یکی از مشاغلی که در سال 2024 جزو مشاغل پردرآمد و همچنین رقابتی میباشد، سئو است.
در صورتی که بتوانید در این حوزه مطالعات خود را افزایش دهید، تبدیل به یک سئوکار خبره خواهید شد. ما در این پست آموزشی به دنبال پاسخ سوال « چگونه سئو کار شویم؟ » خواهیم بود.
درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو. در این پست آموزشی قصد داریم مسیر چند ساله خود را به صورت کوتاه و مختصر برای شما شرح دهیم. از طرفی به دنبال پاسخ سوال « چگونه سئو کار شویم؟ » خواهیم گشت و همچنین مهمترین نکات این حوزه را به شما آموزش خواهیم داد. قبل از شروع این مقاله لازم است که به چند نکته بسیار مهم توجه نمایید. سئو یک دانش پویا است و نمیتوان آن را با یک دوره آموزشی و یا یک سایت به صورت تخصصی فرا گرفت. اگر چه ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که فرآیند سئو سایت را به شما عزیزان آموزش دهیم. اما باید مطالعه خود را همواره به روز نگه دارید تا در این مسیر موفق عمل کنید.
زمانی که به دنبال پاسخ سوال « چگونه سئو کار شویم؟ » هستید، باید با مفهوم و اساس سئو آشنا شوید. سئو دارای یک مفهوم نوین و یک مفهوم قدیمی است. در سئو کلاسیک تمام تمرکز افراد تولید محتوا و بهینه سازی جهت موتورهای جستجو میباشد. اما در سئو نوین شرایط کاملا متفاوت است و همه سئوکاران به دنبال رضایت کاربران و موتورهای جستجو به صورت همزمان خواهند بود. البته گوگل در آپدیتهای جدید خود نیز تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تقلب افراد را هر چه بهتر شناسایی کند. به همین دلیل است که قوانین و آپدیت های گوگل در فواصل زمان کوتاهتری به ما منتقل خواهد شد.
در حال حاضر گوگل تمام تمرکز خود را روی درک رفتار سئوکاران و مخاطبین آن ها قرار داده است. به همین دلیل است که فرآیند سئو کردن یک سایت متوقف نخواهد شد و تمامی افراد تلاش میکنند که استراتژی خود را بسط ندهند. اگر از یک فرد آماتور در حوزه دیجیتال مارکتینگ سوال « چگونه سئو کار شویم؟ » مطرح کنید، پاسخی که به شما میدهد، دیدگاهی اشتباه به شما منتقل خواهد کرد. چرا که افراد کم تجربه در این حوزه اعتقاد دارند که با هوش مصنوعی دیگر نیاز به سئو نخواهیم داشت. اما ما در مقاله « آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو میشود؟ » به صورت کامل و جامع این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.
یک سئو کار باید در سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال متخصص شود. در ادامه هر یک را به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد. البته برخی از سئو کاران سئو را به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم میکنند که این دسته بندی نیز تا حدودی صحیح خواهد بود.
در صورتی که به دنبال پاسخ سوال « چگونه سئو کار شویم؟ » میباشید، تمامی مراحل گفته شده در این بخش را به صورت دقیق مورد نقد و بررسی قرار دهید. در صورتی که هر بخش برای شما گنگ و یا چالش برانگیز بود از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.
در صورتی که قصد دارید یک سئو کار تکنیکال حرفهای شوید، باید این بخش را به صورت دقیق فرا گیرید. اساس کار وب سایتها، HTML خواهد بود و داشتن یک دید کلی برای شما جذاب است. دقت کنید که ما به دنبال فراگیری کد نویسی نخواهیم بود، اما در حد چند کد تگ HTML باید یک دید نسبی به دست آورید. برخی از افراد Hyper Text Markup Language یا همان HTML را با زبان برنامه نویسی اشتباه می گیرند و از همان ابتداء مفاهیم آن را با چالش بررسی میکنند. اما Hyper Text Markup Language زبان نشانه گذاری در محیط آنلاین است. در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در این بخش میباشید، از طریق بخش وبلاگ سایت برترآموز میتوانید به آن دست پیدا کنید.
یکی از جذابترین بخشهایی که هر سئو کار به آن توجه میکند، سیستم مدیریت محتوای سایت است. CMS یا همان Custom Management System به دنبال مدیریت محتوای یک سایت خواهد بود. فارغ از اینکه سئوکار در چه سطحی باید قرار دارد، باید بتوانید با چند سیستم مدیریت محتوا به صورت ساده کار کند. چرا که خرید ابزار و افزونه برای سئو سایت بدون درک ساختار CMS امکان پذیر نیست. در برخی مواقع برنامه نویس شما یک ابزار طراحی خواهد کرد. اما این ابزار با قالب سایت شما تداخل دارد و همین امر موجب دیر لود شدن صفحه اصلی میشود. در این صورت سئو تکنیکال و همچنین سئو داخلی شما آسیب جدی خواهد دید.
به این نکته توجه نمایید که سئو با کمک سیستم مدیریت محتوا بسیار ساده است. چرا که یک شخص بدون دانش زبان انگلیسی میتواند صفر تا صد یک سایت را مدیریت کند. امروزه سیستم مدیریت محتوای وب سایت بسیار زیاد است. اما معروفترین و جذابترین آن وردپرس خواهد بود. ما در بخش « آموزش وردپرس » به صورت جامع و کامل آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به دلیل اینکه وردپرس یک بستر منبع باز است، شما با توجه به نیاز خود میتوانید خدمات خود را به آن اضافه نمایید و از هزینههای بسیار زیاد برنامه نویسی جلوگیری نمایید.
اگر بخواهیم یک پاسخ خلاصه برای سوال « چگونه سئو کار شویم؟ » ارائه دهیم، باید به این بخش اشاره نماییم. زمانی شما یک سئوکار و یا مشاور حوزه سئو خواهید شد که با چشمان بسته یک سیستم مدیریت سایت مانند وردپرس را باز و بسته نمایید. در این بخش ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که با بررسی استراتژیهای مختلف یک سایت وردپرسی را مدیریت نماییم. دقت کنید که حتی بررسی امنیت یک سایت نیز به عهده سئو کار خواهد بود. اما این که شما در کدام بخش به صورت تخصصی فعالیت کنید نیز مهم است.
امروزه برخی از سئوکاران تکنیکال به صورت تخصصی روی ارتقاء سیستم وردپرس کار میکنند. آن ها برای شما یک سایت را به نحوی مدیریت میکنند که یک سایت کد نویسی شده چنین قابلیتی ندارد. البته در بهترین حالت یک سایت دارای یک تیم سئوکار است و به صورت انفرادی این مراحل را ادامه نخواهد داد. اکثر گامهایی که در بخش بعدی آموزش می دهیم، زیر مجموعه همین بخش می باشد. اما بررسی آن برای شما نیز لازم و ضروری است.
در ایران چند صد مغازه فروش لباس زنانه وجود دارد، حال اگر 10 درصد آن ها بخواهند آنلاین شاپ در حوزه فروش لباس زنانه راه بیندازند، چندین آنلاین شاپ خواهیم داشت. حال به نظر شما کدام یک از آن ها باید در رتبه نخست قرار گیرد. برای پاسخ به این سوال باید نحوه کار موتورهای جستجوی مختلف را بررسی نمایید. دقت کنید که هیچ موتور جستجو به صورت صد در صد واضح اولویتهای خود را توضیح نخواهد داد. برخی از تکنیک آن ها به صورت نظری و برخی دیگر به صورت تجربی قابل بررسی میباشد. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، استراتژیهای مشترک بین آن ها است.
به عنوان مثال اگر گوگل، بینگ، یاندکس سه موتور جستجوی اصلی میباشند، شما باید نکات مشترک هر یک را مورد نقد و بررسی قرار دهید. حال بهترین آن ها را به عنوان مرجع اصلی خود انتخاب نمایید. در این صورت میتوانید بازدهی خود را افزایش داده و سرعت رسیدن به خواستههای خود را کاهش دهید. در نظر داشته باشید که بررسی ایندکس شدن محتوا و همچنین خطاهای سرچ کنسول سایت در این بخش محقق خواهد شد.
اگر سوال « چگونه سئو کار شویم؟ » با یک متخصص سئو به روز مطرح کنید، در مورد تحقیق کلمات کلیدی نکات بسیار زیادی به شما آموزش خواهد داد، چرا که اساس سئو یک سایت انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. در صورتی که بتوانید استراتژیهای سئو سایت خود را بهبود بخشید و کلمات کلیدی مورد نظر شما در قالب درستی بنا نشود، امکان رسیدن به رتبه برتر امکان پذیر نخواهد بود. از طرفی شناسایی کلمات کلیدی کم رقابت و مهم برای مخاطبین خود یک هنر است که نمیتوان آن را در قالب سئو مطرح کرد. چرا که یک سایت میتواند چند صد هزار کلمه کلیدی به خود اختصاص دهد. اما کدام یک از آن ها برای مخاطب شما جذاب است و کدام یک از آن ها می تواند در رشد سایت شما تاثیر گذار باشد.
از طرفی برخی از این کلمات کلیدی به صورت دام می باشد. اگر یک سایت نوپا بخواهد در آن کسب رتبه کند، نیاز به دامین آتوریتی بسیار بالا و همچنین بک لینکهای فراوان خواهد داشت. این هزینه میتواند به صورت روز افزون برای او افزایش پیدا کند. در صوتی که بتوانید در انتخاب کلمات کلیدی موفق عمل کنید، دیجیتال مارکتینگ نیز برای شما ساده خواهد شد. از طرفی پلنهای تبلیغاتی خود را با احتمال موفقیت بیشتر پشت سر خواهید گذاشت.
زمانی که با تمامی بخشهای قبلی سایت به خوبی آشنا شدید، لازم است که وارد سئو داخلی شوید. در این بخش شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که بر اساس آموختههای قبلی خود استراتژی سئو طراحی کنید. در این حالت لازم است که استراتژی نقشه سایت و همچنین نحوه لینک سازی سایت خود را مشخص نمایید. سپس صفحات پیلار و صفحات کلاستر خود را مشخص کرده و برای آن ها تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. در گام بعدی با تگ های مهم مانند کنونیکال و یا hreflang آشنا شوید.
دقت کنید که تگها در وردپرس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید هر یک را به صورت دقیق بررسی نمایید. یکی از مهمترین نکاتی در سئو داخلی سایت یک سئوکار خبره مورد نقد و بررسی قرار میدهد، رابط کاربری سایت خواهد بود. دقت کنید که این بخش قاعده و قانون خاصی ندارد و تجربه سئوکار در آن بسیار مهم است. رابط کاربری هر سایت یک سری قوانین عمومی دارد که بر اساس پرسونای مخاطبین آن تعریف می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که چه شخصی با چه دانش و پیش زمینهای طراحی سایت شما را انجام خواهد داد.
اگر از یک مدرس سنتی حوزه سئو سوال « چگونه سئو کار شویم؟ » بپرسید، قطعا اولین بخش آموزشهای او مربوط به تولید محتوای سئو شده خواهد بود. چرا که تولید محتوای سئو شده از مهمترین اصول هر سایت است و اگر سئوکار نتواند قوانین و قواعد آن را به خوبی درک کند، نتیجه مناسبی به دست نمی اورد. اما نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید تولید محتوای سئو شده بر اساس قوانین کانتنت مارکتینگ می باشد. در گذشته کانتنت مارکتینگ در محتوای انگلیسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. اما امروزه فضای رقابتی سئو در ایران نیز بسیار تغییر کرده و نیاز است که استراتژیهای تولید محتوای سایت خود را بر اساس آن شخصی سازی نمایید.
معمولا آخرین بخش در آموزش سئو، سئو خارجی خواهد بود. چرا که سئو خارجی، زمانی ارزشمند است که شما بتوانید مفاهیم سئو و همچنین نحوه کارکرد موتورهای جستجو را درک کنید. در گام بعدی برای آن استراتژی تبلیغاتی طراحی نمایید و از طرفی بازخوردهای آن را با ابزارهای مختلف خود بررسی کنید. به عنوان مثال تعریف یک استراتژی سوشال سیگنال مناسب به درک بالا از سئو خارجی خواهد داشت.
در این پست آموزشی به صورت اجمالی اما کاربردی در مورد پاسخ سوال « چگونه سئو کار شویم؟ » صحبت کردیم. به این نکته توجه نمایید که سئوکار شدن و متخصص سئو بودن دو مفهوم جدا خواهد بود. یک سئوکار گاها اجرا کننده نقشه راه یک متخصص سئو می باشد. در صورتی که به یک شغل پویا علاقه دارید، سئو برای شما جذابترین انتخاب است. سئو به شما این امکان را میدهد که در یک زمان بسیار کوتاه به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران