هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
استراتژی تولید محتوای چیست؟

استراتژی تولید محتوا چیست؟ راهنمای اصولی و گام به گام

دسته بندی : سئو
1402/12/05

همانطور که می‌دانید اصل و اساس حضور در فضای مجازی داشتن محتوای با کیفیت است.

از طرفی نیز همه افراد شانس همکاری با تیم تولید محتوای برترآموز را ندارند، در این پست آموزشی بخشی از استراتژی تولید محتوای حرفه‌ای را آموزش خواهیم داد.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو. امروزه استفاده از استراتژی‌های قدیمی تولید محتوا لطفی ندارد. چرا که اصل و اساس آن تغییر کرده و نحوه بررسی گوگل نیز متفاوت شده است. در گذشته با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می‌توانستند محتوای یک سایت را دستکاری نمایید. اما در حال حاضر این موضوع برای شما بسیار چالش برانگیز خواهد بود. به همین دلیل قصد داریم در مورد استراتژی تولید محتوا صحبت نماییم. اگر چه که اطلاعات تکمیلی در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت تخصصی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

چگونگی ترسیم استراتژی تولید محتوا

اگر یک سایت و یا شبکه اجتماعی راه اندازی کردید و بدون برنامه برای آن تولید محتوا می‌کنید به جرات میگوییم که موفق نخواهید شد. تولید محتوا اگر بدون هدف و استراتژی انجام شود، موفقیتی در پی نخواهد داشت. چرا که موتورهای جستجو درک مناسبی از نحوه عملکرد شما ارائه نمی دهد. در ادامه مهمترین استراتژی‌های تولید محتوا و چگونگی تعریف قوانین را برای شما بررسی خواهیم کرد. در صورتی که هر بخش برای شما چالش برانگیز و یا سخت بود، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. معمولا تمامی این مراحل به صورت مجزا در بخش وبلاگ سایت برترآموز یک پست آموزشی اختصاصی دارد.

1.    مشخص کردن هدف تولید محتوا

هر برند یک چرخه عمر مشخص دارد که بر اساس آن تولید محتوا انجام می‌شود. به عنوان مثال در برخی مواقع هدف فرد آگاهی از برند است. در این صورت استراتژی محتوایی به نحوی تعریف می‌شود که برند به بهترین شکل ممکن معرفی شود. در این مرحله شما باید مزایای برند خود را به تنهایی مورد نقد و بررسی قرار دهید. برخی مواقع استراتژیست محتوا با استفاده از اخبار زرد سعی در جلب توجه دیگران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محتوای زرد به سادگی می‌توانید از پست آموزشی « 😶 محتوای زرد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 🤔 (Yellow journalism) » استفاده نمایید.  آگاهی از برند، به هر میزان که شرایط تعامل با برند بهتر تعریف شود، جذب مخاطب بیشتر صورت خواهد گرفت. به همین دلیل است که گاها از حواشی برای جذب بیشتر مخاطب استفاده می‌کنیم. دقت کنید که این کار مانند یک تیغ دو لبه است و نباید در آن زیاده روی نمایید.

مرحله بعدی که شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کند بلوغ برند می‌‌باشد. در این مرحله برند شناخته شده است و افراد به دنبال ارتباط بیشتر با برند باشند. حال زمانی است که فروش محصول و خدمات اتفاق می‌افتد. به همین دلیل می باشد که در اولین و مهمترین مرحله شما باید هدف خود و شرایط برند خود را بررسی کنید. همواره تولید محتوا برای یک برند انجام می‌شود. در برخی مواقع ممکن است برند عملکرد مناسبی از خود ارائه نداده باشد و به نوعی بدنام باشد. در این صورت باز آفرینی چهره برند حائز اهمیت خواهد بود و نیاز به تعریف استراتژی متقاعد سازی در برند خواهید داشت.

مشخص کردن هدف تولید محتوا

2.    بررسی پرسونای مشتریان

در تعریف استراتژی تولید محتوا بارها و بارها به پرسونای مشتریان اشاره می‌کنیم. اما در یک مرحله باید ساختار اصلی آن مشخص شود. مخاطبین هر سایت و یا پیج اینستاگرام از یک جمعیت قالب برخوردار است و ما نیز بر اساس آن برنامه ریزی خواهیم کرد. پیدا کردن پرسونای مشتریان به چند طریق انجام خواهد شد. اولین و بهترین روش استفاده از داده‌های کلان حوزه کاری شما یا همان بیگ دیتا می‌‌باشد. به عنوان مثال اگر برای یک « دوره آموزش وردپرس » تولید محتوا انجام میدهید بیشترین مخاطبین این دوره را بررسی کنید. اگر قرار است که یک دوره تخصصی طراحی کنید باید به دنبال مخاطبین متخصص نیز باشید، در غیر این صورت نمی‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید.

اگر محصول خود را فروخته‌اید، با مشتریان قبلی خود ارتباط برقرار کنید و در این باره سوال نمایید. چه دلیلی موجب شد که نفرات قبلی خرید خود را کامل کنند. چه بخشی از محتوای وب سایت و یا صفحه‌ اجتماعی برندتان برای آن ها جذاب است. در مورد نتیجه نهایی سوال نمایید و در نهایت تولید محتوای خود را انجام دهید. دقت کنید که شما یک بار استراتژی تولید محتوا تعریف می‌کنید و هر بار بر اساس آن عمل مینمایید. به همین دلیل است که تعریف پرسونای مشتریان اندکی زمان بر می‌‌باشد. البته در بخش وبلاگ سایت برترآموز مقالات بسیار زیادی در حوزه بررسی پرسونای مشتریان پیدا خواهید کرد.

3.    تحقیق کلمات کلیدی به صورت پوسته و چند منظوره

شاید تیتر بالا اندکی برای شما عجیب باشد، چرا که ارزش تحقیق کلمات کلیدی را به درستی درک نکرده‌اید. معمولا یک بار سئو کار تحقیق کلمات کلیدی را انجام میدهد و موضوع اصلی را به تولید کننده محتوا تحویل خواهد داد. حال اگر سئو کار با تجربه‌ای باشد در مورد کلمه کلیدی اصلی نیز پیشنهاداتی به طرف مقابل خواهد داد. اما در این بخش تولید کننده محتوا وظیفه دارد که خود حول کلمه کلیدی اصلی تحقیقات انجام دهد و به دنبال پاسخ مناسب باشد.  البته دقت کنید که تولید کننده محتوا با توجه به هزینه دریافتی و همچنین تعهدات خود چنین کاری انجام خواهد داد. در صورتی که این بخش در قرارداد تولید کننده محتوا ثبت نشده است، شما نمی‌توانید او را مجبور به چنین کاری نمایید.

بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مکمل، محتوا نویس برای استفاده از آن برنامه ریزی می کند. کلمات کلیدی و هدف نباید به نحوی استفاده شود که برای مخاطب آزار دهنده باشد. در بخش‌های بعدی این موضوع را بیشتر باز خواهیم کرد. دقت کنید که تولید کننده محتوا زمانی می‌تواند خود را یک فرد خبره معرفی کند که از کلمات در جهت نیاز مخاطب استفاده کند. ممکن است که یک کلمه کلیدی مورد نیاز شما باشد اما برای مخاطب مناسب نباشد و حتی برای او سوال بیافریند. در این صورت شما حق استفاده از چنین کلمه کلیدی را نخواهید داشت. چرا که مخاطب شما نسبت به موتورهای جستجو اولویت دارد.

4.    نزدیک شدن به مخاطب با استفاده از ادبیات مخاطب «استفاده از فنون مذاکره»

در مراحل قبلی شما برای طراحی استراتژی تولید محتوا پرسونای مخاطبین خود را پیدا کردید. حال می‌دانید که مخاطب شما نسبت به چه مواردی عکس العمل نشان خواهد داد و باید از هر یک استفاده کنید. اما اینکه چگونه مخاطب خود را متقاعد به خرید و یا انجام یک عمل کنید، نیاز به فنون مذاکره و متقاعد سازی دارد. از طرفی روانی متن و همچنین ساختار آن نیز باید به صورت مناسب طرح ریزی شود. دقت کنید که مخاطبین شما زمانی می‌توانند ساختار متن را بررسی کنند که یک یا چند محتوای جامع و روان مطالعه کنند. در مورد روان بودن یک متن نمی‌تواند شاخص‌های کمی معرفی کرد و بیشتر شاخص‌ها به صورت کیفی خواهد بود.

تولید کنندگان محتوای حرفه‌ای از یک متخصص مذاکره و متقاعد سازی برای طراحی کال تو اکشن یا همان فراخوان عمل استفاده می‌کنند. چرا که میدانند یک محتوا زمانی ارزشمند است که فراخوان آن موفق عمل کند. در پست آموزشی « فراخوان عمل یا Call To Action  چیست » به صورت ویژه در این باره صحبت کردیم. مرحله نزدیک شدن به مخاطب در استراتژی تولید محتوا با هدف بهینه سازی کال تو اکشن انجام خواهد شد. سعی کنید در صفحات اصلی خود از محتوای حرفه‌ای استفاده کنید تا بازدهی عالی کسب نمایید. اگر در تیم تولید محتوای خود یک متخصص کانتنت مارکتینگ داشته باشید، تمامی این مراحل به صورت خودکار روی هر محتوا انجام خواهد شد.

نزدیک شدن به مخاطب با استفاده از ادبیات مخاطب «استفاده از فنون مذاکره»

5.    توزیع محتوا به صورت چند کاناله

در مورد بازاریابی چند کاناله مقالات بسیار زیادی در بخش وبلاگ برترآموز وجود دارد. در طراحی استراتژی تولید محتوای بازاریابی چند کاناله اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل است که مقالات این حوزه نیز به صورت گسترده تدوین شده است. بعد از مشخص کردن هدف و همچنین مخاطبین یک پلتفرم زمان آن رسیده است که هر پلتفرم را به صورت اختصاصی دسته بندی و محتوای آن را مشخص سازیم. به عنوان مثال اگر قرار است یک محتوای در اینستاگرام منتشر شود باید به صورت ویدیویی و با کیفیت بالا منتشر شود. حال متن همین محتوا می‌تواند در وب سایت و توییتر منتشر شود و تبلیغات فراوانی نیز روی آن انجام شود. هدف ما در تعریف استراتژی تولید محتوا یک برند، سازماندهی تمامی روش‌های ارتباطی او است.

از طرفی برای رشد سایت خود نیز به سوشال سیگنال معتبر نیاز خواهید داشت. به جای خرید چنین امکانی به سادگی می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی خود و بازاریابی چند کاناله به هدف خود دست پیدا کنید. معمولا سایت‌های حرفه‌ای در زمان تبلیغات تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که با تعریف استراتژی و همچنین سازماندهی آن یک محتوای جامع در به در چند شبکه اجتماعی و سایت منتشر کنند. تمرکز روی یک پلتفرم هیچگاه نتیجه مطلوبی ندارد و شما در تعریف استراتژی تولید محتوای یک سایت باید آن را مد نظر قرار دهید. در صورتی که کسب و کارهای موفق را بررسی کنید متوجه خواهید شد که چنین توزیع محتوایی همواره حاکم است.

6.    بررسی نتیجه نهایی محتوای

اگر با دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید در مورد ابزارهای تحلیلی اطلاعات بسیار زیادی دارد. یک استراتژی تولید محتوا هیچ وقت کامل نیست و همواره نیاز به بهینه سازی دارد. شما به عنوان یک تولید کننده محتوا باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با سازماندهی چند لایه و اصولی آن محتوا را بهینه سازی کنید. بعد از انتشار یک سری محتوا نتایج به دست آمده را بررسی کنید. ببینید کدام حالت برای شما بهترین نتیجه را به دنبال دارد و چگونه نظر مخاطبین خود را جلب کرده‌اید. در این صورت می‌توانید از محتوای نهایی خود یک نتیجه عالی دریافت کنید.

برای بررسی محتوا و بهینه سازی آن همواره از نظر متخصصین این حوزه استفاده کنید و خودتان به صورت شخصی اقدام به بهینه سازی محتوا نکنید. در صورتی که محتوای یک سایت بعد از بهینه سازی افت رتبه پیدا کند، طبیعی است و نیاز به اندکی زمان خواهید داشت. چرا که گوگل در درک ساختار آن دچار چالش شده است. البته متخصصین سئو داخلی برای تغییر محتوا و یا آپدیت محتوایی، استراتژی ویژه‌ای دارند که در این بخش نیاز به بررسی آن نیست و در پست آموزشی بعدی به آن خواهیم پرداخت.

7.    متفاوت از دیگران ظاهر شوید

آخرین مرحله در طراحی استراتژی محتوا خلاقیت و متفاوت ظاهر شدن از دیگران است. گاها افراد فکر می‌کنند که کپی کردن یک سبک محتوایی موفق منجر به موفقیت آن ها نیز می‌شود. در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند. اگر یک محتوای برای برند ایکس جواب میدهد، مخاطبین آن نیز نسبت به آن وفادارند و به همین سادگی آن را رها نمی‌کنند. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید و با تعریف یک استراتژی کاربردی و جذاب محتوای خود را متحول سازید. در غیر این صورت محتوای شما برای دیگران تکراری است و واکنش  مناسبی به آن نشان نخواهد داد.

سخن پایانی

در این بخش به صورت ویژه در مورد استراتژی تولید محتوای و همچنین نحوه ساخت آن صحبت کردیم. در صورتی که تجربه طراحی استراتژی تولید محتوا دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. به ما بگویید که کدام بخش در سایت شما بازدهی مناسبی دارد و کدام بخش در سایت شما نتیجه جذابی در پی ندارد. معمولا شخصی سازی محتوای یک سایت اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل است که برای همه سایت ها نمی‌توان یک روش ثابت پیشنهاد کرد. با توجه به این موضوع در بخش پایانی به خلاقیت و همچنین شخصی سازی یک محتوا اشاره کردیم.

 گاهی قرار دادن یک امضای ادبی در محتوا می‌تواند شما را معروف کند و دیگران نیز شما را بشناسند. از طرفی برای تعریف کال تو اکشن نیز به صورت غیر مستقیم از مخاطب چیزی بخواهید. در صورتی که از پست آموزشی امروز برترآموز لذت بردید در شبکه‌های اجتماعی خود به دیگران نیز معرفی کنید. چرا که کسب و کارهای بسیار زیاد به دلیل بی توجهی به همین نکات ساده برای سئو سایت خود انرژی صرف می‌کنند و نتیجه مناسبی نیز به دست نمی‌آورند.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *