هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

تقویم محتوایی چیست؟ بررسی کامل نکات مربوط به آن

دسته بندی : سئو
1402/04/20

در صورتی که به کسب و کارهای موفق در حوزه وب نگاه کنید، معمولا یکی از چالشی‌ترین بخش‌های آن Content Marketing  می‌باشد.

با مطالعه این مقاله می‌توانید با تقویم محتوایی یا همان Content calendar به خوبی آشنا شوید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در مورد حوزه سئو. شاید با خود فکر کنید که Content calendar چه ارتباطی با سئو دارد. در پاسخ به شما باید بگوییم که مهمترین رکن سئو در حال حاضر تقویم محتوایی می‌باشد. چرا که جنگ اصلی تکنولوژی بر سر محتوای با کیفیت می‌باشد. البته محتوا انواع و اقسام بسیار متفاوتی دارد. محتوای متنی، محتوای صوتی، محتوای تصویری و محتوای ویدیویی. هر یک از این موارد استراتژی محتوایی مخصوص به خود را دارد. البته توجه داشته باشید که محتوا زمانی برای شما با ارزش خواهد که الگوریتم‌های مختلف موتور جستجو به خوبی آن را درک کند. به همین دلیل است که یکی از اهداف تقویم محتوایی، سیگنال دادن به موتورهای جستجو در مورد تایم لاین زمان بارگذاری محتوا و بهبود نرخ ایندکس محتوا می‌باشد.

ممکن است که در ابتدای مسیر تقویم محتوایی شما بسیار ساده باشد، اما هر چه سایت و یا شبکه‌‎های اجتماعی شما رشد بیشتری می‌کند پیچیدگی تقویم محتوایی شما نیز پیشرفته‌تر می‌شود. البته توجه کنید که یک تقویم محتوایی پیشرفته حداقل 10 روز آینده کسب و کار شما را پیش بینی می‌کند. دقت کنید که قرار است، تقویم محتوایی شما کسب و کار شما را پیش بینی کند و نه اینکه کسب و کار شما تقویم محتوایی شما را بسازد. شاید درک این نکته برای شما اندکی سخت باشد، اما در مراحل بعدی به صورت ویژه با تمامی این نکات آشنا خواهید شد.

در صورتی که نکات مطرح شده در این مقاله برای شما اندکی سخت و یا پیچیده بود، در بخش کامنت‌ها سوال و یا چالش خود را با ما مطرح کنید. چرا که در این مقاله قصد داریم به شما تقویم محتوایی را از حالت صفر تا صد به شما آموزش دهیم.

تقویم محتوایی چیست؟ « Content calendar »

تقویم محتوایی با فرمت‌های متفاوت نوشته می‌شود، ممکن است که در تقویم محتوایی شما به صورت یک فایل اکسل چند بخشی باشد که در آن تمامی جزئیات به دقت نوشته شده باشد. و یا ممکن است که تقویم محتوای شما روی کاغذ A4 با استفاده از جدول سازماندهی شود. به یاد داشته باشید که نوع جدول محتوایی شما اصلا مهم نیست، بلکه استراتژی جدول محتوایی مهم است. هدف از تقویم محتوایی در این است که با کمک تیم تولید محتوا، تیم بازاریابی و تیم سئو به یک جمع بندی نهایی برسیم. سپس برای با نظارت و تایید واحد مالی مجموعه برای آن بودجه بندی و برنامه ریزی داشته باشیم. جدول محتوایی معمولا چند استراتژی اصلی و چند استراتژی فرعی دارد.

اما بهترین استراتژی آن استفاده از هرم محتوایی بازاریابی می‌باشد. هرم بازاریابی محتوا را در بخش آموزش سئو برترآموز به صورت ویژه بررسی کرده‌ایم. با این حال اگر شما به دنبال یک استراتژی ثابت و حرفه‌ای می‌باشید، بهترین کار در این است که جدول محتوایی خود را بر اساس پارامترهای کلیدی و حرفه‌ای سازماندهی نمایید. به عنوان مثال صرفا موضوع محتوا مهم نیست، بلکه اولویت بندی محتوا با توجه به نتایج آن نیز بسیار مهم است. حال  فرض کنید که برای یک سایت در مورد آموزش وردپرس تولید محتوا انجام شده است. زمانی که استقبال از آن افزایش پیدا می‌کند، لازم است که یک آپدیت نیز به آن اضافه شود.

 شما با این کار به موتورهای جستجو و یا الگوریتم‌های شبکه های اجتماعی این سیگنال را ارسال می‌کنید که محتوای شما در حال به روز رسانی پیوسته می‌باشد. شاید این نکته از نظر شما بسیار ساده و بدیهی باشد، اما کسب و کارهای بسیار زیادی برای آپدیت محتوایی هیچ برنامه‌ای ندارند. به همین دلیل است که آن یک محتوای بسیار خوب تولید می‌کنند. اما این محتوا هیچگاه نمی‌تواند جایگاه والا و بالای خود را حفظ کند. دقت کنید که یک محتوای حرفه‌ای نیاز به بررسی و به روز رسانی پیوسته دارد، در این صورت است که می‌تواند جایگاه سایت شما را به صورت ویژه رشد دهد. در بخش‌های بعدی به صورت ویژه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

تقویم محتوایی چیست؟ « Content calendar »

چگونه تقویم محتوایی درست کنیم « آموزش تهیه اکسل تقویم محتوایی »

هر تقویم محتوایی معمولا چند بخش بسیار مهم دارد، که شما باید تمامی آن‌ها را در دو برگه فایل اکسل خود قرار دهید.  اولین برگه فایل اکسل شما متعلق به اهداف و نتیجه جلسات مربوط به تقویم محتوایی می‌باشد. اما بخش دوم آن متعلق به تایم لاین زمانی و ویژگی‌های هر محتوا می‌باشد. در این صورت می‌توانید نتایج جلسات خود را به خوبی تحلیل نمایید. البته توجه داشته باشید که در مراحل اولیه تقویم محتوایی خود را خیلی شلوغ نکنید. اجازه دهید که تقویم محتوایی شما به مرور با توجه به دانش مدیریت و همچین با توجه به تجارب شما رشد پیدا کند.

 در این صورت بازدهی شما به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. در این بخش تمامی مراحل تهیه تقویم محتوایی را برای شما بررسی خواهیم کرد و شما به صورت گام به گام با نحوه تشکیل یک تقویم محتوایی جامع آشنا خواهید شد. شما تمامی مراحل ذکر شده در این بخش را باید در یک تا دو جلسه به جمع بندی برسانید. در این صورت بازدهی تقویم محتوایی شما در بهترین حالت ممکن خواهد بود.

1.    مشخص کردن اهداف تقویم محتوایی

به این نکته توجه نمایید که هر تقویم محتوایی هدف مربوط به خود را دارد. به عنوان مثال در یک سایت آموزش فتوشاپ ممکن است که هدف از تقویم محتوایی بهبود سئو سایت باشد. اما در یک سایت دیگر هدف از تشکیل تقویم محتوایی فروش محصولات مرتبط با فتوشاپ باشد. شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید روی تمامی این پارامترهای تمرکز خود را قرار دهید و در نهایت یک هدف جامع برای تقویم محتوایی خود مشخص کنید. در این جلسه معمولا این چند گروه حضور خواهند داشت.

  • تیم تولید محتوا
  • تیم گرافیست مجموعه
  • تیم سئو مجموعه
  • تیم بازاریابی مجموعه
  • نمایند واحد مالی
  • استراتژیست کسب و کار

اولین گروه استراتژیست کسب و کار می‌باشد که صورت جلسه و هدف اصلی را مشخص می‌کند. در گام بعدی هر تیم با توجه به ظرفیت آزاد خود، تمامی این موارد مورد بحث را قبول و یا رد می‌کنند. دقت نمایید که در این جلسه باید تمامی جزئیات و مشخصات اهداف شما مشخص باشد. این موضوع کمک می‌کند که هر تیم بتواند سهم مشارکت خود را افزایش و یا کاهش دهد. به عنوان مثال زمانی که هدف شما از تولید محتوا فروش بیشتر است، در این صورت سهم اصلی برای تصمیم گیری متعلق به واحد بازاریابی مجموعه می‌باشد.

در صورتی که هدف شما بهبود سئو سایت می‌باشد. در این صورت سهم اصلی تصمیم گیری متعلق به تیم سئو می‌باشد. به این موضوع دقت نمایید که این جلسه معمولا با نظر و تایید واحد مالی به پایان میرسد. چرا که در برخی مواقع واحد مالی مجموعه توانایی تامین نیاز افراد را نخواهد داشت و مجموعه باید روی کاهش هزینه‌های تمرکز داشته باشد.

2.    ترکیب استراتژی‌های بازاری یابی و اهداف بهینه سازی موتورهای جستجو

زمانی که هدف نهایی شما مشخص شد، در این صورت تیم سئو برای به شما موضوعات اصلی و تقویم محتوایی را خواهد داد. در مرحله اول تعداد موضوعات بسیار زیادی خواهد بود و باید این موضوعات به صورت ساختار یافته بررسی شوند. اولین گام در این است که تیم بازاریابی با توجه به نتایج تحقیقات خود برخی از این موضوعات را حذف و برخی دیگر را اولویت بندی کند. مجدد تیم سئو نیز این موضوعات را بررسی می‌کند و برای هر یک کلید واژه‌های مشخص تعریف می‌کند. البته در این بخش تیم تولید محتوا نیز باید نیم نگاهی به این موضوعات داشته باشد و با تحلیل محتوای رقبای شما روی تعداد کلمات آن با واحد مالی و واحد سئو مذاکره کند.

شاید در نگاه اول تمامی این مراحل بسیار پیچیده باشد و به نظر شما منطقی نباشد که تمامی این مراحل را انجام دهید. اما باید به شما بگوییم که نتایج این کار فوق العاده است و در صورتی که شما یکبار این کار را انجام دهید؛ بازدهی بسیار عجیب آن نظر شما را جلب خواهد کرد. زمانی که جمع بندی موضوعات اصلی 10 تا 30 روز آینده آماده شد، در این مرحله باید روی کیفیت و همچنین نکات مطرح شده در آن گفت و گو کنید. معمولا واحد بازاریابی باید نظر خود در مورد کال تو اکشن‌های کلیدی بیان کند. به عنوان مثال اگر شما یک سایت آموزش زبان انگلیسی دارید، بهترین نکاتی که در این بخش می‌توانید راهگشای شما باشد چیست؟

معمولا چه کال تو اکشن‌هایی نظر افراد را به خود جلب می‌کند، از طرفی به این موضع توجه داشته باشید که تمامی کال تو اکشن‌های شما باید به صورت غیر مستقیم باشد و یک الی پنج نمونه از آن ها نیز در تقویم محتوایی ثبت شده باشد. در این صورت تیم تولید محتوا و همچنین تیم گرافیست مجموعه به سادگی می‌توانید بهترین استراتژی این حوزه را نقد و بررسی کند. در صورتی که شما در مورد کال تو اکشن اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد ما به شما بر این است که از مقاله « فراخوان عمل چیست؟ » به صورت کامل و جامع استفاده نمایید.

ترکیب استراتژی‌های بازاری یابی و اهداف بهینه سازی موتورهای جستجو

3.    برنامه آپدیت محتوایی خود را نیز مشخص نمایید

برخی از سئوکاران کم تجربه و یا تیم‌های تولید محتوای تازه کار فکر می‌کنند که هدف از تولید محتوا صرفا خلق محتوای جدید می‌باشد. در صورتی هر سایت بزرگ و یا شبکه‌های اجتماعی با تعداد پست بالا یک منبع تحلیلی بسیار عالی می‌باشد که نیاز به روز رسانی دارد. شما با این کار به چند مزیت بسیار مهم دست پیدا خواهید کرد. اولین مزیت آن در این است که شما برای مخاطب قدیمی سایت خود یک محتوای سریالی تولید می‌کنید. در این صورت او بعد از مطالعه یک مقاله و یا یک پست در سایت شما منتظر به روز رسانی‌هایی جدید می‌باشد.

دومین مزیت آن در این است موتورهای جستجو و همچنین الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی محتواهای قدیمی شما را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهند. این موضوع می‌تواند روی بازنشر مجدد آن نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. به همین دلیل است که شما باید مشخص کنید محتواهای جدید در تقویم محتوایی شما چه جایگاهی دارند و از طرفی محتواهایی قدیمی در چه زمانی آپدیت شود. در برخی مواقع هدف از تشکیل تقویم محتوایی در این است که محتواهایی قدیمی یک سایت را تقویت کنند و با آپدیت‌های منظم کمک به درک بهتر موتورهای جستجو نمایید.

البته توجه داشته باشید که مشخص کردن تایم لاین زمانی مربوط به این بخش نیست و شما صرفا قرار است که موارد مورد نیاز خود را بررسی کنید. شما قرار است به بررسی سرفصل آپدیت‌های اصلی مورد نیاز سایت خود بپردازید و از طرفی حجم و میزان هر یک را نیز مشخص کنید و برای آن یک برنامه جامع تعریف نمایید. به عنوان مثال اگر شما یک سایت آموزش زبان آلمانی دارید، باید آپدیت محتوایی صفحه اصلی آموزش زبان آلمانی شما به صورت ماهانه و منظم انجام شود، تا موتورهای جستجو متوجه اطلاعات به روز و اهمیت آن شوند.

4.    در مورد محتوای تبلیغاتی برای تقویت محتوای اصلی برنامه ریزی کنید

یکی از مهمترین مراحل در تهیه تقویم محتوایی مشخص کردن، پست و یا وبلاگ‌های اصلی می‌باشد. معمولا در هر سایت و یا شبکه اجتماعی تولید محتوا در چند لایه انجام می‌شود. لایه اول تولید محتوا معمولا مربوط به جذب مخاطب است و نکاتی در آن مطرح می‌شود که مخاطب را به حوزه کاری ما علاقه مند می‌کند. اما لایه دوم تولید محتوا کاملا متفاوت است و در آن اهداف تجاری و یا برندینگ مجموعه مطرح می‌شود. برای تقویت لایه دوم معمولا از محتوای لایه اول به صورت محتوای تبلیغاتی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال شما در یک سایت رپورتاژ میروید تا مخاطبان سایت خبری را به سمت خدمات اصلی و صفحات اصلی خود منتقل نمایید.

در صورتی که تقویم محتوایی شما برای اینستاگرام شخصی سازی شده است. شما نیاز به چند محتوای پست و استوری تخصصی برای تبلیغات در دیگر پیج‌های اینستاگرامی نیاز خواهید داشت. زمانی که شما تقویم محتوایی خود را مشخص می‌کنید باید این نوع محتوا و همچنین نحوه استفاده از آن را نیز مشخص نمایید . در این صورت می‌توانید یک بازدهی بسیار مناسب از تقویم محتوایی خود به دست آورید. همواره به یاد داشته باشید که هر کسب و کاری نیازمند یک تقویم محتوایی بسیار جذاب می‌باشد که در آن تمامی نکات مربوط به تبلیغات مطرح شده است.

در نهایت به این موضوع دقت کنید که در تقویم محتوایی خود، حتما کانال تبلیغاتی و مشخصات آن را بررسی نمایید. چرا که محتوا باید به صورت تخصصی با توجه پرسونای مخاطبین آن حوزه نوشته شود. در غیر این صورت کیفیت تولید محتوا و همچنین بازدهی آن به صورت قابل توجه کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که در سایت‌های بزرگ تبلیغات رسانه و یا تبلیغات شبکه‌های اجتماعی خود از یک تا دو ماه قبل رزرو می‌کنند.

5.    تقویم محتوایی خود را به صورت یک نمونه قابل تحلیل استفاده نمایید

معمولا در تقویم محتوایی ساده شما می‌توانید از یک کاغذ، خودکار و یک خط کش برای جدول بندی و مشخص کردن تایم لاین زمان استفاده نمایید. اما زمانی که قرار است تقویم محتوایی شما حالت شناور و انعطاف پذیر داشته باشد، در این صورت پارامترهای کلان و اصلی آن متفاوت خواهد بود. برای ثبت تقویم محتوایی ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارد که یکی از آن ها تهیه به صورت فایل اکسل می‌باشد. اگر بخواهیم به چند نمونه کاربردی و بهتر در این حوزه اشاره داشته باشیم، می‌توانید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • Google Sheets
  • Google Calendar
  • Microsoft Excel
  • Loomly
  • HubSpot
  • Trello
  • Sprout social
  • Agora Pulse

در صورتی که بخواهیم این لیست را ادامه دهیم، شاید 10 تا 15 مورد دیگر نیز بتوان به آنا اضافه کرد. اما بر اساس تحقیقات تیم تولید محتوای برترآموز در حال حاضر بهترین ابزار برای تهیه تقویم تولید محتوای موارد ذکر شده در بخش قبل می‌باشد. همواره به این موضوع توجه نمایید که هدف از استفاده ابزار تقویم محتوایی در این است که شما بتوانید با توجه به نتایج تحلیل بازار و همچنین با توجه تغییر بازخورد مخاطبین خود، پارامترهای و یا اولویت بندی تولید محتوای خود را تغییر دهید. در این صورت می‌توانید یک بازدهی بسیار عالی از تولید محتوای خود به دست آورید. همواره هدف ما در این است که تولید محتوای خود را به صورت هدفمند و هوشمند منتشر کنیم. در این صورت است که بازدهی تقویم محتوایی خود را به بهترین شکل ممکن نشان خواهد داد.

6.    ستون های اصلی تقویم محتوایی خود را با توجه به جایگاه سایت خود مشخص کنید

یکی از مهمترین نکاتی که شما می‌توانید با استفاده از آن تقویم محتوای خود را به متحول کنید، شخصی سازی کردن ستون‌های اصلی تولید محتوای شما می‌باشد. معمولا اولین و مهمترین ستون تقویم محتوایی زمان انتشار هر مقاله، پست، استوری، آپدیت محتوایی و … می‌باشد. دومین ستون مربوط به تقویم محتوایی شما نویسنده و یا تیم تهیه آن می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است که این ستون را  به چند بخش تقسیم کنید. به عنوان مثال نویسنده محتوا چه کسی است؟ مسئول عکس‌های گرافیکی و یا اینفوگرافی آن چه کسی است؟ مسئول ویراستاری نهایی متن چه کسی است و … . تمامی این موضوعات به گستردگی تیم شما بستگی خواهد داشت و هر شخص با توجه به تیم تولید محتوای خود آن را برنامه ریزی خواهد کرد.

ستون دوم آن مربوط به اهداف محتوای نوشته شده می‌باشد. در این ستون باید به صورت کامل و وضع هدف نهایی از نوشتن هر محتوا بررسی شود. در این صورت می‌توانید برای آپدیت آن و یا اتمام آن یک برنامه ریزی درست داشته باشید. ستون سوم آن مربوط به سطح محتوای نگارش شده می‌باشد. همانطور که می‌دانید هر محتوا چندین سطح مختلف دارد. به همین دلیل است که شما باید تمام تمرکز خود روی این موضوع قرار دهید که لول هر محتوا را از قبل مشخص نمایید. در این صورت تیم تولید محتوای شما نیز می‌توانید یک برنامه ریزی مناسب برای سناریو محتوا داشته باشد.

 ستون بعدی متعلق به وضعیت محتوا می‌باشد، در این ستون باید بررسی شود که این محتوا در چه وضعیتی قرار دارد. آیا در مرحله نگارش است، آیا منتشر شده است، آیا این محتوا ویرایش شده است، آیا این محتوا آپدیت شده است و … تعیین وضعیت هر محتوا به عوامل متعدی بستگی دارد که شما باید هر یک را با توجه نظر سئو کار مجموعه مشخص کنید و بر اساس تقویم محتوایی خود اقدام به تغییر استراتژی نمایید.

ستون های اصلی تقویم محتوایی خود را با توجه به جایگاه سایت خود مشخص کنید

7.    تنظیم محتوای فوری

یکی از مهمترین بخش‌های تقویم محتوا استفاده از محتوای فوری برای جایگزین محتواهای چالش برانگیز می‌باشد. همواره به این موضوع توجه داشته باشید که هدف از تقویم محتوایی در این است که شما حداقل 3 الی 4 محتوا از جلوتر از تقویم خود باشید. چرا که در برخی مواقع ترند بازار شما عوض می‌شود و یا یک موج جدید خبری به وجود می‌آید. در این صورت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از محتوای فوری و یا محتوای جایگزین مناسب با هماهنگی بالا استفاده نمایید.

8.    ستون آنالیز نهایی با استفاده از ابزار سئو

یکی از مهمترین بخش‌هایی که در تقویم محتوایی برای تنظیم تقویم محتوای بعدی باید به آن توجه کنید، استفاده از نتایج سرچ کنسول هر محتوا می‌باشد. زمانی که یک محتوا نتایج خوبی کسب نمی‌کند، دلایل آن باید به صورت کامل مشخص شود. از طرف مقابل زمانی که یک محتوا نتایج بسیار عالی می‌گیرد، در این صورت آن محتوا نیز باید نتایج آن به صورت کامل و دقیق مشخص شود. بدون تقویم آنالیز و بررسی نتایج تقویم محتوای قبلی، تقویم محتوای جدید برای شما بسیار چالش برانگیز خواهد بود. به همین دلیل است که حتی سئوکاران با تجربه برای آنالیز نتیجه نهایی تقویم محتوایی از یک سئو کار خبره کمک میگیرند.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل در مورد مهمترین نکات تقویم محتوایی با شما عزیزان صحبت کردیم. در صورتی که محتوای مورد نظر شما بدون تقویم محتوایی و بدون برنامه بارگذاری شود، به شما اطمینان می‌دهیم که نتیجه بخش نخواهد بود. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید، تا با استفاده از تقویم محتوایی یک برنامه ریزی منظم برای انتشار محتوا داشته باشید. پیشنهاد ما به شما این است که از یک تقویم محتوایی ساده استفاده نمایید و بعد از مشاهده نتایج بسیار جذاب آن اقدام به ارتقاء تقویم محتوایی خود نمایید. به یاد داشته باشید که امروزه بدون برنامه ریزی به نتایج جذابی دست پیدا نخواهید کرد و مهم نیست که حوزه کاری شما چیست، مهم چشم اندازه کاری شما می‌باشد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *