هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

19 ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی + نکات مفید کسب درآمد اینترنتی

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1400/08/14

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارید. ایده تعیین می کند که شما از هر فروش 1 هزار تومان سود کنید یا 5 میلیون تومان. خیلی ها می گویند ایده مهم نیست، اما به نظر من ایده اهمیت زیادی دارد. در این مقاله کامل، می خواهم بیش از 20 ایده کسب و کار اینترنتی عالی را به شما ارائه دهم.

ایده هایی که معرفی می شوند بعضا نیازی به تخصص ندارند و می توانید به راحتی وارد بازار کار آن ها شوید. البته پیشنهاد می شود که حداقل تخصصی برای شروع کسب کنید. مثلا اگر می خواهید وارد اینستاگرام شوید، ابتدا آموزش اینستاگرام را یاد بگیرید و سپس وارد شوید. ممکن است که نیازی به تخصص نباشد اما به هر حال هر چه بیشتر بدانید ضرر نمی کنید.

قبل از شروع باید بگویم که ایده فوق العاده مهم است اما تا کاری انجام ندهید آن ایده گوشه مغز خاک می خورد یا به فراموشی سپرده می شود و همه ایده های خوب فقط به سر ما نمی زند. اگر ایده خوبی دارید و آن را اجرا نمی کنید احتمالش وجود دارد که توسط فرد یا شرکت دیگری راه اندازی شود. پس اگر ایده درست و حسابی دارید حتما آن را انجام دهید.

ایده کسب و کار اینترنتی

ایده 1 راه اندازی کسب و کار اینترنتی: ارائه خدمات طراحی سایت

دلیل اینکه طراحی سایت را به عنوان اولین ایده معرفی کردم این است که خود من طراح سایت هستم و شغل بسیار با پرستیژ است که درآمد مناسبی هم دارد. مهم ترین کار در طراحی سایت این است که روابط بسازید. وقتی با فردی کار می کنید سعی کنید بهترین خدمات را به وی ارائه دهید. به صورتی که ارزش خدماتی که ارائه می دهید از ارزش پولی که مشتری می پردازد بیشتر باشد.

وقتی این کار را انجام بدهید، آن فرد تجربه همکاری خوبی را با شما خواهد داشت و به آشنایان خود می گوید. مشتری داشتم که برایش سایتی عالی طراحی کردم و سپس پسرعمویش را به من معرفی کرد و سپس با دوست پسرعمویش هم همکاری کردم. یعنی با آشنایی یک نفر، سه پروژه اصلی گرفتم و بعد از آن نیز پروژه هایی جانبی از طرف آن ها داشتم.

هزینه طراحی هر سایت بسته به امکاناتی که نیاز دارد و تخصص و تجربه شما بین 1 میلیون تا 5 میلیون و بیشتر است. و اگر ماهی دو پروژه هم بگیرید که قیمت هر کدام 4 میلیون باشد درآمد مناسبی کسب می کنید. گرفتن دو پروژه در ماه، چشم اندازی است که قابل دستیابی است. برای ورود به بازار طراحی سایت بهتر است که آموزش طراحی سایت را یاد بگیرید.

ایده 2- ایده کسب و کار اینترنتی برای نوجوانان، مجری تبلیغات

کسب و کارهای زیادی در حال رقابت شدید با هم هستند و همه برای اینکه سهم بیشتری از بازار را به دست بیاورند لازم دارند که تبلیغات کنند. در واقع صنعت تبلیغات آنقدر بزرگ و پرمشتری است که خیلی سخت اشباع می شود. ایده مجری تبلیغات به اینصورت است که شما تبلیغ کنندگان را از راه های مختلف پیدا می کنید و تبلیغات آن ها را انجام می دهید.

از راههای زیادی می توانید مشتری جذب کنید که از جمله آن ها می توان به پیج اینستاگرام، سئو یا تماس تلفنی مستقیم اشاره کرد. می توانید به 3 صورت مجری تبلیغات باشید.

1- یک رسانه داشته باشید. منظور از رسانه، سایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، اپلیکیشن یا هر چیز دیگر است. با داشتن یک رسانه می توانید تبلیغات بگیرید و کسب درآمد کنید. البته این کار خیلی آسان نیست اما درآمد عالی دارد. یکی از نمونه های موفق حوزه کسب درآمد از تبلیغات رسانه سرنا امینی است که در پست سرنا امینی کیست به بیوگرافی آن پرداخته ایم.

2- روش دوم این است که شما یک واسطه باشید و کارهای تبلیغات را انجام بدهید و کمیسیون بگیرید. می توانید با سایت ها و پیج های گوناگونی صحبت کنید و بگویید من برای شما مشتری می آورم پس به من تخفیف بدهید. سپس از طریق اینستاگرام یا گروه های تلگرامی و روش های دیگر، مشتری پیدا کنید. مثلا می توانید به پیج خواننده های تازه کار سر بزنید و به آن ها تبلیغات پیشنهاد بدهید. بعضی از آن ها قبول می کنند. سپس فرض کنید که مبلغ تبلیغ، 800 هزار تومان می شود و شما 1 میلیون تومان یا بیشتر به عنوان هزینه هماهنگی یا کمیسیون دریافت می کنید. مازاد این هزینه، درآمدی است که روی آن تبلیغات داشته اید.

3- روش آخر کسب درآمد از مجری تبلیغات این است که می توانید مجری تبلیغات گوگل باشید. این کار کمی تخصصی است اما اگر این کار را یاد بگیرید بازار خوبی دارد. برای شروع یادگیری می توانید از مطلب گوگل ادز چیست برتر آموز دیدن کنید. برای این کار باید ابتدا مشتریان را پیدا کنید. مشتریان معمولا از طریق سئو و شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام با شما آشنا می شوند و سپس پروژه تبلیغات خود را به شما می سپرند.

اکانت گوگل ادز را باید شارژ و مدیریت کرد. تقریبا همه مجریان تبلیغات گوگل ادز، بر روی شارژ اکانت کمیسیون می گیرند و بابت مدیریت و اجرای تبلیغات هم پول جداگانه ای دریافت می کنند. همانطور که گفته شد انجام این کار تخصصی است و برای شروع مجری تبلیغات گوگل باید ابتدا آن را به خوبی یاد بگیرید.

ایده 3 کسب و کار اینترنتی- فروش محصولات دست ساز

مطمئنا افراد خیلی زیادی وجود دارند که تخصص های گوناگونی دارند. برای مثال من دوستانی رو می شناسم که نقاشی می کشند و به قیمت های بالا به فروش می رسانند یا سفال و ظروف گلی و حتی محصولات غذایی و دستپخت خودشان را به فروش می رسانند. مثلا الآن یکی از حوزه های برتر کسب و کارهای اینستاگرامی فروش لواشک های خانگی است. می توانید با توسط هنر و تخصصی که دارید و همچنین فرهنگ منطقه شما، محصولات دست ساز را ساخته و به فروش برسانید.

در اوایل کار می توانید خودتان کار کنید، اما وقتی که کار بهتر شد می توانید افراد دیگری را که آن کار را بلدند استخدام کرده تا هم آن ها درآمد داشته باشند و هم شما درآمد بیشتری با کار کمتر داشته باشید. این ایده طوری نیست که بخواهم برای آن نسخه یکسان بپیچم چون فرهنگ و هنر و تخصص هر منطقه و فرد متفاوت است.

بهترین کار این است که بگردید و بهترین ایده های محصولات دست ساز که می توانید اجرا کنید را پیدا کنید. بعد با سرچ در اینترنت و مهارت های تحقیق کلمات کلیدی بهترین و پرمتقاضی ترین آن ها را پیدا کرده و فعالیت در آن حوزه را آغاز کنید.

محصولی را که تهیه می کنید می توانید از طریق روش های مختلف اینترنتی به فروش برسانید.

  • روش اول که آسان ترین راه هم هست این است که محصولات خود را در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام به فروش برسونید که البته خیلی ها می گویند که تلگرام دیگر بازدهی گذشته را ندارد و درست می گویند اما هنوز هم جواب دهی مناسبی دارد. کسانی را می شناسم که کانال فروش گل و محصولات گیاهی دارند، یا کانال های لوازم خانگی یا ایده های دیگر. پس تلگرام هنوز بازدهی خوبی دارد. البته باید کمی ممبر جمع کنید و برای این بهتر است که کمی تبلیغات کنید. اینستاگرام هم که الآن در اوج است و می توانید یک پیج اینستاگرام بزنید و با مهارت های فروش و بلاگری، درآمد مناسبی از فروش محصولات دستی خود داشته باشید. در دو صفحه آموزش اینستاگرام و آموزش بلاگری در مورد این موارد صحبت کرده ایم و بزودی دوره های آموزشی قرار می گیرد.
  • روش دوم این است که سایت طراحی کنید. هرچند که اگر در شبکه های اجتماعی هم هستید بهتر است که سایت بزنید. چون سایت امکانات شخصی سازی شده بیشتری دارد. اما در این جا منظور ما سئو است. می توانید سایت بزنید و با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو آن را به صدر نتایج رسانده و پس از کسب بازدید و کلیک، فروش شما آغاز می شود. برای طراحی سایت می توانید آن را سفارش بدهید تا یک متخصص برایتان بسازد که هزینه ای بین 1 میلیون تا 4،5 میلیون یا کمی کم و بیش (رنج قیمتی همین است) دارد یا می توانید خودتان یاد بگیرید که در برتر آموز دو صفحه آموزش طراحی سایت و آموزش وردپرس به آن پرداخته ایم و بزودی دوره های آموزشی در این زمینه رونمایی می شوند. همچنین در صفحه آموزش سئو می توانید اطلاعاتی مفید درباره سئو به دست آورید.
  • و روش سوم این است که در سایت های Market place – مارکت پلیس عضو شوید. هم اکنون محصولات دست ساز را می توانید در دیجی کالا نیز به فروش برسانید. همچنین سایت های دیگری هستند که شما این امکان را می دهند که محصولات دست ساز خود را به صورت مارکت پلیس به فروش برسانید.

ایده کسب و کار اینترنتی

ایده 4 برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی: فروش محصولات آموزشی

اگر شما تخصصی دارید که می توانید آن را آموزش بدهید می توانید وارد صنعت آموزش شوید. صنعت آموزش یکی از پولسازترین کارهای چند سال گذشته بوده که افراد زیادی درآمدهای بالایی را کسب کرده اند. بهترین راهکار این است که ابتدا بر یک حوزه خاص تمرکز کنید چون اگر بخواهید مثلا روی 5 حوزه مختلف کار کنید رقبا بیشتر شده و کار شما نیز سخت تر می شود.

سپس باید یک پیج اینستاگرام راه اندازی کنید و آموزش رایگان بسیار حرفه ای و ارزشمند ارائه دهید. پس از گدشت مدتی می توانید جشنواره فروش بگذارید و با فروش دوره آموزشی، وبینار و روش های دیگر آموزش دهی کسب درآمد کنید.

فروش محصولات آموزشی یه ایده خیلی خوب برای دوستانی است که در یک رشته خاص تخصص دارند. شما در هر سطحی از دانش و تخصص هم که باشید عده ای هستند که از شما کمتر بلدند و حاضرند که به شما پول پرداخت کنند تا آن تخصص را یاد بگیرند. نکته ای که در صنعت آموزش بسیار مهم است مهارت نتورکینگ یا شبکه سازی است. اینکه شما با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند سایت و اینستاگرام بتوانید کاربران بیشتری را جذب کنید.

ممکن است فردی تخصصی کمتر از شما داشته باشد و به علت اینکه خوب بلد است Networking را انجام بدهد و کلا مهارت های ارتباطی خوبی دارد موفق تر باشد. پس باید نهایت سعی خود را به کار ببرید تا مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید. همچنین یکی دیگر از مهارت های مهم در فروش محصولات آموزشی فن بیان خوب است که در صفحه آموزش فن بیان به آن پرداخته ایم و بزودی دوره آن نیز رونمایی می شود.

یکی از مهم ترین و بهترین مزیت های این ایده این است که شما با تولید یک محصول سود می کنید و دوباره می توانید آن محصول را تغییر فرمت داده و بازآفرینی کنید و سودهای بیشتری کسب کنید. مثلا یک کتاب می نویسید. آن کتاب را تبدیل به کتاب صوتی می کنید. با استفاده از مطالب کتاب و منابع دیگر و تخصص خودتان، دوره آموزشی می سازید و … پس با یک محصول پایه، می توانید چند محصول خوب دیگر تولید کنید. یکی دیگر از مهارت های لازم در ایده فروش محصولات آموزشی تولید محتوا است که در مطلب آموزش تولید محتوا درباره آن صحبت می کنیم.

اما بهترین مزیت این ایده امکان فروش چندباره محصولات و سود تقریبا 100 درصدی است. مثلا بخواهیم یک کولر بفروشیم سود 100 درصدی نداریم و بخشی از پول دریافتی، پول خرید اولیه کالا است. همچنین وقتی آن را می فروشیم یک بار سود می کنیم و تمام می شود و دیگر آن کولر در اختیار ما نیست. اما در ایده فروش محصولات آموزشی، ما یک بار وقت می گذاریم و محتوای آموزشی تولید می کنیم و سپس نسخه های آن را بارها و بارها می فروشیم بی آنکه چیزی از موجودی کم شود و سودی که کسب می کنیم هم 100% است.

با فروش محصولات و دوره های آموزشی هم درآمد بسیاری خواهید داشت و هم اعتبار بیشتری کسب می کنید. همچنین می توانید در سایت های مارکت پلیس آموزشی برتر ایران و دنیا به عنوان مدرس همکاری داشته باشید. این سایت ها چون بازدید و مخاطبان زیادی دارند می توانند تعداد زیادی از آموزش های شما را به راحتی بفروشند و کمیسیون خود را برمی دارند و درآمد شما را پرداخت می کنند.

ایده کسب و کار اینترنتی 5- فروشگاه اینترنتی محصولات عمومی

در این ایده شما یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی می کنید که در بسیاری از حوزه های عمومی کار می کند. یعنی محصولات مختلفی را در دسته بندی های عمومی مختلفی به فروش می رسانید. مثلا سایت فروشگاهی می سازید و محصولاتی مانند لوازم منزل، لوازم برقی، لوازم فنی و محصولات سایر دسته بندی ها را به فروش می رسانید. همچنین می توانید قابلیت چندفروشندگی یا Market place – مارکت پلیس را به سایت خود اضافه کنید تا فروشندگان بتوانند ثبت نام کرده و محصولات خودشان را به فروش برسانند.

البته این ایده نیازمند سرمایه بالا و تبلیغات بسیار است اما درآمد سرشاری دارد. یکی از ایده های دیگر این است که قابلیت افیلیت مارکتینگ را به سایت خود اضافه کنید تا همکاران در فروش با ثبت نام در سایت شما بتوانند لینک افیلیتی مخصوص خود را ایجاد کرده و محصولات خود را به فروش برسانند. خوبی این ایده این است که هم افرادی که متخصص و بدون سرمایه هستند می توانند کسب درآمد کنند و به عنوان متخصص به شما کمک کنند و هم فروش های بیشتری را برای شما به ارمغان می آورند.

برای طراحی سایت می توانید از وردپرس استفاده کنید. برای تامین کالا نیز می توانید با فروشنده های مختلف همکاری داشته باشید. البته سعی کنید فروشندگانی را پیدا کنید که محصول مورد نظر را به ارزان ترین قیمت ممکن به فروش می رسانند. برای اینکه با فروشنده های مختلف کار کنید بهتر است بیشتر به فکر آن ها باشید تا به فکر خودتان. چون در اوایل کار اگر به فروشنده ای بگویید سود 50% – 50% ممکن است که بگوید چرا من تامین کننده و سرمایه گذار باید سودم با تو یکی باشد. پس در اوایل کار بیشتر از خود به فکر فروشنده باشید تا با شما همراهی کنند.

همچنین شما می توانید در سایت خود با چند فروشنده همکاری کنید که اینطور بهتر است. شما از هر فروش 20% هم بگیرید و با 10 فروشنده هم کار کنید، می توانید درآمد خیلی خوبی کسب کنید. البته این ایده نیازمند کار فراوان است و بهتر است که یا خودتان سئو را خوب بلد باشید یا یک سئوکار در کنار خود داشته باشید.

لازم نیست در همان اوایل کار محصولات مختلفی را بخرید و انبار کنید تا هزینه های اضافی وارد شود. می توانید فقط عکس و اطلاعات محصول را در سایت قرار داده و سپس وقتی فروش ایجاد شد پول محصول را پرداخت کنید، محصول را از فروشنده بگیرید و به مشتری تحویل دهید و سود خود را نیز بردارید.

بعضی محصولات مانند محصولات لوازم خانگی و دیگر محصولات برند مثل موبایل و تلویزیون و… چون یک محصول جهانی هستند اطلاعاتشان در سایت های مختلف موجود است و حتی قیمت را نیز می توانید از روی سایت های دیگر بردارید اما به فرض مثال برای محصولات پوشاک همه عکس و اطلاعاتشان را باید از فروشنده دریافت کنید. پس بیشتر روی محصولاتی مانور بدهید که اطلاعاتشان از اینترنت و دیگر سایت ها قابل دستیابی است.

و نکته آخر این ایده این است که به دنبال فروش محصولاتی باشید که سود خوبی عایدتان می کند. فروش محصولات آرایشی بهداشتی ایده ای است که سود زیادی روی هر محصول عاید فروشنده نمی کند، قیمت یک ضدآفتاب اگر 100 هزار تومان یا کم و بیش باشد سود آنچنانی ندارد اما قیمت یک تلویزیون بیش تر از 10 میلیون تومان سود خوبی عاید فروشنده می کند.

البته محصولات هر چه گران تر باشند فروش آن ها سخت تر است، اما سود بیشتری نیز عاید شما خواهند کرد. در این کار بهتر است با یک متخصص آن حوزه در ارتباط باشید. مثلا می خواهید یخچال بفروشید باید با یک یا چند نفر که در این زمینه تخصص دارند همکاری کنید تا به عنوان پشتیبان و کارشناس و اپراتور به امور مشتریان بپردازند.

ایده 6- طراحی فروشگاه اینترنتی محصولات تخصصی

منظور از فروشگاه محصولات تخصصی این است که شما به صورت اختصاصی و البته تخصصی در یک حوزه خاص کار کنید. یعنی به جای اینکه یک فروشگاه در زمینه فروش همه محصولات بزنید یک فروشگاه اینترنتی تخصصی فقط در زمینه فروش محصولات مثلا لوازم خانگی یا لوازم برقی یا یک برند خاص فعالیت راه اندازی کنید.

در این حوزه، کلیه کاری که باید انجام بدهید همانی است که باید برای ایده پنجم انجام بدهید و نکات لازم را نیز در بخش ایده پنجم گفتم. تنها تفاوتی که در این کار وجود دارند باید تخصصی کار کنید. سعی کنید حوزه ای را انتخاب کنید که تخصص و توانایی انجامش را داشته باشید تا هم از عهده انجام آن برآیید و هم در اواسط راه دلسرد نشوید و انگیزه کافی برای ادامه دادن داشته باشید.

ایده 7- فروش محصولات غذایی ارگانیک

این ایده از ایده هایی است که کم کار شده اما کاری دوست داشتنی و پرسود با بازاری بزرگ است. در این ایده شما لازم است که یک سایت یا پیج اینستاگرام راه اندازی کنید و سپس در زمینه فروش محصولات ارگانیک و طبیعی مثل فروش عسل، تخم مرغ محلی، قارچ، لبنیات و گوشت یا هر چیز ارگانیک دیگر فعالیت کنید. البته چون محصولاتی را می فروشید که احتمال فساد بالاست باید تدابیر لازم را اتخاذ کنید. برای شروع این کار کمی سرمایه داشته باشید و به تبلیغات بپردازید بهتر است.

همچنین بهتر است که این ایده را بر روی یک منطقه خاص راه اندازی کنید. یعنی به نوعی یک کسب و کار محلی راه اندازی کنید که از طریق اینترنت فروش انجام می دهد. چون در بعضی از شهرها این ایده انجام نشده، احتمال موفقیت بالاست. البته بهتر است که با کنار گذاشتن سرمایه ای برای تبلیغات، ابتدا کمی برندینگ کنید تا شناخته شوید و بعد فروش آغاز می شود.

کسب و کاری را می شناسم که کم و بیش همین کار را در شهرستانی متوسط انجام می دهد و تازه بر تمام شهرستان هم متمرکز نیست و با این حال سود بالایی را کسب کرده و یک انبار و کارمندان زیادی به کار گرفته است. می توانید با روستایی ها و عشایر نزدیک خود صحبت کنید یا اگر با فرد خاص روستایی یا عشایران آشنایی دارید، با آن ها صحبت کنید و با هم طی کنید که شما با سئو و اینستاگرام مارکتینگ یا هر روش آنلاین دیگر مشتری جذب می کنید و آن ها در تامین محصولات ارگانیک به شما کمک می کنند.

پس از فروش محصولات، سود خود را بردارید، پول محصول را بپردازید و آن را برای مشتری ارسال کنید. اینگونه بدون نیاز به تامین محصولات می توانید فروش ایجاد کنید.

ایده 8 برای کسب و کار اینترنتی- افیلیت مارکتینگ

این ایده یکی از بهترین و پولسازترین ایده های بدون سرمایه کسب و کار اینترنتی است. اگر به دنبال کسب و کار اینترنتی در منزل بدون سرمایه هستید این ایده خیلی خوب است. ارزش این بازار میلیاردها دلار محاسبه شده و از این بزرگ تر هم می شود. ایده همکاری در فروش بیش از 15 برابر نسبت به کسب و کار مبتنی بر تبلیعات بازدهی بیشتری دارد.

یعنی اگر شما یک سایت بزنید و بر روی آن افیلیت مارکتینگ انجام بدهید بازدهی بیش 15 برابر نسبت به این دارد که یک سایت بزنید و با فروش جایگاه های تبلیغاتی کسب درآمد کنید. روش کار به این صورت است که در سایت های بزرگ که به افیلیت مارکترها اجازه ثبت نام و فعالیت می دهد ثبت نام کرده و لینک افیلیت خود را دریافت کرده و با انتشار آن فروش ایجاد کرده و با دریافت کمیسیون خود از فروش، درآمد کسب نمایید.

بهترین روش برای همکاری در فروش، سیستم افیلیت مارکتینگ سایت های بزرگ فروش کالا ایرانی و همچنین همکاری در فروش با سایت های فیلم و سریال است. این صنعت نوپا و مدرن است و بدون سرمایه و فقط با تولید محتوا و وقتی که می گذارید می توانید درآمدهای مناسبی کسب نمایید.

ایده کسب و کار اینترنتی 9- فروش محصولات کشاورزی

محصولات کشاورزی هم در سطح اینترنت بسیار پرتقاضا هستند و اگر شما بتوانید با یک فروشند بذر و محصولات مورد نیاز برای حوزه کشاورزی صحبت کنید می توانید در این زمینه هم فعالیت کنید. می توانید یه سایت راه اندازی کنید و آن را سئو کنید یا اینکه در اینستاگرام فعالیت داشته باشید. روش های مختلفی برای فروش وجود دارد و سود خوبی عاید شما می کند.

شما می توانید در سایت، اینستاگرام و تلگرام کار کنید و پس از مدتی کار با سئو و سایر روش های بازاریابی محصولات خود را به فروش برسانید و خوبی ماجرا این است که بازار خلوتی است و آن قدر پرتقاضا هست که بتوانید وارد آن شوید و درآمد داشته باشید.

ایده 10- فروش محصولات و لوازم وسایل نقلیه

می شود که با چند نفر از فروشنده های لوازم وسایل نقلیه مانند فروشندگان قطعات موتور و ماشین، روغن موتور، لاستیک و موارد اینچنینی صحبت کنید و سپس کسب و کار خود را در این زمینه راه اندازی کنید. این حوزه نیز فوق العاده پرتقاضا بوده و سرچ خوبی دارد.

این ایده را می توان جزء ایده های کسب و کار اینترنتی اجرا نشده در ایران به حساب آورد چون افراد کمی در صنعت قطعات موتور و ماشین در اینترنت ایران کار کرده اند. فردی بود که با فروش روغن موتور درآمد چندصد میلیونی کسب کرده بود. هرچند که به احتمال زیاد بیشتر مشتریان شما در این حوزه، در اینستاگرام هستند اما سئو هم خیلی می تواند به شما کمک کند. می توانید از تلفیق هر دو روش استفاده کنید و با این کانال بازاریابی، مشتری جذب کنید. می توان گفت که رقبا در این حوزه عالی عمل نکرده اند و با استفاده از کارهایی می توان که از آن ها جلو زد.

ایده 11 کسب و کار اینترنتی: فروش فایل های صوتی

شما می توانید فایل های صوتی تهیه کرده و آن ها را به فروش برسانید. این ایده روش های مختلفی برای درآمدزایی دارد. روش اول این است که شما می توانید موسیقی های مختلف و کمیاب را پیدا کنید و آن ها را به فروش برسانید. روش دوم این است که خودتان دست به کار شوید. البته برای این کار باید صدایتان خوب باشد.

می توانید از چند گوینده خوش صدا هم استفاده کنید و با همکاری هم یک سایت فروش محصولات صوتی مانند پادکست و کتاب صوتی راه اندازی کنید. بهترین روش برای کسب درآمد از این ایده، کسب درآمد به صورت اعضای ویژه یا VIP است که در ادامه ایده ها، مفصل به آن می پردازیم. این ایده بازار خوبی دارد اما به شرطی که خوب کار کنید و هم در اینستاگرام و هم در سئو خوب عمل کنید. اگر در کنار آن بتوانید تبلیغات هم انجام بدهید می توانید درآمد خوبی کسب کنید.

کلا دوستانی که صدای خوبی دارند می توانند با فعالیت در اینستاگرام و دکلمه گویی، پادکست درست کردن و بلاگری، می توانند هم پروژه گویندگی و خوانندگی دریافت کنند و هم می توانند در اینستاگرام گویندگی و امور مربوط به صداسازی را آموزش بدهند و با فروش دوره کسب درآمد کنند. در مورد آموزش ساخت پادکست در برترآموز صحبت کرده ایم.

ایده 12 برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی: ارائه خدمات گرافیکی و فروش فایل های گرافیکی

موضوع گرافیک بسیار مهم است و در واقع همه کسب و کارها برای زیبا نشان دادن برند خود به گرافیک احتیاج دارند بعنی در نهایت به یک گرافیست احتیاج دارند. اگر شما در این کار تخصص دارید می توانید آن را در اینترنت شروع کنید و اگر به آن علاقمندید می توانید با آموزش فتوشاپ و ایلستریتور و سایر نرم افزارهای گرافیکی در عرض چند ماه به یک متخصص تبدیل شده و وارد بازار کار شوید.

دوره های رایگان و غیر رایگان زیادی برای یادگیری گرافیک وجود دارد. در برتر آموز نیز آموزش فتوشاپ بزودی رونمایی می شود. همچنین یوتیوب مهم ترین منبع رایگان یادگیری گرافیک است. مزیت مهم بازار گرافیک این است که دایره خدمات گرافیکی و بازار کار خیلی بزرگ است و شما می توانید با یادگیری کارهای مختلفی مانند آموزش طراحی لوگو، ساخت بنر، طراحی رابط کاربری و سایر کارهای گرافیکی درآمد داشته باشید.

در این روش هم بهتر است با اینستاگرام مارکتینگ و در صورتی که می توانید با فعالیت در یوتیوب پروژه بگیرید یا دوره آموزشی بفروشید یا با مانیتایز کردن یوتیوب به کسب درآمد از یوتیوب بپردازید. اگر بتوانید که در کنار گرافیک برنامه نویسی هم یاد بگیرید که نور علی نور است و می توانید با طراحی سایت و اپلیکیشن و قالب یا ترجمه قالب و پلاگین های معروف جهان و روش های زیادی که وجود دارد کسب درآمد کنید.

همین الآن هستند ایرانی هایی که از مارکت های بزرگ جهانی مثل سایت انواتو کسب درآمد می کنند. البته کار آسانی نیست که در مارکت های جهانی فعالیت کنید چون تحریم و خطر بلوکه شدن حساب و مصادره درآمدتان وجود دارد. اما با انجام روش هایی شدنی است و مزیتی که دارد، کسب درآمد دلاری است.

همچنین می توانید در مارکت های ایرانی فعالیت کنید و هیچ خطر و سختی متوجه شما نیست. بهترین روش فعالیت در ایران ترجمه قالب و افزونه های برتر و پرفروش دنیا و سازگارسازی آن ها با ایران است. مثلا لازم است که به آن ها درگاه پرداخت ایرانی اضافه کنید. افرادی هستند که از طریق همین کار در ایران درآمدهای حداقل بالای 10 میلیون در ماه را تجربه می کنند و اگر شما وارد شوید در بدترین حالت ممکن می توانید ماهانه 5،6 میلیون تومان از آن درآمد داشته باشید.

ایده 13 کسب و کار اینترنتی- برنامه نویسی

در دنیای امروزی برنامه نویسی خیلی مهم است. همه چیز کامپیوتری و موبایلی شده است و اگر برنامه نویس باشید می توانید کارهای فوق العاده مختلفی انجام دهید. می توانید اپلیکیشن های مختلف را بومی سازی کنید یا خودتان اپلیکیشن های جدید بسازید و در گوگل پلی و مارکت های ایرانی قرار دهید. همچنین اگر برنامه نویسی تحت وب بلد باشید می توانید طراحی سایت انجام بدهید.

برنامه نویسی از آن دست کارهایی است که اگر یادش بگیرید و ایده های خوبی برای ساخت بازی و اپلیکیشن داشته باشید نه تنها بیکار نمی مانید بلکه درآمدهای بالایی را نیز کسب می کنید. همچنین با یادگیری برنامه نویسی می توانید در یک شرکت به عنوان کارمند شروع به کار کنید.

نکته مهم در یادگیری برنامه نویسی این است که باید پیوسته از طریق منابع رایگان و غیررایگان یاد بگیرید، چیزهایی که یاد گرفته اید را تمرین کنید و استمرار داشته باشید. بهترین کار برای شروع یادگیری برنامه نویسی این است که یک زبان خاص را یاد بگیرید چون اگر بخواهید همه چیز را با هم یاد بگیرید دچار سردرگمی می شوید. در صفحه آموزش برنامه نویسی مطالبی مفید ارائه کرده ایم.

ایده 14- وردپرس دولوپر

می توانید توسعه دهنده وردپرس باشید. طراحی سایت وردپرس، طراحی قالب وردپرس، طراحی پلاگین وردپرس و فارسی سازی و بومی سازی آن ها. یا می توانید پلاگین های اختصاصی بنویسید و آن ها را به مشتریان خصوصی یا به جامعه وردپرس بفروشید. در بخش های قبلی هم کم و بیش درباره کسب درآمد از فروش محصولات مبتنی بر وردپرس صحبت کرده ام.

همچنین می توانید پشتیبان سایت های وردپرسی شده یا مسائل امنیتی و سرعت آن ها را بهبود ببخشید. اگر بتوانید در سئو رتبه خوبی کسب کنید، مشتریان زیادی وجود دارد که به دنبال توسعه دهندگان وردپرس هستند و می توانید خودتان همراه با یک تیم به آن ها سرویس رسانی کنید و درآمد خوبی نیز کسب نمایید.

ایده 15 راه اندازی کسب و کار خانگی اینترنتی- فریلنسری

فریلنسری یک ایده خیلی عالی برای کسب درآمد در منزل است است. برای اینکه تبدیل به یک فریلنسر شوید باید تخصص کسب کنید. علاقه خود را پیدا کرده و با یادگیری آن حوزه متخصص شوید و سپس به عنوان فریلنسر شروع به کار کنید. روش های زیادی وجود دارد که با فریلنسری کسب درآمد کنید که در ادامه به آن ها می پردازم.

روش اول این است که در سایت های فریلنسری ایرانی عضو شوید و پروژه بگیرید. البته قیمت پروژه های ایرانی معمولا کم است و متاسفانه دوستانی قیمت را پایین می آورند و برای مثال یک سایت را طراحی می کنند 500 هزار تومان. کارفرما هم فکر می کند قیمت همین است و اگر کسی قیمت بالاتر بدهد فکر می کند قیمت گران داده در حالی که نفر قبلی قیمت ارزان داده است. پس از طراحی نیز می بیند که یک سایت زشت و بی کیفیت طراحی شده است.

یک خاطره کاری: یادم است به فردی قیمت طراحی سایت دادم و گفت که فرد دیگر این را با نصف قیمت انجام می دهد و من هم گفتم خب با او کار کن. سایت را طراحی کرد و این سایت فقط بالا آمده بود و عکس های خیلی بی کیفیتی بر روی آن آپلود شده بود و اصلا طراحی و زیباسازی نشده بود. سپس به من پول داد و من سایتش را درست کردم و دوبار هزینه کرد، چون فریب قیمت ارزان فرد قبلی را خورد. پس همیشه قیمت ارزان تضمین کننده کیفیت نیست.

البته همیشه هم به این شکل نیست و می توانید پروژه های خوبی را از سایت های فریلنسری به دست آورید. یکی دیگر از روش ها فعالیت در سایت های فریلنسری خارجی مثل فایورر و فریلنسر دات کام است. این سایت ها هم به ایرانی ها رحم نکرده اند و ثبت نام سایت را به روی ایرانی ها بسته اند و اگر بفهمند که ایرانی هستید حسابتان بلوکه شده و پول هایتان را نمی دهند.

بهترین کار این است که یک VPS خریداری کنید و با یک آشنا که در خارج است صحبت کنید که او برای شما اکانت را ایجاد کند تا مشکلی به وجود نیاید. بعضی از سایت های نقد درآمد ارزی هم در این زمینه خدمات ارائه می کنند. دستیابی به این بازار دشوار است اما اگر بتوانید فعالیت کنید، درآمدهای خوبی کسب می کنید. افرادی وجود دارند که ماهانه چندهزار دلار از این سایت ها درآمد دارند.

خوبی فعالیت در سایت های خارجی این است که شما هر درآمدی دارید به دلار است و قیمت پروژه ها حداقل 10 برابر قیمتی است که در ایران دریافت می کنید. همچنین چون ارزش پول ما پایین تر است می توانید درخواست های خود را با قیمت پایین تر ارائه دهید و شانس خود را برای دریافت پروژه بالا ببرید. برای نقد کردن درآمدتان هم می توانید از سایت هایی که درآمدهای ارزی را نقد می کنند کمک بگیرید.

همچنین علاوه بر فعالیت در سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی، خودتان می توانید یک سایت طراحی کنید و پیج اینستاگرام و کانال تلگرامی تان را نیز راه اندازی کنید و روی سئو و مارکتینگ فعالیت کنید و بعد از آن پروژه دریافت کنید. مزیت این روش این است که قیمت را شما تعیین می کنید نه کارفرما و اگه کارتان را خوب انجام بدهید می توانید پروژه های خوبی رو دریافت کنید و از این طریق هم درآمد داشته باشید.

ایده 16- راه اندازی عضویت ویژه

راه اندازی عضویت ویژه شانزدهمین ایده ای است که در موردش صحبت می کنم. این ایده خیلی گسترده است. یعنی شما می توانید از این مدل درآمدی و ایده در خیلی از کسب و کارهایی که راه اندازی می کنید استفاده کنید.

روش کلی این ایده این است که شما یه سایت یا پیج باز می کنید که البته اگر سایت داشته باشید دستی بازتر دارید چون می توانید امکانات متنوع تری به آن اضافه کنید. عضویت ویژه یا VIP یک مدل درآمدی فریمیوم است. یعنی ابتدا محتواهای رایگانی را در اختیار کاربران قرار می دهید و سپس برای اینکه از خدمات و محتواهای بیشتر و حرفه ای تری بهره مند شوند، به آن ها اکانت پریمیوم می فروشید. از موفق ترین پلتفرم ها در دنیا نتفلیکس و در ایران فیلیمو است.

این روش، درآمدی رو به رشد دارد. یعنی شما در این ماه 50 اکانت ماهانه می فروشید و در ماه بعد 30 اکانت ماهانه جدید می فروشید و بعضی از مشتریان قبلی هم اکانت خود را تمدید می کنند و همینطور تعداد فروش و مشتریان شما بیشتر می شود. فعالیت در این بیزینس نیازمند تولید محتوای زیاد است و باید نیروی کار داشته باشید. اگر بتوانید ایده ای خوب برای راه اندازی عضویت ویژه پیدا کرده و کمی بر روی آن سرمایه گذاری کنید، احتمال موفقیت بالایی خواهید داشت.

یکی از مهم ترین استراتژی هایی که باید در این ایده رعایت کنید این است که علاوه بر اکانت های ماهانه، اکانت های سه ماهه، 6 ماهه و سالانه را با تخفیف بیشتر نسبت به ماهانه به فروش برسانید تا کاربران ترغیب شوند اکانت های گران تر و طولانی تری را خریداری کنند.

در مناسبت های مختلف، آفرهای بزرگی با محدودیت زمانی کوتاه ارائه کنید تا کاربران خریدی ارزان تر داشته باشند. وقتی محصول یا خدماتی از حالت عادی ارزان تر می شود، در کاربران این حس به وجود می آید که ممکن است با نخریدن آن ضرر کنند، پس آن محصول یا خدمات را می خرند. خصوصا وقتی که مهلت کم باشد، کاربران سریع تر خرید خود را نهایی می کنند. در مطلب تبلیغ نویسی در مورد چنین تکنیک هایی صحبت کرده ام.

یک ایده دیگر این است که شما به عنوان مدرس یک سایت بزنید و هم محصولات آموزشی خود را به فروش برسانید و هم عضویت VIP. اینگونه با یک تیر دو نشان می زنید. یک کسب و کار دارید، اما از دو روش کسب درآمد می کنید.

ایده 17: راه اندازی مجله اینترنتی

ایده کسب و کار اینترنتی راه اندازی مجله اینترنتی می تواند ایده پرسودی باشد و کسب درآمد از آن نیز روش های گوناگونی دارد. ابتدا بهتر است که یک حوزه خاص را انتخاب کنید. مثلا حوزه تکنولوژی را انتخاب کنید، یا مثل برترآموز حوزه آموزش را انتخاب کنید، یا حوزه لوازم خانگی یا دکوراسیون و هر چیزی که با تحقیق کلمات کلیدی فکر می کنید پرسود است.

سپس شروع به تولید محتوا کنید و هر روز یک مطلب مفید و 1500 کلمه به بالا بنویسید. البته چیزی که می نویسید باید هدفمند باشد. مثلا نوشتن روی موضوع زندگینامه مایکل جکسون ممکن است که بازدید داشته باشد اما سود زیادی ندارد. سپس پس از چند ماه با اصول سئو، آن را سئو کنید و تعداد کاربران خود را بالا ببرید.

روش های زیادی برای کسب درآمد از مجله اینترنتی وجود دارد. می توانید محصولات آموزشی بفروشید، محصولات فیزیکی بفروشید، عضویت ویژه یا تبلیغات یا با افیلیت مارکتینگ پول در بیاورید. البته بهتر است که خیلی روی تبلیغ گرفتن هم حساب نکنید. چون نیازمند جذب مخاطبان بسیار بالاست و در نهایت پول کمتری نسبت به افیلیت مارکتینگ در می آورید.

ایده 18: همکاری در فروش هاست و دامنه

این ایده از زیرمجموعه های افیلیت مارکتینگ است اما چون حوزه بکر و پرمتقاضی است آن را توضیح می دهم. درست است که صنعت فروش هاست بسیار شلوغ است اما همکاری در فروش هاست هنوز جای کار دارد. یعنی یک سایت بزنید یا در سایت های نوشتنی مثل ویرگول، مطالبی مانند راهنمای خرید هاست و معرفی هاستینگ های برتر منتشر کنید و با لینک افیلیت خود، فروش ایجاد کرده و کمیسیون خود را دریافت کنید.

برای راه اندازی سایت حتما نیاز است که هاست و دامنه داشته خریداری شود و سایت های زیادی روزانه متولد می شوند. پس این صنعت بسیار پرمتقاضی و پرمشتری است. تولید محتوا در این کسب و کار بسیار مهم است. سایت های هاستینگی وجود دارند که با وجود نوپا بودن نسبت به هاست های قدیمی با تولید محتوا توانسته اند به برندی مشهور در صنعت هاست تبدیل شوند.

خود من مدتی این ایده را راه اندازی کردم اما آن را به دلیل یک موقعیت کاری آن را یکی از دوستان واگذار کردم. البته در مورد این ایده از یکی از اساتید خوب سوال پرسیدم و گفت که ایده خوبی است. اما همانطور که گفتم نیازمند تولید محتواست و درآمد شما هم پس از مدتی چند ماهه شروع می شود. این ایده زیاد کار نشده و شما هم می توانید وارد این حوزه کاری شوید.

برای این کار یک ایمیل مخصوص همین کار بسازید که تمامی حساب ها با یک ایمیل باشند. بهتر است از یک شماره تلفن همراه واحد برای همه سایت های هاستینگ استفاده کنید تا ورود به حساب های مختلف ساده باشد.

سپس لازم است تا با ایمیل و تلفنی که مخصوص این کار ساخته یا کنار گذاشته اید در سایت های هاستینگ مطرح ثبت نام کنید و سپس در بخش بازاریابی یا همکاری در فروش پنل کاربری خود، لینک مخصوص بازاریابی خود را دریافت کرده و شروع به افیلیت مارکتینگ کنید. از هر فروش درصدی به شما تعلق می گیرد که بسته به استراتژی های شرکت هاستینگ متفاوت است و ممکن است که یک هاستینگ 10% کمیسیون بدهد و سایت دیگر 20%.

روش های دیگری هم برای فروش هاست وجود دارد که می توانیم از آن ها نیز استفاده کنیم. مثلا درست است که ما نمی خواهیم به صورت مستقیم هاست بفروشیم اما می توانیم که ریسلرهاست خریداری کرده و سپس خودمان آن را بفروشیم و مزیت این کار این است که شما فقط فروش را انجام می دهید و پشتیبانی و سایر کارها بر عهده هاستینگ اصلی است.

ریسلرهاست هاستی است که در اختیار شما قرار می گیرد و شما می توانید آن را به فروش برسانید. مثلا یک ریسلرهاست خریداری می کنیم به ارزش 500 هزار تومان و سپس آن را 700 هزار تومان می فروشیم و این وسط 200 هزار تومان سود می کنیم.

وقتی که بازدید بالا رفت می توانید یک بخش در سایت ایجاد کنید که سایر شرکت های هاستینگ با شما همکاری کنند. یعنی به شما درخواست بدهند و در ازای کمیسیون شما برای آن ها مطلب بنویسید یا تبلیغات آن ها را در سایت خود قرار بدهید.

یکی از هوشمندانه ترین ایده ها این است که با ایجاد چند صفحه فرود، ایمیل و شماره تماس کاربران را دریافت کرده و در مواقع مختلف ایمیل مارکتینگ کرده و آن ها را به سایت بازگردانیم. حتی می توانید سرویسی راه اندازی کنید که سایت های هاستینگ به شما پول بدهند و شما برایشان تبلیغات ایمیلی یا پیامکی انجام بدهید.

ایده 19 کسب و کار اینترنتی: ارائه خدمات سئو

در آخرین ایده هم می خواهم یک ایده جذاب را به شما معرفی کنم. شما می توانید خدمات سئو ارائه بدهید و بابت آن پول دریافت کنید. قبل از شروع باید سئو را به خوبی بلد باشید. به این علت که سئو زیرمجموعه های فراوانی دارد، بازار کار بزرگی محسوب می شود و می توانید که با ارائه زیرمجموعه های سئو کسب درآمد کنید.

زیرمجموعه های سئو شامل سئو داخلی، تولید محتوا و سئو خارجی است. می توانید با یادگیری این موارد، به یک متخصص سئو تبدیل شوید و خدمات سئو را در اینستاگرام، سایت های فریلنسری و سایت خودتان ارائه کنید.

کسب و کارهای اینترنتی موفق در ایران

شما به صورت کلی با چند ایده راه اندازی کسب و کار آشنا شدید. اما نکته اصلی در این است که چگونه می‌توانیم کاری انجام دهیم که در ایران یک کسب و کار موفق داشته باشیم. ما در این بخش قصد داریم که به صورت تخصصی مشاغلی را بررسی کنیم که در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. به این نکته توجه داشته باشید زمانی که یک شغل  مورد توجه قرار می‌گیرد به این معنی است که بازار کار مناسبی دارد. اما از طرفی محیط کاری شما رقابتی خواهد شد.

اما زمانی که شما خدماتی که ارائه می‌کنید درجه یک و جذاب باشد، در هر محیطی بهترین خواهید بود. از طرفی سعی کنید به این نکته توجه داشته باشید که اولویت اول خود را در هر کسب و کاری رضایت مخاطبین خود قرار دهید. در این صورت شما هر کسب و کار آفلاین و آنلاینی که راه اندازی کنید، برای شما پولساز خواهد بود. اما اگر شما از همان اول صرفا به دنبال ایده کسب و کار اینترنتی پولساز و اولویت اول شما نیز پول باشد به شما قول می‌دهم که به هدف خود نخواهید رسید.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که مهم نیست که ایده راه اندازی کسب و کار شما چیست؟ مهم این است که برنامه ریزی شما برای کسب و کارتان چیست. مهم این است که شما برای کسب و کار خود تا چه میزان پشت کار دارید و چالش‌های آن را تحمل می‌کنید. شما برای این که اولین باشید باید اول هوشمندانه کار کنید و دوم باید سخت کار کنید. به یاد داشته باشید که شما با کار کردن انگیزه به دست خواهید آورد خلاف این موضوع به ندرت صادق است.

بلاگری یک ایده کسب و کار موفق در ایران

امروزه بلاگری نه تنها در ایران بلکه در دنیا یک شغل بسیار موفق است. مهم نیست که ایده راه اندازی کسب و کار شما برای اینستاگرام باشد. برای یوتیوب، تلگرام، فیسبوک و… باشد. مهم این است که شما بتوانید به خوبی توجه افراد را به خود جلب کنید. به یاد داشته باشید که شما با این کار می‌توانید به لحاظ درآمدی یک جایگاه بسیار بالا داشته باشید. اما به این نکته توجه داشته باشید که برای بلاگر شدن شما باید یک برنامه ریزی کاملا مشخص و قابل اجرا داشته باشید.

به این علت ما راجب قابل اجرا بودن با شما صحبت می‌کنیم که بسیاری از افراد زمانی که قصد انجام کاری دارند، بسیار ایده‌آل گرایانه به آن فکر می‌کنند. اما شما باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از صفر شروع به رشد کردن کنید. به یاد داشته باشید که مخاطب امروز جامعه بسیار باهوش است. شما باید برای اینکه بتوانید در این حوزه به صورت بلند مدت فعالیت داشته باشید. باید یک تولید محتوای جذاب برای او داشته باشید.

به این نکته دقت داشته باشید که مهم نیست ایده شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما چیست؟ مهم این است که شما برای آن به چه روشی تولید محتوا انجام می‌دهید. از این رو به شما توصیه می‌کنم که از بخش آموزش اینستاگرام برترآموز « آموزش بلاگری » را استفاده فرمایید. به یاد داشته باشید که شما در هر شغلی از کسب و کار آنلاین اگر بتوانید که یک بلاگر حرفه‌ای باشید، نتایج عالی خواهید داشت.

مهمترین نکته طلایی در راه اندازی کسب و کار پولساز در ایران

به این نکته توجه داشته باشید که هر کسب و کار آنلاین و آفلاینی به تنهایی پولساز خواهد بود. اما نکته بسیار مهم در این است که شما چگونه می‌توانید، در کسب و کار خود نفر اول باشید. شما برای اینکه بتوانید در کسب و کار خود نفر اول باشید باید بهتر از همه نیاز مخاطبین خود را درک کنید. از این رو شما باید با مخاطبین خود آشنا باشید.

شاید در نگاه اول این موضوع خیلی ساده به نظر بیاید. اما در عمل بسیار سخت خواهد بود، این موضوع را زمانی شما درک خواهید کرد، که بخواهید با یکی از دوستان خود شراکت کنید. به این نکته توجه داشته باشید شما باید در کسب و کار خود منافع خود و مشتریان خود را در نظر داشته باشید.

نتیجه گیری

در این مطلب طولانی و مفید سعی داشتم که چندین ایده کسب و کار اینترنتی کاملا عملی و کاربردی را به شما معرفی کنم. شروع کسب و کار اینترنتی نیازمند دانش و تلاش بسیار است. اگر ایده ای دارید آن را از طریق کامنت ها ارائه کنید تا ببینیم که شروع آن خوب است یا خیر. اگر سوالی داشتید نیز از طریق کامنت های این صفحه با ما مکاتبه کنید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *