هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش الگوریتم رنک برین

آموزش الگوریتم رنک برین / Rank Brain چه تاثیری روی سئو دارد؟

دسته بندی : سئو
1401/03/04

گوگل برای اینکه بتواند همواره نتیجه های بهتری را در اختیار کاربران خود بگذارد می کوشد تا بتوانید بهترین الگوریتم ها را برای اینکار پرورش بدهد. شاید فکر کنید که تا به الان الگوریتم های لازم گوگل برای انتخاب یک سایت تکمیل شده است. الگوریتم هایی وجود دارند که یکی به محتوا و دیگری به لینک سازی و  بعدی جست و جوی محلی توجه دارد و مگر یک وبسایت چه چیزی بیشتر از این دارد؟ واقعیت امر این است که گوگل علاوه بر الگوریتم های معرفی شده بازهم به سراغ توسعه الگوریتم های جدید تر و بر پایه دانش جدیدتری رفته است تا باز هم بتواند وبسایت ها را بررسی کند و نتیجه را ارگانیک تر و دقیق تر به دست کاربر برساند. این بار گوگل برای جریمه سئو کاران خلاف کار که بر پایه سئو کلاه سیاه فعالیت می کنند رنک برین کاملا باهوش خود را معرفی کرده است تا بار دیگر بتواند قدرت خود را در آنالیز موتور های جست و جو به نمایش بگذارد. در این سری از مقالات برتر آموز قصد داریم راجب به آموزش الگوریتم رنک برین بپردازیم و نکات کاربردی را در این زمینه به شما بیان نماییم پس همراه من و برتر آموز باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • الگوریتم رنک برین چیست؟ Rank Brain
  • معیار های الگوریتم رنک برین برای بررسی وبسایت ها چیست؟
  • الگوریتم رنک برین چه تاثیری روی سئو دارد؟

الگوریتم رنک برین چیست؟ Rank Brain

این الگوریتم منحصر بفرد گوگل در سال 2015 میلادی معرفی گردید که بر پایه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ طراحی و برنامه ریزی شده است. حالا این مورد چه تفاوتی در رنک برین با سایر الگوریتم ها به وجود می آورد؟ در این الگوریتم نقش مهندسان گوگل بر امتیاز دهی وبسایت ها کم و این هوش مصنوعی و ماشین است که سایت ها را آنالیز می کند. وقتی که الگوریتم رنک برین معرفی شد با مکانیزم جدیدی که داشت تحول زیادی را به وجود آورد به طوریکه به عنوان سومین عامل تاثیرگذار روی سنجش سئوی سایت ها در موتور جست و جوی گوگل معرفی گردید. حالا این الگوریتم باهوش چی کاری انجام می دهد؟

در واقع گوگل رنگ برین را برای معرفی نسخه پیشرفته تر و کارآمد تر الگوریتم مرغ مگس خوار معرفی گردید. اگر بخواهیم به صورت خلاصه توضیح دهیم الگوریتم مرغ مگس خوار برای این به وجود آمد که به بررسی معنای کلمات و ارتباط آنها با کلمه کلیدی اصلی بپردازد. قبل از معرفی این الگوریتم سئو کاران برای اینکه نتیجه بهتری را در گوگل بگیرند کلمات کلیدی خود را به صورت بسیار زیاد در محتوا استفاده میکردند و چون سنجش اصلی بر اساس تعداد کلمات کلیدی بود این سایت ها اکثرا جزو نتایج برتر گوگل بودند که در پی این موضوع نارضایتی کاربران به وجود آمد و پس از این موضوع الگوریتم مرغ مگس خوار به وجود آمد به طوریکه که اگر کلمه کلیدی یک مقاله آموزش سئو بود و درمورد لینک سازی ها، ابزار های سئو، تولید محتوا و…. در متن صحبت کرده اید، مرغ مگس خوار این موارد را بررسی کند. بدین صورت که الگوریتم مرغ مگس خوار محتوای شما را مطالعه می کند و به کلماتی که مترادف، هم معنی، تکمیل کننده و هم مفهوم کلمه اصلی شما است هم امتیاز می دهد. این مورد باعث میشود تا محتوای کاربردی و با کیفیتی برای کاربران تهیه شود. این الگوریتم با دقت و سرعت بالا به برسی محتوای نوشته شده می پردازد و با تمامی مترادف های کلمات هم آشنا است. الگوریتم رنک برین به عنوان کامل کننده و تکمیل کننده این موضوع معرفی گردید که عبارت در حال جست و جوی شما کاربران را با دقت آنالیز می کند و سعی کرده وبسایت هایی را به شما نمایش دهد که بیشترین شباهت را به کلمات سرچ شده شما دارند. حال در ادامه توضیحات بیشتری را خواهید دید.

پیشنهاد می شود مقاله الگوریتم Mobile First Index چیست؟ را مطالعه نمایید.

الگوریتم‌ های یادگیری ماشین در فرآیند کار خود به بررسی و تحلیل داده‌ های موجود در وبسایت ها می‌پردازند و با استفاده از هوش مصنوعی که در آنها تعبیه شده است سعی در آموزش و یادگیری از نتایج و آزمایش‌ های خود دارند به حالت کلی با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ) و ترکیب آن با هوش مصنوعی، کامپیوترها و موتور های جستجو هر روز هوشمندتر می‌ شوند. در واقع رنک برین ثابت کرد که با ترکیب هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ میتوان الگوریتم باهوش و کارآمدی را طراحی و از آن استفاده کرد.

الگوریتم رنک برین

معیار های الگوریتم رنک برین برای بررسی وبسایت ها چیست؟

حالا که با مفهوم رنک برین دوست داشتنی آشنا شدیم، میخواهیم بررسی کنیم که این الگوریتم چه معیار هایی را برای بررسی وبسایت ها در نظر میگیرد که سعی کنیم این معیار ها را رعایت نماییم. با رعایت کردن موارد زیر میتوانید تضمین نمایید که سایت شما از الگوریتم با هوش رنک برین رتبه می گیرد و بازدید خوبی را تجربه خواهد کرد. در واقع الگوریتم ها سخت گیر نیستند، آنها فقط از شما انجام اصول درست را می خواهند.

توجه نرخ پرش یا بانس ریت

بانس ریت یعنی کاربر با مراجعه به سایت شما بدون گردش در صفحات (بدون کلیک کردن روی لینک ها و انجام هر اکشنی) سایت شما را ترک کند. در واقع رنک برین روی این موضوع حساس است و یکی از موارد مهم مورد بررسی آن به شمار میرود. اگر عدد بانس ریت شما بالا باشد به این معنی است که کاربران از سایت شما رضایت ندارد، این عدم رضایتمندی به موارد مختلفی بستگی دارد، از جمله عدم با کیفیت بودن محتوا، سرعت پایین سایت، طراحی نامناسب سایت، عدم همخوانی تیتر محتوا ها با موضوع و….الگوریتم رنک برین هم با بالا بودن عدد بانس ریت متوجه این موضوع می شود که سایت شما برای کاربران مناسب نیست و این سایت را جزو SERP قرار نمی دهد. حتما از طریق گوگل آنالیتیکس خود عدد بانس ریت را بررسی نمایید و اگر نرخ پرش شما بالا بود سعی کنید در مرحله اول مشکل را شناسایی و سپس آن را حل نمایید.

تعداد سایت های بررسی شده پس از باز کردن سایت شما

فرض کنید که کاربر با کلمه کلیدی آموزش زبان انگلیسی وارد سایت شما شده است و پس از اینکه سایت شما را مطالعه کرده آن را بسته و با همان کلمه کلیدی به سراغ سایت دیگری می رود. این مورد برای رنک برین بسیار اهمیت دارد و به آن توجه می کند، به این دلیل که گمان می کند سایت شما نتواسته کاربر را قانع کند و کاربر برای کسب اطلاعات بیشتری به سراغ سایت دوم و سوم رفته است. اگر این موارد زیاد باشد متاسفانه از جانب رنک برین رتبه نخواهید گرفت. پس سعی کنید تمامی موارد را در سایت خود پوشش دهید.

بررسی لینک سازی های داخلی و خارجی در سایت

یکی از مواردی که نه تنها مورد توجه رنک برین بلکه مورد توجه سایر الگوریتم ها هم قرار می گیرد، لینک سازی اصولی داخلی و خارجی در سایت است. شما باید بتوانید در وبسایت خود یک زنجیره لینک سازی داخلی خوبی را ایجاد کنید و محتوا های خود را به یکدیگر مرتبط سازید، تا اگر کاربر محتوایی راجب به تولید محتوا را مطالعه می کند از سوی دیگر در همان مقاله بتواند به سمت صفحه ی دیگری که راجب به ابزار های تولید محتوا صحبت شده است هدایت شود. شما میتوانید با توجه به موضوع فعالیت سایت خود این زنجیره لینک سازی را در محتوا ها رعایت نمایید. در مورد بک لینک و یا همان لینک سازی خارجی باید بتوانید از سایت های معتبر برای سایت خود لینک تهیه نمایید، معمولا با رپورتاژ آگهی میتوانید این کار را به صورت اصولی انجام دهید. لینک سازی در شبکه های اجتماعی هم برای این کار بسیار موثر هستند و سیگنال های خوبی را برای سایتتان دریافت خواهید کرد. در این رابط پیشنهاد میشود حتما مقاله ساخت بک لینک های رایگان را مطالعه نمایید.

پیشنهاد می شود مقاله الگوریتم دزدان دریایی چیست؟ را مطالعه نمایید.

ساده نویسی در محتوا ها در عین جامع بودن آن

گوگل به این نکته توجه می کند که اگر کاربر وارد سایت شما می شود و یک محتوا را مطالعه می کند تمامی موضوعات را به خوبی متوجه بشود و دیگری نیازی به سرچ بیشتر نباشد. از این رو این دستورالعمل را در الگوریتم های خود پیاده سازی کرده است که هرچه بیشتر به جامع بودن محتوا ها دقت نمایند. جامع بودن به این معنی نیست که شما برای هر مقاله خود 3000 کلمه پشت هم ردیف کنید و انتظار رتبه بالایی هم داشته باشید. بلکه میتوانید با یک مقاله 700 کلمه ای هم به صورت جامع در مورد موضوعی سخن گفت. با استفاده از هدینگ ها (تگ های H1 تا H6) سعی کنید که متن خود را تفکیک نمایید تا کاربر هنگام مطالعه دچار یکنواختی نشود. سعی کنید در محتوا های خود اصول ساده نویسی را رعایت نمایید. کاربران دوست دارند که با خواندن یک مقاله تمامی ابعاد موضوع را متوجه شوند و اگر شما به زبانی سخت توضیح بدهید این فرآیند را برای کاربران سخت تر می کنید و همان نکته بالاتر رخ میدهد که کاربر پس از خروج از سایت شما به وبسایت های دیگری مراجعه می کند.

بالا بردن رضایت کاربران

شما باید بتوانید همواره در سایت خود رضایت کاربری را رعایت نمایید. این رضایت کاربران شامل موارد مختلفی میشود. از سرعت سایت هنگام بارگذاری شروع شده و به طراحی مناسب سایت برای تلفن های همراه می رسد. هر عاملی که باعث می شود کاربر سایت شما را با نارضایتی ترک کند باید کاهش دهید. در واقع باید سایت خود را به نحوی طراحی نمایید تا کاربران تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده و دیگر نیاز نداشته باشند که به وبسایت های دیگر مراجعه نمایند.

پیشنهاد می شود مقاله رقص گوگل چیست؟ را مطالعه نمایید.

بررسی رضایت کاربران

همانوطر که میدانید و بیشتر سئوکاران بر این موضوع واقف هستند این است که حتما برای سایت خود بخش نظرات کاربران قرار دهید و با تشویق کاربران از آنها بخواهید که برای شما نظر بگذارند. این کار را میتوایند با راه اندازی باشگاه مشتریان انجام دهید. به این صورت که در صورت نظر گذاشتن کاربران برای آنها امتیاز در نظر بگیرید و در نهایت با امتیاز ها بتوانند کد تخفیف و یا ارسال رایگانی را داشته باشند. الگوریتم رنک برین به نظرات و امتیاز دهی کاربران به شما اهمیت می دهد و آنها را بررسی میکند و در صورت رضایت بالای کاربران از شما ، این رضایت را در رتبه دهی کاربران اثر میدهد.

الگوریتم رنک برین چه تاثیری روی سئو دارد؟

همانطور که در بالاتر هم ذکر شد الگوریتم رنک برین روی لینک سازی های داخلی و خارجی و محتوای سایت ها به شدت باهوش و دقیق است. میدانیم که تولید محتوا و لینک سازی دو عامل مهم در سئو وبسایت ها هستند و الگوریتم رنک برین هم روی این دو عامل تاثیر دارد، پس Rank Brain به صورت مستقیم روی سئو تاثیر گذار است و شما باید هنگام سئو کردن سایت خود به مواردی که باعث رتبه دهی الگوریتم رنک برین میشود توجه نمایید.

رنک برین

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی الگوریتم رنک برین صحبت کنیم و نکات کاربردی این الگوریتم را بیان نماییم. با توجهبه توضیحاتی که راجب به این الگوریتم دادیم ، اگر شما سایت خود را با روش سئو کلاه سفید بهینه نمایید و تمامی موارد را طبق نظر قوانین گوگل انجام دهید دیگر هیچ وبسایتی توسط الگوریتم ها جریمه نخواهد شد و جایگاه های خوبی را در SERP دریافت می کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هدف تمام الگوریتم ها این است که رضایت کاربر را به همراه داشته باشند و شما باید با توجه به این نکته به آنالیز سایت خود بپردازید که آیا سایت شما مورد رضایت کاربر است یا خیر! اگر توسط الگوریتم ها تا به حال جریمه شده اید و یا استراتژی خاص برای ارتباط با الگویتم رنک بین داشته اید، لطفا در قسمت کامنت تجربیات خود را با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *