هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل

آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل

1401/02/16

یکی از مواردی امروزه نیاز به دانش و تخصص خاص خودش را دارد جست و جو در موتور هوشمند گوگل میباشد. با سرچ کردن در گوگل و پیدا کردن مطالب و موارد زیادی در سایت ها میتوانیم پاسخ پرسش های خود را پیدا کنیم اما خیلی از مواقع است برای اینکه بتوانیم نتیجه بهتری را از سرچ خود بگیریم باید، نحوه جست و جو در گوگل را بلد باشیم. شاید فکر کنید که مگه سرچ کردن هم نیاز به آموزش دارد؟ در پاسخ که باید گفت بله. حتی سرچ صحیح در گوگل و یا هر موتور جست و جویی نیاز به آموزش دارد. برای مثال شما نیاز دارید تا یک قطعه برای ماشین خود خریداری کنید. در وحله اول شاید تنها اسم اون قطعه را در گوگل سرچ کنید و با نتایج زیادی روبرو شوید و درنهایت نتوانید خرید خود را نهایی کنید، اما اگر جست و جوی حرفه ای در گوگل را بلد باشید میتوانید به درستی مواردی که میخواهید تهیه نمایید و یا درباره ی آنها اطلاعات داشته باشید را در گوگل سرچ نمایید و با نتایج خوب و درستی روبرو شوید. پس با مقاله کاربردی آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل همراه باشید تا در ادامه نکات کاربردی را به همراه یک دیگر بیان نماییم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل

آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل

در این مرحله به بیان نکات کاربردی میپردازیم تا جست و جوی حرفه ای را یاد بگیریم.

جست و جوی ساده

در این جست و جو افراد به صورت معمول چیزی را که از گوگل میخواهند را سرچ میکنند، مانند دیجیتال مارکتینگ، آموزش ورپرس و… که در این حالت گوگل تمامی ایندکس های خود را که به کلمه سرچ شده مرتبط است را به کاربر نشان میدهد. این نوع سرچ معمولا بیشترین و پر تکرار ترین جست و حود در گوگل است.

جست و جو با علامت کوتیشن یا نقل قول “”

برای مثال شما قصد دارید تا گوشی های ارزان قیمت برند سامسونگ را خریداری نمایید. زمانی که در گوگل در حالت عادی سرچ میکنید خرید گوشی ارزان قیمت سامسونگ ممکن است در ایندکس های گوگل با گوشی های ارزان قیمت سایر برند ها هم مواجه شوید ولی اگر هنگام جست و جو عبارت “خرید گوشی ارزان قیمت سامسونگ” را جست و جو نمایید نتایج نشان داده شده به شما تنها گوشی های ارزان قیمت برند سامسونگ خواهد بود و ایندکس های نشان داده شده محدود تر میشود. پس فکر کنم تا الان با نحوه تاثیر علامت نفل قول آشنا شده باشید و با گذاشتن علامت کوتیشن سرچ های شما محدود خواهد بود. در تصویر زیر به توضیح این مورد پرداختیم:

جست و جو بدون کوتیشندر این قسمت چون از علامت نقل قول اسفاده نکردیم، میبینیم که در نتایج 2 و 4 راجب به ارزان ترین گوشی های سایر برند ها صحبت شده و به شما 62.100.000 ایندکس نشان داده شده است.

سرچ با کوتیشن

در سرچ با استفاده از کوتیشن فقط راجب به ارزان ترین گوشی های سامسونگ به شما اطلاعات داده شده و نتایج تنها به 5.000 ایندکس محدود شده است.

جست و جو بر اساس موقعیت جغرافی خاص

ربات ها و خزنده های گوگل این امکان را برای شما فراهم کرده اند تا بتوانید با استفاده از آنها بر اساس یک لوکیشن خاص و موقیعت جغرافی خاص سرچ خود را انجام دهید. اگر درباره ی این خزنده ها اطلاعات زیادی ندارید پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ را مطالعه نمایید. برای این کار کافیست پس از وارد کردن کلمه/عبارت کلیدی مورد نظر از دستور :loc استفاده کنید.

جست و جو با علامت هشتگ #

میدانیم که هشتگ ها عضو جدا نشدنی و پایه ثابت شبکه های اجتماعی هستند. برخی اوقات برای اینکه بخواهید یک هشتگ ترند و پر طرفدار روز را مطالعه نمایید میتوانید با سرچ آن در گوگل به تمامی محتوا ها که از هشتگ استفاده شده دشترسی داشته باشید و محتوای مودر نظر خود را پیدا نمایید. برای مثال امروزه با ترند شدن بحث گرانی آرد و نان اگر میخواهید خبر های مربوط به این موارد را در شبکه های اجتماعی از رسانه های معتبر دنبال کنید میتوانید مانند تصویر سرچ نمایید تا به تازه ترین اخبار  دسترسی داشته باشید.

سرچ با هشتگ

جست و جو برای ایندکس شدن وبسایت

یکی ار مواردی که معمولا وب مستر ها با آن روبرو هستند این است که تشخیص دهند آیا یک وبسایت ایندکس شده است یا خیر! یکی از مواردی که میتوان با سرچ در گوگل مشاهده کرد آیا سایتی ایندکس شده است یا خیر ! شما میتوانید به آسانی این مورد را تنها با یک سرچ در گوگل تشخیص دهید. برای چنین جستجوی حرفه‌ای در گوگل کافیست در ابتدا دستور :site را در باکس جستجوی گوگل وارد کنید و سپس، بدون هیچ فاصله‌ای، آدرس وب‌سایت مورد نظر خود را وارد کنید. نتیجه به دست آمده باید به شکل زیر باشد:

سرچ با ایندکس شدن سایت

جست و جو به وسیله خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

خیلی اوقات شما یک چیزی را در گوگل سرچ میکنید و به دنبال یک نتیجه خاصی هستید اما گوگل نتیجه خاص را به شما نشان نمیدهد. برای اینکه بتوانید نتیجه دلخواه را مشاهده کنید میتوانید از اپراتور منفی استفاده نمایید. برای مثال شما میخواهید درباره ی جنگ و روابط بین دو کشور ایران و  عراق تحقیق کنید. به محض اینکه در گوگل عبارت ایران و  عراق را سرچ کنید مشاهده میکنید که یکسری اطلاعات درباره ی فوتبال بین دو کشور به شما داده میشود اما به محض اینکه عبارک ایران و عراق -فوتبال را سرچ کنید متوجه میشوید تمام خبر های فوتبالی از نتیجه های ایندکس شده نشان داده به شما حذف میشود. از این اپراتور منفی میتوانید برای موارد مختلفی در سرچ استفاده نمایید و به موتور جست و جو گوگل به صورت دقیق تر بگویید که به دنبال چه نتیجه ای هستید، در این صورت گوگل هم به شما نتایج صحیح را نشان میدهد.

سرچ بدون اپراتور منفی

نکته : توجه داشته باشید که بین علامت “-” و کلمه مورد نظر فاصله نباشد. شما میتوانید  علاوه بر فوتبال کلمات دیگجری را هم از نتایج نشان داده شده حذف نمایید و نتیجه را کاملا بر اساس مواردی که در نظر دارید شخصی سازی شده نمایید.

استفاده از اپراتور منفی

جست و جو برای اضافه کردن نتایج بیشتر با اپراتور +

خیلی از مواقع است که ما میخواهیم نتیجه بیشتری را از گوگل درخواست کنم و مطئن شویم که نتیجه دلخواه ما در ایندکس های نشان داده شده گوگل وجود دارد. در این حالت میتوانید کلمه یا عبارت مورد نظر خود را با استفاده از علامت (+) به جستجوی خود اضافه کنید. به این ترتیب، نتایج جستجوی‌تان دقیق‌تر خواهند بود. روش استفاده از این دستور، دقیقاً مشابه دستور (-) است، با این تفاوت که به جای آن از علامت (+) استفاده می‌شود.

جست و جو برای پیدا کرن یک فایل خاص در گوگل

بعضی مواق پیش آمده است که در گوگل به دنبال پیدا کردن یک فایل خاص هستید که با سرچ ساده و روزمره نمیتوانید این فایل را پیدا کنید، در این حالت بهترین کار این است که از حالت جست و جوی یک فایل خاص در گوگل استفاده نمایید. برای ایت کار تنها کافیست در گوگل عبارت Filetype:نوع فایل را سرچ نمایید تا نتایج فیلتر شده به شما نمایش داده شود. نوع فایل میتوانید از نوع پی دی اف تا پاورپوینت و انواع دیگری باشد. برای مثال من به دنبال یک پاورپوینت درباره ی دیجیتال مارکتینگ هستم بنابراین به صورت زیر در گوگل سرچ میکنم.

پیدا کرن یک فایل خاص در گوگل

جست و جو برای پیدا کردن صفحات حذف شده در گوگل

یکسری از صفحات در وبسایت ها وجود  دارند که به مرور زمان از سایت ها حذف شده اند اما هنوز در حافظه گوگل وجود دارد. شما وقتی صفحه ای را حذف میکنید این صفحه تنها از سایت شما پاک شده و هنوز در حافظه گوگل وجود دارد. برای پیدا کردن صفحات حذف شده در گوگل میتوانید عبارت Cache:example.com را در گوگل سرچ کنید. توجه داشته باشید جای عنوان example.com باید سایت مورد نظر خود را وارد نمایید.

جست و جو در گوگل برای پیدا کردن اطلاعات در یک زمان خاص

برخی اوقات شما نیازمند اطاعات در یک زمان خاص هستید و همانوطر که میدانید وبسیات ها هر روزه میلیون ها مطالب جدید منتشر میکنند و این مطالب هم توسط موتور گوگل ایندکس شده و در اختیار شما قرار میگیرد. حال اگر نیاز دارید تا یک مطلب خاص در زمان گذشته برای مثال 2 سال گذشته را مطالعه کنید میتوانید از ترفند زیر اسفاده نمایید. یا برای مثال شما بودجه n تومانی برای خرید یک گوشی را دارید که میتوانید توسط این دستور بازه قیمت مورد نظر خود را وارد نمایید. به این نوع جست و جو، جست و جو از طریق رشته اعداد هم گفته میشود.

سرچ بر اساس رشته اعداد

با ادامه مقاله آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل همراه برتر آموز باشید.

جست و جو با استفاده از نوار ابزار Tools

شما برای اینکه نتایج نشان داده شده گوگل را بتوانید طبق خواسته خود شخصی سازی کنید میتوانید از نوار ابزار Tools کمک بگیرید. این ابزار با داشتن دو گزینه Any time وAll results نتایج را برای  شما محدود تر و دقیق تر خواهد کرد. در قسمت Any time شما میتوانید تایم بندی های مختلف برای نشان دادن نتایج را انتخاب کنید. برای مثال نتایج ماه گذشته، هفته گذشته، ساعات گذشته و….. در قسمت All results شما میتوانید تمام نتایج و یا به صورت کلمه به کلمه مشاهده نمایید. در تصویر زیر جای نوار ابزار Tools را میتو انید مشاهده نمایید.

نوار ابزار tools

جست و جو با استفاده از سرچ دو کلمه (اپراتورor )

گاهی اوقات میخواهید نتایج جست و جو خود را دقیق تر کنید میتوانید از دستور اپراتور or استفاده نمایید. این دستور علاوه بر این زمانی به کار میرود که شما بین دو کلمه کلیدی شک دارید و میتوانید با این دستور شک خود را برطرف نمایید. در این صورت می‌توانید دو عبارت را در کنار یکدیگر سرچ نمایید و میان آن‌ها علامت “|” را قرار دهید و یا اینکه به شیوه ساده‌تر کلمه “یا” و “or” را در میان دو عبارت قرار دهید. میتوانید طبق دستور زیر عمل کنید.

اپراتور یا

سفارشی سازی جست و جو با استفاده از سرچ دو کلمه (اپراتورor )

این دستور زمانی به کار میرود که شما در حالت اول نتوانسته اید نتیجه دلخواه خود  را به دست آورید پس باید از سفارشی سازی جست و جو با اپراتور یا استفاده نمایید. این دستور بدین صورت عمل میکند.”کلمه کلیدی1″| “کلمه کلیدی2”.

جست و جو برای دریافت نتایج بیشتر با اپراتور *

اگر می‌خواهید در جستجوی حرفه‌ ای در گوگل نتایج مرتبط بیشتر و بهتری را به دست بیاورید، می‌توانید از اپراتور جستجو Wildcard یا همان * استفاده کنید. این دستور با علامت (*) استفاده می‌شود.

با قرار دادن دستور * در کوئری جستجو، دیگر متغیرهای آن عبارت را نیز مشاهده خواهید کرد. برای مثال، اگر قصد دارید درباره دو موضوع صحبت کنید، می‌توانید در جستجوی خود از و یا & (and) استفاده کنید. بنابراین این کوئری جستجو، نتایج مرتبط با هر دو کلمه کلیدی را  نمایش میدهد.

جست و جو برای پیدا کردن وبسایت های مرتبط با اپراتور related

بعضی وقت ها شما برای تحقیقات خود به منابع بیشتری نیاز دارید اما فقط در کنار خود یک سایت را به عنوان مرجع دارید و نیاز به منابع مشابه دارید. در این حالت با استفاده از اپراتور related میتوانید منابع مشابه را مشاهده نمایید. به هین منظور برای استفاده از این جستجوی حرفه‌ای در گوگل کافیست پیش از وارد کردن آدرس سایت مورد نظر، دستور :related را وارد نمایید. برای مثال در تصویر زیر ما به دنبال سایت ها یمشابه گوگل هستیم تا بتوانیم در آنها جست و جو انجام دهیم و گوگل به ما موتور های جست و جوی مربوطه را نشان میدهد.

اپراتور مربوط

جست و جوی اطلاعات درباره ی سایت ها با اپراتور info

برخی اوقات، ممکن است به اطلاعات بیشتری درباره یک سایت نیاز داشته باشید. با اضافه کردن دستور :info پیش از URL وب‌سایت مورد نظر، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره آن سایت به دست آورید.

اپراتور info

جست و جوی یک دامنه خاص در گوگل

گاهی اوقات شما به وبسایت های نیاز دارید که دامنه آنها همگی .ir است به همین منظور میتوانید از اپراتوز استفاده نمایید و به تمام سایت هایی که دامنه آنها .ir است دسترسی داشته باشید. به همین منظور میتوانید عبارت (اپراتور جستجوی :site)  را در گوگل جست و جو کنید.

جست و جو بر اساس کلمات کلیدی با اپراتور intitle

با وارد کردن دستور :intitle و کلمه کلیدی مورد نظر، گوگل به شما سایت‌ هایی را نشان میدهد که از این کلمه کلیدی در عنوان صفحه‌ ی خود استفاده کرده‌اند.

جست و جوی کلمات کلیدی در انکر تکست‌ها با اپراتور :inanchor

این دستور مخصوص متخصصان سئو است. با استفاده از اپراتور جستجوی گوگل :inanchor از گوگل می‌خواهید صفحاتی که کلمه کلیدی خاصی را در انکر تکست خود دارند را پیدا کند و به شما نمایش دهند.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل صحبت کنیم و به شما ترفند های مهم و مفید را معرفی نماییم تا بتوانید سرچ ها بهتر و حرفه ای تری را داشته باشید تا به آسانی به نتایج مورد نظر  خود دسترسی داشته باشید. اگر جز موارد گفته شده شما تکنیک های بهتر و بیشتری را برای جست و جو بلد هستید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *