هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن چیست؟ چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

دسته بندی : سئو
1401/02/25

باغ وحش گوگل این موتور جست و جوی قوی و پر قدرت و پر طرفدار داستان ها و ماجرا های گوناگونی دارد که با نام گذاری هر کدام از این الگورتم ها به حیوانات خاصی وظیفه ای را به آنها محول کرده است تا بر اساس وظیفه ای که دارند به سایت ها رسیدگی کرده و در نهایت برآیند تمام این بررسی الگوریتم ها سایت ها رتبه بندی میشود و در SERP گوگل قرار میگیرند. در این سری از مقالات برتر آموز قصد داریم تا راجب به الگوریتم معروف پنگوئن صحبت کنیم. اگر درباره ی این الگوریتم اطلاعات زیادی ندارید و دوست دارید که این الگوریتم ها را بشناسید پیشنهاد میشود حتما این مقاله از برتر آموز را دنبال کنید تا به پرسش الگوریتم پنگوئن چیست؟ پاسخ دهید. اگر سئوکار هستید و به تازگی این حرفه را فرا گرفته اید پیشنهاد میشود به دقت رفتاری های الگوریتم ها را بررسی نمایید و با شناخت این الگوریتم مسیر و جایگاه بهتری برای سایت های خود قرار دهید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید»

  • الگوریتم پنگوئن چیست؟
  • نحوه بررسی سایت ها توسط الگوریتم پنگوئن چگونه است؟
  • انواع نسخه های ارائه شده الگوریتم پنگوئن چیست؟
  • جریمه الگوریتم پنگوئن چگونه است؟
  • چی کار کنیم که توسط الگوریتم پنگوئن جریمه نشویم؟

الگوریتم پنگوئن چیست؟

پنگوئن را میتوان جزو یکی از مهم ترین الگوریتم های ارائه شده توسط موتور جست و جوی گوگل برشمرد. می دانیم هدف گوگل همواره این بوده است که سایت های با کیفیت از لحاظ محتوایی که به پرسش و سرچ کاربر بیشترین ربط را دارد به کاربران نشان دهد و در طول زمان معیار های مخالفی برای بررسی اینکار در نظر گرفته است. تقریبا میتوان گفت که اولین معیار مورد بررسی قبل از پیدایش الگوریتم پنگوئن بررسی کلمات کلیدی درون محتوای وبسایت ها بوده است و هر سایتی که بیشتریت تعداد کلمات کلیدی را قرار داشت جزو SERP گوگل قرار میگرفت. وقتی که این موضوع برای سئو کاران آن موقع مشخص شد برخی ها با سو استفاده و دور زدن قوانین کلمات کلیدی زیادی را در محتوای خود درج میکردند که اولا ظاهر محتوا را به هم میریخت و دوما محتوای بی مفهومی را ایجاد میکرد. در این قسمت بود که تماما سایت های بی کیفیت جزو SERP گوگل قرار گرفتند و نارضایتی کاربران زیادی را به همراه داشت.کمی بعد تر گوگل روش رتبه دهی کلمات کلیدی را کمرنگ کرد و قاونون بک لینک ( لینک خارجی که از سایت های دیگر به سایت ما داده میشود.) را جایگزین کرد. طولی نکشید که باز هم وب مستران آن دوره روش های دور زدن این کار را تشخیص دادند و باز هم سایت های بی کیفیت جزو SERP قرار گرفتند. درست در همین لحظه بود که استارت الگوریتم پنگوئن شکل گرفت و پنگوئن دوست داشتنی برای انتخاب سایت های درست شکل گرفت.

الگوریتم پنگوئن به وجود آمد تا سایت های اسپم و کلاه سیاه را شناسایی کند و از دور رقابت خارج نماید. الگوریتم پاندا روی تعداد کلمات کلیدی که بیش از اندازه استفاده شده و تعداد بک لینک ها حساس است. اگر سایتی خلاف این موارد را انجام دهد در مرحله ی اول از الگوریتم پنگوئن او را جریمه میکند و سپس در مرحله های بعدی پس از تکرار های مکرر سایت شما پنالتی شده و از نتایج موتور های جست و جو حذف میشود. در واقع الگوریتم پنگوئن را میتوان جزو هسته اصلی گوگل برشمرد، همین جمله کافی است تا درباره ی اهمیت آن اطمینان داشته باشیم.

پیشنهاد میشود مقاله الگویتم گورخر گوگل را مطالعه نمایید.

نحوه بررسی سایت ها توسط الگوریتم پنگوئن چگونه است؟

خوب در این مرحله که الگوریتم پنگوئن را شناختیم حال میخواهیم بررسی نماییم که اصلا الگوریتم پنگوئن به محض بازدید یک وبسایت چگونه آن را آنالیز مینماید.

بررسی تعداد کلمات کلیدی

قبلا هر چه در یک محتوا تعداد کلمات کلیدی بیشتر بود این سایت بهتر و مورد قبول گوگل بود اما با گسترش الگوریتم پنگوئن دیگر معیار زیاد بودن کلمات کلیدی برای داشتن رتبه بهتر حذف شد و الگوریتم پنگوئن بسیار سفت و سخت در مورد این قضیه عمل میکند و وبسایت هایی که تعداد کلمات کلیدی آنها بیش از حد مجاز است را جریمه میکند. شما باید چگالی کلمات کلیدی را در محتوا های خود رعایت نمایید تا الگوریتم پنگوئن شما را جریمه ننماید. اگر از افزونه یوآست سئو استفاده میکند هنگام نوشتن محتوا با توجه به تعداد واژه هایی که نوشتید به شما میگوید که چه تعداد کلمات کلیدی باید برای این محتوا قرار دهید. پس برای اینکه الگوریتم پنگوئن شما را جریمه نکند حتما چگالی کلمات کلیدی را در نوشته های خود رعایت نمایید.

استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در هدینگ ها H1,H2,H3 و…..

میدانیم برای اینکه نتیجه بهتری را در سئو سایت خود ببینیم باید در هدینگ ها از کلمات کلیدی خود استفاده نمایید. اما این مورد هم یک حدی دارد و اگر بیش تر از چیزی که عرف است استفاده نمایید توسط الگوریتم دوست داشتنی پنگوئن جریمه میشوید. اگر وبسایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکند میتوانید با نصب افزونه یوآست سئو متوجه شوید که چه تعدادی از کلمات کلیدی را باید در هدینگ ها استفاده نمایید تا توسط الگوریتم پنگوئن جریمه نشوید.

محتوای کپی شده

الگوریتم پنگوئن هم همانند الگوریتم پاندا به محتوای کپی شده به شدت حساس است. همین نکته کافیست تا اهمیت داشتن محتوای یونیک و اختصاصی را درک کنید وقتی دو تا الگوریتم این موضوع را بررسی میکنند معنی آن این است که نمیتوانید به همین راحتی قوانین گوگل را دور بزنید! پنگوئن دوست داشتنی هم محتوای وبسایت شما را بررسی میکند و اگر خدای نکرده محتوای شما کپی باشد جریمه شده و شاید حتی سایت شما پنالتی هم بشود. پس حتما روی این موضوع تاکید داشته باشید و اگر بودجه ی کافی دارید یک تیم تولید محتوا برای وبسایت خود قرار دهید تا از جریمه الگوریتم ها در امان باشید. به همین منظور پیشنهاد میشود حتما مقاله انتخاب اعضای تیم تولید محتوا را مطالعه نمایید.

لینک سازی نادرست!

بک لینک ها یکی از مهم ترین مواردی است که الگوریتم پنگوئن به آن توجه میکند. اعتبار یک سایت را معمولا تعداد بک لینک های آن ( لینک خارجی که از سایت های دیگر به سایت ما داده میشود.) مشخص میکند پس الگوریتم گوگل روی اسپم نبودن این لینک ها بسیار حساس است چون میخواهد بر این اساس سایت ها را رتبه یندی نماید. در صورتی که شما از روش های غیر مجاز و لینک سازی سیاه یعنی سئو کلاه سیاه، تعداد بک لینک های خود را افزایش دهید، الگوریتم پنگوئن آن را تشخیص داده و سایت شما را جریمه می کند.

الگوریتم پنگوئن

انواع نسخه های ارائه شده الگوریتم پنگوئن چیست؟

تا به الان تعدای نسخه از الگوریتم پنگوئن توسط موتور جست و جوی گوگل ارائه شده است و در ادامه هرچه این نسخه ها آپدیت گردیده مشکلات آن برطرف شده و توانایی آن در تشخیص سایت های برتر بیشتر شده است.

نسخه های ارائه شده الگوریتم پنگوئن

ویژگی های این نسخه

الگوریتم پنگوئن 1.1 سال انتشار 26 مارس 2012اولین نسخه ارائه شده الگوریتم پنگوئن در سال 2012 می باشد که این الگوریتم برای وبسایت هایی با زبان انگلیسی هستند تهیه شده است.
الگوریتم پنگوئن 1.2 سال انتشار 5 اکتبر 2012در این نسخه الگوریتم پنگوئن به وبسایت هایی که زبانی غیر انگلیسی داشته اند هم مسلط شد.
الگوریتم پنگوئن 2.0 سال انتشار 22 می 2013در این آپدیت ، هسته الگوریتم هم به روزرسانی گردید و مشکلات زیادی را برطرف نمود. یکی از ویژگی های مثبت این بود که الگوریتم پنگوئن برخلاف نسخه های قبل که تنها صفحه اول هر سایت را بررسی می‌کرد، تمامی صفحه های آن را مورد بررسی قرار می داد و این مورد شانس بقا را برای سایت های موجود در صفحه دوم افزایش داد.
الگوریتم پنگوئن 2.1 سال انتشار 2 اکتبر 2013در این نسخه افزایش سرعت عمل الگوریتم و شناسایی سایت های با کیفیت و اسپم را شاهد بودیم.
الگوریتم پنگوئن 3.0 سال انتشار 17 اکتبر 2014تغییراتی در بانک اطلاعاتی این نسخه لحاظ گردید.
الگوریتم پنگوئن 4.0 سال انتشار 23 سپتامبر 2016در آپدیت نسخه آخر این الگوریتم بر تمامی زبان ها تسلط پیدا کرد. این بار گوگل برای جلوگیری از سو استفاده برخی از کاربران اطلاعات دقیقی درباره ی جزئیات آپدیت پنگوئن نداده است.


جریمه الگوریتم پنگوئن چگونه است؟

یکی از سوالاتی که همواره برای سئوکاران به وجود می آید، این است که جریمه الگوریتم پنگوئن چگونه است؟ و از کجا بفهمیم که توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شدیم؟ در واقع به محض جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن برای شما آلارم و یا اختیاری نمی آید که متوجه این قضیه بشوید بلکه خودتان باید این مورد را بررسی نمایید. حالا چگونه؟

باید عملکرد سایت خودتان را بررسی نمایید. برای مثال همیشه عملکر مشخصی را داشته اید و روزانه n کاربر به سایت شما مراجعه می کردند اما به یک باره متوجه خواهید شد که دیگر از طریق این صفحه ورودی ای ندارید پس بنابراین این جا باید مشکوک شوید که ممکن است توسط الگوریتم ها جریمه و از ایندکس گوگل حذف شده باشید. مورد بعدی این است که یک سری از صفحات شما بازدید روزانه خود  را دارند اما بعضی دیگر ندارند که این مورد هم به جریمه شدن مشکوک است. معمولا در نتظیمات سرچ کنسول خود میتوانید این موارد بازدید و عدم بازدید صفحات خود را بررسی نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم پاندا چیست؟ را مطالعه نمایید.

حالا که جریمه شدیم چی کار کنیم؟

متاسفانه پس از اینکه متوجه شدید توسط الگوریتم دوست داشتنی پنگوئن گوگل جریمه شدید راه سختی را در پیش دارید اما در قدم اول باید آرامش خود را حفظ کنید و با جلب اعتماد الگوریتم گوگل دوباره صفحه خود را به نتایج موتور های جست و جو برگردانید.

انجام رفتار های مشکوک و سئو کلاه سیاه کاملا ممنوع، شما روی میدان مین قرار دارید و به محض اشتباه کوچک پنالتی میشوید  و برای همیشه سایت خود را از دست میدهید. تو این مرحله لینک های غیر طبیعی که برای سایت خود ایجاد کردید را حذف کرده تا اثرات این لینک ها از سایت شما پاک شود. محتوای صفحه خود را بار دیگر بازنویسی نمایید فقط این بار توجه داشته باشید که از اصول دقیق سئو استفاده نمایید. به پنل سرچ کنسول خود مراجعه کرده و حذف لینک های نا مناسب و اشتباه را گزارش دهید. پس از تمام این کار ها منتظر بازبینی الگوریتم پنگوئن از سایت خود باشید. این بازبینی ممکن است در عرض چند ساعت و یا چند ماه صورت بگیرد که تمامی این موارد به اعتبار سایت شما نزد گوگل بستگی دارد.

چی کار کنیم که توسط الگوریتم پنگوئن جریمه نشویم؟

خوب می رسیم به موضوع آخر که اصلا چی کار کنیم که الگوریتم مهربون و گاها خشن پنگوئن ما را جریمه نکند؟

  1. کپی برداری محتوا از سایت های گوناگون ممنوع، اگر پنگوئن شما را جریمه نکند مطمئن باشید که توسط الگوریتم پاندا جریمه میشوید و حتی ممکن است پنالتی هم بشوید.
  2. محتوا های سایت خود را به صورت جامع و کامل بنویسید تا تمامی مطالب مورد نیاز کاربر را پوشش دهد و دیگر نیاز نباشد کاربر محتوای دیری را مطالعه نماید.
  3. به چگالی کلمات کلیدی خود توجه نمایید و بیش از اندازه از کلمات کلیدی در متن خود استفاده نکنید تا خشم الگوریتم پنگوئن افزایش یابد.
  4. ایراد های نگارشی را از محتوای خود حذف کنید و یک محتوای حرفه ای و درستی را به کاربر ارائه دهید.
  5. از لینک سازی تقلبی و یا بک لینک گرفتن از سایت های بی کیفیت و  زرد خودداری کنید
  6. بیش از اندازه در هدر و فوتر سایت خود لینک قرار ندهید و حد اعتدال را رعایت نمایید.
  7. سعی کنید از سایت های معتبر لینک بگیرید با رپورتاژ آگهی میتوانید لینک های خوبی را برای سایت خود قرار دهید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل راجب به پرسش الگوریتم پنگوئن چیست؟ صحبت کنیم و صفر تا صد ویژگی های این الگوریتم را به شما توضیح دهیم. سعی کید سایت خود را کاملا مطابق رفتار های الگوریتم های گوگل طراحی کنید تا به مشکل بر نخورید. الگوریتم ها میتوانند به پیشرفت سایت شما کمک نمایند در صورتی که از سئو کلاه سفید استفاده نمایید. اگر تجربه ای در زمینه پنالتی یا جریمه شدن سایت خود توسط الگوریتم پنگوئن را دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی تجربیات خود را به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *