هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
الگوریتم موبایل گدون (mobilegeddon)

الگوریتم موبایل گدون (mobilegeddon)

دسته بندی : سئو
1402/04/31

در این مقاله قرار است به بررسی یکی از مهمترین الگوریتم‌های گوگل بپردازیم.

الگوریتمی که می‌تواند به صورت کاملا ملموس روی سئو سایت و همچنین مارکتینگ سایت شما تاثیر داشته باشد.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو سایت. زمانی که شما به بررسی نتایج جستجو در سرچ کنسول سایت خود می‌پردازید. متوجه خواهید شد که بخش قابل توجهی از سایت شما در دستگاه‌های موبایلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موضوع به این معنی است که شما باید برای موبایل فرندلی بودن سایت خود یک برنامه ریزی مناسبی داشته باشد. از سال 2014 نیز گوگل با الگوریتم موبایل گدون خود به صورت ویژه روی این موضوع تاکید نموده است. حتی برای آن نیز چندین و چند پارامتر مختلف نیز قرار داده است که می‌تواند فروش و سئو سایت شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

اما قبل از اینکه به بررسی نکات مهم و ضروری در مورد الگوریتم موبایل گدون گوگل بپردازیم، لازم به چند نکته مهم را بررسی کنیم. برخی از نکات مطرح شده در مورد این الگوریتم مربوط اصول تخصصی سئو می‌باشد. در صورتی که شما از دانش پذیران آموزش سئو برترآموز باشید، که تمامی آن ها را درک خواهید کرد. اما در غیر این صورت باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا دانش خود را در حوزه سئو و همچنین ریسپانسیو کردن سایت افزایش دهید. به همین دلیل است که در آموزش سئو افراد ما روی آموزش وردپرس نیز تاکید ویژه‌ای داریم.

شاید این موضوع از این بیرون برای شما اندکی عجیب باشد، اما برای درک سازوکار الگوریتم‌های مختلف گوگل نیاز است که یک دید جامع نسبت به این موضوعات به دست آورید. در صورتی که نکات مطرح شده در این مقاله برای شما چالش برانگیز و یا نامفهوم بود، می‌توانید در بخش کامنت‌های این مقاله چالش اصلی خود را با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما نیز در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد. دقت داشته باشید که در دنیای امروزه برای سئو سایت خود باید دانشی به روز و قابل اتکا به دست آورید.

الگوریتم موبایل گدون چیست؟ (mobilegeddon)

الگوریتم موبایل گدون گوگل یک الگوریتم قدیمی گوگل است که تاثیر آن از الگوریتم‌های پاندا و الگوریتم کبوتر به مراتب بیشتر می‌باشد. این الگوریتم به صورت پارامتی یک سایت را بررسی می‌کند. هدف آن در این است که میزان ریسپانسیو بودن یک سایت برای دستگاه‌های موبایل و تبلت را بررسی کند. البته توجه داشته باشید که نتیجه نهایی بله و یا خیر است. او یک صفحه را به صورت حدودی را رتبه بندی نمی‌کند. بلکه یک صفحه را به صورت قاطع بررسی می‌کند و نتیجه نهایی را اعمال می‌کند. نظر نهایی این الگوریتم می‌تواند روی رتبه سایت شما تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

از طرفی گوگل نیز اعلام کرده است که در سال 2025 آخرین نسخه به روز این الگوریتم را راه اندازی خواهد کرد. البته توجه نمایید که قبل از تاریخ عرضه نیز او به احتمال زیاد چندین بار آن را تست کند. در نتیجه شما می‌توانید نتایج آن را در سرچ کنسول سایت خود به سادگی احساس نمایید. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، دید ریز بینانه الگوریتم موبایل گدون گوگل می‌باشد. دقت کنید که این الگوریتم قرار نیست که کل سایت شما را بررسی کند و به دامنه شما اعتبار بخشد. بلکه قرار است که یک صفحه از سایت شما را به  صورت دقیق بررسی کند و برای آن یک رتبه مناسب تعریف نمایید.

در نتیجه شما باید برای هر صفحه بهینه سازی‌های مرتبط با آن را انجام دهید. به عنوان مثال اگر صفحه اصلی خود را به بهترین شکل ریسپانسیو نمایید و از طرفی صفحات مهم وبلاگ شما ریسپانسیو نباشد، کاملا طبیعی است که پیج آتوریتی صفحات شما کاملا متفاوت باشد. در این صورت شما نمی‌توانید بازدهی مناسبی از سایت خود به دست آورید. چرا که هر چه برای سئو سایت خود تلاش می‌کنید، نمی‌توانید به بازدهی مناسب و مورد نظر خود دست پیدا کنید. البته به این موضوع نیز دقت داشته باشید که این الگوریتم چندین و چند الگوریتم زیر شاخه نیز دارد که در بخش‌های بعدی و یا آپدیت این مقاله به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

الگوریتم موبایل گدون گوگل چیست؟

مهمترین پارامتری های قابل بررسی توسط الگوریتم موبایل گدون در هر صفحه

به این نکته توجه داشته باشید که الگوریتم موبایل گدون گوگل هر صفحه موجود در اینترنت را فارق از زبان آن بررسی می‌کند. برخی از سئوکاران کم تجربه فکر می‌کنند که چون وب سایت آن ها به زبان فارسی است، مفاهیم کانتنت مارکتینگ مورد استفاده در آن مهم نمی‌باشد. چرا که این الگوریتم درک درستی از آن ندارد. باید به شما بگوییم که این موضوع از اساس اشتباه است. چرا که این الگوریتم در آپدیت جدید خود از نتایج الگوریتم MUM  به صورت مستقیم استفاده خواهد کرد. در این صورت نتیجه محتوای موجود در سایت شما بسیار مهم می‌باشد.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که الگوریتم موبایل گدون تنها زمانی برای سایت شما اعمال می‌شود که کاربران موبایلی در حال استفاده از آن می‌باشند. برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که تاثیرات این الگوریتم به نسخه دسکتاپ نیز ارتباط پیدا می‌کند. در این بخش ما مهمترین پارامترهای تاثیر گذار روی سئو سایت و همچنین الگوریتم موبایل گدون را بررسی خواهیم کرد. در صورتی که شما یک استراتژی مناسب برای بهینه سازی آن به کار بگیرید، می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. البته شما می‌توانید تمامی پارامترهای گفته شده در این بخش را ترکیب کنید و به یک استراتژی شخصی نیز دست پیدا کنید. چرا که هدف نهایی این الگوریتم بررسی موبایل فرندلی بودن هر سایت می‌باشد.

·      ریسپانسیو بودن هر صفحه

یکی از مهمترین نکاتی که در هر صفحه توسط موبایل گدون بررسی می‌شود، میزان ریسپانسیو بودن آن صفحه می‌باشد. اگر بخواهیم به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم، پارامترهای بسیار زیادی را می‌توانید برای آن مطرح کنیم. اما شما می‌توانید با استفاده از متا تگ‌های ویژه این ریسپانسیو بودن سایت خود را بررسی نمایید. البته به این موضوع نیز دقت نمایید که از زیر دامنه مناسب نیز می‌توانید برای این هدف استفاده نمایید. حتی برخی از سئو کاران حرفه‌ای علاوه بر طراحی ریسپانسیو سایت خود روی طراحی UI / UX متناسب با آن نیز سرمایه گذاری می‌کنند.

آن ها بررسی می‌کنند که هر صفحه برای آن ها تا چه میزان می‌تواند بازدهی مناسبی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک سایت در حوزه آموزش فتوشاپ دارید. زمانی  که شما به دنبال ریسپانسیو کردن سایت خود می‌باشید، سعی کنید که پارامترهای مختلف آن را نیز بررسی کنید. بررسی کنید که تا چه میزان می‌توانید هر صفحه را برای مخاطب خود قابل درک کنید. منظور ما این است که تا چه اندازه می‌توانید هر صفحه را یوزر فرندلی کنید. زمانی که به بررسی پارامترهای تعریفی توسط موبایل گدون می‌پرداختیم، دو عبارت تکرار بسیار زیادی داشت. اولین عبارت یوزر فرندلی بودن هر صفحه و دو مین عبارت موبایل فرندلی بودن آن بود.

شما برای هر یک از این موضوعات می‌توانید در بخش مقالات سایت برترآموز اطلاعات بسیار زیادی به دست آورید. با این حال شما می‌توانید از مقاله « ریسپانسیو چیست؟ چرا باید سایت ریسپانسیو طراحی شود؟ » بیشترین استفاده را داشته باشید. البته سعی کنید که تمامی صفحات خود را به عنوان سئو کار پروژه حتما با موبایل نیز چک کنید. کم توجهی به این موضوع می‌تواند روی نتایج کلی پروژه تاثیرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد. چرا که گاها افزونه‌های خریداری شده توسط شما تداخل‌هایی در این ریسپانسیو بودن سایت شما ایجاد می‌کند. تا زمانی که خود شما آن را بررسی نکنید، متوجه این موضوع نخواهید شد. البته در بخش‌های بعدی توضیحاتی تکمیلی برای پیدا کردن این موضوع به شما خواهیم داد.

·      طراحی نسخه جداگانه و قرار دادن روی زیر دامنه برای برخی از صفحات خاص

معمولا در هر سایت برخی از صفحات بیش از صفحات دیگر مورد بررسی کاربران به صورت موبایلی قرار می‌گیرد. از طرفی این صفحات معمولا اعتبار بسیار زیادی را نیز به سایت شما منتقل می‌کنند. با توجه به این موضوع به شما به یک پیشنهاد بسیار عالی نیز می‌دهیم، آن هم شناسایی این صفحات و طراحی نسخه جداگانه برای نسخه موبایلی می‌باشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک آموزش زبان انگلیسی دارید، قطعا در این سایت شما اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد، اما برخی از صفحات شما بیش از سایرین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال صفحات گفتگو و صفحات فروم  سایت آموزش زبان انگلیسی شما بیشترین ورودی را برای سایت شما به ارمغان خواهد داشت. در این زمان صرفا طراحی ریسپانسیو سایت برای سایت شما کافی نمی‌باشد. در این زمان شما باید یک زیر دامنه جدا برای آن تعریف نمایید. این موضوع حتی امنیت دامنه اصلی سایت شما تاثیر گذار می‌باشد. برای درک این موضوع می‌توانید از مقاله « بلاگ سایت به صورت ساب دامین و یا ساب فولدر باشه » به صورت جامع و کامل استفاده کنید. در این مقاله به بررسی اهمیت ایجاد زیر دامنه پرداخته‌ایم.

بهترین راه حل برای شناسایی این صفحات استفاده از سرچ کنسول سایت می‌باشد. اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، انتقال اعتبار مناسب به جهت سئو بهتر نیز می‌باشد. اگر شما قرار است که یک صفحه مهم سایت خود را به صورت ساب دامین و کاملا ریسپانسیو با پیچ آتوریتی بالا سازماندهی کنید. بعد از جداسازی آن به احتمال زیاد سایت شما دچار یک افت رتبه خواهد شد. چرا که بخش قابل توجهی از اعتبار سایت شما  به صورت مستقل قرار گرفته است. این موضوع دیگر به الگوریتم موبایل گدون گوگل ارتباطی ندارد. بلکه این موضوع به صورت ویژه به طراحی استراتژی و همچنین انتقال اعتبار شما بستگی دارد. البته برای این موضوع نیز می‌توانیم از چندین و چند استراتژی مناسب استفاده کنیم که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

·      بوت استرپ (BOOTSTRAP)

برای واکنشگرا کردن صفحات مختلف یک سایت تکنیک‌های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از بوت استرپ (BOOTSTRAP) می‌باشد. دقت کنید که این استراتژی مانند یک چاقوی دو لبه می‌باشد. زمانی که شما نتوانید به درستی از آن استفاده کنید، نه تنها الگوریتم موبایل گدون، موبایل فرندلی بودن سایت شما را تایید نمی‌کند بلکه آن را رد نیز می‌کند. اگر دقت کرده باشید در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که حتما خود شما به عنوان یک سئو کار باید با موبایل تمامی صفحات ریسپانسیو شده را بررسی کنید. در استفاده از بوت استرپ (BOOTSTRAP) نیز شما باید تمام تلاش خود را کار گیرد تا هر صفحه را دستگاه‌های موبایلی مختلف بررسی کنید، در این صورت می‌توانید یک بازدهی بسیار مناسب از این کار به دست آورید.

در این استراتژی معمولا پارامترهای استفاده شده در هر صفحه به صورت مواردی مجزا شناخته می‌شود. به عنوان مثال اگر شما یک بنر برای آموزش زبان آلمانی در سایت خود دارید که قابل کلیک کردن نیز می‌باشد. در این صورت به کمک این استراتژی آن به صورت یک عامل کاملا مجزا شناخته می‌شود. زمانی که شما سایت خود را طراحی می‌کنید و رابط کاربری  UI / UX خود را نیز بر اساس آن شخصی سازی می‌کنید، در این صورت سایت شما به سادگی المان‌های مختلف خود را به کاربران دسکتاپ نمایش می‌دهد. اما زمانی که کاربران شما با موبایل سایت شما را بررسی می‌کنند، موضوع کاملا متفاوت می‌باشد.

در این زمان بوت استرپ (BOOTSTRAP) سایت شما هر پارامتر را به صورت مجزا شناسایی می‌کند. سپس با توجه به نوع گوشی شما و همچنین تعداد پارامترهای تعریف شده در سایت شما هر یک را شخصی سازی می‌کند. البته دقت داشته باشید که در برخی موارد به دلیل نمایش مناسب سایت به مخاطب برخی از پارامترهای تعریف شده توسط شما را برای مخاطب نیز حذف می‌کند. به عنوان مثال همان بنر آموزش زبان آلمانی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، ممکن است که به سادگی حذف شود.

بوت استرپ و موبایل گدون (BOOTSTRAP)

·      از فونت مناسب استفاده کنید

یکی از مهمترین نکاتی که توسط الگوریتم موبایل گدون مورد بررسی قرار میگیرد، میزان خوانایی فونت استفاده شده در سایت شما می‌باشد. باید از یک فونت مناسب زبان فارسی استفاده کنید  که برای مخاطبین موبایلی شما اندازه مناسبی داشته باشد. از طرفی مخاطب شما ارتباط مناسبی نیز با آن برقرار کند. به همین دلیل است که استفاده از فونت‌های فانتزی برای صفحات مهم سایت و وبلاگ‌ها توسط الگوریتم موبایل گدون یک امتیاز منفی شناخته می‌شود و حتی ممکن است که اعتبار شما را نیز به همین دلیل کاهش دهد.

شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا همه چیز را از نظر مخاطبین موبایلی خود بررسی نمایید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. البته دقت نمایید که الگوریتم موبایل گدون درک صد درصدی نسبت فونت فارسی ندارد. به همین دلیل بهتر است که از فونت‌های مشترک بین زبان فارسی و زبان انگلیسی استفاده نمایید. برای انتخاب مناسب این موضوع می‌توانید از نظر یک کارشناس خبره UI / UX استفاده کنید و از طرفی این موضوع را با مخاطبین خود نیز در میان بگذارید.  همانطور که می‌دانید تمام هدف ما از سئو کردن سایت در این است که بیشترین بازدهی را از سایت خود به دست آوریم.

·      استفاده از متا مناسب برای هر صفحه

یکی از نکات منفی که برخی از افراد به آن توجه کافی ندارند، استفاده از متا مناسب می‌باشد. اگر دقت نمایید، زمانی که در وردپرس مشغول وارد کردن توضیحات متا می‌باشید، به شما دو حالت نشان می‌دهد که اولین حالت آن مربوط به حالت موبایلی می‌باشد و دومین حالت آن مربوط به حالت دسکتاپ است. در صورتی که توضیحات متا شما روی حالت دسکتاپ قرار دارد، آن را تغییر دهید و روی حالت نمایش موبایلی قرار دهید. سپس از توضیحات متا مناسب برای این بخش استفاده نمایید.

البته توجه داشته باشید که توضیحات متا شما باید در تعداد کاراکتر مناسب تعریف شود و از طرفی کلمات کلیدی و برند شما نیز در آن قرار گیرد. از طرفی به این موضوع توجه نمایید که جمله مورد اصلی شما دارای معنای مناسب نیز باشد. توضیحات متا شما باید در کوتاهترین حالت مخاطب را ترغیب به کلیک روی سایت شما کند. در این صورت بازدهی سئو سایت شما افزایش پیدا می‌کند و از طرفی تمامی این پارامترها نیز توسط الگوریتم موبایل گدون گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید که در بخش مقالات سایت برترآموز اطلاعات بسیار زیادی در این حوزه قرار گرفته است و شما می‌توانید با مراجعه به آن بخش نحوه نوشتن توضیحات متا مناسب را فرا گیرید.

·      ‌از ابزار تست موبایل فرندلی استفاده نمایید

همانطور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، تمام هدف الگوریتم موبایل گدون در این است که فرندلی بودن سایت شما را بررسی کند. با توجه به این موضوع شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با ابزار مناسب این موضوع را بررسی کنید. امروزه در سطح گوگل ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که موبایل فرندلی بودن هر صفحه را بررسی می‌کند. البته برخی از سئو کاران خلاقیت بیشتری به خرج می‌دهند و با استفاده از ابزار هوش مصنوعی این موضوع را بررسی می‌کنند. البته توجه نمایید که شما باید در ابتدا برای برخی از آن ها شرایط مورد نظر خود را تعریف نمایید و سپس از آن ها بخواهید که موبایل فرندلی بودن سایت شما را بررسی کنید.

به عنوان مثال Chat GPT یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ابزاری است که به واسطه آن می‌تونید موبایل فرندلی بدون صفحات سایت خود را بررسی نمایید. دقت کنید که اگر آدرس سایت خود را صرفا وارد کنید، این هوش مصنوعی می‌تواند به صورت کلی سایت شما  را بررسی کند. اما زمانی که از او بخواهید آدرس صفحات را به صورت مشخص بررسی کند، موضوع کاملا متفاوت خواهد شد.

نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، تعریف مفاهیم اصلی مورد نیاز شما می‌باشد. به عنوان مثال شما باید از او بخواهید که جایگیری هر مورد را برای چندین دستگاه مختلف بررسی کند. در این صورت دقت دستگاه شما به صورت ویژه افزایش پیدا می‌کند. البته هر شرط را فقط و فقط به زبان انگلیسی برای او تعریف کنید. چرا که درک این هوش مصنوعی از زبان فارسی آنچنان که باید افزایش نیافته است. از طرفی برخی از مفاهیم اصلی حوزه سئو نیز در ترجمه به زبان فارسی چالش‌های بسیار زیادی دارد و به درستی ترجمه نشده است.

در صورتی که نخواستید از هوش مصنوعی برای بررسی موبایل فرندلی بودن سایت خود استفاده نمایید، بهتر است که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با چند ابزار مناسب این موضوع را بررسی نمایید. در این صورت احتمال خطای شما کاهش پیدا خواهد کرد.

  ‌از ابزار تست موبایل فرندلی استفاده نمایید

·      ابزارهای ویژه دسکتاپ را برای نسخه موبایل غیر فعال کنید

همانطور که می‌دانید برخی از ابزارها برای نسخه دسکتاپ شخصی سازی می‌شود. زمانی که شما از این ابزار برای نسخه موبایل استفاده می‌‎کنید به صورت کلی رابط کاربری سایت شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اکثر Flash برای نسخه دسکتاپ شخصی سازی می‌شود. زمانی که شما این ابزار را برای حالت موبایلی صفحات خود غیر فعال نمی‌کنید، الگوریتم موبایل گدون یک امتیاز منفی برای شما ثبت می‌کند. دقت کنید که این الگوریتم به صورت طیف صفحات شما را بررسی نمی‌کند. او در پایان یک پاسخ خواهد داد و گاها با اولین سیگنال منفی سایت شما را در لیست سیاه خود قرار می‌دهد.

زمانی که هر ابزار را برای سایت خود خریداری می‌کنید، اولین و مهمترین چیزی که در آن بررسی می‌کنید، واکنشگرا بودن آن باشد. به عنوان مثال اگر قرار یک پلیر مناسب برای سایت خود خریداری کنید، به ریسپانسیو بودن آن توجه ویژه داشته باشید. چرا که برخی از افراد برای کانتنت مارکتینگ پیشرفته از پلیرهای یوتیوب استفاده می‌کنند، اما این آن برای نسخه موبایل شخصی سازی نشده است. به همین دلیل است که با این کار نه تنها به سئو بهتر سایت خود کمک نمی‌کنند، بلکه مانع از سئو دقیق سایت خود نیز می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله صورت کامل و جامع در مورد الگوریتم موبایل گدون گوگل با شما عزیزان صحبت کردیم، در صورتی که در مورد هر بخش از این مقاله سوال و یا چالشی داشتید، در بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید. در نهایت به یاد داشته باشید که برخی از سئو کاران کم تجربه فکر می‌کنند که این الگوریتم به صورت موثر روی سئو تاثیر ندارد. اگر  آن ها در سایت وبمستران یک بررسی اجمالی انجام دهند، سایت‌های بسیار زیادی را پیدا خواهند کرد که به واسطه ریسپانسیو کردن سایت و همچنین به واسطه توجه به الگوریتم موبایل گدون به یک بازدهی عالی رسیده‌اند.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *