هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
الگوریتم Freshness گوگل چیست؟

الگوریتم Freshness گوگل چیست؟

دسته بندی : سئو
1401/03/07

موتور جست و جوی دوست داشتنی گوگل همواره به دنبال این است که کاربران هنگام سرچ و جست و جوی مطالب مورد نظر خود ، به بهترین مطالب و آپدیت ترین دسترسی داشته باشند ، گوگل با تولید و ارائه الگوریتم های کاربردی تماما این هدف را دنبال کرده است تا رضایتمندی کاربران به بیشترین مقدار خود برسد. از بررسی محتوا های با کیفیت تا لینک سازی ها قوی و موثر گرفته تا طراحی الگوریتم ها تواما با هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ گوگل همواره تلاش کرده است تا بتواند فعالیت های با کیفیتی را برای کاربران خود داشته باشد. این بار گوگل قضیه ای جدی تر را در نظر گرفته است تا بتواند بهترین نتیجه را در اختیار کاربران قرار دهد. گوگل این بار خواست تا جدید ترین مطالب و تازه ترین آنها در دسترس کاربران قرار بگیرد برای همین منظور با همین ایده استارت الگوریتم فرشنس گوگل کلید خورد. در این سری از مقالات گوگل قصد داریم تا راجب به الگوریتم Freshness گوگل صحبت کنیم، پس در ادامه همراه من و برتر آموز باشید تا به پرسش الگوریتم Freshness گوگل چیست؟ پاسخ دهیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • الگوریتم Freshness گوگل چیست؟
  • چگونه سایت خود را برای الگوریتم Freshness گوگل سئو کنیم؟
  • الگوریتم Freshness گوگل روی چه سایت هایی تاثیر می گذارد؟

الگوریتم Freshness گوگل چیست؟

در سال 2011 میلادی یک الگوریتم جدید از جانب گوگل به فضای وب به نام الگوریتم فرشنس و یا تازگی معرفی گردید. پس از اینکه الگوریتم Freshness گوگل به فضای وب معرفی گردید حدود 35 درصد از رتبه های جست و جو که 10 درصد آن مربوط به صفحه اول گوگل بود دچار تغییرات شد. درست در همین مرحله وب مستر ها دست به کار شدن و به بهینه کردن سایت های خود برای الگوریتم فرشنس گوگل پرداختند. در سال 2010 توسط گوگل پیش بینی شده بود که انسان ها در سال های بعد تر یعنی 2017 بیشتر از پنج هزار سال گذشته که مطالب تولید کرده اند ، مطلب تولید می کنند. خوب این یعنی اینکه با افزایش تعداد مطالب ایندکس شده در فضای وب ، گوگل باید این مطالب را بررسی کرده و جدید ترین مطالب را در اختیار کاربران قرار دهد. برای مثال وقتی یک دانش آموز در فضای گوگل سرچ می کند پاسخنامه کتاب ریاضی سال سوم دبستان ، انتظار می رود که گوگل جدید ترین ایندکس را به کاربر نشان بدهد و نه پاسخ نامه کتاب ریاضی سوم دبستان سال 80. گوگل برای اینکه این دسته بندی را داشته باشد به یک الگوریتم کارآمد نیاز دارد که در همین میان الگوریتم فرشنس گوگل به وب مستر ها معرفی گردید.

پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم ها مقاله آموزش الگوریتم رنک برین را مطالعه نمایید.

الگوریتم Freshness گوگل روی چه سایت هایی تاثیر می گذارد؟

همیشه پس از اینکه گوگل یک سری از الگوریتم ها را به فضای وب معرفی می کند معمولا یک سری از وبسایت ها ناراضی و سری های دیگر راضی از این تغییرات هستند. خوب مسلما سایت هایی که طبق قوانین گوگل پیش می روند جزو سایت های راضی از الگوریتم ها شمرده می شوند. در حالت کلی الگوریتم Freshness گوگل روی سایت های خبری ، ورزشی ، فروشگاهی و… بیشترین تاثیر را دارد و اغلب این سایت ها از به وجود آمدن الگوریتم Freshness گوگل خوشحال تر هستند زیرا باعث می شود مطالب ایندکس شده آنها سریعتر در دسترس کاربران قرار بگیرد. اگر وبسایت شما جزو دسته بندی های فوق نمی باشد میتوانید با رعایت درست قوانین نتیجه الگوریتم فرشنس را به نفع خود بازگردانید. برای مثال با درج محتوا های آپدیت و کاربردی این الگوریتم دوست داشتنی متوجه تولید محتوای جدید شما خواهد شد و امتیاز خوبی را برای شما در نظر خواهد گرفت.

آیا تمامی محتوا های آپدیت شده با الگوریتم Freshness گوگل به SERP گوگل میرسند؟

خوب اینکه بگوییم تمامی سایت هایی که محتوای به روز تولید می کنند و یا محتوا های قبلی خود را آپدیت می کنند با الگوریتم Freshness در SERP قرار می گیرند ، اشتباه است. مسلما همچین چیزی امکان پذیر نیست. با ذکر یک مثال ساده این مضوع را توضیح می دهیم:

فرض کنید که می خواهید از یک گیاه مراقبت کنید. اگر کسی به شما بگوید فقط روزانه 2 لیوان به این گیاه آب بدهید آیا قبول میکنید که روشی درست برای مراقبت است؟ یک گیاه برای اینکه به خوبی رشد کند علاوه بر آب به نور کافی ، کود مناسب ، گلدان مناسب و… نیاز دارد و تنها با آب دادن نمی توانید یک گیاه را پرورش بدهید. خوب مسلما برای الگوریتم های گوگل هم همین موضوع صادق است. نمیشود که شما از روش های سئو کلاه سیاه استفاده کنید و با به روز رسانی محتوا و یا نوشتن محتوای تازه این انتظار را از الگوریتم فرشنس داشته باشید تا رتبه 1 به شما بدهد. پس در این موضوع باید یک پکیج را در نظر بگیرید و تنها با رعایت یک قانون نمی توانید سایت خود را بالا ببرید.

با ادامه مقاله الگوریتم Freshness گوگل چیست؟ همراه باشید.

چگونه سایت خود را برای الگوریتم Freshness گوگل سئو کنیم؟

تا به اینجای کار متوجه شدیم که باید همواره سایت خود را برای تمامی الگوریتم ها سئو کنیم تا بتوانیم رتبه خوبی کسب نماییم ، فکر نکنید که اگر محتوای شما 2 سال پیش ایندکس شده است دیگر مورد توجه الگوریتم Freshness گوگل روی آن نیست. هر محتوایی که قابلیت بازنشر خوبی داشته باشد توسط فرشنس گوگل بررسی می شود. در ادامه به بررسی یکسری از راهکار ها میپردازیم:

محتوا های خود را آپدیت کنید!

یکی از مواردی که بسیاری از وب مستر ها به آن توجه نمی کنند این است که محتوا های قدیمی خود را به روز رسانی نمی کنند و فکر می کنند  دیگر نیازی نیست که به این محتوا ها کاری داشته باشند. اما در واقع شما باید محتوا های قدیمی خود که در گوگل ایندکس شده و رتبه خوبی را هم دارد ، دوباره با مطالب جدید آپدیت کنید. برای مثال شما در سایت خود بخش آموزش نصب وردپرس را دارید. خوب می دانیم وردپرس هر چند وقت یک بار ورژن های جدید از آن آپدیت میشود و ممکن است هنگام نصب این ورژن ها تفاوتی ایجاد شود ، برای همین شما باید پس از هر آپدیت وردپرس این نسخه جدید را در محتوای خود معرفی و منتشر نمایید. کاربر زمانی که در گوگل آموزش وردپرس را سرچ میکند انتظار دارد که جدید ترین نسخه وردپرس را مشاهده کند و به همین منظور الگوریتم Freshness گوگل دنبال وبسایت هایی می گردد که درباره ی آخرین نسخه وردپرس صحبت نمایند. اگر در سایت خود درباره برنامه ها ، نرم افزار ها و… صحبت می کنید که در هر مرحله آپدیت جدید دارند باید این آپدیت ها و بروزرسانی ها را در محتوای خود درج نمایید. این آپدیت ها را صرفا نه برای گوگل و الگوریتم فرشنس بلکه برای کاربران قرار دهید. هدف اصلی گوگل جلب رضایت کاربران است و اگر کاربر از محتوای شما راضی باشد در گوگل رتبه خواهید گرفت.

پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم ها مقاله الگوریتم Mobile First Index چیست؟ را مطالعه نمایید.

الگوریتم فرشنس گوگل

از شبکه های اجتماعی برای به روزرسانی استفاده نمایید!

یکی از مواردی که متاسفانه بسیار زیاد پیش میاید این است که برخی از وبسایت ها پس از انتظار یک خبر تازه برای اینکه بتوانند از الگوریتم Freshness گوگل رتبه بگیرند سریع محتوای خود را نوشته و در سایت منتشر می کنند اما پس از مدتی متوجه می شوند که مطلب منتشر شده توسط برخی از وبسایت ها به سرقت رفته و الگوریتم Freshness گوگل برای آنها امتیاز در نظر گرفته است. حالا چرا؟ علت این کار این است که متاسفانه برخی از وبسایت ها هستند که به علت انتشار محتوا به صورت زیاد خزنده های گوگل دائما به آنها سر می زنند ، برخی از این وبسایت ها ربات هایی دارند که به سایت های کوچکتر که ایندکس شدن مطالب در آنها چند روزی طول می کشد سر می زنند و محتوا های جدید را کپی و به همان شکل در سایت خود قرار می دهند و خزنده های گوگل هم در این سایت ها به سرعت ایندکس می کنند و پس از 3 یا 4 روز که به سایت اصلی می روند این محتوا را کپی شده تشخیص داده و حتی توسط الگوریتم دزد دریایی جریمه میشوند. خوب حالا برای جلوگیری این موضوع چی کار کنیم؟ پیشنهاد میشود پس از اینکه محتوای خود را منتشر کردید، این محتوا را در شبکه های اجتماعی خود با لینک درست صفحه منتشر کنید. در واقع سیگنال شبکه های اجتماعی باعث میشود که مطلب شما سریعتر ایندکس شود و دیگر توسط الگوریتم ها جریمه نشوید.

لینک سازی خارجی معتبری ایجاد نمایید!

پس از اینکه محتوای شما در سایت منتشر می شود باید بتوانید برای آن لینک سازی خارجی معتبری ایجاد نمایید تا گوگل متوجه شود که این محتوا از اهمیت زیادی برخورد دار است. اگر محتوای قدیمی دارید که تازه آن را آپدیت کرده اید به بک لینک های قدیمی آن اکتفا ننماید و حتما برای آن دوباره لینک سازی جدید را درست نمایید. حالا اگر با بک لینک گرفتن آشنا نیستید، پیشنهاد میشود مقاله کاربردی ساخت بک لینک های رایگان را مطالعه نمایید و روش های آن را برای محتوای خود پیاده سازی نمایید.

محتوا های تازه را سریع منتشر کنید!

برای مثال شما یک سایت خبری درباره ی جدید ترین گجت ها و کالاهای دیجیتال هستید. خوب مسلما وقتی که گوشی آیفون 13 منتشر می شود پس از آن همه ی افراد در گوگل در حال سرچ آیفون 13 هستند. خوب شما به عنوان یک منبع خبری کالاهای دیجیتال باید در همان روز معرفی ، مقاله معرفی آیفون 13 را روی سایت خود قرار دهید تا مورد توجه الگوریتم Freshness گوگل قرار بگیرید. اینکه پس از 1 هفته بخواهید در مورد این موارد صحبت کنید قطعا دیگر برای الگوریتم Freshness گوگل اهمیتی نخواهد داشت.

از روش های مختلف تولید محتوا استفاده نمایید!

یکی از مواردی که می توانید با آن به الگوریتم فرشنس گوگل یادآور شوید این است که از روش های مختلف و جدید تولید محتوا استفاده کنید! نیاز نیست همیشه با تولید محتوای متنی در دسترس کاربران خود قرار بگیرید. در یکی از محتوا های خود از پادکست ها کمک بگیرید و علاقه کاربران خود را در این زمینه بسنجید. تولید محتوای ویدیویی هم یکی از مواردی هست که میتوانید با تولید و انتشار آنها به الگوریتم Freshness گوگل یادآور شوید که همیشه در حال تولید محتوای جدید برای کاربران خود هستید. حتی اگر نمی دانید که محتوای مورد علاقه شما یا به عبارتی کاربرپسند کدام است می توانید با اعلام نظرسنجی از کاربران خود از آنها بخواهید که به شما بگویند بیشتر طرفدار چه نوع تولید محتوایی هستند تا با انجام دادن همان محتوا ترافیک خوبی را به وبسایت خود وارد نمایید.

پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم ها مقاله آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار را مطالعه نمایید.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی مقاله الگوریتم Freshness گوگل چیست؟ صحبت کنیم و نکات کاربردی ای را در این زمینه بیان نماییم. اگر تا به الان الگوریتم Freshness گوگل را نمی شناختید از این به بعد سعی کنید روی آن تمرکز نمایید و با رعایت اصول و قوانین به تولید محتوا بپردازید. شاید فکر کنید که با زیاد شدن تعداد الگوریتم ها یک سئو کار و یا وب مستر برای اینکه سایت خود را برای گوگل بهینه کند گیج بشود ، نکته مهمی که در این زمینه باید بیان بشود این است که شما با در نظر گرفتن قوانین سئو کلاه سفید میتوانید سایت خود را به خوبی برای گوگل سئو کنید. نیاز نیست در هر مرحله به این توجه داشته باشید که هر کدام از الگوریتم ها از شما چه چیزی می خواستند ، مهم این نکته است که هدف اصلی هر الگوریتم دنبال کردن قوانین درست گوگل است که اگر شما قوانین را مشابه نکاتی که گوگل گفته است انجام بدهید دقیقا مشابه نیاز الگوریتم ها فعالیت کرده اید. اگر در زمینه الگوریتم های گوگل از جمله فرشنس تجربه ای دارید یا توسط سایر الگوریتم ها تا به حال جریمه شده اید لطفا در قسمت کامنت تجربیات خود را با دوستان برتر آموزی به اشتراک  بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *