگرانی را که آنها را پوشش می دهند مورد مطالعه قرار داد. این مقاله در نسخه مارس 2014 مجله تحقیقاتی بین المللی کسب و کار و مدیریت منتشر شد. نویسندگان آن به این نتیجه رسیدند که توصیه‌های تحلیلگر برای سرمایه‌گذاران حداقل در تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت تأثیر دارند و سودمند هستند.

امکان تقلب در ارائه تحقیق گزارش

در حالی که برخی از تحلیلگران از نظر عملکردی وابسته نیستند، برخی دیگر ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم به شرکت هایی که برای آنها گزارش تهیه می کنند وابسته باشند. تحلیلگران غیر وابسته به طور سنتی تحقیقات مستقلی را برای تعیین یک توصیه مناسب انجام می دهند و ممکن است نگرانی محدودی در مورد نتیجه داشته باشند.

تحلیلگران وابسته ممکن است با اطمینان از اینکه هر گزارش تحقیقاتی مشتریان را در یک برایند مطلوب به تصویر می کشد، احساس بهترین خدمت را داشته باشند. علاوه بر این، اگر یک تحلیلگر در شرکتی که گزارش بر آن استوار است نیز سرمایه گذار باشد، ممکن است انگیزه شخصی برای اجتناب از موضوعاتی داشته باشد که ممکن است منجر به کاهش ارزش اوراق بهاداری شود که در آن سرمایه گذاری کرده است.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *