هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه بک لینک های سایت را بررسی کنیم

چگونه بک لینک‌های سایت را بررسی کنیم؟

دسته بندی : سئو
1402/11/14

اگر اندکی با سئو آشنایی داشته باشید، می‌دانید که بررسی بک لینک‌های سایت به اندازه بررسی محتوای سایت مهم است.

در این پست آموزشی قصد داریم به صورت جامع و کامل به پاسخ سوال « چگونه بک لینک های سایت را بررسی کنیم » بپردازیم.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو تکنیکال. این پست آموزشی تنها برش بسیار کوچکی از دوره آموزش سئو برترآموز خواهد بود. امروزه رقابت بر سر جایگاه برتر یک آنلاین شاپ به صورت سالم و ناسالم در حال اوج گرفتن می‌باشد. یکی از بهترین راه هایی که سئوکاران کلاه سیاه از آن برای تخریب سایت حریف استفاده می‌کنند. اضافه کردن بک لینک‌های اسپم به سایت است. به همین دلیل قصد داریم به کمک مشاورین سئو در سایت برترآموز به نقد و بررسی پاسخ سوال « چگونه بک لینک های سایت را بررسی کنیم؟ » بپردازیم. در صورتی که مفاهیم مطرح شده برای شما گنگ و یا چالش برانگیز بود، از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

بک لینک چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم پاسخ سوال « چگونه بک لینک های سایت را بررسی کنیم » را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است که به یک درک واحد از بک لینک برسیم. بک لینک به زبانی ساده یک پل ارتباطی به صفحات مختلف سایت می‌باشد. این پل ارتباطی گاها بین صفحات داخلی سایت شما و بین صفحات سایت شما و صفحات سایت رقبا خواهد بود. بک لینک‌ها تحت عنوان لینک سازی در سئو تکنیکال تعریف می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بک لینک به سادگی می‌توانید از بخش مقالات سایت برترآموز استفاده کنید. در بخش مقالات یک پست آموزشی به نام « سئو تکنیکال چیست؟ نکات تجربی سئو تکنیکال + موارد اصلی » وجود خواهد داشت که پاسخ تمامی سوالات شما می‌باشد. بک لینک‌ها برای سئو یک سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل چه در سئو تکنیکال و چه در بخش تحلیل رقبا، بررسی بک لینک‌ها در اولویت است. دقت کنید که بک لینک‌ها در سه نوع وجود دارد. که در ادامه هر یک را مورد بررسی قرار می دهیم.

·                بک لینک‌های فالو

در این مدل بک لینک معمولا موتورهای جستجو می‌توانند بین صفحات مختلف سایت شما جا به جا شوند و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند. این مدل بک لینک برای موتورهای جستجو و همچنین سئو سایت شما اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که به بررسی پاسخ سوال « چگونه بک لینک های سایت را بررسی کنیم؟ » در مورد این سبک بک لینک نکات بسیار زیادی را مطرح خواهیم کرد.

·                بک لینک‌های نوفالو

این مدل از بک لینک‌ها معمولا برای موتورهای جستجو جذابیتی خاصی ندارد. چرا که نمی‌توانند به صفحه هدف منتقل شوند و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند. استفاده از بک لینک‌های نوفالو معمولا برای مباحت کانتنت مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد و در سئو نیز جایگاه قابل قبولی دارد.

بک لینک‌های نوفالو

 

·                بک لینک‌های طبیعی « ارگانیک »

زمانی که سایت شما معتبر می‌شود و جایگاه مناسبی به دست می‌آورد، دیگر سایت‌ها برای کسب اعتبار به سایت شما لینک میدهند. در این صورت گوگل نیز اعتبار سایت شما را به صورت ویژه افزایش میدهد. چرا که شما در سایت خود مباحثی را مطرح می‌کنید که ارزش محتوایی بسیار بالایی دارد. دقت کنید که در سئو منفی  از این روش برای افزایش نرخ اسپم اسکور سایت استفاده می‌کنند. در بخش مقالات یک مقاله ویژه تحت عنوان « مهمترین راهکار های مقابله با سئو منفی چیست؟ ( ویژه سال 2024 ) » نیز قرار دادیم که می‌تواند برای شما بسیار جذاب و کاربردی باشد.

·                بک لینک‌های مصنوعی

بک لینک‌های مصنوعی به دسته ای بک لینک‌ها گفته می‌شود که با هماهنگی صاحب سایت ایجاد می‌شوند. از نظر گوگل خرید و فروش بک لینک اشتباه است و در صورت کشف این موضوع بک لینک را بی اثر خواهد کرد. حتی در برخی مواقع ممکن است به خاطر بک لینک‌های مصنوعی رتبه شما را کاهش دهد. در صورتی که قصد دارید از این سبک برای رشد سئو سایت خود استفاده کنید، حتما از صفحه « آموزش رپورتاژ آگهی صفر تا صد » دیدن نمایید.

با استفاده از چه ابزار و افزونه‌هایی  بک لینک‌های یک سایت را بررسی کنیم؟

همانطور که در بخش‌های قبلی متوجه شدید، بررسی بک لینک‌های یک سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای استفاده از این موضوع باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که به صحیح‌ترین شکل ممکن بک لینک‌های یک سایت را بررسی نمایید. در ادامه چند ابزار برای بررسی بهتر به شما معرفی خواهیم کرد. هر یک از این ابزارها کمک بسیار بزرگی برای شما خواهد بود.

·                Majestic

اگر با یک سئوکار خبره و با تجربه سوال « چگونه بک لینک های سایت را بررسی کنیم؟ » را مطرح نمایید، قطعا اولین ابزاری که به شما معرفی خواهد کرد، Majestic خواهد بود. این ابزار در دو نسخه رایگان و پولی وجود دارد و می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی به شما منتقل سازد. در نسخه رایگان این صفحه اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند بک لینک‌های سایت شما را با دقت مناسبی بررسی کند. اما در نسخه پرمیوم این ابزار می‌توانید دقت بسیار بالایی داشته باشید و بک لینک‌های سایت خود را از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهید.

در دو نسخه این ابزار می‌توانید بک لینک‌های مخرب سایت خود را به دقت مورد نقد و بررسی قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است که بازدهی شما به صورت ویژه کاهش پیدا کنید و تمامی زحمات شما در حوزه سئو از بین برود. یکی از نکات بسیار جالب Majestic در این است که کیفیت بک لینک‌ها را نیز می توانید بررسی کنید. این ابزار معیارهای متفاوتی در اختیار شما قرار خواهد داد که بک لینک‌های یک سایت را به دقت بسیار بالا تحلیل نمایید.

·                MozBar

همیشه لازم نیست که از ابزارهای سنگین برای بررسی بک لینک‌های سئو سایت خود استفاده کنید. خوشبختانه در مرورگر کروم، شما می‌توانید با استفاده از افزونه MozBar تمامی بک لینک‌های سایت خود و سایت رقیب را بررسی نمایید. البته این افزونه روی مرورگر فایر فاکس نیز قابل استفاده است. این افزونه در کنار بررسی بک لینک‌های یک سایت، اطلاعات جانبی بسیار زیادی نیز خواهد داد. اگر یک سئوکار خارجی با تجربه باشید، می‌دانید که اطلاعات افزونه MozBar کیفیت دقت و کیفیت بسیار بالایی دارد و همین امر نیز موجب شده است که افزونه محبوب سئوکاران باشد.

·                Search Console

سئوکاران قدیمی با تجربه علاوه بر استفاده از ابزارهای عمومی به سراغ ابزارهای تخصصی نیز خواهند رفت. آن ها می‌دانند که سرچ کنسول یک سایت مرکز استراتژیک و مهمی است. چرا که لیست کامل بک لینک‌ها را دریافت می‌کنند و به کمک آن یک تحلیل جامع انجام میدهند. دقت کنید که سرچ کنسول سایت بالاترین دقت و بهترین دسترسی برای بررسی بک لینک‌های سایت خودتان را میدهد. اما زمانی که قرار است که بک لینک‌های سایت رقبا را بررسی کنید، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

به این نکته توجه نمایید که بک لینک‌های سایت زمانی برای شما ارزشمند خواهد بود که دانش استفاده از آن را فرا گیرید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به بخش وبلاگ برترآموز مراجعه کنید و چندین و چند مقاله در این رابطه مطالعه نمایید. در این صورت می‌توانید یک نتیجه عالی به دست آورید. از طرفی اطلاعات خروجی مکملی که از طریق سرچ کنسول سایت به دست شما میرسد نیز حائز اهمیت خواهد بود و می‌تواند سرعت تصمیم گیری در خصوص بک لینک‌های سایت را افزایش دهد.

گوگل سرچ کنسول

·                SEOquake

یکی از افزونه‌های رایگان مورد توجه سئوکاران تکنیکال و سئوکاران خارجی، SEOquake میباشد. این ابزار به دلیل خدمات رایگان و همچنین دقت بسیار بالای خود توانست در مدت زمان کوتاهی، تعداد قابل توجه از طرفداران را به خود جلب کند. اگر به دنبال یک ابزار جذاب برای بررسی دقیق بک لینک‌های سایت خود می‌باشید، SEOquake گزینه مناسبی خواهد بود، به شرطی که توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های آن را نیز به دست آورید. این افزونه رایگان اطلاعات بنیادین بسیار زیادی در مورد بک لینک‌ها، رتبه سایت، دامین آتوریتی، اعتبار این سایت در ابزارهای دیگر سئو و … خواهد داد. گستردگی این اطلاعات نباید در تحلیل بک لینک‌های سایت هدف اختلالی ایجاد کند.

یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب افزونه SEOquake در پیشنهاد بک لینک‌های مناسب سایت شما است. این افزونه به شما کمک خواهد کرد که بهترین بک لینک‌های مناسب سایت خود را پیدا کنید و در صورت امکان یک لینک سازی مناسب انجام دهید. البته لینک سازی رفت و برگشتی مورد توجه گوگل نخواهد بود و همین امر موجب می‌شود که سایت شما بازدهی خود را از دست دهد.

·                SEMrush

در صورتی که از یک سئو کار سایت انگلیسی زبان پاسخ سوال « چگونه بک لینک های سایت را بررسی کنیم؟ » بپرسید، به شما فقط و فقط یک ابزار معرفی خواهد کرد و آن هم SEMrush خواهد بود. این ابزار در دو نسخه رایگان و پرمیوم قابل دسترسی است. البته امکانات آن محدود به سئو نیست و شما به سادگی می‌توانید با استفاده از آن دیجیتال مارکتینگ سایت خود را انجام دهید. چرا که علاوه بر تحلیل بک لینک‌های یک سایت، کلمات کلیدی و همچنین سختی آن را مشخص خواهید کرد. از دیگر ویژگی‌های بسیار جذاب SEMrush می‌توان به دقت بسیار بالا در تحلیل رقبای یک سایت اشاره کرد. برخلاف برخی از ابزارهای تحلیل بک لینک که فقط برای سایت خودتان کاربرد دارد، این سایت امکان استفاده روی سایت رقیب را نیز دارا می باشد.

اما نکته منفی آن پرمیوم بودن و هزینه بالای استفاده از آن می‌باشد. با این حال اگر یک سایت ارزشمند و با رقابت بالا دارید، باید از SEMrush استفاده کنید. چرا که تنظیم تقویم محتوایی و همچنین خوانایی محتوا بدون کمک آن کار بسیار سختی خواهد بود. رابط کاربری این ابزار اندکی پیچیده است، اما نگران باشید، با اندکی زمان به سادگی می‌توانید تمامی بخش‌های آن را فرا گیرید. این سایت به شما کمک خواهد کرد که ترافیک سایت خود را افزایش دهید و از طرفی سوشال سیگنال هدفمند ایجاد کنید.

·                Ahrefs

زمانی که در منابع انگلیسی زبان و رفرنس به دنبال پیدا کردن پاسخ سوال « چگونه بک لینک‌های سایت خود را بررسی کنیم » بودیم به یک اصطلاح بسیار جالب برخوردیم و آن هم غول تحلیل بک لینک بود. گویا این ابزار به صورت تخصصی برای تحلیل بک لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که سئوکاران نوین و با دانش فنی بالا از Ahrefs برای تحلیل رقبا استفاده می‌کنند. این ابزار برای سئو کاران تکنیکال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. چرا که علاوه بر تحلیل بک لینک‌های سایت به آن ها مدیریت بک لینک‌های مخرب یک سایت به صورت گروهی را میدهد. کاری که دیگران در مدت زمان طولانی انجام میدهند، این سایت در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام خواهد داد.

زمانی که از Ahrefs استفاده می‌کنید، دیگر نیاز به استفاده از دیگر ابزارهای تحلیل بک لینک و یا کلمات کلیدی نخواهید داشت. چرا که این ابزار به شما کمک می کند یک برنامه ریزی دقیق برای بخش سئو تکنیکال و سئو داخلی سایت خود انجام دهید. البته این ابزارها در حال به روز رسانی بوده و امکانات بسیار جدیدی نیز به خود اضافه کرده است. امکاناتی نظیر گزارش نرخ خزش سایت و یا بررسی محتوای سایت به صورت چند لایه و تحلیلی. دقت کنید که این ابزار رایگان نیست، اما برای مقابله با سئو منفی ویژه سایت‌های رقیب امری حیاتی است.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه به نقد و بررسی پاسخ سوال « چگونه بک لینک های سایت را بررسی کنیم؟ » پرداختیم. در صورتی که شما از یک ابزار اختصاصی برای تحلیل و بررسی بک لینک‌های سایت خود و سایت رقبا استفاده می‌کنید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در پایان لازم است که یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده در این پست آموزشی خدمت شما عزیزان مطرح نماییم. بررسی بک لینک‌های سایت خود و سایت رقیب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود، انکر تکست مورد استفاده برای آن است. برخی مواقع لینک سازی شما بسیار جذاب است، اما از انکر تکست مناسب برای آن استفاده نمی‌کنید. در این صورت بازدهی لینک سازی شما کاهش پیدا خواهد کرد. همواره در زمان بررسی بک لینک‌های سایت به نوع لینک سازی خود نیز توجه کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *