هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اثربخشی کمپین های تبلیغاتی

آموزش سنجش اثربخشی کمپین تبلیغاتی؟ 10 معیار برای انجام این کار

1400/12/19

اندازه‌گیری اثربخشی کمپین تبلیغاتی به شما کمک می‌کند بفهمید که آیا مخاطب شما پیام درستی را دریافت می‌کند یا خیر، و آیا بهترین بازده را از سرمایه‌گذاری‌های تبلیغاتی خود دریافت می‌کنید. همچنین به شما امکان می دهد نقاط قوت و ضعف کمپین های تبلیغاتی مختلف را اندازه گیری کنید تا بتوانید از موثرتر بودن کمپین های آینده خود اطمینان حاصل کنید.

به‌علاوه، اندازه‌گیری اثربخشی کمپین به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از هدر دادن پول در تبلیغات بی‌اثر جلوگیری کنند، زیرا کمپین‌های تبلیغاتی به سرمایه‌گذاری های زیادی نیاز دارند. 

معیارهایی که می توانند برای اندازه گیری اثربخشی کمپین تبلیغاتی استفاده شوند:

اگرچه هیچ راه دقیقی برای اندازه‌گیری اثربخشی یا موفقیت یک کمپین تبلیغاتی وجود ندارد، اما چند روش و معیار وجود دارد که می‌تواند به شما ایده دهد که آیا تبلیغات شما به هدف خود می‌رسند یا خیر.

اثربخشی کمپین تبلیغاتی: آگاهی از برند

همانطور که در بالا ذکر شد، یک نام تجاری دارایی نامشهودی است که به افراد کمک می کند یک شرکت خاص و محصولات آن را شناسایی کنند. این امر به ویژه زمانی صادق است که شرکت‌ها باید خود را از سایرینی که محصولات مشابهی را در بازار ارائه می‌کنند، از جمله برندهای عمومی، متمایز کنند .

مردم اغلب لوگوها، شعارها یا سایر علائم قابل تشخیص متعلق به شرکت ها را با برندهایشان اشتباه می گیرند. در حالی که این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، آنها متمایز هستند. اولی ابزارهای بازاریابی هستند که شرکت ها اغلب برای تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات خود از آنها استفاده می کنند. 2 وقتی این ابزارها با هم استفاده می شوند، یک هویت برند ایجاد می کنند . بازاریابی موفق می تواند به حفظ جلوه و مرکز برند یک شرکت در ذهن مردم کمک کند. این می تواند تفاوت بین فردی را که نام تجاری شما را نسبت به رقیب شما انتخاب می کند، نشان دهد. 3

برند یکی از با ارزش ترین و مهم ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شود. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها اغلب با نام تجاری خود شناخته می‌شوند، به این معنی که آنها اغلب جدایی ناپذیر هستند، و یکی می‌شوند. کوکاکولا یک مثال عالی است که در آن نوشابه‌ای محبوب مترادف با خود شرکت شد. این بدان معنی است که ارزش پولی فوق العاده ای دارد که هم بر قیمت نهایی و هم برای شرکت های دولتی بر ارزش سهامداران تأثیر می گذارد.

به همین دلیل است که برای شرکت ها مهم است که از برندهای خود از نقطه نظر قانونی محافظت کنند. علائم تجاری، مالکیت انحصاری بر یک نام تجاری و/یا محصول، همراه با هر ابزار بازاریابی مرتبط را مشخص می کند. ثبت علائم تجاری مانع از استفاده دیگران از محصولات یا خدمات شما بدون کسب اجازه می شود.

آگاهی از برند میزان شناخت مشتری از محصول یا خدمات را تنها با نام آن توصیف می کند. معمولاً از طریق نظرسنجی های آگاهی از برند ردیابی می شود. با انجام یک نظرسنجی آگاهی از برند قبل از پخش کمپین تبلیغاتی و سپس انجام مجدد آن پس از پخش، می توانید تأثیرات کمپین را بر آگاهی از برند تجزیه و تحلیل کنید.

اصطلاح برند به مفهوم تجاری و بازاریابی اشاره دارد که به افراد کمک می کند یک شرکت، محصول یا فرد خاص را شناسایی کنند. برندها ناملموس هستند، به این معنی که شما واقعا نمی توانید آنها را لمس کنید یا ببینید. به این ترتیب، آنها به شکل دادن به برداشت مردم از شرکت ها، محصولات یا افراد کمک می کنند. برندها معمولاً از نشانگرهای شناسایی برای کمک به ایجاد هویت برند در بازار استفاده می کنند. آنها ارزش بسیار زیادی برای شرکت یا فرد ایجاد می کنند و به آنها برتری رقابتی نسبت به سایرین در همان صنعت می دهند. به این ترتیب، بسیاری از نهادها با به دست آوردن علائم تجاری به دنبال حمایت قانونی برای برندهای خود هستند.

برندسازی چیست؟ حرفه ای ترین مقاله درباره برندینگ با مثال های 2022

اثربخشی کمپین تبلیغاتی: توجه به برند

وقتی یک شرکت به یک برند تبدیل می شود، به دنبال تبدیل شدن به چیزی فراتر از یک انجمن معمولی شرکتی است. برندسازی موفق می تواند نگرشی مترادف با تصویر یا لوگوی آن شرکت ایجاد کند. توجه به برند میزان قدردانی عمومی است که توسط کمپین بازاریابی یک برند ایجاد می شود. بسیاری از شرکت های موفق از توجه برند خود برای ایجاد سلسله در مشاغل مربوطه خود استفاده کرده اند. به عنوان مثال، علامت لبخند برای ما دیجی کالا را تداعی می کند.

ساختن یک برند یک جزء کلیدی در کسب و کار است و بیشتر از آنچه که اکثر مردم تصور می کنند در آن فکر می کنند. به ندرت یک نماد موفق و ایده های مرتبط با آن به طور خودسرانه انتخاب می شود. تیم‌های متخصص عموماً ایده‌آل‌ها و نگرش‌هایی را که می‌خواهند از طریق لوگو بیان کنند، تعیین می‌کنند و برای توسعه آگهی‌های بازرگانی و سایر رسانه‌های عمومی که در خدمت جلب توجه مثبت برند لازم برای به حداکثر رساندن سود هستند، کار می‌کنند.

توجه به برند، میزان مصرف کنندگانی را که می‌خواهند از برندی که می‌شناسند، خریداری کنند، اندازه‌گیری می‌کند. این معیار همچنین از طریق نظرسنجی های آگاهی از برند ردیابی می شود.

اثربخشی کمپین تبلیغاتی: نرخ تبدیل

نرخ تبدیل درصد دفعاتی است که تبلیغ شما به یک اقدام دلخواه، مانند اشتراک یا فروش منجر می‌شود. با تقسیم تعداد تبدیل ها بر تعداد کل تعاملات تبلیغاتی محاسبه می شود.

نرخ تبدیل، تعداد تبدیل تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان است. به عنوان مثال، اگر یک سایت تجارت الکترونیک در یک ماه 200 بازدیدکننده داشته باشد و 50 فروش داشته باشد، نرخ تبدیل 50 تقسیم بر 200 یا 25٪ خواهد بود.

یک تبدیل می تواند به هر اقدام دلخواهی که می خواهید کاربر انجام دهد اشاره کند. این می تواند شامل هر چیزی باشد، از کلیک روی یک دکمه گرفته تا خرید و تبدیل شدن به مشتری. وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها اغلب دارای چندین هدف برای تبدیل هستند و هر کدام نرخ تبدیل خاص خود را دارند.

ردیابی نرخ تبدیل به شما امکان می دهد عملکرد صفحات وب و برنامه های خود را اندازه گیری کنید. درک اینکه چند درصد از کاربران شما اهدافی را که کسب و کار شما را هدایت می کند تکمیل می کنند به شما امکان می دهد موفقیت سایت یا برنامه خود را بسنجید و زمینه های بهبود را شناسایی کنید.

همچنین بهبود نرخ تبدیل به شما امکان می دهد با همان میزان ترافیک، فروش بیشتری داشته باشید. به فرض اگر یک کسب و کار بین المللی داشته باشید و در کلاس جهانی، ماهانه 1000 دلار برای تبلیغات خرج می کنید تا 500 بازدیدکننده به سایت خود جذب کنید، اگر نرخ تبدیل خود را دو برابر کنید اساسا ارزش هزینه تبلیغات خود را دو برابر می کنید. سپس می‌توانید هزینه تبلیغات خود را کاهش دهید و همان سودی را که قبلاً می‌گرفتید به دست آورید یا درآمد اضافی را در برنامه‌های تبلیغاتی جدید سرمایه‌گذاری کنید.

یک مثال واقعی از CRO در این مطالعه موردی از ComScore، یک شرکت تجزیه و تحلیل وب که داده‌های بازاریابی را به شرکت‌ها ارائه می‌کند، ثبت شده است. این شرکت با تعیین یک هدف تبدیل از صفحه محصول خود (سرنخ های تولید شده)، نرخ تبدیل را تعیین کرد، سپس آزمایشی را با ایده های مختلف برای بهبود نرخ تبدیل صفحه راه اندازی کرد.

فرضیه ای که آنها به آن دست یافتند این بود که مشکوک بودند گنجاندن توصیفات در صفحه باعث افزایش اعتماد بازدیدکنندگان و منجر به تبدیل بیشتر شود. آنها همچنین نسخه‌ای از صفحه را آزمایش کردند که هم گواهینامه‌ها و هم نشان‌واره‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهی‌ها را شامل می‌شد.

از طریق این تست A/B/n ، آنها دریافتند که نسخه صفحه خود با توصیفات و لوگوها 69٪ بهتر از صفحه اصلی آنها عمل می کند. این یک مثال واضح از این است که چگونه یک شرکت توانسته است نرخ تبدیل خود را از طریق آزمایش بهبود بخشد و تأثیر قابل اندازه گیری بر تجارت خود داشته باشد.

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟

15 نکته برای افزایش نرخ تبدیل صفحه فرود (لندینگ پیج)

بینندگان

تعداد بینندگان تعداد کاربران مختلفی را که تبلیغ را دیده‌اند اندازه‌گیری می‌کند و به شما ایده‌ای از دسترسی کلی شما می‌دهد.

اثربخشی کمپین تبلیغاتی: از طریق نرخ کلیک

نرخ کلیک یا CTR، درصد کاربرانی را که روی تبلیغ نمایشی آنلاین شما کلیک می کنند، اندازه گیری می کند. این یک معیار قابل اعتماد است زیرا اقدامات ملموسی را که کاربر در نتیجه مشاهده تبلیغ شما انجام می دهد اندازه گیری می کند.

در تبلیغات آنلاین، نرخ کلیک (CTR) درصدی از افرادی است که یک صفحه وب را مشاهده می‌کنند و آگهی خاصی را که در آن صفحه ظاهر می‌شود، مشاهده می‌کنند و سپس روی آن کلیک می‌کنند. نرخ کلیک نشان می دهد که یک تبلیغ چقدر در جلب توجه کاربران موفق بوده است. هرچه نرخ کلیک بیشتر باشد، تبلیغ در ایجاد علاقه بیشتر موفق بوده است. نرخ کلیک بالا می تواند به صاحب وب سایت کمک کند تا از طریق دلارهای تبلیغاتی که بر اساس هزینه هر کلیک اندازه گیری می شود، از سایت پشتیبانی کند .

از آنجایی که کاربران اینترنت به مرور زمان نسبت به تبلیغات در صفحات وب حساسیت کمتری پیدا کرده اند، نرخ کلیک معمولی ممکن است تنها حدود دو کاربر در هر 1000 بازدید (یا نمایش ) یا 0.2 ٪ باشد.

  • نرخ کلیک (CTR) نسبت افرادی را که یک تبلیغ آنلاین (نمایش‌ها) را می‌بینند و متعاقباً روی آن کلیک می‌کنند اندازه‌گیری می‌کند.
  • CTR در تبلیغات برای سنجش اثربخشی یا موفقیت یک کمپین بازاریابی آنلاین استفاده می شود.
  • با فراگیر شدن تبلیغات اینترنتی، نرخ کلیک در طول سال ها کاهش یافته است زیرا کاربران به نادیده گرفتن آنها عادت می کنند. CTRهای تنها یک یا دو کاربر در هر هزار اکنون رایج هستند.

برای محاسبه نرخ کلیک، تعداد دفعاتی که روی یک تبلیغ کلیک شده است را در نظر بگیرید و آن را بر تعداد کل نمایش ها تقسیم کنید. سپس آن مقدار را بگیرید و در 100 ضرب کنید تا درصدی بدست آورید که نرخ کلیک است. به عنوان مثال، اگر یک تبلیغ آنلاین پس از 50000 بار ارائه، 200 بار کلیک شده باشد، با ضرب آن نتیجه در 100، نرخ کلیک دریافت می کنید.

0.4٪ = [(200 / 50000) × 100]

نرخ کلیک می تواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا کارایی انواع کمپین های بازاریابی آنلاین را اندازه گیری کنند. ممکن است با انواع رسانه ها مانند تبلیغات نمایشی، تبلیغات ایمیلی و جستجوی پولی استفاده شود.

همچنین می‌توان از آن برای اندازه‌گیری اثربخشی کپی‌های تبلیغاتی، عناوین و توضیحاتی که ابرداده محتوای آنلاین را تشکیل می‌دهند، استفاده کرد. از آنجایی که بیشتر وب‌سایت‌ها برای وادار کردن کاربران به انجام یک اقدام ساخته شده‌اند، نرخ کلیک می‌تواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا بفهمند چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست.

چنین نظارتی به تبلیغ‌کنندگان بینشی در مورد هدف و استدلال فردی که روی یک آگهی آنلاین یا محتوایی کلیک کرده است، به تبلیغ‌کنندگان نمی‌دهد، اما به دلیل راحتی آن، یک استاندارد باقی می‌ماند.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟ ترفندهای طلایی برای افزایش نرخ کلیک و CTR سایت

برداشت ها

این شبیه به تعداد بینندگان است، اما به جای شمارش تعداد کاربران مختلف که تبلیغ را دیده اند، تعداد دفعاتی را که تبلیغ به بیننده ارائه/نمایش داده شده است را می شمارد.

بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)

بازگشت سرمایه یا بازده هزینه تبلیغات (ROAS) در این مورد، یکی از مهمترین معیارها است. هدف از تبلیغات کسب درآمد بیشتر از سرمایه گذاری شماست، بنابراین ROAS باید ردیابی شود.

احساسات کاربران در شبکه های های اجتماعی

ابزارهایی مانند تجزیه و تحلیل متن می توانند برای ارزیابی نگرش ها و احساسات مرتبط با برند شما در رسانه های اجتماعی استفاده شوند. این را می توان با مقایسه تعداد کلمات و عبارات مثبت در برابر تعداد کلمات و عبارات منفی استفاده شده در مورد برندهای شما انجام داد.

چرا باید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنیم؟ آموزش نکات حضور در شبکه های اجتماعی

اثربخشی کمپین تبلیغاتی: تاثیر بر فروش

فروش معامله ای است بین دو یا چند طرف که در آن خریدار کالاها، خدمات یا دارایی های مشهود یا نامشهود را در ازای پول دریافت می کند. در برخی موارد، سایر دارایی ها به فروشنده پرداخت می شود . در بازارهای مالی، فروش می تواند به توافقی که خریدار و فروشنده در مورد قیمت اوراق بهادار منعقد می کنند نیز اشاره داشته باشد.

صرف نظر از زمینه، بیع اساساً یک قرارداد بین خریدار و فروشنده کالا یا خدمات خاص مورد نظر است.

فروش مشخص می کند که فروشنده در ازای مقدار مشخصی پول یا دارایی مشخص، کالا یا خدماتی را در اختیار خریدار قرار می دهد. برای تکمیل فروش، هم خریدار و هم فروشنده باید با شرایط خاص معامله مانند قیمت، مقدار کالای فروخته شده و تدارکات تحویل موافقت کنند.

علاوه بر این، کالا یا خدماتی که ارائه می شود باید در واقع برای خرید در دسترس باشد و فروشنده باید اختیار انتقال کالا یا خدمات را به خریدار داشته باشد.

برای اینکه یک معامله به طور رسمی یک فروش در نظر گرفته شود، باید شامل مبادله کالا، خدمات یا پرداخت بین خریدار و فروشنده باشد. اگر یکی از طرفین کالا یا خدماتی را بدون دریافت چیزی در ازای آن به دیگری منتقل کند، به احتمال زیاد این معامله به عنوان یک هدیه یا کمک مالی تلقی می شود، به ویژه از منظر مالیات بر درآمد.

برای تکمیل یک فروش، خریدار و فروشنده باید هر دو صلاحیت داشته باشند و آنها باید در مورد شرایط فروش توافق کنند که کالا یا خدمات مورد نظر برای خرید در دسترس است و فروشنده صلاحیت انتقال کالا را دارد.

هر روز میلیون ها نفر در معاملات فروش بی شماری در سراسر جهان شرکت می کنند. این جریان ثابتی از دارایی ها را ایجاد می کند و ستون فقرات اقتصادهای مرتبط را تشکیل می دهد. فروش کالاها و خدمات در بازار خرده فروشی شکل رایج تر معامله فروش است. فروش وسایل نقلیه سرمایه گذاری در بازارهای مالی، مبادلات ارزش بسیار تصفیه شده در نظر گرفته می شود.

برای اینکه بتوانید تاثیر یک کمپین تبلیغاتی بر فروش را ببینید، باید فروش را قبل، حین و بعد از یک کمپین تبلیغاتی زیر نظر داشته باشید. این به شما ایده ای از فروش مبتنی بر تبلیغات می دهد.

اثربخشی کمپین تبلیغاتی: تاثیر بر ترافیک

ترافیک وب سایت خود را قبل از پخش کمپین تبلیغاتی و سپس بعد از پخش آن مقایسه کنید. افزایش ترافیک سایت پس از تبلیغات می تواند نشان دهنده موثر بودن کمپین تبلیغاتی باشد.

هنگامی که تجارت الکترونیک در دهه 1990 شروع به کار کرد، متریک ترافیک وب برای اولین بار به عنوان مهم ترین وسیله برای تعیین محبوبیت یک وب سایت در نظر گرفته شد، زیرا معیارهای دیگر برای سنجش موفقیت آنلاین هنوز وجود نداشت. همانطور که بازاریابان دیجیتال باهوش تر شدند، تجزیه و تحلیل عملکرد یک وب سایت بسیار جامع تر شد.

تحلیلگران دیگر فقط نمی پرسند “چند نفر بازدید کردند؟” اکنون، به همان اندازه – اگر نه بیشتر – مهم است که بدانید:

  • کاربران چقدر ماندند؟ اگر کاربران پس از چند ثانیه آن را ترک کنند، وارد کردن حجم عظیمی از ترافیک در نهایت بی معنی است. معیارهایی مانند نرخ پرش و زمان ماندن کاربران در صفحه تصویری از نحوه رفتار کاربران را نشان می دهد.
  • چند درصد از کاربران خرید کردند؟ برای شکوفایی یک کسب و کار آنلاین، به مخاطبان زیادی نیاز دارد. اما باید مخاطب مناسبی نیز باشد. تعیین تعداد کاربرانی که محصولاتی را خریداری می‌کنند، که معمولاً با نرخ تبدیل اندازه‌گیری می‌شود، نشان می‌دهد که آیا یک فروشگاه تجارت الکترونیک به طور مؤثری محصولات خود را بازاریابی می‌کند یا خیر.
  • هزینه آوردن یک بازدیدکننده چقدر است؟ برخی از ترافیک وب رایگان است، اما بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین برای پشتیبانی و رشد کسب‌وکار خود به ترافیک پولی – مانند PPC یا شرکت‌های وابسته – متکی هستند. Cost of Acquiring Customers (CAC) و Cost Per Acquisition (CPA) مسلماً دو معیار مهم در کسب و کار اینترنتی هستند. هنگامی که با AOV (متوسط ​​ارزش سفارش) و CLV (ارزش طول عمر مشتری) متعادل شود، یک کسب و کار می تواند هزینه تبلیغات خود را در صورت لزوم ارزیابی و تنظیم کند.

روش های افزایش بازدید سایت تضمینی

چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟ طراحی 0 تا 100

8 نمونه از بهترین کمپین تبلیغاتی موفق در دنیا! + کمپین تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *