بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی چیست؟ (آموزش صفر تا صد موبایل مارکتینگ)

1400/08/28

امروزه استفاده از گوشی موبایل آنقدر گسترده و وسیع شده است که یک روش بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ به نام بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ به آن اختصاص داده شده است. استفاده مردم از گوشی های موبایل در همه جای دنیا هر لحظه و هر لحظه افزایش می یابد و دیجیتال مارکتر ها همواره به دنبال این هستند که بهترین روش های بازاریابی را برای تجربه کاربری راحت کاربران فراهم کنند. در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به آموزش موبایل مارکتینگ بپردازیم و متوجه شویم بازاریابی موبایلی چیست ؟

آنچه که شما در این مقاله میخوانید :

  • بازاریابی موبایلی چیست؟
  • مزایای بازاریابی موبایلی چیست؟
  • طراحی یک استراتژی برای موبایل مارکتینگ
  • سایت رسپانسیو شده برای موبایل
  • ایمیل مارکتینگ در تلفن همراه
  • پوش نوتفیکیشن
  • QR کد فراموش نشود.

بازاریابی موبایلی چیست؟

کسب و کار ها و دیجیتال مارکتر ها برای اینکه بتوانند با کاربران و جامعه هدف خود ارتباط داشته باشند نیاز دارند از طریق پلتفرم هایی همچون کامپیوتر شخصی، موبایل و… با کاربر ارتباط برقرار کنند. با بررسی آمار های منتشر شده امروزه بیشتر ارتباطات از طریق گوشی موبایل صورت میگیرد.

پس دیجیتال مارکتر ها نیاز دارند ار طریق ابزار گوشی های هوشمند به جامعه هدف به وسیله ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی پیامکی، پوش های نوتقیکیشن، سایت ها، اپلیکیشن ها و…. دسترسی پیدا کنند.

ویژگی کارآمدی که برای موبایل مارکتینگ ها وجود دارد این است که کاربر در هر لحظه به موبایل خود دسترسی دارد. این دسترسی آسان کاربر به موبایل باعث میشود شما هم به کاربر راحت دسترسی پیدا کنید.

لپ تاپ کاربران همیشه همراه کاربر نیست و دسترسی به آن سخت تر از گوشی موبایل است. کاربر با گوشی موبایل می تواند به راحتی ایمیل های خود را چک کند، به وبسایت ها سر بزند و از اخبار روز مطلع شود.

تمامی این موارد زمینه این شد که موبایل مارکتینگ بیشتر از گذشته پررنگ شود و از اهمیت بالایی برخورددار شود.

طبق آمار های ارائه شده 80 درصد کاربران اینترنت ،موبایل های هوشمند دارند و شرکت گوگل اعلام کرده است از ابتدای سال 2016 میزان سرچ با گوشی های همراه نسبت به کامپیوتر ها افزایش یافته است و تمامی این آمار ها اهمیت موبایل مارکتینگ را نشان میدهند.

نکته حائز اهمیت این است که با طراحی اپلیکیشن برای گوشی های همراه کسب و کار ها میتوانند بیشترین ارتباط را با کاربر بگیرند.

مزایا موبایل مارکتینگ

مزایای بازاریابی موبایلی چیست؟

دسترسی به کاربر در هر زمان و مکانی!!

یکی از بهترین ویژگی های که موبایل مارکتینگ دارد این است که دسترسی شما به جامعه هدف محدود به زمان با مکان خاصی نیست. البته که باید حریم شخصی کاربر حفظ شود و مارکتینگ شما نباید برای کاربر آزار و اذیت برای کاربر ایجاد کند.

این ویژگی برای کاربران هم بسیار مفید است که بتوانند از خدمات شما 24 ساعته استفاده کنند. با پشتیبانی مناسب بیشترین تعامل را با مشتری کسب میکنید.

پیوند موبایل با زندگی روزمره!!

زندگی های امروزه به سمتی حرکت کرده است که گوشی های هوشمند با زندگی روزمره آمیخته شده است و کاربران نیاز دارند برای گذراندن امورات روزمره خود از گوشی موبایل استفاده کنند.

برای مثال اپلیکیشن های انتقال پول که یه سرعت یه محیوبیت بالایی بین مردم رسید و امروز از هر ده تا کاربر نه نفر آنها با اپلیکیشن های اتقال پول و بانکی سر و کار دارند.

اسمس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی

یکی از روش های مهم در دیجیتال مارکتینگ بازاریابی پیامکی نام دارد. شما با اسمس مارکتینگ و اجرای قوانین آن میتوانید به حداکثر ارتباط با جامعه هدف خود برسید. نکته حائز اهمیت این است قوانین اسمس مارکتینگ را باید رعایت کنید، جامعه هدف مناسب برای خود قرار دهید، در تبلیغ نویسی مهارت داشته باشید، از ابزار های مناسب برای ارسال پیامک استفاده کنید. حتما از دیجیتال مارکتر خود بخواهید یک استراتژی قوی برای شما طراحی کنید.

اگر با اسمس مارکتینگ آشنایی ندارید پیشنهاد می کنم حتما مقاله راهنمای جامع بازاریابی پیامکی را مطالعه نمایید و یک برنامه ریزی قوی برای اسمس مارکتینگ خود داشته باشید.

داشتن موبایل شخصی برای هر کم هزینه تر است!!!

همه ی افراد ممکن است لپ تاپ شخصی نداشته باشند ولی حتما هر کدام از آنها یک گوشی موبایل را دارند. این به این معنی است که در بازاریابی موبایلی میتوانید کاربران را شخصی کنید زیرا هر کاربر یک دیوایس جدا دارد ولی در لپ تاپ چون ممکن است چند کاربر به صورت اشتراکی استفاده کنند، به این صورت نیست.

طراحی یک استراتژی برای موبایل مارکتینگ

تا به اینجا از اهمیت موبایل مارکتینگ صحبت کردیم و متوجه شدیم با توجه به فوایدی که دارد امروزه امری ضروری برای هر کسب و کاری است. از اینجا به بعد میخواهیم به طراحی یک استراتژی برای موبایل مارکتینگ بپردازیم و به پرسش بازاریابی موبایلی چیست ؟ عمیق تر پاسخ دهیم.

هدف خود را مشخص کنید.

خیلی مهم است شما یدانید هدفتان از انجام دادند فرآیند بازاریابی موبایلی چیست ؟

  • آیا شما میخواهید به فروش برسید ؟
  • آیا صرفا میخواهید از این شیوه بازاریابی برای برند سازی استفاده کنید؟
  • آیا میخواهید ورودی برای سایتتان جذب کنید؟
  • آیا میخواهید مشتری را در قیف فروش قرار داده و تا انتها به همراه مشتری باشید؟
  • هدف اصلی شما از قرار دادن بازاریابی موبایلی چیست؟

شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر یا کارفرما باید هدف خود را بدانید زیرا کاربران در نهایت هدف شما را دنبال میکنند و اگر هدفی برای این کار نداشته باشید تنها هزینه و بودجه خود را صرف کرده اید و در نهایت کاربران به سمت بی هدفی حرکت خواهند کرد.

برای جامعه هدف پرسونای شخصی تهیه کنید.

پس از تعیین هدف نوبت آن رسیده است که کاربران خود را بشناسید. شما باید جامعه هدف خود را دسته بندی کنید و برای هر شخص پرسونای شخصی بسازید.

این پرسونا میتواند توصیف هر شخصی بر اساس شغل، محل زندگی، سن ، میزان تحصیلات، لیست علاقه مندی های وی باشد. شما باید همچین لیستای را برای هر مشتری تا حد امکان تهیه کنید. افرادی که بیشترین شباهت را به یک دیگر دارند در یک لیست قرار داده و برایشان استراتژی بازاریابی موبایلی تعریف کنید.

اگر بتوانید پرسونای جامعه هدف را بر اساس نوع گوشی هوشمندی که دارند طبقه بندی کنید میتوانید بهترین پرسونا را داشته باشید.

شما باید متوجه شوید آیا کاربرانتان به گوشی موبایل به راحتی می توانند از سایت ثبت سفارش کنند؟ آیا شکل گیری بنر ها

ولی حتما در نظر داشته باشید جامعه هدف تفکیک شده شما را بیشتر به اهدافتان میرساند.

طبق آمار و ارقامی که اعلام شده است امروز تقریبا بیش از 70 درصد ایمیل های ارسالی توسط ایمیل مارکتینگ با تلفن های همراه باز می شود. دانستن همین آمار اهمیت بازاریابی موبایلی را از همیشه بیشتر میکند.

خبر خوب این است که شما می توانید با آنالیز ابزار گوگل آنالیتیکس درصد ورودی های سایت خود از طریق گوشی موبایل را چک کنید.

شما می توانید با انجام تست A/B تمامی این موارد را چک کنید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید حتما مقاله تست A/B در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

سعی کنید با نتظیم ابزار هات جار روی سایتتان به تشخیص رفتار کاربر یپردازید و این شناخت رفتاری را در پرسونای هر کاربر اضافه نمایید. حتما مقاله راهنمای جامع ابزار هات جار را مطالعه نمایید.

آموزش بازاریابی موبایلی

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را مشخص کنید.

اگر بخواهیم شاخص KPI را توضیح دهیم باید بگویی که شاخص KPI بیانگر میزان عملکرد موفق بازاریابی است. شما در بازاریابی موبایلی باید این شاخص را بررسی کنید. چند موارد KPI را در موبایل مارکتینگ بررسی خواهیم کرد:

درگیرسازی کاربران :

پر واضح است که ما به دنبال این هستیم که کاربران را با سایت یا اپلیکیشن خود درگیر کنیم به نحوی که کاربر از برنامه های ما استفاده کند. این درگیر سازی نرخ تعامل را بالا میبرد و این افزایش نرخ تعامل در نهایت فروش بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

جذب کاربران:

این عدد تعداد کاربران جذب شده توسط بازاریابی موبایلی را نشان می دهد.

میزان درآمد هر کاربر:

این عدد میزان خرید و حاشیه سود هر کاربر از بازاریابی موبایلی را به شما نشان می دهد.

نرخ بازگشت:

تعداد کاربرانی که در یک بازه زمانی دوباره به شما مراجعه کرده و از شما خرید انجام داده اند نرخ بازگشت کاربر یا ریتنشن گفته می شود. آشنایی با ریتنشن مارکتینگ برای هر کسب و کار از اهمیت بالایی برخورد دار است. شما همواره باید فضایی را فراهم کنید تا کاربر بخواهد دوباره از شما خرید انجام دهد. اگر با ایت مفهوم آشنایی ندارید پیشنهاد میشود مقاله جامع و کامل ریتنشن مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

رصد میزان بازدید کاربران موبایل:

در این بخش باید با گوگل آنالیتیکس به رصد سایت خود بپردازید ببینید آیا موارد گفته شده برای شما عملکرد داشته است یا خیر !

متوجه شوید آیا محتوا برای کاربران جذاب بوده است؟ آیا با کاربر تعامل گرفته اید؟ آیا عدد نرخ پرش شما افزایش یافته است؟ ( عدد نرخ پرش با بانس ریت تعداد افرادی را نمایش میدهد که به محض ورود به سایت شما از سایت خارج شده اند. میزان رشد این عدد به موارد مختلفی بستگی دارد. اگر میخواهید به صورت تخصصی به این موضوع بپردازید حتما مقاله نرخ پرش یا Bounce rate چیست؟ را از برتر آموز مطالعه نمایید.

به صورت کلی در قسمت زیر بیان خواهیم کرد که به کدام موارد از گوگل آنالیتیکس برای بازاریابی موبایلی دقت نمایید.

Mobile Behavior : نشان میدهد که محتوای شما چه قدر از کاربران را جذب کرده است. ( این عدد میزان جذب از بازاریابی ویدیویی را نیز نشان میدهد.)

Mobile Conversion: نشان میدهد که لندینگ پیج های شما برای موبایل رسپانسیو طراحی شده است یا خیر!

جدول مشخص شده Site Content شامل PageViews  و Bounce Rate است.

با کلیک روی منوی «Secondary Dimension » میتوانید «Device Category»را انتخاب نمایید و دسته‌بندی دستگاه را اضافه کنید.جدول نمایش داده شده پربازدیدترین صفحات وب‌سایت برای هر دستگاه را نمایش می‌دهد و می‌توانید مشاهده کنید که گوشی های هوشمند چقدر بر ترافیک سایت شما تاثیر داشته است.

طراحی رسپانسیو در بازاریابی موبایلی

طراحی رسپانسیو در بازاریابی موبایلی

سایت رسپانسیو شده برای موبایل

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باید در موبایل مارکتیگ باید رعایت شود رسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت است. حتما از طراجی سایت خود بخواهید سایتتان را با رعایت تمامی این اصول ها طراحی کنید.

کاربر نباید برای خواندن محتوی شما صفحه گوشی خود را زوم کنید، فونت شما باید متناسب باشد.

رنگ متن ها نباید زننده باشد و چشم کاربر اذیت شود. ختما برای متن ها از رنگ مشکی استفاده نمایید و نه از رنگ های دیگر !

دکمه های خرید، بازگشت و… را درسنرس کاربر قرار دهید، کاربر برای خرید نباید به دنبال دکمه سبد خرید باشد بلکه باید در دسترس قرار گیرد.

مطالب باید به سرعت بازگذاری شود. ( لودینگ زیاد سم است.) بیش از نیمی از کاربران اگر لودینگ آنها بیشتر از 10 ثانیه طول بکشد صفحه را مییندند و به همین آسانی شما یک بانس ریت دریافت می کنید.

هیچ خطایی مبنی بر Mobile-Specific Error نباید در سایت یافت شود. ( سرچ کنسول خود را به مرتب بررسی کنید و این ارور ها را از وبسایت خود بر طرف نمایید.)

شما باید برای کاربران یک تجربه کاربری راحت را رقم بزنید. اگر کاربران از سایت شما رضایت داشته باشند قطعا گوگل این موارد را در رتبه دهی به سایتتان در نظر میگیرد و شما را در رنکیگ بالاتر قرار می دهد.

در ادامه با توضیح بازاریابی موبایلی چیست؟ همراه باشید.

ایمیل مارکتینگ در تلفن همراه

براساس آمار و ارقام داده شده بیش از نیمی از ایمیل ها در بستر تلفن های همراه باز می شوند. پس باید ایمل های شخصی سازی شده برای تلفن های همراه برای کاربران ارسال نمایید. در مقاله ایمیل مارکتینگ چیست؟ به طور کامل به توضیح این نوع از بازارایابی پرداختیم برای اطلاعات تکمیلی می توانید به این مقاله مراجعه کنید. در ادامه بازاریابی موبایلی چیست؟ به بهترین نکات ایمیل مارکتینگ می پردازیم :

پلتفرمی که از طریق آن ایمیل ارسال می کنید باید کاملا واکنش گرا باشد. حتما قبل از ارسال ایمیل به جامعه هدف چند نمونه از آن را در مدل های مختلف گوشی های موبایل در دسترس امتحان کنید تا اگر ایرادی وجود داشت بتوانید آن را برطرف کنید.

دکمه call to action فراموش نشود. حتما در ایمیل مارکتینگ خود از کاربر بخواهید با شما ارتباط برقرار کنید. از دکمه های call to action میتوانید در جهت انجام دادن این موضوع دکمه های call to action بهترین گزینه است.

عنوانی جذاب بنویسید. در ایتدا کاربر فقط عنوان ایمیل شما را میخواند هرچه جذاب تر بنویسید باعث میشود کاربران بیشتر تشویق شوند با شما ارتباط بگیرند.

در تعداد کاراکتر ها نام فرستنده (From) حداکثر ۲۳ کاراکتر و در قسمت موضوع (Subject) نیز حداکثر ۳۸ کاراکتر باید باشد.

سعی کنید در ایمیل مارکتینگ خود از تصویر ها و طرح های جذاب استفاده کنید تا کاربر تشویق به برقراری تعامل شود.

پوش نوتفیکیشن

حتما در گوشی هایی موبایل خود مشاهده کرده اید که گاهی اوقات از طرف اپلیکیشن ها برای شما نوتفیکیشن تبلیغاتی، کد تخفیف و… ارسال می شود . به این موضوع پوش نوتفیکیشن گفته می شود. برای اینکه بتوانید از سرویس پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید، کاربر باید قبلا برنامه شما را دانلود کرده و با ارسال پوش نوتیفیکیشن موافقت کرده باشد. اکثر کاربران دسترسی ارسال پوش نوتفیکیشن را به برنامه ها می دهند.

حتما در ارسال پوش های نوتفیکیشن ها حریم کاربر را رعایت کرده و کاربر را کلافه نکنید.

شما از پوش نوتفیکیشن میتوانید برای دعوت به خرید، یادآوری، Call to action، ارسال کد تخفیف استفاده نمایید.

QR کد فراموش نشود.

QR Code امروزه بسیار در بین کاربران رواج پیدا کرده است و محبوب شده است. به طوریکه الان در بیشتر رستوران ها منو های کاغذی خود را جمع کرده اند و از کاربر میخواهند با اسکن QR Code به سمت منو رستوران هدایت شوند.

شما میتوانید برای QR Code ها لندینگ اختصاصی تهیه نمایید و با یک Call to action  کاربر را به سمت صفحه اصلی یا صفحه خرید هدایت کنید.

شما میتوانید این QR کد را به صورت رایگان در بسیاری از سایت ها تهیه کنید. حتما در بسته بندی ، در بروشور و تبلیغات برندتان از QR کد برای فراحوانی کاربر به سایتتان استفاده نمایید. هم آمار ترافیک سایت را افزایش می دهید و هم از روش های بازاریابی موبایلی استفاده کرده اید.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی موبایل مارکتینگ بپردازیم و به پرسش بازاریابی موبایلی چیست؟ پاسخ دهیم. حتما باید در کسب و کارتان از روش های بازاریابی موبایلی استفاده کنید تا بنوانید بیشترین تعامل را با کاربر بگیرید و به فروش بالایی برسید. اگر به دنیای دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید حتما پیشنهاد می شود به آموزش دیجیتال مارکتینگ مراجعه نمایید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.