هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سئو فایل‌های پی دی اف (PDF) + راهکارها

سئو فایل‌های پی دی اف (PDF) + راهکارها

دسته بندی : سئو
1402/09/04

با مطالعه این مقاله می‌توانید به صورت کامل و جامع با بروزترین روش‌های سئو فایل‌های پی دی اف آشنا شوید.

همانطور که می‌دانید امروزه رقابت بر سر کیبوردهای حاوی فایل پی دی اف کار ساده‌ای نیست و نیاز به مشاوره های فراوان دارد که در این بخش تمامی آن ها را حل خواهیم کرد.

سلام بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو. برخی از افراد فکر می‌کنند که گوگل به محتوای فایل‌های پی دی اف بی توجه است. به همین دلیل نیز برای سئو آن تلاش کافی انجام نمی‌دهند. در صورتی که یکی از پیشنهادات گوگل همواره حول فایل‌های پی دی اف تعریف خواهد شد. در این پست آموزشی قصد داریم به صورت خلاصه اما کاربردی تمام آنچه که برای سئو فایل‌های پی دی اف نیاز دارید، فراهم سازیم.

مهم نیست که سایت شما فارسی است و یا انگلیسی، گوگل درک کاملی از محتوای فایل‌های پی دی اف شما خواهد داشت. از سال 2011 گوگل از خزنده‌های ویژه‌ای جهت بررسی فایل‌های پی دی اف استفاده کرده است. به همین دلیل نیز سئو فایل‌های پی دی اف از همان سال شروع شده است. دقت کنید که سئو فایل‌های پی دی اف با سئو معمولی یک وب سایت اندک تفاوت‌هایی دارد که در بخش‌های بعدی به صورت جدی آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سئو چیست؟

قبل از اینکه‌ به بررسی سئو فایل‌های پی دی اف بپردازیم، لازم است که به یک درک واحد از سئو دست پیدا کنیم. بر اساس تعریف قدیمی سئو دانش بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو می‌باشد. SEO نیز مخفف عبارت « Search Engine Optimization » است. دقت کنید که سئو یک دانش کاملا پویا می‌باشد و نمی‌توان آن را محدود به یک تعریف قدیمی دانست. امروزه سئو محتوا به صورت متنی و یا فایل تفاوت چندانی ندارد. نکته بسیار مهم در این است که استراتژی سئو خود را به نحوی قرار دهید که حالت پویای خود را حفظ کند. در ادامه به صورت دقیق به بررسی سئو فایل‌های پی دی اف خواهیم پرداخت.

سئو فایل‌های پی دی اف شامل چه مراحل و شرایطی خواهد بود؟

امروزه هوش مصنوعی به صورت قابل توجهی رشد کرده است، همین امر نیز موجب شده است که فضای سئو به شدت رقابتی شود. در گذشته صرفا الگوریتم‌های گوگل قصد بررسی محتوای یک فایل پی دی اف را داشتند. اما امروزه هوش مصنوعی نیز به این بازی اضافه شده است. اولین و مهمترین پارامتر در حوزه سئو محتوا می‌باشد. زمانی که محتوای فایل‌های پی دی اف شما ارزش بالایی نداشته باشد، سئو آن معنا و مفهومی نخواهد داشت. دقت کنید که در این بخش هدف ما این نیست که محتوای فایل پی دی اف خود را بر اساس سئو داخلی شخصی سازی کنید. بلکه منظور ما این است که یک استراتژی کامل و جامع برای آن تعریف نمایید.

تفاوتی ندارد که هدف شما از تولید محتوا آموزش وردپرس است و یا آموزش زبان آلمانی، بلکه نکته مهم ارزش و کیفیت کانسپت می‌باشد. در این صورت می‌توانید انتظار یک نتیجه بسیار عالی و جذاب داشته باشید. دقت کنید که محتوای شما برای موتورهای جستجو مهم است. به همین دلیل است که موتورهای جستجو یک بخش اختصاصی صرفا برای جستجو فایل‌های پی دی اف دارند. حتی برخی از وبمستران بزرگ دنیا سئو فایل‌های پی دی اف را یک بخش کاملا مجزا و اختصاصی می‌دانند و برای آن الگوریتم‌های بسیار جذابی تعریف کرده‌اند. در ادامه سعی خواهیم کرد که بخشی از تحقیقات انجام شده خود را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

سئو فایل‌های پی دی اف شامل چه مراحل و شرایطی خواهد بود؟

1.    حجم و اندازه مناسب

امروزه برای موتورهای جستجو اندازه و همچنین کیفیت یک فایل اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورتی که فایل شما حجم زیادی دارد و از طرفی محتوای تکراری نیز منتشر می‌کند، به احتمال زیادی بازدهی مناسبی کسب نخواهید کرد. اما اگر فایل پی دی اف شما اندازه مناسبی دارد و از طرفی اطلاعات آن نیز دست اول می‌باشد، احتمال کسب رتبه شما زیاد خواهد بود. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید، استفاده از ابزار مناسب برای کاهش حجم فایل‌های پی دی اف است.

در صورتی که در اینترنت به دنبال ابزار کاهش حجم فایل پی دی اف می‌باشید، به موارد بسیار زیادی دست پیدا خواهید کرد. با این حال اگر بخواهیم یکی از بهترین آن ها را به شما معرفی کنیم، باید به ADOBE ACROBAT READER اشاره نماییم. رابط کاربری این ابزار بسیار ساده است و از طرفی شما نیز به سادگی می‌توانید با آن کار کنید. همچنین این ابزار یک حالت اختصاصی برای کاهش حجم فایل پی دی اف جهت نمایش در وب سایت وجود دارد که می‌تواند دقت و راحتی کار شما را به صورت ویژه افزایش دهد. از طرفی لازم به ذکر است که سئو فایل‌های پی دی اف روی سئو سایت شما نیز تاثیر گذار باشد. هر چه که فایل ها اندازه مناسب تری داشته باشند، سرعت سایت شما نیز به صورت ویژه تری افزایش پیدا خواهد کرد.

2.     لینک دهی به منابع معتبر

یکی از مهمترین موضوعاتی که از نظر گوگل ارزش یک محتوا را چه به صورت فایل پی دی اف و چه به صورت محتوای صوتی و متنی، افزایش می‌دهد، ذکر منبع می‌باشد. حال اگر به منابع معتبر نیز لینک دهید که محتوای شما ارزش بسیار بالاتری به دست خواهد آورد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید محتوایی که دارای لینک سازی با منابع مرجع می‌باشد، ارزش 2 تا 3 برابری نسبت به محتوای بدون منبع می‌باشد. چرا که درک صحبت برخی موضوعات برای گوگل سخت است و به همین دلیل نیز نمی‌تواند آن را تایید و یا رد کند.

البته به این موضوع توجه نمایید که یک محتوای با کیفیت زمانی می‌تواند نظر افراد مختلف را به خود جلب کند که هر نکته آن دارای سند باشد. به همین دلیل است که محتواهای سازمان یافته معمولا جایگاه بهتری به نسبت محتوای بدون ساختار دارند. در بخش‌های بعدی این موضوع را از جهات مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد. درباره هر موضوعی که قرار است محتوا تولید کنید، باید قبل از هر چیز منابع اصلی آن را لیست نمایید و در بخش بخش فایل پی دی اف خود از نام آن ها را تکرار کنید. در این صورت سئو فایل‌های پی دی اف به بهترین شکل ممکن رقم خواهد خورد.

3.    ریسپانسیو بودن فایل پی دی اف

برخی مواقع افراد فایل پی دی اف خود را با یک فرمت و همچنین فونت خاص طراحی و تولید می‌کنند. شاید این موضوع از منظر شما جذاب باشد، اما نکته بسیار مهم آن در این است که موتورهای جستجو نیز آن را تایید می‌کنند. آیا فایل پی دی اف شما در سیستم عامل اندروید و IOS به درستی خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از ابزار درست و مناسب در گوشی‌های مختلف و حتی آیپد و تبلت ریسپانسیو بودن محتوای خود را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید انتظار یک بازدهی مناسب از فایل پی دی اف خود داشته باشید.

برخی از متخصصین این حوزه، برای سئو فایل‌های پی دی اف خود، فایل مورد نظر خود را از دیدگاه مخاطب مورد بررسی قرار میدهند. آیا این فایل علاوه بر ارائه اطلاعات دست اول ظاهر مناسبی دارد و یا خیر. تصاویر به کار گرفته شده در آن ابعاد مناسبی دارد و یا نه. به همین دلیل است یک فایل پی دی اف معمولا بعد از آماده شدن مورد تایید چند نفر قرار خواهد گرفت. هر یک از افراد تناسب آن را به دستگاه موبایل و یا تبلت خود مورد بررسی قرار میدهند. دقت کنید که در برخی مواقع استفاده از ظرافت احساس انسانی می‌تواند تاثیر به سزایی برای شما داشته باشد.

ریسپانسیو بودن فایل پی دی اف

4.    بارگذاری  فرمت صحیح فایل پی دی اف

در برخی مواقع ممکن است که بهترین فایل پی دی اف در مورد آموزش فتوشاپ  تهیه نمایید. سپس آن را بارگذاری کنید، اما فرمت آن را به صورت رمز نگاری شده انتشار دهید. در این صورت می‌توان انتظار داشت که فایل اصلی شما به درستی ایندکس نشود و در نتیجه بازدهی مناسبی نیز کسب نکنید. شما باید فرمت فایل پی دی اف را به صورت ساده و با کمترین میزان حجم بارگذاری کنید. در غیر این صورت ممکن است که بازدهی مورد نظر خود را کسب نکنید. در بخش‌های بعدی این موضوع را از زوایای دیگر نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما به یاد داشته باشید که هر چه فرآیند دانلود و استفاده از فایل‌های پی دی اف برای موتورهای جستجو سخت‌تر شود، این موضوع منجر به یک نتیجه نامناسب برای شما خواهد بود. به همین دلیل سایت هایی که در رتبه اول قرار دارند، معمولا فایل پی دی اف خود را با یک فرمت ساده در اختیار دیگران قرار میدهند.

5.    ساختار بندی مناسب محتوای فایل پی دی اف

زمانی که صحبت از سئو  فایل‌های پی دی اف  می‌شود، یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه نمایید هد بندی مناسب محتوا است. در صورتی که محتوای شما هد بندی مناسبی داشته باشد، مخاطب درک بهتری نسبت به محتوای شما خواهد داشت. این موضوع در مورد موتورهای جستجو نیز کاملا صادق است و می‌تواند برای شما نتایج جذاب و ویژه‌ای به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که شما باید محتوای فایل پی دی اف خود را به صورت مناسب هد بندی نمایید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی و جذاب دست پیدا کنید. در مورد هد بندی محتوا به صورت کامل و جامع در بخش سئو داخلی توضیح داده‌ایم. شما نیز می‌توانید با مراجعه به بخش وبلاگ سایت برترآموز در مورد سئو داخلی و هد بندی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

6.    محتوای فایل پی دی اف خود را به صورت متن ذخیره نمایید

تا به این بخش از مقاله در مورد ارزش محتوای متنی نکات بسیار زیادی مطرح نمودیم. برخی از افراد زمانی که قصد بارگذاری پی دی اف دارند، برای خروجی گرفتن آن را به صورت تصویر ذخیره می‌کنند. این موضوع از چند منظر اشتباه است. اولا زمانی که شما فایل پی دی اف خود را به صورت تصویر ذخیره می‌کنید، این موضوع به این معنی است که حجم فایل شما افزایش پیدا می‌کند. دوما موتورهای جستجو گوگل نیز نمی‌توانند درک مناسبی از آن به دست آورند و همچین موضوعی منجر خواهد شد که شما جایگاه خود را در بین موتورهای جستجو از دست بدهید.

محتوای فایل پی دی اف خود را به صورت متن ذخیره نمایید

7.    از تکنیک کامنت مارکتینگ استفاده نمایید

برخی از سئوکاران اعتقاد دارند که کامنت مارکتینگ جزو تکنیک های سئو کلاه سیاه می‌باشد. به همین دلیل است که نسبت به این روش بازخورد خوبی از خود نشان نمی‌دهند. اما یکی از بهترین روش‎‌های سئو فایل‌های پی دی اف استفاده از کامنت مثبت و سازنده و می‌باشد. این روش به آن ها کمک خواهد کرد که بازدهی بسیار مناسب و جذابی از این کار به دست آورند. البته اگر بتوانید کیفیت محتوای خود را نیز بالا نگه دارید، این موضوع برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو جذابتر خواهد شد.

8.    استفاده از واترمارک برای حفظ ارزش اثر

شاید با خود فکر کنید که اگر فایل پی دی اف خود را بدون امضاء و مهر در اینترنت بارگذاری کنید، نتیجه مناسبی به دست خواهید آورد. باید به شما بگویم که اشتباه فکر می‌کنید، چرا که استفاده از واترمارک در فایل پی دی اف به گوگل این سیگنال را میدهد که ارزش این محتوا بالاست. از طرفی ناشر آن به صورت رایگان آن را منتشر می‌کند و انتظار دارد که دیگران نیز آن را با نام خود منتشر کنند. حال اگر برای این منظور از فونت و علائم نگارشی مناسب نیز استفاده کنید که ارزش آن دو چندان خواهد شد.

سخن پایانی

در این بخش به صورت خلاصه اما کاربردی در مورد سئو فایل‌های پی دی اف صحبت کردیم. در صورتی که هنوز برای سئو فایل‌های پی دی اف  سوال و چالشی دارید، می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های این پست آموزشی با ما در میان بگذارید.  همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ آن را ثبت خواهند کرد. اگر به صورت خلاصه بخواهیم سئو فایل‌ پی دی اف را به شما آموزش دهیم باید به نکات ارزشمند کانتنت مارکتینگ اشاره کنیم. در صورتی که فایل شما بر اساس استانداردهای کانتنت مارکتینگ می‌باشد، در گوگل نیز می‌تواند کسب رتبه کند.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *