
برای شرکتها و مشاغلی که هرگز تلاشی برای اندازهگیری قیف فروش نکردهاند، 79 درصد از سرنخهای بازاریابی به فروش تبدیل نمیشوند. این یعنی اتلاف گسترده پایگاه مشتری و درآمد بالقوه. این مقاله اصول بازاریابی تبدیل را پوشش می دهد، که با قیف تبدیل و سفر مشتری شروع می شود. ما بهترین استراتژی ها را برای بالا نگه داشتن سطوح تبدیل شما و استفاده حداکثری از کسب و کار آنلاین خود بررسی خواهیم کرد.
ما همچنین در مورد برخی از موثرترین استراتژی های بازاریابی تبدیل برای سال 2022 و همچنین ابزارهایی که می توانند وب سایت شما را برای تجربه کاربری بهینه کنند، صحبت خواهیم کرد. شما کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کرده اید و وب سایت شما ترافیک بیشتری را تجربه می کند. هنوز، تا کنون، فروش به سطحی که شما انتظار داشتید نرسیده است. مردم به اندازه کافی وب سایت شما را به راحتی پیدا می کنند، اما به اندازه کافی برای خرید چیزی در اطراف خود نمی مانند. مثل این است که شما یک طبقه فروش پر از خریداران ویترین دارید. مشکل چیه؟ ممکن است تبلیغات خارجی شما خوب باشد و بهینه سازی موتور جستجوی شما خوب باشد. شاید چیزی که شما فاقد آن هستید بازاریابی تبدیلی باشد.
بازاریابی تبدیلی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که بر افزایش درصد بازدیدکنندگان سایت تمرکز دارد که اقدام خاصی به نام تبدیل را انجام می دهند. اغلب، تبدیل به مشتری اشاره دارد که اقدام به خرید می کند، اگرچه اقدام مورد نظر می تواند در عوض ثبت نام در یک وبینار یا پر کردن یک فرم باشد. بازاریابی تبدیلی در درجه اول بر روی تاکتیک هایی برای افزایش تبدیل در بین ترافیک موجود تمرکز می کند نه صرفاً تلاش برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان.
بازاریابی تبدیلی با سایر استراتژیهای بازاریابی آنلاین – از جمله تولید سرنخ و بهینهسازی موتور جستجو (SEO) برای ایجاد کمپینهای بازاریابی جامع که هر مرحله از سفر مشتری را مورد توجه قرار میدهد، هماهنگ است .
این روش به تاکتیکهایی اشاره دارد که مشتریان را تشویق میکند تا اقدامی خاص انجام دهند، «تبدیل» شخصی که وبسایت شما را مرور میکند به خریدار محصول یا خدمات شما.
از نظر بازاریابی آنلاین، این نه تنها شامل زمینه فروش است، بلکه شامل طراحی و طرحبندی وبسایت و همچنین اقدامات ویژه میشود – به عنوان مثال، پیشنهاد ویژهای برای کسانی که سبد خرید خود را رها میکنند. نرخ تبدیل بالا به معنای فروش بیشتر، مشتریان از دست رفته کمتر و بازگشت سرمایه بیشتر در تبلیغات است. با تبدیل مشتریان بالقوه – که قبلاً حداقل درجاتی از علاقه خود را ابراز کرده اند – نیازی به دستیابی به تعداد زیادی بالقوه جدید برای ایجاد همان حجم فروش ندارید. (همچنین به بازاریابی ریتارگتینگ مراجعه کنید)
هر فروشنده ای نرخ تبدیل بالاتری می خواهد، و هر کسب و کاری با حضور آنلاین نیز چنین است. به طور کلی، نوع فعالیت کسب و کار آنلاین بر روی نوع تاکتیکهای تبدیلی تأثیر میگذارد. بسیاری از وب سایت ها محصولات را مستقیماً به مشتری می فروشند. برای آنها، تبدیل موضوع متقاعد کردن مردم برای خرید است (همچنین به مقاله اصول متقاعدسازی مراجعه کنید). وبسایتهای دیگر درآمد خود را از تبلیغات دریافت میکنند، درست مانند روزنامههای چاپی، بخش عمدهای از پول خود را از طریق فروش تبلیغات بهجای فروش خود کاغذ به دست میآورند. برای این وبسایتها، تبدیل به معنای وادار کردن مردم به کلیک کردن بر روی تبلیغات مختلف نمایش داده شده در وبسایت است.
چه یک وب سایت در حال فروش محصولات، خدمات یا تبلیغات باشد، از مشتریان خواسته می شود تا اقدام خاصی انجام دهند. این بدان معنی است که هر وب سایت تجاری در اینترنت می تواند بازاریابی تبدیل را برای ارائه خود اعمال کند. مشتریان آنلاین که صفحات وب را از فهرستی از نتایج موتورهای جستجو مرور می کنند، می توانند به سرعت بیایند و بروند. به طور متوسط حدود هشت ثانیه طول می کشد تا یک فرد تصمیم بگیرد که آیا یک صفحه را بماند یا ترک کند. بنابراین، اولین گام بازاریابی تبدیلی این است که مردم را وادار کنید که فقط به آن بچسبند.
تاکتیک های بازاریابی تبدیلی تنها یک بخش مصرف کننده را هدف قرار نمی دهند، بلکه برای همه مشتریانی که از وب سایت یک شرکت بازدید می کنند اعمال می شود. بسیاری، اگر نه بیشتر، از طریق نتایج موتورهای جستجو به دست خواهند آمد. چنین بازدیدکنندگانی بلافاصله بالقوههای با ارزشی هستند، زیرا آنها قبلاً به برخی از جنبههای محتوای وبسایت شما علاقهمند هستند، اگر نه به کالاها و خدمات خاصی که ارائه میدهید. سایر مشتریان مستقیماً وارد می شوند، زیرا آنها قبلاً از وب سایت شما اطلاع دارند – شاید از طریق تجارت قبلی یا از طریق لینکی در خبرنامه ایمیلی شما. این مشتریان همچنین دارای ارزش بالایی هستند و قبلاً با تجارت ارتباط برقرار کرده اند.
در هر دوی این موارد، بازاریابی تبدیل نیازی به ابداع چشماندازها ندارد، و سپس سعی میکند آن مشتریان بالقوه را برای خرید به چالش بکشد – فقط باید یک مورد قانعکننده برای کسانی که قبلاً نیاز دارند ایجاد کند. این بیشتر در مورد تصمیم گیری آسان است تا ارائه تصمیم در وهله اول.
قبل از انتخاب استراتژیهای تبدیل، کسبوکارها انواع فرآیندهای خرید را که مشتریانشان استفاده میکنند شناسایی میکنند. وب سایت های تجارت الکترونیک محصولات را به صورت آنلاین می فروشند. با این حال، بین خرید محصولات فیزیکی که باید برای مشتری ارسال شوند و خرید محصولات دیجیتالی که میتوانند مستقیماً دانلود شوند، تفاوتهایی وجود دارد. در بین محصولات فیزیکی، تبدیل بین اقلام کوچک و اقلام خرید بزرگ متفاوت است که معمولاً قبل از خرید به تحقیق بیشتری نیاز دارند.
سایر شرکت ها از مشتریان خود انتظار خرید آنلاین ندارند. آنها ممکن است به سادگی یک تصویر یا نام تجاری شرکت را برای معاملات تجاری بین تجاری که از طریق تعامل شخصی اتفاق می افتد، تبلیغ کنند. در این مورد، تبدیل شامل وادار کردن بازدیدکنندگان برای صرف زمان بیشتری در وب سایت، یادگیری بیشتر در مورد شرکت و فضایل آن است.
پس از شناسایی نحوه خرید مشتریان در وب سایت، بازاریابان شروع به انتخاب تاکتیک هایی می کنند که نرخ تبدیل آنها را افزایش می دهد. برخی از تاکتیکها، مانند داشتن صفحات فرود جذاب و یک وبسایت با قابلیت پیمایش آسان برای همه انواع کسبوکار مهم هستند. بقیه فقط در انواع خاصی از وب سایت ها استفاده خواهند شد.
بین چهار تا هشت صفحه دستهبندی اصلی باید محصولات مشابه را گروهبندی کنند (شاید با زیر شاخهها)، و از صفحه اصلی و صفحه اصلی قابل دسترسی باشند، با یک گزینه جستجو در هر صفحه. صفحه اصلی باید به جای استفاده از فضا برای تبلیغ کلی شرکت، پیشنهادات خاصی را در مورد محصولات ارائه دهد. همه محصولات نمایش داده شده در صفحه اصلی، دسته بندی و محصولات باید دارای یک تصویر، قیمت و مقداری کپی باشند که ارزش پیشنهادی واضحی را ارائه می دهد.
بسیاری از مشتریانی که اقلامی را در سبد خرید خود قرار داده اند، هنوز آماده هستند تا از هر معامله ای صرف نظر کنند، و اگر صفحه تسویه حساب هر گونه پرچم قرمز یا سورپرایز را به آنها ارائه دهد، این کار را انجام خواهند داد. بنابراین، قبل از تسویه حساب مشتری، مهم است که صفحات محصول قبلاً آنها را در مورد گزینه ها و هزینه های حمل و نقل، مالیات ها و مشکلات موجودی مطلع کرده باشند. صفحه تسویه حساب باید فرصتی برای تایید مجدد کپی باشد، نه تقاضای ناگهانی اطلاعات. تغییرات در سیستم سبد خرید یک وب سایت می تواند آنقدر بر نرخ تبدیل تأثیر بگذارد که برای یک وب سایت کاملاً ضروری است که یک سیستم به راحتی قابل تنظیم داشته باشد. اگر سیستم را نتوان به راحتی تغییر داد و به روز کرد، بازاریاب تبدیل هوشمند یک سیستم جدید را به طور کامل توصیه می کند.
به طور کلی، آنها محتوای رایگان و جالبی را ارائه میکنند که توسط تبلیغات قاب میشود، و با علاقهمند نگه داشتن مشتری به اندازه کافی برای کاوش صفحات بیشتر و کلیک بر روی تبلیغات بیشتر موفق میشوند. صفحات اصلی باید مانند جلد مجلات باشند، علاقه ایجاد کنند و مشتریان را به سرعت به صفحاتی که می خواهند بخوانند هدایت کنند. مجدداً به جای تبلیغ شرکت، باید محتوای وب سایت را تبلیغ کنند. این صفحات همچنین باید چندین ویژگی را ارائه دهند تا ذهنیت های متفاوتی را که مشتریان هنگام ورود به وب سایت دارند در نظر بگیرند. (همچنین به بازاریابی محتوا مراجعه کنید)
برای تطبیق افرادی که دارای طرز فکر روشمند هستند، منوهای تودرتو، دسته بندی ها و پیوندهایی به محتوای مرتبط مهم هستند.
و برای کسانی که در یک طرز فکر مرور وارد می شوند، مهم است که دسته ها و اصطلاحاتی را ارائه کنند که از آنها استفاده کنند، برخلاف مواردی که کسب و کار ممکن است ابتدا انتخاب کند.
در مورد اشتراکهای پولی، شایان ذکر است که هر سؤالی که کاربر پس از ارائه شماره کارت اعتباری باید بپرسد، باعث ناراحتی وی با وب سایت میشود.
یک تاکتیک مهم در اینجا این است که آزمایشهای رایگان نداشته باشید، بلکه در عوض آزمایشهای تخفیف ارائه کنید. پرداخت حتی مبلغی نمادین باعث میشود مشتری در طول دوره آزمایشی از سرویس استفاده کند تا اینکه هیچ پولی پرداخت نکند. در مواردی که آزمایشهای رایگان ضروری است، به جای تبدیل از رایگان به پولی، در هنگام ثبتنام در دوره آزمایشی رایگان، اطلاعات کارت اعتباری را بپرسید.
کمپین بازاریابی تبدیل ممکن است بسیاری از استراتژیهای دیگر را نیز توسعه دهد، اما این فرآیند همیشه با بررسی ترافیک موجود وبسایت و شناسایی نقاطی که بیشترین رها شدن را دارند آغاز میشود. بازاریابی تبدیل و تجزیه و تحلیل وب سایت دست به دست هم می دهند. و بازخورد مستمر استراتژی در حال توسعه را اطلاع رسانی می کند.
بازاریابی تبدیل با هدف افزایش نرخ تبدیل (یا تعداد بازدیدکنندگان وب سایتی که تبدیل به مشتریان پولی می شوند یا اقدام دلخواه دیگری را انجام می دهند) است. بازاریابان از تاکتیک های مختلفی برای بهبود معیارهای خود استفاده می کنند و آزمایش روش های جدید در قیف تبدیل، بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) است.
تیم های بازاریابی از روش های زیادی برای رسیدن به اهداف تبدیل خود استفاده می کنند. تعدادی از این تاکتیک ها عبارتند از:
تمرکز بازاریابی تبدیل، تبدیل افراد علاقه مند به مشتریان پولی است، بنابراین شما نیاز به پیام های شفاف و مبتنی بر ارزش دارید. در جایی که استراتژی های دیگر ممکن است طنز یا سبک را برای جلب توجه بیننده در اولویت قرار دهند، بازاریابی تبدیلی ساده است. به مشتریان بالقوه اجازه دهید بدانند چرا باید محصول شما را اکنون با کپی مستقیم، مختصر و یک فراخوان برای اقدام واضح (CTA) خریداری کنند.
تیم های بازاریابی تبدیلی، فروش را با بهبود سایت خود و حذف موانع یا موانعی که ممکن است مشتریان بالقوه را از خرید بازدارند، افزایش دهند. روی افزایش تجربه کاربری در برنامه ها و سایت خود تمرکز کنید. بازاریابان محتوا از نقشههای حرارتی، تست A/B و سایر ابزارهای تحلیل استفاده میکنند تا اطمینان حاصل کنند که مشتریان یک صفحه فرود ساده با CTA واضح را تجربه میکنند، که پنجرههای بازشو حواسپرت نمیکنند و قیف فروش بدون اصطکاک و جلب توجه است.
استراتژی بازاریابی تبدیل شما باید تبدیل را در کانالهای بازاریابی جداگانه ردیابی کند و به تیم شما اجازه میدهد تا استراتژیها را مجددا ارزیابی کرده و روی تاکتیکهایی با بازگشت سرمایه بالاتر سرمایهگذاری کند. سپس میتوانید از کانالهای با عملکرد برتر برای هدفگیری مجدد یا کمپینهای بازاریابی مجدد استفاده کنید تا مشتریان بالقوه را به بازگشت و تبدیل جذب کنید.
بازاریابان تبدیل، بلیط های پشتیبانی را برای داده ها تجزیه و تحلیل می کنند، به ویژه بلیط های مشتریان بالقوه ای که قبل از خرید مشکلی دارند که باید حل کنند. آنها از این داده های بلادرنگ برای بهبود مسیر خرید استفاده می کنند و افزایش تعداد تبدیل ها را تا حد امکان آسان و روان می کنند.
تیم های بازاریابی تبدیل، علاوه بر نظارت بر کانال های بازاریابی و بلیط های پشتیبانی، سایر داده های سایت را تجزیه و تحلیل می کنند تا فرآیند تبدیل را ساده تر کنند. آنها به آمار رها کردن سبد خرید، نرخ کلیک ایمیل، مدت زمانی که مشتریان از اولین بازدیدشان برای خرید نیاز دارد، جمعیت شناسی مشتریان با تبدیل بالا و ترافیک کلی وب سایت را بررسی می کنند. سپس تاکتیکهای بازاریابی جدیدی را برای افزایش تبدیل به کار میبرند، مانند ارسال کمپینهای بازاریابی ایمیلی اختصاصی با پیشنهادات ویژه به مشتریانی که سبد خرید خود را رها کردهاند.
متخصصان بازاریابی اینترنتی حداقل دارای مدرک لیسانس در بازاریابی یا مدیریت بازرگانی و همچنین تجربه قابل توجهی در تجارت آنلاین هستند. آموزش آماده سازی آنها برای این حرفه شامل کلاس های بازاریابی، تحقیقات بازار، علوم کامپیوتر و رفتار مصرف کننده است. دوره های طراحی گرافیک و/یا طراحی وب نیز به شدت تشویق می شوند. علاوه بر این، مدیران بازاریابی آینده اغلب دوره های کارآموزی را در حالی که هنوز در مدرسه هستند یا بلافاصله پس از آن انجام می دهند.
متخصصان بهینه سازی تبدیل به حداقل مدرک لیسانس ترجیحاً در زمینه بازاریابی یا تجارت نیاز دارند. آنها همچنین به حداقل پنج سال تجربه در بازاریابی دیجیتال و/یا بازاریابی پاسخ مستقیم آنلاین و همچنین پایگاه قوی فناوری اطلاعات نیاز دارند.
تحلیلگر وب ایده آل دارای مدرک لیسانس در بازاریابی و گواهی توسعه وب و تجزیه و تحلیل است، اگرچه بسیاری از تحلیلگران وب فقط پیشینه فنی دارند. آنها باید حداقل دو سال تجربه در تجزیه و تحلیل داده ها داشته باشند. مجموعه مهارت های مهم شامل توسعه وب سایت، دانش نرم افزار مدیریت محتوا، مهارت های ارتباطی و ارائه، و برخی پیشینه در روانشناسی مصرف کننده است.
بازاریابی تبدیلی نشان میدهد که بازاریابی فقط برای دستیابی به تعداد زیادی از مشتریان نیست، بلکه ارتباط معنادار و مؤثر با آنهاست.
به طوری که آنها احتمال خرید بیشتری دارند. مدارس بازاریابی شما را در این مهارت ها مجهز می کنند.
به منظور کمک به درک مشتریان خود، یک برنامه بازاریابی به شما می آموزد که چگونه داده های معنادار را با استفاده از انواع روش های تحقیق و تجزیه و تحلیل به دست آورید و تجزیه و تحلیل کنید. برای متقاعد کردن این مشتریان، برنامهها بر دورههای ارتباطی تأکید دارند و همچنین از دانشآموزان میخواهند که مهارتهای ارتباطی و ارائه را در کلاسهای دیگر خود تمرین کرده و توسعه دهند. تمرین و بازخوردی که در یک برنامه بازاریابی موثر دریافت می کنید، شما را برای ارتباط با طیف گسترده ای از مخاطبان آماده می کند.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران