هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
امنیت سایت چیست؟

امنیت سایت چیست؟ (چگونه امنیت سایت را تامین کنیم؟)

دسته بندی : ساخت سایت - فناوری
1401/01/18

یکی از مسائل مهمی که متاسفانه امروزه کمتر کارفرمایی به آن توجه میکند بحث امنیت وبسایت است که ازقضا موضوعی بسیار مهم تلقی میشود. زمانی که صحبت از طراحی سایت و طرح مسائل مارکتینگ میشود کارفرمایان و صاحبین کسب و کارها تا حدودی به پرداخت هزینه ها راضی میشوند اما زمانی که ما از امنیت صحبت میکنیم همگی با جمله “امنیت سایت چیست؟ ” یا “به امید خدا اتفاقی نمیافته” بسنده میکنند. اما میدانیم که مسئله امنیت سایت اهمیت بالایی دارد.

برای مثال شما فروشگاهی را در نظر بگیرید که هزینه های زیادی را برای ساخت و راه اندازی آن کرده است و فروش خوبی هم دارد اما هنگام تعطیل شدن فروشگاه در فروشگاه را قفل نمیکنند و هر لحظه ممکن است شخصی وارد فروشگاه شود و اجناس به سرقت برود. خوب خواندن همین جمله برای شما مسخره است و به این فکر میکنید که اصلا امکان پذیر نیست که شخصی بخواهد این کار را انجام دهد. مسئله امنیت وبسایت هم دقیقا مانند همین مثال است شما باید از فروشگاه اینترنتی خود در برابر سارقان محافظت کنید. درست که شخصی نمیتواند از فروشگاه اینترنتی شما کالا بر دارد ولی همینکه اطلاعات مشتری و دیتابیس شما دست سارقین و رقبا بیفتد آسیب جدی ای به کسب و کار شما وارد میشود.

با این مثال قصد داشتم بحث امنیت سایت را تا حدی توضیح دهم، در ادامه با برتر آموز همراه باشید که میخواهیم به توضیح مفصل و گسترده امنیت سایت چیست؟ و با چه راهکار هایی امنیت سایت را تامین کنیم بپردازیم پس همراه برتر آموز باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • امنیت سایت چیست؟
  • اهمیت امنیت سایت چیست؟ (چرا امنیت سایت مهم است؟)
  • برقراری امنیت سایت وظیفه کیست؟
  • چگونه امنیت سایت را تامین کنیم؟

امنیت سایت چیست؟

به انجام مجموع دستورالعمل ها و فرآیند هایی که یک کسب و کار برای بالا بردن امنیت و به حداقل رساندن نفوذ هکر ها انجام میدهد، برقراری امنیت سایت گفته میشود. امنیت سایت به تنهایی بیان نمیشود بلکه زیرشاخه های زیادی دارد که اگر امنیت هرکدام به خوبی تامین شود در نهایت میتوان گفت سایت از امنیت خوبی برخورددار است. این زیر شاخه ها شامل امنیت سرور، امنیت اینترنت، امنیت شبکه، امنیت سیستم عامل و….میشود. به این نکته توجه کنید که برقراری امنیت سایت نباید تجربه کاربری را به هم بریزد. برای مثال کاربر وقتی وارد سایت شمت میشود و میخواهد خرید انجام دهد هر 5 دقیقه یک بار یاید ثابت کند که ربات نیست و یا وقتی کاربر در صفحه کاربری خود است هر چند لحظه ای از سایت بیرون میافتد تا دوباره رمز خود را وارد کند. تمامی این موارد برای برقراری امنیت بسیار خوب هستند اما رضایت کاربری را تا حد زیادی کاهش میدهند.

امنیت سایت

اهمیت امنیت سایت چیست؟ (چرا امنیت سایت مهم است؟)

تا به اینجا درباره ی امنیت سایت صحبت کردیم، حالا میخواهیم بررسی کنیم که چرا اصلا امنیت سایت مهم است؟ چرا باید به امنیت سایت توجه کنیم؟

امنیت سایت برای گوگل مهم است!

گوگل بسیار زیاد به امنیت سایت اهمیت میدهد و در واقع جزو یکی از فاکتور های رتبه دهی این موتور جست و جو به شمار میرود. پس در مرحله اول اگر به سئو سایت خود اهمیت میدهد و جزو موارد مهم در کسب و کار شما به حساب میاید پس حتما متخصص سئو درباره ی اهمیت امنیت سایت به شما توضیح داده است. زمانی که شما امنیت سایت خود را به خوبی برقرار میکنید، گوگل متوجه خواهد شد که شما به کاربران اهمیت داده و اطلاعات آنها را حفظ میکنید بنابراین به سایت شما امتیاز میدهد و شما را جزو نتایج برتر قرار میدهد.

احتمال آسیب به سایت به حداقل میرسد!

زمانی که امنیت سایت شما به خوبی برقرار باشد احتمال حمله و هک کردن به کمترین میزان خود میرسد، تمامی حملات نا موفق خواهد بود و نیرو های شما به جای اینکه انرژی خود را صرف درست کردن آسیب ها کنند به چیدن استراتژی های فروش میپردازند و راهکار های اصولی برای افزاش فروش و گسترش جامعه هدف ارائه میدهند.

برقراری امنیت سایت وظیفه کیست؟

اصولا شما در ابتدا باید از طراح سایت خود بخواهید مسائل امنیتی را برقرار نماید. افزونه های امنیتی نصب شده باشد و تمامی افزونه های دیگر آپدیت شده باشد، پس از اینکه سایت را از طراح تحویل گرفتید پس از استخدام یک پشتیبات سایت با وب مستر میتوانید این امنیت را برقرار کنید. اگر به طراحی سایت علاقه مندید پیشنهاد میشود آموزش طراحی سایت برتر آموز را مطالعه نمایید. بکاپ گیری دائمی بر عهده این افراد است و حتما بخواهید که گزارش بکاپ گیری به شما دهند. به پشتیبان گوشزد کنید که سایت را آپدیت نگه دارد و در صورت نیاز افزونه ها را آپدیت کنند. پشتیبان برقراری گواهینامه امنیتی را باید چک کند که همیشه این گواهینامه برقرار باشد . IP ها و ایمیل های اسپم را تشخیص دهید ئ آنها را بلاک کند. به طوری کلی رعایت مجموعه نکات بالا بر عهده وب مستر و با پشتیبان سایت است. و متخصص سئو باید تا حدودی در هنگام سئو کردن سایت مسائل امنیتی را رعایت کند. در واقع اگر هر بخش با دقت بالا به سایت رسیدگی کند، پشتیبان سایت میتواند به خوبی امنیت را برقرار کند.

چگونه امنیت سایت را تامین کنیم؟

برای برقراری امنیت سایت شما با روش های مختلف و گوناگونی سر و کار دارید که باید بهترین آن را انتخاب کرده و سایت را هدایت کنید. در حالت کلی شاید نتوان تمامی روش ها را پیاده سازی کرد اما به این نکته توچه داشته باشید که مهم ترین آن ها را انجام داده و در اولویت کاری خود قرار دهید.

استفاده از اینترنت امن و معتبر

شما باید هنگامی که از سایت خود استفاده میکنید به یک اینترنت امن متصل شده باشید. شبکه های اینترنتی که منبع نامشخص دارند به راحتی تمامی اطلاعات شما را هک میکنند و دردسر برای شما درست میکنند. اگر ادمین سایت دارید حتما از آنها بخواهید که هنگام ورود به سایت از یک منبع مشخص و درست استفاده کنند تا راه های احتمالی هک را به حداقل برسانند. بیشتر اینترنت مورد استفاده در کشور ما از طریق adsl و از طریق مودم و روتر انجام میشود و اتصال اکثر دستگاه ها به اینترنت از طریق Wi-Fi انجام پذیر است که باید شرایط خاصی جهت جلوگیری از هک وای فای انجام داد. برای اینکار میتوانید مواردی مانند محدود کردن مودم به Mac Address دستگاه ها ، غیر فعال کردن wps ، فعال کردن فایروال مودم و … را انجام دهید.

برای ورود ادمین ها از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید.

برای برقراری امنیت سایت خود می توانید از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید تا امنیت سایت خودتان را تا 99 درصد افزایش دهید تا هکر ها نتوانند از طریق هک کردن ادمین ها به سایت شما دسترسی داشته باشند. افزونه های زیادی وجود دارند که در این زمینه می توانند به شما کمک کنند. بدین صورت که ادمین پس از درج رمز خود و عبور از مرحله اول باید کدی را که به ایمیل یا تلفن همراه او اسمس شده است را در این قسمت وارد کنند تا بتوانند وارد سایت شوند. تشخیص عدد دوم برای هکر بسیار سخت است و مدت زمان زیادی طول می کشد این رمز را کشف کنند. خوبی این قسمت این است که این کد ها 2 دقیقه اعتبار دارند و هکر ها تایم زیادی ندارند تا بتوانند کد را تشخیص دهند زیرا در صورت تشخیص کد باطل می شود. بنابراین در این شرایط امنیت سایت شما از سمت ادمین ها هنگام ورود به برقرار میشود.

انتخاب رمز عبور مطمئن توسط ادمین ها.

یکی از روش هایی که هکر ها برای نفوذ به سایت شما پیدا می کنند، ورود با استفاده از رمز های ساده ادمین های شماست. اگر سایت شما چند ادمین دارد سعی کنید از ادمین های خود بخواهید رمز های قوی و غیر قابل حدسی را به عنوان رمز عبور انتخاب کنند. اگر رمز ادمین ها ساده باشد( مانند اعداد 1 تا 10) به آسانی توسط هکر ها رمزگشایی میشود و به سایت و دیتابیس شما دسترسی پیدا می کنند.

در یک بازه زمانی مشخص از ادمین های خود بخواهید رمز های عبور خود را تغییر دهند. حتما از قرار دادن شماره موبایل و تاریخ تولد و اسم و فامیل برای رمز های خود خودداری نمایید. سعی کنید همیشه ترکیب عدد و حروف را انتخاب نمایید زیرا هک کردن این روش نسبت به رمزی که فقط عدد دارد کمی سخت تر و زمان بر تر است و این کار امنیت سایت شما را حفظ می کند. ازعلامت های شامل !@#$%^&* حتما در رمز عبور خود استفاده کنید. علاوه بر ادمین ها کاربران هم باید رمز قوی برای خود انتخاب کنند. شما میتوانید با برنامه نویسی هنگامی کاربر در حال رمزگزاری است از او بخواهید رمز قوی ای را انتخاب نمایند. البته پیشنهاد میشود که برای کاربران گزینه ثبت نام با شماره موبایل را قرار دهید که به راحتی مانند رمز پویا وارد سایت شده و درگیر رمزگذاری نشوند.

از میزبانی هاست معتبر و معروف استفاده کنید!

وقتی صحبت از خرید اشتراک هاست میرسد تمامی افراد به سراغ ارزان ترین شرکت های ارائه دهنده هاست میروند اما به این نکته توجه داشته باشید که هر ارزانی بی علت نیست و ممکن است از پشتیبانی و امنیت کافی برقرار نباشند. هاست سایت خود را از شرکت های معتبر تهیه نمایید. یکی از مواردی که در امنیت سایت از اهمیت بالایی برخورددار است، امنیت هاست است که باید به خوبی برقرار شود تا دچار مشکل نشویم.

اهمیت امنیت سایت

استفاده از گواهینامه امنیتی HTTPS:

حتما برای سایت خود گواهینامه معتبر HTTPS تهیه نمایید. این روش یکی از روش های مهم امنیت وبسایت است که باید حتما رعایت نمایید. حتی یکی از فاکتور های مهم سئو گوگل است. استفاده از پروتکل امنیتی ربطی به نوع وبسایت ندارد، فکر نکنید که شما وبسایت خبری دارید و نیازی نیست که از SSL استفاده کنید، هر وبسایت با هر موضوعی چه فروشگاهی چه خبری نیاز به این گواهینامه امنیتی دارد. گواهینامه SSL نشان دهنده این است که انتقال اطلاعات بین سرور و سایت امن و رمزگذاری شده است و این عمل باعث میشود تا هکری به اطلاعات شما و کاربران دست پیدا نکند. برای مثال کاربر وقتی می خواهد وارد درگاه پرداخت شود اطلاعات آن حفظ میشود و در دسترس هکر قرار نمی گیرد.

اگر شما از گواهینامه امنیتی استفاده نکنید هنگامی که کاربران سایت شما را در مرورگر کروم یا هر مرورگر دیگری باز می کنند، با جمله این سایت امن نیست مواجه می شوند که این وجه خوبی ندارد . حتی ممکن است کاربر به سرعت سایت شما را ترک کند. این گواهینامه های امنیتی را می توانید از سرویس های ارائه دهنده هاست خریداری کنید. خیلی از این سرویس ها پس از خرید هاست این گواهینامه SSL را رایگان در اختیار شما قرار می دهند و تنها کافیست از آنها بخواهید که برای شما سیستم SSL را فعال کنند. همچنین اگر سایت شما وردپرسی است می توانید از مخزن وردپرس افزونه های امنیتی گواهینامه SSL خوبی را دانلود کرده و روی سایت اجرا کنید. نوجه کنید که حتما از مراکز معتبر این افزونه ها را دانلود نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله گواهینامه SSL چیست؟ را مطالعه نمایید.

افزونه های امنیتی

اگر سایت شما وردپرسی است خیلی راحت می توانید از یکسری افزونه های امنیتی کاربردی استفاده نمایید. شما با نصب این افزونه ها می توانید تا حد زیادی امنیت سایت خود را برقرار نمایید. یکی از افزونه های خوب و کاربردی در زمینه امنیت وبسایت افزونه iThemes Security است. این افزونه کل سایت شما را اسکن می کند و اگر خطر امنیتی داشته باشد به شما اعلام می کند. می توانید نمونه های مختلفی از افزونه های امنیتی را استفاده نمایید.

بکاپ گیری منظم داشته باشید.

داشتن بکاپ گیری منظم از هک شدن شما جلوگیری نمی کند ولی این کمک را به شما می کند که اگر سایت شما هک شود بتوانید با داشتن تمامی اطلاعات در صورت نیاز آن را بازگردانید. شما باید برای بکاپ گیری خود برنامه ریزی داشته باشید و در فاصله زمانی های مشخصی از اطلاعات سایت خود بکاپ بگیرید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی امنیت سایت چیست؟ صحبت کنیم و نکات کاربردی و مفیدی را در این زمینه بیان کنیم. اگر تا به الان به امنیت سایت خود اهمیت نمیداید امروز وقت آن است که بیشتر به این مسئله توجه کنید و استراتژی های لازم را در این زمینه برنامه ریزی کنید. اگر وبسایت شما اخیرا هک شده و با تجربه ای در این زمینه دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فتح الله دهقان

    خاموش سازی سایر تنظیمات فعلی دیگر گوگل گروم