سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
تکنیک داستان سرایی در بازاریابی برتر آموز

تکنیک داستان سرایی در بازاریابی و تبلیغات

1401/06/08

دیجیتال مارکترها همواره به دنبال این هستند که بتوانند با ابزارها و پلتفرم‌های موجود بتوانند نرخ تبدیل جامعه هدف به مشتری خوبی را داشته باشند. این افراد ممکن است از انواع و اقسام روش‌های بازاریابی و تولید محتوا استفاده کنند تا بازدهی بیشتری را دریافت کنند. با توجه به ویژگی جامعه هدف و موضوع کسب و کارتان قطعا نمی‌توانید از همه روش‌های محتوا و یا روش‌های بازاریابی استفاده نمایید پس بنابراین قصد داریم تا راجع به داستان سرایی در دنیای بازاریابی دیجیتال صحبت نماییم و به بررسی روش‌های کاربردی آن برای افزایش فروش بپردازیم. ما در دنیای کسب و کار همیشه به دنبال این هستیم که فروش خوبی را رقم بزنیم و داستان سرایی دقیقا یکی از تکنیک‌هایی است که شما را به هدفتان نزدیک خواهد کرد. پس در ادامه همراه من و برتر آموز باشید تا به توضیح مقاله تکنیک داستان سرایی در بازاریابی و تبلیغات بپردازیم. اگر به دنیای کسب و کارها علاقه مندید پیشنهاد می‌شود آموزش دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

آنچه که شما در این مقاله می‌آموزید:

  • داستان سرایی یا StoryTelling چیست؟
  • چه فاکتورهایی را باید در داستان سرایی رعایت نماییم؟

داستان سرایی یا StoryTelling چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ توضیح تکنیک داستان سرایی در بازاریابی برویم قصد داریم تا کمی راجع به مفهوم داستان سرایی صحبت کنیم و این ویژگی را بررسی نماییم. داستان سرایی یا قصه گویی یک هنر استفاده از کلمات برای درگیر کردن مخاطب با داستان و جلوه‌های یک داستان به شمار می‌رود به طوریکه شما باید جوری به بازگو کردن داستان بپردازید تا مخاطب به خوبی آن را احساس کند. قطعا تا به الان فیلم‌ها ، داستان‌ها ، محتواهای زیادی را مشاهده و مطالعه کرده‌اید که با توجه به نحوه بیان آن‌ها به خوبی خود را درگیر داستان کرده‌اید یعنی تعامل زیادی داشته اید. این تعامل برای شما نتایج خوبی را هم به همراه داشته است و اصلا اصل و هدف ما از داستان سرایی است است که به نتایج خوبی از جمله تعامل با کاربر دست پیدا نماییم. حالا در ادامه راجع به تکنیک داستان سرایی در بازاریابی صحبت می‌کنیم که شما بتوانید بیشترین تاثیرگذاری با مخاطبین را پیدا نمایید.

چه فاکتورهایی را باید در داستان سرایی رعایت نماییم؟

شما برای اینکه داستان سرایی یا استوری تلینگ موفقی داشته باشید نیاز دارید که مهم ترین عناصر آن را بدانید و سعی کنید در داستان سرایی خود حتما از این فاکتورها استفاده نمایید.

قهرمان داستان مهم است!

قطعا کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی را دیده‌ایم که وجه مشترک در همه آن ها وجود قهرمان بوده است. ذهن ما انسان طوری آماده شده است که همیشه قهرمان‌ها را دوست داریم و گاهی اوقات این قهرمان‌‌ها هستند که ناجی زندگی ما هستند. بنابراین سعی کنید همیشه یک قهرمان و یا شخصیت اصلی داشته باشید این قهرمان در کسب و کارها می‌تواند برند شما باشد.

داستان سرایی برای کسب و کار برتر آموز

بررسی هدف قهرمان

هر قهرمانی در زندگی ما و در داستان‌های ما یک هدف خاصی را دارد و همیشه هدف این قهرمان‌ها برای ما اهمیت دارد چون قهرمان همواره تلاش می‌کند تا به هدف خود برسد. در این جا منظور است هدف قهرمان هدف کسب و کار شما می‌باشد

موانع موجود در رسیدن قهرمان به هدفش را بازگو نمایید.

قطعا هر قهرمانی برای اینکه به اهداف خود برسد یکسری موانع در پیش روی خود دارد و این موانع هستند که باعث می‌شود نقش یک قهرمان پر رنگ شود. بنابراین شما باید تمامی موانع موجود در کسب و کارتان را بیان نمایید.

راه‌های رسیدن قهرمان به هدف را بررسی نمایید!

قطعا هر قهرمانی برای رسیدن به هدف خود مسیرهای مختلفی دارد و در هر کدام از این مسیرها یکسری چالش‌هایی دارد که باید شما با توجه به این موارد راه‌های رسیدن کسب و کارتان به هدف خودش را بیان نمایید.

تکنیک داستان سرایی در بازاریابی

در ادامه این تکنیک‌ها را به خوبی بررسی می‌نماییم با توجه به موضوعیت و محوریت کسب و کارتان و شناحتی که از جامعه هدف دارید می‌توانید بهترین تکنیک‌ها را انتخاب و صد البته اجرا نمایید.

1.از تصویر سازی استفاده نمایید!

یکی از تکنیک‌های مهم در داستان سرای استفاده از تصویر سازی نام دارد. شما باید بتوانید برای کاربران خود تصویر سازی مناسب را داشته باشید. این روش تصویرسازی به 2 صورت امکان پذیر است:

روش اول این است که در تولید محتوای متنی خود بتوانید تصویر سازی داشته باشید. یعنی اینکه به طور کامل راجع به ویژگی افراد و فضا صحبت کنید. از حالات چهره افراد گرفته تا ویژگی‌هیا فضا همگی مواردی هستند که شما باید تصویرسازی نمایید. این نوع تصویرسازی در ادیبات فارسی بسیار زیاد موجود است. برای مثال شما تا به حال چهره واقعی رستم و سهراب را مشاهده نکرده‌اید اما در شاهنامه به خوبی چهره این افراد را در متن تصویر سازی کرده است. شما هم می‌توانید در تولید محتوای کسب و کار خود این نوع تصویر سازی را استفاده نمایید. روش دوم این است که از عکس ، ویدیو و… استفاده نمایید و به جای اینکه داخل متن صحبت کنید تصویر آن را قرار بدهید. حالت دوم در کسب و کارها بسیار بیشتر مشاهده می‌شود. معمولا روش دوم تاثی پذیری بیشتری روی افراد دارد. اگر کتاب‌های درسی ، کتاب داشتان‌های کودک و نوجوان ، صفحات وبلاگ سایت‌ها ، شبکه‌های اجتماعی و… را مشاهده نمایید متوجه خواهید شد که تصویرسازی چه اهمیتی دارد. برای مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتشار تصاویر به خوبی می‌توان از تکنیک تصویر سازی داستان سرایی استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی ابن اپلیکیشن پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش اینستاگرام را مطالعه نمایید.

2.استفاده از آمار و ارقام معجزه می‌کند!

شاید فکر کنید که بیان اعداد در متن ممکن است ذهن افراد را خسته کند اما کاملا در اشتباه هستید بلکه این آمار و ارقام هست که جزو تکنیک‌ها داستان سرایی به شمار می‌رود. گاهی اوقات شما در توضیح برند و کسب و کارتان با توضیح اعداد و ارقام می‌توانید خواننده‌های بیشتری را جذب نمایید. گاهی اوقات افراد نیاز دارند برای درک بهتری یکسری از ارقام را کنار یک دیگر مقایسه کنند. برای مثال اگر شما یک شرکت خدمات دهنده سئو هستید باید با آمار ارقام این دانش را برای مشتری‌های خود توضیح دهید و سرچ‌های روزانه از طریق ورودی‌های گوگل را از طریق آمار و ارقام نشان بدهید. مثلا نمی‌توانید بگویید که کلمه آموزش وردپرس در روز زیاد سرچ می‌شود بلکه باید با عددبرای مثال  N بار سرچ می‌شود بیان نمایید و یا اگر فروشنده محصول و کالای X هستید می‌توانید در تولید محتوای خود بیان کنید که بیش از 60 درصد از مشتریان که کالای X را خریداری کرده‌اند  برای مثال از کیفیت آن راضی بودند.

حالا که اسم سئو آمد پیشنهاد می‌شود برای مشاهده این آمار و ارقام حتما محتوای کاربردی آموزش سئو را مطالعه نمایید.

3.همیشه سعی کنید مخاطب را غافلگیر کنید!

قطعا بارها فیلم‌ها و کتاب‌هایی را مشاهده  و مطالعه کرده‌اید که به محض این که به اواسط داستان می‌رسید به راحتی می‌توانید انتهای آن را حدس بزنید. معمولا اینجور داستان‌ها برای کاربران کسل کننده می‌شود و شاید دیگر کاربر علاقه‌ای به ادامه دادن ماجرا نداشته باشد برای همین حتما پیشنهاد می‌شود حتما برای مخاطب یک غافلگیری و سورپرایزی داشته باشید این کار باعث می‌شود تا مخاطب با انگیزه بیشتری حتی ادامه ماجرای شما را دنبال کنند.

4.با مخاطبین خود صادق باشید!

یکی از مواردی که در داستان سرایی بسیار تاثیر گذار این است که خودتان باشید! سعی نکنید خود را غیر معمول جلوه دهید. شما زمانی برای مخاطبین جذاب هستید که خود واقعی باشید. معمولا در کسب و کارها برای اینکه خودشان را بهتر جلوه بدهند بزرگنمایی و اغراق زیادی در تولید محتوای خود دارند. برای همین توصیه می‌شود که همیشه خودتان باشید! از تصاویر واقعی استفاده کنید اگر تولید کننده یک کالای خاص هستید بهتر است که مخاطبین را با مزایا و معایب آن آشنا سازی و هیچ چیز را از مخاطب پنهان نکنید. مخاطبین شما باهوش ترین هستند و به خوبی توجه این معایب می‌شوند بنابراین لازم است که اصل صداقت را در اولویت خود قرار بدهید.

5.لحن شما در داستان سرایی مهم است!

نیاز نیست در داستان سرایی به صورت رسمی صحبت کنید سعی کنید که همیشه لحن صمیمانه خود را داشته باشید گاهی اوقات تولید محتوای رسمی به شما بازخورد مناسبی نمی‌دهد با در نظر گرفتن و آنالیز کردن جامعه هدفتان بهترین لحن را برای صحبت و ارتباط با آنها انتخاب نمایید.

راه های داستان سرایی برای جذب مخاطب برتر آموز

6.احساسات مخاطب را درگیر نمایید!

یکی از ویژگی‌هایی که معمولا در داستان فیلم‌ها کتاب‌ها و حتی تولید محتوای کسب و کارها مشاهده میکنیم درگیر کردن احساسات مخاطبین با داستان شماست. در واقع افراد با احساسات خود می‌توانند حس بهتری و بیشتری را به مخاطب انتقال بدهید ، طبق آمار و ارقام محتواهایی که در آنها حس مخاطبین درگیر است در نهایت نتیجه بهتر و بیشتری را به کسب و کار شما می‌دهد. اگر کسب و کار شما مربوط به فروش آنلاین است می‌دانید که افراد خریدهایی که انجام می‌دهند معمولا از طریق احساس است و نه منطق پس داستان سرایی احساسی یک مزیت مهم برای کسب و کارهایی که فروش اینترنتی دارند محسوب می‌شود.

7.قهرمان داستان را معرفی نمایید!

همانطور که در ابتدای مقاله هم راجع به آن صحبت کردیم شما باید برای داستان سرایی خود یک قهرمان مشخص کنید مردم همیشه قهرمان‌ها را دوست دارند. این قهرمان سازی شما دو حالت دارد. درجه اول این است که قهرمان شما یا برند و کسب و کارتان است که مردم را از مشکلات نجات داده و نیازشان را برطرف می‌کند یا این قهرمان مردم هستند. این که شما از کدام حالت برای قهرمان سازی استفاده نمایید بستگی به موضوع کسب و کارتان و ویزگی جامعه هدفتان دارد. گاهی اوقات نمی‌توان هر کسب و کاری را قهرمان نشان داد بنابراین مجبور هستیم تا مخاطبین را قهرمان داستان خود نماییم.

8.در داستان سرایی کپی برداری نکنید!

جامعه هدف هیچگاه دوست ندارد داستانی تکراری را مطالعه نماید و این جلوه کسب و کار شما را به شدت کاهش می‌دهد. شما با یونیک بودن خودتان همیشه می‌توانید چهره خوبی از کسب و کارتان پیش مخاطب ایجاد نمایید. اگر دقت کرده باشید کسب وکارها و تبلیغاتی که کپی برداری می‌کنند معمولا خیلی سریع توسط مردم شناسایی می‌شود و حتی ممکن است در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر هشتگ‌های منفی‌ای به وجود بیاید. سعی کنید ایده پردازی خوبی داشته باشید و در این مسیر از متخصصین خوبی کمک بگیرید.

9.در داستان سرایی خود روان صحبت کنید!

خیلی از مواقع برای تمامی ما افراد پیش آمده است که بعد از خواندن یک محتوا و یا مشاهده یک فیلم اصلا به خوبی متوجه معنی و مفهوم آن نشده‌ایم و تمامی این موارد به این علت است که در داستان سرایی اصلا روان صحبت نکردیم. داستان سرایی شما نباید در یک قسمت بسیار کند و یا در یک قسمت دیگر بسیار سریع باشد بلکه باید سعت مناسب را در این مسیر رعایت نمایید. سرعت کم در نوشته‌ها مخاطبین را کلافه می‌کند و اکثرا از خواندن ادامه ماجرا انصراف می‌دهند و پر سرعت بودن ماجرا مخاطبین را سردرگم می‌کند. پس حتما اصل روان بودن را در داستان سرایی را رعایت نمایید.

10.قالب انتشار داستان باید مشخص باشد!

در داستان سرایی خود یک قالب مشخص را انتخاب نمایید و سپس از آن استفاده نمایید. مهم است که اگر شما از قالب ویدیو استفاده می‌کنید سعی کنید باقی محتوای خود را در این قالب پیش ببرید و از این شاخه به اون شاخه نپرید. اگر قالب ویدیویی و یا قالب متنی را انتخاب کردید سعی کنید تمام ویژگی‌های آن را رعایت نمایید و به بهترین نحو محتوای خود را منتشر نمایید. اگر محتوای شما به صورت ویدیو است پیشنهاد می‌شود مقاله بازاریابی ویدیویی چیست؟ را مطالعه نمایید.

11.از رقبای خود در داستان سرایی استفاده نمایید!

اگر دقت داشته باشید اکثر داستان‌ها همیشه یک شخصیت منفی نیز دارند که همین موضوع داستان را جذاب می‌کند برای همین پیشنهاد می‌شود رقبای خود را در داستان سرای یخود وارد نمایید تا داستان شما مهیج شود.

12.در داستان سرایی اضافه گویی ممنوع است!

گاهی اوقات افراد در داستان سرایی بسیار به شاخ و برگ اضافی می‌پردازند و باعث می‌شود مخاطب از معنا و مفهوم اصلی دور شود. این شما هستید که مخاطبین را دور می‌کنید و قطعا به نفع کسب و کارتان نیست. پس بنابراین سعی نمایید از اضافه گویی دوری نمایید. در کل هر متنی که مخاطبین با ندانستن آن از داستان دور نمی‌شود اضافه است و بررسی آن ضرورتی ندارد.

ویژگی های داستان سرایی برتر آموز

13. داستان شما باید قابل اعتماد باشد!

معمولا داستانی مورد مقبول مخاطبین می‎‌باشد که قابل اعتماد باشد. داستانی که قابل اعتماد نباشد معمولا داستانی است که زیادی در آن اغراق شده است و از واقعیت جامعه دور می‌باشد. سعی کنید که همیشه اعتماد مخاطبین خود را بدست بیاورید.

سخن آخر:

سعی کرده‌ایم به طور کامل راجع به موضوع تکنیک داستان سرایی در بازاریابی صحبت کرده ونکات کاربردی را بیان نماییم. می‌دانیم که تولید محتوا اصل مهمی در هر کسب و کاری است و با داستان سرایی مناسب می‌توانید نتیجه خوبی را دریافت نمایید. این محتوای کاربردی است که مخاطبین را به شما متصل می‌کند پس بنابراین توصیه می‌شود حتما از این روش استفاده نمایید و اگر در این زمینه متخصص نیستید از یک شخص ماهر مشورت بگیرید. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم کارشناس رشته علوم کامپیوتر. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.