هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه بفهمیم سایت ویروسی شده + رفع ویروسی بودن سایت

چگونه بفهمیم سایت ویروسی شده + رفع ویروسی بودن سایت

دسته بندی : ساخت سایت
1402/05/20

شاید فکر کنید که ویروسی شدن یک سایت علائم بسیار خطرناکی دارد و سایت به درستی کار نمی‌کند.

اما باید به شما بگوییم که ویروسی شدن یک سایت مراحلی مختلفی دارد و به مرور زمان به سئو سایت و همچنین ساختار سایت شما آسیب وارد می‌کند. با مطالعه این مقاله به صورت کامل و جامع به ویروسی شدن سایت و آموزش رفع آن آشنا خواهید شد.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در مورد ویروسی شدن یک سایت. در این مقاله قصد داریم به بررسی پاسخ سوال « چگونه بفهمیم سایت ویروسی شده » بپردازیم. در دوره آموزش سئو برترآموز، به صورت ویژه در مورد ویروسی شدن یک سایت و همچنین بهترین راهکار رفع آن با شما عزیزان صحبت کردیم. به دلیل سوالات بسیار زیاد شما عزیزان از واحد پشتیبانی برترآموز، تصمیم گرفتیم که مهمترین نکات آن را در این بخش نیز با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

قبل از هر چیزی به این نکته توجه نمایید که ویروسی شدن یک سایت، مربوط به ویروسی شدن کدهای آن می‌باشد. به همین دلیل در ابیات فنی معمولا منظور از « شل » سایت، همان کدهای سایت است. با توجه به این موضوع هر قسمت از این مقاله که در مورد شل صحبت شد، منظور همان کد‌های سایت می‌باشد. نکته دیگری که در ویروسی شدن سایت‌ باید به آن توجه نمایید، نوع سایت شما می‌باشد. به صورت کلی تفاوتی ندارد که سایت شما یک قالب وردپرسی دارد و یا از یک قالب کد نویسی شده، استفاده می‌شود. نکته بسیار مهم آن در این است که هاست سایت و یا ساختار سایت دچار نفوذ و کرک شده است.

در برخی مواقع افراد کم تجربه فکر می‌کنند که چون سایت آن ها وردپرسی است، سایت آن ها به سادگی ویروسی می‌شود. در صورتی که در آموزش وردپرس برترآموز این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال در بخش‌های بعدی نیز مجدد این موضوع بررسی خواهد شد تا در جریان نکات و پیشگیری‌ های لازم قرار گیرید.

علائم یک سایت ویروسی چیست؟

برای اینکه پاسخ سوال « چگونه بفهمیم سایت ویروسی شده » به شما بدهیم، لازم است که علائم یک سایت ویروسی را به دقت بررسی کنیم. به این موضوع دقت نمایید که سایت ویروسی می‌تواند در برخی مواقع به درستی کار کند. فکر نکنید که اگر یک سایت به صورت کامل با اختلال مواجه شود، به معنی ویروسی بودن آن است. برخی از افراد به نکات  این بخش دقت کافی ندارند و فکر می‌کنند که این اختلالات از سمت وردپرس و یا گوگل می‌باشد. در صورتی که خود سایت اصلی دچار چالش و مشکل می‌باشد. بهتر است که بیش از این شما را معطل نکنیم و به سراغ پاسخ اصلی سوال « چگونه بفهمیم سایت ویروسی شده » برویم.

1.    پخش تبلیغات

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین نشانه‌های یک سایت ویروسی پخش تبلیغات به صورت‌های مختلف می‌‍باشد. در برخی مواقع افراد فکر می‌کنند که این تبلیغات از سمت هاست و یا از سمت گوگل است. به همین دلیل واکنش خاصی نسبت به آن ندارند و آن را پیگیری نمی‌کنند. از طرفی در زمانی نصب برخی از افزونه‌های رایگان به شما این هشدار داده می‌شود که این افزونه حاوی تبلیغات است و افراد به آن توجه ندارند. در صورتی که نه هاست، نه گوگل و نه هیچ افزونه‌ای بدون اجازه از مدیر سایت حق پخش یک تبلیغ را ندارند. اگر سایت خود را بررسی کردید و متوجه شدید که در یک صفحه خاص شما تبلیغاتی نمایش داده می‌شود، باید به سراغ ریشه تبلیغات خود بروید. البته در بخش‌های بعدی به شما آموزش خواهیم داد که چگونه از طریق هاست خود فایل‌های ویروسی را شناسایی نمایید.

در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که گاها سایت شما ویروسی نیست و این تبلیغات به دلیل نصب افزونه‌های رایگان می‌باشد. این که افزونه‌ها تا چه میزان تبلیغات رایگان نمایش می‌دهد، مهم نیست. اما این که این افزونه‌ها تبلیغاتی را نمایش دهد که در روی کیفیت سئو سایت شما تاثیر گذار باشد، نکته بسیار مهمی است و حتما باید آن را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک سایت آموزش فتوشاپ دارید. در صورتی که در سایت شما تبلیغات مربوط به دارک وب و یا تبلیغات مربوط به سایت‌های شرط بندی نمایش داده شود، قدرت سئو سایت شما تخریب خواهد شد.

از همه مهمتر مخاطبین سایت شما نیز به این تبلیغات واکنش نشان می‌دهند و روی قدرت فروش و یا برندینگ سایت تاثیر منفی خواهد داشت. به همین دلیل سعی کنید هر چند وقت یک بار تمامی تبلیغات و تمامی بک لینک‌های تبلیغاتی سایت خود را بررسی کنید. حتی برخی از رقبا با هک کردن یک سایت و نمایش تبلیغات ممنوعه گوگل در آن جایگاه یک سایت را تغییر می‌دهند.

علائم یک سایت ویروسی چیست؟

2.    از بین رفتن تصاویر سایت

در برخی مواقع شل‌ یک سایت ویروسی دچار مشکل می‌شود و به صورت خودکار برخی عکس‌های سایت را از بین می‌برد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که از افزونه‌های غیر مجاز برای واتر مارک زدن روی عکس‌ها استفاده می‌شود. زمانی که عکس‌ محصولات و یا عکس وبلاگ سایت شما دستخوش تغییراتی نامشخص می‌شود، به احتمال زیاد سایت شما ویروسی است. برای حل این چالش نیازی نیست که سایت خود را به صورت کامل پاک کنید و مجدد آن را بالا بیاورید. بلکه لازم است از یک برنامه نویس ماهر برای پیدا کردن باگ سایت استفاده کنید. زمانی که یک سایت ویروسی می‌شود، ما چندین رویکرد  مختلف خواهیم داشت و در برخی مواقع مجبور به حذف سایت بدون از دست رفتن اطلاعات می‌باشیم. البته چگونه انجام این کار را به صورت دقیق در بخش‌های قبلی به شما آموزش خواهیم داد.

3.    تغییر نقشه سایت

همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین بخش‌ها در سئو یک سایت نقشه سایت می‌باشد. معمولا این موضوع به صورت مستقیم روی بودجه خزش سایت شما تاثیر گذار است. زمانی که یک سایت ویروسی می‌شود، معمولا نقشه آن تغییر می‌کند. برخی از صفحات در سایت شما ایجاد می‌شود  و در این صفحات به بک لینک‌های خاص، لینک می‌دهند. این صفحات اعتبار سئو سایت خود را به سایت‌های ضعیف منتقل خواهند کرد. البته معمولا این اتفاق برای سایت‌هایی رخ می‌دهد که در ورودی بسیار بالایی دارند. بر اساس تحقیقات تیم تحقیقاتی برترآموز، معمولا سایت‌هایی که در حوزه آموزش زبان انگلیسی فعالیت می‌کنند، این موضوع را بیش از دیگران تجربه می‌کنند، دلیل آن نیز ورودی بسیار بالا و رقابت سنگین در این حوزه می‌باشد.

4.    کاهش ترافیک و ورودی سایت به صورت قابل توجه

معمولا زمانی که ترافیک ورودی یک سایت کاهش پیدا میکند، آخرین سوالی که به آن توجه می‌کنند، « چگونه بفهمیم سایت ویروسی شده » است! چرا که درک درستی نسبت به این موضوع ندارند. یکی از پارامترهای بسیار مهم برای گوگل امنیت یک سایت می‌باشد. این امنیت از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. حال زمانی که یک سایت دچار نفوذ می‌شود و گوگل با توجه به الگوریتم‌های خاص خود این موضوع را متوجه می‌شود، بودجه خزش سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی این موضوع در مدت زمان کوتاهی رفع نشود، گوگل این سایت را در نتایج جستجوی خود لحاظ نمی‌کند.

البته این وظیفه سئو کار تکنیکال است که برخی از تغییرات عمده جایگاه یک سایت را بررسی کند. البته در ایک زمان ممکن است که  سایت شما ویروسی نشده باشد و ترافیک ورودی سایت شما به شدت کاهش پیدا کند. آن هم زمانی است که گوگل یک آپدیت هسته جدید راه اندازی می‌کند. به همین دلیل است که قبل از ظن ویروسی شدن سایت خود باید آخرین آپدیت‌های گوگل را نیز مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که سایت شما دچار کاهش ترافیک ورودی شد، بهترین کار این است که با ابزارهای امنیتی گوگل به بررسی کدهای سایت خود بپردازید. در این صورت بهتر می‌توانید نظر گوگل را در مورد سایت خود بررسی کنید. البته در برخی موارد نیز هشدارهای گوگل از طریق سرچ کنسول سایت به دست شما خواهد رسید. به عنوان مثال زمانی که شما دچار شکایت DCMA گوگل می‌شوید، علاوه بر دریافت هشدار از سمت گوگل ترافیک ورودی سایت شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع باید از سمت شما مورد بررسی قرار گیرد.

5.    تغییر ناخواسته در محتوای سایت

یکی از مهمترین موضوعاتی که به صورت ویژه باید مورد بررسی قرار گیرد، تغییر در محتوای یک سایت می‌باشد. منظور از محتوای سایت می‌تواند المان‌ها و پارامترهای مختلف در سایت باشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما در صفحه خرید خود یک گزینه سری پارامتر نامشخص مشاده می‌کنید. در این صورت کاربر زمانی که قصد خرید دارد به درستی نمی‌تواند خرید خود را کامل کند. به عنوان مثال اگر کاربر قرار است که با موبایل خود یک خرید خود را تکمیل کند، یک فلش پلیر به درستی در سایت شما کار نمی‌کند و این موضوع روی دید مخاطب تاثیر گذار است و نمی‌تواند دیگر مراحل را تکمیل کند.

البته به این نکته توجه نمایید که تغییر در ساختار و نحوه نمایش محتوای متنی سایت نیز به معنی حمله و کرک شدن سایت است. به همین دلیل است که در زمان بررسی سئو داخلی سایت خود به صورت ویژه محتوای سایت را نیز باید بررسی کنید. در برخی مواقع چند پارامتر کلی مشاهده خواهید کرد که اتفاقا آن ها لینک نیز شده‌اند. در این صورت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید و این موضوع را در کوتاهترین زمان ممکن مورد بررسی قرار دهید. البته برخی توسعه دهندگان وب در این حوزه ابزارهایی دارند که می‌تواند برای شما کمکی باشد.

تغییر ناخواسته در محتوای سایت از علائم ویروسی شدن سایت است

6.    بررسی هشدار مرورگرها

یکی از راه‌‌ها برای پیدا کردن پاسخ سوال « چگونه بفهمیم سایت ویروسی شده »، این است که از مرورگرهای مختلف سایت خود را بررسی کنیم. اولا هر مرورگر معمولا یک سری تنظیمات امنیتی خاص خود را دارد. به همین دلیل می‌تواند دیدگاه متفاوتی در بررسی یک سایت به کار گیرد. معمولا زمانی که یک سایت ویروسی است و یا دچار حملات سایبری می‌شود، مرورگرها به شخص بازدید کننده هشدارهایی مبنی بر امنیت پایین سایت می‌دهند. این موضوع برای شخص بازدید کننده معمولا خطری به دنبال ندارد، اما می‌تواند روی نتایج جستجوی سایت ویروسی معمولا تاثیرات قابل توجه خواهد داشت.

 به همین دلیل است که معمولا پیشنهاد می‌شود سایت خود را با مرورگرهای مختلف بررسی کنید که اگر باگ و یا مشکلی دارد، آن را نیز مشاهده نمایید. دقت کنید که این باگ حتی اگر در یک مرورگر نیز شناسایی شود، شما باید آن را رفع نمایید، در غیر این صورت رتبه سایت شما به مرور دچار تغییر خواهد شد.

7.    ارائه درخواست‌های غیر معقول از سمت فایل های htaccess یا robots.txt

معمولا فایل‌های ویروسی برای اینکه بتوانند به سایت دسترسی داشته باشند، لازم است که از طریق یک فایل اصلی به سایت شما متصل شوند. در صورتی که بخش Login هاست خود را بررسی کردید و درخواست‌های زیادی از سمت htaccess یا robots.txt مشاهده کردید، در این صورت باید آن ها را بررسی کنید. البته در برخی مواقع این درخواست‌ها از طریق ورودی معمولی نیز به سایت شما ارسال می‌شود. در هر صورت شما باید تعداد درخواست‌های ورودی بالا را بررسی نمایید.

8.    تغییرات در فایل های اصلی و دایرکتوری های هاست

یکی از مهمترین نشانه‌های یک سایت ویروسی در این است که فایل‌ها و دایرکتوری‌های اصلی آن دچار تغییر می‌شود. معمولا زمانی فایل منیجر هاست را باز می‌کنید، مشاده می‌کنید که فایل‌های اصلی سایت شما دچار تغییرات بسیار زیادی شده است. از طرفی ممکن است که نام‌های  تکراری زیادی را مشاهده کنید. در این صورت اولین کار شما این است که تمامی این فایل‌ها را مورد بررسی قرار دهید و علت را جویا شوید. البته می‌توانید اطمینان داشته باشید که تمامی فایل‌های شما سالم است.

در فایل منیجر خود فایل‌هایی که پسوند « .php » دارند را به دقت بررسی کنید. معمولا این فایل‌ها حاوی کدهای ویروسی می‌باشند. اگر به نام آن ها نیز دقت کنید، متوجه می‌شوید که این نام‌های غیر عادی حاوی عدد و رقم و علائم اختصاری دارند. در برخی مواقع افراد فکر می‌کنند که آن ها فایل پچ برای افزونه‌های اصلی می‌باشند، در صورتی که این موضوع از اساس اشتباه است. به همین دلیل است که شما باید تمام دقت خود را به کار گیرید و ریشه هر فایل را به درستی بررسی کنید.

چگونه یک سایت ویروسی را درست کنیم؟

برای رفع ویروسی بودن سایت، استراتژی‌های بسیار زیادی وجود دارد. اما در این بخش قصد داریم یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین روش‌های رفع ویروسی بودن سایت را به شما آموزش دهیم. شاید این روش از نظر شما اندکی طولانی باشد، اما مطمئن ترین روش برای از بین بردن فایل‌‎های ویروسی یک سایت است. از طرفی تمامی اطلاعات مهم شما نیز در امان خواهد بود. اما دقت کنید که تمامی مراحل گفته شده در این بخش را به دقت انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است که بازگردانی برخی از اطلاعات برای شما سخت باشد. البته استفاده از بک آپ آفلاین نیز در این مسیر می‌‌تواند برای شما کاربردی باشد.

اولین مرحله بررسی فایل‌های هاست و پاکسازی

در ابتداء وارد هاست سایت خود شوید، سپس وارد پوشه «  public_html » شوید. در صورتی که سایت شما ویروسی باشد، معمولا در این بخش فایل‌های بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد. حال در این بخش تمامی فایل‌های موجود را  انتخاب کنید و سپس پوشه‌های wp_content و wp_config.php و htaccess جدا سازی کنید. هر پوشه‌ دیگر غیر از این چند پوشه را پاک کنید. حال وارد پوشه wp_content شوید، تمامی فایل‌های این بخش را نیز پاک کنید. البته در این بخش نیز چند فایل به نام uploads، thems و plugins را نگه دارید. دقت کنید که در هر بخش ما فایل‌های اصلی را نگه می‌داریم و فایل‎‌های مشکوک را به صورت کامل پاکسازی می‌کنیم.

در بخش بعدی وارد پوشه plugins  شوید، تمام پلاگین‌های رایگان و غیر رایگان خود را یاد داشت کنید. چرا که در مراحل بعدی به این لیست شما نیاز خواهید داشت. در پوشه پلاگین خود هر آنچه که هست را پاک کنید. البته یک پوشه نیز در این بخش نگه می‌داریم و آن هم پوشه uploads می‌باشد. در آخرین مرحله شما باید پوشه wp_config.php را نیز چک کنید. برای این کار روی آن کلیک راست کنید و سپس گزینه Edite را انتخاب نمایید. حال به کدهای آن نگاه کنید. در این بخش نباشد شما یک رشته کد حاصل از عدد و رقم به صورت تکرار را مشاهده کنید. در صورتی که اطلاعات عجیب و غریب در این بخش مشاهده کردید، آن را در پوشه « public_html » پیدا و حذف کنید.

دومین مرحله دانلود وردپرس فارسی

در این مرحله لازم است که روی گزینه Upload کلیک کنید و سپس از طریق سایت وردپرس فارسی، قالب سایت خود را دانلود کنید. دقت کنید که زین پس شما به هیچ وجه نباید فایل مشکوک از منابع ناشناس نصب کنید. برای این منظور از آدرسhttps://fa.wordpress.org/download / استفاده کنید. پس از اینکه فایل به صورت کامل آپلود شد، حال باید وارد پوشه « public_html » شوید و آن را از حالت زیپ خارج کنیم. در این بخش تمامی فایل‌هایی جدید را مجدد به پوشه « public_html » جا به جا کنید. دقت کنید که در این مرحله شما باید از گزینه « move » استفاده نمایید.

در این مرحله دیگر نیاز به نصب فایل وردپرس جدید نیست، بلکه تمامی فایل‌های قبلی با یکدیگر ادغام می‌شوند و یک سایت وردپرسی جدید برای شما خواهند ساخت. به عنوان گام بعدی نیز به پوشه « public_html » بر میگردیم و سپس گزینه « Reload » را انتخاب می‌کنیم. حال باید وارد پوشه wordpress می‌شویم و گزینه Select all را انتخاب می‌کنیم. در گام بعدی روی گزینه Move میزنیم و فایل‌ها را به پوشه « public_html » انتقال می‌دهیم.

دومین مرحله دانلود وردپرس فارسی

سومین مرحله شخصی سازی قالب جدید

در صورتی که وارد سایت خود شوید، احتمالا با یک قالب سفید روبرو خواهید شد. از طریق wp_admin وارد سایت خود شوید. احتمالا از شما در خواست یک به روز رسانی کلی داشته باشد، به او اجازه دهید که به روز رسانی خود را انجام دهد. دقت کنید که اطلاعات ورودی شما تغییر نکرده است و به سادگی می‌توانید با همان اطلاعات قبلی وارد سایت خود شوید. شاید مجدد گزینه « به روز رسانی دیتابیس وردپرس » را مشاهده کنید. اجازه دهید که در انی مرحله نیز به صورت کامل بازیابی اطلاعات سایت شما از سرور مرکزی انجام شود. در این بخش می‌توانید از طریق گزینه پوسته‌ها قالب اصلی خود را نصب نمایید.

به این نکته توجه نمایید که نصب قالب سایت شما فقط و فقط از طریق سایت اصلی آن باشد. در غیر این صورت احتمال ویروسی شدن سایت شما بالا است. زمانی که قالب سایت خود را نصب کردید، به سراغ لیست پلاگین‌های سایت خود بروید. شما باید مجدد تمامی پلاگین‌های سایت خود را روی قالب جدید نیز نصب نمایید. دقت کنید که تمامی این پلاگین‌ها نیز باید از طریق مراجع قانونی و درست نصب شود. در صورتی که قصد دارید، یک پلاگین رایگان نصب کنید، فقط و فقط از سایت منتشر کننده آن نصب نمایید. در غیر این صورت احتمال این که مجدد سایت خود را ویروسی کنید، بسیار زیاد خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع به بررسی پاسخ سوال « چگونه بفهمیم سایت ویروسی شده + رفع ویروسی بودن سایت » پرداختیم. در صورتی که هر بخش از این مقاله برای شما گنگ و یا چالش برانگیز بود، می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید. همکاران ما نیز در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ سوال شما را ثبت خواهند کرد. امروزه افراد بسیار زیادی ویروسی شدن سایت را تجربه می‌کنند، اما نکته مهم آن در این است که چگونه آن ها در کوتاهترین زمان ممکن این مشکل را رفع می‌کنند.

همواره به این موضوع توجه نمایید که نصب پلاگین‌ها رایگان و ارزان قیمت خود، مهمترین دلیل ویروسی شدن انواع سایت‌ها می‌باشد. در صورتی که سایت شما ورودی بسیار بالایی دارد و در صفحات اصلی نیز قرار دارد، ممکن است که سایت شما هک شود، در غیر این صورت احتمال هک شدن سایت شما بسیار کم است. در صورتی که سایت قالب وردپرسی ندارد، شاید اخرین مرحله این مقاله برای شما متغییر باشد. برای این منظور نیز می‌توانید از تیم توسعه دهنده قالب سایت خود بخواهید که تنظیمات جدید و آخرین نسخه به روز را برای شما ارسال کنند.

در نهایت لازم به ذکر ست که ویروسی شدن هاست با ویروسی شدن سایت تفاوت دارد و نباید این دو را یکی دانست. برخی مواقع افراد سرعت پایین هاست و یا مشکلات ارتباط با سرور اصلی را مربوط به ویروسی شدن سایت می‌دانند و اقدامات اشتباهی در این خصوص انجام میدهند. با توجه به این موضوع در مقالات بعدی ویروسی شدن هاست را به صورت مفصل بررسی خواهیم کرد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *