هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سختی کلمه کلیدی چیست و روش تخمین آن به چه صورت است؟

سختی کلمه کلیدی چیست و روش تخمین آن به چه صورت است؟

دسته بندی : سئو
1402/05/08

معمولا یکی از موضوعات چالش برانگیز در انتخاب کلمه کلیدی میزان سختی آن می‌باشد.

در این مقاله قرار است با مفهوم کلمه کلیدی و روش‌های تخمین آن به صورت کامل و جامع آشنا شوید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در حوزه تحقیق کلمات کلیدی. زمانی که در مورد تحقیق کلمات کلیدی در دوره آموزش سئو برترآموز صحبت می‌کردیم، افراد باورهای نادرست بسیار زیادی داشتند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد سختی کلمه کلیدی با شما عزیزان صحبت کنیم. همواره به یاد داشته باشید که میزان سختی کلمه کلیدی با نوع محتوایی که قرار است که شما کار کنید، متفاوت است. زمانی که این دو موضوع برای شما قابل تمایز نباشد، استراتژی‌های اصلی سئو شما اشتباه خواهد بود.

به عنوان مثال شما برای کلمه کلیدی « آموزش وردپرس » یک مقاله تعریف می‌کنید. این کلمه کلیدی به نسبت  کلمه سختی می‌باشد. حال اگر شما بهترین مقاله را نیز برای آن کار کنید، نمی‌توانید جزو سه لینک برتر گوگل قرار بگیرد. دلیل آن نیز دامین آتوریتی شما می‌باشد. به همین دلیل است که بعد از درک مفهوم سختی کلمه کلیدی شما باید برای تقویت آن چند استراتژی مهم و اصیل به کار ببرید. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، میزان توانایی محتوا نویس شما در درک سختی کلمه کلیدی می‌باشد.

زمانی که سایت قرار است برای یک کلمه کلیدی سخت برنامه ریزی شود، هر محتوایی آن باید مشخصاتی خاص و ویژه داشته باشند. به عنوان مثال هر محتوا باید به مفاهیم کانتنت مارکتینگ توجه نماید. در غیر این صورت ممکن است که نتیجه مورد نظر شما حاصل نشود. در این مقاله قرار است که به صورت کامل و جامع در مورد سختی کلمه کلیدی و همچنین روش‌های تخمین سختی آن با شما عزیزان صحبت کنیم. برای درک بهتر این مقاله شاید نیاز به استفاده از چند ابزار پریمیوم داشته باشید. نگران نباشد، برای هر یک از آن ها یک جایگزین در انتهای مقاله معرفی خواهد شد، به همین دلیل بهتر است که تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

سختی کلمه کلیدی چیست؟  « Keyword Difficulty »

به میزان رقابت و تبلیغاتی که روی یک کلمه کلیدی وجود دارد، سختی کلمه کلیدی یا همان Keyword Difficulty گفته می‌شود. به این موضوع دقت نمایید که سختی یک کلمه کلیدی صرفا بر اساس میزان پولسازی آن نیست. بلکه سختی کلمه کلیدی به میزان شناخته شدن آن بستگی دارد و اینکه چه کسانی در حال حاضر روی آن فعالیت دارند. به عنوان مثال زمانی دو کلمه کلیدی « آموزش زبان آلمانی » و « آموزش زبان انگلیسی » اگر بخواهید بر اساس میزان پولسازی آن نگاه کنید. قطعا کسب درآمد از طریق آموزش زبان آلمانی بهتر است. چرا که در این حوزه رقابت بسیار کم است. از طرفی میزان دستمزد در آن به دلیل عدم حضور نیروی متخصص بسیار زیادی تر از آموزش زبان انگلیسی می‌باشد. از طرفی تعداد سایت‌هایی که می‌توان در آن تبلیغات چند کاناله انجام داد بسیار زیاد است.

 با این حال سختی کلمه کلیدی آموزش زبان انگلیسی بسیار بیشتر است و هزینه راه اندازی سایت روی این در مورد قبال مقایسه با یک دیگر نمی‌باشد. زمانی که قصد راه اندازی یک سایت در حوزه کسب و کار شخصی خود را دارید، بهتر است با استفاده از ابزاری که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت به بررسی سختی کلمه کلیدی مورد نظر خود بپردازید و بعد با توجه به بودجه خود سایت خود را راه اندازی نمایید. در این صورت اطمینان خواهید داشت که سایت شما یک بازدهی عالی به ثبت رسانده است و می‌تواند برای شما مزایای جانبی بسیار زیادی به همراه آورد.

نکته بعدی که در تعریف میزان سختی کلمه کلیدی باید به آن توجه نمایید، رقابت سئوکاران کلاه سیاه می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است که یک حوزه از نظر تبلیغاتی خیلی سنگین نباشد. اما زمانی که میزان رقابت سئو کاران و هکرهای کلاه سیاه را بررسی می‌کنید، این سایت هزینه امنیت بسیار بالایی به همراه دارد. گاها در برخی از سایت‌ها هزینه امنیت سایت از هزینه تبلیغات آن بیشتر است. چرا که بعد از هر رشد تدریجی سایت چندین حمله سایبری به آن صورت خواهد گرفت. به عنوان مثال این موزه در حوزه گنج، فلزیاب، طلایاب و … بسیار شایع می‌باشد.

سختی کلمه کلیدی چیست؟  « Keyword Difficulty »

مهمترین پارامترهای تاثیر گذار در سختی کلمات کلیدی چیست؟

در بخش قبل سختی کلمات کلیدی را به صورت کیفی بررسی کردیم. در این بخش قصد داریم که سختی کلمات کلیدی را به صورت کمی بررسی نماییم و شما با توجه به آن ها سختی یک کلمه کلیدی را پیدا کنید. البته ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند سختی یک کلمه کلیدی را به شما نشان دهد. اما ایراد این ابزارها در این است که از دقت پایینی دارند. از طرفی با توجه به تحریم بودن ایران در لیست خدمات گوگل گاها سختی کلمات کلیدی ارائه شده قابل اتکا نمی‌باشد. چرا که پارامترهای سئو محلی در آن مورد بررسی قرار نگرفته است.

 به عنوان مثال زمانی که به یک ابزار معروف مانند KWfinder استفاده می‌کنید، برای هر کلمه کلیدی به شما یک میزان سختی معرفی خواهد کرد. اما زمانی که این موضوع را به صورت کمی و کیفی با تحقیق بررسی می‌کنید، نتایج بسیار متفاوت است. به عنوان مثال شما با استفاده از ابزار KWfinder  میزان سختی کلمه کلیدی « خرید موبایل » را در حدود متوسط به دست خواهید آورد. اما زمانی که سایت‌های مطرح در این حوزه را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که در ایران سختی این کلمه کلیدی در دسته بندی دشوار و سخت قرار می‌گیرد.

 زمانی که قرار است که یک سایت روی این کلمه کلیدی بالا باشد، باید هزینه بسیار زیادی برای خرید بک لینک انجام دهد. از طرفی کیفیت محتوای تخصصی آن نیز بسیار مهم است و حتما باید برای محتوای آن نیز یک از متخصص کانتنت مارکتینگ استفاده کند. با توجه به تمامی پارامترهای این حوزه اگر شما یک سئو کار می‌باشید، قبل از بستن یک قرار داد بهتر است که به صورت ویژه روی سختی کلمات کلیدی و پارامترهای موثر روی آن تحقیق نمایید. در این صورت رزمه کاری شما نیز بسیار معتبر خواهد بود.

1.    دامین آتوریتی

زمانی که به دنبال بررسی یک سختی یک کلمه کلیدی می‌باشید، باید 5 تا 10 سایت برتر صفحه اول گوگل را بررسی نمایید. سپس دامین آتوریتی آن ها را بررسی کنید و ببینید که شما برای رسیدن به همچین سطحی تا چه میزان باید هزینه انجام دهید. دقت کنید دامین آتوریتی بخشی قابل هزینه کردن است و بخشی دیگر صرفا با گذشت زمان می‌باشد. البته دقت نمایید که شما نباید « Market Place » در نتایج برتر خود را بررسی نمایید. چرا که در برخی مواقع به دلیل این که رقابت جدی روی آن کلمه کلیدی انجام نمی‌شود، در حال حاضر این سایت‌ها به عنوان سایت برتر نمایش داده شده‌اند.

از طرفی زمانی که شما موجودی آن ها را نیز چک می‌کنید، معمولا موجودی آن ها در حالت « ناموجود » می‌باشد. این موضوع به این معنی است که شما با هزینه بسیار کم می‌توانید رتبه و جایگاه  بسیار خوبی به دست آورید. البته اگر 50 تا 100 صفحه از یک سایت همکاری در فروش در رتبه اول قرار دارد، اینجا کار شما سخت می‌شود. به عنوان مثال زمانی که شما « خرید گوشی آیفون » را بررسی میکنید. اولین سایت ها دیجی کلا، ترب، ایمالز می‌باشد. این سایت‌ها تعداد زیادی از صفحات خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. اما زمانی که « خرید بالشت طبی دکتر 20 » را بررسی می‌کنید، نتیجه کاملا متفاوت است.

معمولا 1 تا 5 صفحه از این دست سایت‌ها متعلق به این محصول است. از همه مهمتر تعداد فروشندگان آن نیز بسیار کم است و معمولا این کالا در حالت نا موجود می‌باشد. به همین علت است که شما برای بررسی دامین آتوریتی باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا سایت‌ها را به صورت ریشه‌ای بررسی نمایید. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید سختی کلمه کلیدی « آموزش فتوشاپ » را بررسی کنید و در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. ما نیز در پاسخ به شما عزیزان اطلاعات مورد نیاز آن را به صورت به روز به شما تحویل خواهیم داد. در این صورت با پروسه این استراتژی بیشتر آشنا خواهید شد.

2.    پیج آتوریتی (Page Authority)

اگر شما از دنبال کنندگان سایت وبسمتران باشید، قطعا راجب استراتژی سئوکاران شرکت‌های بزرگ اطلاعات بسیار زیادی دارید. استدلال سئو کاران بزرگ بر این اصل استوار است که گوگل کاری به سختی کلمات کلیدی ندارد. بلکه به جای دسته بندی سختی کلمات کلیدی، صفحات را مورد بررسی قرار می‌دهد. این موضوع نکات بسیار زیادی را برای شما روشن خواهد کرد. زمانی که شما یک کلمه کلیدی را جستجو می‌کنید، برای به دست آوردن سختی آن تنها کافی است که صفحاتی که روی این کلمه کلیدی را بالا هستند را بررسی نمایید. البته دقت نمایید، نحوه بررسی پیج آتوریتی خود یک استراتژی کاملا مجزا می‌باشد.

سایت‌ها بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد که میزان اعتبار صفحات را بررسی می‌کند. اما تمامی آن ها نمی‌توانند اطلاعات مناسبی به شما دهند، چرا که پارامترهای قابل بررسی برای هر یک متفاوت است. اگر شما قرار است که از سایت MOZ  برای بررسی (Page Authority) استفاده نمایید. بهتر است که از چند ابزار دیگر نیز برای این موضوع استفاده نمایید. از طرفی شما با این کار علاوه بر بررسی میزان سختی کلمه کلیدی مورد نظر خود یک تحلیل رقبا کلی نیز انجام داده‌اید. در این صورت می‌توانید یک برنامه ریزی مناسب برای این موضوع داشته باشید.

در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در این مورد هستید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. سپس در آن از مقاله « الگوریتم پیج آتوریتی گوگل چیست؟ ( Algorithm Page Authority ) » به صورت جامع و کامل استفاده نمایید. در این مقاله نکات بسیار زیادی در موردی (Page Authority) گفته شده است که برای بررسی سختی کلمه کلیدی به شما کمک خواهد کرد. دقت کنید هنر یک سئو کار در این است که به موضوعات مختلف به صورت عمیق و پویا نگاه کند.پ

  پیج آتوریتی (Page Authority)

3.    قابل اعتماد بودن URL و دامنه

یکی از نکاتی که شاید سئوکاران کمتر به آن توجه می‌کنند، قابل اعتماد بودن URL و یا دامنه سایت‌های برتر می‌باشد. فرض کنید که یک سایت برای مدت 10 سال است که جزوه 5 لینک برتر قرار دارد. از طرفی تعداد سایت‌هایی که در این بخش نیز جا به جا می‌شوند محدود است. این موضوع به این معنی است که گوگل روی این کلمه کلیدی خاص به این چند سایت اعتماد دارد. از طرفی مخاطبین نیز این سایت‌ها را به عنوان سایت‌های معتبر و برتر در این حوزه می‌شناسند. زمانی که شما به عنوان یک سایت جدید بخواهید به آن ها اضافه شوید، قطعا کار بسیار سختی در پیش خواهید داشت. چرا که سختترین بخش کار شما زمانی است که بخواهید گوگل و مخاطبین این حوزه را قانع نمایید که شما یک سایت معتبر در این حوزه می‌باشید.

معمولا روی برخی از کلمات کلیدی در حوزه خرید محصولات دارویی و یا محصولات درمانی می‌باشد، این موضوع بسیار شایع است. به همین دلیل است که شما باید قدرت یک برند را نیز در میزان سختی یک کلمه کلیدی لحاظ نمایید. در این صورت می‌توانید برای تبلیغات و سوشال سیگنال خود یک استراتژی مناسب به کار گیرید. در آیند نزدیک یک مقاله جامع و کامل در مورد قابل اعتماد بودن URL و دامنه برای شما قرار خواهیم داد. این موضوع می‌تواند برای تعریف استراتژی سئو شما نیز بسیار مهم و کاربردی باشد. البته در آپدیت‌های دوره آموزش سئو نیز به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

4.    بک لینک‌های فعال روی این کلمه کلیدی

یکی از سخت‌ترین بخش‌هایی که شما باید بررسی سختی کلمه کلیدی مورد نظر خود بررسی کنید. دقیقا همین بخش است، چرا که گستردگی آن زیاد است و از طرفی ابزارهای تخصصی این بخش نیز محدود می‌باشند. شما باید بررسی نمایید که روی یک کلمه کلیدی چه تعداد بک لینک با چه اعتبار قرار دارد. در برخی مواقع ممکن است که یک کلمه کلیدی بک لینک‌های بسیار زیادی را به خود اختصاص داده باشد، اما زمانی که کیفیت آن ها را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که این بک لینک‌ها ارزش و اعتبار بسیار بالایی ندارد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا برای این موضوع یک استراتژی مناسب و جذاب به کار گیرید. در این صورت می‌توانید میزان بازدهی آن کلمه کلیدی خود را نیز به سادگی برنامه ریزی نمایید.

برای بررسی بهتر تعداد بک لینک‌های فعال روی یک کلمه کلیدی می‌توانید از موضوعی به نام « Referring Domains » استفاده نمایید. زمانی که شما از ابزارهایی مانند MozBar و یا Ahrefs استفاده می‌نمایید، می‌توانید تعداد بک لینک‌های فعال روی یک کلمه کلیدی را از طریق بخشی به نام Referring Domains به دست آورید. البته به این نکته توجه نمایید که این موضوع باید به صورت پارامتری برای هر سایت به صورت مجزا بررسی شود. هیچگاه نمی‌توان با یک کلیک تمامی بک لینک‌های فعال در این حوزه را به دست آورد.

البته برخی از سئوکاران یک پارامتر دیگر به این بخش اضافه می‌کنند و میزان بک لینک‌های معتبر در یک سایت را بررسی می‌کنند. برای این کار نیاز است که از مشورت یک متخصص سئو تکنیکال و همچنین یک برنامه نویس خبره استفاده نمایید. در این صورت استراتژی شما دقت بالاتری دارد، چرا که بک لینک‌های کم ارزش را بررسی نمی‌کنید. چرا که گوگل نیز به این موضوع اهمیتی نمی‌دهید و شما می‌توانید برای بک لینک‌های تاثیر گذار روی سختی کلمه کلیدی یک استراتژی مناسب تعریف نمایید.

5.    میزان شهرت کلمه کلیدی و پرسونای مخاطبین آن

یکی از مهمترین موضوعاتی که متاسفانه امروزه به آن توجه کافی نمی‌شود، هدف از جستجوی این کلمه کلیدی می‌باشد. به عنوان مثال زمانی یک شخص کلمه کلیدی « آموزش اینستاگرام » را جستجو می‌کند، هدف او چیست؟ آیا هدف او در این است که ابزارهای آن را یاد بگیرد. و یا هدف او بر این است که روش‌های رشد آن را فرا بگیرد. زمانی که شما نمی‌دانید هدف مخاطب از جستجوی این کلمه کلیدی چیست، نمی‌توانید میزان سختی آن را بررسی نمایید. شما دقیقا مانند یک تیر انداز می‌مانید که در یک فضای مه آلود به دنبال شکار کردن یک گوزن می‌باشد. زمانی که شما آن را به درستی نبینید نمی‌توانید آن را شکار کنید.

البته این موضوع مانند یک تیغ دو لبه است و شما باید در بررسی میزان سختی یک کلمه کلیدی به آن توجه نمایید. هدف یک شخص از راه اندازی یک سایت معمولا دو چیز است. اولین هدف او ممکن است که کسب درآمد باشد. در این صورت شما باید کلمات به اطلاح بفروش این حوزه را به پیدا کنید و برای آن نیز برنامه ریزی انجام دهید. دومین هدف او ممکن است برندینگ و تثبیت جایگاه خود بین رقبا باشد. در این صورت شما به عنوان یک سئو کار باید کلمات کلیدی مهم او را پیدا کنید و آن را از دیدگاه مخاطب بررسی و شخصی سازی نمایید.

حال زمانی که بررسی می‌کنید که کلمه کلیدی نه شهرت خوبی و دارد و نه میزان سرچ بالایی دارد، این موضوع به معنی آسان بودن کلمات کلیدی نیست. بلکه این موضوع به معنی سخت بودن کلمات کلیدی است و شما باید یک مفهوم جدید را برای مخاطبین خود جا بیندازید. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک استراتژی مناسب و درست کلمات کلیدی را انتخاب کنید که برای مخاطبین شما قابل درک باشد. از طرفی هدف مخاطب از جستجو کردن این کلمات کلیدی کاملا واضح است. از طرفی نتیجه آن جستجو این کلمات کلیدی نیز در راستای اهداف تجاری سایت شما می‌باشد. در این صورت یک تیر چند نشان کرده‌اید.

میزان شهرت کلمه کلیدی و پرسونای مخاطبین آن

6.    محتوای مورد نیاز کلمه کلیدی

خب رسیدیم به بحث بسیار جذاب تولید محتوا و سئوکارانی که درک درستی از کانتنت مارکتینگ ندارد. 😑 یکی از موضوعات بسیار مهم در بررسی میزان سختی کلمه کلیدی میزان و نوع محتوای فعال روی یک کلمه کلیدی خاص می‌باشد. در بخری مواقع هدف از نوشتن محتوا در این است که گوگل سایت شما را ببیند. خوب شما با یک محتوای معمولی به سادگی می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید. اما در برخی مواقع موضوع کاملا فرق دارد و شما باید با محتوای بسیار حرفه‌ای و جذاب خود علاوه بر گوگل نظر مخاطبین این حوزه را نیز درک کنید. در این صورت است که اصول کانتنت مارکتینگ  برای محتوای سایت شما بسیار مهم خواهد بود. زمانی که یک سختی کلمه کلیدی را در سایت‌های برتر بررسی می‌کنید، سعی کنید استراتژی تولید محتوای آن ها را نیز بررسی نمایید.

دقت کنید با توجه به تغییر رویکرد گوگل از تولید محتوا بر اساس کلمه کلیدی به تولید محتوا بر اساس کانسپت جدید ارائه شده، این که محتوای شما از چه کیفیتی برخوردار باشد، بسیار مهم خواهد بود. از طرفی به این نکته توجه نمایید که کلمه کلیدی خود بخشی از پازل محتوای مورد استفاده قرار گرفته در یک سایت می‌باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که محتوای تولید شده در این سایت چه کیفیتی دارد و از طرفی این محتوا تا چه اندازه می‌توانید اکشن مخاطب را به دست آورد.

اگر شما یک محتوای بسیار عالی به دست آورید اما این محتوا برای شما آورده مالی نداشته باشد، قطعا این محتوا خوب نیست. حتی اگر از نظر گوگل این محتوای بهترین محتوای موجود در این حوزه باشد. تا زمانی که محتوا به برندینگ سایت شما و یا فروش سایت شما کمک نکند، ارزش سرمایه گذاری نخواهد داشت. البته این که با توجه به سختی کلمه کلیدی یک محتوا را برنامه ریزی کنیم، خود یک محتوای کاملا مستقل نیاز دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد سختی کلمه کلید و پارامترهای تاثیر گذارد در روی آن صحبت کردیم. در صورتی که به دنبال ابزار مناسب برای بررسی میزان سختی کلمه کلید می‌باشید، می‌توانید از    Ahrefs  –  SEM Rush –  KWFINDER  –    MOZ استفاده نمایید. این ابزار به شما کمک خواهند کرد به صورت تقریبی میزان سختی کلمات کلیدی را به دست آورید. اما اگر نظر تخصصی تیم تحقیقاتی برترآموز را می‌خواهید، پیشنهاد ما به شما این است که از پارامترهای مورد بررسی قرار گرفته در این مقاله استفاده نمایید. در این صورت می‌توانید با اطمینان بسیار بیشتری برای بررسی سختی کلمات کلیدی برنامه ریزی انجام دهید. دقت نمایید که سختی کلمه کلیدی مورد نظر سئو کار و یا کارفرما به صورت جدی روی بودجه بندی سئو یک سایت تاثیر گذار است.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *