سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
تیتربندی متن

تیتربندی متن؛ استفاده درست از H1 و H2 در متن

دسته بندی : سئو
1402/11/04

امروزه متخصصین سئو داخلی تاکید ویژه‌ای روی تیتربندی متن دارند، چرا که این موضوع به صورت مستقیم روی سئو داخلی و دیده شدن یک سایت تاثیر گذار است.

با مطالعه این پست آموزشی به صورت ویژه با اصول تیتربندی یک محتوا آشنا خواهید شد و بر آخرین تکنیک‌های این حوزه مسلط خواهید شد.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی ویژه در مورد سئو داخلی. در نظر سنجی شرکت کنندگان دوره آموزش سئو برترآموز، یکی از مهمترین نکاتی که به آن اشاره می‌شود، تفکرات اشتباه در مورد هد بندی محتوا است. معمولا افراد بعد از این دوره برای تیتربندی متن و تعریف ساختار محتوا ایده پردازی بهتری خواهند داشت. قبل از بررسی نکات مربوط به تیتر بندی محتوا بهتر است که به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم و آن هم پرسونای مشتریان یک سایت خواهد بود. در صورتی که شما قصد تولید محتوا حرفه‌ای برای یک سایت با دنبال کنندگان عجول دارید، بهتر است که تعداد هدینگ متن را افزایش دهید.

چرا که دنبال کنندگان این دست سایت‌ها معمولا حوصله مطالعه مطالب طولانی نخواهند داشت. به عنوان مثال سایت‌های نقد و بررسی بازی‌های کامپیوتری و همچنین سایت‌های کنکور در این دسته بندی قرار خواهند داشت. اما سایت‌های آموزشی مانند آموزش وردپرس، آموزش فتوشاپ و … متفاوت خواهد بود. در سایت‌های دسته دوم معمولا افراد به دنبال مطالب عمیق می‌باشند. از طرفی برای تیتربندی متن مناسب باید نیم نگاهی به رقبا نیز داشت که در ادامه بهتر و دقیقتر این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

سئو چیست و چه قوانینی برای تیتربندی متن دارد؟

زمانی که به دنبال تیتربندی متن و استفاده اصولی از تگ H1 و H2 می‌باشید، باید درک مناسبی از سئو نیز داشته باشید. چرا که قوانین ویراستاری متن در استفاده از هدینگ و همچنین قوانین سئو داخلی اندک تفاوت‌هایی خواهد داشت. در سئو به دنبال بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو می‌باشیم. در برخی مواقع قوانینی نیز برای آن مد نظر قرار خواهیم داد و این قوانین به محتوای ما نیز مربوط خواهد بود. فرض کنید که قصد راه اندازی یک سایت دارید و برای تیتربندی متن خود نیاز به بررسی تمامی قوانین سئو داخلی خواهید داشت. به همین دلیل درک و آموزش مفاهیم سئو داخلی به جهت درک بهتر هدینگ‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

اما زمانی که قصد تولید محتوای متنی برای یک سایت دارید و از طرفی محتوای شما نیز به صورت شخصی سازی تعریف شده است، از قوانین ویراستاری برای استفاده از هدینگ استفاده خواهید کرد. برخی از این قوانین با قوانین سئو داخلی در تضاد خواهد بود. به همین دلیل برای تیتربندی متن و استفاده درست از H1 و H2 در متن ما به قوانین مشترک این بخش اشاره خواهیم کرد.

سئو چیست و چه قوانینی برای تیتربندی متن  دارد؟

1.    استفاده از تگ H1 در شروع

امروزه بین سئوکاران چالش‌های بسیار زیادی در استفاده از هدینگ 1 خواهد بود. برخی از سئو کاران اعتقاد دارند که در یک متن صرفا از یک هد 1 می‌توان استفاده کرد. اما از طرف مقابل برخی سئوکاران اعتقاد دارند که در یک متن می‌توان به صورت همزمان از چند هدینگ 1 استفاده کرد. چرا که جان مولر یکی از متخصصین ارشد کمپانی گوگل این موضوع را مطرح کرده است که در یک محتوا می‌توان چند جزیره اطلاعاتی داشت. البته دقت کنید که ظرفیت و همچنین سابقه یک سایت در این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی که قصد استفاده از چند هد 1 در محتوای خود دارید، اولین موضوعی که باید به آن توجه نمایید ساختار محتوا خواهد بود.

معمولا در سایت‌های نوپا نرخ ایندکس اندکی پایین است. به همین دلیل بارگذاری محتوای سنگین و طولانی در این مدل سایت‌ها معمولا چالش برانگیز خواهد بود. به همین دلیل بهتر است که سایت‌هایی با دامین آتوریتی پایین از یک تگ h1 در محتوای خود استفاده کنند. اما اگر قرار است که محتوای خود را به صورت طولانی در یک سایت با سابقه قرار دهید، شرایط اندکی متفاوت می‌باشد. در این صورت می‌توانید از چند هدینگ 1 به صورت همزمان در یک صفحه استفاده کنید. چرا که اضافه کردن صفحات متعدد به این سایت با سابقه علاوه بر خطر کنیبالیزیشن ممکن است که منجر به کاهش نرخ خزش سایت شود. البته در این سایت‌ها نیز نمی‌توانید صرفا از یک محتوا استفاده کنید.

برای این هدف باید محتوای خود را به چند هدینگ 1 بخش بندی نمایید و به صورت مستمر آن را بارگذاری نمایید. منظور ما این است که محتوای جدید شما آپدیت محتوای قبلی خواهد بود. البته انسجام متن و یکپارچگی آن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چرا که در این صورت مخاطب متوجه پرش محتوا و همچنین نقاط شروع پایان متفاوت نخواهد شد. در صورتی که در هدینگ 1 جدید خود نیز بخواهید با یک مقدمه تکرار یک موضوع را بررسی کنید، این محتوا برای کاربران شما اهمیت بالایی نخواهد داشت.

2.    استفاده محدود H2

در تیتربندی متن و استفاده درست از H1 و H2 در متن برخی سئو کاران دچار اشتباه می‌شوند، چرا که تعداد بسیار زیادی هدینگ 2 استفاده می‌کنند. اما با بررسی اندکی دقیق متوجه خواهید شد که متن هدف نیاز به این تعداد تگ H2 ندارد. نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، تعداد کلمات و همچنین نوع محتوای شما است. فرض کنید که قصد نوشتن یک محتوای 2 هزار کلمه ای دارید. اگر در این محتوا از 6 تا 7 هدینگ 2 استفاده کنید، مخاطب متوجه چیز عجیب و غریبی نخواهد شد. اما موتورهای جستجو اندکی گیج خواهند شد. چرا که از نظر آن ها یک محتوا به صورت سطحی نوشته شده است و بدون تکمیل اطلاعات قبلی محتوای جدید شروع شده است. البته در برخی مواقع تولید کننده محتوا ناگریز به استفاده از چند هدینگ 2 در متن می‌باشد. اما چنین مواردی بسیار نادر خواهد بود.

شما باید سعی کنید ساختار محتوایی خود را به نحوی تعیین کنید که در تعداد هدینگ 2 شما کاهش پیدا کند و از طرفی محتوای مناسب نیز برای آن قرار دهید. حال برخی از سئوکاران کم تجربه در این بخش یک اشتباه به مراتب بزرگ انجام میدهند. فرض کنید که شما یک سایت در حوزه آموزش زبان آلمانی دارید. حال اگر در محتوای خود آدرس و شماره مراکز پشتیبانی خود را به صورت هدینگ دو قرار دهید، به کیفیت محتوای خود خیانت خواهید کرد. چرا که در این بخش هدف شما بر این است که محتوای خود را به نحوی سازماندهی نمایید که بخش ارتباطی آن به صورت درشت باشد. این فونت درشت نیز متعلق به هد 2 شما است. بهتر است در چنین مواردی یک پارامتر گرافیکی برای کال تو اکشن خود تعریف کنید.

این که صرفا راه ارتباطی خود را به صورت درشت با استفاده از تگ h2 قرار دهید، ارزش و کیفیت محتوای شما به صورت ویژه کاهش پیدا خواهد کرد. البته در ادامه با تعریف ساختار بندی هدینگ یک محتوا، چالش و مشکل شما در این باره حل خواهد شد. برای درک بهتر نکات بالا به شما پیشنهاد می‌کنیم که ساختار هدینگ صفحات برتر گوگل را به واسطه کلید F12 بررسی کنید.

استفاده محدود H2

3.    عدم استفاده از تصاویر بدون ثبت محتوا زیر هدینگ 2 و 3

برخی از سایت‌ها لازم است که تعداد عکس بسیار زیادی در سایت خود قرار دهند. آن ها یک هدینگ 2 تعریف می‌کنند و سپس عکس ها را بدون توجه به سایز و مشخصات قرار میدهند. به عنوان مثال شخص در مورد آخرین مدل‌های شلوار لی صحبت می‌کند و همین امر موجب خواهد شد که تعدادی عکس زیر هد 2 خود قرار دهید. استراتژی‌هایی از این دست در تیتربندی متن و استفاده درست از H1 و H2 در متن غیر قابل قبول خواهد بود. زمانی که شما از هدینگ 2 و 3 استفاده می‌کنید، باید حداقل 50 تا 100 کلمه توضیحات قرار دهید و سپس عکس‌های مورد نظر خود را قرار دهید.

البته برای قرار دادن عکس نیز لازم است که محتوای خود را سازماندهی نمایید و به سئو تصاویر اهمیت دهید. به عنوان مثال از alt  مناسب برای تصاویر استفاده کنید و در نهایت محتوا را به صورت معنادار با ظاهری مناسب منتشر نمایید. در صورتی که در مورد سئو تصاویر اطلاعات کافی ندارید، به سادگی می‌توانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه نمایید. سپس به دنبال پست آموزشی « سئو تصاویر، چگونه در جستجوی تصاویر در گوگل رتبه بهتری کسب کنیم » بگردید. در این بخش به صورت ویژه در مورد محتوای دارای تصویر و سئو تصاویر با شما صحبت کرده‌ایم.

4.    استفاده از هدینگ 3 تا 6 برای محتوای برای 1200 کلمه

در تیتربندی متن و استفاده درست از H1 و H2 در متن یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه می‌شود، تعداد کلمات هر هدینگ خواهد بود. در حالت عادی تعداد کلمات بهینه زیر هر هدینگ 200 تا 400 کلمه می‌باشد. البته اگر به دنبال تیک خوانایی سبز در وردپرس می‌باشید، تعداد کلمات شما به 350 کلمه محدود خواهد شد. یکی از نکاتی که در بررسی محتوای خود باید به آن توجه نمایید، ساختار محتوا به صورت چند لایه است. در یک محتوای 2 هزار کلمه‌ای بهتر است که از چند هدینگ 3 و 4 استفاده کنید. درست مانند همین متن. اگر دقت کنید ما در بخش اول یک هدینگ 1 قرار دادیم. سپس طرح بخش اصلی خود را با هدینگ 2 کامل نمودیم.

در نهایت موارد مورد نظر خود را با استفاده از هدینگ 3 سازماندهی کردیم. استفاده از چنین ساختاری به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد که درک بهتری از محتوا به دست آورند. از طرفی مخاطب شما نیز با مطالعه این پست آموزشی لذت خواهد برد و متوجه گذشت زمان و سنگینی مباحث نخواهد شد. حال اگر بخواهید تمامی این مفاهیم را بدون تیتربندی مناسب در زیر هدینگ 1 قرار دهید، بیش از 80 درصد دنبال کنندگان شما تمایلی به مطالعه چنین مباحثی نخواهند داشت. به همین دلیل است که ساختار اصلی محتوا زمانی برای شما ارزشمند خواهد بود که رضایت مخاطب و همچنین موتورهای جستجو را به صورت همزمان به دست آورید.

5.    از کلمات کلیدی خود در هدینگ 2 تا در هدینگ 2 تا 6 استفاده کنید

یکی از مهمترین موضوعاتی که در تیتربندی متن؛ استفاده درست از H1 و H2 در متن به آن توجه نمی‌شود استفاده مستمر از کلمات کلیدی خواهد بود. در صورتی که متن  سازماندهی مناسبی نداشته باشد، این امر منجر به از بین رفتن ساختار محتوای شما خواهد شد. چرا که موتورهای جستجو در زمان بررسی هدینگ محتوا معمولا به کیفیت کلمات و همچنین مفاهیم آن نیز توجه ویژه دارند. در صورتی که در هدینگ خود از کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مکمل استفاده کنید، تولید کنندگان محتوا تمایل بسیار بیشتری به محتوای شما خواهند داشت. به همین دلیل است که تولید کنندگان محتوا معمولا کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مکمل را در سرتاسر متن و حتی هدینگ ها به صورت مساوی پخش می‌کنند.

از کلمات کلیدی خود در هدینگ 2 تا در هدینگ 2 تا 6 استفاده کنید

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت اجمالی اما کاربردی در مورد تیتربندی متن؛ استفاده درست از H1 و H2 در متن صحبت کردیم. با این حال اگر بخشی از متن برای شما گنگ و یا چالش برانگیز بود از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ هر یک را ثبت خواهند کرد. در پایان لازم است که یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده در این پست آموزشی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. هدینگ از دیرباز در فضای مجازی حضور داشته و امروزه نیز اهمیت و تاثیر آن کم نشده ‌است. به همین دلیل شما نیز برای ارائه بهتر محتوا به مخاطبین خود باید از هدینگ استفاده کنید. محتوای شما باید به صورت عمومی باشد و امکان شخصی سازی ندارد. منظور ما این است که از هدینگ برای تعریف کال تو اکشن استفاده نکنید.

نکته بعدی که در هدینگ هر محتوا باید به آن توجه نمایید اهمیت ساختار محتوا و همچین هماهنگی با هدف مخاطب خواهد بود. در صورتی که ساختار محتوا و هدینگ به شما اجازه سبز شدن تیک خوانایی نمیدهد، اولویت اول شما مخاطب است و نباید ساختار محتوای خود را تخریب نمایید. در برخی مواقع گوگل نظر مخاطبین سایت را بیشتر از قوانین ثابت خود مورد بررسی قرار خواهد داد. از طرفی استفاده از سخن پایانی در محتوای شما اهمیت قابل توجهی خواهد داشت. البته این بخش تحت عنوان هدینگ 2 می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد، در غیر این صورت اهمیت چندانی نخواهد داشت.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *