هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
با محصولات نا موجود سایت چه کنیم؟ « بررسی دقیق تاثیر آن روی سئو »

با محصولات نا موجود سایت چه کنیم؟ « بررسی دقیق تاثیر آن روی سئو »

دسته بندی : سئو
1402/02/10

امروزه نا موجود شدن محصولات در سایت‌های فروشگاهی یکی از چالش‌های اصلی کسب و کارهای کوچک و متوسط و حتی بزرگ می‌باشد.

با مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین استراتژی برای حل چالش محصولات نا موجود را به دست آورید.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 😍👋🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو. در این مقاله قرار است که به یک سوال بسیار مهم و حیاتی پاسخ دهیم. « با محصولات نا موجود سایت چه کنیم؟ » زمانی که با بچه‌های دوره آموزش سئو صحبت می‌کردیم. چالش اصلی آن‌ها در این مورد بود که برخی از صفحات محصولات فروشگاهی آن‌ها کسب رتبه عالی داشته است. بهتر است که بگوییم که روی برخی از محصولات رتبه یک گوگل را دارند. اما در حال حاضر این محصول موجود نیست؟ بهترین استراتژی برای حل این چالش و از بین نرفتن اعتبار سئو آن چیست؟ 🤔

همانطور که می‌دانید، زمانی که یک صفحه بسیار مهم را حذف کنید، اعتبار آن نیز از بین می‌رود. از طرفی اگر شما این محصول را نا موجود نیز نکنید. نرخ پرش آن افزایش پیدا کند. و یا Time On Page به صورت قابل توجه کاهش پیدا کند. این دو عامل به مرور زمان روی سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد داشت. تا قبل از سال 2022 برای این موضوع چند تکنیک سئو کلاه سیاه وجود داشت. 😐 اما نکته بسیار مهم آن این است که در اواخر سال 2022 سرچ کنسول سایت‌ها تغییرات ویژه‌ای را ثبت کرد. با اضافه شدن بخش فروشگاهی و محصولات استفاده از تکنیک‌های قدیمی برای شما دردسر ساز خواهد شد.

بنابراین قبل از درک استراتژی‌های مناسب برای حل این موضوع می‌توانید استراتژی‌های سئو گذشته خود را متوقف کنید. در این صورت اسپم اسکور سایت شما افزایش پیدا نخواهد کرد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که این موضوع یک چالش جدید می‌باشند. بنابراین می‌توانید در بخش کامنت‌های همین مقاله به تبادل اطلاعات با دیگران بپردازید. چرا که امروزه تعداد زیادی از سئوکاران مطرح، از سایت برترآموز به صورت روزانه دیدن می‌کنند. شما می‌توانید به صورت اختصاصی مشکل خود را با آن‌ها مطرح کنید.

ریدایرکت برای سایت‌هایی کوچک با محصولات کم

یکی از استراتژی‌های بسیار مناسب برای حفظ اعتبار سئو صفحات با محصول نا موجود این است که صفحه را به دسته بندی آن محصول ریدایرکت کنید. البته توجه داشته باشید که این استراتژی زمانی برای شما کاربرد خواهد داشت که قرار نیست آن محصول را موجود کنید. برخی از سایت‌های فروشگاهی از یک استراتژی بهتر نیز استفاده می‌کنند. آن‌ها یک محصول مشابه محصول قبلی به سایت خود اضافه می‌کنند. سپس سعی می‌کنند که تفاوت‌های آن با محصول نا موجود را به حداقل برسانند. در گام بعدی نیز صفحه محصول نا موجود را روی صفحه جدید ریدایرکت می‌کنند.

توجه داشته باشید که دو محصول باید شباهت‌های بسیار زیادی داشته باشند. به نوعی باید کاربر شما ترغیب شود که محصول جدید را به عنوان جایگزین محصول قبلی استفاده نمایید. در غیر این صورت ممکن است که این استراتژی برای شما نتیجه عکس داشته باشد. البته ریدایرکت کردن روی دسته بندی نیز می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد و ریسک کمتری به همراه دارد. برخی از سایت‌های دیگر نیز صفحه محصول نا موجود را روی صفحه اصلی سایت خود ریدایرکت می‌کنند که این استراتژی از نظر ما مردود می‌باشد. زیرا زمانی که مخاطب به سایت شما مراجعه می‌کند و به جای صفحه محصول به صفحه اصلی سایت منتقل می‌شود، در این صورت آن جا را ترک می‌کند و این نکته برای شما نتایج منفی به همراه خواهد داشت.

زمانی که قرار است صفحه محصولات نا موجود خود را ریدایرکت کنید، بهتر است که به چند نکته توجه داشته باشید. اولین نکته این است که نوع ریدایرکت خود را به درستی انتخاب کنید. چرا که از سال 2016 به بعد ریدایرکت کردن با چند استراتژی متفاوت با تبعات مختلف انجام می‌شود. نکته بعدی این است که URL خود را خوانا کنید. در نهایت نیز متن‌های غیر ضروری داخل آدرس را بررسی حذف نمایید. البته سعی کنید به منظور افزایش سطح کیفی ریدایرکت خود سعی کنید که از پلاگین ریدایرکت مناسب استفاده نمایید. در این صورت مدیریت آن نیز به صورت قابل توجه افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که برای این موضوع چالشی داشتید، در بخش کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

ریدایرکت برای سایت‌هایی کوچک با محصولات کم

یک بخش پیشنهادات قوی داشته باشید

در پاسخ به سوال « با محصولات نا موجود سایت چه کنیم؟ » باید بگوییم که یک بخش recommendations قوی راه اندازی نمایید. اگر شما به سایت دیجی کالا نیم نگاهی داشته باشید، متوجه خواهید شد که محصولات نا موجود بسیار زیادی دارد. این سایت نمی‌تواند از استراتژی قبل که ریدایرکت کردن می‌باشد، استفاده نمایید. چرا که تعداد زیاد صفحات ریدایرکت به سئو سایت ضربه ویژه وارد خواهد کرد. او برای حل این چالش معمولا یک بخش پیشنهادات قوی قرار داده است. هوش مصنوعی به کار رفته در این سایت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا نزدیکترین محصول به نیاز شما را به شما معرف کند.

به عنوان مثال برخی از افراد زمانی که یک محصول را نا موجود می‌یابند. معمولا بخش توضیحات و ویژگی‌های محصول را بررسی می‌کنند تا از انتخاب خود مطمئن شوند. شما در این بخش نیز باید یک محصول خاص را تارگت کنید و در مورد آن توضیح دهید. در این صورت شما می‌توانید از کال تو اکشن مناسب نیز استفاده نمایید. چرا که در حالت عادی پیشنهادات شما هیچ گزینه کال تو اکشنی برای طرف مقابل نخواهد داشت.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مخاطب خود را با پیشنهادات زیاد گیج نکنید. به عنوان مثال در بخش آموزش زبان آلمانی سایت شما، یک محصول فیزیکی مانند مجله و یا کتاب نا موجود شده است. شما نباید ده ها مقاله و کتاب به او معرفی کنید. شما باید خود بررسی کنید بین 2 تا 4 انتخاب به او معرفی نمایید. در این صورت احتمال بازدهی عمل نیز بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

سعی کنید پیشنهادات خود را سازماندهی کنید و از طرف مقابل در صفحه محصولات نیز به آن اشاره داشته باشید. به عنوان مثال اگر قرار است که مخاطب از صفحه محصولات نا موجود A به صفحه محصولات موجود B مراجعه کند. در این صورت شما باید در صفحه B نیز به بررسی ویژگی‌های مناسب این محصول بپردازید. بررسی اشتراکات این دو محصول موجب می‌شود که بازدهی سایت شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا نمایید.

برای صفحات نا موجود از تکنیک کنونیکال استفاده نمایید

یکی از استراتژی‌های موجود برای صفحات نا موجود یک سایت، استفاده از تگ کنونیکال می‌باشد. این استراتژی با استراتژی اول که ریدایرکت کردن محصولات می‌باشد، تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. گاها برخی از سئوکاران کم تجربه این دو موضوع را یکی می‌دانند. به همین دلیل پیشنهاد برترآموز بر این است که به مقاله « تگ کنونیکال چیست، 0 تا 100 در مورد تگ کنونیکال  » مراجعه کنید. چرا که این مقاله دید بسیار مناسبی برای این موضوع به شما خواهد داد. با کنونیکال کردن این صفحه به یکی از صفحات محصول خود، اعتبار صفحه محصول نا موجود را از دست نخواهید داد. اما موتورهای جستجو نیز به آن دسترسی نخواهند داشت. برخی از وبمستران معتقدند که اعتبار صفحه کنونیکال شده به صفحه ثانویه منتقل خواهد شد. برخی دیگر معتقدند که اعتبار این صفحه منتقل نمی‌شود و حتی به مرور زمان اعتبار آن کاهش نیز پیدا می‌کند.

البته دقت داشته باشید که آپدیت هسته گوگل ممکن است که روی نظرات دو گروه تاثیر مثبت و منفی داشته باشد. با این حال زمانی که شما تعداد زیادی صفحه محصول نا موجود دارید، می‌توانید با کنونیکال کردن بخشی از آن‌ها اعتبار سئو سایت خود را حفظ کنید. به عنوان مثال ممکن است که شما یک آنلاین شاپ مجازی داشته باشید و در آن به فروش لباس بپردازید. زمانی که مخاطبین شما به سایت لباس شما مراجعه می‌کنند و محصولات نا موجود زیادی دارید باید به فکر یک استراتژی تبدیل مناسب باشید. با کنونیکال کردن صفحات ممکن است که از کاهش رتبه سئو خود جلوگیری کنید، اما باید به فکر یک استراتژی مناسب برای افزایش حضور مخاطبین در صفحه خود باشید.

سعی کنید برای افزایش دقت کنونیکال کردن خود از یک برنامه نویس ماهر استفاده نمایید. برخی از افراد با پلاگین و یا افزونه‌های رایگان صفحات مهم سایت خود را کنونیکال می‌کنند. این استراتژی به دلیل دقت و کیفیت پایین روی بک لینک‌های آن سایت تاثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل بعد از کنونیکال کردن صفحه با چندین و چند بک لینک شکسته مواجه می‌شوند. همین موضوع نه تنها به رشد سایت آن‌ها کمک نکرده است، بلکه اعتبار آن‌ها را نیز کاهش داده است.

از بخش وبمستران گوگل برای راهنمایی دقیق کمک بگیرید

زمانی که تیم تولید محتوای برترآموز در حال تحقیق در رابطه با سوال « با محصولات نا موجود سایت چه کنیم؟ » بود. به یک نکته بسیار جالب دست پیدا کرد. در بخش وبمستران گوگل افراد بسیار زیادی با این مشکل روبرو بودند. در نتیجه راهکارهای بسیار زیادی نیز وجود داشت. اما نکته بسیار مهم آن این بود که این راهکارها به صورت دقیق برای یک کسب و کار خاص تعریف شده بود. برخی از این راهکارها حتی در حوزه سئو نیز نبود و افراد به اشتراک گذاری تجربه‌های خود پرداخته بودند. به همین دلیل توصیه ما بر این است که سعی کنید، اطلاعات فنی سایت و همچنین اطلاعات حوزه فعالیت خود را به دست آورید. سپس تمامی این اطلاعات را طبقه بندی خلاصه نمایید، در نهایت نیز آن‌ها را مطرح کنید.

لازم به ذکر است که شما برای دریافت یک بازدهی عالی نیاز به زبان انگلیسی بسیار قوی نخواهید داشت. شما می‌توانید با یک آموزش زبان انگلیسی متوسط نیز به رفع نیاز خود بپردازید. سعی کنید که در تایم‌های آزاد خود به دنبال رفع دقیق این نیاز خود باشید. از طرفی سعی کنید به دنبال افزایش زمان مخاطب در سایت فروشگاهی خود نیز باشید. در این صورت می‌توانید اعتبار صفحه خود را نیز حفظ کنید. ممکن است که شما از وبمستران گوگل اطلاعات بسیار زیادی را به دست آورید. نکته بسیار مهم آن است که استراتژی سئو خود را به صورت ناگهانی تغییر ندهید. سعی کنید که استراتژی سئو خود را به صورت بازه‌ای تغییر دهید. در این صورت رشد شما به صورت پایدار و مطمئن خواهد بود.

به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است که وبمستران گوگل نیز اطلاعات و یا تحلیل اشتباه داشته باشند. در نتیجه سعی کنید که اساس کار خود را به صورت منظم و با قاعده منی مناسب تغییر دهید. البته فروم و گروه‌هایی تحت عنوان وبمستران فارسی نیز وجود دارد. اگر شما اطلاعات مورد نیاز خود را از گروه‌های خارجی به دست نیاوردید، به سراغ گروه‌های داخلی بروید. دقت کنید که در این گروه‌ها بیشتر به دنبال اطلاعات شخصی سازی شده باشید تا اطلاعات کلی و استراتژی‌های قابل تغییر.

از بخش وبمستران گوگل برای راهنمایی دقیق کمک بگیرید

برای صفحاتی که محصولات نا موجود دارد، امکان پیش خرید فراهم کنید

ممکن است که شرایط کاری شما به نحوی باشد که مدت زمان تهیه کالا و از طرفی ارسال آن با اندکی تاخیر انجام شود. در این صورت می‌‌توانید مانند سایت‌های کشوری چین امکان پیش خرید را فراهم نمایید. البته در این حالت باید در توضیحات متا و همچنین مقدمه خود به صورت واضح این موضوع را بیان کنید. چرا که در غیر این صورت ممکن است که مشکلات بسیار جدی برای شما فراهم شود. به این نکته توجه داشته باشید که محصولات نا موجود در برخی مواقع می‌تواند کلاس کاری و همچنین اهمیت شما در حوزه کاریتان را نشان دهد. از طرفی در برخی مواقع نیز می‌تواند ضعف برنامه ریزی شما در تهیه کالا را تایید کند.

در نتیجه کل سایت شما نباید محصولات نا موجود داشته باشد، چرا که در این صورت ارزش سایت شما از دیدگاه مخاطب کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که می‌خواهید از امکان پیش خرید برای این موضوع استفاده کنید. بهتر است که با استفاده از گوگل ترنسلیت از چند سایت چینی خرید انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است که بازدهی مورد نیاز خود را به دست نیاورید. به این نکته توجه داشته باشید که سایت شما زمانی می‌تواند برای شما یک بازدهی بسیار عالی داشته باشد که به صورت مناسب شخصی سازی شده باشد. از طرفی شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا مخاطب خود را نیز حفظ کنید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید برخی از عمده فروشان مواد اولیه پتروشیمی نیز از این تکنیک برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌کنند. آن‌ها محصولات خود را روی حالت پیش خرید قرار می‌دهند و بعد از تکمیل وجه و گذشت مدت زمانی مشخص کالا را ارسال می‌کنند. البته برخی از سایت‌های واسطه در حوزه لوازم ورزشی نیز با تاخیر قابل توجه در کالا از همین استراتژی استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید. که در این استراتژی باید قیمت به صورت کامل مشخص باشد و شما نمی‌توانید بعد از عقد قرار داد با مشتری قیمت کالای خود را حتی یک ریال تغییر دهید. مگر اینکه در قرار داد اولیه به آن اشاره کرده باشید.

استفاده از یک تکنیک سئو کلاه سیاه برای صفحات محصولات نا موجود 😉

از شما سوال « با محصولات نا موجود سایت چه کنیم؟ » به شما خواهد گفت که از این فرصت برای افزایش قدرت سئو سایت خود استفاده کنید. باید به شما بگوییم که تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، معمولا به نفع سئو سایت و از طرفی به ضرر برندینگ شما می‌باشد. چرا که مخاطب شما را گیج و عصبی می‌کند. زمانی که یک محصول نا موجود می‌شود. در این صورت شما باید قیمت خرید و یا دکمه اضافه کردن به سبد خرید را حذف کنید. در این صورت مخاطب شما در سایت به دنبال اضافه کردن آن به سبد خرید خود می‌باشد و مدت زمان زیادی را در صفحه خرید محصول سپری خواهد کرد.

از طرفی برخی سئو کاران کلاه سیاه پا را از این نیز فراتر می‌گذارند و به طرف مخاطبین خود می‌گویند که در صورت بروز مشکل فنی در مراحل خرید با پشتیبانی آنلاین سایت ارتباط برقرار کنید. سپس در این مرحله چند اپراتور حرفه‌ای و مسلط بر اصول متقاعد سازی قرار می‌دهند تا مخاطب را به سمت یک محصول جدید هدایت کند. اما باید به شما بگوییم که تمامی این تکنیک‌ها ممکن است که باعث نارضایتی مخاطب و هدر رفت وقت و زمان او شود. البته که این مدت زمان برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبین معمولا هوشمند می‌باشند و می‌توانند به مرور زمان این تکنیک‌ها را درک کنند.

از طرفی برخی از سئو کاران کلاه سیاه حتی این استراتژی را به نحوی عجیب‌تر پیاده سازی می‌کنند. به عنوان مثال محصول ایکس قیمتی معادل 10 میلیون تومان دارد. اما آن‌ها در تبلیغات خود این محصول را به قیمت 5 میلیون تومان به فروش می‌رسانند. آن‌ها با این کار یک سرچ برند قابل توجه دریافت می‌کنند. از طرفی در صفحه خرید محصول نیز ارتباط با اپراتور را پیشنهاد می‌دهند. اما زمانی که مخاطب قصد خرید دارد، به او یک محصول جایگزین پیشنهاد می‌کنند. معمولا دلیل آن‌ها نیز این است که به دلیل استقبال بسیار زیادی محصول مورد نظر تمام شده است. در صورتی که موضوع چیز دیگری می‌باشد. از همان ابتداء این محصول وجود نداشته است.

استفاده از یک تکنیک سئو کلاه سیاه برای صفحات محصولات نا موجود 😉

جایگزینی این محصول با یک محصول مشابه با آپدیت کردن محصول

ممکن است که شما یک صفحه بسیار مهم داشته باشید که برای آن یک هزینه قابل توجه صرف کرده باشید. محصول این صفحه به مرور زمان از رده خارج شده باشد و یا حتی دیگر تولید نشود. شما دوست دارید که این محصول را تهیه کنید، اما در حال حاضر امکان چنین چیزی وجود ندارد. در این صورت شبیه‌ترین محصول به این محصول را پیدا کنید. دقت کنید محصول مورد نظر شما باید از لحاظ نام به محصول اصلی بسیار نزدیک باشد. برای مدت کوتاهی آن را روی حالت NO Index  قرار دهید. سپس در مدت زمانی یک ماه تمامی اطلاعات این محصول را با محصول قبلی جا به جا کنید. البته بک لینک‎‌های قبلی را نیز باید غیر فعال کنید و برای آن بک لینک‌های جدید تعریف کنید.

آدرس URL سایت را نیز نباید تغییر دهید، سپس محصول جدید را با اعتبار سئویی محصول قبلی به فروش برسانید. به این موضوع دقت داشته باشید که کامنت‌ها و یا هر چیزی که متعلق به محصول قبلی می‌باشد را به صورت غیر مستقیم تغییر دهید. البته برای محصول جدید نیز چند کامنت و … باید ثبت کنید. به عنوان مثال فرض  کنید که مادر سایت خود بالشت طبی مدل U دکتر ایکس را به فروش می‌رسانیم. حال در صفحه جدید خود بالشت طبی مدل U+ دکتر ایکس و یا بالشت طبی مدل U دکتر جی را به فروش برسانید. دقت کنید که عکاسی این محصول و همچنین مشخصات آن باید به محصول اصلی شما بسیار شبیه باشد. در غیر این صورت ممکن است که هوش مصنوعی گوگل به این موضوع پی ببرد و برای شما مشکل ساز شود.

این تکنیک مربوط به سئو کاران کلاه خاکستری می‌باشد. دقت کنید که شما قرار نیست که به مخاطبین خود دروغ بگویید. بلکه قرار است که است از اعتبار صفحه خود استفاده نمایید. البته این تکنیک در سئو کلاه سیاه به نحوی دیگر تعریف می‌شود که به دلیل مسائل اخلاقی از ذکر آن معذوریم. به این موضوع دقت داشته باشید که مخاطبین شما افراد باهوشی هستند و بهتر است که از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه به دقت استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله سوال « با محصولات نا موجود سایت چه کنیم؟ » را از جهات مختلف بررسی کردیم. خلاقیت شما در این مسیر می‌تواند بسیار کاربردی باشد و به حتی به رشد شما کمک داشته باشد. به عنوان مثال برخی از افراد از تکنیک سئو کلاه سیاه گفته شده، به نحوی مثبت استفاده می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند که در صفحه محصول نا موجود خود یک ویدیو برای پرزنت محصول نا موجود قرار دهند.

در این مقاله به صورت کامل و جامع به نقد و بررسی این محصول می‌پردازند. اما نکته بسیار مهم آن این است که مخاطب را دوست خود بدانید و صرفا به دنبال منافع خود نباشید. البته با افزایش مدت زمان مخاطب در صفحه شما به یک بازدهی عالی دست پیدا خواهید کرد. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که برای محصولات نا موجود خود حتما از تگ Out Of Stack و یا اتمام موجودی استفاده نمایید. چرا که گوگل و هوش مصنوعی او گاها این موضوع را بررسی می‌کنند.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *