هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
الگوریتم رنک برین چیست؟ (Rank Brain Algorithm)

الگوریتم رنک برین چیست؟ (Rank Brain Algorithm)

دسته بندی : سئو
1402/12/16

با وجود آپدیت‌های الگوریتم رنک برین دیگر تکنیک‌های سئو کلاه سیاه تاثیر گذار نیست و حتی می‌تواند به ضرر شما تمام شود.

با مطالعه این پست آموزشی آخرین اخبار و همچنین آپدیت‌های الگوریتم گوگل را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو و الگوریتم‌های تاثیر گذار آن. همانطور که می‌دانید سئو یک مهارت و دانش پویا است و به هر اندازه که دانش شما در این حوزه بیشتر شود، نتیجه نهایی جذابتر خواهد بود. در دوره آموزش سئو به دانش پذیران خود تاکید می‌کنیم که سئو کلاسیک پاسخگو نیست و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا دانش خود را به روز نگه دارید. به عنوان مثال الگوریتم رنک برین یکی از مهمترین الگوریتم‌های گوگل است که دائما در حال به روز رسانی و یادگیری می‌‌باشد. به هر اندازه که درک بهتری از این الگوریتم به دست آورید، هزینه سئو سایت شما کمتر خواهد بود. 😳

الگوریتم رنک برین چیست؟ | (Rank Brain Algorithm)

الگوریتم رنک برین یک هوش مصنوعی بر پایه درک معنی و مفهوم کلمات است که با استفاده از استراتژی‌های ماشین لرنینگ دائما در حال به روز رسانی و یادگیری می‌‌باشد. در گذشته شما می‌توانستید با استفاده از تکرار کلمات کلیدی و همچنین برچسب گذاری در نتایج برتر گوگل کسب رتبه را تجربه نمایید. اما در حال حاضر چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود. الگوریتم رنک برین از سال 2015 راه اندازی شد و از همان سال تا به امروز در حال یادگیری قاعده و قوانین جستجوی افراد می‌‌باشد. دقت کنید که این الگوریتم توانایی تغییر جایگاه شما را به تنهایی دارد.

 قدرت اجرایی الگوریتم رنک برین به نسبت سایر الگوریتم و حتی هوش مصنوعی گوگل بیشتر است و به همین دلیل نیز درک آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعات ضد و نقیض در مورد الگوریتم رنک برین بسیار زیاد است و از طرفی جان مولر نیز در مورد این الگوریتم اطلاعات زیادی در اختیار متخصصین قرار نداده است. اما نکته بسیار مهمی که می‌توانیم مد نظر قرار دهیم، استراتژی و همچنین نحوه استفاده از الگوریتم رنک برین در تعریف محتوا است.

دقت کنید که نوشتن محتوای مفهومی پیچیدگی خاص خود را دارد و هنر شما این است که تمامی این پیچیدگی را درک نمایید و به یک نتیجه عالی برسید. همانطور که از اسم الگوریتم رنک برین نیز پیدا است، هدف گوگل از راه اندازی این الگوریتم درک نحوه فکر کردن انسان است. به همین دلیل نوشتن محتوا بر اساس موتورهای جستجو امری اشتباه است و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا محتوای خود را به صورت حرفه‌ای و بر اساس نیاز مخاطبین خود شخصی سازی کنید. حال چگونگی آن را در بخش‌های بعدی به صورت ویژه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

الگوریتم رنک برین چیست؟

مزایای الگوریتم رنک برین برای سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری چیست؟

در گذشته سئوکاران کلاه سیاه و همچنین سئوکاران کلاه خاکستری تمامی تلاش خود را به کار میگرفتند تا با بالا بردن تراکم کلمات کلیدی و همچنین ارائه محتوای بی کیفیت کسب رتبه کنند. اما گوگل به این معرفی الگوریتم رنک برین به مقابله با این روش پرداخت. اما این تمام ماجرا نیست. گوگل در 8 سال گذشته به ارتقاء و بهینه سازی الگوریتم رنک برین کمک کرده است و به همین دلیل اصول کار آن پیچیده تر شده است. در صورتی که بتوانید از طریق مزایای وجود آن، روش کار رنک برین را درک کنید، بازدهی شما بسیار بیشتر خواهد شد.

·      تفسیر بهتر محتوا

امروزه به کمک این الگوریتم نمایش نتایج بی ربط به پرسش ما به صورت ویژه کاهش پیدا کرده است. همین امر سرعت و کیفیت جستجوی کاربران را افزایش خواهد داد. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید، درک معانی و مفهوم کلمات در تمامی زبان‌ها است. برخی از سئوکاران کم تجربه فکر می‌کنند که الگوریتم رنک برین ویژه زبان انگلیسی است. در صورتی که تحقیقات ما نشان داده است، این الگوریتم در زبان فارسی نیز کاملا فعال است. فرض کنید که دو سایت « آموزش وردپرس » وجود دارد. در سایت اول فرد به دنبال آموزش مفاهیم وردپرس با کلماتی در حدود 3 هزارتا می‌‌باشد. اما در سایت دوم با 5 هزار کلمه به دنبال کیبورد استاف و استفاده از تکنیک تبلیغاتی است.

بر اساس نتایج موجود به جرات می‌توان گفت که سایت اول کسب رتبه بهتری را تجربه خواهد کرد. دقت کنید که در الگوریتم رنک برین Time On Site مهم است. اما چیزی که مهمتر از آن است رفتار مخاطب بعد از بررسی یک جستجو می‌‌باشد. آیا او پاسخ سوال خود را پیدا کرده و یا هنوز به دنبال پیدا کردن پاسخ سوال خود می‌‌باشد. این موضوع برای گوگل بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل قدرت این الگوریتم را روز به روز افزایش میدهد.

·      بهینه سازی تجربه کاربری

حتی گوگل نیز رقیب دارد و به دنبال بهینه سازی عملکرد خود می‌‌باشد. برای این منظور نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ است که با بهبود تجربه کاربری دنبال کنندگان خود در صدر باقی بماند. هدف گوگل در راه اندازی الگوریتم رنگ برین بهینه سازی نتایج کاربری هنگام جستجو می‌‌باشد. اما نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید، تطبیق الگوریتم‌های جدید گوگل با سرعت پیشرفت تکنولوژی است. در صورتی که گوگل درک کند، پارامتر ایکس به صورت مستقیم روی تجربه کاربری تاثیر گذار است، الگوریتم رنک برین این موضوع را در سایت شما بررسی می‌کند.

برخی مواقع افراد فکر می‌کنند که الگوریتم رنک برین یک هوش مصنوعی تک بعدی است. این موضوع شاید تا سال 2021 صحیح بود. اما در سال‌های اخیر با وجود الگوریتم MUM  و ارتباط مستقیم این دو با یک دیگر گوگل توانایی درک محتوای گرافیکی را دارد.  به همین دلیل است که پارامترهای گرافیکی را به صورت جدی مورد نقد و بررسی قرار میدهد. این الگوریتم توانایی بررسی رابط کاربری یک سایت را نداشته باشد. اما از طریق دیگر پارامترهای کیفی به دنبال درک و رفتار شما عزیزان خواهد بود. او هر چیزی که شما دوست داشته باشید را دوست دارد و هر چیزی که نسبت به آن واکنش خوبی نشان ندهید در لیست سیاه خود قرار میدهد.

   بهینه سازی تجربه کاربری

·      توانایی پردازش سوال های طولانی و پیچیده

در گذشته گوگل صرفا بر اساس کلمات کلیدی و عبارت جستجو شده از سمت کاربر نتایج را نمایش میداد. اما در حال حاضر شرایط کاملا متفاوت است و گوگل توانایی درک و پردازش سوالات طولانی را دارد. اما نکته بسیار جذابی که در الگوریتم رنک برین وجود دارد، توانایی انتخاب نتایج برای نمایش به شما می‌‌باشد. هوش مصنوعی رنک برین با توجه به سابقه جستجو و همچنین علاقه مندی‌های شما جایگاه نتایج برتر را تغییر خواهد داد تا بهترین و مناسبترین گزینه را به شما نمایش دهد. در حال حاضر الگوریتم رنک برین توانایی بسیار زیاد در درک محتوا دارد. به همین دلیل اگر یک سایت با دامین آتوریتی بالا محتوای مناسبی را به شما پیشنهاد ندهد به سادگی شما از لیست نتایج خود حذف خواهد کرد و جایگاه او را تغییر خواهد داد.

نکته جذابتری که در مورد الگوریتم رنک برین وجود دارد، نحوه انتخاب شما است. فرض کنید که شما در « آموزش زبان آلمانی » جستجو می‌کنید. چند سایت اول را بررسی می‌کنید و اطلاعات آن برای شما جذاب نیست. چرا که به دلیل تبلیغات و همچنین بک لینک‌های بسیار زیاد خود رتبه گرفته‌اند. شما یک سایت از صفحه دوم انتخاب می‌کنید و در آن وقت می‌گذرانید. در نهایت بعد از پیدا کردن پاسخ خود از سایت خارج می‌شوید. گوگل این رفتار را درک می‌کند و شما را به سادگی به صفحه اول منتقل می‌کند. در گذشته چنین اقدامی مدت‌ها زمان میبرد و کسب رتبه به همین سادگی نبود. به عبارتی شما با تولید محتوای با کیفیت و کاربردی می‌تواند کسب رتبه انجام دهید.

نحوه کارکرد الگوریتم رنک برین به چه صورت است؟

الگوریتم رنک برین نیز مانند یک دیگر الگوریتم‌های گوگل دارای یک سری قاعده و قوانین برای امتیاز دهی می‌‌باشد. البته مزیت او نسبت به سایرین درک مفاهیم نوشته نیز خواهد بود. با این حال چند فاکتور بسیار مهم که در مورد الگوریتم رنک برین وجود دارد که هر کدام را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

·      بررسی رفتار کاربری قبل از ورود به سایت

این که یک نفر بدون بررسی توضیحات متا و همچنین عناوین صفحه اول به صفحه دوم برود و مستقیم سایت شما را باز کند، برای گوگل ارزشی ندارد. تمامی اقداماتی که او قبل از رسیدن به سایت شما انجام میدهد برای الگوریتم رنک برین مهم است. البته برای تحلیل رفتار شما نیز از هوش مصنوعی و همچنین توانایی ماشین لرنینگ استفاده خواهد کرد. البته پارامترهای فنی سایت نیز هنگام ورود کاربر به سایت برای این هوش مصنوعی رنک برین مهم است. به عنوان مثال سرعت بارگذاری صفحه هدف چقدر است. ریسپانسیو بودن سایت در صورتی که در گوشی موبایل باز می‌شود.

·       توجه به جامعیت محتوا

اگر بخواهیم مهمترین پارامتر برای هوش مصنوعی رنک برین را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، باید به این موضوع اشاره کنیم. همانطور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، این الگوریتم توانایی درک محتوا را دارد، اما از همه مهمتر به کمک قابلیت ماشین لرنینگ خود محتوای شما را با آنچه که تا به حال درک کرده است، مقایسه می‌کند. در صورتی که مفاهیم محتوای شما مانند دیگر سایت‌ها باشد، این موضوع برای او اهمیت چندانی ندارد. اما اگر محتوای شما چیز جدیدی ارائه کند، به محتوای شما ارزش بسیار زیادی خواهد داد.

 همین امر نیز موجب می‌شود که جامعیت محتوا از چند منظر مورد بررسی قرار گیرد.  دقت کنید که توضیحات زیاد به معنای جامع بودن محتوا نیست و او پارامترهای بسیار بیشتری را مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد. میزان مکث مخاطب روی محتوا و همچنین جا به جایی بین بخش‌های اصلی محتوا برای هوش مصنوعی رنک برین مهم است و مورد نقد و بررسی قرار میدهد.

 توجه به جامعیت محتوا

·      چک کردن لیک سازی داخلی و خارجی یک صفحه

 دقت کنید که الگوریتم رنک برین هدفش از بررسی لینک سازی یک صفحه امتیاز دهی به آن نیست. بلکه بررسی جامع بودن مطلب و همچنین هدایت کاربر به بخش‌های مختلف می‌‌باشد. در قواعد تولید محتوا همواره به این موضوع اشاره داریم که یک محتوای کاربری برای افراد مبتدی و افراد متخصص جذاب است. در نتیجه شما باید از یک محتوای معمولی با سطح متوسط استفاده کنید. اما کلمات تخصصی را لینک سازی کنید تا افراد آماتور بتوانند منظور شما را درک کنند. حال برای افراد متخصص نیز لینک سازی نمایید تا بتوانند در مورد یک سری مسائل تخصصی اطلاعات بیشتری به دست آورند. معمولا لینک سازی در هوش مصنوعی رنک برین با هدف درک مطلب بررسی می‌شوند و نه مسائل تکنیکال سایت.

·      پیش بینی و تخمین رفتار نیاز مخاطب

یکی از مهمترین مزایای الگوریتم رنک برین نسبت به سایر ابزارهای گوگل درک و تخمین رفتارهای گوگل است. فرض کنید که قصد دارید در مورد یک موضوع خاص تحقیق انجام دهید. پیشنهادات گوگل را بررسی می‌کنید ولی ارتباط و انسجام معنایی مناسبی به دست نمی‌آورید. اما در سایت خود هد بندی و سازماندهی محتوا را به نحوی انجام میدهید که تمامی پاسخ‌های کاربر قرار گیرد. هوش مصنوعی رنک برین از این موضوع به سادگی عبور نخواهد کرد. در صورتی که مخاطب روی هر یک از مطالب مکمل کلیک کند، امتیاز ویژه‌ای برای سایت شما در نظر خواهد گرفت. به همین دلیل است که مدت زمان حضور مخاطب و عملکرد مخاطب را پیش بینی می‌کند. در صورتی که سایت شما عملکرد بهتری ارائه دهد، توجه بیشتری به شما خواهد کرد.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد الگوریتم رنک برین و همچنین مشخصه‌های آن صحبت کردیم. ممکن است برخی مفاهیم آن برای شما گنگ و یا پیچیده باشد که کاملا طبیعی است. سوال و چالش خود را در بخش نظرات با ما مطرح سازید تا همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ شما را ثبت کنند. در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده خدمات شما ارائه دهیم باید به درک مطلب این الگوریتم اشاره نماییم. بخش قابل توجهی از ملاک‌های تصمیم گیری این الگوریتم کیفی است. در یک جمله محتوای با کیفیت و خلاصه آماده کنید، گوگل آن را خواهید دید و به آن رتبه خواهد داد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *