بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی

بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی، نکات حرفه ای و معرفی 4 فروشگاه ساز برتر

بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی – در این مقاله قصد داریم در مورد بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی صحبت کنیم. شاید قبلا، مثلا 10 سال قبل ساخت یک فروشگاه اینترنتی کار راحتی نبود. چون متخصصی که بشود هم به آن اعتماد کرد و هم یک سایت خوب را با قیمت مناسب تحویل دهد، سخت پیدا می شد. به علاوه زیرساخت های جهانی قدرت و گستردگی لازم را نداشت اما امروز همه چیز فرق کرده است.

در حال حاضر می بینیم که پلتفرم های خیلی زیادی برای ساخت فروشگاه اینترنتی به وجود آمده اند و بدین ترتیب نیازی نیست که نگران مشکلاتی مانند نبود پلتفرم یا برنامه نویس حرفه ای باشیم. در حال حاضر دغدغه ما یک چیز دیگر است. آنقدر فروشگاه ساز اینترنتی به وجود آمده که ما نمی دانیم کدامیک بهتر است؟ به همین علت خواستیم که مقاله ای با عنوان بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی ارائه دهیم تا در آن بهترین راه های ساخت فروشگاه اینترنتی ارائه شوند.

انواع راه های ساخت فروشگاه اینترنتی

روش های گوناگونی برای ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارد. در واقع 3 راه اصلی برای ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارد و می توانید با هر کدام که راحت تر هستید طراحی فروشگاه اینترنتی خود را به سرانجام برسانید.

استفاده از CMSهای رایگان و غیررایگان گسترده شده

مرسوم ترین روش ساخت فروشگاه اینترنتی استفاده از CMS یا سیستم مدیریت محتوا است. CMS یک پک نرم افزاری است که با آپلود آن بر روی هاست و انجام یکسری اقدامات پایه و تخصصی، سایت شما راه اندازی می شود. در ادامه باید از دانش و خلاقیت خود کمک بگیرید و سایت را طراحی نمایید. پس از اتمام طراحی، یک سایت خوب و ایده آل خواهید داشت. CMSها دو نوع هستند:

  1. سیستم های رایگان
  2. سیستم های غیررایگان

از مهم ترین سیستم های رایگان می توان به وردپرس یا اپن کارت اشاره کرد. سیستم های مدیریت محتوا یا CMS رایگان، هم رایگان هستند و هم راه اندازی سایت در بستر این پلتفرم ها ارزان و به صرفه است. البته اینکه کدام سیستم مدیریت محتوا را برای فعالیت در آن بستر انتخاب کنید نیز خیلی اهمیت دارد. چرا؟ چون برخی از سیستم های مدیریت محتوای محبوب مانند وردپرس دارای امکانات فوق العاده زیاد به همراه قالب ها و پلاگین های محبوب و کارآمد هستند.

البته وقتی یک سیستم افزودنی های زیادی داشته باشد احتمالا خیلی از آن ها به کار ما نمی آیند یا ممکن است بعضی از آن ها اصلا خوب نباشند. در مقاله راهنمای خرید قالب وردپرس به شما نکاتی را ارائه داده ایم که با به کارگیری آن ها می توانید یک قالب ایده آل خریداری نمایید. اما اینکه دغدغه زیاد بودن قالب و پلاگین های وردپرس یا CMSهای دیگر را داشته باشیم بهتر از این است که از سیستم مدیریت محتوایی استفاده کنیم که اصلا قالب و پلاگین های بیشتری ندارد.

اما در مقابل، برخی از CMSها هستند که شاید افراد کمتری از آن ها استفاده کنند و چند خصلت دارند. اولا که احتمال دارد افزودنی هایی مانند قالب و افزونه های کمتر داشته باشند. دوما احتمال دارد داکیومنت ها و افراد متخصص کمتری بر بستر آن CMS باشند و به این معنی است که اگر برایتان مشکلی به وجود آمد یا باید خودتان حلش کنید یا یک توسعه دهنده یا داکیومنت های آن CMS را پیدا کنید که احتمال دارد کار خیلی آسانی نباشد.

پس پیشنهاد ما این است که از راه یا راه هایی برای ساخت فروشگاه اینترنتی استفاده کنید که در نهایت اگر خواستید سایت را بیشتر شخصی سازی کنید. (مثلا قالب های بیشتری لازم داشتید) یا نیاز به یک امکان جدید داشتید، پیدا کردن و افزودن آن بخش به سایت کار سختی نباشد. کمااینکه بعضی از CMSهایی که خیلی مطرح نیستند همانگونه که گفتیم برای بازار ایران بهینه نیستند و یا اینکه به دلیل محبوب نبودن خیلی به آن ها نمی رسند، آپدیت نمی شوند یا مشکلاتی که دارند توسط تیم توسعه حل نمی شوند و همه این ها مشکلات استفاده از CMS هایی است که محبوب یا معروف نیستند چون زمینه این را ایجاد می کند که باکیفیت هم نباشند.

استفاده از CMSهای اختصاصی

سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی چه هستند؟ این سیستم ها بسترهایی برای ساخت سایت هستند که توسط شرکت های طراحی سایت ارائه می شوند. یک سایت برای اینکه راه اندازی و مدیریت شود به CMS احتیاج دارد.

بهتر است از اول اول همه چیز را بگوییم.

سایت ها به دو نوع استاتیک (ایستا) و داینامیک (پویا) تقسیم می شوند. سایت های استاتیک یک بار کدنویسی شده و بر روی هاست آپلود می شوند و دیگر تغییری هم در آن ها ایجاد نمی شود. به فرض مثال یک سایت استاتیک داریم که دارای صفحات

  • خانه
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • معرفی تیم
  • نمونه کارها

است. این 5 صفحه 1 بار کدنویسی شده و بر روی هاست آپلود می شوند و دیگر تغییری هم بر روی آن ها اعمال نمی شود یا اگر بخواهند بر روی آن ها تغییری اعمال کنند باید فایل ها را تک به تک باز کرده، کدهای جدید را افزوده یا اگر لازم است کدی برداشته شود آن را برمی دارند. سپس دوباره آن را آپلود می کنند. در گذشته که CMSها خیلی به دور نیامده بودند استفاده از این کار مرسوم بود. یک بار کدهای سایت نوشته می شد و بر روی سایت آپلود می گشت.

کاری زمانبر، سخت و نیازمند علم برنامه نویسی. تازه اگر کمی بدبین هم باشیم احتمال داشت که مشکلی در کدهای سایت به وجود بیاید و بدین ترتیب مدیر یا برنامه نویس سایت مجبور بود که دوباره تمامی صفحات را ویرایش کرده و آن ها را بر روی سایت آپلود کند.

اما ایده CMS این است که یک بستری فراهم باشد و بر روی آن بستر یک سایت راه اندازی شده و مدیریت هم بشود. به چنین سایتی سایت داینامیک یا پویا می گویند. یعنی سایت خیلی راحت تغییر می کند و مدیریت آن هم آسان است. همچنین همه فروشگاه های اینترنتی، سایت های خبری و به طور کلی می توان گفت تمامی سایت های جدید داینامیک هستند و توسط یک سیستم مدیریت محتوا ساخته شده و از آن برای مدیریت سایت نیز بهره گرفته می شود.

حالا CMS ها دو نوع دارند. سیستم های مدیریت محتوایی که گسترده بوده و (به صورت رایگان یا غیررایگان) قابل استفاده برای همه هستند. و سیستم هایی که شرکت های نرم افزار و طراحی سایت به صورت اختصاصی ساخت و فقط به مشتریان خود ارائه می دهند. یعنی باید به آن ها سفارش طراحی سایت بدهید، تا سایت شما را بر بستر آن سیستم راه اندازی نمایند. سپس اجازه خواهید داشت که از آن CMS اختصاصی استفاده نمایید.

خوب یا بد بودن CMSهای اختصاصی به نیازهای شما و شرکت طراح بستگی دارد. البته CMSهای اختصاصی دارای داکیومنت های خیلی کمی هستند و اگر برای سایت مشکلی به وجود بیاید باید به طراح سایت یا برنامه نویس متوسل شوید. اما وجود دارند CMSهایی که کیفیت های مناسبی دارند. هزینه طراحی سایت اختصاصی به علت اینکه شما دارید از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده می کنید و به علاوه گاها سایت از بیس کدنویسی می شود، خیلی گران تر از سیستم های مدیریت محتوای در دسترس مانند وردپرس یا جوملا یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگر است.

برای مثال شما می توانید با هزینه حدود 5 میلیون تومان یک فروشگاه اینترنتی وردپرسی با امکانات زیاد داشته باشید اما برای ساخت فروشگاه اینترنتی اختصاصی بر بستر سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی هزینه ها از 7، 8 میلیون تومان شروع می شوند و یعنی با این قیمت می توانید یک سایت پایه داشته باشید و برای سایت فروشگاهی حرفه ای تر باید پول بیشتری پرداخت کنید. معمولا هزینه های ساخت سایت اختصاصی تا بیش از 100 میلیون تومان هم فراتر می رود.

طراحی اختصاصی با زبان های برنامه نویسی تحت وب

طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی وقتی صورت می گیرد که یک فرد یا شرکت طراح به جای استفاده از cmsهای منتشر شده در سطح وب، یک cms و سیستم اختصاصی ایجاد نماید. برای ساختن یک سیستم اختصاصی که از آن با نام طراحی اختصاصی یاد می شود، نیاز است تا از زبان های برنامه نویسی تحت وب استفاده کنید. معمولا سایت های فروشگاهی با زبان های برنامه نویسی چون php ,asp.net و سایر زبان ها طراحی می شوند.

استفاده از پلتفرم های آنلاین طراحی سایت ایرانی – خارجی

بعضی پلتفرم ها هستند که یک پک نرم افزاری برای ساخت سایت ارائه نمی دهند بلکه سایت فروشگاهی شما، تماما بر روی پلتفرم ایجاد شده توسط خود آن شرکت استفاده می کنید. موضوع ساده است. به صورت ماهانه، چندماهه یا سالیانه، مبلغی را پرداخت می کنید و اجازه استفاده از سیستم فروشگاه ساز آن پلتفرم را دریافت می کنید. برای مثال شاپفا یکی از فروشگاه سازهایی است که از این روش استفاده می کند.

البته اینگونه پلتفرم ها در بازار بین المللی هم بسیار زیاد هستند اما چند مشکل دارند. اول که احتمال دارد به علت تحریمات به ایرانی ها سرویس ندهند. دوم هزینه های دلاری دریافت می کنند و با توجه به هزینه های کنونی دلار، در نهایت باید پول زیادی برای ساخت فروشگاه اینترنتی صرف کنید که احتمالا به صرفه نیست.

و مورد سوم این است که اگر شما بازار خارج را تارگت کرده اید می توانند خوب باشند اما اگر می خواهید با استفاده از این سیستم ها یک فروشگاه برای فعالیت در بازار ایران بسازید با مشکلاتی همچون راست چین نبودن سایت، نداشتن فونت های زیبا و از همه مهم تر نبود امکان پرداخت تومانی یا عدم همکاری با بانک ها و ساز و کارهای مالی ایرانی مواجه خواهید شد.

البته اینهمه ما گفتیم بد است، منظور برای مایی است که باید پرداخت دلاری انجام دهیم و در نهایت سایتی به دست آوریم که با هزینه کمتر می شد آن را راه اندازی کرد و ضمنا سایت خیلی برای فعالیت در ایران بهینه سازی نشده است. پس اگر شما می خواهید در بازار بین المللی با پرداخت دلاری یا رمزارزها فعالیت کنید شاید انتخاب بدی نباشد که از پلتفرم های آنلاین طراحی سایت و فروشگاه ساز استفاده کنید اما اگر در ایران این فکر به سرتان زد خیلی ایده خوبی نیست.

 

بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

در ادامه در مورد این صحبت می کنیم که بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه ساز خود را انتخاب کنید.

داشتن فروشگاه ساز راه اندازی و مدیریت فروشگاه را ساده می کند. برای انتخاب بهینه یک فروشگاه ساز ایده آل باید اهداف تجاری خود، کارهایی که می خواهید انجام دهید، نوع فروش (اینترنتی یا فروش تلفنی یا فروش حضوری) و همچنین نیازهای ظاهری و فنی فروشگاه اینترنتی خود را در نظر بگیرید.

سپس باید مهم ترین و بهترین ها را پیدا کرده و تمرکز خود را بر روی آن ها قرار دهید. پس از آن باید بررسی های بیشتری بر روی گزینه های باقی مانده انجام داده تا در نهایت بهترین مورد را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی چند فروشگاه ساز بزرگ و برتر اشاره می کنیم که می توانید آن ها را بررسی نمایید.

Big Commerce

BigCommerce یک پلتفرم ساخت و مدیریت فروشگاه اینترنتی اپن سورس و SaaS است. SaaS به نرم افزارهایی گفته می شود که بر بستر وب سرور ارائه می شوند و برای استفاده از آن ها نیازی به نصب نرم افزاری نیست. برای مثال وردپرس را باید نصب کنید و یک پلتفرم SaaS نیست در حالیکه بیگ کامرس یک پلتفرم SaaS است.

بیگ کامرس طیف گسترده ای از ویژگی هایی که برای یک فروشگاه اینترنتی لازم است را ارائه می دهد برای مثال بیگ کارمرس مواردی چون پردازش پرداخت به صورت یکپارچه و نمایش در لحظه پرداختی ها و درآمد به علاوه میزبانی امن را ارائه می دهد. اگر کسب و کار شما برای یک رشد ویژه آماده است، Big Commerce را می توان به راحتی سفارشی سازی کرد و به همین دلیل خیلی راحت قابل توسعه است. می توانید از آن به عنوان یک راه حل برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی استفاده کنید و به یک فرانت‌ اند کاملا سفارشی دسترسی داشته باشید یا با استفاده از کدهای CSS هر شخصی سازی که دوست دارید را انجام دهید.

امکانات: 

  • صفحه ساز Drog and drop (کشیدن و رها کردن) لحظه ای با قابلیت دیدن تغییرات و امکان ویرایش HTML و CSS. برای استفاده از صفحه ساز بیگ کامرس نیازی به دانش برنامه نویسی ندارید.
  • بیش از 55 درگاه پرداخت بین المللی را پشتیبانی می کند.
  • پشتیبانی از حداکثر 600 متغیر در هر محصول که با آن می توانید مواردی چون رنگ لباس، مدل گوشی، پلن های مختلف و موارد اینچنینی را عرضه کنید.
  • قابلیت پرداخت با بیش از 140 واحد پولی را در بیش از 95 کشور ارائه می دهد.

Shopify

Shopify یک پلتفرم تجارت الکترونیک دیگر است که آن هم SaaS بوده و بر روی وب سرور ارائه می شود. شاپیفای طیف زیادی از ویژگی های لازم را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی شما ارائه می دهد. Shopify برای کسب و کارهای کوچک و تازه کار و تا حدودی هم برای فروشگاه‌های بزرگ‌ تر و بازار متوسط، مناسب است. چون این CMS تعادل خوبی بین ویژگی هایی که به صورت بومی دارد و همچنین ویژگی هایی که با پلاگین ها و افزودنی ها به آن اضافه می شود دارد. همچنین شاپیفای را می توان با برخی از سیستم های تجارت الکترونیک مانند سرویس های ایمیل یا درگاه های پرداخت ادغام کرده و بدین ترتیب یک سایت کارآمد ساخت.

ویژگی ها:

  • صفحه ساز لحظه ای با امکان نمایش تغییرات در لحظه و همچنین ویرایش مستقیم فایل های HTML/CSS و افزودن و ظاهری سفارشی سازی شده از طریق کدنویسی
  • دارای درگاه پرداخت اختصاصی به همراه پردازشگر واریزی ها، سود خالص و مواردی مانند این. به علاوه قابلیت ادغام با بیش از 100 درگاه پرداخت بین المللی را داراست. افرادی که از درگاه های پرداختی به جز درگاه پرداخت اختصاصی شاپیفای یا درگاه های ادغام شده استفاده می کنند باید تا 2% هزینه تراکنش پرداخت کنند.
  • ویژگی بررسی عملکرد سبد خرید ایمن برای جلوگیری از خرید با کارت های دزدی

مجنتو

Magento یکی دیگر از پلتفرم های ساخت فروشگاه اینترنتی است که به صورت اپن سورس ارائه می شود. مجنتو قابلیت شخصی سازی بسیار بالا داشته و قابلیت اعمال فیلترها و تنظیمات زیادی را داراست اما به سطح بیشتری از دانش برای نگهداری فنی نیاز دارد. در واقع مجنتو یک ابزار تمام و کمال برای ساخت فروشگاه اینترنتی است اما استفاده از آن نیازمند دانش فنی و کدنویسی بالاتری نسبت به سایر فروشگاه سازهای لیست است. Magento دارای ویژگی SaaS نیست و برای استفاده از آن باید آن را دانلود کرده و سپس مانند وردپرس کانفیگ و راه اندازی نمایید.

ویژگی ها:

  • اپن سورس است.
  • دارا بودن سناریوهای عملیاتی در محل که می توانید از آن هم به عنوان یک فروشگاه ساز استفاده کرده و هم سرویس های بیشتری را به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید.
  • فرصت ها و امکانات سفارشی سازی و توسعه تقریبا نامحدود
  • مجنتو با اینکه دارای ویژگی های حرفه ای برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی عالی و بی نقص است، دارای هزینه نسبتا بالایی نسبت به سایر فروشگاه سازهای لیست است. اما نکته ای که وجود دارد، مجنتو از قالب های فارسی، درگاه های ایرانی و سایر بومی سازی ها کاملا پشتیبانی می کند و در ایران پس از ووکامرس یک فروشگاه ساز خارجی نسبتا فراگیر است و اگر می خواهید با مجنتو یک فروشگاه اینترنتی ساخته  و در بازار ایران فعالیت کنید، خیلی مشکلی به وجود نخواهد آمد.

ووکامرس

WooCommerce یک پلتفرم ساخت و مدیریت فروشگاه اینترنتی اپن سورس است که به عنوان یک پلاگین وردپرسی توسعه یافته است. بسیاری از افراد و دارندگان کسب و کار از آن به عنوان راهکاری آسان برای فروش آنلاین محصولات یا خدمات خود از طریق وب سایت های وردپرس خود استفاده می کنند. همانند Magento، کاربران WooCommerce مسئول میزبانی، امنیت، پیکربندی و توسعه و شخصی سازی های بیشتر توسط با استفاده از پلاگین WooCommerce هستند.

امکانات: 

  • نصب سریع، زیرا به عنوان یک پلاگین وردپرسی در دسترس است.
  • با 140 درگاه پرداخت ویژه مناطق مختلف فعالیت می کند.
  • صدها پلاگین مکمل افزودنی که می توانید برای کمک در حمل و نقل، حسابداری، بازاریابی و موارد دیگر نصب و آن ها را با ووکامرس ادغام کنید.
  • کاملا با بازار ایران سازگاری داشته و با قالب و پلاگین های بومی سازی شده و درگاه های پرداخت ایرانی و واحد پولی تومان و ریال کار می کند.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله سعی داشتیم بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی را به شما آموزش دهیم. اگر در رابطه با مقاله راهنما سوال، نظر یا پیشنهادی دارید یا از فروشگاه سازهای معرفی شده در لیست پایانی مقاله، استفاده داشته اید، نظر و تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید که از نظر شما بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

همچنین پیشنهاد می کنیم مطالب مرتبط زیر را نیز مطالعه کنید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.