
امروزه ارتباط دو طرفه با مخاطبین و مشتریان یک کسب و کار امری طبیعی و بدیهی است.
با مطالعه این مقاله میتوانید بهترین استراتژی برخورد با کامنتهای منفی را آموزش ببینید.
سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در مورد کسب و کارهای آنلاین. قطعا برای شما هم پیش آمده است که در فضای مجازی کامنت منفی برخورد کنید. به نظر شما با « با کامنت منفی چطور برخورد کنیم؟ » که این موضوع تکرار نشود و از طرفی برای دیگران نیز خوشایند باشد. برخی از افراد از قصد به دنبال حاشیه سازی و همچنین کامنتهای منفی میباشند. با برخورد خشن و همچنین ایجاد یک موج جدید معمولا مخاطبین خود را افزایش میدهند. این موضوع در سایتهای بسیار زیادی قابل مشاهده میباشد.
اما نکته بسیار مهم آن در این است که هر کسب و کاری با چنین استراتژی نمیتواند به نتایج مثبت دست پیدا کنید. فرض کنید که شما یک دوره « آموزش سئو » و یا « آموزش وردپرس » راه اندازی نمودید. حال اگر بخواهید که این دوره آموزشی را با کامنت منفی شروع کنید و به آن بی توجه باشید، شرایط سخت خواهد شد. از طرفی اگر بخواهید که کامنتهای خود را به صورت صد در صد ببندید، مخاطبین شما اعتماد مناسبی به کسب و کار شما نخواهند داشت. به همین دلیل کاملا طبیعی است که کامنتهای شما باز باشد و بازخوردهای مثبت و منفی نیز دریافت کنید.
در این بخش اگر بخواهیم کامنتهای مثبت و منفی را مدیریت کنیم، نیاز به داشتن یک استراتژی ثابت خواهید داشت که در این مقاله به صورت کامل و جامع آن را بررسی خواهیم کرد. همواره به این موضوع توجه نمایید که بهترین حالت داشتن برنامه ریزی مناسب برای فضای مجازی و مدیریت کامنتها میباشد. البته این استراتژی باید به نحوی باشد که افراد پس از مطالعه آن احساس بدی نسبت به فضای کسب و کار شما پیدا نکنند. در این مقاله ممکن است نکات بسیار زیادی مطرح شود که برخی از آن ها برای شما عجیب و یا جدید باشد، در بخش کامنتها نظر خود را با ما در میان بگذارید.
بخش کامنتها معمولا یکی از مهمترین بخشها در کسب و کار میباشد. مهم نیست که شما یک سایت راه اندازی کردید و یا یک پیج در اینستاگرام راه اندازی نمودید. مهم این است که برای تقویت کسب و کار خود از تعامل با مردم بهرهمند شوید. در صورتی که سایت شما یک بخش کامنت و گفتگوی فعال دارد، میتوانید با استفاده از فیلترهایی خاص به مدیریت بهتر آن بپردازید. به هیچ وجه بستن کامنتها کار درستی نیست، مگر این که شما یک شهرت ویژهای در فضای مجازی خود به دست آورده باشید. اما اگر بخواهید در فضای مجازی خود چنین استراتژی را تجربه کنید، شرایط قطعا برای شما متفاوت خواهد بود.
نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که فضای مجازی خود را به نحوی مدیریت کنید که کامنتهای منفی و اخبار زرد در آن به حداقلترین میزان ممکن برسد. در برخی مواقع نیز میتوانید بخش کامنتهای آن را برای مدتی کوتاه ببندید. چرا که عدم توجه به این موضوع میتواند برای شما آزار دهنده باشد. دقت کنید که بستن فضای مجازی با بستن بخش کامنتهای یک سایت کاملا متفاوت است. شما به عنوان یک فرد حرفهای باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از یک استراتژی مناسب برخی از زمانها بخش کامنتها را باز بگذارید و در برخی بخشها نیز بخش کامنتها را ببندید. حال در بخشهای بعدی کاملا این موضوع را درک خواهید کرد.
وجود کامنت منفی در کسب و کارها امری کاملا بدیهی است، نکته بسیار مهم در این است که برای مدیریت این کامنتها یک سری دستورالعمل از پیش تعیین شده ثبت کنید. در این صورت هیچگاه به هیچ کامنتی بدون برنامه پاسخ نخواهید داد. در این بخش بهترین روشهای پاسخ به کامنتهای منفی را به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد.
معمولا در فضای مجازی هر شخصی که برای شما کامنت میگذارد، یک شناسه و هویت مجازی دارد. در صورتی که فرد، یک پیج فیک درست کرده بود تا برای شما کامنت بگذارد، اصلا لازم نیست برای آن زمان صرف کنید. بهترین کار این است که آن را پاک کنید، بدون این که برای آن نظری ثبت کنید و یا پاسخی بدهید. چرا که برخی از افراد در فضای مجازی به دنبال خالی کردن حقارتها و عقدههای خود میباشند. بهترین کار نادیده گرفتن این افراد میباشد. البته دقت کنید که در برخی مواقع این کامنتها ممکن است که از سمت رقبای شما نیز باشد. در این صورت باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با مدیریت بهتر پیج خود، کامنت گذاری آن ها را محدود کنید.
به عنوان مثال اگر شما یک پیج « آموزش زبان انگلیسی » و یا « آموزش زبان آلمانی » دارید و به خوبی نیز کار خود را انجام میدهید. اما افراد با اکانتهای ناشناس و ثبت کامنتهای منفی سعی در ایجاد حاشیه دارند، بهترین استراتژی این است که آن ها را بلاک کنید. البته دقت کنید که گفته آن ها نیز مهم است. ممکن است برخی از افراد با اکانتهای ناشناس سعی در بیان یک نکته سازنده داشته باشند. در این صورت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این موضوع را به صورت کامل بررسی کنید. حال در بخشهای بعدی این موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد. در مورد سایت نیز به همین ترتیب است. شما میتوانید یک فیلتر قبل از انتشار هر کامنت تعریف کنید و آن هم تایید سر دبیر باشد.
در صورتی که یک فرد بخواهد، اطلاعات ضد و نقیض مطرح کند، در این صورت باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا کامنتهای را به سطح زبان انتقال دهید و از طرفی دسترسیهای او را نیز رفع کنید. خوشبختانه شما در سایت میتوانید هر کامنت را به صورت شخصی مورد بررسی قرار دهید. البته اگر شما در سایت خود بخش گفتگو و یا فروم داشته باشید، شرایط فرق خواهد کرد.
زمانی که به دنبال پاسخ سوال « با کامنت منفی چطور برخورد کنیم؟ » میباشید، دومین نکتهای که باید مورد بررسی قرار دهید، این است که آیا کامنت منفی یک حقیقت را بیان میکند و یا خیر؟ به عنوان مثال فرض کنید که شما یک دوره « آموزش فتوشاپ » راه اندازی کردید. در این دوره شما یک نکته را به اشتباه مطرح میکنید. و یا ممکن است که برای آموزش کوتاهتر نیز یک تکنیک وجود دارد. در این صورت شما باید بررسی کنید که آیا این فرد در بخش کامنتهای شما این موضوع را به صورت محترمانه عنوان میکند و یا خیر. همچنین در صورتی که فرد از ادبیات زننده برای بیان موضوع و چالش خود استفاده میکند، بدون هیچ پاسخی او کامنت او را پاک کنید.
در صورتی که فرد کامنت منفی خود را با یک ادبیات مناسب مطرح میکند، شما باید از او تشکر کنید و سپس آن موضوع را اصلاح نمایید. در صورتی که شما بخواهید بدون استفاده از یک تکنیک منطقی و صرفا با خود سری به کار خود ادامه دهید، در این صورت کامنتهای منفی بیشتری دریافت خواهید کرد. به همین دلیل است که در اولین گام بررسی میکنید که این کامنت منفی از طریق چه کسی مطرح شده است. در دومین گام شما باید بررسی کنید که آیا این کامنت برای شما صدق میکند و یا خیر. نکته بعدی که باید مورد توجه قرار دهید، این است که چگونه میتوانید این کامنت را بررسی و اعمال کنید تا شاهد تکرار آن نباشیم.
البته در این زمان یک حالت سومی هم وجود دارد و نظر صحیح هر دو طرف میباشد. در برخی از علوم ممکن است که یک نظر واحد باشد. در این صورت هر شخصی از سمت دیدگاه خود بررسی میکند و فکر میکند که به نکتهی درستی اشاره میکند. این بحث و گفتگو در مورد این کامنتها معمولا برای شما چالش بر انگیز خواهد بود. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید میزان آن را به حداقل برسانید. شما میتوانید یک بار موضوع خود را مطرح کنید و دیگر این مدل پیامها را نادیده بگیرید.
در برخی مواقع زمانی افراد به دنبال پاسخ سوال « با کامنت منفی چطور برخورد کنیم؟ » میباشند، که بسیار دیر است. چرا که فرد بعد از مواجه با چنین کامنت منفی از خود یک بازخورد خشن و احساسی نمایش میدهد. از طرفی این برخورد برای دیگران نیز تحریک کننده است و سعی میکنند که این رفتار را تکرار کنند. در این صورت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا جو حاضر را کنترل کنید نه این که باعث بیشتر شدن هیجانات شوید. در برخی مواقع افراد کامنتها و همچنین نظرات منفی را استوری میکنند و سپس به تمسخر آن میپردازند. با انجام این کار به جرات میتوان گفت که جو بسیار سنگینی ایجاد میشود و افراد آن رفتار را تکرار میکنند. چرا که میدانند، این موضوع برای شما حساس است و میتوانند با آن تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهند.
اولین نکته در بررسی پاسخ سوال « با کامنت منفی چطور برخورد کنیم؟ » این است که احساسات خود را مدیریت کنید. در صورتی که شما نتوانید، احساسات خود از انتقاد دیگران را مدیریت کنید، رفتارهای بعدی شما به صورت دو مینو وار اشتباه خواهد بود. حتی اگر قرار است که است کامنت منفی یک شخص را نادیده بگیرد و یا حتی آن را بلاک کنید، باید آن را در آرامش انجام دهید. در این صورت میتوانید اطمینان حاصل کنید که تمامی شرایط به بهترین شکل ممکن برای شما رقم خواهد خورد. هدف ما از مدیریت احساسات در برخورد با کامنتهای منفی در این است که از تکرار این موضوع جلوگیری کنید. در این صورت میتوانید بازخوردهای منفی بعدی را به حداقل برسانید.
در صورتی که شما به دنبال تکنیکهای مدیریت احساسات در برخورد با کامنتهای منفی میباشید، بخش وبلاگ برترآموز برای شما بسیار جذاب خواهد بود. و در این بخش قطعا مقالات بسیار زیادی وجود دارد که هر یک از آن ها میتواند برای شما یک نقش سازنده و جذاب ایفا کند. نکته بسیار مهم در بررسی کامنتها این است که اهداف افراد را مورد بررسی قرار دهید و نظر منفی آن ها. در این صورت مدیریت احساسات برای شما بهتر خواهد بود.
در پاسخ به سوال « با کامنت منفی چطور برخورد کنیم؟ »، کمتر کسی به علت این موضوع توجه دارد. بیشتر افراد به دنبال این هستند که یک پاسخ محکم به طرف مقابل بدهند و طرف را بسوزانند. در صورتی که یک فرد عاقل به دنبال چنین رفتاری نیست. چرا که میداند رقبا دقیقا به دنبال همین موضوع میباشند. آن ها تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا شما در مقابل چشم دیگران یک فرد تند خو و همچنین نادان نشان دهند. به همین علت اگر شما برخی از رفتارهای خود را تکرار کنید، دیگران نیز از این موضوع بر علیه شما استفاده میکنند و میتوان گفت که برای شما به نوعی گران تمام میشود. به همین دلیل است که شما در برخورد با کامنتهای منفی در برخی مواقع نیاز به مشاوره است.
زمانی که شما در مورد یک کامنت منفی پاسخ مناسبی نشان نمیدهید و از طرفی این رفتار در حال تکرار است. این موضوع یک معنی بیشتر ندارد و آن هم این است که رفتار شما اشتباه میباشد. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک استراتژی مناسب در مورد علت ریشهای این کامنتهای منفی تحقیق کنید. در برخی مواقع حق با دیگران است و باید آن را رفع کنید. در برخی مواقع حق با است اما نحوه بیان مناسبی ندارید. اما در این صورت باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به درستی نظر خود را به دیگران منتقل کنید. در این صورت خواهید توانست که یک استراتژی مناسب به کار گیرید.
نکته بعدی که باید در مورد آن تمام تلاش خود را به کار گیرید این است که نظر خود را با یک استراتژی مناسب به دیگران منتقل کنید. برای این منظور میتوانید در بخش مقالات سایت برترآموز، از مقاله « اثر احساسات در مذاکره چگونه است؟ » استفاده نمایید. نکات موجود در مقاله مذکور به شما برای بیان نکات مثبت کمک بسیار زیادی خواهد کرد. دقت کنید که پاسخ دادن به کامنتهای منفی نیز نوعی مذاکره غیر مستقیم است، به همین دلیل است که برای انجام مناسب آن باید تلاش کنید که اصولی فکر کنید.
یکی از مهمترین تکنیکهایی که در پاسخ به سوال « با کامنت منفی چطور برخورد کنیم؟ » باید به آن توجه نماییم، همراهی دیگران میباشد. همانطور که در بخشهای قبلی به شما گفتیم که استوری کردن کامنتهای منفی اشتباه است و نباید دیگران را به سخره گرفت. استفاده از کمک دیگران برای پاسخ دادن به کامنتهای منفی یک استراتژی بسیار درست میباشد. البته دقت کنید که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که نشان دهید، خونسرد و آرام میباشید. پاسخ این فرد به قدری بدیهی است که حتی دنبال کنندگان شما نیز میتوانند آن را پاسخ دهند. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک برنامه ریزی درست این کار را انجام دهید.
به عنوان مثال فرض کنید که شما یک شخص در مورد تکنیک آموزش شما در استوریها، نظر منفی میگذارد. این نظر نیز اشتباه است و فرد به دنبال تکرار آن میباشد. حال برای جلوگیری از این موضوع شما میتوانید نظر دیگران را به نحوی مدیریت کنید که آن ها پاسخهای خود را در قالب محترمانه برای فرد بگذارند. در صورتی که بتوانید، دنبال کنندگان خود را مدیریت کنید و آن ها این کامنتهای منفی را پاسخ دهند، بهترین استراتژی را به کار گرفتید. البته دقت کنید که باید حق با شما باشد. در غیر این صورت ممکن است که بازدهی کار شما به صورت قابل توجه کاهش پیدا کند. و در این مسیر نیز میتوانید از نظر متخصصین این حوزه استفاده کنید.
در صورتی که مخاطبین شما چنین همراهی از خود نشان ندادند، میتوانید از یکی از دوستان خود کمک بگیرد. دقت کنید که برای استفاده از این استراتژی شما باید مخاطبین وفادار زیادی برای خود تهیه کنید. چرا که نظرات مثبت آن ها میتواند برای شما یک بازخورد جذاب و منطقی به همراه آورد. البته تمامی این نکات زمانی قابل اجرا میباشد که حق با شما باشد. در غیر این صورت ممکن است که بازدهی مورد نظر شما آنگونه که باید و شاید ایجاد نشود.
همانطور که در بخشهای قبلی به این موضوع اشاره کردم، زمانی که افراد به دنبال استفاده از جو اخبار زرد برای صفحه و یا سایت خود میباشند، معمولا روی نکات بسیار زیادی ریسک میکنند. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه نمایید، این است که این مدل جذب مخاطب معمولا برای شما نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد. به همین دلیل نباید هیچگاه با مخالفین خود به صورت عمومی وارد مذاکره و گفتگو شوید. این کار آن ها را بزرگتر خواهد کرد و بعدها ممکن است که برای شما دردسر سازی شود. در صورتی که قرار است نظر منفی یک شخص را پاسخ دهید، تنها یک بار این کار انجام دهید. در صورتی که فرد مجدد نظر خود را ادامه داد، به سادگی آن را پاک کنید و او را از صفحه خود محروم کنید.
دقت کنید کسی که با نظرات شما مخالف است، میتواند شما را دنبال نکند. در صورتی که یک فرد با نظرات شما مخالف است و از طرفی به دنبال تحمیل نظرات خود به شما میباشد، بسیار مهم است که این رفتار را کنترل کنید و اجازه ندهید که در پیج شما اختلال ایجاد کنند. یکی از بزرگترین اشتباهات افراد در این است که گفتگو با افراد مخالف را در بخش کامنتهای پست خود ادامه میدهد. در صورت حساسیت شما، این موضوع باعث میشود که رقبای شما به سادگی سو استفاده کنند و برای اختلال در کار شما از افراد مختلف بخواهند که این رویه را تکرار کنند. اما در صورتی که شما از همان اول یک رفتار محکم نشان دهید، با چنین چالشی مواجه نخواهید شد.
در صورتی که قرار است کامنتهای منفی را پاسخ دهید، میتوانید به صورت خصوصی نیز با آن ها گفتگو کنید. اما در این صورت گفتگوی شما همواره به صورت امن خواهد بود. در غیر این صورت ممکن است که نتایج و نظرات مناسبی دریافت نکنید و رویه کامنتهای منفی برای شما تکرار شود.
در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد پاسخ به سوال « با کامنت منفی چطور برخورد کنیم؟ »، صحبت کردیم. در صورتی که هنوز نمیدانید که با کامنت منفی چطور برخورد کنید، به سادگی چالش اصلی خود را در بخش کامنتهای این مقاله با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما بعد از مطالعه آن به صورت دقیق پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد. اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از نکات این مقاله بازگو کنیم. باید بگوییم که وجود کامنتهای منفی در سایت و یا فضای مجازی مانند اینستاگرام طبیعی است. معمولا بار ذهنی این گونه مکالمات در فضای مجازی به نسبت سایت بیشتر است. چرا که واکنش شما توسط مخاطبین مورد بررسی قرار میگیرد. در صورتی که در یک سایت با چنین چالشی مواجه نخواهد بود.
برای پاسخ دادن به کامنتهای منفی همیشه بررسی کنید که نظر فرد تا چه اندازه درست است. بعد از این موضوع بررسی کنید که با چه لحن و ادبیاتی این موضوع مطرح میشود. در صورتی که همه چیز به درستی بود، شما باید در کمال ادب و احترام به نقد طرف مقابل پاسخ دهید. در غیر این صورت ممکن است که جو منفی در صفحه شما به اعتبار کسب و کارتان آسیب بزند. همواره به این موضوع توجه نمایید که یک کامنت منفی درست را بدون پاسخ رها نکنید. حال اگر این کامنت منفی اشتباه بود و یا ادبیات مناسبی نداشت، پاسخ ندادن به آن بهترین راه حل خواهد بود. چرا که این وظیفه شما است که چنین فضایی را کنترل نمایید.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران