چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟

چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟ طراحی 0 تا 100

1400/10/07

همیشه بزرگترین چالش برای دیجیتال مارکتر ها و کسب و کار ها این بوده است که بتوانند یک کمپین مناسب برای خود طراحی کنند و بتوانند از آن نتیجه بگیرند. بزرگترین هدفی که هر کسب و کاری دارد این است که در وهله اول مشتری های بالقوه را به مشتری های بالفعل تبدیل کند و پس از آن مشتری را در قیف فروش سوق دهد تا به وفاداری برسند. در تمامی این طول مسیر شما روش های مختلف بازاریابی و کمپین های مختلف را طراحی و اجرا میکنید تا به فروش بالا برسید. در این مقاله قصد داریم انواع کمپین های تبلیفاتی را بررسی کنیم و به سوال چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟ پاسخ دهیم.

شاید اصلا این سوال برای شما پیش آید که چرا باید کمپین طراحی کنیم؟ آیا میشود بدون طراحی کمپین به فروش رسید؟ آیا طراحی کمپین های تبلیفاتی هزینه بر است؟ آیا مشتری آمادگی ذهنی برگزاری کمپین ها را دارد؟ تمامی این ها مواردی هستند که میخواهیم به آن بپردازیم پس با برتر آموز همراه باشید.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید ولی درباره ی آن اطلاعات زیادی ندارید پیشنهاد میشود حتما آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید.

ما دوست داریم با طراحی کمپین های دیجیتال مارکتینگ به کسب و کار خود هویت ببخشیم و افراد را به کارمان علاقه مند کنیم. هدف کمپین ها برای هر کسب و کاری میتواند متفاوت باشد، اما مهم ترین نکته این است اگر کمپین ها اصولی و دقیق اجرا شود شما را به تمامی اهدافتان میرساند.

بارها و بارها کمپین های متفاوتی را مشاهده کردید و شاید ساده از آنها گذشتید ولی با خواندن این مقاله متوجه می شوید که چه برنامه ریزی های دقیقی برای این کمپین ها انجام میشود و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و وب مستر ها هواره در تلاش اند بهترین کمپین ها را پیاده سازی کنند.

برای این طراحی شما نیاز یه چوب جادو ندارید، بلکه یک آموزش صحیح همچون چوب جادو عمل میکند.

آنجه که شما در این مقاله می آموزید:

  • کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟
  • چه مناسبت هایی را برای کمپین در نظر بگیریم؟
  • از کجا بفهمیم کمپین با موفقیت اجرا شده است؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم کمپین های دیجیتال مارکتینگ را به زبان ساده توضیح دهیم و به مفهوم آن بپردازیم میتوان گفت که انجام یک سری فعالیت ها و برنامه ریزی های سازمان یافته و برنامه ریزی شده که هدف یک کسب و کار را پیش میبرد، کمپین گفته میشود. در واقع یک کمپین، یکسری فعالیت ها است که شما را به اهداف تجاری خود نزدیک میکند. حالا این هدف برای هر کسب و کاری متفاوت است .

  1. یک کسب و کار فقط میخواهد کمپین طراحی کند تا مشتری بالقوه جذب کنید.
  2. کسب و کار دیگر مشتری های بالقوه را تشویق و آن ها را به بالفعل تبدیل میکند.
  3. کسب و کار دیگر تنها به فروش فکر میکند و میخواهد فقط به حاشیه سود بالا برسد حالا یا از طریق مشتری های جدید یا خرید دوباره مشتری های قبلی.
  4. کسب  و کار دیگر تنها هدف معرفی برند را دارد، یعنی بیشتر روی مرحله آگاه سازی از برند کار میکند حتی اگر به فروش هم نرسد موردی ندارد زیرا هدف از طراحی کمپین مورد دیگری بوده است.
  5. یک کسب و کار تنها به دنبال ریتارگتینگ است و فقط میخواهد مشتری های قدیمی خود را به خرید دوباره تشویق کند. اگر در مورد ریتارگتینگ اطلاعاتی ندارید پیشنهاد میشود حتما مقاله ریتارگتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.
  6. و یا یک کسب و کار دیگر به برقراری یک قیف فروش صحیح فکر میکند.

اگر با قیف فروش آشنایی ندارید در ادامه به توضیح مختصری از آن میپردازیم.

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

توجه داشته باشید که برای هر مرحله میتوان کمپین متفاوتی را طراحی کرد.

کمپین های دیجیتال مارکتینگ روش های برگزاری متفاوتی دارند و نمیتوان یک قاعده و قانون کلی را برای کسب و کار ها معرفی کرد. شرکت های بزرگ همچون دیجی کالا، ایرانسل، سون هاست و…. را بارها مشاهده کرده ایم که از انواع روش های دیچیتال مارکتینگ برای تبلیغات استفاده میکنند ولی روش هر کدام متفاوت است. شما شاید تبلیغات بیلبوردی از سون هاست تا به حال مشاهده نکرده باشید اما ایرانسل در این زمینه پیشتاز است و در تمامی اتوبان ها و خیابان حداقل چند بار تبلیغات را مشاهده کرده ایم.

با بالعکس شاید تبلیغات کلیکی و بنری شرکت دیجی کالا را در فضای مجازی بسیار مشاهده کرده باشید ولی این مورد در مورد شرکت ایرانسل کمتر است.

استراتژی های کمپین

استراتژی های کمپین

چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟

در این بخش پس از توضیح مفهوم کمپین دیحیتال مارکتینگ میخواهیم بررسی کنیم که چگونه این کمپین را طراحی کنیم، پس در ادامه با برتر آموز همراه باشید:

1.هدف گذاری کنید.

مهم ترین نکته در طراحی هر کمپین این است که با هدف گذاری به کمپین خود ادامه دهید. بارها دیده شده است که کسب و کارها بدون تعیین هدف به طراحی کمپین پرداختند ولی در نهایت با شکست مواجه شده اند چون فکر میکنند تعیین هدف مسئله مهمی نخواهد بود و میتوان به سادگی از آن گذشت. کاربران در طول کمپین و بازاریابی ها هدف شما را دنبال خواهند کرد و اگر شما بی هدفی را دنبال کنید در نتیجه کمپین هم به بی هدفی کشیده شده و منحل میشود.

اگر میخواهید یک کمپین بزرگ ایمیل مارکتینگ داشته باشید پس حتما یک ابزار مناسب برای ارسال ایمیل های خود انتخاب کنید. اگر در این زمینه آشنایی ندارید حتما مقاله ایمیل مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

یا اگر با طراحی کمپین میخواهید باشگاه مشتریان کسب و کار خود را گسترش دهید، حتما باید نکات باشگاه مشتریان را به خوبی رعایت کنید. اگر میخواهید این کار را انجام دهید ولی با اصول باشگاه مشتریان آشنا نیستید، برتر آموز آموزش ویژه باشگاه مشتریان چیست؟ را برای شما تهیه کرده است. حتما مطالعه نمایید.

پس با اهمیت هدف گذاری آشنا شدیم و شما به عنوان دیجیتال مارکتر وظیفه دارید همواره در طول برگزاری کمپین افراد را از هدف خود آگاه کنید و حواستان باشد که کمپین از هدف اصلی خود خارج نشود.

2. جامعه هدف خود را دسته بندی کنید.

سعی کنید قبل از برگزاری کمپین جامعه هدف و مشتریان خود را دسته بندی کنید و برای هر دسته در طول کمپین تدبیر جدایی داشته باشید. شاید در ابندا به این فکر کنید که با این کار، کار شما چند برابر شده و باید چند نوع کمپین طراحی کنید ولی با مثالی ساده به توضیح این مورد میپردازیم:

فرض کنید شما قرار است یک کمپین برای فروش کاغذ A4 طراحی کنید و چندین نوع مشتری متقاوت دارید. بعضی مشتری ها به کیفیت اهمیت می دهند، بعضی ها به قیمت اهمیت می دهند، بعضی مشتری ها مصارف بالا برای شرکت دارند و بعضی دیگر مصرف خانگی دارند. شما نمی توانید هیچ موقع این 4 دسته را در کتار هم بگنجانید چون هر کدام ویژگی محتلفی دارند. در طول کمپین میتوانید برای شرکت ها یک کد تخفیف و برای افرادی که مصارف کم در حد منزل دارند یک کد تخفیف جداگانه قرار دهید.

این جوری با تمامی جامعه هدف ارتباط میگیرید و تمامی این افراد را وارد کمپین می کنید.

3. بودجه خود را مشخص کنید.

اینکه شما در ابتدای کمپین بدانید قرار است په مقدار هزینه کنید خیلی اهمیت دارد. وظیفه دیجیتال مارکتر این است که قبل از شروع هر تبلیغاتی برآورد هزینه کند و به کارفرما اطلاع دهد. پس از تایید کارقرما باید به سراغ اجرای طرح بروید. کمپین شما نباید اینگونه باشد که تازه در وسط مسیر با هزینه ها آشنا شوید و بخواهید برای هزینه های زیاد کمپین را منحل کنید.

شما باید بدانید اگر میخواهید تبلیغات کلیکی راه اندازی کنید چه هزینه ای دارد و با اگر از بازاریابی پیامکی کمک میخواهید باید بهترین و مقرون به صرفه ترین ابزار را انتخاب نمایید.

اگر قرار است با گیمیفیکیشن کمپین خود را شروع کنید باید از قبل تمامی جوانب از جمله هزینه ها را بسنجید. پیشنهاد میشود حتما مقاله گیمیفیکیشن چیست؟ را مطالعه نمایید.

پس با تعیین بودجه به کسب و کار خود اعتبار ببخشید و این حس اعتماد را به مشتریان خود نیز منتقل کنید.

چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟

4.ابزار های مورد استفاده خود را تعیین کنید.

قبل از شروع هر کمپین شما باید تمامی ابزار های مورد نیاز خود را آماده داشته باشید. نباید اینگونه باشد که تازه در اواسط کمپین به دنبال تعیین ابزار و انجام تست A/B در دیجیتال مارکتینگ برای تعیین سلیقه مردم باشید.

اگر کسب و کار شما مربوط به بازاریابی B2B است پس باید تقریبا با یک با دو ابزار کمپین خود را پیش ببرید. به دلیل ماهیت این گونه بازاریابی شما نباید زیاد زرق و برق کار خود را زیاد و مشتری را گیج کنید ولی اگر کسب و کار شما B2C است یعنی با مشتری های کوچک سر و کار دارید میتوانید از انواع بازاریابی های موبایلی و ابزار هایش استفاده نمایید.

اگر زیاد این ابزار ها را نمیشناسید با مطالعه بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ میتوانید بهترین ابزار را انتخاب نمایید و آن ها را تست کنید.

5. شبکه های اجتماعی خود را مدیریت کنید.

شما میتوانید با مدیریت شبکه های اجتماعی خود به طور صحیح کمپین های خود را گسترش دهید. از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر استفاده کنید تا کمپین های خود را مدیریت کنید. این ابزار ها چون رایگان هستند و بازخورد خوبی دارند میتوانند خیلی به شما در این زمینه کمک کنند، برای همین پیشنهاد میشه که شبکه های اجتماعی خود را در طول برگزاری کمپین مدیریت کنید.

اگر میخواهید در این زمینه اطلاعات سودمد داشته باشید پیشنهاد میشود حتما مقاله بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ را مطالعه نمایید.

6. از سئو و تبلیغات PPC(کلیکی) کمک بگیرید.

در طول برگزاری کمپین می توانید با استفاده از بهینه سازی موتور های جست و جو و تبلیغات کلیکی کمپین خود را در سطح وب گسترش دهید. اگر با سئو آشنایی ندارید حتما آموزش سئو محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید. روی کلمات کلیدی اصلی خود کار کنید و در صورت امکان روی این کلمات در طول برگزاری کمپین تبلیغات Ad داشته باشید. اینجوری هم مشتری جدید جذب می کنید و هم ورودی از گوگل دارید که به شدت روی سئو سایت شما تاثیر گزار است. در طول اجرای این فرآیند حتما از متخصص سئو خود کمک بگیرید تا به نحو احسنت این کار را انجام دهید.

چه مناسبت هایی را برای کمپین در نظر بگیریم؟

شما میتوانید هر تایمی که دوست دارید و آمادگی دارید برای اجرای کمپین های خود برنامه ریزی کنید ولی توصیه می شود در صورت امکان سعی کنید در تایم های خاص این کار را انجام دهید تا کمپین شما در ذهن مشنری ها بماند. در ادامه چند گلدن تایم معرفی میگردد که می توانید کمپین های خود را در این تایم ها اداره کنید.

  • بلک فرایدی
  • شب یلدا
  • عید نوروز
  • چهارشنبه سوری
  • روز تولد کسب و کارتان
  • و……

از کجا بفهمیم کمپین با موفقیت اجرا شده؟

از کجا بفهمیم کمپین با موفقیت اجرا شده؟

همانطور که در بالاتر هم گفته شد اگر در انتهای کمپین و با بررسی پارامتر های دارا متوجه شدید شما به هدف خود نزدیک بودید (حالا یا از میزان فروش، تعداد مشتری های جذب شده، تعداد آگاهی از برند و…. ) پس قطعا کمپین با موفقیت اجرا شده و شما موفق بودید و بودجه مالی و زمانی خود را با هدف صرف کرده اید. اگر از این موارد دور بودید باید پارامتر های کمپین خود را بررسی کنید و علت را جویا شوید تا در کمپین های بعدی این مشکل را حل کنید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به توضیح کمپین های دیجیتال مارکتینگ بپردازیم و به سوال چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟ پاسخ دهیم و به شما آموزش دهیم که بتوانید یک کمپین برای خود طراحی کنید. حتما برای فروش بیشتر از این کمپین ها استفاده کنید و استراتژی مناسبی را تهیه کنید. از افراد متخصص کمک بگیرید و بودجه کافی ای را صرف این کار کنید. میتوانید سالی 2 تا 3 بار کمپین با روش های مختلف طراجی کنید و اجباری در تعداد کمپین ها وجود ندارد.

در انتها اگر در زمینه برگزاری کمپین ها اطلاعات و یا اجربه ای دارید، لطفا در فسمت کامنت به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.