تحقیق آنلاین یک روش تحقیقی است که شامل جمع آوری اطلاعات از اینترنت می باشد. با ظهور اینترنت، روشهای سنتی پژوهشی با قلم و کاغذ جای خود را برای تحقیقات آنلاین باز کردهاند.
با توجه به سهولت دسترسی و صرفه جویی در هزینه، تحقیقات نظرسنجی آنلاین بسیار تأثیرگذارتر از روش های سنتی است. نرخ پاسخ دریافتی برای تحقیقات آنلاین بسیار بالاتر از سایرین است زیرا پاسخ دهندگان اطمینان دارند که هویت آنها محافظت می شود.
با پیشرفتهایی که در زمینه اینترنت و رسانههای اجتماعی اتفاق میافتد، در زمینه تحقیقات نظرسنجی آنلاین پیشرفت مداومی وجود دارد . رسانه های اجتماعی از نظر دسترسی به پایگاه داده و آزمایش هایی که می توان بر روی این پلتفرم انجام داد، کاتالیزوری در کل فرآیند تحقیقات آنلاین بوده است.
نظرسنجی های آنلاین، نظرسنجی ها، پرسشنامه ها، فرم ها، گروه های متمرکز، ابزارهای مختلف تحقیقات آنلاین هستند که در جمع آوری اطلاعات ضروری برای تحقیقات بازار حیاتی هستند. اینترنت راه های شگفت انگیزی را برای مشاغل کوچک و بزرگ برای انجام تحقیقات بازار با سرمایه گذاری صفر تا حداقل ایجاد کرده است. تحقیقات آنلاین را می توان برای آزمایش محصول، هدف قرار دادن مخاطب، استخراج پایگاه داده، رضایت مشتری و دیگران انجام داد.
رزومه نویسی چیست و چرا اهمیت بالایی دارد؟ نکات مهم + مثال های کلیدی
محققان و آماردانان با استفاده از تکنیک های مختلف تحقیق آنلاین داده ها را از پاسخ دهندگان جمع آوری می کنند. آنها را اغلب تحقیق اینترنتی یا روش های تحقیق مبتنی بر وب می نامند. بسیاری از این روش های تحقیقاتی در حال حاضر به روشی مورد استفاده قرار می گیرند، اما برای رسانه های آنلاین احیا می شوند. آخرین مورد در این خط از روشهای تحقیق آنلاین، تحقیقات رسانههای اجتماعی است، زیرا سطوح گستردهای از پیچیدگیها را ارائه میدهد و بنابراین، راههای جدیدی برای تحقیق ایجاد میشود.
5 روش تحقیق آنلاین از این دست وجود دارد که به دلیل ماهیت دقیق نتایج ارائه شده، به طور گسترده توسط محققان استفاده می شود.
از اوایل دهه 1960 از کامپیوترها برای تسهیل ارتباطات و به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده شده است. برای مثال، سرویسهای پیامرسانی فوری مانند سیستم اشتراکگذاری زمان سازگار (CTSS) و Multics (خدمات محاسباتی و اطلاعات چندگانه) معرفی شدند که ارتباطات رایانهای را به واقعیت تبدیل کردند. مفهوم شبکه ای از کامپیوترها که به افراد اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند در ایالات متحده برای استفاده نظامی از جنگ سرد توسط JCR Licklider از MIT در اوت 1962 ایجاد شد که آن را به عنوان یک شبکه اطلاعاتی “کهکشانی” یا “جهانی” توصیف کرد. لاینر، سرف، کلارک، کان، کلاین راک، لینچ، پستل، رابرتز و ولف 2009). لیکلیدر یک شبکه جهانی از رایانه ها را در نظر گرفت که به محققان اجازه می دهد اطلاعات و ایده ها را به اشتراک بگذارند. بنابراین اینترنت به عنوان یک ابزار تحقیق توسعه یافت، اگرچه در وهله اول به عنوان ابزاری برای جمع آوری داده های اجتماعی نبود.
دوره از دهه 1960 تا 1990 زمان رشد آهسته و پیوسته اینترنت بود .اینترنت به طور فزاینده ای شخصیت بین المللی و به شدت آکادمیک به خود می گیرد. تبدیل این شبکه از کامپیوترها به یک رسانه انبوه تنها زمانی اتفاق افتاد که تیم برنرز لی در سال 1989 وب جهانی (WWW) را توسعه داد و سپس آن را به نمایش گذاشت و سپس در سال 1990 آن را بر اساس یک سیستم قالب بندی متن در اختیار عموم قرار داد. زبان نشانه گذاری فرامتن یا (HTML). HTML مهم بود زیرا اجازه می داد اسناد تقریباً به طور یکسان در هر کامپیوتری در سراسر جهان نمایش داده شوند.
از سال 1990، سرعت تغییرات پیرامون فناوریهای اینترنتی با توسعه مرورگرها (ابزارهایی برای خواندن و دسترسی به وب) مانند Mosaic و سپس Netscape و ابزارهای جستجو مانند Archie، WebCrawler و Alta Vista شتاب گرفت. با راه اندازی اینترنت اکسپلورر (1995) و گوگل (1997) عناصری را برای ایجاد امکان گسترش سریع وب و تبدیل شدن به بخش مرکزی زندگی اجتماعی، فرهنگی و کاری افراد به وجود آورد.
تحقیقات بازار چیست؟ انواع، روش ها، کاربرد و مثال های تکمیلی
مرورگرها به مردم امکان میدادند از وب به عنوان منبع اطلاعات و سرگرمی استفاده کنند، در حالی که موتورهای جستجو به افراد اجازه میدادند منابع را بیابند و به خاطر بیاورند. با این حال، در کنار این تحولات، طیف دیگری نیز وجود داشت که پتانسیل اینترنت را به عنوان یک روش ارتباطی گسترش داد. در سال 1995 اولین کنفرانس ویدئویی عمومی برگزار شد که یک نمایشگاه تکنو در سانفرانسیسکو را با نمایشگاهی در کیپ تاون آفریقای جنوبی پیوند داد. با این حال، راهاندازی سرویسهای پیامرسان فوری مبتنی بر متن در سال 1996 بود که تأثیرگذاری بیشتری داشت. واسطهای چت مبتنی بر متن و زمان واقعی به شکل بسیار مهمی از تعامل اجتماعی آنلاین تبدیل شدند و به سرعت توسط محققان اجتماعی برای انجام مصاحبهها و گروههای متمرکز مورد استفاده قرار گرفتند. چت مبتنی بر متن
در سال 2004 اوریلی اصطلاح Web 2.0 را برای توصیف رویکرد جدیدی برای توسعه وب و استفاده از وب توسعه داد. نظریه پردازان وب 2.0 بر ماهیت دائماً در حال توسعه اینترنت، رابطه تولیدی مشترک بین توسعه دهندگان و کاربران، و ماهیت اجتماعی و کاربر ایجاد شده وب تأکید کردند. با این حال، بسیاری از وب 2.0 در واقع بر اساس ابزارها و شیوه های موجود ساخته شده است. اولین وبلاگ به وب سایت Jorn Barger’s Robot Wisdom (1997) منتسب است، اگرچه این اصطلاح به پیتر مرهولز نسبت داده می شود که در سال 1999 نوشت: “من تصمیم گرفتم کلمه “وبلاگ” را به عنوان “wee-blog” تلفظ کنم. یا به اختصار “وبلاگ”. به طور مشابه، میتوان طیف گستردهای از دیگر فناوریهای اجتماعی و کاربر محور را قبل از ابداع اصطلاح Web 2.0 مشاهده کرد، مانند SixDegrees.com که به کاربران اجازه میداد پروفایلهایی ایجاد کنند، دوستان خود را فهرست کنند و از سال 1998، به گشت و گذار در آن بپردازند.
وب 2.0 شاید بیشتر به عنوان گسترش و محبوبیت انواع روندهای موجود درک شود. با این وجود، در دوره ای که اوریلی این روند را نظریه پردازی می کرد، طیف وسیعی از تحولات، مانند ایجاد Myspace (2003) و فیس بوک وجود داشت که شامل روش های مختلف، ارتباطی تر و اجتماعی تر استفاده از وب بود. توسعه ابزارهای اجتماعی مانند وبلاگها، ویکیها، سایتهای شبکههای اجتماعی، میکروبلاگها و سایتهای نشانهگذاری کتاب اجتماعی راههای جدیدی برای استفاده از اینترنت برای برقراری ارتباط و راههای جدید ارتباط ایجاد کرد. رسانههای اجتماعی معمولاً رویکردهای باز و چند به چند برای ارتباطات را شامل میشوند که به ایجاد اشکال اجتماعی و فرهنگی جدید اجازه میدهد. علاوه بر این، نامهای تجاری مرتبط با این ابزارهای اجتماعی (ویکیپدیا، فیسبوک، مای اسپیس، یوتیوب، لینکدین و توییتر) وارد آگاهی عمومی، فرهنگی و سیاسی شدهاند و به خودی خود به کانون دیگری برای تحقیقات اجتماعی تبدیل شدهاند.
ابزارهای اجتماعی روش استفاده مردم از وب را هم برای کشف منابع و هم برای ارتباطات تغییر داده است. در مارس 2010 فیس بوک از گوگل به عنوان محبوب ترین سایت در وب پیشی گرفت (Dougherty 2010). این رشد ازابزارهای اجتماعی در حال حاضر بر نحوه ارتباط افراد با یکدیگر، کارفرمایان، دولت و حتی با محققان اجتماعی تأثیر می گذارد. مرکز این امر تغییر ماهیت حریم خصوصی در دنیایی است که داده های شخصی به طور معمول به صورت آشکار در دسترس هستند و در آن قدرت محاسباتی برای استخراج و تجزیه و تحلیل این داده ها کافی است . به ویژه، توانایی اتصال مجموعه داده های مختلف، تجسم آنها و شناسایی اطلاعات جغرافیایی، درک جامعه را تغییر می دهد. این پیشرفتها فرصتهای بزرگی را برای محققان فراهم میکند، اما بدون چالشها و دستکاری های اخلاقی نیستند.
در حالی که سرعت توسعه فناوری سریع بوده است، سرعت نفوذ جمعیتی فناوری ها حتی سریعتر بوده است. در سال 1994 اینترنت یک شبکه نسبتاً کوچک متشکل از حدود 3 میلیون فنآور، علاقهمند و محقق را سازماندهی کرد. تا سال 2011، برآورد تعداد کل کاربران اینترنت حدود 2 میلیارد بود. تنها در بریتانیا، 30.1 میلیون بزرگسال هر روز یا تقریباً هر روز از اینترنت استفاده می کنند ( اداره آمار ملی آمریکا 2010). علاوه بر این، کاربران به روشهای جدید، از جمله از طریق، به اینترنت دسترسی دارند و از آن استفاده میکنند. دستگاه های تلفن همراهی که به استفاده از اینترنت اجازه می دهد تا به میزان بیشتری با زندگی آفلاین ارتباط برقرار کند.
با این حال، برای محققان اجتماعی مهم است که بدانند در حالی که استفاده از اینترنت به رشد خود ادامه میدهد و به جمعیتشناسی جدید نفوذ میکند، هنوز فراگیر نیست. تمایز بین اینترنت دارای و ندارد اغلب به عنوان شکاف دیجیتال، و اجتماعی و پیامدهای سیاسی این سلسله مراتب جدید اجتماعی و اطلاعاتی به وضوح موضوعی برای تحقیقات اجتماعی بیشتر در چند سال آینده است. تنها در بریتانیا 9.2 میلیون بزرگسال وجود دارند که هرگز از آن استفاده نکرده اند. همچنین بررسی محرومیت دیجیتال و سواد دیجیتال و نیز مفید است. می توان به معنای داشتن دستگاهی که قابلیت دسترسی به اینترنت را داشته باشد، متصل بود، اما همچنان فاقد مهارت ها و دانش لازم برای استفاده از اینترنت به روش هایی است که از مشارکت اجتماعی پشتیبانی می کند. مسائل مربوط به سواد دیجیتال و گنجاندن دیجیتال سوالات مهم سیاست عمومی هستند و به وضوح جمعیت آنلاینی را که محققان با آنها در تعامل هستند شکل می دهند.
تحقیق نظرسنجی آنلاین یکی از مؤثرترین روشها برای انجام تحقیقات مبتنی بر وب است که نتایج مؤثری را به همراه دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که همه سازمان ها در طراحی نظرسنجی آنلاین برای تحقیق باید به آنها توجه کنند:
یک پاسخ دهنده باید قبل از ارسال سؤالات باز فکر کند که به همین دلیل زمان صرف شده برای تکمیل می تواند افزایش یابد. این می تواند آنها را به حدی آزار دهد که به سادگی از نظرسنجی خارج شوند. پرسشهای بله-نه یا سؤالات چند گزینهای یا سؤالات رتبهبندی برای پاسخدهندگان بسیار آسانتر و به اندازه سؤالات باز مؤثر است.
در صورتی که میخواهید برای چیزی مهم پاسخ دهید، کاملاً اشکالی ندارد که بیش از یک دعوت نامه برای پاسخ دهندگان ارسال کنید تا آن را پر کنند. اما لازمه این امر این است که پایگاه داده شما به خوبی از این موضوع آگاه باشد و هیچ اعتراضی نسبت به آن نداشته باشند. مهمتر از همه، هنگامی که یک نظرسنجی آنلاین انجام دادید، برای نتایج صبور باشید. شخصی را از تیم منصوب کنید که کل فرآیند انجام این نظرسنجی را انجام دهد.
نظرسنجیکنندگان میتوانند در یک نظرسنجی شرکت کنند که حداکثر 25 دقیقه طول میکشد. آنها معمولاً ترک میکنند تا هرگز برنگردند، حتی برای نظرسنجیهایی که ممکن است در آینده بفرستید. گنجاندن سؤالات کشویی یا سؤالات چند گزینه ای (با گزینه های دقیق) به شما کمک می کند تا حجم نظرسنجی و به نوبه خود زمان سرمایه گذاری شده توسط نظرسنجی را کاهش دهید.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران