هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت برای پلتفرم‌های مختلف

چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت

دسته بندی : سئو - کسب و کار آنلاین
1402/07/07

امروزه سوال کسب و کارهای بسیار زیادی در حوزه آنلاین « چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت» می‌باشد.

با مطالعه این مقاله می‌توانید مهمترین تکنیک‌های نوشتن محتوای جذاب و مخاطب پسند را بررسی کنید.

سلام بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه کانتنت مارکتینگ. در گذشته افراد از تولید محتوا برای وبلاگ و یا سایت‌های فروشگاهی محدود استفاده می‌نمودند. اما امروزه شرایط کاملا متفاوت می‌باشد و نیاز افراد نیز متفاوت خواهد بود. برخی از افراد برای تولید محتوا شبکه‌های مجازی نیاز به استراتژی خواهند داشت. از طرف دیگر برخی از سئوکاران نیز برای سایت خود نیاز به محتوا دارند. این محتوا ممکن است در بستر های مختلف استفاده شود و چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت برای هر گروهی لازم و ضروری می‌باشد. با این حال در بخش‌های بعدی این موضوع را به صورت کاملا تخصصی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قبل از بررسی چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت برای فضاهای مختلف، به این نکته توجه نمایید که درک مخاطبین هر بخش بسیار مهم می‌باشد. به عنوان مثال کسانی که در حوزه اینستاگرام به دنبال آموزش سئو می‌باشند، قطعا متن‌های طولانی را مورد بررسی قرار نمی‌دهند. برای آن ها باید یک متن کاملا خلاصه و محدود استفاده شود. اما اگر از همین سبک محتوا برای سایت‌های « آموزش سئو » استفاده شود، نتیجه کاملا برعکس خواهد بود. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک استراتژی کاملا مشخص، در گام اول مخاطبین خود را بشناسید و سپس برای آن ها اقدام به تولید محتوا کنید.

دقت کنید که منظور ما بررسی پرسونای مشتریان نیست و قرار است که به صورت کلی رفتار گروهی آن ها را مورد تحلیل قرار دهید. به عنوان مثال اگر شما بخواهید برای «آموزش وردپرس» در فضای یوتیوب اقدام به تولید محتوا کنید، مجدد شرایط و نیاز مخاطبین شما کاملا متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که قبل از بررسی چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت باید نوع محتوا و نیاز مخاطب را مشخص کنید  و سپس برای آن برنامه ریزی کنید.

مراحل خلق محتوای با کیفیت با توجه به اصول کانتنت مارکتینگ

امروزه خلق محتوا با توجه به اصول کانتنت مارکتینگ در ایران یک پدیده کاملا تجربی می‌باشد. چرا که ساختار محتوای مورد استفاده در ایران با کشورهای دیگر اندکی متفاوت است. زمانی که شما به عنوان یک متخصص کانتنت به کارفرما در مورد اصول محتوا نویسی و همچنین بازاریابی محتوا اطلاعات می‌دهد، معمولا کارفرما به سادگی آن را قبول نمی‌کند. به همین دلیل بسیار مهم است که محتوایی نگارش شود که از چند نظر مورد تایید باشد. اولین و مهمترین بخش مخاطبین شما می‌باشند. زمانی که محتوای شما به صورت کاربردی برای مخاطبین نوشته شود، با هر لحن و نگارشی توسط مخاطب تایید می‌شود.

به همین دلیل است که به عنوان یک متخصص کانتنت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک استراتژی بسیار جذاب و کاربردی در مورد این موضوع تصمیم گیری کنید و به یک جمع بندی مشخص دست پیدا کنید. تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از یک ساختار مشخص و منظم علاوه بر کسب نظر مخاطبین خود موتورهای جستجو پلتفرم مورد نظر خود را نیز راضی کنید. به عنوان مثال اگر قرار است که تولید محتوای شما برای سایت، یوتیوب، اینستاگرام و … باشد، باید تمامی اصول آن مورد بررسی قرار گیرد.

 در گام بعدی تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از یک استراتژی کاملا مشخص و کاربردی آخرین تاییده را از سمت کارفرمای خود به دست آورید. دقت کنید که هنر شما به عنوان یک متخصص کانتنت مارکتینگ در این است که محتوایی را منتشر کنید که نظر هر سه گروه را به دست آورد. در این صورت می‌توان گفت که بازدهی محتوای شما به صورت قابل توجه بالا خواهد بود. از طرفی فرآیند رشد در حوزه کانتنت به صورت نمائی می‌باشد. معمولا قدرت و سرعت نتیجه گرفتن با توجه به پلتفرمی که قرار است در آن فعالیت کنید، مشخص خواهد شد و نه میزان تبلیغات و یا انتظار غیر قابل دسترس شخصی کارفرما.

مراحل خلق محتوای با کیفیت با توجه به اصول کانتنت مارکتینگ

1.    ایده پردازی قوی انجام دهید

اگر شما به عنوان یک فرد متخصص به دنبال چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت می‌باشید، بسیار مهم است که ایده پردازی جذابی انجام دهید. در صورتی که بتوانید این بخش را به درستی انجام دهید، به جرات می‌توان گفت که نتیجه گرفتن برای شما کار سختی نخواهد بود. فرض کنید که کارفرما از شما در مورد یک موضوع خاص و ویژه محتوا می‌خواهد. اگر شما یک متخصص کانتنت می‌باشید، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا دیتای موجود در سطح وب را بررسی کنید. اما قرار نیست که آن را با زبانی دیگر مورد استفاده قرار دهید. چرا که در این صورت ارزش محتوای شما بسیار کم و همچنین بی‌کیفیت می‌باشد. بلکه قرار است که این نوع محتوا را به عنوان محتوای پایه خود مورد بررسی قرار دهید.

حال با استفاده از استراتژی‌های متفاوتی که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد، تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از یک استراتژی کاملا مشخص برای آن ها ایده پردازی کنید. هدف ما از ایده پردازی در این است که با توجه به موضوع کارفرما، کلمه کلیدی مورد نظر متخصص سئو و همچنین اطلاعات موجود در مورد ایده پردازی انجام شود و به یک ساختار جدید دست پیدا کنیم. البته به این موضوع توجه نمایید که این محتوای جدید باید به نحوی مورد استفاده قرار گیرد که نظر تمامی افراد به خوبی به خود جلب کند. در این صورت میتوان گفت که این محتوا کاربردی است و یا خیر.

حال اگر شما در مورد ایده پردازی اولیه و همچنین مراحل اولیه آن اطلاعات کافی ندارید، در این صورت می‌توانید با استفاده از مقالات موجود در بخش وبلاگ برترآموز به یک ساختار کلی دست پیدا کنید. به عنوان مثال مقاله « ایده پردازی برای تولید محتوا با چاشنی بازاریابی محتوا » می‌تواند یک مسیر بسیار عالی برای شروع باشد و شما نیز می‌توانید با استفاده از همین استراتژی به یک ساختار بسیار جذاب و کاربردی دست پیدا کنید. البته دقت کنید که هدف شما از ایده پردازی خلق موضوع جدید نیست، بلکه هدف شما خلق یک ساختار جدید برای این موضوع می‌باشد.

2.    به صورت تخصصی در مورد مخاطبین حوزه مورد نظر خود تحقیق کنید

زمانی که صحبت از چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت میشود، یکی از مهمترین نکاتی که افراد به آن توجه ندارند، بررسی مخاطبین است. شما باید در چند سطح مخاطبین کسب و کار خود را مورد بررسی قرار دهید. اولین مرتبه‌ای که شما باید مخاطبین کسب و کار خود را مورد بررسی قرار دهید، مخاطبین عمومی پلتفرم مرکزی شما می‌باشد. رسانه‌ای که در آن تولید محتوا انجام می‌دهید بیشتر چه گروهی مخاطبین آن می‌باشند. زمانی که این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، حال وظیفه شما است که تمام تلاش خود را به کار گیرید و با استفاده از یک استراتژی مناسب به بررسی مخاطبین محتوای خود بپردازید.

زمانی که قرار است که در مورد « آموزش فتوشاپ » ویژه یک سایت تولید محتوا کنید، تحقیق در مورد مخاطبین با یک روش انجام می‌شود. اما زمانی که قرار است تولید محتوای شما برای پلتفرم اینستاگرام باشد، روش تحقیق شما کاملا متفاوت خواهد شد. نکته بسیار مهمی که شما باید مد نظر قرار دهید، این است که مدل ارتباطات خود را متفاوت قرار دهید. در گام اول پرسونای مشتریان حوزه کاری خود را بررسی کنید. سپس به بررسی رقبای اصلی خود در این حوزه بپردازید و هدف در این است که مخاطبین آن ها را نیز در مورد بررسی قرار دهید. در گام بعد بررسی کنید که رقبای شما با چه استراتژی و چه سطح فکری برای مخاطبین خود تولید محتوا می‌کنند و در چه جایگاهی نیز قرار دارند.

زمانی که مخاطبین را به صورت تقریبی شناختید، زمان آن رسیده است که با چند نفر از مخاطبین این حوزه ارتباط برقرار کنید مشکلات آن ها در بررسی مقالات این حوزه را بپرسید. شاید به نظر شما این موضوع زمان‌بر باشد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که شما یکبار این کار را انجام می‌دهید. این اطلاعات برای شما بسیار ارزشمند می‌باشد و هر زمان که بخواهید به چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت در این حوزه فکر کنید، مسیر شما کاملا مشخص است. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا بعد از شناخت مخاطبین خود اقدام به تولید محتوا نمایید.

3.    به دنبال بررسی نکات روانشناسی فروش باشید

زمانی که یک محتوا نوشته می‌شود، معمولا اهداف بسیار متفاوتی برای آن تعریف می‌شود. در برخی مواقع افراد به دنبال تعریف یک استراتژی مشخص برای فروش بیشتر می‌باشند. هر چند ممکن است که شخص دیگر به دنبال برندینگ خود باشد و تولید محتوا را صرفا یک ابزار موقت بداند. در قدم بعدی زمانی که افراد به دنبال تولید محتوای چند لایه می‌باشند، فروش، برندینگ و همچنین رهبری کسب و کار خود را دنبال می‌کنند. اما نکته بسیار مهم در این است که هر یک از این نکات چگونه به مخاطب منتقل شود که احساس بدی پیدا نکند. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد « آموزش زبان انگلیسی » تولید محتوا کنید و به صورت مستمر به خوب بودن خود اشاره کنید، نتیجه نهایی آنچنان جذاب نخواهد بود.

چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت زمانی برای شما آشکار خواهد شد که شما تمامی این موارد را به صورت کاملا برنامه ریزی شده آموزش ببیند. اگر شما بخواهید که این موضوع را به صورت لایه به لایه مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که تمامی کسب و کارهای موفق نیز مهمترین مفاهیم خود را به صورت غیر مستقیم در ذهن مخاطب قرار می‌دهد. اما نکته بعدی که باید به صورت جدی مورد توجه قرار دهید، این است که محتوا به هدف رضایت مشتری و آگاه سازی او نوشته شود و نه فروش بیشتر.

زمانی که تولید کننده محتوا، هدف خود را از تولید محتوا فروش قرار می‌دهد، به صورت ناخودآگاه ذهن او محصول و یا خدمات مورد نظرش را بزرگتر جلوه می‌دهد. این موضوع نیز به صورت کاملا ملموس برای مخاطب قابل درک خواهد بود. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک استراتژی کاملا مشخص متن مورد نظر خود را اولا برای مشتری بنویسید و سپس برای رضایت کارفرما آن را شخصی سازی کنید. در این صورت اطمینان خواهید داشت که مخاطب بعد از خواندن متن شما به این نتیجه خواهد رسید که خرید از شما بهترین انتخاب او است. هدف ما از بررسی چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت دقیقا همین گزینه خواهد بود.

به دنبال بررسی نکات روانشناسی فروش باشید

4.    بررسی روان بودن و یک دست بودن متن

زمانی که قرار است محتوای شما با استراتژی‌های مشخص و همچنین برنامه ریزی پایدار به یک ساختار جذاب دست پیدا کند، مدیریت آن بسیار مهم خواهد بود. بعد از اینکه متن نوشته شد، به انتشار آن فکر نکنید، بلکه به بازبینی آن بپردازید. متن خود را یکبار مطالعه کنید و بررسی کنید که آیا این متن جذاب است و یا خیر. اما نکته بسیار مهم آن در این است که نسبت به متن خود احساسی برخورد نکنید. در برخی مواقع نویسنده چون زمان زیادی برای تولید محتوا صرف کرده است، نسبت به متن خود دیدگاه درستی ندارد. در این صورت شما می‌توانید برای جلوگیری از انواع «Biases / سوء گیری ذهنی» روی کمک دیگران حساب کنید، متن شما با کیفیت بهتری بازبینی می‌شود.

دقت کنید که هدف ما از بازبینی متن در این است که نوع نگارش برای مخاطب یک حالت روان و همچنین یکپارچه به خود گیرد. در این صورت متن برای مخاطب نیز بسیار جذاب خواهد بود. زمانی یک متن برای مخاطب جذاب است که پایان متن برای او شوکه کننده باشد. منظور ما در این است که فرد متوجه گذشت زمان نشود. و هر لحظه بررسی کنید که چه مقدار زمان برای به پیدا کردن پاسخ سوال خود صرف کرده است. در این صورت می‌توان به این نکته دست پیدا کرد که متن در بهترین حال نگارش شده است. نکته بعدی که در بررسی روان بودن متن باید مد نظر قرار دهید، استفاده از علائم نگارشی مناسب می‌باشد. زمانی که یک متن مورد بررسی قرار می‌گیرد هر یک از علائم نگارشی برای انتقال مفاهیم به مخاطب بسیار مهم است.

نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، در این است که آیا متن شما از نظر تجاری نیز بهینه سازی شده است و یا خیر. تمام تلاش فرد به عنوان یک متخصص کانتنت مارکتینگ در این است که محتوا برای فرد حالت یک دست و جذاب به خود گیرد و خواننده به هیچ وجه متوجه زمان نشود. البته پارامترهای دیگری نیز در بررسی چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت مهم است که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

5.    به آپدیت و به روز رسانی محتوای اصلی خود فکر کنید

یکی از مهمترین موضوعاتی که شما به عنوان یک فرد متخصص می‌توانید آن را مورد بررسی قرار دهید، بررسی بازخورد مربوط به متن می‌باشد. برای بررسی چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت، باید بازخوردهای مربوط به متن را به صورت مستمر دنبال کنید و برای آپدیت آن برنامه ریزی نمایید. نکته بسیار مهم در بررسی بازخوردهای ثبت شده از سمت مخاطبین بررسی صحت موضوعات مطرح شده می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است که مخاطب یک نظر و بازخورد غیر منطقی ثبت کرده باشد. در این صورت شما به عنوان یک فرد متخصص باید آن را برای آپدیت‌های بعدی خود لحاظ کنید. البته منظور ما این است که موضوعات را به صورت مناسبی برای آن ها شرح دهید تا رفع ابهام شود.

البته یک حالت دیگر نیز برای این موضوع وجود دارد و آن هم ثبت بازخورد صحیح و با کیفیت می‌باشد. در این صورت شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از دانش خود و همچنین نیاز مخاطبین یک آپدیت جدید برای محتوای خود لحاظ کنید. دقت کنید که امروزه اگر آپدیت محتوایی نداشته باشید، مخاطبین شما به متن شما اطمینان کافی نخواهند داشت. به همین دلیل لازم است که آپدیت محتوایی خود را به صورت مناسب برای آن ها برنامه ریزی نمایید. نکته بعدی که در بررسی این موضوع باید لحاظ کنید، آپدیت ویژه شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

در آپدیت محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان متن قبلی را تغییر داد و مجدد برخی از نکات را برای مخاطبین لحاظ کرد. اما می‌توان با یک استراتژی مناسب برای مخاطب ایده پردازی کرد و یک سری محتوای جدید خلق نمود. در آپدیت محتوای شبکه های اجتماعی باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا محتوای خود را به صورت ساختار یافته و سریالی منتشر کنید. در این صورت مخاطبین شما برای استفاده از محتوا یک مسیر جذاب خواهد داشت. به همین دلیل است که در این مقاله بررسی چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت از جوانب مختلف می‌باشد.

به آپدیت و به روز رسانی محتوای اصلی خود فکر کنید

استفاده از روش های ترفیع محتوا در سایت به چه صورت است؟

افراد معمولا در مورد چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت تحقیقات بسیار زیادی انجام می‌دهند و این تحقیقات نیز گاها برای آن ها موثر واقع می‌شود. اما زمانی که گذشته یک سایت را مورد بررسی قرار می‌دهید، متوجه خواهید شد که مشکلات بسیار زیادی دارد و این موضوع نیز می‌تواند روی کیفیت و همچنین ساختار سایت تاثیر منفی بگذارد. نکته بسیار مهمی که شما به عنوان یک تولید کننده محتوا باید مد نظر قرار دهید. چگونگی اصلاح و استفاده از روش های ترفیع محتوا به صورت منطقی می‌باشد.

 برخی از سئوکاران کم تجربه برای ترفیع محتوا صرفا از تبلیغات استفاده می‌کنند که این موضوع از نظر ما به صورت کامل مردود می‌باشد. چرا که یک ساختار محتوایی شکننده نرخ تبدیل شما را روی عدد مناسب نگه نخواهد داشت. از طرفی زمانی که شما با یک استراتژی نامناسب به رشد سایت خود کمک می‌کنید. این رشد به هیچ وجه پایدار نخواهد بود و نتایج جذابی را نیز به دنبال ندارد. نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، استفاده از روش های ترفیع محتوا به صورت بازنویسی و آپدیت می‌باشد. زمانی که شما با چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت آشنا شدید. حال زمان آن رسیده است که با نکات این مقاله آن ها را نیز به روز رسانی کنید.

اگر شما بخواهید تمامی بخش‌های محتوای بی کیفیت را پاک کنید و یا مورد استفاده قرار ندهید، در این صورت اشتباه بزرگی انجام داده‌اید. اما اگر بخواهید بخشی از این محتوا را به صورت کامل بازنویسی کنید، شاید بتوان گفت که انتخاب شما منطقی است. البته در برخی از مواقع سئوکاران محتوای خود را به صورت ریدایرکت مورد استفاده قرار میدهند و از چرخه به نوعی خارج می‌کنند. این استراتژی نیز گاها اشتباه است. اگر شما بخواهید بخش زیادی از صفحات سایت خود را به یک بخش دیگر منتقل کنید و داخل سایت شما محتوای با کیفیت وجود نداشته ‌باشد، اشتباه بزرگی انجام‌ داده‌اید. اما اگر با استفاده از بازخوردها و همچنین دانش خود آن ها را به روز رسانی کنید، بهترین استراتژی را به کار گرفته‌اید.

سخن پایانی

در این بخش به صورت ویژه در مورد، چگونگی تولید محتوای اثرگذار و با کیفیت صحبت کردیم. در صورتی که نکات موجود در این مقاله برای شما گنگ و یا نامفهوم بود، به سادگی می‌توانید از طریق کامنت‌های این بخش با ما در میان بگذارید.  همکاران ما نیز در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد. در پایان لازم است به موضوع قیمت گذاری در روی محتوای اصولی بر اساس کانتنت مارکتینگ نیز نیم نگاهی بیندازیم. زمانی که کارفرما بخواهد محتوای تخصصی و همچنین محتوای بازنویسی شده را تهیه کند. باید به هزینه و زمان صرف شده‌ برای آن نیز توجه کند.

زمانی که بازنویسی محتوای 2000 کلمه‌ای 40 دقیقه زمان نیاز دارد و یک محتوای 2000 کلمه‌ای بر اساس اصول کانتنت 3 تا 5 ساعت زمان دارد. در قیمت گذاری باید این موضوع مد نظر قرار داده‌ شود. در غیر این صورت نمی‌توان آن را یک محتوای با ارزش و اصولی دانست. یک محتوای حرفه‌ای ارزش خود را در کوتاه مدت و بلند مدت به کارفرما ثابت خواهد کرد. اما تا زمانی که فرد روی این موضوع سرمایه گذاری انجام ندهد، نمی‌تواند از مزایای محتوای حرفه‌ای نیز بهره‌مند شود.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهدی

    درود