هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان چیست؟ + پرفروش ترین روش بازاریابی

1400/08/18

برای اینکه فروش خوبی را چه در دنیای دیجیتال و چه در دنیای واقعی تجربه کنید باید از انواع متفاوت بازاریابی بهره بگیرید. بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمی ترین نوع تبلیغات کسب و کارها به شمار می‌رود. این بازاریابی در واقع نوعی از تبلیغات است که از طرف مردم انجام می شود. در واقع زمانی که نام برند شما بر سر زبان‌ها بیفتد و به دهان به دهان اسم شما بچرخد، بازاریابی دهان به دهان صورت گرفته است. بازاریابی دهان به دهان چه در دنیای دیجیتال و چه در دنیای واقعی بسیار می تواند پربازده باشد. به همین دلیل در اینجا قصد داریم تا برخی از نکات مهم برای بازاریابی دهان به دهان را برای شما عنوان کنیم تا بتوانید به راحتی از این روش در فروش محصولات خود استفاده کنید. پیش از شروع، بگذارید یک آمار ساده از قدرتمندترین روش بازاریابی به شما بدهیم. ۹۲ درصد از مصرف کننده ها، پیشنهادهای دوستان و خانواده خود را بیشتر از تبلیغات باور می‌کنند. این عدد رقم بسیار بزرگی است و تمرکز بر روی این عدد می تواند تاثیر بسزایی در افزایش سود شما داشته باشد.

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

تمامی کسب و کارها از طریق تبلیغات به معرفی برند خود می پردازند. متاسفانه در این زمان بسیاری از مردم قدرت باورنکردنی مشتریان فعلی خود را فراموش می‌کنند. زمانی که شما بتوانید یک تجربه خرید و یا استفاده خوب از خدمات خود را به مشتریان بدهید، سبب می شوید تا مشتری شما به مشتری وفادار تبدیل شده و در صحبت های خود از برند شما نام ببرد. در واقع زمانی که نام برند شما وارد صحبت‌های مردم می‌شود، بازاریابی دهان به دهان اتفاق می‌افتد. این سبک از بازاریابی هیچگونه هزینه اضافه برای کسب و کارها ندارد، بلکه شما باید در جهت مشتری مداری حرکت کنید و با ارائه خدمات خوب در کنار جلب رضایت مشتری به تحقق این سبک از بازاریابی بپردازید. همه مردم به صحبتهای دوستان و آشنایان خون بیشتر از تبلیغات اعتماد دارند و اگر شما بتوانید موضوعی قابل بحث ایجاد کنید که مخاطبان آن را دنبال کند و برای صحبت درباره آن مشتاق باشند، در واقع نوعی از بازاریابی دهان به دهان اتفاق افتاده است. در بازاریابی دهان به دهان محصول شما باید قدرتمند باشد چرا که اگر محصول قدرتمندی ارائه ندهید، بین مخاطبان هیچ دلیلی برای صحبت در خصوص آن وجود نخواهد داشت.

دلیل استفاده از بازاریابی دهان به دهان

به طور کلی مردم نسبت به نظر یک فرد هم رده و هم راستای خود اعتماد بیشتری دارند. معمولاً تبلیغات تا حدودی می‌تواند تاثیرگذار باشد و برای کسب و کار ها مفید واقع شود اما زمانی که مردم نظری مثبت در خصوص کسب و کار شما از زبان شخصی بی طرف که هیچ گونه پولی بابت تبلیغات از شما نگرفته است را می‌شنوند، حس بهتری خواهند داشت و برای خرید بیشتر ترغیب می‌شوند. چرا که در این حالت مشتریان به دلیل حس رضایت و قدرشناسیست که در خصوص محصول شما صحبت می کند. این روزها با توجه به رشد شبکه‌های اجتماعی بازاریابی دهان به دهان بیشتر از قبل تاثیرگذار شده است چرا که صحبت در مورد برندها، سریع تر از بازاریابی سنتی پخش می شود. این سبک از تبلیغات از متقاعد کننده ترین نوع تبلیغات است. چرا که فرد ارائه دهنده آن تبلیغ بیشتر مورد اعتماد مردم قرار می گیرد. پس هر مشتری خوشحال و راضی از خدمات شما، می تواند هزاران مشتری دیگر را برای شما دست و پا کند. به طور مثال تصور کنید که یکی از دوستان شما از رستورانی تعریف می‌کند و بسیار از سرویس خوب آن می گوید. شما در این حال ترجیح می دهید که برای یک بار هم که شده از خدمات آن رستوران بهره بگیرید. در اینجا نیز همان بازاریابی دهان به دهان اتفاق افتاده است. زمانی که شما به آن رستوران می‌روید و نتیجه مثبتی می گیرید پس به دیگران نیز معرفی خواهید کرد و به این ترتیب این چرخه ادامه خواهد داشت.

بازاریابی و مارکتینگ

نحوه بکارگیری استراتژی بازاریابی دهان به دهان

برای اینکه بتوانید بر سر زبانها بیفتید و مردم راجع به برند شما صحبت کنند و یا در فضای دیجیتال پستهای شما را به اشتراک بگذارند و نظرات مثبت خود را در شبکه‌های اجتماعی در معرض نمایش بگذارند، باید دلیلی به آنها بدهید. دقت کنید که این دلیل باید جذاب باشد. زمانی که شما پستی را طراحی میکنید باید سبب شود تا حس خوب به مخاطب منتقل شود و مخاطب دوست داشته باشد تا آن پست را با دیگران به اشتراک بگذارد. سعی کنید محصولات و یا خدماتی خلق کنید که مشتریان تان آن را دوست دارند و از طریق همین محصولات، محصولات مرتبط دیگر را نیز معرفی کنید. حتماً تجربیات مشتریانتان را به نمایش بگذارید. این موضوع سبب می‌شود تا بازاریابی دهان به دهان ساده تر از قبل صورت بپذیرد. ایجاد احساسات در مخاطبین سبب رونمایی دیده شدن بهتر برند شما می شود و مردم دوست دارند تا در این شرایط نظرات خود را با شما به اشتراک بگذارند. به همین دلیل پست شما باید به گونه‌ای باشد که با برانگیختن احساسات مردم سبب به اشتراک گذاری تجربیات تلخ یا شیرین آنها شود چرا که بیشتر مردم هیچ وقت یک تجربه معمولی را به اشتراک نمی‌گذارند. برای این که بتوانید یک پست جنجالی تولید کنید در مقاله تبلیغ نویسی، توضیحات کاملی ارائه شده است.

مزایای تبلیغات توصیه ای

برای اینکه از یک روش بازاریابی درست برای کسب و کار خود استفاده کنید، باید مزایای آن روش از معایبش بسیار بیشتر باشد. تبلیغات دهان به دهان و یا همان تبلیغاتتوصیه‌ای نوعی عجیب از بازاریابی به نظر می‌رسد اما مزایای قابل توجهی دارد که سبب شده تا بیشتر از کسب و کارها به سمت این سبک از تبلیغات بروند. زمانی که مشتریان یک کسب و کار نام شما را به عنوان یک برند خوش نام از زبان دیگر مخاطبان و دیگر مشتریان بشنوند، مطمئناً پیام برند شما را بهتر باور می‌کنند و در نتیجه نرخ تبدیل مشتری در قیف فروش شما افزایش خواهد یافت. این روش بازاریابی بالاترین نرخ تبدیل را داراست. تبلیغات دهان به دهان بر خلاف دیگر نوع تبلیغات هزینه بالایی ندارد بلکه به عنوان یکی از ارزان‌ترین روشهای بازاریابی شناخته می‌شود چرا که بیشتر کار بر عهده مشتریان شما خواهد بود و دیگر شما نیازی به استخدام افراد و یا طراحی بنرها و بیلبوردها نخواهید داشت.

تبلیغات دهان به دهان به شیوه ای انجام می شود که برند شما بیشتر در ذهن مخاطب باقی می ماند! این به چه معناست؟ یعنی اگر شما کاری کنید که بازاریابی دهان به دهان اتفاق بیفتد، این موضوع سبب می‌شود تا برند شما در خاطر مخاطب بماند و این فرد زمانی که در گوگل و یا شبکه‌های اجتماعی به گشت و گذار می پردازد، به سادگی و با با جستجوی نام برندتان، به شما خواهد رسید. این موضوع سبب می‌شود تا رتبه سایت و رتبه شبکه اجتماعی شما افزایش پیدا کند. البته در تبلیغات دهان به دهان شما هیچگونه کنترلی بر بازخوردهای کاربران نخواهید داشت و باید تمام تلاش خود را کنید تا بهترین سبک از خدمات را در اختیار کاربران قرار دهید تا بیشتر نظرات مثبت باشد و همواره از کیفیت و سرویس دهی شما تعریف کنند.

بازاریابی دهان به دهان

مراحل تبلیغات دهان به دهان

همه کمپین های بازاریابی باید از پنج مرحله اصلی پیروی کنند که به اصل ۵ T مشهور است.

  • در ابتدا شما باید صحبت کنندگان یا Talkers را مشخص کنید. هر فردی نظیر وبلاگ‌نویسان، مشتریان، در مراحل اولیه اینفلوئنسرها، نماینده ها و داوطلبانی که تصمیم بگیرند تا در مورد برند شما صحبت کنند، در لیست صحبت کنندگان قرار میگیرند.
  • مرحله بعدی تعیین موضوع یا Topic است .شما باید در این مرحله پیشنهادات شگفت انگیز و یا خدمات خاصی که می خواهید در بازاریابی دهان به دهان همواره به افراد دیگر منتقل شود را مشخص کنید. در این مرحله شما می توانید یک پیشنهاد شگفت انگیز را برای عزیزان و یا فالوور های خود ارائه دهید. اگر پیشنهاد شما کافی و جذاب باشد، کاربران آن را به اشتراک خواهند گذاشت.
  • Tools یا ابزارهایی که می خواهید از آن برای بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید، بسیار حائز اهمیت هستند. از جمله این ابزارها می‌توان به شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی پیامکی، ایمیل مارکتینگ، ارسال کوپن ها و وبلاگ ها و یا ارسال فرم  به یک دوست را نام برد.
  • Take Apart یا همون شرکت کردن در واقع مرحله چهارم از بازاریابی دهان به دهان است. مطالبی که منتشر می‌کنید باید توسط ابزارهای ارائه شود که امکان تعامل در آنها وجود داشته باشد. تعامل در اینجا به معنی فوروارد کردن آن پیام یا امکان اشتراک نظر برای آن است چرا که این تعامل است که سبب ایجاد بحث بین مخاطبان و آغاز یک کلاغريال چهل کلاغ می گردد.
  • Track یا ردیابی، مرحله‌ای است که از طریق آن می توانید با توجه به ورودی هایی که از گوگل و یا ورودی هایی که به شبکه‌های اجتماعی خود داشته‌اید، موارد را تجزیه و تحلیل کنید و میزان موفقیت خود را در این بازار یابی بسنجید.

بازاریابی توصیه ای در شبکه های مجازی

این روزها بخش بزرگی از بازاریابی توصیه ای، در شبکه های مجازی صورت می گیرد چرا که در این شبکه‌ها مردم می توانند تمامی اخبار و اطلاعات و تمامی اتفاقات را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و زیر پست ها نظر خود را منتشر کنند و البته تجربه های خوب و بد خود را نیز می توانند به همه نمایش دهند. البته حضور اینفلوئنسرها و افراد تاثیر گذاری که در شبکه های مجازی فعالیت می‌کنند نیز سبب شده تا بازاریابی دهان به دهان به شیوه بهتری صورت بپذیرد. ارتباط موثر با مشتریان و دنبال کنندگان شما در شبکه های مجازی، سبب می‌شود تا این افراد به کسب و کارتان اعتماد بیشتری کنند. دفت کنید که اعتماد مهمترین رکن در بازاریابی دهان به دهان است.

راهکارهای موثر برای موفقیت بازاریابی دهان به دهان

بازار یابی به دهان به دهان اگرچه در شبکه های اجتماعی به سادگی صورت می پذیرد اما این بازاریابی می‌تواند در خارج از فضای مجازی نیز صورت پذیرد.در اینجا قصد داریم تا برخی از روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا یک استراتژی موفق در بازاریابی دهان به دهان داشته و در گفتگوها و هیاهوهای کاربران و مشتریان خود حضور پیدا کنید را بررسی می‌کنیم.

یک محتوای تولید شده توسط کاربران شما باید کاملاً صادقانه باشد. پس از کاربران خود درخواست کنید تا برای شما ویدیو های مناسب از محصولات و خدماتتان تهیه کنند. شما می توانید برای تشویق مخاطبان به تولید محتوا از محصولتان، تخفیفاتی را نیز در نظر بگیرید. دقت کنید که ۸۶ درصد از افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، معتقدند که محتوای تولید شده توسط مشتریان، شاخص خوبی برای سنجش کیفیت یک برند است. یکی از روشهای بسیار مناسب برای ایجاد یک تعامل خوب در شبکه های مجازی تولید هشتگ اختصاصی توسط کاربران است. شما می توانید به افرادی که محتوای خود را با هشتگ اختصاصی برند شما به نمایش می گذارند، هدیه ای بدهید. این موضوع سبب می‌شود تا حس بهتری در بین کاربران شما ایجاد شود و این حس در بین افرادی که از شما خرید کردند و یا افرادی که به تازگی با شما آشنا شده اند، مشترک خواهد بود. حتماً و حتماً نظرات و رضایتمندی های مشتریان خود را به نمایش بگذارید. ۷۹ درصد از مردم به نامه‌های رضایتمندی و بررسی های آنلاینی که در وبسایت و یا پیج شما وجود دارد، اعتماد بیشتری می کنن.د این کار سبب می شود تا اعتماد مشتریان شما افزایش پیدا کند. البته که این نظرات می تواند ملاکی برای تضمین کیفیت کار شما باشد. حتماً در سایت خود بخشی برای امتیاز دهی به محصول تان ایجاد کنید استفاده از این تکنیک کمک می کند تا بتوانید اعتماد بیشتری از بازدید کننده جلب کنید. ۶۳ درصد از بازدید کننده های یک وبسایت، زمانی که قسمت نقد و بررسی با سیستم امتیاز دهی را مشاهده می‌کنند، بیشتر به خرید از آن وبسایت علاقه نشان می دهند.

بازاریابی توصیه ای

قبل از بازاریابی دهان به دهان چه کنیم؟

حتماً مشتری های درجه یک خود را شناسایی کنید و یک محصول منحصر به فردرقابتی ایجاد نمایید. شبکه های اجتماعی خود را به خوبی پرورش دهید و از مشتریان درخواست کنید تا به خدمات شما امتیاز بدهند! حتماً یک تجربه قابل اشتراک و جذاب برای مخاطبان خود فراهم کنید. از خدمات پس از خرید و پشتیبانی محصولات خود اطمینان حاصل کنید! بازخوردهای محصولات را در وب سایت و یا پیج خود به نمایش بگذارید و سعی کنید روز به روز حس اعتماد مشتریان خود را تقویت کنید.

سخن آخر

هر کدام از روش های بازاریابی در فروش بهتر شما تاثیرگذار خواهند بود اما بازاریابی دهان به دهان از آنجا که هزینه کمتری برای کسب و کاز ها دارد، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. هزینه کمتر برای این تبلیغات به معنی، تاثیر کمتر نیست بلکه بازاریابی توصیه ای می تواند  تاثیر بهتری از دیگر بازاریابی ها داشته باشد و به شما در رشد سریع تر کمک کند. به همین دلیل بهتر است تا در خصوص بازاریابی دهان به دهان اطلاعات بیشتری کسب کنید و از استراتژی های ذکر شده در اینجا برای رشد کسب و کارتان بهره بگیرید. امیدواریم هر روز کسب و کارتان رونق بیشتری بگیرد.

نویسنده : فاطمه اکبرزاده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *