هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تولید محتوا با استفاده از استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا

تولید محتوا با استفاده از استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا

دسته بندی : سئو - ساخت سایت
1402/07/14

یکی از مهمترین چالش‌های کسب و کارهای آفلاین و آنلاین تولید محتوای کاربردی می‌باشد.

با مطالعه این مقاله به خوبی می‌توانید با تولید محتوا کاربردی آشنا شوید و به نوعی از استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا برای حل این چالش بهره‌مند شوید.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در حوزه کانتنت مارکتینگ. همانطور که می‌دانید هر حوزه مخاطب خاص خود را دارد و شما باید با توجه به نیاز آن ها به تولید محتوا بپردازید. به عنوان مثال حوزه آموزش سئو با  حوزه آموزش وردپرس دو حوزه کاملا متفاوت است که تولید محتوای آن ها نیز متفاوت است. اما افراد فکر می‌کنند چون این دو حوزه نزدیک به یک دیگر می‌باشند، استراتژی تولید محتوای آن ها یکسان است. با مطالعه این مقاله می‌توانید یک درک کلی از استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا برای تولید محتوا به دست آورید. دقت کنید که هدف ما صرفا بررسی تولید محتوا از زوایای مختلف نیست.

بلکه هدف ما بهبود فروش و برندینگ کسب و کارهای مختلف می‌باشد. فارق از اینکه کسب و کار شما به چه صورت مشغول فعالیت است. اگر کسب و کار شما به صورت آنلاین خدمات خود را به فروش میرساند، نکات مطرح شده در این مقاله شاید برای شما جالبتر باشد. اما با این حال کسب و کارهای آفلاین نیز به خوبی می‌توانند روی برندینگ و فروش خود تاثیر گذراند، چرا که بازاریابی محتوا برای ان ها امری جذاب و ضروری است.

نکته بعدی که قبل از بررسی استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا باید به آن توجه نمایید. شخصی سازی نکات این مقاله برای کسب و کار خود می‌باشد. دقت کنید که هر کسب و کار زوایای و فضای رقابتی ویژه خود را دارد. به همین دلیل لازم است که استراتژی بازاریابی محتوا و فروش خود را با توجه به نیاز خود شخصی سازی کند. در این صورت می‌تواند به نتایج بسیار جذابی دست پیدا کند. در این بخش ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که در شخصی سازی این موضوع به شما کمک کنیم.

تولید محتوا و بازاریابی محتوا چه ارتباطی به یک دیگر دارند؟

قبل از اینکه بخواهید با استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا آشنا شوید، لازم است که در حوزه کانتنت و بازاریابی به یک درک مناسب برسید. تولید محتوا می‌تواند توسط هر کسی انجام شود و نیاز به تخصص خاصی ندارد. به عنوان مثال یک تایپیست می‌تواند برای شما یک داستان بنویسد و این خود یک نمونه از تولید محتوا خواهد بود. اما بازاریابی محتوا شرایط کاملا مجزا و متفاوتی دارد. در بازاریابی محتوا ما به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چه کسانی محتوای سایت ما را مورد بررسی قرار می‌دهند. چه ساختاری محتوایی برای آن ها جذاب است و چگونه می‌توانیم نظر این افراد را به خود جلب کنیم. دقت کنید که بازاریابی محتوا و یا تولید محتوا محدود به فضای یک سایت نمی‌شود.

تولید محتوا می‌تواند به صورت متنی، بصری و صوتی انجام شود. اما نکته بسیار مهم آن در این است که پلتفرم مورد نظر شما تا چه اندازه توانایی استفاده از آن را دارد. امروزه حجم تولید محتوا توسط افراد ناآگاه به این حوزه بسیار زیاد است. البته الگوریتم‌ فضاهای مجازی و همچنین انواع سایت‌ها نیز به صورت دقیق هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار خواهد داد. نکته بعدی که باید مورد بررسی قرار دهید، کیفیت تولید محتوا می‌باشد. در برخی مواقع صرفا برای فضای مجازی و یا سایت شما تولید محتوا انجام می‌شود. در این صورت بازدهی شما نیز کاملا مشخص است و نیاز به توضیح و بررسی ندارد. به عنوان مثال قرار است که در سایت شما به یک محتوای ویژه برای آموزش زبان انگیسی  درج شود.

در این صورت هرکسی می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد، اما نکته بسیار مهم آن در این است که هر کسی نمی‌تواند آن را به صورت هدفمند و با کیفیت انجام دهد. در این زمان است که موضوع بازاریابی محتوا و استفاده از استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا مطرح می‌شود. به این موضوع دقت کنید که محتوا نوعی سرمایه گذاری است و اگر بخواهید که در انجام آن صرفه جویی غیر اصولی انجام دهید، عدم انجام آن بهتر خواهد بود. چرا که صرفه جویی در سرمایه گذاری معنایی ندارد.

تولید محتوا و بازاریابی محتوا چه ارتباطی به یک دیگر دارند؟

استراتژی بازاریابی درونگرا چیست ؟ « Inbound Marketing »

در سال 2005 برای اولین بار موضوع استراتژی بازاریابی درونگرا مطرح شده است. بنیانگذار هاب اسپات در مدل‎‌های بررسی بیزینسی خود به یک ساختار بسیار جذاب دست پیدا کرد. در برخی از کسب و کارها معمولا مخاطب و یا مشتری شروع کننده مکالمه و بیان نیاز خود می‌باشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما در یک فروشگاه بسیار بزرگ حضور دارید و روزانه افراد بسیار زیادی به کسب و کار شما مراجعه می‌کنند. در این صورت مدل فروش شما Inbound Marketing یا همان بازاریابی درونگرا خواهد بود. چرا که مخاطب و یا مشتری شما احساس نیاز کرده است و به سمت کسب و کار شما می‌آید. در این صورت پلن فروش و همچنین قدرت فروش یک فروشگاه کاملا متفاوت خواهد بود.

البته برای ما قابل درک است که فضای رقابتی و نوع محصول فروشگاه در پلن فروش آن ها به صورت ویژه تاثیر گذار است. اما نکته بسیار مهم آن در این است که محتوای شما دلیل خرید و یا عدم خرید مشتری خواهد شد. زمانی که مشتری شما اطلاعات کافی در این حوزه ندارد و تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا محصول و خدمات شما را بشناسد، محتوای شما خبر از میزان فروش کسب و کارتان خواهد داشت. دقت کنید که شخصی سازی محتوا برای این دست کسب و کارها معمولا آسان است و نیاز به اندکی خلاقیت دارد. در صورتی که بتوانید بر اساس سوال مخاطب خود پاسخ او را طراحی کنید، در این صورت به احتمال بسیار زیاد به نتایج عالی دست پیدا خواهید کرد.

در تولید محتوا هر گاه صحبت از استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا می‌شود، شناخت محتوا نویس از نوع کسب و کار اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال تولید محتوا با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی درونگرا برای یک سایت فروش «آموزش زبان آلمانی» با یک سایت فروش «آموزش فتوشاپ» بسیار متفاوت است. تا زمانی که به درک مناسبی از این موضوع دست پیدا نکنید، نتیجه مورد نظر جذاب نخواهد بود. تحقیقاتی میدانی و استفاده از دانش صاحب کسب و کار اولین گام خواهد بود.

چه کسب و کارهایی می‌توانند با استفاده استراتژی بازاریابی درونگرا به نتیجه مناسبی دست پیدا کنند؟

به صورت کلی 90 درصد مشاغلی که در سطح وب فعال می‌باشند، با استفاده از بازاریابی درونگرا و یا بازاریابی جاذبه‌ای به نتایج بسیار عالی دست پیدا می‌کنند. چرا که در تمامی این کسب و کارها هدف پیدا کردن پاسخ یک سوال است. زمانی که یک شخص  در وب به دنبال پاسخ نیاز خود به بررسی ویژگی‌های یک محصول می‌پردازد. این موضوع به این معنی است که کسب و کار مورد نظر ما با استفاده از تولید محتوای جاذبه‌ای می‌تواند به یک نتیجه بسیار مطلوب دست پیدا کند. از طرفی شخصی سازی این دست محتوا نیز اندکی سخت خواهد بود. چرا که هر بخش از فعالیت شما نیازمند شناخت دقیق پرسونای مخاطب کسب و کار هدف می‌باشد. در صورتی که شما به عنوان یک تولید کننده محتوا درک مناسبی از این موضوع پیدا نکنید، به نوعی می‌توان گفت که نتیجه نهایی کاملا مشخص است.

دقت کنید که برای انجام بازاریابی محتوا به روش بازاریابی درونگرا لازم است که سوالات مخاطبین خود را درک کنید و برای هر یک از این سوالات به صورت ویژه پاسخی آماده نمایید. در این صورت می‌توان گفت که نتیجه نهایی مثبت است و یا منفی. در برخی مواقع افراد به دنبال طراحی یک استراتژی مناسب برای تولید محتوای خود می‌باشند، اما استراتژی بازاریابی و برندینگ مشخصی ندارند. این موضوع سبب خواهد شد که نتایج به دست آمده نیز آنچنان مطلوب و تاثیر گذار نباشد. از طرفی در بررسی استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا نیز این افراد توانایی و دانش کافی نخواهند داشت.

دقت کنید که کسب و کارهای محصول محور معمولا با استفاده از استراتژی تولید محتوای مناسب حتی بدون فعالیت در حوزه آنلاین نیز به یک نتایج بسیار عالی دست پیدا کنند. فرض کنید که شما یک مغازه کفش فروشی دارید. در این صورت اگر برای کسب و کار خود یک برنامه ریزی مناسب انجام دهید و داستان محصول خود را بر اساس استراتژی بازاریابی درونگرا شخصی سازی کنید، قطعا فروش محصولات شما به صورت قابل توجه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که در تولید محتوای کسب و کارهای مختلف نباید ذهن خود را محدود به یک روش ساده نمایید.

بازاریابی برونگرا چیست؟ « Outbound Marketing »

یکی از روش های بازاریابی که امروزه کسب و کارهای بسیار زیادی از آن استفاده می‎‌کنند بازاریابی برونگرا می‌باشد. این روش از بازاریابی محتوا معمولا سود بسیار بیشتری برای کسب و کارها به دنبال دارد. از طرفی احتمال رد شدن آن نیز توسط مخاطب بیشتر است. فرض کنید که شما در پشت یک چراغ قرمز قرار دارید و یک فرد گل فروش به شما پیشنهاد خرید گل می‌دهد. این نوع از بازاریابی معمولا به عنوان بازاریابی برونگرا شناخته می‌شود. اما زمانی که شما به یک مغازه گل فروشی مراجعه کنید و قصد خرید گل داشته باشید، شرایط کاملا متفاوت است و بازاریابی جاذبه‌ای و یا درونگرا صورت خواهد گرفت. زمانی که هدف فروش و برندینگ خود را مشخص می‌کنید، به صورت استراتژیک می‌توانید یک برنامه ریزی کامل و جامع انجام دهید و برای آینده خود برنامه ریزی کنید.

معمولا در روش بازاریابی برونگرا و یا Outbound Marketing قدرت یک فروشنده بسیار مهم است. در این روش معمولا فروشنده باید بتواند در کوتاهترین زمان ممکن مشتری را راضی به خرید کند. حال اگر این مخاطب در دسته بندی مخاطب هدف او قرار گیرد کار او ساده است. اما اگر مخاطب او در دسته بندی مخاطب هدف او قرار نگیرد، کار او سخت خواهد بود. به همین دلیل است که استراتژی شما در این بخش بسیار مهم است و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک استراتژی کاملا منسجم و جامع از مسیر فروش و برندینگ خود را طراحی نمایید. معمولا در روش بازاریابی برونگرا داستان محصول از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که هدف در این است که مخاطب خود را به نحوی سازماندهی کنید که تولید محتوا و همچنین بازاریابی محتوای شما با بالاترین استاندارد انجام شود.

اما بررسی یک نکته نیز حائز اهمیت خواهد بود. هیچگاه بازاریابی محتوا به صورت انحصاری از یک سیستم بازاریابی درونگرا و یا برونگرا استفاده نمی‌کند. بلکه او باید بتواند در مواقع مختلف استراتژی خود را اندکی تغییر دهد. البته در هر کسب و کار نیز پلن فروش هیچگاه ثابت نیست و نیاز است که فروش خود از طریق برنامه ریزی‌های مختلف نیز افزایش دهید.

بازاریابی برونگرا چیست؟

در چه کسب و کارهای می‌تواند از تولید محتوا به سبک بازاریابی برونگرا نتایج مثبت به دست آورد؟

در بخش قبلی ما 90 درصد کسب و کارهای اینترنتی را وابسته به بازاریابی درونگرا دانستیم. اما زمانی که قرار است سطح درآمد این کسب و کارها رشد پیدا کند و به نوعی برندینگ آن ها بهینه شود، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. در این حالت تمام سعی ما در این است که محتوای خود را به نحوی شخصی سازی کنیم که مخاطبین بیشتری به سمت خود جذب کنیم. بهتر است با ذکر یک مثال کاربردی به درک بهتر شما کمک کنیم. فرض کنید که ما یک سایت فروش مبل راه اندازی نمودیم. تا زمانی که مشتریان ما به دنبال خرید مبل می‌باشند و این موضوع را پیگیری می‌کنند، کاملا طبیعی است که استراتژی فروش مبل ما بازاریابی برونگرا باشد.

اما زمانی که قرار است بازاریابی برونگرا را به کسب و کار خود اضافه کنیم، سراغ انتشار رپورتاژ در سایت‌های هدف، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و … میرویم، به نوعی می‌توان گفت که شرایط تغییر کرده است. در این حالت معمولا ما مخاطبین هدف خود را فرا بخواهیم و سهم بازار بیشتری نیز دریافت کنیم. استراتژی‌های مورد استفاده ما در این بخش معمولا به صورت خبری خواهد بود. البته توجه نمایید که شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که به صورت غیر مستقیم خود را به مخاطبین خود نزدیک کنید. چرا که در غیر این صورت احتمال رشد و برد شما به شدت کم خواهد شد.

معمولا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوای خود به صورت هدفمند تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا با استفاده از بازاریابی برونگرا کسب و کارهایی که با استفاده از بازاریابی درونگرا فروش محدودی دارند، پیدا کنند و سپس برای آن ها پلن فروش تعریف کنند. در این صورت بازدهی آن ها نیز به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که در تعریف استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا متناسب با هر کسب و کار استراتژی آن را به صورت مکمل تعریف کنیم. در این صورت بازدهی آن ها به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد.

برای تولید محتوا با استفاده از استراتژی بازاریابی درونگرا به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمانی که قرار است تولید محتوای یک سایت و یا شبکه اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم و به نوعی برای آن ها یک ساختار بازاریابی درونگرا تعریف کنید. اولین و مهمترین بخشی که باید روی آن تمرکز نمایید، پرسونای مشتری می‌باشد. چرا که مشتری پس از مراجعه به شما نیاز شنیدن و پاسخ نیاز خود با همان ادبیات پرسی خود دارد. شاید جمله قبل برای شما اندکی چالش برانگیز باشد. منظور ما این است که تولید محتوای شما نمی‌تواند با ادبیات تخصصی و یا ادبیات غیر قابل درک باشد. زمانی که یک مخاطب به سایت شما مراجعه می‌کند و به دنبال خرید یک تبلت می‌باشد، نیاز دارد که کاربرد و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که بخواهید با اصطلاحات تخصصی او را گیج کنید، نه تنها در تولید محتوای خود بر اساس استراتژی بازاریابی درونگرا موفق عمل نکرده‌اید. بلکه مشتری خود را برای همیشه از دست نیز داده‌اید. با توجه به این نکته به شما پیشنهاد می‌کنم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله «پرسونای مشتری چیست؟» استفاده نمایید. در این صورت شما می‌توانید یک درک مناسب از این موضوع به دست آورید و برای بازاریابی محتوای خود بهتر برنامه ریزی کنید. برخی از افراد در زمان تولید محتوا با استفاده از استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا از کال تو اکشن مناسب استفاده نمی‌کنند. چرا که اعتقاد دارند، چون مشتری به آن ها مراجعه می‌کند، نیاز به این موضوع نیست. در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند. شما باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که مشتری می‌خواهد بازار سنجی نماید.

در این صورت نوع فراخوان اقدام شما نیز بسیار مهم خواهد بود. یک متخصص کانتنت برای طرح ریزی تولید محتوا بر اساس بازاریابی درونگرا معمولا مخاطب را از جوانب مختلف بررسی می‌کند و به دنبال فروش محصول و همچنین برند سازی خواهد بود. چیزی که در تولید محتوای معمولی مورد توجه قرار نمیگیرد و خود چالش برانگیز می‌باشد. به این موضوع دقت کنید که تولید محتوا با استفاده از این استراتژی بازاریابی درونگرا باید به صورت بهینه سازی شده با نظرات تیم فروش انجام شود.

برای تولید محتوا با استفاده از استراتژی بازاریابی درونگرا به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای تولید محتوا با استفاده از استراتژی بازاریابی برونگرا از چه تکنیک‌های بهره ببریم؟

زمانی که قرار است شما به دنبال مخاطبین بروید و در مرحله اول آگاهی از برند را برای آن ها تداعی کنید، استراتژی اصلی شما تغییر خواهد کرد. یکی از مهمترین تکنیک‌هایی که شما در این بخش باید از آن بهره ببرید، قدرت مذاکره و متقاعد سازی خواهد بود. اگر شما بخواهید از استراتژی قبلی ما که همان بررسی پرسونای مشتری می‌باشد، استفاده کنید، نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود. چرا که در این حالت مشتریان مورد نظر شما همیشه در دسترس نخواهند بود. برای متقاعد سازی در تولید محتوا و حتی بازاریابی محتوا باید به دقت محصولات رقیب خود را بررسی کنید. از طرفی شرایط و فضای خرید و فروش آن را نیز بررسی کنید.
به عنوان مثال اگر قرار است که دوربین عکاسی به فروش برسانید، باید بررسی کنید که این خرید توسط مشتریان نقد است و یا  گاها آن ها از خرید نقد و اقساط نیز استفاده می‌کنند. در این صورت برای طراحی کمپین فروش خود هیچ مشکلی نخواهید داشت. نکته بعدی که در بررسی محتوای خود باید مورد توجه قرار دهید، این است که بهینه سازی آن را با توجه به بازخورد از رقبا انجام دهید. در این صورت کیفیت و همچنین شرایط ان به صورت ویژه تغییر خواهد کرد.

نکته بعدی که در بررسی محتوای خود باید مد نظر قرار دهید، این است که محتوای شما به صورت طبقه بندی شده طراحی شود. زمانی که مخاطب به حضور شما واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد، باید از یک استراتژی جایگزین استفاده کنید. چرا که برخی از افراد متخصص در این حوزه مانند گاتمن بازاریابی برونگرا را به بازاریابی مزاحم نیز تشبیه می‌کنند. به همین دلیل است که شما باید برای هر مرحله از آن یک استراتژی منسجم تشریح کنید. دقت کنید تا زمانی که بازخورد محتوای قبلی تحلیل نشده است، نمی‌توان از محتوای جدید استفاده کرد. در بخش مقالات سایت برترآموز می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی در مورد متقاعد سازی مشتری و مذاکره با مشتری پیدا کنید. شما به عنوان یک متخصص کانتنت که به دنبال تولید محتوای فنی می‌باشد، به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

سخن پایانی

در این بخش به صورت ویژه در مورد تولید محتوا با استفاده از استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا صحبت کردیم. در صورتی که هر بخش از این مقاله برای شما چالش برانگیز و یا نامفهوم بود، می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های این مقاله پاسخ آن را دریافت نمایید. نکته بسیار مهمی که شما باید در تولید محتوا انجام دهید، استفاده از این دو استراتژی به صورت مکمل می‌باشد. دقت کنید که شما باید محتوای خود را به نحوی سازماندهی کنید که درصد کمی از استراتژی مکمل آن نیز بهره ببرد. به عنوان مثال اگر قرار است برای یک سایت فروشگاهی محتوای محصول تولید کنید. بهتر است که محتوای خود به صورت 80 درصد با استفاده از استراتژی بازاریابی درونگرا شخصی سازی نمایید.

حال 20 درصد باقیمانده را به نحوی سازماندهی کنید که بتوانید محتوای خود را در قالب استراتژی بازاریابی برونگرا نیز به نمایش بگذارید. در این صورت می‌توانید از نتیجه به دست آمده احساس رضایت کنید و از طرفی بازدهی بسیار عالی نیز کسب کنید. در بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید که برای هر بخش معمولا از چه استراتژی استفاده می‌کنید و تکنیک شما در تولید محتوای حرفه‌ای چیست.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *