هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
محتوای یتیم چیست؟ هر آنچه باید از Orphaned Content بدانید

محتوای یتیم چیست؟ هر آنچه باید از Orphaned Content بدانید

دسته بندی : سئو
1402/06/31

امروزه مدیریت محتوا و همچنین تولید محتوای اصولی بسیار مهم است.

یکی از مهمترین بخش‌هایی که به آن توجه کافی صورت نمیگرد، محتوای یتیم می‌باشد که با مطالعه این مقاله می‌توانید به صورت کامل و جامع با آن آشنا شوید.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله جامع و کاربردی در حوزه آموزش سئو. در این مقاله قصد داریم به صورت ویژه در مورد تولید محتوای با کیفیت صحبت کنیم. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه نمایید، شناسایی محتوای یتیم است. شاید اصطلاح محتوای یتیم یا Orphaned Content برای شما عجیب باشد. اما این موضوع یکی از مهمترین نکاتی است که در سئو سایت شما تاثیر گذار می‌باشد.

به همین دلیل است که باید به صورت ویژه آن را آموزش ببنید و برای شناسایی آن زمان صرف کنید. البته اگر از دوره « آموزش وردپرس » برترآموز استفاده کرده باشید، با عبارت Orphaned Content به خوبی آشنا خواهید بود. با این حال به دلیل پرسش شما عزیزان از واحد پشتیبانی این موضوع مجدد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. قبل از بررسی محتوای یتیم به ذکر چند نکته ضروری می‌باشد. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید، این است که محتوای یتیم صرفا برای سئو سایت و یا مدیریت محتوا مورد بررسی قرار نمیگرید. در برخی مواقع شما برای این که بتوانید به محتوای خود ارزش بدهید و از دیدگاه مخاطبین خود آن را معتبر سازید، لازم است که این نوع محتوا را شناسایی نمایید.

نکته دومی که در مورد محتواهای یتیم باید به آن توجه نمایید، استراتژی شناسایی این مدل محتوا می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است به خواهید که با یک توسعه دهند وب همکاری کنید و یک فرمول اختصاصی برای شناسایی محتوای یتیم تعریف نمایید. در این صورت می‌توانید علاوه بر استفاده از تعریف عمومی آن روی مفاهیم مکمل مانند محتوای زامبی نیز تمرکز نمایید. با توجه به این موضوع به سادگی می‌توانید صفحات زامبی و همچین صفحات یتیم خود را به صورت همزمان از سایت خود پاک کنید و یا با مدیریت آن ها اعتبار سایت خود را بهبود بخشید.

محتوای یتیم چیست؟ « Orphaned Content »

محتوای یتیم از نظر فنی چندین تعریف دارد و در طول زمان نیز این تعاریف دستخوش تغییرات شده است. با توجه به این موضوع باید بگوییم که محتوای یتیم به محتوایی گفته می‌شود که هیچ گونه مرجعی ندارد و از طرفی به عنوان گفته صادق نیز شناخته نمی‌شود. به همین دلیل است که در نگارش دیگر محتواها به آن توجه کافی نمی‌شود و از آن نامی نمیبرند. اگر بخواهیم از لحاظ سئو این نوع محتوا را بررسی کنیم، باید بگوییم محتوایی که بک لینک دارد و در آن لینک سازی داخلی و یا لینک سازی خارجی صورت نمیگیرد، محتوای یتیم شناخته می‌شود.

البته برخی از متخصصین حوزه کانتنت مارکتینگ محتوای یتیم را محتوایی بی کیفیت و بودن لینک سازی داخلی می‌دانند. اعتقاد متخصصین این حوزه بر این است که محتوای بی کیفیت حتی اگر لینک سازی داشته باشد، بازهم محتوای یتیم است. چرا که نمی‌توان برای آن پویایی در نظر گرفت و محتوا بدون آپدیت مورد استفاده خواهد بود. البته اگر بخواهیم تعاریف این حوزه را به صورت تخصصی بررسی کنیم، چند پارامتر دیگر نیز می‌توان به آن اضافه کرد که در بخش‌های بعدی اشاراتی به آن انجام خواهیم داد.

با این وجود بهتر است که یک جمع بندی کلی از محتوای یتیم ارائه کنیم، محتوای یتیم به محتوای فاقد ارزش و همچنین لینک سازی می‌گوییم. البته توجه نمایید که اگر یک محتوا دارای لینک سازی ضعیف و فاقد اعتبار نیز باشد، به آن محتوای یتیم خواهیم گفت. محتوای غنی معمولا دارای یک ساختار غنی و همچنین لینک سازی پویا می‌باشد. حتی برای افزایش اعتبار آن نیز معمولا چندین و چند لینک به آن اضافه و کم می‌شود. به همین دلیل است که آپدیت محتوایی معمولا برای افراد بسیار اهمیت دارد و آن را تقویم محتوایی خود لحاظ می‌کنند. معمولا بک لینک‌های ضعیف با بک لینک‌های قوی در آپدیت محتوایی تعویض می‌شود. البته اینکه شما چگونه محتوای خود را دسته بندی نمایید، که برای آن بک لینک تعریف کنید. خود یک داستان کاملا مجزا خواهد بود، که در بخش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

محتوای یتیم چیست؟ « Orphaned Content »

آیا بررسی محتوای یتیم برای سایت ضروری است؟

تا این بخش از مقاله با محتوای یتیم آشنا شدید، شاید این سوال برای شما مطرح شود، آیا بررسی محتوای یتیم برای یک سایت ضروری است و یا خیر. این موضوع را از دو جهت مورد بررسی قرار خواهیم داد. در اولین حالت باید به این موضوع اشاره کنیم که محتوای یتیم برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. زمانی که خزنده‌های گوگل به سایت شما سر میزنند و محتوای سایت شما را مورد بررسی قرار می‎‌دهند. با مشاهده محتوای یتیم نرخ خزش سایت شما را کاهش می‌دهند. در صورتی که این موضوع برای شما نا آشنا است، می‌توانید از بخش مقالات سایت برترآموز استفاده نمایید. در آن بخش یک مقاله کامل و جامع تحت عنوان « روش های افزایش بودجه خزش در سال 2023 چیست؟ 🤩🤟🏻  » قرار دادیم.

در صورتی که نرخ خزش سایت شما کاهش پیدا کند، علاوه بر کاهش قدرت سئو سایت شما، نرخ ایندکس سایت شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در این صورت برای بارگذاری محتواهای بعدی خود چالش خواهد داشت. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، اهمیت محتوای یتیم در مباحث سئو داخلی می‌باشد. زمانی که تعداد محتواهای یک سایت به صورت یتیم باشد و از طرفی آن ها مورد بررسی قرار نگیرند. سئو داخلی سایت به صورت جدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در این صورت نتایج آنالیز و بررسی سئو سایت شما قابل استناد نخواهد بود. چرا که حجم قابل توجهی از مشکلات شما به این بخش مرتبط خواهد شد.

بررسی از نظر ارزش محتوایی

به صورت کلی زمانی یک محتوا ارزشمند شناخته می‌شود که نکات مورد نظر خود را به صورت ساده و در یک سطح عمومی بیان کند. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه نمایید، این است که سطح محتوا را به نحوی حفظ کنید که محتوای برای یک فرد آشنا به موضوع و یک فرد نا آشنا به موضوع خسته کننده نباشد. به همین دلیل است که در یک محتوا لازم است که از اصطلاحات تخصصی نیز استفاده شود. برای این هدف لازم است که این موضوعات به یک مرجع معتبر لینک داده شود. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که سایت خود را به نحوی مدیریت کنید، که ارزش محتوای خود را با این کار افزایش می‌دهید و از زیاده گویی در محتوا خود داری می‌کنید.

زمانی که محتوای شما از نظر مخاطبین سایت ارزش بالایی ندارد، تبلیغات و برندینگ سایت به شدت سخت می‌شود. از طرفی اگر شما بخواهید نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید، لازم است که در طول محتوای خود به خدمات خود لینک دهید. حال فرض کنید که چنین کاری را انجام ندادید. زمانی که شما چند محتوا پیدا کردید که ارزش آن بسیار زیاد است. از طرفی در دسته بندی محتوای یتیم قرار می‌گیرد باید برای اصلاح آن زمان صرف کنید. در غیر این صورت ممکن است که ارزش آن کاهش پیدا کند.

با توجه به تمامی نکات این بخش لازم است که محتوای سایت خود را به صورت دقیق بررسی کنید. در این صورت لازم نیست که محتوای خود را به صورت یتیم نگهدارید. بلکه لازم است محتوای خود را بهبود بخشید و قدرت سایت خود را ارتقاء دهید. زمانی که مخاطب شما این موضوع را درک کند، کاملا طبیعی است که بیش از بیش به سایت شما اعتماد کند. از طرفی نرخ تبدیل سایت شما افزایش می‌کند و از طرفی تبلیغات و برندینگ سایت شما نیز به صورت هدفمند انجام خواهد شد.

بهترین روش پیدا کردن محتوای یتیم در یک سایت چیست؟

برای پیدا کردن محتوای یتیم چندین و چند راه حل وجود دارد. از طرفی شما نیز به این درک رسیدید که پیدا کردن محتوای یتیم تا چه اندازه برای یک سایت ضروری مهم می‌باشد. در صورتی که یک سایت به صورت اصولی راه اندازی شود و برای محتوای آن برنامه ریزی انجام شود، معمولا تعداد محتوای آن بسیار کم می‌باشد. اما اگر یک سایت به صورت غیر اصولی راه اندازی شود و از طرفی برای محتوای آن نیز از یک شخص متخصص استفاده نشود، شرایط بسیار سخت خواهد بود. به همین دلیل شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از یک روش که برای شما ساده است، تمامی محتوای یتیم خود را پیدا کنید. در ادامه به شما چند روش آموزش خواهیم داد که هر سئو کار با توجه به نیاز خود می‌تواند بهترین روش را انتخاب کند.

 در صورتی که هر یک از روش‌هایی که بخش بعدی خواهیم گفت، برای شما گنگ و یا نامفهوم بود. به سادگی می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد. از طرفی در بخش مقالات سایت برترآموز نیز می‌توانید به صورت کامل و جامع در مورد هر یک از این روش‌ها تحقیق کنید. چرا که ابزار بررسی محتوای یتیم قبلا در بخش مقالات به صورت انحصاری مورد بررسی قرار گرفته است.

پلاگین یوآست پرمیوم

خرید پلاگین یوآست پرمیوم مزایای بسیار زیادی به دنبال دارد، اولین و مهمترین مزایای آن در این است که برای شما گزارش محتوایی دارد. در این گزارش محتوایی شما می‌توانید به سادگی لیست تمام محتواهایی که یتیم می‌باشند، را پیدا کنید. البته دقت کنید که ملاک محتوای یتیم از نظر یوآست پرمیوم، محتوایی است که لینک سازی ندارد. در صورتی که محتوای یتیم پارامترهای بیشتری دارد که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد. البته برخی از متخصصین این حوزه با استفاده از کد نویسی پارامترهای بیشتری به آن اضافه نمودند که بستگی به خرید شما دارد. اما اگر بخواهید نسخه پرمیوم عمومی را تهیه کنید با پرداخت مبلغی در حدود 6 تا 10 دلار به سادگی می‌توانید نسخه مورد نظر خود را ارتقاء دهید و به گزارش محتوای یتیم نیز دست پیدا کنید.

یکی دیگر از مزایای پلاگین یوآست پرمیوم در این است که بعد از خرید شما می‌توانید برای آپدیت محتوای یتیم خود یک برنامه ریزی جامع انجام دهید. از طرفی شما می‌توانید یک تحلیل جامع نیز از محتوای خود به دست آورید و با دو چراغ سبز آن ارزش محتوای خود را افزایش دهید. برای این منظور تنها کافی است که است که آنالیز سئو و همچنین آنالیز خوانایی آن را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید. برخی از متخصصین سئو اعتقاد دارند که نکات مورد بررسی در بخش خوانایی می‌تواند ارزش محتوای شما را به صورت ویژه افزایش دهد.

یکی از بهترین بخش‌هایی که در پلاگین یوآست پرمیوم وجود دارد، ارائه پیشنهاد برای لینک سازی محتوای شما می‌باشد. در این صورت شما می‌توانید بعد از شناسایی محتوای یتیم به سادگی برای رفع آن نیز برنامه ریزی انجام دهید. البته دقت کنید که حتما لینک مورد نظر را خودتان بررسی کنید که ارتباط معنایی و محتوایی کاملی با محتوای اصلی داشته باشد. با توجه به هزینه پلاگین یوآست پرمیوم تهیه آن برای سئوکاران کار سختی نخواهد بود. اما نکته آن در این است که آیا این روش مورد پسند شما است و یا خیر؟

پلاگین یوآست پرمیوم

 استفاده از یک توسعه دهنده وب

اگر از ما در مورد بهترین روش پیدا کردن محتوای یتیم سوال کنید، قطعا پاسخ ما استفاده از خدمات یک توسعه دهنده وب یا همان برنامه نویس می‌باشد. اولین و مهمترین دلیل آن در این است که شما می‌توانید پارامترهای بسیار بیشتری برای پیدا کردن محتوای یتیم لحاظ کنید. از طرفی شما با پیدا کردن محتوای زامبی و همچنین محتوای بی کیفیت به سادگی می‌توانید ارزش محتوای سایت خود را بهبود بخشید. از طرفی دقت این روش نیز معمولا بسیار بالا است و سرعت آن نیز بسیار پایین است. نکته بسیار مهمی که در استفاده از این روش باید به آن توجه نمایید، انتقال مفاهیم به صورت صحیح به برنامه نویس می‌باشد.

در صورتی که برنامه نویس به درستی منظور شما از محتوای یتیم درک نکند. در این صورت نمی‌تواند برای نکات مورد نظر شما یک برنامه ریزی درست انجام دهد. از طرفی زمانی که توسعه دهند وب گزارش مورد نظر شما را تهیه کرد، سعی کنید که حتما چند نمونه آزمایشی نیز در آن قرار دهید. منظور ما این است که خود شما یک الی دو نمونه محتوای یتیم سایت را پیدا کنید. سپس در زمان بررسی گزارش ببینید که آیا این موضوع به درستی توسط برنامه نویس درک شده است و یا خیر.

این روش به نسبت روش قبلی هزینه بیشتری به دنبال دارد، اما نکته بسیار مهم آن در این است که می‌توان به صورت جامع از آن استفاده کرد. از طرفی پارامترهای ترکیبی آن با سئو تکنیکال نیز می‌تواند یک آنالیز جامع و کامل از وضعیت سایت به شما ارائه دهد. به همین دلیل است که سئو کاران با تجربه برای پیدا کردن محتوای یتیم معمولا از کمک یک توسعه دهنده وب استفاده می‌کنند. چرا که می‌دانند با این استراتژی سرعت و دقت محتوای مورد بررسی آن ها به شدت بیشتر است و آن ها نیز می‌توانند برای درمان موقت و یا دائم آن استراتژی مناسبی را پی بگیرند. مجدد به این نکته تاکید می‌کنیم که لازم است که برنامه نویس یک درک کنی از سئو به دست آورد تا درخواست شما را به درستی لحاظ نماید.

SEMrush

امروزه نرم افزارهای بسیار زیادی با هدف سئو سایت مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از نرم افزارهایی که به صورت حرفه‌ای می‌توان از آن برای پیدا کردن محتوای یتیم استفاده کرد، SEMrush می‎باشد. نرم افزار SEMrush در سال 2008 راه اندازی شد و توانست پس از مدت زمان بسیار کوتاهی به نتایج بسیار عالی در این حوزه دست پیدا کند. اما نکته بسیار مهم آن در این است که برای بررسی محتوای یتیم چندین استراتژی متفاوت دارد و می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد. معمولا سایت‌هایی که تعداد صفحات بسیار بالایی دارند و از طرفی سئو سایت آن ها نیز به صورت چند لایه انجام می‌شود، برای پیدا کردن صفحات یتیم لازم است که از نرم افزارهایی مانند SEMrush استفاده کنند. استفاده از این نرم افزار رایگان نیست و نیاز به پرداخت دلاری دارد.

شاید این موضوع اندکی سخت باشد، اما به جرات می‌توان گفت که ارزشش را دارد. از طرفی باید به این نکته توجه نمایید که نرم افزار SEMrush صرفا برای پیدا کردن محتوای یتیم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و کاربردهای بسیار بیشتری دارد که می‌تواند برای شما جذاب باشد. به همین دلیل است که استفاده از آن توسط سئوکاران بسیار زیادی توصیه می‌شود. از طرفی اگر استراتژی سئو سایت مورد نظر شما بر اساس تبلیغات و خرید بک لینک می‌باشد، نرم افزار SEMrush می‌تواند برای شما جذاب باشد. حتی برخی از سئوکاران از نرم افزار SEMrush به عنوان یک دستیار سئو داخلی استفاده می‌کنند که این موضوع به سطح تخصص سئوکار بستگی دارد.

اما اگر نظر ما را بخواهید به شما پیشنهاد می‌دهیم که در گام اول از نرم افزار SEMrush برای پیدا کردن محتوای یتیم استفاده نمایید. سپس برای تغییر استراتژی و تبدیل آن به یک محتوای ارزشمند می‌توانید از دیگر خدمات آن استفاده نمایید تا به یک جمع بندی کامل دست پیدا کنید. امروزه سایت‌های بسیار زیادی وجود دارد که برای خرید ریالی نرم افزار SEMrush به شما کمک خواهد کرد. شما با توجه به سطح کسب و کار خود می‌توانید اکانت‌های مختلف SEMrush تهیه نمایید.

SEMrush

Ahrefs

یکی از محبوبترین سرویس‌هایی که در حوزه سئو داخلی و سئو خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، Ahrefs است. این سرویس خدمات بسیار زیادی دارد که یکی از آن ها پیدا کردن محتوای یتیم می‌باشد. نکته بسیار جذاب سرویس Ahrefs در این است که شما به کمک آن می‌توانید علاوه بر پیدا کردن محتوای یتیم به تحلیل رقبای همزمان به واسطه بک لینک‌های خود و جایگاه کلمات کلیدی آن ها نیز دست پیدا کنید. استفاده از چنین استراتژی‌هایی ترکیبی می‌تواند به صورت ویژه روی جایگاه سایت شما تاثیر مثبت بگذارد.

نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که سرویس Ahrefs برای پیدا کردن محتوای یتیم از چند استراتژی مختلف استفاده می‌کند. به همین دلیل است که سایت‌های با سابقه و همچنین طراز اول از سرویس Ahrefs به صورت ویژه استفاده می‌کنند. البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که استفاده از ابزار Ahrefs برای پیدا کردن محتوای یتیم رایگان نیست. اما شما می‌توانید با خرید ریالی آن از طریق سایت‌های ایرانی به هدف خود دست پیدا کنید. دقت کنید که هزینه استفاده از خدمات متنوع Ahrefs برای همه امکان پذیر نیست.

به همین دلیل است که معمولا چند سئو کار به صورت اشتراکی از ابزار مهمی مانند Ahrefs استفاده می‌کنند. در صورتی که یک شبکه سازی قوی در حوزه سئو دارید، نه صرفا برای پیدا کردن محتوای یتیم، بلکه برای ارتقاء کیفیت محتوای خود به سادگی می‌توانید از ابزار Ahrefs استفاده نمایید. با این حال قبل از خرید سرویس Ahrefs بهتر است که اندکی در مورد آن تحقیق کنید تا بر اساس نیاز خود اقدام به تهیه آن نمایید.

سخن پایانی

در این بخش به صورت ویژه در مورد محتوای یتیم و نحوه پیدا کردن آن با شما صحبت کردیم. به این نکته توجه نمایید که سئوکاران حرفه‌ای معمولا برای پیدا کردن محتوای یتیم از نتایج سرچ کنسول استفاده می‌کنند. آن ها بررسی می‌کنند که یک سایت در یک مدت زمان تعریف شده چه مسیری را پشت سر می‌گذارد. زمانی که فضای اصلی محتوای هر صفحه را به دست آوردند، بر اساس آن یک ورودی مناسب ترسیم می‌کنند. در گام بعدی بر اساس این ورودی تمام تلاش خود را به کار میگریند که صفحات ضعیف را شناسایی کنند. حال هر یک را بررسی می‌کنند که آیا ارزش محتوایی دارد و یا خیر. اگر شما صرفا بخواهید بر اساس لیک سازی داخلی و یا لینک سازی خارجی محتوای یتیم را پیدا کنید، استراتژی مناسبی را انتخاب نکردید.

به همین دلیل است که شما باید از چند استراتژی ترکیبی استفاده کنید و بررسی کنید که چرا برخی از صفحات سایت شما در حال حاضر مسیر نزولی « از نظر سئو » به خود گرفتند. در صورتی که تعداد  صفحات یتیم در سایت شما زیاد است، بهتر است که از استراتژی‌های مختلف برای مدیریت آن استفاده کنید و همه آن ها را بهبود نبخشید. چرا که در برخی مواقع لازم است که استراتژی سئو سایت خود را به صورت چند لایه انجام دهید، در این صورت می‌توانید بازدهی سایت خود را در کوتاه مدت و بلند مدت حفظ کنید. تغییر استراتژی ناگهانی برای بخش عمده سایت معمولا نتایج جالبی به دنبال ندارد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *