افزایش تعامل با مشتری

7 راهکار موثر برای افزایش تعامل با مشتری

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1400/08/09

افزایش تعامل با مشتری یکی از مهمترین نکاتی است که میتواند باعث افزایش فروش و درامد شما در هر نوع کسب و کاری شود، در این مطلب تصمیم دارم که در رابطه با 7 راهکار مهم و کاربردی برای افزایش تعامل با مشتری با شما صحبت کنم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهم.

در ادامه در رابطه با این مطالب صحبت خواهم کرد :

  • تعامل با مشتری چیست؟
  • دلیل اهمیت تعامل با مشتری
  • راهکارهای تعامل با مشتری

تعامل با مشتری چیست؟

تعامل با مشتری به مجموعه‌ای از تعاملات و ارتباطات بین یک برند و مشتریان آن برند گفته می‌شود که داشتن یک رابطه مستمر این تعامل را تقویت می کند.

در حالت ایده آل این تعاملات در پلتفرم‌های مختلف انجام می‌شود و در برخی از برندها از طریق ایمیل در برخی دیگر از طریق وب سایت و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی و در برخی دیگر در حین خرید انجام می شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام تعامل با مشتری باید به آن توجه داشته باشید این است که، تعامل با مشتری به این معنا نیست که به طور مرتب و آزاردهنده‌ای با مشتریان خود درگیر شوید و با آنها ارتباط بگیرید این رفتار در بازاریابی می تواند برای برند شما تاثیر منفی بسیار زیادی داشته باشد، در عوض سعی کنید بر روی نقاط تماس کمتر اما معنادار تر تمرکز کنید، در واقع با ارتباط کمتر اما، با ایجاد اعتماد سازی و حفظ روابط بلند مدت با مشتری می توانید یک تعامل عالی و طولانی داشته باشید.

دلیل اهمیت تعامل با مشتری

این نکته را مد نظر داشته باشید که تعامل با مشتری برای تشویق کردن مشتریان نسبت به خرید های تکراری بسیار مهم است. بله متوجه شده‌اید خرید های تکراری!

منظور این است که، این که شما بخواهید یک مشتری جدید برای برند و کسب و کار خود جذب کنید، به مراتب کار بسیار سخت‌تری نسبت به حفظ مشتریان جدید است و از طرفی باید هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتریان وفادار خود پرداخت کنید! بنابراین شما باید به گونه ای تعامل برقرار کنید که مشتریان شما در طولانی مدت از شما خرید کنند.

جذب مشتری بواسطه معرفی مشتریان وفادار

مشتریان تکراری برای کسب و کار شما ارزش بیشتری نسبت به مشتریان جدید دارند وقتی که مشتریان شما از برند و محصولات شما راضی باشند و درگیری مثبت بین شما و آنها ایجاد شود به احتمال خیلی زیاد کسب و کار شما را به دوستان خود به روش های مختلف معرفی خواهند کرد.

زمانی که شما از سمت مشتریان سابق خود مشتریان جدید دریافت کنید این مشتریان ارزش بسیار بیشتری نسبت به مشتریان قبلی شما دارند و شما باید نسبت به حفظ این مشتریان جدید که از سمت مشتریان قبلی معرفی شده اند تلاش بیشتری کنید.

افزایش تعامل با مشتری

طبق تحقیقاتی که انجام شده است بسیاری از مشتریان تصور می کنند زمانی که مشتری ثابت و وفادار یک برند می‌شوند رفتار صاحبان برند با آنها تغییر خواهد کرد و این رفتار در اثر تعامل با آنهاست که شکل می گیرد.

اگر شما تعامل خوبی با مشتریان خود داشته باشید همین تعامل باعث تبدیل کردن مشتری موقت به مشتری ثابت خواهد شد و در نتیجه برند شما بسیار برجسته تر و معتبر تر می شود.

در ادامه با من همراه باشید تا در رابطه با راهکار ها و ترفند های ایجاد تعامل با شما صحبت کنم.

راهکارهای تعامل با مشتری

در مطالب بالا در رابطه با معنی تعامل و همچنین علت ایجاد تعامل با شما صحبت کردند و در ادامه قصد دارم، راهکارهایی را به شما معرفی کنم که به واسطه آنها می توانید یک رابطه خوب با مشتریان خود داشته باشید. توجه داشته باشید که داشتن یک بیزینس کوچ میتواند به شما کمک بسیار زیادی در برقراری ارتباط با مشتریان کند.

  • ثبات برند خود را بررسی کنید!

طبق آخرین بررسی هایی که انجام شده، متوجه شده‌ایم که مشتریان بیشتر ترجیح می دهند که از طریق پیام با صاحبان برند ارتباط برقرار کنند و شما باید بررسی کنید آیا برند شما از کانال برای ارسال پیام با مشتریان استفاده می کند؟

یکی از مهمترین نکاتی که قبل از ایجاد تعامل با مشتریان باید به آن توجه کنید این است که آیا برند شما راه های ارتباطی درستی را برای برقراری تعامل با مشتریان انتخاب کرده است؟

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که آیا برند شما به راحتی در هر یک از کانال‌های ارتباطی قابل تشخیص است؟

آیا برند شما دارای یک لوگو و یا طرح بصری استاندارد و ثابت می باشد؟

تمامی اینها مواردی هستند که می‌توانند ثبات برند شما را مشخص کنند.

  • قدردانی از مشتریان وفادار

یکی دیگر از راهکارهای تعامل با مشتری قدرانی از انها است، زمانی شما یک تعامل خوب و درگیری درست با مشتریان خود داشته باشید به گونه‌ای که آنها شما را به دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنند، بهتر است برای آنها یک پاداش در نظر بگیرید و قطعاً برای این پاداش وفاداری باید یک برنامه ریزی درست داشته باشید.

برای اینکه بتوانید یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید باید متوجه شوید که مشتریان بیشتر از شما چه انتظاری دارند؟

به عنوان مثال : برخی از مشتریان انتظار تخفیف و یا دریافت کد تخفیف از شما را دارند شما باید این نیاز آنها را برطرف کنید، و یا اینکه برخی از آنها انتظار دریافت رایگان خریدهای خود را دارند، شما با یک نظرسنجی بسیار ساده در شبکه‌های اجتماعی می توانید به راحتی از نیاز مخاطب مطلع شوید.

  • ارزش برد خود را نشان دهید!

شما باید بتوانید ارزش برند خود را به مشتریان وفادار و مشتریان واقعی نشان دهید این کار باعث می‌شود که، شما یک تعامل واقعی و همچنین کاربردی با مشتریان خود داشته باشید در واقع ارزش های برند و کسب و کار شما می تواند در یک رویداد تبلیغاتی و یا حتی در یک جشنواره فروش به مخاطبین نشان داده شود.

  • به بازخوردهای مشتریان پاسخ دهید

بدون شک هیچ برند و کسب و کاری برای اینکه بخواهد به بازخوردهای منفی و شکایات پاسخ دهد، رقبتی نشان نخواهد داد اما، اینکه شما به بازخوردهای منفی پاسخ دهید ارزشی بسیار زیاد دارد البته این نکته را مد نظر داشته باشید که باید به روش درست به این بازخوردهای منفی پاسخ دهید!

زیرا آن دسته از مشتریانی که برای ثبت نظر منفی زمان گذاشته اند، برای زمانی که صرف شده بسیار ارزش قائلند، بنابراین این به این معنی است که برند و کسب و کار شما مورد توجه آنها قرار گرفته است و شما هنوز این شانس را دارید که با یک پاسخ درست به نظرات منفی آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

افزایش تعامل با مشتری

حتی اگر شما نتوانید با پاسخی که به بازخورد منفی آن مخاطب می دهید، او را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید باز هم چیزی را از دست نداده اید! زیرا ۹۷ درصد مشتریان جدید پیش از خرید محصول تمامی نظرات آنلاین را مطالعه خواهند کرد و پاسخ درست شما در چنین مواقعی می تواند برای شما مشتریان جدید در بر داشته باشد.

  • مشتریان خود را در شبکه های اجتماعی معرفی کنید

تصور کنید برخی از افرادی که از شما خرید کرده اند و محصول خریداری شده را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند! شما می توانید پست آنها را در شبکه اجتماعی کسب و کار خود به اشتراک بگذارید و از آنها قدردانی کنید.

این روش یکی از بهترین روش ها برای ایجاد تعامل با مشتریان می باشد و در واقع یکی از بهترین و اصلی ترین استراتژی های بازاریابی در شبکه های اجتماعی و رسانه ای نیز میباشد. زمانی که این کار را انجام می دهید حتما از هشتگ برند خود استفاده کنید زیرا، این کار می‌تواند برای شما مشتریان جدیدی را در بر داشته باشد.

  • تولید محتوای جذاب داشته باشید

بدون شک هر برند دارای یک استراتژی بازاریابی محتوایی متفاوت است اما، تمامی آنها در نهایت بر روی جذب مشتری متمرکز هستند. یکی از راهکارهایی که می تواند باعث جذب مشتریان وفادار شود این است که شما برای بهبود تعامل با مشتری باید محتوای جذاب و انحصاری برای مشتریان خود تولید کنید.

در واقع محتوایی که شما برای مشتریان خود تولید می کنید باید باعث حل مشکلات آنها شود، با استفاده از نظرسنجی در شبکه های اجتماعی به راحتی می توانید متوجه شوید که، مشتری شما چه مشکلی دارد و یا اینکه چه محتوایی را بیشتر دوست دارد در این صورت به راحتی می توانید مقالات و محتوای جذاب و با توجه به نیاز مخاطب تولید کنید!

  • ارسال هدایا برای مشتریان وفادار خود!

زمانی که شما توانستید نیاز مخاطب را شناسایی کنید، میتوانید برای آنها هدایای ارزشمند ارسال کنید و آنها را غافلگیر کنید.

این بدان معناست که شما برای مشتریان خود ارزش قائل هستید و دقیقاً نقطه عطفی برای ایجاد تعامل برند شما با مشتریان می باشد و توجه داشته باشید که این روش برروی معرفی برند شما به دوستان و سایر کاربران و دنبال کنندگان آنها در شبکه های اجتماعی میتواند تاثیر مستقیم داشته باشد.

مواردی که در بالا ذکر شد ۷ مورد از مهمترین و از طرفی کاربردی ترین روش ها برای ایجاد تعامل با مشتری است، فاموش نکنید که یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام ایجاد تعامل با مشتری باید به آن توجه داشته باشید این است که تعاملات شما با مشتریان نباید آزاردهنده باشد، که این ۷ مورد طبق بررسی‌هایی که انجام شده است جزو مواردی است که می‌تواند برای شما مشتریان وفادار در پی داشته باشد.

منبع : wordstream

نویسنده : پریسا نصرتی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.