هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست؟ آموزش اعتماد به نفس با راهکارهای ساده

دسته بندی : سلامت - موفقیت
1401/02/14

آیا تا به حال شده خود را در آینه نگاه کنید و آنچه را که می بینید دوست نداشته باشید؟ آیا به توانایی های خود در محل کار شک دارید؟ یا ارزشی که به روابط خود اضافه می کنید؟ متأسفانه بسیاری از ما از اعتماد به نفس ضعیف رنج می بریم. تثبیت جنبه های منفی خودمان بسیار آسان است. حتی اگر دلایل زیادی برای دوست داشتن خود و افتخار کردن به آنچه هستیم وجود دارد. ایجاد عزت نفس برای رفاه ذهنی و رفاه عمومی شما حیاتی است. در میان مزایای دیگر، باور به خود به شما این آزادی را می دهد که شجاع باشید و خارج از منطقه راحتی خود حرکت کنید. به دنبال راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس خود هستید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که چگونه احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و مسیر خود را برای پذیرش خود آغاز کنید.

اعتماد به نفس چیست؟

اصطلاح «اعتماد به نفس» برای افراد مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد.

اما برای بیشتر افراد، اعتماد به نفس به معنای احساس باور به خود و توانایی شما برای موفقیت است. همچنین به شدت با پذیرش خود  و خودآگاهی مرتبط است. توانایی اینکه خود را به عنوان یک انسان کامل ، نقص ها و همه چیز ببینید و همچنان آنچه هستید را دوست داشته باشید.

اعتماد به نفس ممکن است وابسته به موقعیت باشد. به عنوان مثال، یک ورزشکار با استعداد در زمین فوتبال احساس می کند که در خانه است اما ممکن است از اضطراب شدید رنج ببرد . همه ما زمینه های تخصص خود را داریم و همه ما در حین رشد، نقاط قوت مختلفی را پرورش می دهیم.

نکته مهم در مورد اعتماد به نفس این است که خودتان را بشناسید و به آن اعتماد کنید. گفتن این کار آسان تر از انجام آن است و یک شبه اتفاق نمی افتد. برای بسیاری از افراد، ایجاد اعتماد به نفس یک تمرین روزانه است که نیاز به مشارکت فعال دارد.

آموزش افترافکت

خوشبختانه، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به خودتان مراقبت  کنید و وقتی اعتماد به‌نفس‌تان در حال کاهش است، احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس نگرشی در مورد مهارت ها و توانایی های شماست. این بدان معناست که شما خود را می پذیرید و به آن اعتماد دارید و در زندگی خود احساس کنترل دارید. شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می شناسید و دیدگاه مثبتی نسبت به خود دارید. انتظارات و اهداف واقع بینانه تعیین می کنید، قاطعانه ارتباط برقرار می کنید و می توانید انتقادات را مدیریت کنید.

از سوی دیگر، اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث شود شما احساس شک و تردید کنید، منفعل یا مطیع باشید، یا در اعتماد به دیگران مشکل داشته باشید. ممکن است احساس حقارت کنید، مورد بی مهری قرار بگیرید یا نسبت به انتقاد حساس باشید. احساس اعتماد به نفس ممکن است به موقعیت بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، شما می توانید در برخی زمینه ها، مانند تحصیلات، اعتماد به نفس زیادی داشته باشید، اما در برخی دیگر مانند روابط، اعتماد به نفس ندارید.

داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین به ندرت با توانایی های واقعی شما مرتبط است و بیشتر بر اساس تصورات شماست. ادراکات روشی است که شما در مورد خودتان فکر می کنید و این افکار ممکن است ناقص باشند. اعتماد به نفس پایین ممکن است ناشی از تجارب مختلف باشد، مانند بزرگ شدن در یک محیط غیرحمایتی و انتقادی، جدا شدن از دوستان یا خانواده برای اولین بار، قضاوت بیش از حد خود یا ترس از شکست. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند اغلب در تفکر خود دچار اشتباه می شوند.

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم

  • نقاط قوت خود را بشناسید و بر آنها تأکید کنید. به خاطر تلاش ها و پیشرفت هایتان به خودتان جایزه بدهید و ستایش کنید.
  • وقتی به مانعی برخورد کردید، با مهربانی و شفقت با خود رفتار کنید. به شکست فکر نکنید
  • اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی را تعیین کنید. انتظار کمال نداشته باشید؛ غیرممکن است که در تمام جنبه های زندگی کامل باشید.
  • زمانی که احساسات شدیدی دارید سرعت خود را کم کنید و به طور منطقی در مورد موقعیت فکر کنید.
  • در مورد خود، افراد و موقعیت ها فرضیات را به چالش بکشید.
  • بدانید که تجربیات منفی گذشته زندگی آینده شما را تعیین نمی کند.
  • احساسات، اعتقادات و نیازهای خود را مستقیماً و محترمانه بیان کنید
  • یاد بگیرید به درخواست های غیر منطقی نه بگویید.

اعتماد به نفس می تواند به یک احساس کلی از باور و اعتماد به توانایی خود در کنترل زندگی خود اشاره داشته باشد یا ممکن است بیشتر به موقعیت خاص مربوط باشد. به عنوان مثال، ممکن است در یک زمینه تخصصی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید اما در زمینه های دیگر اعتماد به نفس کمتری داشته باشید.

داشتن سطح سالم اعتماد به نفس می تواند به شما کمک کند تا در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق تر شوید. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، از نظر تحصیلی پیشرفت بیشتری دارند.  با مطالعاتی که سطوح بالاتر اعتماد به نفس در ورزشکاران را با افزایش انگیزه برای تمرین ورزش انتخابی خود مرتبط می کند، اعتماد به نفس می تواند در انگیزه پیگیری اهداف شما نیز نقش داشته باشد. سطح اعتماد شما حتی بر نحوه ارائه خود به دیگران تأثیر می گذارد.

چرا نگرش مثبت به خود برای زندگی بهتر بسیار ضروری است؟

دانستن اینکه چگونه در هنگام غمگینی احساس بهتری در خود ایجاد کنید، چیزی فراتر از حفظ حالت آفتابی است. ادراک از خود تأثیر واقعی بر سلامت عاطفی، آمادگی ذهنی و سلامت جسمانی و حتی شانس شما برای دستیابی به اهدافتان دارد.

ادبیات گسترده ای وجود دارد که ارتباط بین اعتماد به نفس پایین، اختلالات سلامت روان و مسائل مربوط به سوء مصرف مواد را بررسی می کند. اعتماد به نفس پایین همچنین بر انگیزه و توانایی ما برای مراقبت از خود تأثیر می گذارد. کسانی که سطح بالایی از اعتماد به نفس را حفظ می کنند، به احتمال زیاد روش های مراقبت از خود را در اولویت قرار می دهند . بهداشت فردی، آمادگی جسمانی، تغذیه خوب ، خواب منظم و تعامل اجتماعی همگی رعایت می شوند.

آموزش عربی

روابط شخصی، مشاغل و سلامتی کل نگر  ما به شدت با اعتماد به نفس ما مرتبط است. تحقیقات مهمی در مورد عزت نفس و اثرات آن بر کیفیت زندگی ما انجام شده است. یک الگوی غیرقابل انکار در این تحقیق وجود دارد که نشان می‌دهد کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند به احتمال زیاد روابط مثبتی را با همکاران ، دوستان، شرکا و خانواده تجربه می‌کنند. آنها همچنین موفقیت بیشتری را در کار و دانشگاه تجربه می کنند.

آیا می خواهید بدانید چگونه نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید؟ 13 نکته مهم

اگر از اعتماد به نفس پایین رنج می برید، ناامید نشوید. این 13 نکته در مورد اینکه چگونه در مورد خود احساس خوبی داشته باشید، بینش و الهام بخشی را به شما ارائه می دهد.

1. اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را بزرگ می کنند

متأسفانه، مبارزه با اعتماد به نفس پایین ممکن است انتخاب نوع مناسب همسالان را دشوارتر کند. کسانی که برای پرورش احترام به خود تلاش می کنند ممکن است برایشان سخت تر باشد که از افرادی که به آنها احترام نمی گذارند فاصله بگیرند. حتی اگر افراد زندگی شما بهترین نیت را داشته باشند، آنها همیشه نمی دانند چگونه به روش هایی که منعکس کننده آن هستند، دنبال کنند.اگر فکر می کنید این ممکن است در مورد شما صدق کند، کمی وقت بگذارید و در مورد افراد نزدیکتان فکر کنید.

ورزش کردن دوستان

 

آیا وقتی با آنها صحبت می کنید به شما گوش می دهند؟آیا آنها شما را به خاطر چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند قضاوت می کنند؟ آیا آنها به شما فشار می آورند تا کارهایی را انجام دهید که ترجیح می دهید انجام ندهید؟ آیا آن‌ها نسبت به سطح مراقبت و احترامی که به آن‌ها نشان می‌دهید متقابلاً پاسخ می‌دهند؟

پاسخ صادقانه به این سوالات همیشه آسان نیست. اما بسیار مهم است. یک شبکه پشتیبانی سالم یکی از سودمندترین منابعی است که می توانید برای مبارزه با تنهایی داشته باشید، مهم نیست که چه کسی هستید.

2. قدردانی را تمرین کنید

تحقیقات روان‌شناختی نشان می‌دهد که ابراز قدردانی، درونی یا ظاهری، منجر به سطوح بیشتری از رضایت و شادی می‌شود . تمرین قدردانی یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود اعتماد به نفس و رفاه کلی شماست. اگر مطمئن نیستید که چگونه به طور فعال قدردانی را تمرین کنید، سعی کنید یک مراسم روزانه را تشکیل دهید . در زمانی که برای شما مناسب است، لحظه ای به سه چیز فکر کنید که بابت آنها سپاسگزار هستید. اینها می تواند هر چیزی باشد که شما از آن قدردانی می کنید – سقف بالای سرتان، طلوع خورشید زیبا، یک دوست خوب یا هر چیز دیگری. سعی کنید زمانی که از کسی برای یک عمل محبت آمیز تشکر می کنید حضور داشته باشید و صادق باشید و به یاد داشته باشید که وقتی مراقبت از خود را انجام می دهید از خود تشکر کنید.

3. خودتان را ببخشید

یک روند رایج در میان کسانی که با اعتماد به نفس مبارزه می کنند، ناتوانی در بخشیدن خود است. امروزه به راحتی می توان در کمال گرایی غرق شد. رسانه ها استانداردهای غیر واقعی را بر ما تحمیل می کنند و ما در نهایت خود را با سطوح دست نیافتنی موفقیت مقایسه می کنیم. همه ما انسان هستیم و همه اشتباه می کنیم. به یاد داشته باشید که بهترین تلاش شما نسبت به روز به روز متفاوت به نظر می رسد. وسواس نسبت به اشتباهات یا شکست های گذشته کاری جز صدمه به شما نخواهد داشت.

آموزش زبان ترکی

4. شفقت به خود را تمرین کنید

برخی از مهربان ترین و همدل ترین افراد کسانی هستند که بیشترین تلاش را برای رفتار با درک خود دارند. از هیچ کس نمی توان انتظار داشت که هر روز بدون شکست عملکرد مطلوبی داشته باشد. همه ما درگیری های درونی داریم که گاهی اوقات ما را سنگین می کند.

شفقت به خود بسته به موقعیت متفاوت به نظر می رسد. ممکن است به همین سادگی باشد که خودتان را با یک پیاده روی آرامش بخش کنار بگذارید، انبوهی از ظروف را برای زمانی که کمتر خسته هستید، بگذارید یا میان وعده مورد علاقه خود را درست کنید. همچنین ممکن است به تعهد بیشتری نیاز داشته باشد، مانند شرکت در درمان، مربیگری یا مشاوره.در اصل، شفقت به خود این است که به یاد داشته باشید که شما یک انسان هستید. گاهی اوقات شما نیاز دارید که به جای کار استراحت کنید، زمانی که مشکل دارید به دنبال کمک حرفه ای باشید یا کاری را صرفا برای لذت بردن از آن انجام دهید.

5. اعمال محبت آمیز انجام دهید

اعمال محبت آمیز داوطلبانه، مهم نیست که چقدر بزرگ یا کوچک باشد، از نظر بالینی ثابت شده است که باعث افزایش اعتماد به نفس و شادی می شود.

دوستان حمایت از یکدیگر

اگر به این فکر می کنید که چگونه در هنگام احساس ناراحتی نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید، انجام اعمال نوع دوستی می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. این در سطح شیمیایی و شناختی رخ می دهد. هنگامی که برای کمک به افراد نیازمند تلاش می کنید، مغز شما مواد شیمیایی عصبی به نام اندورفین را آزاد می کند. این مولکول های کوچک نقش بزرگی در خلق و خو، انگیزه و مدیریت درد دارند. از منظر شناختی، کمک به دیگران راهی منطقی به شما می دهد تا نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید. اگر به زندگی دیگران ارزش اضافه کنید، دلیلی ملموس برای ارزش گذاری برای خود دارید.

6. از قدرت خودگویی مثبت استفاده کنید

بسیاری از ما نمی دانیم که چند بار در طول روز خودمان را سرکوب می کنیم . اگرچه ممکن است این موضوع چندان مهم به نظر نرسد، اما خودگویی منفی می تواند تأثیر شدیدی بر اعتماد به نفس شما داشته باشد. هر چه بیشتر به خود بگویید که به اندازه کافی خوب نیستید، احتمال بیشتری وجود دارد که آن را باور کنید. خوشبختانه برعکس آن نیز صادق است. تمرین منظم جملات تاکیدی  نتایج قابل توجهی را نشان داده است. این نیست که خودتان را مجبور کنید چیزی را که احساس نمی کنید باور کنید. این در مورد آموزش تدریجی مسیرهای عصبی است تا انتظارات مثبتی از توانایی های شما ایجاد کند. هر چه منظم‌تر آن را تمرین کنید و آن را به یک عادت تبدیل کنید ، احتمال اینکه آن را احساس کنید و باور کنید، بیشتر می‌شود.

7. تغذیه سالم داشته باشید

رژیم غذایی تأثیر غیر مستقیم و در عین حال قدرتمندی بر اعتماد به نفس دارد. مغز و بدن شما به طیف متنوعی از مواد مغذی برای انجام فرآیندهای پیچیده ای نیاز دارند که شما را سالم و پرانرژی نگه می دارند. بدون بلوک های ساختمانی لازم که از غذای سالم به دست می آورید، بدن شما دچار مشکل می شود. نمی تواند هورمون ها و مواد شیمیایی  تنظیم کننده خلق و خو، انرژی و تمرکز را سنتز کند.

8. از یک مربی یا درمانگر کمک بگیرید

اغلب رسیدگی به مشکلات شخصی دشوارتر از دیدن راه حل برای افراد دیگر است. به این دلیل و بسیاری از دلایل دیگر، ضروری است زمانی که به کمک نیاز دارید، تماس بگیرید. انواع مختلف مربیان  و درمانگران سال ها آموزش دیده اند تا با روان انسان و نحوه بهبود شرایط درونی آشنا شوند. برخی از موفق ترین افراد جهان به طور منظم به متخصصان مراجعه می کنند. هیچ شرمی در انجام این کار وجود ندارد. پیشرفت در درمان شناختی-رفتاری (CBT) موفقیت در بهبود سطح عزت نفس را نشان داده است. این به نوبه خود منجر به تجربیات بهتر در موقعیت های اجتماعی، افزایش جرات ورزی و ادراک مثبت از خود می شود.

آموزش سرمایه گذاری در طلا

9. زمان من را کنار بگذارید

همه ما ظرفیت محدودی برای تعامل داریم. در حالی که اجتماعی بودن  و ایجاد روابط معنادار  بخش مهمی از تجربه انسانی است، تعادل نیز ضروری است. ما به زمان و مکان نیاز داریم تا خودمان باشیم بدون اینکه انتظارات دیگران را دنبال کنیم.

زن در رختخواب برای من وقت صرف می کند، چگونه در مورد خود احساس بهتری داشته باشم

“زمان من” می تواند هر چیزی باشد که شما می خواهید. وقت آن است که هر کاری را که به شما احساس خوبی می دهد انجام دهید. صرف زمان به تنهایی نشان دهنده مراقبت از خود است و به شما زمان می دهد تا «باتری های اجتماعی» خود را دوباره شارژ کنید. همچنین به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه بدون نیاز به دیگران احساس خوبی داشته باشید.

10. ورزش کنید

درست مانند رژیم غذایی، ورزش نیز تأثیر قابل توجهی بر درک خود و بهزیستی درونی دارد. در سطح عصبی، تمرینات بدنی باعث تحریک انتشار پیام رسان های شیمیایی مهم می شود. این شامل دوپامین، اندورفین، نوراپی نفرین، سروتونین و غیره است. اینها نقش کلیدی در تنظیم خلق و خو، انگیزه، تمرکز و انرژی دارند.

ورزش همچنین یکی از موثرترین راه ها برای بهبود تصویر شما از خود است. انجام وظایف چالش برانگیز به خاطر رفاه شما، حس تسلط بر خود را افزایش می دهد. ایجاد قدرت بدنی به شما کمک می کند تا احساس توانایی بیشتری داشته باشید، که اعتماد به نفس را در بسیاری از زمینه های زندگی بهبود می بخشد.

11. ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی  تا حدودی به یک کلمه رایج تبدیل شده است، اما مزایای زندگی واقعی دارد.به طور خلاصه، ذهن آگاهی صرفاً تمرین آگاهی و حضور است. این در مورد وضعیت وجودی شما، حالات و نیازهای دیگران و فعالیت اطراف شما صدق می کند. این همچنین در مورد چگونگی تأثیر محیط شما بر شما و بالعکس نیز صدق می کند. ذهن آگاهی به جلب توجه به چیزهایی که ممکن است بر رفاه شما در حاشیه آگاهی شما تأثیر بگذارد کمک می کند. پرورش یک سطح قوی از ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا مشکلاتی را که شما را پایین می آورد شناسایی کنید.

12. افکار و احساسات خود را یادداشت کنید

داشتن دفتر خاطرات یک  راه ساده برای سازماندهی افکار و احساسات شماست.

مغز انسان فقط با تعداد محدودی از ایده ها در یک زمان می تواند آگاهانه کار کند. اگر ذهن شما احساس می‌کند که با چیزهای زیادی «سوز می‌کند»، گذاشتن افکارتان بر روی کاغذ می‌تواند به درک آن‌ها کمک کند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا الگوها و پیوندهایی بین چیزهایی پیدا کنید که به طرز ناراحت کننده ای در پشت ذهن شما نشسته اند و منتظر درک شدن هستند.

13. دستیابی به اهداف خود را تجسم کنید

قدرت تجسم اغلب دست کم گرفته می شود. این به روشی مشابه با تاکیدات کلامی عمل می کند و به آرامی دیدگاه شما را از ترس از شکست به آمادگی برای موفقیت تغییر می دهد.

زن-تجسم-اهداف-خود-چگونه-در مورد-خود-احساس بهتری داشته باشیم

تجسم نتیجه دلخواه خود به وضوح به شما کمک می کند تا یک نقشه راه ذهنی از نحوه رسیدن از جایی که هستید به جایی که می خواهید باشید ترسیم کنید. از هدف نهایی شروع کنید و به سمت عقب حرکت کنید. اهداف خود را به مراحل قابل اجرا تقسیم کنید و خود را در حال قرار دادن هر قطعه در جای خود مجسم کنید.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

بیاموزید که چگونه برای رفاه خود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید

گاهی اوقات، گرفتن خودت و افتخار کردن به کسی که هستی ممکن است سخت باشد. اما برای شما مهم است که به فرآیند ایجاد عزت نفس سالم متعهد شوید. مانند بسیاری از چیزهای زندگی، اعتماد به نفس بدون تمرین به دست نمی آید. با خودتان ملایم باشید، اما به یاد داشته باشید که شما قدرت تغییر برای بهتر شدن را دارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *