هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی قطره ای چیست؟ برتر آموز

بازاریابی قطره ای چیست؟ دریپ مارکتینگ+ انواع کمپین‌ها

1401/06/06

کسب و کارها برای فروش بیشتر همواره به دنبال این هستند که تا انواع و اقسام روش‌های بازاریابی را پیاده سازی کنند. شما می‌توانید با انتخاب بهترین روش‌های بازاریابی جامعه هدف زیادی را به سمت کسب و کار خود هدایت نمایید و فروش خوبی را تجربه نمایید. دیجیتال مارکترها همیشه سعی می‌کنند با توجه به موضوع کسب و کار روشی را انتخاب کنند که بیشترین بازدهی را داشته باشد. از بازاریابی سبز تا بازاریابی چریکی همیشه انواع و اقسام روش‌هایی است که اگر درست اجرا بشود شما را به سمت هدف کسب و کارتان هدایت می‌کند. در این سری از مقالات برتر آموز می‌خواهیم تا راجع به روشی نوین از بازاریابی به نام بازاریابی قطره ای یا دریپ مارکتینگ صحبت نماییم. همراه من و برتر آموز باشید تا به پرسش بازاریابی قطره ای چیست؟ به طور کامل پاسخ دهیم. قبل از این که به سراغ توضیح دریپ مارکتینگ برویم اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید اما اطلاعات زیادی درباره آن ندارید پیشنهاد می‌شود محتوای فوق حرفه‌ای آموزش دیجیتال مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

آنچه که شما در این مقاله می‌آموزید:

  • بازاریابی قطره ای چیست؟
  • علت نامگذاری بازاریابی قطره‌ ای چیست؟
  • چه کسب و کارهایی می‌توانند از دریپ مارکتینگ استفاده کنند؟
  • چرا باید از بازاریابی قطره‌ای استفاده کنیم؟
  • انواع کمپین‌های بازاریابی قطره ای چیست؟
  • چگونه استراتژی بازاریابی قطره ای ایجاد نماییم؟

بازاریابی قطره ای چیست؟

بازیابی قطره‌ای یا بازاریابی چکه‌ای یا دریپ مارکتینگ یکی از انواع و اقسام روش‌های بازاریابی است که در آن شما اطلاعات مربوط به کسب و کار یا برندتان را به صورت جریان‌های متناوب ، مستمر و صد البته پیوسته به جامعه هدف انتقال می‌دهید. این انتقال جریان مستمر می‌تواند از طریق کانال‌های مختلفی مانند ایمیل مارکتینگ ، اسمس مارکتینگ ، پوش نوتیفیکیشن و…. صورت بگیرد. حتی می‌توانید در ابتدا از طریق بروشورها و یا بازاریابی تلفنی این کانال انتقال اطلاعات را ایجاد نمایید.در بازاریابی اطلاعاتی شما به یک دفعه مشتری را غرق اطلاعات خود نمی‌کنید بلکه این کار را به صورت آهسته و صد البته پیوسته انجام می‌دهید. این اطلاعات از ترتیب مهم به کم اهمیت به مشتری انتقال داده می‌شود به طوریکه هر سری کاربر بتواند یک ویژگی جدید از کسب و کار شما بداند.

هدف از دریپ مارکتینگ این است که بتواند ذهن مشتری را برای پذیرش یک موضوع جدید آماده کند که این روش باعث ماندگاری در ذهن کاربر می‌شود. فرض کنید یک شرکت محصول جدیدی را می‌خواهد به بازار ارائه دهد. اگر این کار را بدون هیچ گونه مقدمه چینی انجام دهد و در واقع به یک باره محصول را فروشگاه موجود کند نمی‌تواند فروش خوبی را از آن تجربه کند. ولی اگر با استفاده از روش‌های دریپ مارکتینگ در ابتدا ذهن مشتری را برای تولید این محصول آماده کند از طریق ارسال بروشور و یا سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و اسمس مارکتینگ به توضیح ویژگی‌های محصول بپردازد کاربر را آماده خرید این محصول می‌کند و به محض موجود شدن آن در فروشگاه‌ها افرادی زیادی مشتاق و حتی کنجکاو برای دیدن آن هستند. بر اساس آمار و ارقام بررسی شده در شرکت‌ها بازاریابی قطره‌ای زمان صرف شده برای فروش محصولات یا خدمات یک شرکت را تا 30 درصد کاهش می‌دهد که یک کسب و کار می‌تواند این 30 درصد بهینه سازی انرژی را صرف تیم‌های دیگر بازاریابی نماید و نتیجه بهتری را دریافت کند.

بازاریابی قطره ای برتر آموز

علت نامگذاری بازاریابی قطره‌ ای چیست؟

معمولا خیلی از افراد کنجکاو هستند تا درباره علت نامگذاری روش‌های بازاریابی بدانند. بازاریابی قطره‌ای یا بازاریابی چکه‌ای یا دریپ مارکتینگ به این علت نامگذاری شده است زیرا شباهت زیادی به روش آبیاری قطره‌ای کشاورزان دارد. در این روش کشاورزان به یک باره تمامی گیاهان را آبیاری نمی‌کنند بلکه در فاصله زمانی‌های مشخصی مقداری مشخصی از آب را برای گیاهان در نظر می‌گیرند. در واقع گیاهان جامعه هدف یا مشتری بالقوه شما هستند که در فاصله زمانی‌های مشخصی مقدار مشخصی از اطلاعات را از طریق روش‌های مختلف به آن ها تزریق می‌کنید.

البته ممکن است که تا به الان این روش را انجام می‌داید اما به نام آن آشنا نبودید.

چه کسب و کارهایی می‌توانند از دریپ مارکتینگ استفاده کنند؟

برای استفاده از بازاریابی قطره‌ای یا همان دریپ مارکتینگ هیچ قانون و قاعده‌ای وجود ندارد و شما چه کسب و کار بزرگ و کسب و کار کوچکی داشته باشید می‌توانید با کمک متخصص دیجیتال مارکتینگ خود این روش را پیاده سازی نمایید. اگر کسب و کار شما یا مردم در ارتباط است و قرار است که شما محصول یا خدماتی را به مشتری معرفی نمایید این نوع روش بازاریابی به شما توصیه می‌شود. شما با این روش می‌توانید ماندگاری برند و محصولات و خدمات خود را در ذهن مشتری تثبیت نمایید.

چرا باید از بازاریابی قطره‌ای استفاده کنیم؟

خوب حالا که به طور کامل راع به دریپ مارکتینگ صحبت کنیم حال می‌خواهیم بیان کنیم که چرا باید از بازاریابی قطره‌ای استفاده کنیم؟ و این روش چه ویژگی‌های مثبتی نسبت به سایر روش‌ها دارد؟

افزایش درصد خرید مشتریان!

زمانی که محصول جدیدی را به بازار عرضه می‌کنید اصلا نباید انتظار فروش بالایی از آن داشته باشید مگر این که از طریق روش‌های بازاریابی مقدمه چینی آن را انجام داده باشید! در واقع بازاریابی قطره‌ای این مقدمه چینی را برای مشتری ایجاد می‌کند و یک ذهن آماده برای پذیرش و خرید محصولات و خدمات شما می‌سازد که همین آمادگی ذهنی درصد خرید مشتری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال فروش بیشتر هستید حتما پیشنهاد می‌شود از بازاریابی قطره‌ای استفاده نمایید و استراتژی آن را انجام بدهید.

ایجاد اعتماد میان مشتریان!

معمولا اعتماد میان افراد و کسب و کارها به سادگی شکل نمی‎‌گیرد به خصوص این که کسب و کار یک فروشگاه اینترنتی هم باشد. خوب شما برای ادامه بقا کار خود نیاز دارید تا اعتماد مشتری را از روش‌های مختلف جلب نمایید و یکی از این روش‌ها بازاریابی قطره‌ای می‌باشد. شما با ارتباط دائم و پیوسته به کاربر می‌توانید هر روزه این اعتماد سازی را پر رنگ نمایید. این که مشتری احساس کند شما همواره کنار او هستید و می‌خواهید بهترین محصولات را در اختیارش بگذارید بسیار زیاد روی اعتماد تاثیر گذار خواهد بود.

برند سازی موثر!

بسیاری از دیجیتال مارکترها معتقد هستند که اگر می‌خواهید ارتباط خوبی با مشتری بگیرید و عملیات افزایش آگاهی از برند را به درستی انجام بدهید حتما استراتژی بازاریابی قطره‌ای را جزو اهداف خود قرار دهید. این که شما به طور دائم و پیوسته با کاربر ارتباط بگیرید وب ه توضیح محصولا خود بپردازید همین نکته باعث می‌شود تا برند سازی عمیقی را روی ذهن کاربر ایجاد نمایید. همیشه برگ برنده درست کسب و کارهایی است که توانسته اند برند سازی خوبی را انجام بدهند.

تشویق مشتریان به خرید!

زمانی که شما با مشتری ارتباط دائم دارید می‌توانید حتی در لحظه هم مشتری را به خرید تشویق نمایید. برای مثال اگر در تخفیفات سالانه و یا ماهانه خود هستید کافیست از طریق یکی تز کانال‌های بازاریابی چکه‌ای خود این موضوع را به کاربران ارجاع بدهید و شاهد نتایج آن باشید.

انواع کمپین‌های بازاریابی قطره ای چیست؟

خوب در مراحل بالا به خوبی راجب به مفهوم بازاریابی قطره‌ای و دلایل استفاده از آن صحبت کردیم. الان قصد داریم تا کمپین‌های این بازاریابی را بررسی نماییم. اگر تا به الان تصمیم گرفته‌اید از این نوع بازاریابی استفاده نمایید در ادامه کمیپن‌ها را به دقت بررسی نمایید تا بتوانید بهترین آن را انتخاب نمایید.

کمپین بازاریابی قطره‌ای اصلی Top Of Mind

این نوع کمیپن برای ایجاد تعامل و درگیر کردن مشتریانی استفاده می‌شود که تا به حال از شما خرید انجام نداده‌اند و آماده خرید نیستند. در واقع شما باید جامعه هدف را در این نوع کمپین به مشتری بالقوه تبدیل نمایید. زمان انجام این کمپین طولانی مدت است پس باید برای نتیجه گیری از آن صبور باشید. در تولید محتوای این روش باید بتوانید مزیت‌های کسب و کار خود را بیان نمایید. می‌توانید از طریق تولید محتوای ویدویی ، پست‌های وبلاگی ، وبینارها ، لایوهای اینستاگرامی و….. این کار را انجام بدهید.

کمپین بازاریابی قطره‌ای رقابتی

همانگونه که از نام این کمپین پیداست در این نوع کمیپن دریپ مارکتینگ هدف نهایی این است که با حفظ منافع و ارزش‌های کالا و محصولات برند و خدمات یک تفاوت بین محصول یا برندمان با محصول و برند سایر رقبا ایجاد نماییم. در این مسیر باید با مشتری صادق باشید و علاوه بر توضیح منافع و مزیت‌های استفاده کردن از محصول یا خدمات باید بر مضرات و ویژگی‌های منفی استفاده نکردن از این محصول هم تاکید نمایید. این گونه نباشید که نقطه ضعف‌ها را کنار بگذارید مگر زمانی که محصول شما هیچ ویژگی منفی‌ای برای کاربر ندارد که می‌توانید با اطمینان روی منافع مثبت خود تمرکز نمایید. محتوای تولید شده شما باید بتواند نیازهای مشتریان را به خوبی پوشش بدهد و به ترتیب الویت به آن‌ها بپردازد. اگر راجع به تولید محتوا اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می‌شود مقاله انتخاب اعضای تیم تولید محتوا را مطالعه نمایید.

بازاریابی قطره ای برتر آموز

کمپین بازاریابی قطره ای دانشی (Educational)

در کمپین بازاریابی قطره‌ای دانشی می‌توانیم اطلاعات مفیدی درباره محصول را در اختیار مشتریان جدید و بالقوه قرار بدهیم. لازم است که این اطلاعات را لیست نماییم و در قالب محتوای کاربردی مانند تهیه ویدیو و تصاویر جذاب به مشتری اطلاع رسانی نماییم. در نظر داشته باشید که هر چه قدر کیفیت تولید محتوای شما بالا باشد بهتر می‌توانید محصول خود را به مشتری معرفی و در ذهن وی جا دهید!

کمپین قطره ای برقراری تعامل مجدد (Re-engagement)

می دانیم که همیشه تمامی جامعه هدف قرار نیست از ما خرید انجام بدهند. اگر بر مفهوم قیف فروش آشنا باشید می‌دانید که هر مرحله تا رسدین به مرحله فروش شما شاهد ریزش درصد زیادی از مخاطبین خود خواهید بود و تنها درصدی از آن ها از شما خرید انجام می‌دهند اما این موضوع  به این معنی نیست که باید این افرادی که از شما خرید نکرده‌اند را رها کنید بلکه در کمیپین دریپ مارکتینگ تعامل مجدد قصد داریم تا دوباره با این افراد تعامل بگیریم و آنها را به خرید تشویق نماییم. خوب بریا اینکه کمپین شما به خوبی پاسخ بدهد باید تولید محتوای کاربردی داشته باشید اما قبل از تولید محتوا باید از تیم‌های بازاریابی خود بپرسید که علت خرید نکردن این مشتری‌ها چه می‌تواند باشد. برای مثال ممکن است برخی از آن‌ها به شما اعتماد نداشته باشند. برخی دیگر از محصولات شما اضی نیستند ، قیمت شما نسبت به سایر رقبا بالاتر است ، سایر رقبا پکیج‌های بهتری را ارائه می‌دهند ، درصد تخفیف شما کم است و….. تمامی این موارد لایلی هستند که باعث می‌شود مشتری از شما خرید انجام ندهد. پس از بررسی این علت‌ها حالا باید محتوای خود را در راستای آن تولید کنید. برای مثال اگر کاربر به شما اعتماد ندارد ، باید محتواهایی در زمینه افرایش اعتماد مشتری ایجاد نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود مقاله را‌ه‌های جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش را مطالعه نمایید.

کمیپن بازاریابی قطره‌ای ترفیعی

خیلی از مواقع مشتری‌ها به مرحله خرید از قیف فروش نزدیک می‌شوند اما متاسفانه درباره خرید خود دچار تردید می‌شوند که متاسفانه تعداد این افراد اصلا کم هم نیست. در این موقع باید کمپین بازاریابی قطره‌ای ترفیعی را انجام بدهید. در این مرحله لازم است طبق بازاریابی قطره‌ای ترفیعی قیمتی خاص یا امکانی اضافی را بر اساس نیازهای هر فرد به او پیشنهاد دهید تا فرد از خرید نکردن خود منصرف بشود. به این ترتیب ، تردیدشان مرتفع می‌شود و خرید را انجام می‌دهند. و برای همین نام این کمپین ترفیعی نام گذاری شده است.

کمپین بازاریابی آموزشی (Training)

همانطور که از نام این کمیپن پیدایست در این نوع کمپین ، شما باید از طریق ارسال ایمیل‌ها مخاطب را ترغیب به شرکت در دوره‌های آموزشی بکنید. شما با ایجاد دوره‌های آموزشی می‌توانید عملکرد بهتری را در فروش کالا و خدمات خود داشته باشید. این موضوع را در نظر بگیرید که هرچه از لحاظ آموزشی موفق تر عمل کنید در نهایت مشتری را بهتر در قیف فروش حرکت ‌می‌دهید.

چگونه استراتژی بازاریابی قطره ای ایجاد نماییم؟

با توجه به تمام توضیحات تخصصی بالا الان مخاطبین به این مرحله رسیده‌اند که دوست دارند برای کسب و کار خود یک استراتژی بازاریابی قطره‌ای ایجاد کنند اما بلد نیستند که از کجا باید شروع کنند. برای ایجاد این استراتژی کافیست مراحل زیر را به درستی انجام بدهید!

1.مخاطبین خود را دسته بندی نمایید!

موضوعی که پر واضح است این است که هیچ موقع تمام مخاطبین شما یک ویژگی مشخص ندارند و همگی با ویژگی‌های خاصی جامعه هدف شما را تشکیل داده‌اند. پس بنابراین نیاز است تا مخاطبین خود را دسته بندی نمایید و افراد را به چند دسته مشخص با ویژگی‌های یکسان تقسیم بندی نمایید. این موضوع باعث می‌شود تا انرژی و هزینه‌ای که برای جذب مخاطب انجام می‌دهید به درستی نیجه بدهد. شما می‌توانید مخاطبین را براساس ویژگی‌های استفاده از سایت مانند دفعات بازدید، ثبت نام آنها در سایت، تعداد دفعات بازدید از صفحه محصولات شما یا مدت زمانی که حضور در سایت، هدف قرار دهید.

2.ارائه اطلاعات مفید به جامعه هدف!

اکنون که تلاش کرده‌اید و جامعه هدق را به درستی دسته بندی کرده‌اید حال نوبت آن می‌رسد که اطلاعات مفید در اختیار کاربر قرار بدهید. این موضوع را در نظر بگیرید که شما با ارائه محتوا در چند سری اول در واقع در ذهن مخاطب قضاوت می‌شوید تا به پیام‌های شما توچه کند یا خیر! بنابراین سعی کنید که بهترین خود را به مخاطبین ارائه دهید و بهترین اطلاعات را ارسال نمایید.

3. سعی کنید پیام‌ها شخصی سازی شده باشد.

اگر تعداد مخاطبین شما کم است صد در صد انتظار می‌رود تا بتوانید پیام‌های خود را شخصی سازی نمایید. اگر تعداد مخاطبین شما زیاد است سعی کنید برای هر دسته پیام شخصی سازی شده ارسال نمایید. سعی کنید مخاطب را به طور صمیمی مخاطب قرار دهید.

4. کمپین‌های خود را بررسی و ارزیابی نمایید!

هر کمپین و استراتژی نیاز دارد تا درباره آن بررسی داشته باشید. گمان نکنید که بدون ارزیابی می‌توانید نتیجه خوبی را کسب نمایید شما نیاز دارید تا تمامی فرآیندهای کسب و کار خود را رصد نمایید. با بررسی کمپین می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص بدهید و برای بهبود آن اقدام نمایید.

سخن آخر :

سعی کرده‌ایم به طور کامل راجع به موضوع بازاریابی قطره ای چیست؟ صحبت نماییم و کمپین‌های آن را به خوبی شرح بدهیم. حتما توصیه می‌شود که موارد را به خوبی بررسی نمایید تا بتوانید این مورد را روی کسب و کار خود پیاده سازی نمایید. کسب و کار شما برای ادامه بقا نیاز دارد تا از حداکثر جامعه هدف خود به عنوان مشتری استفاده نماید پس برای این که بیشترین بازدهی را بگیرید لازم است تا درمورد بازاریابی قطره ای بیشترین تحقیق را داشته باشید. اگر از این استراتژی تا به حال استفاده نکرده‌اید پیشنهاد می‌شود حتما همین امروز با دیجیتال مارکتر خود راجع به آن صحبت نمایید. اگر در مورد بازاریابی قطره ای چیست؟ تجربه‌ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *