سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
بازاریابی B2B چیست؟

بازاریابی B2B چیست؟ آموزش بازاریابی تجارت به تجارت

1400/09/03

یکی از روش های بازاریابی که در گذشته هم وجود داشته بازاریابی B2B یا Business to Business نام دارد. شاید در ابتدا با شنیدن نام ابن بازاریابی گیج شوید و فکر کنید مفهوم پیچیده ای دارد ولی در واقع با مفهومی ساده، پرکاربرد و قابل لمس طرف هستید. این نوع بازاریابی در کسب و کارها به شدت دیده می شود و امروزه جایگاه خوبی پیدا کرده است. اگر میخواهید به بررسی دقیق و عمیق این نوع بازاریابی بپردازیم با مقاله بازاریابی B2B چیست؟ همراه برتر آموز باشید تا به بررسی کامل و جامعع این مفهوم بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بازاریابی B2B چیست؟ (آموزش بازاریابی تجارت به تجارت)
  • هدف از بازاریابی B2B چیست؟
  • بازاریابی B2B چه تفاوتی با بازاریابی B2C دارد؟
  • چگونه یک استراتژی بازاریابی B2B طراحی کنیم؟
  • مزایای بازاریابی B2B چیست؟ چرا به استقبال این نوع بازاریابی برویم؟
  • معایب بازاریابی B2B چیست؟

بازاریابی B2B چیست؟ (آموزش بازاریابی تجارت به تجارت)

اگر بخواهیم این نوع بازاریابی را در مفهوم لغوی بیان کنیم باید بگوییم که بازاریابی B2B یا تجارت به تجارت (بنگاه به بنگاه) بین دو تا کسب و کار بزرگ و سازمان صورت میگیرد. برای مثال اگر شما فروشنده یک کالا هستید این کالا را در اختیار سازمان دیگری قرار میدهید، به عبارتی در این بازاریابی شما با مشتری سر و کار ندارید و انها کالا را در اختیار یک سازمان قرار می دهید.

شاید این روش بازاریابی شما را به یاد مبادله کالا به کالا بیندازد، در واقع شما کاملا درست به این مفهوم پی برده اید. بازاریابی B2B یا تجارت به تجارت امروزه در بین کسب و کار ها رایج است و شکل امروزی به خود گرفته است.

ممکن است در این نوع روش بازاریابی شما با یک سازمان در ارتباط نباشید، بدین گونه که کالا را به یک سازمان بزرگ می دهید آن سازمان هم کالا را به سازمان دیگری تحویل میدهد این چرخه پیدا میکند تا کالا به دست مشتری برسد. در واقع یک زنجیره بین سازمان ها صورت میگیرد تا کالا یا خدمات به دست مشتری ها برسند.

پس متوجه شدیم که هدف نهایی بازاریابی تجارت به تجارت ، فروش محصول یا ارائه درست خدمات به مصرف کننده یا مشتری نیست بلکه خدمات به سازمانی دیگر ارائه می‌شوند.

در مثالی ساده به بررسی بازاریابی B2B میپردازیم :

فرض کنید شما میخواهید یک کت تهیه کنید، به مغازه می روید و کت مورد نظر را انتخاب کرده و در نهایت خرید میکنید. در واقع شما با فروشگاه که کت تهیه کرده اید تعامل گرفته اید. ولی اگر کمی عقب تر برویم به این نتیجه میرسیم که در کسب و کار اول فروشگاهی بوده است که پارچه در اختیار خیاط داده است ، سپس فروشگاه دیگری دکمه و آستر کت در اختیار خیاط گذاشته است. این فروشگاه ها با مشتری نهایی کت اصلا سر و کار ندارند و تنها واسط خود را می شناسند. در آخر کت دوخته می شود و در اختیار فروشگاه قرار میگیرد و شما می توانید کت را تهیه نمایید.

هدف از بازاریابی B2B چیست؟

هدف کلی از هر بازاریابی رفع نیاز مشتری ها است که در این نوع بازاریابی مشتری به سازمان تغییر یافته است و هدف بازاریابی B2B رفع نیاز سازمان ها و کسب و کار ها است. شما باید بتوانید به یک تامین کننده ماهر برای کسب و کار ها تبدیل شوید و رکن اصلی بازاریابی B2b را دست بگیرید.

تفاوت B2B با B2C

بازاریابی B2B چه تفاوتی با بازاریابی B2C دارد؟

قبل از اینکه به تفاوت این دو نوع بازاریابی بپردازیم میخواهم بازاریابی B2C را شرح دهیم.

بازاریابی B2C یا Business to costomer یکی از شیوه های بازاریابی است که در آن کسب و کار به طور مستقیم با مشتری سر و کار دارد. در واقع در این نوع بازاریابی جامعه هدف تنها مشتریان هستند.

حال خیلی راحت تر میتوانیم به تفاوت B2B و B2C بپردازیم. در بازاریابی B2B مشتری مورد هدف نیست و تنها شما به سازمان ها می پردازید ولی در بازاریابی B2C شما به جامعه هدف یعنی مشتری ها میپردازید.

بازاریابی B2B به نسبت بازاریابی B2C جامع تر و کامل تر است، به عبارتی میتوان گفت که نرخ بازگشت سرمایه (RIO) در بازاریابی B2B بیشتر است. اگر میخواهید نرخ بازگشت سرمایه خود را بالا ببرید باید استراتژی های موثری را در این زمینه برنامه ریزی کنید.

درآمد در بازاریابی B2B نسبت به بازاریابی B2C بالا تر است زیرا شما با یک سازمان بزرگ سر و کار دارید و حجم خرید ها بالاتر است.

طراحی استراتژی برای B2B

طراحی استراتژی برای B2B

چگونه یک استراتژی بازاریابی B2B طراحی کنیم؟

شما باید بتوانید یک استراتژی مناسب برای بازاریابی B2B طراحی کنید، برای مثال چند تا سازمان را مشاهده کرده اید که برای فروش های سازمانی در تلویزیون و اخبار تبلیغ کنند؟؟ این به این معنی است که شما نمی توانید با این نوع تبلیغات معرفی شوید و به فروش برسید. برای اینکه بتوانید خیلی موفق در این زمینه ظاهر شوید موارد زیر را به خوبی بررسی نمایید.

وبینار های (webinars) اطلاعاتی برگزار کنید.

شما باید با برگزاری وبینار ها بتوانید با سازمان ها ارتباط برقرار کنید. کسب و کار و محصولات خود را به صورت کامل به سازمان ها معرفی کنید تا بتوانید فروش خوبی را تجربه کنید. حتما سعی کنید وبینار های با کیفیتی را برگزار کنید.

در نمایشکاه های سالانه تجاری غرفه تهیه کنید.

شرکت در نمایشگاه های سالانه مربوط به کسب و کارتان باعث میشود یک برندینگ فوق العاده از خود به جای بگذارید. با مشتری ها و سازمان های خیلی بزرگی آشنا می شوید و باعث می شود رقبا شما را بشناسند. این شناسایی در شما شوق از بین بردن ضعف ها را به وجود می آورد و نقطه پیشرفت برای کسب و کار شما است.

استفاده از سیستم های خبرنامه مانند ایمیل و پیامک برای معرفی سازمان

شما میتوانید از سیستم های خبرنامه ای مانند ایمیل و پیامک برای معرفی سازمان خود به سازمان های دیگر معرفی کنید. سعی کنید در ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی از یک متخصص دیجیتال مارکتر کمک بگیرید تا قواعد و اصول این حوزه را به خوبی رعایت کنید. اگر در این زمینه تجربه کافی و یا دانش کافی ندارید حتما مقاله های ایمیل مارکتینگ چیست؟ و راهنمای جامع بازاریابی پیامکی را مطالعه نمایید.

با رعایت تمامی قواعد و اصول این نوع از بازاریابی های میتوانید یک استراتژی قوی برای بازاریابی B2B خود بچینید.

قدرت رسانه های اجتماعی را دست کم نگیرید!!

امروزه شبکه های اجتماعی قدرت زیادی را در تبلیغات کسب و کار ها دارند. شما با یک شبکه اجتماعی قوی می توانید سازمان های زیادی را شناسایی کنید و برعکس خود را به سازمان های بزرگ معرفی کنید.

سعی کنید در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک (متا) و…. تولید محتوای جذابی داشته باشید. حتما از تولید محتوای ویدیویی کمک بگیرید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید برتر آموز مقاله جامع و کامل بازاریابی ویدیویی چیست؟ را برای شما در نظر گرفته است. این مقاله را از دست ندهید.

تحقیقات نشان می دهد که  بیشتر از 57% بازاریابان B2B از طریق همین شبکه‌های اجتماعی با دیگر تجارت‌ها وارد معاملات تجاری شده اند. 41% از این بازاریابان موفق، لینکداین را بهترین گزینه برای تجارت‌های فعال می‌دانند.

جامعه هدف خود را تعیین کنید.

مهم ترین نکته در هر کسب و کار و بازاریابی این است که بتوانید جامعه هدف خود را تعیین کنید. شما باید بدانید که جامعه هدف شما چه اشخاصی هستند. چه ویژگی هایی دارند، به چه محصولاتی علاقه دارند، خانم هستند یا آقا، رنچ سنی آنها به چه صورتی است و….. تمامی این  موارد باید به دقت بررسی گردد تا بتوانید یک استراتژی خوبی برای جامعه هدف تعیین کنید. محتوای شما باید کاملا جامعه هدف را در بر گیرد و وارد قیف فروش کنید.

محصولات خود را ویژه معرفی کنید!!

همانطور که می دانید جامعه هدف شما قطعا سازمان های بزرگی هستند و میخواهند در حجم خرید بالایی از شما خرید کنند بنابراین وسواس خرید بالایی دارند و میخواهند در نهایت بهترین کیفیت ار محصول را خریداری کنند. با این اوصاف شما باید به معرفی محصول خود به صورت اختصاصی و ویژه بپردازید. حتما بازاریاب های قوی و افرادی با فن بیان قوی را برای این کار استخدام نمایید.

شما باید بتوانید با معرفی عالی محصول، اول حس نیاز و سپس حس خرید را در مشتری های سازمانی ایجاد نمایید. حتما برای معرفی محصول خود بهترین آیتم ها را در نظر بگیرید.

قیمت های خود را رقابتی قرار دهید.

قطعا شما در هر کسب و کاری باشید و بازاریابی B2B را بخواهید اجرا کنید با رقبای زیادی سر و کار دارید. باید بتوانید یک قیمت مناسب و رقابتی را در نظر بگیرید تا با دیگر سازمان ها فضای رقابتی ایجاد کنید. چون مشتری های شما سازمان های بزرگی هستند که خرید های حجم بالایی انجام میدهند پس انتظار دارند بهترین قیمت ها را خریداری کنند. پس قیمت های خود را رقابتی قرار دهید و تخفیفات در نظر بگیرید.

مزایای B2B

مزایای بازاریابی B2B چیست؟ چرا به استقبال این نوع بازاریابی برویم؟

در این قسمت پس از توضیح بازاریابی B2B چیست؟ میخواهیم مزایای این نوع بازاریابی را بررسی کنیم تا متوجه شویم که آیا بصرفه است در این نوع بازاریابی ها سرمایه گذاری کنیم با خیر!!

حجم فروش بالاست و بازگشت سرمایه سریع است.

یکی از موارد مهمی که بازاریابی B2B را از دیگر بازاریابی را متمایز میکند و توجه به آن را بیشتر میکند حجم فروش بالاست. شما می توانید محصولات خود را در بازه زمان کمتری ولی با حجم فروش بیشتری به سازمان ها ارائه کنید. اگر با چند سازمان به طور همزمان کار کنید میتوانید گردش حاشیه سود بالایی داشته باشید. در بازاریابی تجارت به تجارت بازگشت سرمایه سریع است.

پس در واقع به جای اینکه محصولات خود را به هزارتا فروشنده بفروشید میتوانید تمام این محصولات را در اختیار یک سازمان قرار دهید و در تایم کمتری به سرمایه خود برسید.

قرارداد های طولانی مدت

شما میتوانید در بازاریابی B2B با فروش محصولات با کیفیت و خدمت رسانی منحصر بفرد با سازمان ها قرار داد های طولانی مدت ببندید. با بستن این قرار داد ها میتوانید برای یک تایمی محصولات خود را در اختیار این سازمان ها قرار دهید. بستن یک قرار داد طولانی مدت میتواند به بازاریابی شما کمک کنید و کسب و کار شما را رونق دهند.

جالب است بدانید که خود سازمان ها هم در صورت تایید محصول شما ترجیح می دهند با شما قرار داد های بلند مدت داشته باشند. خیلی از کسب و کار ها را میتوان مثال است که قرارداد های طولانی برای تامین محصولات سازمان ها دارند.

بازاریابی B2B شما را سر زبان ها میاندازد!!

شما میتوانید با این نوع بازاریابی برای خود تبلیغات مفیدی را انجام دهید. اگر شما نام نیک از برند و محصولتان ارائه دهید باعث می شود در سازمان هایی که به آن ها محصول می فروشید تبلیفات صورت گرفته و شما را به دیگر سازمان ها معرفی کنند. این باعث میشود شما دیده شوید و کسب و کار و برندتان شناخته شود.

این روش در واقع یک نوع بازاریابی ویروسی است که در بین سازمان ها صورت میگیرد.

کاهش هزینه های اضافی در بازاریابی B2B

شاید در ابتدا فکر کنید که بازاریابی B2B ممکن است هزینه های زیادی داشته باشد ولی در واقعیت این گونه نیست و شما میتوانید در بازاریابی تجارت به تجارت های هزینه های خود را کاهش دهید. برای مثال چون شما حجم زیادی از محصولات خود را به سازمان ها میفروشید و با مشتری ها در اتباط نیستید پس لازم نیست تبلیفاتی همچون ، تبلیغات کلیکی ، تبلیغات ریتارگتینگ ، گیمیفیکشن و….. را انجام دهید.

تمامی این تبلیغات هزینه هایی برای شما دارد که به راحتی می توانید با بازاریابی تجارت به تجارت این هزینه ها را کاهش دهید.

با بازاریابی B2B ثبات را حس کنید.

اگر در این نوع روش بازاریابی قوی عمل کنید و بتوانید قرارداد های طولانی مدت با چند سازمان را داشته باشید می توانید ثبات را در کار خود حس کنید. سعی کنید همیشه تولید انبوه محصولات را داشته باشید تا بتوانید نیاز های سازمان های زیادی را تضمین کنید. این حس ثبات به شما اعتماد به نفس نیز میدهد و باعث میشود خیلی بهتر با دیگر رقبا به رقابت بپردازید.

معایب بازاریابی B2B چیست؟

هر کسب و کاری علاوه بر ویژگی های مثبت ممکن است یک سری نکات منفی داشته باشد، بهتر است شما هم با معایب بازاریابی B2B آشنا شوید :

تخفیف روی قیمت ها

بعضی اوقات نیاز است برای اینکه در فضای رقابتی قرار گیرید تخفیف های زیادی را روی محصولاتتان قرار دهید. شما باید با سازمانی که به آن محصول ارائه می دهید کنار بیاین و تا حد امکان مطابق میل آنها رفتار نمایید.

تایم خرید و فروش

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل به توضیخ بازاریابی B2B بپردازیم و به پرسش بازاریابی B2B چیست؟ پاسخ دهیم. اگر در این زمینه فعالیت دارید حتما با جدیت به کسب و کار خود ارائه دهید و تلاش کنید تا قرارداد های طولانی مدت ببندید تا به حاشیه سود بالایی برسید فقط حواستان باشد که شرط کیفیت بالای محصول را رعایت نمایید. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید حتما آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید و یا اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *