هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چرخه عمر محتوا یا (Content Lifecycle) چیست؟

چرخه عمر محتوا چیست؟ «Content Life cycle»

دسته بندی : سئو
1402/09/12

امروزه چرخه محتوا برای افراد بسیار زیادی مجهول است و گاها پارامترهای مناسبی برای تعریف مناسب آن ندارند.

با مطالعه این مقاله می‌توانید با یکی از مهمترین و اصلیترین شاخص‌های کانتنت مارکتینگ آشنا شوید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو و همچنین کانتنت مارکتینگ.  مهم نیست که شما یک سایت بسیار جذاب و کاربردی دارید و یا در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید. نکته بسیار مهم توجه به چرخه عمر محتوا است. برخی از افراد فکر می‌کنند که کانتنت مارکتینگ مربوط به حوزه وب می‌باشد. در صورتی که این موضوع مربوط به فضای آفلاین و آنلاین است و نمی‌توان آن را محدود به یک دسته بندی خاص کرد. به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم یک چرخه کامل محتوا را مورد بررسی قرار دهیم. محتوا در شبکه‌های مجازی یک طول عمر دارد و در فضای وب طول عمر متفاوتی دارد. از طرفی جنس این دو محتوا نیز کاملا متفاوت است.

چرخه عمر محتوا چیست و چند مرحله دارد؟

محتوا نیز مانند هر محصول دیگری دارای یک چرخه عمر می‌باشد. زمانی که یک محتوا خلق می‌شود تا زمانی که محتوا برای همیشه بی ارزش میگردد مراحل بسیار متفاوتی را دنبال خواهد کرد. اهمیت درک چرخه عمر محتوا برای اشخاصی که در فضای آنلاین کار می‌کنند، بسیار زیاد است. چرا که سرعت تولید محتوا و همچنین بازدهی آن در محیط آنلاین فوق العاده سریع می‌باشد. برای این امر نیز نیاز به ابزار بسیار زیادی خواهیم داشت که بخشی از این ابزار به صورت مشترک برای سئو یک سایت نیز مورد استفاده قرار میگیرد. شاید نکات مطرح شده در این بخش برای شما کمی عجیب و گنگ باشد. اما نگران نباشید، با بررسی مراحل و همچنین چرخه عمر محتوا به یک درک کامل و جامع دست پیدا خواهید کرد.

1.    ایده پردازی محتوا « Conception »

اولین مرحله و شاید به توان گفت که یکی از مهمترین مراحل در چرخه عمر محتوا، ایده پردازی آن است. در این مرحله شما باید محتوا موجود و مرتبط با کار خود را به صورت کامل و جامع مورد بررسی قرار دهید و سپس بر اساس آن برنامه ریزی نمایید. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد آموزش وردپرس تولید محتوا انجام دهید. باید محتوای موجود در این حوزه را شناسایی کنید. دقت کنید که تولید محتوای یکسان با ادبیات متفاوت برای هیچ مخاطبی جذاب نخواهد بود. متاسفانه برخی سئوکاران بهترین کیبوردها را استفاده می‌کنند، اما محتوایی که برای آن قرار میدهند، بسیار بی کیفیت است. این موضوع برای مخاطب خوشایند نیست و در نتیجه شما می‌توانید در کوتاه مدت و بلند مدت نتیجه آن را مشاهده نمایید.

 تمام تلاش خود را به کار گیرید تا محتوا را بر اساس نیاز مخاطب شخصی سازی کنید. برای ایده پردازی محتوای خود همیشه یک موضوع محوری انتخاب کنید و سپس محتوا را ایده پردازی کنید که برای مخاطب جذاب و به نوعی نامفهوم باشد. منظور ما از نامفهوم بودن ایجاد سوال برای مخاطب است و نه این که محتوای بدون ساختار مرکزی تعریف شود.

ایده پردازی محتوا « Conception »

2.    خلق محتوا « Creation »

یکی از مراحلی که در چرخه عمر محتوا نقش اساسی دارد، مرحله تولید آن است. در این مرحله برخی از افراد به فکر صرفه جویی می‌باشند، همین امر نیز موجب خواهد شد که افراد نتوانند از استراتژی مناسبی برای رشد سایت خود استفاده کنند. البته اگر بخواهیم این موضوع در سطح کلان نگاه کنیم، محتوای آفلاین و آنلاین در این مرحله ارزش گذاری خواهند شد. اگر شما بهترین ایده را در مورد آموزش فتوشاپ داشته باشید، اما به درستی نتوانید آن را در اختیار دیگران قرار دهید، کاملا بدیهی است که نتیجه مناسبی کسب نکنید.

در مرحله خلق محتوا تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از دانش یک فرد متخصص آن را سازماندهی نمایید. چرا که ادبیات یک محتوای تنها 20 درصد آن است و بلکه چکیده محتوا برای مخاطب مهم است. اگر قرار است که در مورد یک موضوع تولید محتوا کنید، باید حرف جدیدی ارائه کنید. در غیر این صورت چه دلیلی دارد که مردم و یا موتورهای جستجو محتوای شما را انتخاب کنند.

زمانی که محتوای شما به بهترین شکل ممکن تولید شود، نیازی به تبلیغات ندارد. چرا که دیگران این کار را به عهده خواهند گرفت. به همین دلیل است که سرمایه گذاری روی محتوا بهتر از سرمایه گذاری روی تبلیغات است. حتی این موضوع در گذشته تحقیقات مربوط به تبلیغات آفلاین به اثبات رسید. از طرفی هر چه رقبای شما افراد قوی‌تری شوند، تولید محتوای شما نیز باید حرفه‌ای و دقیق‌تر شود.

3.    استراتژی و نحوه انتشار محتوا « Publishing »

این مرحله از چرخه عمر محتوا ارتباطی به بستر انتشار شما ندارد. گرچه در پلتفرم‌های مختلف تولید عمر آن متفاوت است، اما نمی‌توان برای آن یک نسخه واحد در نظر گرفت. افراد حرفه‌ای در این مرحله معمولا مخاطب خود را تشنه می‌کنند و سپس به آن محتوا را ارائه می‌کنند. در این صورت علاوه بر بازدهی بهتر این محتوا مخاطب نسبت به شما احساس بهتری نیز پیدا می‌کند. چرا که شما را به عنوان یک منبع صادق مد نظر قرار میدهند و تمام تلاش خود را کار خواهند گرفت تا دیگر نیاز های خود را نیز به واسطه شما پاسخ دهند.

به عنوان مثال فرض کنید که شما قصد آموزش زبان آلمانی دارید.  اگر بخواهید به صورت عمومی صرفا محتوای خود را به دیگران ارائه دهید و در یک سایت و یا شبکه اجتماعی آن را منتشر کنید، بازدهی شما کاملا مشخص است. حال اگر استراتژی خود را اندکی تغییر دهید و قبل از انتشار آن احساس نیاز مخاطب را تحریک کنید، نتیجه مطلوب خواهد شد. به عنوان مثال جامعه آماری خود را به صورت دقیق مشخص کنید و برای کسانی که قصد مهاجرت به کشور آلمان دارند، اهمیت زبان آلمانی را توضیح دهید. سپس محتوای خود را به آن ها ارائه دهید، احتمال دیده شدن محتوا دو چندان خواهد شد. هدف ما از درک چرخه عمر محتوا افزایش عمر هر مرحله می‌باشد. تا زمانی که شما این مراحل را بسط دهید، بازدهی محتوای بیشتر خواهد شد.

4.    باز انتشار محتوا توسط دنبال کنندگان و یا تبلیغات « Promotion »

به صورت عمومی اکثر افراد با این مرحله از چرخه عمر محتوا آشنایی  دارند، اما نکته بسیار مهم آن در این است که بازدهی محتوای معمولا در این مرحله خود را نمایش میدهد. در صورتی که مرحله دوم و یا همان خلق محتوا به درستی برنامه ریزی نشود، این مرحله هزینه شما را سوخت می‌کند. فرض کنید که یک تیزر تبلیغاتی بسیار جذاب در حوزه آموزش زبان انگلیسی طراحی نموده‌اید. اگر محتوای آن جذاب نباشد و مخاطب را جذب خود نکند، حتی با محتوای زرد تبلیغاتی نیز نمی‌توانید آن را جبران کنید. به همین دلیل است که در مرحله تولید محتوا باید حداکثر توان خود را به کار گیرید تا محتوای خود را به صورت چند جانبه سازماندهی نمایید.

اما در صورتی که قصد تشویق مخاطبین خود به ترویج محتوا دارید، احتمال دیده شدن محتوا دو چندان خواهد شد. به همین دلیل است که پیج‌های معتبر اینستاگرامی و همچنین سایت‌های مطرح حوزه وب انگلیسی برای تبلیغات خود اولین گزینه را دنبال کنندگان خود می‌دانند. در این شرایط اگر شما نیز از این قاعده استفاده می‌کنید، کیفیت محتوا و همچنین ایده پردازی آن را مورد بررسی قرار دهید. همچنین در صورتی که روی محتوای بی کیفیت سرمایه گذاری کنید، به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهید شد. به همین دلیل است که افراد حرفه‌ای تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت که یک محتوای تخصصی را شناسایی و سپس روی آن سرمایه گذاری کنند، شما نیز از این قاعده مستثنی نخواهید بود و می‌توانید از آن لذت ببرید.

باز انتشار محتوا توسط دنبال کنندگان و یا تبلیغات « Promotion »

5.    آپدیت محتوایی چند لایه « Content Maintenance »

این مرحله از چرخه عمر محتوا معمولا برای افراد اندکی گنگ است و فکر می‌کنند که ویژه سایت‌ها می باشد. در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند، چرا که آپدیت محتوایی معمولا چند لایه است و در هر بستر با یک استراتژی خاص صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال شخصی در بستر یوتیوب فعالیت می‌کند، اما تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت که با استفاده از یک استراتژی ویژه  محتوای خود را در چند سطح آپدیت کند. این کار باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و همچنین جذب مخاطب بیشتر او خواهد شد. حال برای آپدیت محتوایی در حوزه وب و یا شبکه های اجتماعی برنامه ریزی ما کاملا متفاوت خواهد بود.

آپدیت محتوایی باید بر اساس اطلاعات جدید باشد و نمی‌توان آن را بر اساس اطلاعات قدیمی مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل است که استراتژیست محتوا به دنبال اطلاعات جدید و کاربردی میگردد. در صورتی که او بخواهید از اطلاعات قدیمی استفاده کند، احتمال شکست او بسیار بالا است. از طرفی آپدیت محتوایی باید بر اساس نیاز مخاطب باشد. چرا که به روز رسانی محتوا صرفا بر اساس ورودی، چرخه عمر محتوا را کوتاه خواهد کرد. مشتری به دنبال حرف تکراری و اضافی نیست. در بخش‌های بعدی آپدیت محتوا را از چند جهت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سعی کنید برای آپدیت محتوایی حساسیت بسیار زیادی به خرج دهید. چرا که این موضوع می‌تواند مانند یک تیغ دو لبه عمل کند. در برخی مواقع آپدیت محتوایی بدون استراتژی، محتوا را از بازار حذف خواهد کرد. اما از طرف مقابل آپدیت محتوایی به موقع، چرخه عمر محتوا را در طولانی‌ترین حالت ممکن نگه خواهد داشت.

6.    کهولت و حذف محتوا « Content Retirement »

اگر بخواهیم چرخه عمر محتوا مانند مراحل زندگی یک انسان را در نظر بگیریم، کودکی یک انسان بخش اول چرخه عمر محتوا می‌باشد. نوجوانی مرحله دوم، جوانی مرحله سوم، پختگی مرحله چهارم، بلوغ و شکوفایی مرحله پنجم و در نهایت کهولت و بازنشستگی مرحله ششم خواهد بود. زمانی که محتوا به بخش آخر زندگی میرسد، معمولا غیر قابل رشد است. چرا که آپدیت‌های طولانی و بلند محتوا حجم آن را به صورت ویژه افزایش داده است. از طرفی محتوا غیر قابل ارتقاء است و تمامی ویژگی‌های آن به صورت دقیق توضیح داده شده است. در این صورت محتوا به مرور زمان حذف خواهد شد و به عنوان جایگزین از یک محتوا ترند روز استفاده خواهد شد.

نکته بعدی که در بررسی آپدیت محتوایی باید مد نظر قرار دهید، عوض نشدن اصل محتوا است. چرا که در این صورت محتوای شما هیچ ارزشی نخواهد داشت و نمی‌توان آن را رشد داد. به عنوان مثال فرض کنید که محتوای شما بر اساس زمین مرکزی لحاظ شده است، اما اطلاعات جدید به شما اطلاق خواهد کرد که زمین مرکز جهان نیست و تنها بخشی از این دنیا شناخته می‌شود. در این صورت می‌دانید که محتوای خود را باید حذف کنید و محتوا به مرگ خود نزدیک شده است. زمانی که یک سایت و یا پیج اینستاگرام را بررسی می‌کنید، محتواهایی بسیار زیادی در این دسته بندی پیدا خواهید کرد. تمامی این محتوا ها باید حذف شود. چرا که هر یک از آن ها برای شما بار اضافی است و از طرفی دنبال کنندگان شما نیز علاقه‌ای نسبت به آن ندارند.

سخن پایانی

 در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد چرخه عمر محتوا صحبت کردیم. در صورتی که هر یک از نکات این بخش برای شما گنگ و یا نا مفهوم بود. سوال خود را در بخش نظرات این مقاله با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد. اگر بخواهیم چکیده این مقاله را در چند جمله جمع بندی کنیم، می‌توانیم به بخش‌های بعدی اشاره کنیم. اولین و مهمترین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید، پایه و ارزش محتوا است. زمانی که یک محتوا از ابتداء به درستی بنیان گذاری نشود، نمی‌توان آن را تبلیغ کرد.

نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، زمان آپدیت و تبلیغ محتوا است. دقت کنید که برای آپدیت و همچنین تبلیغ محتوا نیاز به یک تبلیغ ترند روز خواهید داشت. اتفاقی که دیگران در مورد آن صحبت می‌کنند و می‌تواند محتوای شما را مجدد بر سر زبان‌ها بیندازد. امروزه بزرگترین مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت که به جای تبلیغات روی محتوا سرمایه گذاری کنند. چرا که می‌دانند محتوای با کیفیت توسط دنبال کنندگان آن ها تبلیغ خواهد شد و نیاز به صرف هزینه اضافی نیست.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *