جدیدترین ترندهای سئو

جدیدترین ترندهای سئو که باید بدانید « ویژه 2024 »

دسته بندی : سئو
1402/09/18

سئو یک دانش پویا است و هر شاخه آن هر روز نسبت به روز گذشته تغییرات بیشتری خواهد داشت. با توجه به این موضوع شما می‌توانید با مطالعه این مقاله آموزشی به جدیدترین ترندهای سئو دست پیدا کنید.

درود بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب در حوزه آموزش سئو. همانطور که می‌دانید سئو یک مهارت پیشرفته و به روز است و سئوکاران کم تجربه گاها به این موضوع توجه کافی ندارند. به همین دلیل نیز از سئو یک سایت نتیجه مناسب به دست نخواهند آورد. در این پست آموزشی قصد داریم به بررسی جدیدترین ترندهای سئو در سال 2023 بپردازیم. البته برخی از این آپدیت‌ها در سال 2024 کامل خواهد شد. به همین دلیل نیز ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا یک گام جلوتر از دیگران شما را با هر یک از پارامترهای کلیدی سئو آشنا کنیم.

مهمترین آپدیت‌ها و قوانین سئو در سال 2024

بر اساس آخرین نظرات و همچنین بررسی‌های صورت گرفته از طریق سایت وبمستران و همچنین داده‌های رسمی کمپانی گوگل، ما در سال 2024 چند آپدیت جدید مربوط به محتوا و نحوه جستجوی سایت‌ها خواهیم داشت. در این بخش تمامی آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. البته دقت کنید که سطح این محتوا به نسبت بالا بوده و نیاز به یک دانش حداقلی در مورد سئو داخلی، سئو تکنیکال خواهد داشت. در صورتی که در این باره اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید از طریق بخش وبلاگ سایت برترآموز تمامی این موارد را مورد بررسی قرار دهید.

1.    استفاده از محتوای صوتی

در سال‌های گذشته، گوگل به محتوای صوتی توجه کافی نداشت. اما بر اساس آخرین آپدیت‌های گوگل محتوای صوتی یا همان پادکست‌های آموزشی در صفحات وبلاگ و یا صفحات دسته بندی برای گوگل بسیار مهم می باشد. از طرفی گوگل نیز در حال حاضر روی جستجوی صوتی کاربران خود مشغول سرمایه گذاری است. به همین دلیل ابزارهای بررسی محتوای صوتی خود را توسعه می‌دهد. نکته بعدی که در استفاده از محتوای صوتی به جهت سئو بهتراست مد نظر قرار دهید، خلاصه گویی می باشد.

 قرار نیست که تمام متن یک صفحه را به صورت صوتی نیز در اختیار کاربران خود قرار دهید. بلکه لازم است که یک خلاصه کلی از محتوای یک صفحه در اختیار دنبال کنندگان خود قرار دهید. در این صورت می‌توانید نتیجه مناسبی از سئو این صفحه به دست آورید. برای درک بهتر این بخش می‌توانید از یک مقاله جامع و کامل به نام « معرفی بهترین افزونه‌های نمایش پادکست در سایت ویژه سال 2023 » استفاده نمایید.

2.    تمرکز روی محتوای مورد نیاز مخاطب

یکی از مهمترین موضوعاتی که در سال 2024 باید مد نظر قرار دهید، استفاده از محتوای با کیفیت است. در صورتی که قصد دارید محتوای خود را رشد دهید، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از یک متخصص کانتنت مارکتینگ، محتوای سایت خود را سازماندهی نمایید. از طرفی اگر قرار است که محتوای جدیدی در سایت خود بارگذاری کنید، بر اساس پرسونای مخاطبین خود این کار انجام دهید و نه بر اساس نحوه خزش موتورهای جستجو گوگل.

در گذشته زمانی که یک محتوا منتشر میشد، معمولا کیبورد استاف و همچنین برچسب‌های آن مورد بررسی قرار میگرفت. در صورتی که محتوا ارزش بسیار بالایی داشت، در هدینگ آن از انواع کیبوردهای مکمل استفاده میکردند. اما امروزه شرایط کاملا متفاوت شده و محتوا بر اساس مفاهیم آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نه تراکم کلمات کلیدی. البته مفاهیم سئو داخلی و همچنین هدبندی محتوا هنوز مهم است و گوگل به آن ارزش و اعتبار خواهد داد. سعی کنید قبل از انتشار یک محتوا در مورد مفاهیم آن اندکی تامل کنید. آیا این محتوا برای دنبال کنندگان سایت شما جذاب است؟ پاسخ به این سوال می‌تواند کمک شایانی به شما در این زمینه نماید.

  تمرکز روی محتوای مورد نیاز مخاطب

3.    استفاده از محتوای ویدیویی مناسب

امروزه کسب درآمد از پلتفرم های پخش ویدیو موجب شده است که افراد بسیار زیادی محتوای ویدیویی با کیفیت تولید کنند. از طرفی خود آن ها نیز برای تولید محتوا از چندین ویدیو دیگر استفاده کنند. همین امر موجب شده است که توجه گوگل نیز به محتوای ویدیویی جذب شود. در صورتی که سایت‌های مطرح سئو و دیجیتال مارکتینگ انگلیسی زبان را مورد بررسی قرار دهید، متوجه محتوای ویدیویی با کیفیت خواهید شد. به عنوان مثال اگر قرار بر این باشد که یک سایت در مورد آموزش وردپرس طراحی کنید، بسیار مهم است که در بخش‌های مختلف  سایت خود، از محتوای مرتبط استفاده نمایید.

شاید این نکات به ظاهر ساده به نظر اید، اما می‌تواند تاثیر قبال توجهی روی سئو سایت شما داشته باشد. البته صرفا استفاده از محتوای ویدیویی برای سایت، نمی‌تواند بهینه سازی سایت را بهبود بخشد. بلکه انجام برخی از موارد مانند کیفیت محتوا ویدیویی، حجم محتوا، نحوه پخش و پارامترهایی از این دست نیز روی محتوا بسیار تاثیر گذار است. در بخش وبلاگ سایت برترآموز می‌توانید مقالات مرتبط بسیار زیادی مرتبط با انواع پلیرهای پخش کننده ویدیو پیدا کنید.

4.    استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به صورت هوشمندانه برای طرح ریزی ساختار سایت

مهم نیست که شما در چه بخش و حوزه‌ای مشغول فعالیت می‌باشید، نکته بسیار مهم در این است که از ابزار هوش مصنوعی به درستی استفاده کنید. در غیر این صورت بازدهی شما مناسب نخواهد بود و حتی در سئو سایت خود نیز شکست خواهید خورد. زمانی که به بررسی جدیدترین ترندهای سئو می‌پرداختیم، متوجه شدیم که محتوای تولید شده از طریق هوش مصنوعی مخصوصا در زبان فارسی ارزش چندانی ندارد. این موضوع به این دلیل است که هوش مصنوعی درک درستی از زبان فارسی نداشته و نیاز است که با ضمایر فارسی و همچنین ادبیات عامیانه فارسی به خوبی آشنا شود.

این موضوع در زبان انگلیسی اندکی متفاوت است. به همین شما می‌توانید تولید محتوای انگلیسی انجام دهید، البته به شرطی که یک سری شرایط دقیق و جامع را برای هوش مصنوعی تعریف کنید تا محتوای نهایی مطابق و مورد نیاز گوگل باشد. البته استفاده از هوش مصنوعی صرفا مربوط به تولید محتوای سایت نیست. بلکه سئوکاران حرفه‌ای از هوش مصنوعی برای تحلیل رقبا و همچنین بررسی کیفیت بک لینک‌های یک سایت نیز استفاده می‌کنند. به همین دلیل در سایت‌های حرفه‌ای تمام تلاش سئوکاران بر این است که ساختار سایت‌ رقبا را به صورت چند لایه مورد بررسی قرار دهند.

 ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه سئو بسیار گسترده است و صرفا نیاز به اندکی زمان برای شناخت دارد. در صورتی که به دنبال جدیدترین ترندهای سئو و همچنین استفاده از هوش مصنوعی در این بخش می‌باشید، وبلاگ سایت برترآموز را پیوسته دنبال نمایید.

5.    صفحات محصول را با استفاده از نظر یک متخصص  UI / UX طراحی کنید

استفاده از قالب‌های آماده برای طراحی سایت امری رایج است و این موضوع هیچ اشکالی ندارد. اما در حال حاضر طراحی یک صفحه و همچنین « User Friendly » بودن آن بسیار مهم و ضروری می باشد. چرا که این موضوع هم روی تجربه کاربری مخاطب و هم موتورهای جستجو بسیار تاثیر گذار است. در گذشته سئو صفحات پولی با یک استراتژی مشابه انجام می‌شد. اما امروزه سئو صفحات محصول و سئو صفحات پولی در هر حوزه متفاوت است و با یک استراتژی خاص انجام می‌شود. به همین علت است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از آخرین تغییرات پارامترهای سئو داخلی این صفحات را بهینه سازی نمایید.

فارغ از اینکه در چه حوزه‌ای مشغول فعالیت می‌باشید، سعی کنید سایت‌های برند حوزه خود را مورد نقد و بررسی قرار دهید، البته سایت‌های وب انگلیسی و نه وب فارسی. چرا که استفاده آن ها از هوش مصنوعی و همچنین طراحی به نسبت سایت‌های ایرانی بسیار جذاب خواهد بود. سعی کنید تمامی مواردی که آن ها مورد استفاده قرار میدهند در سایت خود شخصی سازی نمایید. در این صورت می‌توانید به یک نتیجه بسیار جذاب دست پیدا کنید.

صفحات محصول را با استفاده از نظر یک متخصص  UI / UX طراحی کنید

6.    آپدیت و حذف الگوریتم‌های گوگل را به صورت پیوسته رصد کنید

در سال 2024 نیز مانند سال 2023 تغییرات بسیار زیادی در الگوریتم‌های گوگل شاهده خواهد بود. اما در برخی مواقع یک الگوریتم به صورت کامل حذف می‌شود و به جای آن از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. در این مواقع با بررسی جدیدترین ترندهای سئو می‌توانید به لیست آن ها دست پیدا کنید. اما همیشه نمی‌توان به این روش اکتفا کرد. چرا که بیشتر الگوریتم‌های گوگل با یک الگوریتم جدید جا به جا می‌شود. به عنوان مثال الگوریتم گوگل کواتی با الگوریتم پاندا جایگزین می شود. اما عملکرد هر یک از آن ها کاملا متفاوت تعریف شده است و باید آن ها را به صورت کامل و جامع بشناسید. البته در بخش وبلاگ برترآموز نیز یک مقاله کاملا انحصاری با نام « الگوریتم کواتی چیست؟ داستان کوآتی گوگل » می‌توانید پیدا کنید.

7.    روی جستجوی صوتی سرمایه گذاری کنید

در بخش‌های قبلی به محتوای صوتی اشاره کردیم، اما این موضوع کافی نیست. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده تا سال 2025 بیش از نصف مردم آمریکا از جستجوی صوتی استفاده خواهند کرد و گوگل نیز این موضوع را درک می‌کند. به همین دلیل نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که به صورت ویژه الگوریتم‌های مناسب آن طراحی کند. البته برخی از سئوکاران معتقدند که الگوریتم MUM نیز آپدیت خواهد شد و به گوگل در جستجوی صوتی کمک خواهد کرد. یکی از موضوعاتی که در سال 2024 باید به صورت پیوسته اخبار آن را رصد کنید، استراتژی گوگل برای جستجوی صوتی است. شما باید قبل از اخبار جستجوی صوتی تبدیل به جدیدترین ترندهای سئو شود، از آن با خبر شوید.

8.    واکنشگرا بودن سایت خود را از جنبه‌های مختلف بررسی نمایید

هر زمان که صحبت از واکنشگرا بودن یک سایت می‌شود، تمام تمرکز و توجه افراد به این سمت معطوف خواهد شد که نمایش و طراحی سایت در صفحات موبایلی به درستی انجام شود. این موضوع کاملا صحیح است، اما ریسپانسیو بودن یک سایت محدود به صفحات موبایلی نیست. بلکه شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که سایت شما در تبلت و همچنین ابزار واقعیت مجازی به درستی نمایش داده شود. در سال 2024 برخی از طراحان گرافیک به صورت تخصصی بر روی ابزار با نمایش سایت به صورت سه بعدی سرمایه گذاری می‌کنند. در صورتی که بتوانید شما نیز روی این موضوع سرمایه گذاری کنید، سایت شما ورودی ارگانیک بسیار عالی به دست خواهد آورد. دقت کنید که هدف نمایش سه بعدی سایت نیست، بلکه نمایش صحیح سایت با استفاده از تجهیزات VR می‌باشد.

9.    آپدیت محتوایی و استفاده از CTA هدفمند

اگر بخواهیم ارزش صفحات را از طریق سرچ کنسول یک سایت بررسی کنیم، متوجه ورودی و ایمپرشن بسیار بالا خواهیم شد. اما زمانی که نرخ تبدیل آن ها را بررسی می‌کنیم، آمارها نا امید کننده است. شاید این موضوع از نظر شما اشکالی نداشته باشد. اما باید به شما بگوییم که نرخ تبدیل برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. اگر یک لینک سازی انجام می‌شود، میزان کلیک و همچنین ورودی صفحه پیوست مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بسیار مواقع سئوکاران کم تجربه از فراخوان عمل نامناسب برای یک سایت استفاده می‌کنند، همین موضوع نیز موجب افت تبه آن ها در آینده خواهد شد.

حال برای حل این چالش می‌توانید از افراد متخصص کانتنت مارکتینگ و همچنین دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید و برای صفحات اصلی خود از کال تو اکشن مناسب استفاده کنید. البته آپدیت محتوایی شما صرفا نباید به قصد فروش محصولات باشد. بلکه اطلاعات و کانسپت آن را نیز باید به روز نمایید. در این صورت می‌توانید انتظار یک بازدهی بسیار عالی داشته باشید. بنا براین علت است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا آپدیت محتوایی خود را به صورت هدفمند انجام دهید.

آپدیت محتوایی و استفاده از CTA هدفمند

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت جامع و کامل در مورد جدیدترین ترندهای سئو صحبت کردیم. برخی از این نکات مربوط به اصول سئو بود و شما باید دانش خود را در مورد هر یک به روز نمایید. دقت کنید که آپدیت محتوایی از اصول سئو یک سایت است، اما نحوه و زمان انجام سایت به سایت متغیرمی باشد و باید در مورد آن تحقیق نمایید. در غیر این صورت ممکن است که نتیجه جذابی دست پیدا نکنید. برخی از نکات مانند استراتژی جستجوی صوتی و یا بهبود واکنشگرا بودن یک سایت در حال به روز رسانی است. شما باید اخبار مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهید تا به یک نتیجه ایده‌آل دست پیدا کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *