هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ساخت سایت وردپرس در خانه

آموزش ساخت سایت در منزل با وردپرس + 12 راه برای کسب درآمد

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/05/29

آموزش ساخت سایت در منزل با وردپرس. کنجکاو هستید که چگونه مردم از وب‌سایت‌های وردپرسی برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی استفاده می‌کنند؟ بیشتر صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینان در حال کسب درآمد آنلاین هستند. و با استفاده از فناوری امروزی، حتی برای افراد غیر فنی هم راحت‌تر از همیشه می‌توان وب‌سایتی ایجاد کرد که درآمدزایی داشته باشد. در این پست، ما بهترین راه‌های ساخت سایت با وردپرس می‌دهیم، بنابراین می‌توانید این کار را از امروز شروع کنید.

پیش زمینه

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است که به شما امکان می دهد وب سایت هایی را بر روی آن بسازید. در واقع، این متداول ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است که بیش از 76.4 درصد از سهم بازار CMS را به خود اختصاص داده است. وردپرس که در سال 2003 شروع به کار کرد، از فیس بوک و توییتر قدیمی تر است. با تقریباً 2 دهه فعالیت، وردپرس به عنوان CMS پیشرو در وب پذیرفته شده است. بیایید به دلایل چگونگی این اتفاق و چرایی این موضوع نگاه کنیم.

وردپرس با چه کسی رقابت می کند؟

وردپرس در میان مواردی مانند Wix، Squarespace، Joomla، Drupal، Magento، Weebly و غیره رقابت می کند. اگرچه رقبای زیادی وجود دارد، اما هیچ یک از این رقبا حتی به ضریب نفوذ وردپرس در بازار نمی رسند. وردپرس برنده واضح سهم بازار CMS است، زیرا نزدیکترین رقیب بعدی آن حتی 5٪ از بازار را به خود اختصاص نمی دهد.

چرا وردپرس اینقدر محبوب است؟

وردپرس به دلایل بسیار زیادی محبوب است که ما در مورد آنها صحبت می کنیم. آنها با حضور طولانی مدت در بازار، می دانند که مشتریان و کاربران خود چه می خواهند. آنها در این زمینه آنقدر کار بزرگی انجام داده اند که مزایای استفاده از وردپرس بسیار بیشتر از معایب استفاده از CMS است. قبل از اینکه وارد آن شویم، در اینجا یک ویدیوی کوتاه وجود دارد که تنها تعدادی از مزایای متعدد وردپرس را توضیح می دهد.

راه‌اندازی وردپرس

  1. نام دامنه خود را انتخاب و خریداری کنید (آدرس وب)
  2. ارائه دهنده هاست خود را انتخاب و خریداری کنید. هاست چی بخرم خوبه؟
  3. وردپرس را نصب کنید

آموزش نصب وردپرس

هر چند که بسیاری از سرویس‌های هاستینگ امکان نصب خودکار وردپرس را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما چه ارائه دهنده هاست قابلیت نصب خودکار را نداشته باشد، یا ترجیح می‌دهید خودتان این کار را انجام دهید، امکان نصب دستی وردپرس وجود دارد. این روش شامل آپلود دستی وردپرس در هاست شما است. اگرچه این فرآیند طولانی‌تر است، اما انجام دادن آن حتی برای مبتدیان هنوز ساده است.

  1. آماده‌سازی نصب وردپرس

قبل از شروع این فرآیند نصب، ابتدا چند چیز را تنظیم می‌کنیم:

  1. اطمینان حاصل کنید که پلن هاست شما الزامات سیستم وردپرس را برآورده می کند:
    • PHP نسخه 7.4+
    • MySQL نسخه 5.7+ یا MariaDB 10.2+
    • پشتیبانی از HTTPS
  2. وردپرس را از وب سایت رسمی WordPress.org دانلود کنید. حتما آخرین نسخه را دانلود کرده و از فایل ZIP استخراج کنید.

  1. فایل های وب سایت خود را از پوشه وردپرس استخراج شده در فایل public_html خود با استفاده از مدیر فایل یا یک سرویس گیرنده FTP مانند FileZilla آپلود کنید. مقاله آپلود فایل روی هاست با استفاده از FTP را مطالعه کنید.
  2. اگر از FTP Client استفاده می کنید، قسمت Create a New FTP Account را در کنترل پنل اکانت هاست خود از قبل پیدا کنید.

2. پایگاه داده و کاربر MySQL ایجاد کنید

برای ادامه نصب دستی وردپرس، باید اعتبار MySQL جدیدی ایجاد کنیم:

  1. وارد CPanel خود شوید و در قسمت Databases به MySQL Databases بروید.
  2. یک نام پایگاه داده MySQL، نام کاربری و رمز عبور جدید ایجاد کنید. پس از پر کردن تمام اطلاعات لازم، روی دکمه ساخت کلیک کنید.

مهم: اطمینان حاصل کنید که اعتبار MySQL را با رشته الفبایی کامل کپی کنید چون بعداً به آنها نیاز خواهید داشت.

3. wp-config.php را پیکربندی کنید

wp-config.php یک فایل پیکربندی است که به وردپرس اجازه می دهد تنظیمات سرور پایگاه داده شما را بداند. به طور خاص برای شما ساخته شده است. دستورالعمل های زیر را برای پیکربندی فایل های وردپرس خود دنبال کنید:

  1. به اکانت هاست خود متصل شوید. در C Panel خود، روی File Manager در قسمت Files کلیک کنید.
  2. روی public_html کلیک کرده و آن را باز کنید و پوشه حاوی نصب وردپرس را باز کنید.

  1. فایل پیکربندی sampe ،wp-config-sample.php، فایل را پیدا کنید و نام آن را به wp-config.php تغییر دهید.
  2. روی آن راست کلیک کرده و دکمه Edit را انتخاب کنید.
  3. پس از باز کردن، به دنبال اطلاعاتی باشید که می گوید:
// ** MySQL settings – You can get this info from your web host ** //
/** The name of the database for WordPress */
define( ‘DB_NAME’, ‘database_name_here’ );
/** MySQL database username */
define( ‘DB_USER’, ‘username_here’ );
/** MySQL database password */
define( ‘DB_PASSWORD’, ‘password_here’ );
/** MySQL hostname */
define( ‘DB_HOST’, ‘localhost’ );
  1. پایگاه داده username_here و password_here را با مواردی که MySQL خود قبلاً ایجاد کرده اید، جایگزین کنید. به یاد داشته باشید که رشته های الفبای عددی را نیز لحاظ کنید.
  2. پس از اتمام ویرایش، روی دکمه ذخیره و بستن کلیک کنید.

4. اجرای اسکریپت نصب وردپرس

برای نصب اسکریپت وردپرس، نام دامنه خود را در مرورگر تایپ کنید تا نصب دستی وردپرس را ادامه دهید. همچنین می‌توانید این کار را با رفتن به yourdomain.tld/wp-admin/install.php انجام دهید. با این کار صفحه راه‌اندازی وردپرس باز می‌شود:

  1. وردپرس ابتدا از شما می‌خواهد که زبان سایت خود را انتخاب کنید. این کار را انجام دهید و Continue را فشار دهید.
  2. اطلاعات وب‌سایت و مدیر خود را وارد کنید:
  • یک عنوان سایت جدید برای سایت وردپرس خود ایجاد کنید.
  • نام کاربری وردپرس، رمز عبور و ایمیل خود را تنظیم کنید که بعداً برای ورود به داشبورد مدیریت وردپرس استفاده خواهد شد.
  • پیشنهاد می‌کنیم فقط اگر نمی‌خواهید وب‌سایت در موتورهای جستجو قابل‌مشاهده باشد، کادر کنار نمایان بودن موتور جستجو را علامت بزنید. البته این برای سئو داخلی سایت شما مشکل‌آفرین خواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید از سایت خود کسب درآمد کنید، این کار را انجام ندهید.

روی دکمه نصب وردپرس کلیک کنید تا فرآیند نهایی شود.

سپس، اطلاعات ورود خود را پر کنید و دکمه ورود را فشار دهید تا به مدیریت وردپرس دسترسی پیدا کنید.

گاهی اوقات، وردپرس ممکن است بعد از انتخاب زبان از شما بخواهد که جزئیات MySQL شما را جمع‌آوری کند. ازآنجایی‌که قبلاً آن‌ها را دارید، اجازه دهید وردپرس این کار را انجام دهد.

  1. نام پایگاه داده MySQL خود را وارد کنید. فیلدهای Database Host و Table Prefix را همان‌طور که هستند رها کنید. فقط در صورتی آن‌ها را تغییر دهید که بخواهید چندین نصب را با یک پایگاه داده اجرا کنید. پس از پر کردن تمام اطلاعات لازم، روی ارسال کلیک کنید.
  2. وردپرس بررسی خواهد کرد که آیا امکان اتصال به پایگاه داده MySQL ایجاد شده وجود دارد یا خیر. اگر خطایی وجود ندارد، اجرای نصب را انتخاب کنید.

روش های کسب درآمد از وردپرس در منزل

آموزش ساخت سایت با وردپرس دز منزل

پس‌ازآن که یک سایت طراحی کردید، می‌توانید از روش‌های مختلفی کسب درآمد کنید که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

  1. یک فروشگاه اینترنتی افیلیت مارکتینگ بسازید

آیا می‌خواهید فروشگاه اینترنتی خود را بسازید، اما نمی‌خواهید با زمان، هزینه و بار فروش محصول فیزیکی خود دست‌وپنجه نرم کنید؟ ایجاد یک فروشگاه وردپرس وابسته به افیلیت مارکتینگ سایت‌های بزرگی همچون دیجی کالا ممکن است یک انتخاب عالی برای کسب درآمد با وبلاگتان باشد.

اساساً شما محصولات دیجی کالا یا هر پلتفرم دیگری را در وب‌سایت خود تبلیغ می‌کنید. هنگامی‌که بازدیدکنندگان شما آن محصولات را از طریق لینک‌های شما خریداری می‌کنند، کمیسیون دریافت می‌کنید. اگر ترافیک زیادی دارید، این می‌تواند یک راه فوق‌العاده برای کسب درآمد باشد.

افیلیت مارکتینگ به شما امکان می‌دهد این کار را از چند طریق انجام دهید:

  • یک فروشگاه آنلاین جدید ایجاد کنید که فقط محصولات سایت‌های دیگر را تبلیغ می‌کند
  • محصولات دیجی کالا یا هر سایت دیگری که سرویس افیلیت مارکتینگ را ارائه می‌دهد را به فروشگاه تجارت الکترونیک موجود خود اضافه کنید

راه‌اندازی یک وبلاگ در مورد یک موضوع خاص و فروش محصولات فیزیکی برای کمک به حل مشکلات خوانندگان خود روشی هوشمندانه است که وبلاگ نویسان به‌صورت آنلاین درآمد کسب می‌کنند. این را می‌توان با محصولات خودتان نیز انجام داد، که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. محصولات فیزیکی خود را بفروشید

یکی از بهترین راه‌ها برای ساخت وردپرس در منزل و کسب درآمد از آن، فروش محصولات فیزیکی است. شاید شما محصول خود را ایجاد کرده‌اید یا محصول فیزیکی را پیدا کرده‌اید که می‌خواهید از وبلاگ خود به دنیا بفروشید. یا شاید قبلاً ویترینی دارید و می‌خواهید محصولات خود را جهانی کنید.

محبوبیت خرید آنلاین در حال افزایش است و فضای زیادی برای کسب درآمد در صنعت وجود دارد. با استفاده از افزونه‌ای مانند WooCommerce می‌توانید به‌راحتی فروشگاه فروش محصولات فیزیکی خود را در وبلاگ وردپرس خود راه‌اندازی کنید. استفاده از آن آسان است و به شما کمک می‌کند تا فروشگاه خود را با هزاران افزونه WooCommerce و تم‌های WooCommerce کاملاً سفارشی کنید. به‌علاوه، می‌توانید با افزودن اعلان‌های فروش زنده برای WooCommerce، درآمد خود را افزایش دهید. همچنین می‌توانید یک فرم سفارش ساده در وردپرس ایجاد کنید تا فوراً شروع به فروش کنید.

  1. نمایش تبلیغات

یکی دیگر از راه‌های محبوب برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی، قرار دادن تبلیغات در وب‌سایت شما برای دیدن بازدیدکنندگان است. چندین شبکه تبلیغاتی در اطراف وجود دارد، اما بزرگ‌ترین آن‌ها در ایران یکتانت است.

وقتی کاربران تبلیغاتی را که گوگل به طور خودکار در سایت شما نمایش می‌دهد، ببینند یا روی آن کلیک کنند، درآمد کسب می‌کنید. یکتانت از شما می‌خواهد که برای اجرای تبلیغات در وب‌سایت خود درخواست دهید. معمولاً درخواست شما را طی مدتی بررسی می‌کند و مشخص می‌کند که آیا واجد شرایط نمایش تبلیغات هستید. هنگامی‌که واجد شرایط شدید، بهتر است از روش‌های تولید محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا با کسب درآمد از تبلیغات سازمان‌دهی کنید.

  1. فروش دوره

اگر کسی به اندازه کافی محصولات یا خدمات شما را دوست دارد، احتمالاً می‌خواهد در مورد شما و روش‌های شما اطلاعات بیشتری کسب کند. اگر نکات و ترفندهای خوبی برای به اشتراک گذاشتن در مورد هر چیزی که در مورد آن وبلاگ دارید، مخاطبان شما می‌توانند مایل به خرید یک دوره الکترونیکی از شما باشند.

راه‌اندازی دوره‌های آنلاین با افزونه‌های LMS بسیار آسان است. توصیه می‌کنیم از MemberPress استفاده کنید، این افزونه عضویت و سازنده دوره آنلاین، همه‌کاره است و جالب‌ترین بخش این است که می‌توانید از قبل روی دوره خود کار کنید، سپس آن را منتشر کنید و هر زمان که کسی دوره را خریداری کرد، درآمد غیرفعال مکرر دریافت کنید.

کسب درآمد طولانی‌مدت از وبلاگ خود با درآمد غیرفعال مانند این آسان‌تر است. به‌خصوص به این دلیل که دوره‌های الکترونیکی با قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر محتوای دیجیتال مانند کتاب‌های الکترونیکی به فروش می‌رسند.

  1. فروش کتاب‌های الکترونیکی

برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی با محصولات دیجیتال، هنوز نباید از انتشار کتاب الکترونیکی خودداری کنید. برای یکی، انجام آن واقعاً آسان است. می‌توانید از افزونه‌ای مانند Easy Digital Downloads استفاده کنید تا فروش کتاب الکترونیکی خود را بسیار ساده کنید.

و کتاب‌های الکترونیکی روشی هوشمندانه برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی هستند، زیرا ایجاد آن‌ها بسیار آسان است. اگر قبلاً پست‌های محبوبی در وبلاگ خود دارید، می‌توانید آن محتوا را به یک کتاب الکترونیکی تبدیل کنید. این یک روش رایج وبلاگ نویسان است که کتاب‌های الکترونیکی را سریع می‌سازند. به‌علاوه، شما همچنین می‌توانید کتاب الکترونیکی خود را در فیدیبو و دیگر پلتفرم‌های فروش آنلاین کتاب منتشر کنید تا مردم بتوانند آن را پیدا کنند. این می‌تواند به جذب بازدیدکنندگان به وبلاگ شما و ایجاد برند شما کمک کند. اگر تصمیم دارید کتاب الکترونیکی خود را در وب‌سایت خود بفروشید، حسابی CTA را در نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید ببینید کدام صفحات در افزایش فروش مؤثرتر هستند.

  1. فهرست ایمیل خود را افزایش دهید

اگر از خود می‌پرسید، «آیا می‌توانید از وبلاگ نویسی در وردپرس درآمد کسب کنید؟ این نکته برای شماست. باید بدانید که پول در لیست ایمیل بزرگ‌تر است. اما حداقل 70 درصد از افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند هرگز بازنمی‌گردند. بنابراین دریافت آدرس ایمیل آن‌ها باید در اولویت برنامه بازاریابی ایمیلی شما باشد. OptinMonster در هنر پاپ آپ های با تبدیل بالا که آزاردهنده نیستند تسلط پیدا کرده است.

یکی از ابزارهای بسیار محبوب و مؤثر آن، پاپ آپ Exit-Intent است. این یک پاپ آپ است که درست زمانی که یک بازدیدکننده قصد دارد وب‌سایت شما را ببندد ظاهر می‌شود.یک مکان عالی برای افزودن این پاپ‌آپ‌ها در صفحاتی است که کاربران شما اغلب سایت شما را ترک می‌کنند، به نام صفحات خروج. برای یافتن صفحات خروجی خود، توصیه می‌کنیم MonsterInsights را نصب کنید، که بهترین افزونه برای Google Analytics و بررسی آن است. همچنین می‌توانید مقاله معرفی گوگل آنالیتیکس ما را مطالعه کنید.

  1. پست‌های مهمان را در سایت خود بپذیرید

درحالی‌که اکثر وبلاگ نویسان پست‌های مهمان را به‌صورت رایگان می‌پذیرند تا به آن‌ها کمک کنند محتوای تولید شده توسط کاربر ارائه دهند، در صورت تمایل می‌توانید هزینه پست‌های وبلاگ مهمان را دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که سایت شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد و ترافیک کافی داشته باشد تا ارزش پرداخت برای پست مهمان را داشته باشد.

اما پذیرفتن پست‌های مهمان می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی کند، محتوای تازه‌ای را برای وبلاگتان به ارمغان بیاورد و پولی برایتان به ارمغان بیاورد. اگر به جریان‌های درآمد بیشتری نیاز دارید، این می‌تواند با استفاده از پلاگین های فرم ساز انجام بگیرد.

افزونه Post Submissions جمع‌آوری محتوای ارسالی توسط کاربر در وردپرس را بدون نیاز به ورود کاربران به بخش مدیریت وب‌سایت شما آسان می‌کند. و با استفاده از فیلد Rich Text، می‌توانید به کاربران اجازه دهید پست‌های خود را از فرم ارسال شما بنویسند و استایل بدهند.

به‌راحتی می‌توانید فیلدهای سفارشی را به فرم‌های پست مهمان خود نیز اضافه کنید. این کار جمع‌آوری اطلاعات از وبلاگ نویسان مهمان و نمایش آن در وب‌سایت شما را آسان می‌کند. به‌علاوه، می‌توانید یک فرم پرداخت با استفاده از درگاه‌های بانکی اضافه کنید تا بتوانید زمانی که کاربر پست مهمان خود را ارسال می‌کند، وجوه جمع‌آوری کنید.

فراموش نکنید که هر بار که یک پست مهمان جدید در سایت خود منتشر می‌کنید به بازدیدکنندگان خود اطلاع دهید. افزونه PushEngage به شما این امکان را می‌دهد که هر بار که یک پست جدید منتشر می‌شود، به‌راحتی یک اعلان مرورگر برای مشترکین ارسال کنید. این می‌تواند به ایجاد یک مخاطب وفادار کمک کند که مدام برای خواندن محتوای جدید به سایت شما بازمی‌گردد.

  1. فروش با استفاده از افیلیت مارکتینگ

وبلاگ نویسان موفق معمولاً یک جریان درآمدی دارند که از افیلیت مارکتینگ به دست می‌آید. به‌عنوان یک افیلیت مارکتر، شما به‌سادگی از وبلاگ خود برای تبلیغ یک محصول استفاده می‌کنید و خرید آن را به دیگران توصیه می‌کنید. این یک راه عالی دیگر برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی با درآمد غیرفعال است زیرا هنگامی‌که لینک ویژه شما ایجاد شد، به طور خودکار از طریق آن پیوند از فروش آن محصول کمیسیون دریافت می‌کنید.

لینک‌های افیلیت عالی هستند زیرا در همه جا کار می‌کنند، نه فقط در وب‌سایت شما. بنابراین می‌توانید لینک را در مکان‌های دیگر مانند پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برندتان به اشتراک بگذارید و همچنان درآمد کسب کنید. می‌توانید از ابزاری مانند Pretty Links Pro برای سازمان‌دهی لینک‌های افیلیت  و برنامه افیلیت مارکتینگ خود استفاده کنید. پس از راه‌اندازی، می‌توانید MonsterInsights را برای ردیابی کلیک‌ها در وردپرس نصب کنید و ببینید که پیونده‌ای افیلیت شما چگونه کار می‌کنند.

شرکت‌های افیلیت مارکتینگ فارسی زیادی وجود دارد، اما سیستم افیلیت دیجی کالا و سیستم افیلیت فروش فیلم و سریال در ایران خیلی خوب کار کرده‌اند که در بین وبلاگ نویسان موفقی که به‌صورت آنلاین درآمد کسب می‌کنند محبوب است.

  1. فروش پست‌های حمایت‌شده یا همان رپورتاژ آگهی

اگر اغلب این کار را انجام نمی‌دهید، انتشار یک پست حمایت‌شده یا همان رپورتاژ آگهی که شخصی برای نوشتن آن به شما پول پرداخت کرده است، یک راه عالی و آسان برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی است. مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید و اعتماد مخاطبان خود را که به سختی به دست آورده‌اید از دست ندهید. بهتر است در پست خود ذکر کنید که این یک پست رپورتاژ است تا کاربران بدانند که این یک محتوای تجاری-تبلیغاتی است.

  1. یک پادکست راه‌اندازی کنید

یک راه ساده برای اینکه مخاطبان عاشق شما و برندتان شوند، شنیدن صدای شماست. استفاده از پلاگین های پادکست وردپرس را برای ایجاد قسمت‌هایی در نظر بگیرید که در آن کمی درباره خود به اشتراک بگذارید. می‌توانید کدهای وابسته را روی پادکست خود به اشتراک بگذارید، به‌علاوه کمپین‌های مختلف را اجرا کنید و کاربران را برای فروش به صفحات فرود اختصاصی بفرستید.

  1. محتواهایی را فقط برای اعضا ایجاد کنید

ساده‌ترین راه برای کسب درآمد از فروش محتوای «فقط اعضا» یا «VIP»، راه‌اندازی یک وب‌سایت عضویت است. این یک راه عالی برای کسب درآمد مکرر با دریافت حق عضویت ماهانه است. ابزارهایی مانند MemberPress می‌توانند به شما کمک کنند این را به‌راحتی در وب‌سایت وردپرس خود تنظیم کنید. برای اطلاعات بیشتر، پست ما را در مورد نحوه ایجاد آسان یک وب‌سایت عضویت بررسی کنید. همچنین پلاگین های راه‌اندازی عضویت ویژه را نیز طی یک مقاله جداگانه به تفصیل معرفی کرده‌ایم.

  1. فروش خدمات فریلنسری

یکی دیگر از راه‌های دیدنی برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی در وردپرس، و فروش خدمات فریلنسری است. شما به‌راحتی می‌توانید یک صفحه “من را استخدام کنید” برای برجسته کردن مهارت‌های خود ایجاد کنید. در اینجا یک مثال آورده شده است: اگر با وردپرس به خوبی آشنا شده‌اید، شاید در کپی رایتینگ و وبلاگ نویسی مهارت دارید. هر چه که در آن مهارت دارید، یک وب‌سایت وردپرس بهترین مکان برای ارائه و فروش آنلاین خدمات آزاد است.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *