هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
وب اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با وب سایت دارد؟

وب اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با وب سایت دارد؟ 😇

دسته بندی : ساخت سایت
1402/04/04

امروزه بازار راه اندازی وب اپلیکیشن‌ها به شدت داغ شده است. 😏

در این مقاله قصد داریم که به صورت صفر  تا صد به بررسی جامع و کامل وب اپلیکیشن و نحوه راه اندازی آن ها بپردازیم. 😉

درود بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه راه اندازی وب. بعد از چند روز غیبت با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی خدمت شما عزیزان رسیدیم. امروزه احتمالا واژه وب اپلیکیشن را از افراد بسیار زیادی شنیده اید. شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد، که وب اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با وب سایت دارد؟ به صورت کلی باید به شما بگوییم که وب اپلیکیشن برخلاف باور عموم با وب سایت ارتباط نزدیکی دارد. اما در از نظر زیر ساختی اندک تفاوت هایی دارد که در بخش‌های بعدی به صورت مفصل به بررسی آن خواهیم پرداخت. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که وب اپلیکیشن در حوزه‌های مطرح لازم است که از دانش حوزه سئو بهره ببرد.

در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت مفصل در این رابطه با شما عزیزان صحبت کردیم. به صورت کلی هدف ما در استفاده از وب اپلیکیشن بر این است که نیاز مخاطب را بدون درگیر کردن سخت افزار او برطرف سازیم. اما در وب سایت ما هدف بر این است که نیاز مخاطب خود را به صورت محتوای پردازش شده به او تقدیم کنیم. شاید این موضوع اندکی برای شما عجیب باشد، اما با نکاتی در ادامه مطرح خواهیم کرد. نکات بیشتری را درک خواهید کرد. قبل از شروع نکات اصلی این مقاله لازم است که به یک نکته بسیار مهم و کاربردی اشاره داشته باشیم.

نکته مد نظر ما این است که مباحث مطرح شده در این مقاله ممکن است اندکی تخصصی باشد و شاید برای شما چالش برانگیز باشد. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که تا آخر مقاله با ما همراه باشید و در صورتی که پاسخ خود را پیدا نکردید، در بخش کامنت‌های این مقاله چالش خود را با ما مطرح نمایید.

وب سایت چیست؟  (PWA (Progressive Web Application

شما برای این که بتوانید به خوبی تفاوت وب اپلیکیشن با وب سایت را درک کنید، لازم است که هر یک را به صورت انحصاری و تخصصی شناسایی کنید. زمانی که ما صحبت از وب سایت می‌کنیم، منظور ما محیطی در فضای وب است که در آن محتوا همه چیز را مشخص می‌کند. به هر اندازه که محتوای یک وب سایت قویتر باشد، این موضوع به این معنی است که جایگاه بسیار بهتری نیز به خود جذب می‌کند. از سمت مقابل نوع محتوایی که در آن استفاده می‌شود، نیز درجه بندی های مختلف دارد و اصول کار فضای مجازی در این است که محتوای دست اول باشد. در وب سایت معمولا چالش اصلی بر سر این است که مدت زمان حضور مخاطب در سایت را افزایش دهیم.

در وهله بعدی هدف ما در این است که از مخاطب تعامل دریافت کنیم. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بررسی پرسونای مخاطب در وب سایت اهمیت چندانی دارد و باید با تحقیقات بسیار زیادی به صورت گام به گام مانند یک پازل کشف شود. اما موضوع در وب اپلیکیشن کاملا متفاوت است و در بخش های بعدی به آن خواهیم پرداخت. زمانی ما روی وب سایت تمرکز می‌کنیم، تمام هدف ما بر این است که با محتوای درجه یک توجه موتورهای جستجو را به خود جلب کنیم. از طرفی نوع هاست و امکاناتی که نیز رزرو می‌کنیم، معمولا بر انتشار دیتای ساده و سبک  می‌باشد.

حال ممکن است که یک فرد وب سایت حرفه ای داشته باشد و بخواهد که بهترین نوع محتوا را در آن استفاده کند. در این صورت از محتوای گرافیکی و محتوای ویدیویی برای افزایش اعتبار مقاله استفاده خواهد کرد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که محتوای یک سایت باید به صورت طبقه بندی رشد پیدا کند. زمانی که شما مباحث مربوط به هرم بازاریابی محتوا را بررسی می‌کنید، این موضوع به صورت جامع و کامل بررسی شده است. به یاد داشته باشید که تفاوت وب اپلیکیشن و یا وب سایت در استراتژی اصلی راه اندازی آن می‌باشد.

وب اپلیکیشن چیست؟

نوبتی هم که باشد، باید به سراغ بررسی وب اپلیکیشن برویم، هدف از راه اندازی وب اپلیکیشن این است که دسترسی شما به یک نرم افزار را ساده تر کنیم. البته بهتر است که بگوییم هدف از وب اپلیکیشن این است که تعامل مخاطبین را دریافت کنیم. به عنوان مثال زمانی که ایمیل یک وب اپلیکیشن می‌باشد. چرا که دسترسی هر شخص به صورت کامل متفاوت طراحی شده است و از طرفی هدف آن دریافت تعامل از کاربران است. البته نسخه های اولیه وب اپلیکیشن کارکردی چنین ساده داشتند. اما در حال حاضر تعریف وب اپلیکیشن بسیار گسترده تر شده است. به عنوان مثال یکی از وب اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر مانند بمب در دنیا صدا کرده است، چت جی پی تی می‌باشد.

اگر دقت کردن باشید، تمام هدف این هوش مصنوعی در این است که از مخاطبین خود ورودی بگیرد و به هر یک از آن ها اطلاعات منحصر به فرد خود را تقدیم کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که هزینه راه اندازی و نگه دارید وب اپلیکیشن به مراتب بیشتر از وی سایت‌های می‌باشد. به همین دلیل است که افراد کمتری به سراغ آن می‌روند. اما نکته بسیار مهم آن در این است که سرعت رشت و گام حرکتی آن به مراتب قوی‌تر از سایت‌های معمولی می‌باشد.

اگر بخواهیم یکی از وب اپلیکیشن‌هایی که در حوزه نرم افزاری فعالیت می‌کند را بررسی کنیم، باید به سایت‌های ارائه دهنده خدمات فتوشاپ اشاره کنیم. این سایت‌ها معمولا به سادگی به شما امکان استفاده از قدرت سرور و هاست خود را می‌دهند، بدون این که لازم باشد شما سخت افزار خود را درگیر این موضوع کنید. دقت داشته باشید که مهمترین بخش یک وب اپلیکیشن برنامه نویسی آن می‌باشد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا بهترین برنامه نویس ممکن را برای سایت خود پیدا کنید. در غیر این صورت ممکن است که بازخورد مورد نظر خود را از راه اندازی وب اپلیکیشن به دست نیاورید. به یاد داشته باشید که وب اپلیکیشن‌ها معمولا زمانی بازخورد عالی دارند که از قبل یک جامعه آماری شناخته شده داشته باشند.

وب اپلیکیشن چیست؟

ویژگی های یک وب اپلیکیشن حرفه ای چیست؟

اگر بخواهیم در مورد بهترین وب سایت‌ها با شما صحبت کنیم، چندین و چند مقاله لازم خواهد بود. اما زمانی که قرار است در مورد بهترین وب اپلیکیشن با شما صحبت کنیم، این موضوع اندکی محدودتر خواهد شد. حال برای درک بهترین وب اپلیکیشن‌ها لازم است که روی ویژگی‌های آن نیز اندک تمرکزی داشته باشیم. با توجه به این موضوع نکاتی که در ادامه گفته می‌شود را به صورت دقیق بررسی کنید.

1.    ریسپانسیو بودن برای تمامی دستگاه ها

در حال حاضر تمام تمرکز افراد بر این ست که وب اپلیکیشن خود را برای لپ تاپ و همچنین تب لت شخصی سازی کنند. در صورتی که این موضوع اشتباه است، چرا که امروز بخش قابل توجهی از جستجوی خود را صرفا با استفاده از گوشی همراه خود انجام می‌دهند. به عنوان مثال وب اپلیکیشن‌های فعال در حوزه مالی ماننده رهاورد 365 و یا نهایت نگر از بهترین وب اپلیکیشن های فعال در این حوزه می‌باشند. اما مشکل آن ها در این است که روی گوشی ریسپانسیو نمی‌باشند و شما نمی‌توانید به خوبی با آن کار کنید. حال اگر شما به نمونه خارجی آن که تریدینگ ویو می‌باشد، نیم نگاهی داشته باشید، نظر شما به صورت کامل جامع عوض خواهد شد. چرا که تمرکز سازندگان آن بر این است که روی تمامی نسخه ها حالت واکنشگرا بودن خود را حفظ کند.

2.    به جای ذخیره سازی داده ها روی کامپیوتر خود فرد از فضای ابری استفاده کند

متاسفانه برخی از افراد زمانی که به دنبال طراحی و ایجاد یک وب اپلیکیشن حرفه ای می‌باشند، تمام تمرکز خود را روی برنامه نویسی و همچنین تعریف کوکی روی سیستم خود شخص می‌گذارند. در صورتی که این موضوع از اساس اشتباه است. زمانی که شما به وب اپلیکیشن مطرح نگاه می‌کنید، معمولا به جای اشغال فضای شخص یک از یک فضای ابری استفاده می‌کنند. از طرفی آن ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بخش قابل توجهی از عکس العمل های مخاطبین خود را روی سرورهای اصلی خود ذخیره کنند. چرا که دسترسی آن ها برای تحلیل الگوهای رفتاری کلان به مراتب ساده تر خواهد بود.

همانطور که می‌دانید، هدف از راه اندازی وب اپلیکیشن مانند هر چیزی تنها خدمت به مردم نبوده است. بلکه هدف آن ها بر این بوده است که با بررسی دقیق الگوهای رفتاری آن ها بهتر بتوانند خدمات مورد نظر خود را توسعه دهند. برای درک نکات گفته شده در این مقاله پیشنهاد ما به شما این است که بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « کوکی چیست و چگونه می توان ان را غیرفعال کرد » به صورت جامع و کامل استفاده نمایید. دقت داشته باشید که شما به عنوان یک استراتژیست وب اپلیکیشن باید بتوانید از همان ابتدا زیر ساخت‌های لازم برای وب اپلیکیشن خود را طراحی کنید. شاید در برخی مواقع بتوانید با ترکیب وب اپلیکیشن  و وب سایت بازدهی به مراتب بهتری را کسب نمایید.

3.    چند زبانه بودن وب اپلیکیشن

همانطور که می‌دانید، معمولا وب اپلیکیشن‌ها به دلیل این که تعداد کمی دارند، در اینترنت طرفداران بسیار زیادی دارند. موتورهای جستجو و همچنین هوش مصنوعی نیز این موضوع را به مراتب درک کرده است. اما نکته بسیار مهم آن در این است که شما یک وب اپلیکیشن چند زبانه طراحی کنید و بتوانید از بخش‌های مختلف ورودی خوبی دریافت کنید. البته توجه داشته باشید که نوع حوزه کاری شما نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر شما نیم نگاهی به وب اپلیکیشن  Meta Trader داشته باشید. این وب اپلیکیشن یک برنامه مالی همه منظور است که به صورت کامل نیاز شما را برطرف می‌سازد و از همه مهمتر به سادگی می‌توانید بر اساس نیاز خود آن را شخصی سازی کنید.

شاید این موضوع در مورد وب سایت‌ها صادق نباشد و داشتن یک وب سایت دو زبانه و یا چند زبانه اندکی سخت باشد. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که همیشه استراتژی و زیر ساخت اصلی خود را به صورت اورجینال طراحی کنید. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید که آموزش فتوشاپ داشته باشید، سعی کنید، این کار را به نحوی انجام دهید، در بهترین حالت ممکن آموزش های شما روی وب اپلیکیشن‌ها نیز بازخورد داشته باشد. در این صورت می‌توانید یک بازدهی بالا از آموزش خود داشته باشید و از طرفی حتی ایده‌های خلاقانه برای راه اندازی فتوشاپ به صورت وب اپلیکیشن داشته باشید و آن را عملی کنید.

چند زبانه بودن وب اپلیکیشن 

4.    سرعت و عملکردی مناسب داشته باشد

در حال حاضر اصلی‌ترین چالش در تعریف وب اپلیکیشن‌ها سرعت می‌باشد. فرض کنید که شما قرار است که برنامه تخصصی و حرفه‌ای راه اندازی کنید. زمانی که مخاطب به صفحه شما مراجعه می‌کند، معمولا تمام تلاش خود را می‌کند که در کوتاهترین زمان ممکن کار خود را انجام دهد. اگر بخواهیم به صورت اصولی به این موضوع اشاره داشته باشیم، یکی از اهداف وب اپلیکیشن در این است که زمان را برای شما کوتاه کند. با توجه به این موضوع شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا سرعت سایت شما در بالاتری حد ممکن قرار بگیرد. در این زمان آموزش وردپرس و همچنین نکات سئو تکنیکال برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

 اما به این نکته توجه داشته باشید که قدرت سرورهای پردازنده شما و همچنین دانش تیم برنامه نویسی شما در این بخش بسیار مهم و کاربردی خواهد بود. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که عملکرد یک وب اپلیکیشن اندکی با سرعت آن متفاوت است. اما شما باید به همیشه آن را در بالاترین و بهترین سطح ممکن نگهداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که عملکرد وب اپلیکیشن زمانی در بهترین حالت ممکن خواهد بود که اندکی روی UI / UX سایت خود کار کنید. در این صورت بازدهی کار شما به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. به یاد داشته باشید که نکات مطرح شده در حوزه سئو تنها برای وب سایت‌های کاربردی نیست و شما اگر یک فرد متخصص باشید، می‌توانید از آن‌ها در حوزه وب اپلیکیشن نیز استفاده نمایید.

5.    عدم نیاز به نرم افزارهای جانبی

یکی از مهمترین نکاتی که شما باید در طراحی و استفاده از وب اپلیکیشن ها به آن توجه داشته باشید، این است که به نرم افزارهای جانبی نیاز نداشته باشد. به عنوان مثال زمانی که شما یک ویدیو را به صورت آنلاین ادیت می‌کنید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که ویدیو حتما خروجی مستقیم داشته باشد. برخی از وب اپلیکیشن‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، این نقص را دارند. پس از ادیت حرفه‌ای ویدیو شما قابل استفاده نیست و لازم است که نرم افزارهای تبدیل فرمت برای تبدیل فرمت آن استفاده نمایید. این موضوع به صورت ویژه روی کیفیت و سطح وب اپلیکیشن شما تاثیر گذار خواهد بود.

به یاد داشته باشید که وب اپلیکیشن زمانی بهترین تامل را از مخاطب دریافت می‌کند که مسیر استفاده او را به مراتب کوتاه کند. در غیر این صورت بازدهی کار او به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که نیاز به وب اپلیکیشن‌های همسان نیز نداشته باشد. برخی از سایت‌های زمانی که یک اقدام را برای شما انجام می‌دهند، برای استفاده از فایل‌ نهایی خود شما را به دیگر سایت‌ها ارجاع می‌دهند.

دقت کنید که این یک تکنیک تبلیغاتی نیست، بلکه نوعی نیاز است که بین این دو سایت برقرار است. از طرفی شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا در طراحی وب اپلیکیشن تمامی این مراحل را با خود مرور کنید و استفاده از نرم افزارهای ثانویه و یا وب اپلیکیشن جانبی را به صفر برسانید. در اینصورت بازدهی کار شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا خواهید کرد.

6.    قابلیت استفاده آفلاین با وب اپلیکیشن

اگر شما نیم نگاهی به وب اپلیکیشن‌های مطرح داشته باشید، معمولا ساختار خود را به نحوی سازماندهی کرده‌ اند که شما به صورت آفلاین نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که بهترین حالت در این است که نوع فعالیت وب اپلیکیشن ترکیبی از آنلاین و آفلاین باشد. در این صورت بازدهی شما به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال زمانی که شما نیم نگاهی به وب اپلیکیشن‌های حوزه گیمینگ داشته باشید، متوجه این موضوع خواهید شد. امروزه سایت‌های بسیار زیادی دیتای اولیه را در سیستم شما و در یا در یک فضای ابری ثبت می‌کنند. بنابراین زمانی که شما قصد استفاده از آن‌ را دارید، لازم نیست که حتما به صورت آنلاین از آن استفاده نمایید.

البته برخی از شرکت‌های فروشگاهی نیز از این قابلیت برای وب اپلیکیشن خود استفاده می‌کنند. در بخش‌های بعدی به صورت مفصل به بررسی چند نمونه وب اپلیکیشن ایرانی و خارجی خواهیم پرداخت. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که در برخی مواقع وب اپلیکیشن‌های قابلیت دانلود دارند. به همین جهت است که شما به سادگی می‌توانید با این وب اپلیکیشن‌ها به صورت آفلاین کار کنید.

بررسی چند نمونه وب اپلیکیشن موفق در ایران و جهان

اگر بخواهیم در مورد وب اپلیکیشن‌های موفق با شما عزیزان صحبت کنیم، شاید به چندین و چند مقاله نیاز باشد. به همین دلیل است که با مطرح ترین آن ها شروع خواهیم کرد. اگر بخواهیم یکی از بهترین وب اپلیکیشن‌های دنیا را به شما معرفی کنیم باید به استارباکس اشاره داشته باشیم. شاید فکر کنید که استار باکس به دلیل قهوه‌های بسیار خوشمزه و یا تبلیغات خود معروف شد. اما باید به شما بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید، استارباکس به دلیل قابلیت وب اپلیکیشن آفلاین خود توانست، بخش قابل توجهی از مخاطبین را به خود اختصاص دهد. همانطور که می‌دانید، قطعی اینترنتی یکی از چالش‌های بسیار بزرگ می‌باشد، استارباکس نیز در بخش فروشگاهی خود با ارائه یک سیستم PWA توانسته است، یک وب اپلیکیشن آفلاین حرفه‌ای را راه اندازی کند.

بررسی چند نمونه وب اپلیکیشن موفق در ایران و جهان

اگر بخواهیم به یک وب اپلیکیشن ایرانی موفق نیز اشاره داشته باشیم، باید به دیجی کالا نیم نگاهی داشته باشیم. همانطور که می‌دانید دیجیکالا یک Market place فعال می‌باشد. این مجموع توانسته است بخش قابل توجهی از مارکت فروش آنلاین در ایران را به خود اختصاص دهد. اگر شما نیم نگاهی به Market place  قبل از دیجیکالا داشته باشید، متوجه خواهید شد که در حال حاضر علت عدم حضور آن ها درک نادرست از شرایط بازار بوده است. اگر دیجی کالا نیز خود را مانند یک سایت فروشگاهی سازماندهی می‌کرد، قطعا با این جایگاه دست پیدا نمی‌کرد.

بر اساس تحقیقات توسط  تیم تحقیقاتی برترآموز باید به شما بگوییم که یکی از بهترین وب اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر مشغول فعالیت است، مجله فلیپ بورد Flipboard می‌باشد. این مجله توانسته است با استفاده از استراتژی‌های مکمل وب سایت‌های برتر این حوزه و همچنین وب اپلیکیشن برتر حوزه خود به نتایجی باور نکردنی دست پیدا کند. البته دقت داشته باشید که نوع فعالیت آن و همچنین نوع دریافت تعاملی که دارد نیز در نوع خود بی سابقه می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به صور کامل و جامع به بررسی انواع وب اپلیکیشن‌ها پرداختیم. زمانی که شما درک درستی از استراتژی‌های راه اندازی یک وب اپلیکیشن داشته باشید. به سادگی می‌توانید بین آن و یک وب سایت تمایز قائل شوید. در نهایت لازم است که به چند نکته اشاره داشته باشیم. در حال حاضر اگر شما به دنبال راه اندازی وب اپلیکیشن قوی می‌باشید، بهتر است که از محتوای قوی نیز برای آن استفاده نمایید. چرا که اگر شما بتوانید یک پل ارتباطی قوی بین وب اپلیکیشن و وب سایت ایجاد کنید، بازدهی کار شما به صورت قابل ملاحظه افزایش پیدا خواهد  کرد. این دقیقا همان کاری بود که مجله فلیپ بورد انجام داد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بخش قابل توجهی از افرادی که با وب اپلیکیشن کار می‌کنند، معمولا با گوشی به آن مراجعه می‌کنند. در نتیجه شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید به ریسپانسیو بودن وب اپلیکیشن خود توجه کافی داشته باشید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *