هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چک لیست سئو محتوا چیست

چک لیست سئو محتوا چیست

دسته بندی : سئو
1402/10/12

  بدون داشتن یک چک لیست سئو برای محتوا قوی نمی‌توان به رتبه بالا عالی دست پیدا کرد.

چرا که گوگل تمام تمرکز خود را روی محتوای با کیفیت و جذاب قرار داده است.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی دیگه در حوزه آموزش سئو 😎🖐🏻. امروزه افراد کمی به داشتن چک لیست سئو اهمیت میدهند. چک لیست سئو چندین بخش مختلف دارد و ما در این بخش قصد بررسی چک لیست سئو محتوا داریم. نکات این مقاله روی هزینه‌های جاری سایت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. چرا که با کسب رتبه از طریق محتوای با کیفیت دیگر نیاز به سرمایه گذاری رو تبلیغات ندارید. هر سئو کار نیاز به چند چک لیست دارد و برای مدیریت یک وب سایت از هر یک بهره خواهد برد. چک لیست سئو زمانی می تواند برای شما ارزشمند باشد که از خصوصیات زیر بهره‌مند شود.

چک لیست محتوایی جذاب برای گوگل

امروزه چک لیست محتوا معمولا به دو صورت مورد استفاده قرار میگیرد. یک چک لیست ویژه واحد کانتنت مارکتینگ است که توسط سئو کار مجموعه طراحی می‌شود. چک لیست بعدی مربوط به واحد بازاریابی و فروش خواهد بود. در این چک لیست نیز مهمترین کال تو اکشن‌های صفحات محتوا برنامه ریزی خواهد شد. با ما همراه باشید تا با مهمترین نکات یک چک لیست سئو محتوا آشنا شوید.

1.    عنوان سئو

یکی از مهمترین چالش‌های یک سئو کار برقراری ارتباط مناسب بین کلمه کلیدی مناسب و همچنین عنوان یک مقاله است. در صورتی که بخواهید شما نیز مانند دیگران از یک عنوان عمومی برای کلمه کلیدی خود استفاده کنید، احتمال دریافت نتیجه مناسب برای شما کم خواهد بود. به همین دلیل شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از یک استراتژی مناسب کاربردی عنوان سئو خود را جذاب انتخاب نمایید. البته این عنوان جذاب اگر با روانشناسی محتوای زرد ترکیب شود، بازدهی شما به مراتب بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال فرض کنید که محتوای شما در حوزه آموزش وردپرس است.

 اگر بخواهید صرفا در مورد آموزش وردپرس ساده و آسان محتوا تولید کنید، امکان بازدهی آن کاهش پیدا خواهد کرد. اما اگر بتوانید عنوان خود را « آموزش وردپرس در 7 روز » قرار دهید، مخاطب برای کلیک کردن ترغیب خواهد شد. این موضوع روی نرخ کلیک و ایمپرشن شما نیز تاثیر قابل توجهی دارد.

چک لیست محتوایی جذاب برای گوگل

2.    آدرس صفحه

در صورتی که محتوا نویس قصد بارگذاری محتوا را دارد، باید آدرس URL نیز تعریف کند. در این صورت نمی تواند از یک گوگل ترنسلیت استفاده کند و همان عنوان را قرار دهد. بلکه باید یک آدرس کوتاه بر مبنای کلمه کلیدی استفاده کند. در این صورت بهترین حالت استفاده از کلمه کلیدی به صورت انگلیسی است. در این صورت ارزش محتوای شما حفظ خواهد شد و خزنده‌های گوگل نیز درک بهتری از محتوای شما خواند داشت.

3.    توضیحات متا

یکی از مهمترین بخش هایی که در چک لیست سئو محتوا مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بخش توضیحات متا خواهد بود. در این بخش معمولا افراد تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت که در کوتاهترین زمان ممکن یک عبارت قرار دهند. در صورتی که همین موضوع منجر واگرایی بین نرخ کلیک و نرخ ایمپرشن سایت خواهد شد. با توجه به این موضوع افراد حرفه‌ای معمولا ترندهای جذاب روز را شناسایی می‌کنند و سپس بر اساس آن توضیحات متا قرار میدهند. از طرفی به این نکته توجه نمایید که هیچ کس مانند محتوا نویس نمی‌تواند در مورد توضیحات متا نظر دهد.

به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد « آموزش فتوشاپ » تولید محتوا انجام دهید. در توضیحات متا آن حتما به هوش مصنوعی و کلمات ترند اشاره نمایید. در این شرایط علاوه بر افزایش ارزش محتوا، احتمال کلیک و بررسی مخاطب نیز بیشتر خواهد شد. مخاطب زمانی که مشغول مطالعه است، مدت زمان بیشتری را بررسی می‌کند تا به مهمترین بخش توضیحات متا دست پیدا کند.

4.    استفاده از تصاویر یونیک و سئو شده

متاسفانه نه تنها در ایران بلکه در کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز به عکس با کیفیت اهمیت داده نمی‌شود. افراد فکر می‌کنند که با استفاده از عکس عمومی و خوب می‌توانند یک محتوای با کیفیت ایجاد کنند. در صورتی که اشتباه می‌کنند. حال انتخاب عکس یک بخش کوچک از ماجرا است. در ادامه متن مورد استفاده برای عکس نیز باید حاوی کلمه کلیدی به صورت مناسب انتخاب شود. در این صورت موتورهای جستجو درک بهترین نسبت به آن پیدا خواهند کرد. نکته بعدی که در تولید محتوای یونیک و سئو شده به آن توجه نمایید، سایز تصاویر است.

کسانی که چک لیست سئو محتوا استفاده می‌کنند، برای این بخش پارامترهای بسیار زیادی را تعریف می‌کنند. به عنوان مثال تصویر سایز مناسب دارد، از حجم مناسبی برخوردار است. آیا این تصویر با متن ارتباط بالایی دارد و می تواند مخاطب را به خود جلب کند و یا خیر. در صورتی که پاسخ آن ها برای تمامی این سوالات مثبت بود، احتمال دریافت نتیجه مثبت به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. در مورد متن جایگزین تصاویر زمان و انرژی  بسیار زیادی صرف کنید. البته در بخش وبلاگ سایت برترآموز نیز یک پست آموزشی ویژه در این مورد به نام « سئو تصاویر، چگونه در جستجوی تصاویر در گوگل رتبه بهتری کسب کنیم » قرار داده شده است.

5.    از هدینگ و زیر هدینگ متعدد استفاده نمایید

زمانی که منابع مرجع آموزش سئو را بررسی می‌کنید به یک نکته بسیار جذاب دست پیدا خواهید کرد. از منظر گوگل محتوایی با ارزش است که از هدینگ 2 و هدینگ 3 استفاده کرده باشد. در صورتی که محتوا طولانی است، استفاده از هدینگ 4 و 5 نیز روی ارزش محتوایی تاثیر گذار است. بر اساس نظرات جان مولر یکی از مهندسین به نام گوگل حتی افراد حرفه‌ای می‌توانند از چند هدینگ 1 به صورت همزمان استفاده کنند. در این صورت آن ها می‌توانند بازدهی کار خود را به صورت ویژه افزایش دهند. در بخش‌های بعدی این موضوع را از جهات مختلف مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

همیشه به این موضوع فکر کنید که در چک لیست سئو محتوا خود یک ساختار مشخص از هدینگ ها بر اساس تعداد کلمه قرار دهید. به عنوان مثال اگر محتوای شما 3 هزار کلمه‌ای است، حتما از 8 هدینگ 2 و 5 هدینگ 3 استفاده نمایید. در این صورت محتوای خود را با یک برنامه ریزی بهتر مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد. از طرفی مخاطب شما نیز خسته نمی‌شود و محتوای شما را به صورت چند لایه مورد نقد و بررسی قرار میدهد. در بخش های بعدی نیز شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با درک دید مخاطب هر هدینگ را تعریف نمایید.

استفاده از هدینگ مناسب در چک لیست محتوا

6.    استفاده از کلمات Bold

یکی از نکاتی که در چک لیست سئو محتوا شاید مورد توجه قرار نمیگیرد، بولد کردن کلمات کلیدی و هدینگ در زمان مناسب است. در برخی افراد هدینگ خود را یک مقدار درشت‌تر قرار میدهند. این موضوع خوب است، اما نباید هدینگ را با تیتر درشت‌تر استفاده کرد. بلکه باید هدینگ را با استفاده از یک فونت مناسب به صورت بولد در متن قرار داد. البته این موضوع یک بخش ساده از کار است. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که کلمات کلیدی مناسب را در یک زمان عالی به صورت بولد مورد استفاده قرار دهید.

 در این صورت گوگل ارزش کلمات کلیدی شما را بهتر درک خواهد کرد و به ان رتبه بهتری نیز میدهد. دقت کنید که کلمات کلیدی خود را چندین بار بولد نکنید. سعی کنید یک کلمه را بیش از دو مرتبه در محتوای خود به صورت بولد استفاده نکنید. بلکه کلمات کلیدی مشابه و مکمل را به صورت موازی استفاده نمایید.

7.    تعریف فراخوان عمل مناسب

اگر با یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای همکاری داشته باشید، اولین و مهمترین چیزی که از شما درخواست می‌کند، پلن درآمد و یا به عبارت دیگر هدف از راه اندازی سایت است. در صورتی که چک لیست سئو محتوای شما شامل چنین نکاتی نیست، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با توجه به ماهیت هر صفحه این موضوع را به جذابترین شکل ممکن برای آن تعریف نمایید. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید که ارزش محتوای شما در بالاترین مرتبه ممکن قرار دارد.

 ما در بخش وبلاگ سایت برترآموز یک پست آموزشی ویژه در مورد « فراخوان عمل چیست » قرار داده‌ایم. اما باید مد نظر داشته باشید که این محتوا زمانی می‌تواند ارزش خود را حفظ کند که به صورت غیر مستقیم از کال تو اکشن استفاده شود. متاسفانه افراد کم تجربه در این حوزه به صورت مستقیم به مخاطب پیشنهاد استفاده از یک موضوع را میدهند که بسیار جذاب نیست.

8.    لینک سازی

در مورد مزایا و فواید لینک سازی در یک محتوا می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. اما نکته بسیار مهم آن زمان و نوع لینک سازی شما است. لینک سازی صرفا با هدف افزایش و بهبود سئو تکنیکال یک سایت انجام نمی‌شود. بلکه در برخی مواقع هدف ما از لینک سازی بهبود شرایط سئو داخلی است. چرا که مخاطب خود را باید مدیریت کنیم و برای آن یک برنامه ریزی جامع و کامل قرار دهیم. سعی کنید لینک سازی با اهمیت خود در ابتدای محتوای انجام دهید و لینک سازی جانبی خود را در انتها مورد نقد و بررسی قرار دهید.

نکته بعدی که در چک لیست سئو محتوا باید لحاظ کنید، عدم وجود لینک سازی پشت سرهم در یک جمله می‌باشد. این کار موجب کاهش کیفیت لینک سازی خواهد شد و به همین دلیل نیز ارزش محتوا کاهش پیدا می‌کند. البته استفاده از لینک سازی خارجی به عنوان منبع نیز روی محتوا تاثیر مثبت دارد که باید با توجه به نظر سئوکار انجام شود. اما انکر تکست و نوع کلمات همیشه توسط سئو کار به تولید کننده محتوا منتقل خواهد شد. او نیز با توجه به نوع متن و همچنین امکانات خود از یک کلمه کلیدی مناسب استفاده می‌کند. حتما لینک سازی به یک صفحه فقط و فقط یک بار انجام شود و از انکر تکست تکراری استفاده نشود.

9.     عدم وجود کلمات و نکات غیر مرتبط

در چک لیست سئو محتوا به خط قرمزها کمتر توجه می‌شود، به همین دلیل است که آن ها به نتیجه جذاب مورد نظر خود به سادگی دست پیدا نمی‌کنند. زمانی که در مورد این موضوع اندکی تحقیق می‌کنید، متوجه خواهید شد بیشتر ضربه را از همین بخش دریافت می‌کنند. چرا که برای محتوای خود ساختار و قاعده مناسبی تعریف نکرده‌اند. همین امر نیز موجب می‌شود که در محتوای خود برای لینک سازی و یا ایجاد کال تو اکشن از نکات و مفاهیم غیر مرتبط استفاده شود.

عدم وجود کلمات و نکات غیر مرتبط

10.  داشتن یک داستان مناسب « روان بودن متن »

یکی از مواردی که در چک لیست سئو محتوا شاید نتوان آن را به درستی تعریف کرد، روان بودن متن است. متن محتوا باید دارای یک آغاز و اوج و یک پایان مناسب باشد. در این صورت شخصی که محتوا را مطالعه می‌کند، لذت می‌برد. درک ریتم و نوع محتوای مورد نیاز خواننده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی محتوای شما ارزشمند است که شما بتوانید آن را برنامه ریزی نمایید و بر اساس آن مخاطبین را به بخش‌های مختلف سایت ارجاع دهید. به همین دلیل است که در هنگام تعریف محتوا روی داستان سرایی متن تاکید فراوانی داریم و در نهایت باید به این موضوع امتیازی داده شود.

سخن پایانی

 در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد چک لیست سئو محتوا صحبت کردیم. در صورتی که بخواهیم این چک لیست را ادامه دهیم، شاید ده ها مورد دیگر بتوان به آن اضافه کرد. اما نکته بسیار مهم در این است که چک لیست سئو محتوا ساده طراحی شود تا محتوا نویس و سئوکار برای آن ارزش قائل شود. در شرایطی که یک چک لیست خیلی طولانی داشته باشید و از طرفی نتوانید آن را مورد نقد و بررسی قرار دهید، این چک لیست هیچ ارزشی نخواهد داشت.

به همین دلیل است که ما مهمترین نکات مربوط به کانتنت مارکتینگ را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. همانطور که میدانید سئو محتوا زمانی برای شما ارزشمند است که ساختار مشخص داشته باشد و بتوان آن را برای دیگر بخش‌ها بسط داد. همواره به یاد داشته باشید که پایه اصلی سئو محتوا است. اگر در این بخش سرمایه گذاری مناسبی نشود و اطلاعات به درستی ثبت نشود، نتیجه به دست آمده آنچنان جذاب و جالب نخواهد بود.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *