هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مفهوم Removal در سرچ کنسول

مفهوم Removal در سرچ کنسول چیست؟ 🤔

دسته بندی : سئو
1402/04/06

امروزه یک سئو کار حرفه ای اگر کار کردن با سرچ کنسول را نداند، به نوعی درکی از سئو ندارد. 😮

با مطالعه این مقاله به صورت کاربردی با مفهوم Removal در سرچ کنسول آشنا خواهید شد. این موضوع به شما کمک خواهد کرد یک برنامه ریزی منظم برای محتوای خود داشته باشید. 🧐

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در مورد مفهوم Removal در سرچ کنسول. در سال‌های گذشته سئو محدود به استفاده از برچسب روی صفحات و یا کیبورد استاف آزار دهنده میشد. اما در حال حاضر مفاهیم سئو مربوط به طراحی پلن سئو و همچنین آنالیز سئو می‌باشد. با توجه به این موضوع شما نیاز خواهید داشت که درک درستی نسبت به سرچ کنسول سایت خود داشته باشید. در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت ویژه در مورد این موضوع با شما عزیزان صحبت کردیم. اما لازم دیدیم که بخشی از این اطلاعات را نیز برای شما عزیزان شرح دهیم.

به یاد داشته باشید که هیچگاه روی سایت خود استراتژی‌های غیر قابل برگشت پیاده نکنید. به عنوان مثال اگر قرار است که یک صفحه را از نتایج جستجوی گوگل حذف کنید. بهتر است که این کار به صورت بازه ای انجام دهد. و سپس بعد آنالیز داده‌ها، این در مورد این موضوع تحقیق نمایید. یکی از مفاهیمی که در این مسیر به شما بسیار کمک خواهد کرد، مفهوم Removal در سرچ کنسول خواهد بود. در بخش‌های بعدی به صورت مفصل در این رابطه صحبت خواهیم کرد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که سرچ کنسول یک سایت دقیقا مانند اتاق فرماندهی یک سایت می‌ماند. سئو کار نیز همان فرمانده جنگ  است و نباید استراتژی‌های خود را به صورت عمومی به دیگران اطلاع دهد. این موضوع را به این دلیل خدمت شما عرض می‌کنیم که در برخی مواقع لازم است که، برخی از صفحات برای مدت حذف شوند تا سایت توان خود را برای رشد بازیابد. اما زمانی که این موضوع با کارفرما مطرح می‌شود، مخالفت می‌کند. این موضوع به این معنی است که کارفرما در حال حاضر اطلاعات درستی در این رابطه ندارد.

مفهوم Removal در سرچ کنسول به چه معنا است؟

Removal یکی از مهمترین بخش‌های سرچ کنسول است که به شما این امکان را می‌دهد تا محتوای یک سایت را به صورت موقت پاک کنید. البته این که یک صفحه چگونه پاک شود و با چه استراتژی آن را از سایت خود کنار بگذارید، به ابزار ریموال شما بستگی دارد که در بخش‎‌های بعدی به صورت مفصل به آن اشاره خواهیم کرد. نکته بعدی که شما باید به آن توجه داشته باشید، این است که مفهوم Removal در سرچ کنسول مربوط پاک کردن دیتا حداکثر به مدت 6 ماه می‌باشد. در صورتی که شما نیاز داشته باشید، در برخی از آدرس‌های خود را به صورت دائمی حذف کنید، نیاز به ابزار و یا دسترسی‌های ویژه خواهید داشت که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

دقت داشته باشید که محتوایی که با استفاده از مفهوم Removal در سرچ کنسول پاک می‌شود، تنها دسترسی موتورهای جستجو به آن امکان پذیر نخواهد بود و آن صفحه در سایت شما وجود خواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید که سایت شما در حوزه آموزش وردپرس فعالیت می‌کند. در حال حاضر یک محصول خاص و یا یک خدمت ویژه شما اتمام پیدا کرده است. از طرفی درخواست برای آن نیز بسیار زیاد است و زمانی که به آن پاسخ نمی‌دهید، نرخ پرش سایت شما افزایش پیدا می‌کند. حال شما برای حل این چالش لازم است که از مفهوم Removal در سرچ کنسول خود استفاده نمایید.

یکی از مهمترین اشتباهات سئو کاران بی تجربه در این است که پس از هک شدن سایت و ایجاد صفحات بی‌ارزش سعی می‌کنند که با استفاده از مفهوم Removal در سرچ کنسول آن را مدیریت کنند. در صورتی که این موضوع از اساس اشتباه است و می‌تواند برای سایت شما چالش‌های بسیار بیشتری را ایجاد نمایید. سعی کنید برای درک بهتر این ابزار تا پایان این بخش با ما همراه باشید و در صورتی که در مورد هر بخش آن سوال و یا چالشی داشتید، در بخش نظرات آن را با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را ثبت خواهند کرد.

بررسی انواع روش‌های حذف سایت از گوگل « حذف مطالب ایندکس شده »

به این نکته دقت داشته باشید که تنها راه حل حذف مطالب ایندکس شده استفاده از مفهوم Removal در سرچ کنسول نیست. شما ابزارهای متفاوتی خواهید داشت که با توجه به نیاز خود می‌توانید از آن استفاده کنید. شما به عنوان یک سئو کار حرفه ای باید با این نکته آشنا باشید و تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به صورت متنوع و جامع از ابزارهای مختلف استفاده نمایید.

 به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک کارشناس سئو حتی زمانی که قرار نیست از این ابزار استفاده کنید، لازم است که درک درستی از آن ها داشته باشید. در صورتی که یک سایت برای مدیریت بودجه خزش خود لازم است که هموار صفحات اصلی خود را مدیریت کند. در صورتی که در مورد بودجه خزش اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که از بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش نیز از مقاله « روش‌ های افزایش بودجه خزش در سال 2023 چیست؟  » به صورت جامع و کامل استفاده نمایید. دقت داشته باشید که شما زمانی می‌توانید بهترین استفاده از مفهوم Removal در سرچ کنسول داشته باشید، که درک درستی نسبت به خزش موتورهای جستجو پیدا نمایید.

بررسی انواع روش‌های حذف سایت از گوگل « حذف مطالب ایندکس شده »

1.    متاتگ  no index

همانطور که در بخش‌های قبلی به صورت جامع در مورد مفهوم Removal در سرچ کنسول با شما عزیزان صحبت کردیم. برای درک بهتر این موضوع و انتخاب درست این موضوع لازم است که با متاتگ  no index نیز به خوبی آشنا شوید. این دستور به خزنده های گوگل دستور میدهد که یک صفحه خاص را دنبال نکنند. برای استفاده از متاتگ  no index لازم است که آن را در بخش هدینگ صفحه به صورت کد HTML قرار دهید. البته راه‌های ساده‌تری نیز وجود دارد که در مقالات مرتبط با آن به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم و در حال حاضر نیاز به صحبت در مورد آن نیست.

در صورتی که در سایت خود محتوای تکراری پیدا کردید، به جای اینکه از مفهوم Removal در سرچ کنسول استفاده کنید و آن را به صورت موقت غیر فعال نمایید. بهتر است که با استفاده از متاتگ  no index از دسترسی موتورهای جستجو به آن جلوگیری کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک سایت آموزش فتوشاپ دارید. در این سایت قصد شما بر این است که محصولات خود را به صورت مجزا به فروش برسانید. به دلیل این که محتوای آن ها بسیار نزدیک به هم است، در برخی مواقع این موضوع توسط گوگل درک نمی‌شود و محتوای شما را تکراری شناسایی می‌کند. به همین دلیل است که استفاده از این تگ برای شما بسیار کاربردی و مهم خواهد بود.

در برخی مواقع شما به دلیل استفاده از محتوای بی کیفیت سایت خود را تضعیف کرده‌اید. از طرفی برخی از مخاطبین حال حاضر سایت شما از این محتوا استفاده می‌کنند. در نتیجه بهترین کار این است که این صفحه را به صورت کامل و جامع از سایت خود حذف کنید و یا دسترسی موتورهای جستجو را به آن ببندید. برای این کار مجدد می‌توانید از متاتگ  no index استفاده نمایید.

ارتباط متاتگ  no index با مورد مفهوم Removal در سرچ کنسول چیست؟

در برخی مواقع کارفرما حاضر به پاک کردن صفحه به صورت دائم نمی‌باشد. از طرفی شما برای اینکه سئو سایت خود را تقویت کنید، لازم است که برخی از صفحات کم ارزش و حتی صفحات زامبی سایت خود را پاک کنید. در این صورت برای جلوگیری از هر گونه چالش با کارفرما شما باید از یک استراتژی ترکیبی استفاده کنید. در این روش شما با استفاده از مورد مفهوم Removal در سرچ کنسول از نمایش آن در صفحات برتر گوگل جلوگیری خواهید کرد. اما مشکل در این جا است که گوگل آن را نمایش نمی‌دهد، اما خزنده‌های مجدد به این صفحه مراجعه می‌کنند.

شما برای حل این چالش از متاتگ  no index استفاده می‌کنید، در این صورت دسترسی موتورهای جستجو را نیز مسدود خواهید کرد. شما با استفاده از این استراتژی یک صفحه کم ارزش را از نتایج جستجوی گوگل حذف کرده‌اید و از طرفی دسترسی موتورهای جستجو را نیز مسدود کرده‌اید. حال پس از اینکه نتایج این کار در مدت زمان 6 ماه مشخص شد، می‌توانید با کارفرمای خود در مورد حذف آن مذاکره نمایید. در حالت اول شما انجام چنین کاری امکان پذیر نباشد. اما شما با استفاده از این روش به سادگی می‌توانید به تمامی اهداف خود دست پیدا کنید.

2.    خطای 410 و خطای 404

همانطور که گفتیم شما برای اینکه مفهوم Removal در سرچ کنسول درک کنید، بهتر است که از مفاهیم مکمل آن نیز درک و آگاهی مناسبی داشته باشید. زمانی که شما از مفهوم Removal در سرچ کنسول استفاده کردید و به این نتیجه رسیدید که یک صفحه را به صورت کامل از بین ببرید، لازم است که از خطای 410 و همچنین خطای 404 استفاده نمایید. دقت داشته باشید که استفاده از این دو مفهوم شاید اندکی تخصصی و فنی باشد و بهتر است که با درک درست نسبت آن، مشغول استفاده از آن شوید. فرض کنید که سایت شما در حال حاضر به یک آدرس نیازی ندارد و از طرفی حملات بسیار زیادی نیز به این آدرس صورت می‌گیرد.

از طرفی استراتژی شما به نحوی است که نمی‌خواهید از متاتگ No Index استفاده نمایید. در این صورت بهترین کار این است که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از یکی از این دو خطا استفاده نمایید. زمانی که از خطای 404 استفاده می‌کنید، این موضوع به این معنی است که این صفحه در حال حاضر از روی سرورهای سایت موجود نمی‌باشد و دسترسی موتورهای جستجو به آن مسدود خواهد شد. در این صورت احتمال دارد شما در آینده‌ای نامشخص بخواهید با افزایش امنیت آن و همچنین تغییر استراتژی محتوایی آن مجدد آن را فعال کنید. این موضوع نیز بستگی به نظر استراتژیست سئو دارد که در مورد آن صحبت نخواهیم کرد.

اما زمانی که شما از خطای 410 استفاده می‌کنید، به این معنی است که این صفحه  به صورت دائمی حذف شده است. در نتیجه موتورهای جستجو بعد از مراجعه به آن و خواندن خطای 410 به حذف آن پی خواهند برد و دیگر به آن برای خزش مراجعه نخواهند کرد. این کار به مدیریت بودجه خزش شما به شدت کمک خواهد کرد. دقت داشته باشید که سایت شما زمانی می‌تواند بهترین بازخورد را داشته باشد که شما شاخ و برگ اضافی آن را قطع کنید. نقشه سایت شما به هر اندازه که کاربردی‌تر و ساده‌تر باشد، امتیاز بهتری از سمت موتورهای جستجو دریافت خواهید کرد. در ادامه بیشتر راجب این موضوع با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد.

خطای 410 و خطای 404

3.    robots.txt

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که مفهوم Removal در سرچ کنسول چه ارتباطی با robots.txt دارد. معمولا کسانی که جزو وبمستران بزرگ گوگل می‌باشند و درک بسیار عالی از خزش و فرمان‌های آن دارند. با استفاده از یک فایل robots.txt به خزنده‌های گوگل می‌گویند که چه صفحاتی را خزش کنند و چه صفحاتی را خزش نکنند. حتی برای آن‌ها تایم لاین زمان تعریف می‌کنند که منطبق هرم بازاریابی محتوا آن‌ها می‌باشد. با تمام این اوصاف پیشنهاد ما به شما این است که از این روش استفاده نکنید. معمولا وبمستران بسیار حرفه‌ای از robots.txt و مفهوم Removal در سرچ کنسول به صورت مکمل استفاده می‌کنند تا صفحات سنگین و کم ارزش یک سایت را مدیریت کنند.

اما اگر شما کوچکترین خطایی در تعریف هر بخش از آن داشته باشید، ممکن است که به صورت جدی به نقشه سایت خود آسیب بزنید. البته اگر شما دوست دارید که در مورد هر یک از این دو استراتژی تحقیق کنید، بخش وبلاگ برترآموز برای شما بسیار کمک کننده و عالی خواهد بود. اما بهتر است که از آن ها تا زمانی که درک درستی ندارید در سایت خود استفاده نکنید. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید، که سایت شما بازدهی به مراتب بالاتری را به کسب خواهد کرد.

چگونه صفحات یک سایت را با استفاده از مفهوم Removal در سرچ کنسول حذف کنیم  ( به صورت موقت )

در این بخش به صورت کامل و جامع نحوه کارکردن با که مفهوم Removal در سرچ کنسول را به شما آموزش خواهیم داد. قبل از این آموزش به یاد داشته باشید که حالت پیشفرض پاک کردن یک دیتا در سایت شما 6 ماهه می‌باشد. اما زمانی که شما زودتر به این نتیجه رسیدید که صفحه خود را از حالت Removal خارج کنید. لازم است که با استفاده متا تگ‌ها و همچنین با استفاده از کدهای خاص برنامه نویسی درخواست قبلی خود را منقضی نمایید.

 نکته دوم که باید به آن توجه داشته باشید، این است که دسترسی سرچ کنسول برای دسترسی به که Removal در سرچ کنسول قابل تنظیم است. در نتیجه اگر قرار است که شخصی برای تحلیل داده‌ها و یا هر کار دیگری دسترسی بدهید، حتما به این موضوع توجه داشته باشید که دسترسی او را به صورت محدود وضع کنید. در این صورت اطمینان خواهید داشت که صفحات شما حذف نخواهد شد.

آموزش استفاده از Removal URL به صورت گام به گام

  1. در اولین مرحله وارد آدرس زیر شوید.

https://search.google.com/search-console/removals

  1. در این صورت شما وارد سرچ کنسول سایت خود خواهید شد. اگر چند آدرس سایت به اسم جمیل شما ثبت شده باشد، لازم است که از طریق بخش Property آدرس سایت خود را انتخاب نمایید.
  2. سپس بخش Removal را انتخاب کنید. « البته در این بخش حتما توجه داشته باشید که بخش Temporary در بالا سمت چپ صفحه سرچ کنسول شما فعال باشد. در این صورت بازه 6 ماه برای شما لحاظ خواهد شد. »
  3. به دنبال گزینه New Request باشید و روی آن کلیک کنید. « معمولا ین گزینه به صورت قرمز رنگ برای شما قابل مشاهده خواهد بود. »

بعد از کلیک کردن سرچ کنسول از شما می‌خواهد که بین دو گزینه زیر یکی را انتخاب نمایید.

  1. A) Temporary Remove URL
  2. B)  Clear Cached URL

  شما باید اولین گزینه را انتخاب نمایید و سپس برای شما دو گزینه جدید نمایش خواهد داد.

  1. A) Remove This URL Only
  2. B) Remove all URLs with this prefix

زمانی که شما از گزینه Remove This URL Only استفاده می‌کنید، دقیقا همان آدرسی که مورد نظر شما است، پاک خواهد شد. اما زمانی که شما از گزینه Remove all URLs with this prefix استفاده می‌کنید، علاوه بر صفحه مورد نظر شما  تمامی زیر شاخه‌های آن نیز پاک خواهد شد. این بخش معمولا برای صفحات دسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشنهاد ما به شما این است که از این صفحه استفاده نکنید، تا امنیت اطلاعات شما به بهترین حالت ممکن حفظ شود.

  1. در نهایت پس از بررسی در خواست شما دو گزینه Submit Request و همچنین Cancel به شما نمایش داده می‌شود. اولین گزینه به منزله تایید درخواست شما می‌باشد و دومین گزینه مه معنی انصراف از درخواست نهایت شما می‌باشد. اگر شما با توجه به نکاتی که در این بخش گفته شد، نتوانید از مفهوم Removal در سرچ کنسول استفاده کنید. این موضوع به این معنی است که دانش پایه شما در حوزه سئو ضعیف است و نیاز به باز نگری دارد.

آموزش استفاده از Removal URL به صورت گام به گام

نتیجه ثبت در خواست از طریق Removal در سرچ کنسول چگونه تفسیر می‌شود؟

معمولا زمانی که افراد با مفهوم Removal در سرچ کنسول آشنا می‌شوند، شروع به از بین بردن صفحات ضعیف سایت خود می‌کنند. در این صورت آن‌ها می‌توانند بازدهی کار خود را به صورت قابل توجه افزایش دهند. البته زمانی که گوگل به درخواست آن‌ ها پاسخ می‌دهد، در برخی مواقع نیز گیج می‌شوند. برای حل این چالش می‌توانید از نکاتی که در این بخش گفته می‌شود، بیشترین استفاده را داشته باشید.

  1. Request Denied، اگر در پاسخ به در خواست پاک کردن یک صفحه با چنین پیامی مواجه شدید. این پاسخ به این منزله است که شما نمی‌توانید صفحه مورد نظر خود را پاک کنید. برای فهمیدن علت این موضوع لازم است که از یک مشاوره تخصصی سئو استفاده نمایید.
  2. Request Canceled ، این پاسخ به این معنی است که این در خواست از سمت شما لغو شده است.
  3. Temporary Removed این پاسخ به این معنی است که صفحه مورد نظر شما به صورت موقت 6 ماه پاک شده است. البته دقت داشته باشید که اگر شما بخواهید این آدرس قابل حذف خواهد بود.
  4. یکی از مهمترین پیام‌هایی که از سمت گوگل برای شما ارسال می‌شود، Removal Expired می‌باشد. چرا که این بخش به این معنی است که مدت 6 ماه پاک شدن URL شما به پایان رسیده است. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا بر اساس آنالیز داده‌های خود به این نتیجه برسید که صفحه مورد نظر خود را بازیابی کنید و یا آن را برای همیشه پاک کنید. البته دقت داشته باشید که شما می‌توانید مجدد آن را برای مدت زمان 6 ماه از دسترس افراد خارج نمایید.
  5. Cleared، این پیام برای زمانی است که شما درخواست کرده اید تا کش صفحه مورد نظر شما پاک شود. به این موضوع دقت داشته باشید که استراتژی استفاده از این درخواست خود یک مقاله کاملا مجزا می‌خواهد در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد مفهوم Removal در سرچ کنسول با شما عزیزان صحبت کردیم. در صورتی که شما تجربه این کار را دارید، خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌های این مقاله با ما نتیجه آن را مطرح نمایید. این همفکری ممکن است که برای دوستان و دیگران همراهان ما نیز مفید باشد.

به این نکته توجه داشته باشید تحلیل و استفاده از سرچ کنسول برای هر سئو کاری به شدت توصیه می‌شود. متاسفانه امروزه افراد به این موضوع توجه کافی ندارند. اگر شما ندانید چه صفحاتی در سایت شما مانند انگل توان سایت شما را کاهش می‌دهد. صرفا با انجام تبلیغات نخواهید توانست که به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. شما باید با توجه به نتایج سرچ کنسول خود هر قدم را انتخاب نمایید. در صورتی که شما از بخش وبلاگ سایت برترآموز استفاده کنید، تکنیک‌های بسیار زیادی برای استفاده از ابزار مختلف سرچ کنسول و همچنین تحلیل آن به دست خواهید آورد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *