هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش سئو یوتیوب برتر آموز

آموزش سئو یوتیوب ( آموزش جامع از مبتدی تا پیشرفته )

دسته بندی : سئو
1402/05/07

برای بعضی از کسب و کارها و حتی افراد یوتیوب عضو جدانشدنی ازآن‌هاست و همواره در حال آپلود ویدیوهای مهم هستند. طبیعتا پس از تولید محتوا و زمان گذاشتن برای آپلود ویدیو منتظر جلب مخاطب هستند اما اصلا نتیجه مطلوبی کسب نمی‌کنند. برای جذب مخاطب و حاصل شدن نتیجه خود از یوتیوب شما باید با سئو آن به خوبی آشنا باشید. نه تنها وبسایت‌های شما در سایر موتورهای جست و جو بلکه یوتیوب هم برای برای دیده شدن نیاز به سئو دارد. اگر شما هم در یوتیوب کانال دارید و با وجود محتوای طلایی هنوز بازخورد خوبی ندارید ، دقیقا این مقاله برای شما و با آموزش سئو یوتیوب همراه من و برتر آموز باشید.

آموزش سئو یوتیوب یک تکنیک و مهارت جامع است که شما علاوه بر وب سایت می‌توانید از طریق این شبکه اجتماعی هم درآمد کسب کنید.

شاید پیش خودتون بگید چرا انقدر به سئو یوتیوب اهمیت می‌دهیم و آموزش جامع قرار دادیم؟

برای مثال بیشتر افراد برای آموزش وردپرس به دنبال ویدیو خفن آموزشی هستند تا محتوای متنی! خوب با سئو یوتیوب تمامی جامعه هدف این مدلی برای شما امتیاز طلایی حساب می‌شوند.

افرادی که در حال مطالعه این مقاله هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول دوستانی که کانال یوتیوب دارند ولی بازخورد خوبی دریافت نکردند و به دنبال راه چاره هستند.

دسته دوم دوستانی هستند سئوکارند ولی الان پروژه‌های یوتیوبی دارند و برای آپدیت اطلاعات اینجا کنار ما هستند.

هر دو دسته از این افراد با مطالعه این مقاله تا انتها دقیقا می‌تونند نیازهایی که برای دیده شدن کانال یوتیوب خود دارند رو یاد بگیرند.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:

  • سئو یوتیوب یعنی چی؟
  • چرا اصلا برای آموزش سئو یوتیوب زمان بگذاریم؟

سئو یوتیوب یعنی چی؟

در حالت کلی زمانی که ما در مورد سئو صحبت می‌کنیم مفهوم بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو تداعی می‌شود و آیا سئو یوتیوب با تمامی موتورهای جست و جو متفاوت است؟

در واقعیت امر خیر! ما امروز نمی‌خواهیم موضوع جدید و متفاوتی را در مورد سئو بیان کنیم بلکه با استفاده از دانش قبلی و چینش منظم باعث شویم که محتوای ویدیویی ما هم در گوگل و هم در شبکه اجتماعی یوتیوب رتبه خوبی را کسب کند.

سئو یوتیوب مجموع فرآیندهایی است که ما برای بهبود رتبه و افزایش بازدید کاربران در یوتیوب انجام می‌دهیم. اگر اصلا به مفهوم سئو مسلط نیستید خوب طبیعتا در آموزش سئو یوتیوب هم نمی‌توانید مفاهیم را به خوبی درک کنید و برای جلوگیری از این کار حتما پیشنهاد می‌کنم که آموزش سئو فوق حرفه‌ای محسن حبیبی راد را مطالعه و سپس به ادامه این مقاله بپردازید و اگر خودتان سئو کار حرفه‌ای هستید که در ادامه می‌توانید با یادداشت برداری نکات به خوبی مفاهیم را درک کنید.

چرا اصلا برای آموزش سئو یوتیوب زمان بگذاریم؟

اگر تا به الان با یوتیوب کار کرده باشید و همچنین درآمد خوبی را کسب کرده باشید پاسخ این سوال کاملا برای شما واضح است و اهمیت این موضوع را درک می‌کنید. اما در ادامه برای درک بهتر به بررسی مهم‌ترین نکات می‌پردازیم.

یوتیوب بازدید بالایی دارد!

اگر دسته بندی و موضوع فعالیت کسب و کار شما مشخص است تنها کافیست به کانال‌های رقبا خود سر بزنید تا بازدید بالا و فعالیت کاربران را مشاهده کنید. مخصوصا در حوزه‌های آموزشی ، محتوای ویدیویی بازددی بالایی دارد و اگر می‌خواهید نرخ تبدیل بالایی هم داشته باشید باید دو عامل کیفیت محتوا و سئو گوگل را رعایت کنید.

درآمد زایی بالایی دارد!

در شبکه اجتماعی یوتیوب شما از دو طریق می‌توانید درآمد خود را افزایش بدهید:

اول این که محتوای با کیفیت درست کنید و کاربران از طریق محتوا بخواهند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند و از طریق فروش محصول درآمد داشته باشید.

دوم این که در یوتیوب به ازای بازدید هر کاربر از ویدیو شما می‌توانید از این شبکه اجتماعی پول دریافت نمایید.

برای این که اطلاعات بیشتری درباره این موضوع داشته باشید حتما روش کسب درآمد از یوتیوب را مطالعه نمایید.

آموزش سئو یوتیوب جامع برتر آموز

ایندکس گوگل و یوتیوب خواهید بود!

بارها برای شما اتفاق افتاده است که در حال سرچ در گوگل هستید ولی نتیجه‌ای که الگوریتم‌های گوگل به شما نمایش می‌دهند شامل محتواهای ویدیویی در یوتیوب است.

برای همین زمانی که محتواهای خود را سئو کنید هم در شبکه اجتماعی یوتیوب و هم در گوگل شانس دیده شدن دارید!

آموزش سئو یوتیوب

در بخش آموزش سئو یوتیوب قرار است تا دانش سئویی که قبلا داشتیم را به همراه یکسری از نکات در قالب یوتیوب لحاظ کنیم تا در انتها نتیجه خوبی را هم دریافت کنیم.

1. کلمه کلیدی‌های درست و مناسب پیدا کنید!

همانطور که برای سئو وبسایت اولین و مهم‌ترین مرحله انتخاب کلمه کلیدی بود در سئو یوتیوب هم این نکته صدق می‌کند.

در مرحله نخست باید لیستی از کلمات کلیدی منتخب را بدست بیاورید. ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی سئو می‌تواند در این مرحله برای شما مفید باشد.

به این نکته توجه داشته باشید برای این که سریع‌تر نتیجه بگیرید باید از کلمات کلیدی لانگ تیل استفاده نمایید.

برای مثال اگر شما یک کسب کار آموزشی برای زبان انگلیسی هستید به جای کلمه آموزش زبان انگلیسی که رقبای زیادی هم دارد می‌توانید از کلماتی همچون آموزش زبان انگلیسی رایگان ، آموزش زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته و…. استفاده نمایید.

2. بررسی رقبا

قطعا در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید تعدادی رقیب هم دارید که قبل‌تر از شما در یوتیوب فعالیت داشته‌اند. این رقبا کاملا با جامعه هدف ارتباط گرفته‌اند و شما با بررسی این رقبا و ایده گرفتن از فرآیند کلی کاری آن‌ها می‌توانید با یک پکیج ویژه جامعه هدف را به سمت کسب و کار خودتان سوق بدهید.

دقت داشته باشید که اصلا نباید از رقبا کپی کنید.

کپی برداری از رقبا امتیاز منفی برای کسب و کار شما دارد و حتی به جای پیشرفت موجب پسرفت و نارضایتی کاربران هم خواهید شد.

پیشنهاد می‌شود که یک لیست از رقبای خود تهیه کنید و نکات منفی و مثبت هر یک از رقیبان را بررسی کنید تا بتوانید ایده بهتری را به نمایش بگذارید.

3. محتوایی تولید کنید که برای کاربر تماشایی باشد!

در تولید محتوا ویدیویی شبکه اجتماعی یوتیوب باید به دنبال این باشید که ویدیو شما بسیار جالب و مفید برای کاربران باشد.

البته که تولید محتوایی ویدیویی به طور کلی نیاز به اطلاعات خاص دارد که از کارشناس تولید کننده محتوای مجموعه خود می‌توانید اطلاعات کافی بگیرید اما در ادامه به صورت نکته‌ای به آن می‌پردازیم.

محتوای مناسب برای ویدیوها تهیه کنید!

فرقی ندارد که کسب و کار شما آموزشی ، خبری و…. است شما برای تولید محتوای یوتیوب باید سناریو نویس خوبی باشید و محتوایی تولید کنید که کاربر ترجیح بدهد تا انتهای ویدیو را تماشا نماید.

از شخص ماهر و تاثیر گذار استفاده کنید!

سعی کنید شخصی که قرار است روی ویدیو صحبت نماید و یا حتی جلوی دوربین قرار بگیرد از لحاظ بصری و حتی تن صدا برای کاربر جذاب باشد و انرژی مثبتی را به کاربر وارد نماید پس حتما روی این نکته دقت کنید.

گلدن تایم ویدیو را از دست ندهید.

معمولا بازه زمانی 15 تا 30 ثانیه اول هر محتوای ویدیویی جزو گلدن تایم یا زمان طلایی حساب می‌شود.

در تایم کاربر تصمیم می‌گیرد که تا انتهای ویدیو همراه شما بماند و یا خیلی سریع ویدیو را ترک کند. برای همین برای گلدن تایم سناریو ویژه داشته باشید.

کیفیت صدا و تصویر معقول باشد.

کاربر زمانی که محتوای شما را پلی می‌کند باید ویدیو شما از کیفیت خوب تصویر و صدا برخورددار باشد. هرگونه کیفیت نامناسب روی تصویر و یا حتی صدا باعث می‌شود که جامعه هدف سریع مشاهده ویدیو را ترک کنند. برای فیلم برداری و تولید محتوا نیاز به سیستم‌های خیلی ویژه ندارید بلکه با یک گوشی موبایل هم می‌توانید محتوای ویدیویی خوبی را تولید نمایید.

تایم ویدیو مناسب باشد.

بر اساس بررسی الگوریتم‌های یوتیوب معمولا ویدیوهایی که تایم طولانی‌تری دارند شانس بهتری را برای کسب رتبه بهتر دریافت می‌کنند. حالا جدا از این نکته همواره سعی کنید محتوای ویدیو شما طوری طراحی شده باشد که به طور کلی موضوع مطرح شده را پوشش دهد.

مثلا کاربر با مشاهده آموزش شما اطلاعات مفید کسب کند.

به گفته خود یوتیوب ویدیوهایی که تا انتها دیده می‌شوند امتیاز بیشتری را از جانب این شبکه اجتماعی دریافت می‌کنند.

4. استفاده از کلمه کلیدی در ویدیو یا عنوان فایل

همانطور که همیشه توصیه می‌کنیم از alt تصاویر یا همان متن جایگزین استفاده کنید و حتما عباراتی را درج کنید که شامل کلمه کلیدی باشد ، در محتوای ویدیویی هم همین نکات صدق می‌کند.

سئو و یوتیوب برتر آموز

5. برای ویدیو توضیحات کوتاه قرار بدهید!

درست است که شما محتوای ویدویی تولید کردید ولی سعی کنید از محتوای متنی غافل نشوید و در حد یک توضیح کوتاه متن بنویسید. این محتوای متنی کوتاهی که برای ویدیوهای خود می‌نویسید ، خیلی با ارزش است و باعث می‌شود که ارتباط بیشتری را با کاربر بگیرید.

حتما توجه داشته باشید که محتوای متنی شما باید خلاصه‌ای از آن چه که در ویدیو صحبت می‌شود باشد و حتی می‌توانید سر تیترهای توضیح داده شده در ویدیو را در متن بیان کنید.

حتما از کلمه کلیدی داخل متن استفاده کنید و سعی نمایید که متن شما جذاب و شامل اطلاعات مفید برای کاربر و جامعه هدف باشد.

به طوریکه هر فرد تنها با خواندن محتوای متنی شما خلاصه‌ای از ویدیو را متوجه بشود و در صورتی که نیاز به آموزش شما دارد تا انتها تماشا کند.

البته که خود الگوریتم‌های یوتیوب هم به این محتوای متنی امتیاز می‌دهند پس حتما از نوشتن آن غافل نشوید.

6. هشتگ گذاری برای ویدیوها بسیار مهم است!

همانوطور که در شبکه اجتماعی اینستاگرام ما از افراد می‌خواهیم که هشتگ گذاری اصولی و درست داشته باشند و از طریق همین هشتگ‌ها کاربر جذب کنند در یوتیوب هم همین نکته صدق می‌کند و باید هشتگ‌های مناسب قرار بدهید.

7. از کاربران بخواهید که برای شما کامنت بگذارند!

در حالت کلی در سئو یوتیوب ، کامنت گذاشتن کاربران بسیار اهمیت دارد. اصولا کاربرانی برای سایت شما کامنت می‌گذارند که تمام محتوای شما را مشاهده و حالا می‌خواهند یکسری نظرات قرار بدهند و یوتیوب هم این عامل را به عنوان فاکتور موثر برای سئو کردن ویدیوها در نظر می‌گیرد.

این هنر تولید کننده محتوای شماست تا طوری ویدیو طراحی نماید که کاربران به کامنت گذاشتن تشویق بشوند.

سعی کنید به کامنت‌های منفی هم احترام بگذارید و از نظر سازنده کاربران کمک بگیرید. گاهی اوقات توجه به نکات کوچک ذکر شده کاربران تاثیر خیلی مثبتی برای شما خواهد داشت.

در حالت کلی کامنت مارکتینگ یکی از روش‌های بسیار خوب و موثر برای افزایش کاربران و بالا بردن امتیاز سئو است.

8. تصویر شاخص ویدیو فراموش نشود.

در حالت کلی سعی کنید که روی ادیت محتواهای ویدیویی خود زمان بگذارید و محتوای با کیفیت تولید کنید اما در حالت کلی تصویر شاخص ویدیوها خیلی مهم است و بسیاری از کاربران جذب تصاویر شاخص شده و همین باعث می‌شود که ویدیو را مشاهده کنند. با زمان گذاشتن و طراحی زیبا می‌توانید بازدید خوبی داشته باشید.

9. می‌توانید از تبلیغات خود یوتیوب هم استفاده کنید.

قطعا بارها موقع تماشا ویدیو شما با تبلیغات یوتیوب آشنا شدید. دقیقا مثل موتور جست و جوی گوگل ، شبکه اجتماعی یوتیوب هم یک فضایی را فراهم کرده تا کاربران با پرداخت هزینه بر اساس تعرفه تبلیغات خود را انجام بدهند. اگر این تبلیغات اصولی طراحی بشود باعث بازدید بالای کانال یوتیوب و ویدیوهای شما خواهد بود که این افزایش بازدید روی سئو شما تاثیر گزار است.

اگر قصد دارید از این روش تبلیغات استفاده کنید ، پیشنهاد می‌شود حتما مقاله راه اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب را مطالعه نمایید.

10. سابسکرایب کردن کانال ویدیو!

قطعا بارها داخل یوتیوب دیدید که افراد مختلف در آموزش‌های مختلف از شما می‌خوان تا کانال یوتیوب را سابسکرایب کنید. زمانی که یک کاربر بعد از مشاهده ویدیو خیلی سریع کانال را دنبال کند قطعا امتیاز مثبتی برای سئو شما دارد و یوتیوب امتیاز خوبی را درج می‌کند.

این کار به صورت خود جوش وقتی اتفاق می‌افتد که محتوای شما به قدری جذاب باشد که کاربر ارتباط خیلی خوبی با کانال و موضوع فعالیت کسب و کار شما گرفته باشد و ترجیح بدهد که همواره ویدیوهای شما را مشاهده نماید.

البته که در برخی از کانال‌های یوتیوبی معمولا از بازدید کنندگان درخواست می‌شود تا پس از مشاهده ویدیو دکمه سابسکرایب را لمس کنند.

سخن آخر :

در مقاله آموزش سئو یوتیوب سعی کرده‌ایم تا به طور کامل به شما سئو ویدیوهای یوتیوب را آموزش بدهیم. اگر قبلا هم کار سئو انجام دادید با مطالعه موارد بالا قطعا متوجه شده‌اید که مطلب جدیدی آموزش داده نشده و همان نکات اصلی سئو این بار در قالب شبکه اجتماعی یوتیوب بررسی شده است. اگر تجربه‌ای در زمینه آموزش سئو یوتیوب دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *