هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی محتوا روی فروش تاثیر دارد؟

آیا بازاریابی محتوا روی فروش تاثیر دارد؟

دسته بندی : سئو
1402/07/10

امروزه حوزه تولید محتوا یکی از موتورهای پیشران کسب و کار در ابعاد مختلف می‌باشد. نکته بسیار مهم که در بررسی کسب و کار خود باید به آن توجه نمایید، تاثیر قدرت بازاریابی محتوا در فروش بیزینس شما است .

با مطالعه این مقاله می‌توانید علاوه بر تعریف ساختار به یک درک عمیق از بازاریابی محتوا نیز دست پیدا کنید.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه مارکتینگ و آموزش سئو. در این مقاله قصد داریم به صورت ویژه در مورد بازاریابی محتوا و همچنین عوامل تاثیر گذار روی آن صحبت کنیم. قبل از آن بهتر است که به بررسی تاثیر محتوا روی لایه‌های مختلف تولید محتوا بپردازیم. در هر کسب و کار تولید محتوا با اهداف مختلف انجام می‌شود. اما در برخی از کسب و کارها هدف برندینگ و معرفی به دیگران است. در برخی دیگر هدف از بازاریابی فروش بیشتر است. در این مقاله سوال « آیا بازاریابی محتوا روی فروش تاثیر دارد؟» مطرح خواهد شد. به همین دلیل است که باید تولید محتوا از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

نکته بعدی که در کسب و کار خود باید مورد توجه قرار دهید، سرمایه گذاری روی محتوا می‌باشد. تا زمانی که روی محتوا سرمایه گذاری انجام ندهید، رشد کسب و کاری انجام نخواهد شد. به همین دلیل است که یک استراتژیست حرفه‌ای تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در هر کسب و کاری استراتژی مناسب محتوا را برای معرفی برند طراحی کند. سپس به دنبال پلن مارکتینگ باشد. امروزه اگر محتوا به صورت حرفه‌ای و سازماندهی شده تولید نشود، خبری از فروش و برندینگ نخواهد بود.

بازاریابی محتوا چیست؟

زمانی که به دنبال پاسخ سوال « آیا بازاریابی محتوا روی فروش تاثیر دارد؟»  می‌باشید، باید به یک درک کاملا منظم از بازاریابی محتوا دست پیدا کنید. بازاریابی محتوا به استراتژی‌های چندگانه اطلاق می‌شود که هدف آن ها بهینه سازی فروش می‌باشد. البته فروش یک بخش از محتوا است و در آن عوامل دیگری نیز دخیل خواهد بود. به عنوان مثال اعتماد سازی، معرفی درست برند و … . برای بازاریابی محتوا معمولا یک استراتژی کلی وجود دارد که شخص با توجه  به آن می‌تواند یک برنامه ریزی مناسب انجام دهد و محتوای خود را بر اساس آن سازماندهی کند. دقت کنید که در بازاریابی محتوا صرفا منظور محتوای متنی نیست.

محتوا ممکن است که در چند قالب متفاوت ارائه شود و هر یک از آن ها استراتژی مناسب ویژه خود را می‌طلبد. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد «آموزش وردپرس» برای یوتیوب تولید محتوا صورت گیرد، لازم است که فیلم مورد نظر یکسری استاندارد و اصول خاص داشته باشد. این اصول و استاندارد توسط قوانین بازاریابی محتوا مشخص می‌شود. نکته بعدی که شما باید در بررسی این موضوع مورد توجه قرار دهید، این است که بازاریابی محتوا را به چند مرحله کلی تقسیم بندی کنید. شما نمی‌توانید صرفا یک محتوا را با یک مرتبه بررسی کیفیت سنجی نمایید. چرا که این کار به کیفیت و همچنین ارزش محتوای شما ضربه منفی میزند.

بازاریابی محتوا معمولا چندین و چند استراتژی ویژه دارد که شما می‌توانید هر یک از آن ها را با توجه به نوع کسب و کار خود لحاظ کنید. اما نکته بسیار مهم آن در این است که محتوای شما با نظر مخاطبین شما نیز سازگار باشد. البته برای این موضوع نیز چندین فیلتر و پارامتر مختلف وجود دارد. اما در این مرحله لازم است که از وجود آن آگاه شوید. همواره یک استراتژی مناسب برای کسب و کار خود تعریف کنید و تمامی شرایط و همچنین مشخصات محصول و یا خدمات خود را نیز به نحوی به مخاطب منتقل کنید که از آن استقبال کند.

بازاریابی محتوا چیست؟

آیا بازاریابی محتوا همان کانتنت مارکتینگ است؟

یک باور غلط در این حوزه وجود دارد و آن هم برابر سازی بازاریابی محتوا و کانتنت مارکتینگ می‌باشد. شاید از نظر لغوی این دو به هم نزدیک باشد، اما به جرات می‌توان گفت که این مفاهیم تفاوت‌های بسیار زیادی با یک دیگر دارند. هدف بازاریابی محتوا نگارش و یا تهیه محتوای به نحوی است که مشتری ترغیب به خرید شود. اما زمانی که اهداف کانتنت مارکتینگ را نگاه می‌کنید، متوجه خواهید شد که مفاهیم مورد نظر شما بسیار گسترده‌تر می‌باشد. در کانتنت مارکتینگ هدف بر این است که بهینه سازی محتوای از سه وجه مورد بررسی قرار گیرد. اولین و مهمترین وجه مورد بررسی بهینه سازی ویژه بستر نشر محتوا می‌باشد. به عنوان مثال اگر قرار است که یک محتوا در مورد آموزش زبان انگلیسی در یک سایت منتشر شود، بررسی پارامترهای سئو داخلی برای یک متخصص کانتنت مارکتینگ بسیار مهم خواهد بود.

اما زمانی که قرار است که همین محتوا به صورت تیزر تبلیغاتی در اینستاگرام منتشر شود، وایرال شدن بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام بسیار مهم خواهد بود. وجه بعدی مورد بررسی در بازاریابی محتوا استفاده از تکنیک‌های بازاریابی برای فروش بیشتر می‌باشد. این موضوع با بازاریابی محتوا در یک راستا می‌باشد و به همین جهت است که افراد آن ها را با یک دیگر برابر می‌دانند. اما آخرین وجه که شاید کمتر به آن در تولید محتوا توجه شود، استفاده از نظرات شخصی کارفرما می‌باشد. زمانی که یک متخصص کانتنت مارکتینگ به دنبال شخصی سازی و بیان عقاید یک کارفرما در حوزه کانتنت می‌باشد، شرایط اندکی متفاوت خواهد بود. به این نکته توجه نمایید که برای تولید محتوا در یک شبکه محدود استفاده از پلن بازاریابی محتوا معمولا برای شما سود ساز است.

اما اگر بخواهید که استراتژی تولید محتوای خود را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهید، لازم است که کسب و کار خود را از نظر یک متخصص کانتنت مارکتینگ طرح ریزی کنید. در این صورت او برای تولید کننده محتوای شما نیز پلن بازاریابی محتوا را طرح ریزی خواهد کرد. اگر استراتژی اصلی شما بدین گونه تعریف شود، پاسخ سوال « آیا بازاریابی محتوا روی فروش تاثیر دارد؟»  کاملا مشخص خواهد بود.

عوامل تاثیر گذار روی بازاریابی محتوا چیست؟

شاید استفاده از یک متخصص کانتنت برای هر کسب و کاری مقدور نباشد. با توجه به این موضوع در این بخش ما به شما مهمترین استراتژی‌های تاثیر گذار در بازاریابی محتوا را آموزش خواهیم داد. اما نکته بسیار مهم که باید به آن توجه کنید، شخصی سازی با توجه به نوع کسب و کار شما می‌باشد. دقت کنید که بازاریابی خدمات و بازاریابی محصولات اندکی متفاوت است و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که بر اساس استراتژی‌های مشخص یک پلن مناسب را طرح ریزی نمایید. در ادامه به صورت کامل و جامع پاسخ سوال « آیا بازاریابی محتوا روی فروش تاثیر دارد؟» از جوانب مختلف بررسی خواهیم کرد و از همه مهمتر عوامل مهم در تحلیل آن را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

1.    استفاده از تکنیک فروش محصولات

یکی از بزرگترین چالش‌هایی در بازاریابی محتوا وجود دارد، عدم پرزنت مناسب محصولات می‌باشد. به عنوان مثال اگر بخواهیم یک مبل به فروش برسانیم، فروشنده با ما در مورد پارچه، چوب، رنگ هر بخش، مدل آن و … صحبت خواهد کرد. او به شما نکاتی را خواهد گفت که ذهن شما را آماده خرید کند. از طرفی محصول خود را با چند محصول مقایسه می‌کند تا شما یک تصمیم گیری مناسب برای آن انجام دهید. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید که محصول شما به بهترین شکل ممکن به فروش میرسد. اما زمانی که قرار است تولید کننده محتوا بازاریابی محصول شما را انجام دهد، نحوه و روش فروش او بسیار خام می‌باشد.

حال اگر بخواهید این موضوع را در حوزه آموزش و خدمات بررسی کنید که مشکلات و چالش شما دو چندان خواهد شد. اولین و مهمترین نکته‌ای که شما در بازاریابی محتوا مورد توجه قرار دهید، نحوه صحیح بررسی محصول می‌باشد. شما به عنوان صاحب کسب و کار باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از یک استراتژی مناسب نحوه فروش و پرزنت محصولات را به بخش محتوای خود منتقل کنید. در گام بعدی باید هر محتوا را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهید و ببینید که تکنیک‌های فروش به درستی منتقل می‌شود و یا خیر. البته در این بخش یک استثنا نیز خواهیم داشت و بررسی از جنبه کانتنت مارکتینگ می‌باشد.

در این حالت محتوا نویس نکات مرتبط با بازاریابی و فروش را از یک شخص آموزش خواهد دید. سپس به تحلیل رقبا میپردازد که هر یک از آن ها با چه استراتژی این نوع محتوا را استفاده می‌کنند. سپس او با یک روش کاملا مجزا و بیانی شیوا تمامی آن ها را به مخاطب منتقل خواهد کرد. نکته بسیار مهم که شما باید به آن توجه کنید، این است که فروش صرفا قرار نیست که در یک مرحله انجام شود. شما باید به صورت سریالی در مورد محصولات خود در هر مقاله صحبت کنید. در این صورت می‌توانید به این اطمینان برسید که مقاله شما به بهترین شکل ممکن بازخورد خود را نشان می‌دهد.

استفاده از تکنیک فروش محصولات

2.    بررسی پرسونای مخاطبین و شخصی سازی

 در بازاریابی محتوا یکی از تکنیک‌های بسیار مهم و ضروری بررسی چند لایه مخاطبین یک کسب و کار می‌باشد. زمانی که قرار است کسب و کار شما از نظر یک متخصص کانتنت مورد بررسی قرار گیرد، شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک استراتژی مناسب مخاطب خود را بشناسید. در صورتی که در فضای مجازی فعالیت دارید، سعی کنید از دوستان و دنبال کنندگان خود سوال کنید که در زمان خرید محصول ایکس معمولا به چه نکاتی توجه می‌کنند. از طرفی زمانی که به دنبال تحقیق در مورد این موضوع به خصوص می‌باشند، معمولا با چه استراتژی می‌توانند برنامه ریزی می‍‌کنند و خرید خود را انجام می‌دهند. اگر قرار است که یک دوره آموزش زبان آلمانی را خریدار کنند معمولا چه نکاتی در متن برای آن ها جذاب است.

در صورتی که از این بخش اطلاعات مناسبی کسب نکردید، به سراغ تحلیل رقبا بروید. سعی کنید، نظرات آن ها را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که چگونه محتوای خود را سازماندهی می‌کنند. در گام بعدی استراتژی مناسب این است که محتوای آن ها را مورد بررسی قرار دهید. ببینید برای پرزنت محصول خود از چه نکاتی استفاده می‌کنند. چرا که نفرات اول هر حوزه معمولا اطلاعات خود را بر اساس بازخورد مخاطبین خود شخصی سازی می‌کنند. نکته بعدی در بررسی پرسونای مشتریان باید به آن توجه کنید، تشکیل پرسونای مخاطبین با توجه به نظرات دوستان و آشنایان خود می‌باشد.

در این حالت شما با پرزنت محصولات شروع می‌کنید و نقاط ضعف و قوت را از نظر آن ها مورد بررسی قرار می‌دهید. برای این کار لازم است که استراتژی خود را به صورت چند گانه مورد تحلیل قرار دهید. از طرفی به این نکته نیز توجه نمایید که یک سایت با کیفیت معمولا محتوای خود را به صورت پیوسته آپدیت می‌کند. شما نیز بعد از بررسی پرسونای مخاطبین خود و همچنین مخاطبین کسب و کار خود باید زمان صرف کنید و تمامی این اطلاعات را مورد بازبینی کنید و بر اساس نتایج اقدام به آپدیت محتوای خود کنید. در این صورت محتوای شما جایگاه مناسبی به دست خواهد آورد.

3.  در بازاریابی محتوا خود ستایی نکنید

در برخی مواقع از پاسخ ما به سوال « آیا بازاریابی محتوا روی فروش تاثیر دارد؟» منفی است. دلیل این موضوع نیز محتوای بی کیفیت و همچنین درک اشتباه از بازاریابی محتوا می‌باشد. برخی از افراد در بازاریابی محتوا به دنبال خود ستایی از خود می‌باشند و اگر نحوه مذاکره و یا شخصیت آن ها نیز قدرت طلب باشد، به صورت کامل محتوا را از بین می‌برند. حتی زمانی که با آن ها در مورد این موضوع صحبت می‌کنید، حاضر به قبول اشتباه خود نمی‌باشند. بهترین استراتژی در این است که با چنین کسب و کارهایی حتی کار نکنید. چرا که در این صورت نتیجه گرفتن بسیار سخت می‌شود و این موضوع نیز به نام شما خواهد بود.

زمانی که یک محتوا را مطالعه می‌کنید، معمولا نقاط ضعف و قوت به صورت همزمان مورد بررسی قرار میگرد. در این صورت می‌توان گفت که بازدهی کار شما به صورت ویژه افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که شما می‌توانید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک استراتژی مناسب محصولات خود را به صورت منطقی مورد بررسی قرار دهید. در این صورت مخاطب نیز نسبت به محصول شما گارد ندارد. خود را در جایگاه مخاطب قرار دهید. اگر به یک مغازه مراجعه کنید و در آن متوجه شوید که فروشنده فقط و فقط از محصول خود تعریف می‌کند و خود را یک فرد حرفه‌ای می‌داند و دیگر برندها را قبول نمی‌کند، چه احساسی به او خواهید داشت. آیا از او خرید می‌کنید و یا این رفتار برای شما آزار دهنده است.

به همین دلیل است که در اصول بازاریابی محتوا و یا کانتنت مارکتینگ به صورت ویژه تاکید روی فروش غیر مستقیم دارد. هیچگاه شما نمی‌توانید به صورت امری با مخاطب خود صحبت کنید و بهترین نتیجه را دنبال کنید. چرا که این روش معمولا برای افرادی جوابگو است که اعتماد به نفس کمی دارند. از طرفی احتمال برد این روش در حالت حضوری معمولا بیشتر است. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید و با یک برنامه ریزی مناسب اطلاعات محصول خود را به مشتری منتقل کنید.

در بازاریابی محتوا خود ستایی نکنید

4.    روی پارامترهای صوتی و بصری تمرکز کنید

یکی از مهمترین موضوعاتی که معمولا در هنگام بررسی یک محتوا از نظر بازاریابی محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرد، میزان المان‌های بصری و صوتی در یک متن می‌باشد. زمانی که شما در مورد یک ویژگی خاص محصول صحبت می‌کنید، باید آن را به مخاطب خود نشان دهید. مهم نیست که در حال ضبط محتوا برای اینستاگرام می‌باشید و یا در حال تهیه محتوا برای سایت هستید. به عنوان مثال اگر شما یک سایت فروش گل آپارتمانی دارید و قصد فروش گل‌ به صورت حرفه‌ای دارید. در این صورت صرفا قرار دادن یک عکس کافی نیست.

شما باید این گل را در چیدمان منزل نشان دهید و سپس عکس آن را در سایت خود قرار دهید. در این صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما احساس زیبایی و آرامش از این تصویر دریافت می‌کنند. از طرفی امروزه مطالعه کردن یک متن طولانی برای افراد متفاوت است. چرا که نحوه یادگیری افراد کاملا گوناگون است. برخی از افراد با تماشا کردن بهتر آموزش میبینند و برخی دیگر با گوش دادن. اگر شما بتوانید برای محتوای خود یک محتوای مناسب صوتی قرار دهید، به جرات می‌توان گفت که بازدهی شما به صورت ویژه افزایش پیدا می‌کند. دقت کنید که مهمترین موضوع در بازاریابی محتوا فروش است. زمانی شما می‌توانید از محتوای خود احساس رضایت کنید که فروش مناسبی ثبت کنید.

در آخرین گام اگر بتوانید محتوای بصری و صوتی خود را به صورت خلاقانه به مشتری منتقل کنید، احتمال رشد شما چند برابر خواهد شد. دقت کنید که یک تولید محتوا معمولا برای ایده پردازی و همچنین تحلیل رقبا زمان زیادی صرف می‌کند. در این صورت او چندین و چند ایده خواهد داشت که به سادگی می‌تواند تبدیل به محتوای بصری و صوتی شود. منظور ما این است که در استفاده از محتوای بصری و یا محتوای صوتی خود را محدود به حالت روتین موجود نکنید. اگر نظر شما بر این است که استفاده از این استراتژی خاص برای شما مناسب است، می‌توانید به سادگی آن را به کار گیرید و برای خلق یک آثار بصری و صوتی فوق العاده زمان صرف کنید.

5.    بهینه سازی محتوا را در چند مرحله انجام دهید

زمانی که محتوای شما آماده می‌شود، شما به یک نسخه اولیه از محتوای با کیفیت دست پیدا کردید. سعی کنید این محتوا را برای یکی از متخصصین واحد فروش ارسال کنید و نظر او را بپرسید. در صورتی که اسکیل کسب و کار شما کوچک است به سادگی می‌توانید محتوای خود را با صاحب کسب و کار هماهنگ کنید و ببیند که او چه نظری در این باره دارد. هر یک از تغییرات آن ها می‌تواند برای شما مانند یک نقشه راه عمل کند. در این صورت میزان بازدهی محتوای شما از نظر کیفیت و همچنین خوانایی به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. دقت کنید که یک محتوا می‌تواند در چند مرحله بهینه سازی شود، بدون این که هسته اصلی محتوا دچار چالش و یا ایراد شود. به همین دلیل است که ساختار اصلاحیه در مجموعه‌های تولید محتوا امری بدیهی است.

نکته بعدی که در بررسی و همچنین بهینه سازی محتوا باید مورد توجه قرار گیرد، داشتن یک چارچوب مشخص برای اصلاح می‌شود. زمانی که قرار است ساختار محتوای شما اصلاح شود باید یک قالب پویا به خود گیرد. در این صورت متن شما از همان گام اول با ساختار شناور طراحی و برنامه ریزی می‌شود. در این صورت اگر یک بخش از محتوا به صورت کامل نیز حذف شود، شما هیچ مشکلی نخواهید داشت. حتی اگر بخواهید یک بخش از محتوا را نیز جایگزین نمایید، چالشی نخواهید داشت. چرا که هر بخش از محتوا ساختار کاملا مستقل به خود دارد. دقت کنید که استفاده از نظرات یک متخصص کانتنت نیز می‌تواند ارزش محتوای شما را به صورت ویژه افزایش دهد. به همین دلیل است که در تیم بازنویسی و همچنین اصلاحیه محتوا تایید متخصص کانتنت امری ضروری می‌باشد.

بهینه سازی محتوا را در چند مرحله انجام دهید

سخن پایانی

در این مقاله به صورت ویژه و کامل در مورد پاسخ، سوال « آیا بازاریابی محتوا روی فروش تاثیر دارد؟» صحبت کردیم. ممکن است که برخی از نکات موجود در این مقاله برای شما گنگ و یا چالش برانگیز باشد. در این صورت می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های این مقاله سوال خود را با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد. حال اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی و همچنین نتیجه گیری نهایی خدمت شما ارائه کنیم. باید بگوییم که سرمایه گذاری روی محتوا امری اجتناب ناپذیر است. به هر میزان که محتوای خود را به صورت ضعیف و معمولی کار کنید، به جرات می‌توان گفت که بازدهی شما نیز کاهش پیدا می‌کند.

از طرفی برخی از صاحبین کسب و کار به دنبال پر کردن این خلاء با تبلیغات می‌باشند. در این صورت کاملا بدیهی است که بعد از پایان تبلیغات مجدد کیفیت کار آن ها افت پیدا کند. نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار دهید، این است محتوا یک موضوع کاملا ماندگار است. زمانی که شما به صورت تخصصی روی این موضوع سرمایه گذاری می‌کنید، می‌توانید اطمینان حاصل نمایید که نتیجه نهایی در کسب و کار شما به صورت ملموس خود را نشان می‌دهد. البته نه هر محتوایی، تنهایی محتوایی برای شما ارزشمند خواهد بود که کیفیت بالا داشته باشد و بیشتر پارامترهای های بازاریابی محتوا به صورت شخصی سازی شده در آن مورد استفاده قرار گیرد. در این صورت است که نتیجه سرمایه گذاری روی محتوا به نحو احسن خود را نشان می‌دهد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *