توضیحات محصول

توضیحات محصول چیست؟ 0 تا 100 نوشتن توضیحات محصول عالی

1400/12/11

اکثر توضیحات محصول وحشتناک هستند.

به هر حال چه کسی واقعاً تبلیغ نویسی را در صفحات محصول شما می خواند؟ کارهای بسیار دیگری در یک وب سایت از نظر بهینه سازی نرخ تبدیل وجود دارد که توضیح محصول واقعاً نمی تواند تأثیری بر فروش داشته باشد، درست است؟ 

این اشتباه است. در واقع، شواهد یک مطالعه تجارت الکترونیک انجام شده توسط Nielsen Norman Group نشان می دهد که 20 درصد از خریدهای ناموفق به دلیل کمبود اطلاعات محصول است.

صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک و بازاریابان به طور یکسان در معرض یک اشتباه رایج در تبلیغ نویسی هستند (حتی تبلیغ نویس های حرفه‌ای گاهی اوقات مرتکب آن می‌شوند): نوشتن توضیحات محصول که به سادگی محصولات شما را توصیف می‌کند.

چرا اشتباه است؟ از آنجا که توضیحات عالی محصول باید با فروش محصولات شما به افراد واقعی، صفحات محصول شما را افزایش دهد، نه اینکه فقط به عنوان توزیع کننده اطلاعات برای موتورهای جستجو عمل کند (البته سئو نمی تواند یک فکر بعدی باشد).

بیایید نگاهی به نحوه نوشتن توضیحات محصول برای ترغیب بازدیدکنندگان در فروشگاه آنلاین خود برای خرید داشته باشیم.

توضیحات محصول چیست؟

شرح محصول یک تبلیغ بازاریابی گونه است که توضیح می دهد یک محصول چیست و چرا ارزش خرید دارد. هدف از توضیحات محصول ارائه اطلاعات مهم در مورد ویژگی ها و مزایای محصول به مشتریان است تا آنها مجبور به خرید شوند.

توضیحات محصول به خوبی ساخته شده، خریداران را از طریق قیف تبدیل شما به حرکت در می آورد. اگر کمی خلاقیت اضافه کنید، صفحات محصول شما فورا قانع‌کننده‌تر می‌شوند و منجر به تبدیل‌های بیشتر از سوی خریداران عادی می‌شود.

برای موفقیت در نوشتن توضیحات محصول، باید به سوالاتی که مشتریان در مورد محصولات شما دارند پاسخ دهید:

  • محصول شما چه مشکلاتی را حل می کند؟
  • مشتریان چه چیزی از محصول شما به دست می آورند؟
  • چه چیزی آن را بهتر از رقابت می کند؟

توضیحات محصول باید به این سوالات به شیوه ای سرگرم کننده و جذاب پاسخ دهد.

نحوه نوشتن توضیحات محصولی که فروش دارد

کارآفرینان معمولاً هنگام نوشتن توضیحات محصول در فهرست کردن ویژگی های محصول اشتباه می کنند. این احتمالاً منجر به تبدیل کمتری می شود زیرا مردم نمی دانند محصول چگونه به آنها کمک می کند.

بیایید ببینیم چگونه می‌توانید توضیحات کاملی برای محصول ایجاد کنید که برای شما بفروشد:

1. روی خریدار ایده آل خود تمرکز کنید

درک نحوه نوشتن توضیحات محصول مستلزم این است که خود را به جای مخاطبان خود قرار دهید. وقتی توضیحات محصولی را با در نظر گرفتن تعداد زیادی از خریداران می نویسید، توصیفات شما مربوط به همه می شود و در نهایت هیچ کس را خطاب نمی کنید.

بهترین توضیحات محصول به طور مستقیم و شخصی مخاطبان هدف شما را مورد خطاب قرار می دهد. جوری سؤال می‌پرسید و پاسخ می‌دهید که انگار در حال گفتگو با آنها هستید. شما کلماتی را انتخاب می کنید که خریدار ایده آل شما استفاده می کند. شما از کلمه “شما” استفاده می کنید.

وقتی نوبت به نوشتن توضیحات محصول می رسد، با تصور خریدار ایده آل خود شروع کنید. آنها از چه نوع طنزی قدردانی می کنند (در صورت وجود)؟ از چه کلماتی استفاده می کنند؟ از چه کلماتی متنفرند؟ آیا آنها با کلماتی مانند “ممکن” و “بی مزه” مشکلی ندارند؟ چه سوالاتی می پرسند که شما باید به آنها پاسخ دهید؟

در نظر بگیرید که اگر محصول خود را در فروشگاه به صورت چهره به چهره بفروشید، چگونه با خریدار ایده آل خود صحبت می کنید. اکنون سعی کنید آن زبان را در سایت تجارت الکترونیک خود بگنجانید تا بتوانید گفتگوی آنلاین مشابهی داشته باشید که طنین انداز عمیق تری داشته باشد.

2. با سود آن ها را وسوسه کنید

هنگامی که ما محصولات خود را می فروشیم، در مورد ویژگی ها و مشخصات محصول فردی هیجان زده می شویم. ما در شرکت، وب سایت و محصولات خود زندگی می کنیم و نفس می کشیم.

مشکل این است که خریداران بالقوه ما به ویژگی ها و مشخصات معمولی علاقه ندارند. آن‌ها می‌خواهند بدانند چه چیزی در آن برایشان وجود دارد – چگونه بزرگترین نقاط دردشان را برطرف می‌کند. برای اجرای موفقیت آمیز نحوه نوشتن توضیحات محصول، باید مزایای هر ویژگی را برجسته کنید.

مزایای هر یک از ویژگی های خود را در نظر بگیرید. چگونه محصول شما باعث می شود مشتریان شما احساس شادی، سلامتی یا بهره وری بیشتری داشته باشند؟ محصول شما به حل چه مشکلات، اشکالات و مشکلاتی کمک می کند؟

فقط یک محصول را نفروشید، یک تجربه را بفروشید.

3. از عبارات «بله، بله» اجتناب کنید

هنگامی که در جستجوی کلمات هستیم و نمی دانیم چه چیز دیگری را به توضیحات محصول خود اضافه کنیم، اغلب چیزی بی مزه مانند “کیفیت محصول عالی” اضافه می کنیم.

این یک عبارت “بله، بله” است. به محض اینکه یک خریدار بالقوه «کیفیت محصول عالی» را می خواند، فکر می کند: «بله، بله، البته. این چیزی است که همه می گویندتا به حال شنیده اید که کسی کیفیت محصول خود را متوسط، نه چندان خوب یا حتی بد توصیف کند؟

وقتی خریدار بالقوه شما توضیحات محصول شما را می خواند و شروع به گفتن “بله، بله” به خود می کند، کمتر متقاعد می شوید. برای جلوگیری از این واکنش، تا حد امکان دقیق باشید.

یکی از خریداران در مطالعه اخیر نتوانست اطلاعات مورد نیاز خود را در توضیحات محصول بیابد، بنابراین سایت را ترک کرد تا برای اطلاعات بیشتر محصول در گوگل جستجو کند. در طول جستجوی خود، سایت دیگری با همین محصول، توضیحات کاملتر و قیمت کمتر پیدا کرد.

جزئیات محصول به اعتبار می افزاید. جزئیات محصول محصول شما را می فروشد. شما هرگز نمی توانید جزئیات فنی زیادی را در توضیحات محصول خود بگنجانید. خاص باشید.

4. استفاده از حروف فوق العاده را توجیه کنید

موارد فوق العاده غیر صادقانه به نظر می رسند مگر اینکه به وضوح ثابت کنید که چرا محصول شما بهترین، آسان ترین یا پیشرفته ترین است.

آمازون توضیح می دهد که چرا Kindle Paperwhite باریک ترین و سبک ترین کتابخوان الکترونیکی جهان است.

کلمه امضا به خواننده این حس را می دهد که این چیزی خاص است. آمازون در ادامه تراکم پیکسلی (300ppi) و نحوه نمایشگر بدون تابش نور و دو برابر فضای ذخیره‌سازی را نسبت به نسل‌های قبلی عنوان می‌کند.

اگر محصول شما واقعاً بهترین در رده خود است، دلیل خاصی برای این موضوع ارائه دهید. در غیر این صورت، تبلیغ نویسی محصول خود را کاهش دهید یا از مشتری نقل قول کنید که می گوید محصول شما فوق العاده ترین محصولی است که تا به حال استفاده کرده است.

تحقیقات بازار

5. به تخیل خوانندگان خود توجه کنید

تحقیقات علمی ثابت کرده است که اگر مردم محصولی را در دست بگیرند، تمایل آنها برای داشتن آن افزایش می یابد.

شما در حال فروش آنلاین هستید، بنابراین بازدیدکنندگان وب شما نمی توانند محصولات شما را نگه دارند. تصاویر یا ویدیوهای بزرگ و شفاف می‌توانند کمک کنند، اما یک ترفند کپی‌نویسی نیز برای افزایش میل وجود دارد: اجازه دهید خواننده‌تان تصور کند که داشتن محصول شما چگونه است.

برای تمرین این تکنیک کپی‌رایتینگ، جمله‌ای را با کلمه «تصور کنید» شروع کنید و جمله (یا پاراگراف) خود را با توضیح دادن احساس خواننده‌تان هنگام خرید و استفاده از محصولتان به پایان برسانید.

6. موانع منطقی را با داستان های کوچک از بین ببرید

گنجاندن داستان های کوچک در توضیحات محصول، موانع منطقی در برابر تکنیک های متقاعدسازی را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، فراموش می کنیم که به ما فروخته می شود.

وقتی نوبت به گفتن داستانی در مورد محصولاتتان می رسد، از خود بپرسید:

  • چه کسی محصول را می سازد؟
  • چه چیزی باعث ایجاد این محصول شد؟
  • برای توسعه محصول باید بر چه موانعی غلبه کنید؟
  • محصول چگونه تست شد؟

7. با کلمات حسی کاربران را اغوا کنید

صفت ها کلمات پیچیده ای هستند. اغلب آنها به جملات شما معنی نمی دهند و بهتر است آنها را حذف کنید. با این حال، صفت‌های حسی کلمات قدرتمندی هستند زیرا باعث می‌شوند خواننده شما در حین خواندن، تبلیغ را تجربه کند.

خوانندگان خود را با توضیحات واضح محصول خیره کنید. اگر محصولات غذایی می فروشید به کلماتی مانند «مخملی»، «صاف»، «ترد» و «روشن» فکر کنید.

8. آن ها را با اثبات اجتماعی وسوسه کنید

هنگامی که بازدیدکنندگان وب شما مطمئن نیستند که کدام محصول را بخرند، به دنبال پیشنهاداتی در مورد خرید هستند. آنها اغلب به سمت خرید محصولی سوق داده می شوند که دارای بیشترین تعداد نظرات مثبت و توصیفات باشد.

سعی کنید تصویری از مشتری اضافه کنید تا به یک نقل قول اعتبار دهید. همچنین کسب و کار آنلاین شما را قابل دسترس تر و مرتبط تر می کند. حتی می‌توانید یک فید رسانه‌های اجتماعی پر از محتوای تولید شده توسط کاربر را که افراد واقعی از محصولات شما استفاده می‌کنند، ادغام کنید.

نقل قول بالا تأثیر بیشتری دارد زیرا محصول را محبوب توصیف می کند. ادعای محبوبیت بیشتر با برش از مطبوعات و عبارت “مطبوعات مورد علاقه” پشتیبانی می شود.

اکثر خریداران به خرید چیزی که محبوب هستند جذب می شوند. وقتی نوبت به وب سایت تجارت الکترونیک شما می رسد، محصولاتی را که مورد علاقه مشتریان هستند برجسته کنید.

9. توضیحات خود را قابل دیدن کنید

آیا طراحی وب شما بازدیدکنندگان وب را تشویق به خواندن توضیحات محصول شما می کند؟

بسته بندی توضیحات محصول خود با طراحی واضح و قابل اسکن، خواندن آنها را آسان تر و برای مشتریان بالقوه جذاب تر می کند.

بی پاسخ ماندن سؤالات خریداران می تواند فروش را از مسیر خارج کند یا حتی بدتر از آن، خریداران را نه تنها خرید، بلکه سایت را نیز رها کند.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید در هنگام طراحی روی آنها تمرکز کنید:

  • بازدیدکننده وب خود را با سرفصل ها جذب کنید.
  • از نقاط فوکوس با قابلیت اسکن آسان استفاده کنید.
  • فضای سفید زیادی را در نظر بگیرید.
  • برای ارتقاء خوانایی، اندازه فونت خود را افزایش دهید.
  • از تصاویر محصول با کیفیت بالا استفاده کنید.

10. اهداف و KPI را تعیین کنید

هدف از توضیحات محصول، سوق دادن خریدار به سمت خرید است. اما چگونه متوجه می شوید که توضیحات شما کار می کند یا خیر؟

شما می خواهید در مورد مجموعه ای از معیارها برای پیگیری در صفحات محصول خود تصمیم بگیرید. تعریف این معیارها به شما کمک می کند تا درک کنید که چه توصیفی از محصول بهترین عملکرد را دارد و در مواردی که عملکرد ضعیفی دارند بهبود می بخشد.

KPIهای رایج برای نظارت عبارتند از:

  • نرخ تبدیل
  • رها شدن سبد خرید
  • نرخ بازگشت
  • سوالات پشتیبانی
  • رتبه بندی در موتورهای جست و جو

سپس می‌توانید تست‌های مختلف A/B را با استفاده از ابزارهای مختلف اجرا کنید که منجر به تبدیل‌های بالاتر و فروش بیشتر برای فروشگاه تجارت الکترونیک شما می‌شود.

توضیحات محصول نوعی کپی بازاریابی است که برای توصیف و توضیح مزایای محصول شما استفاده می شود. به عبارت دیگر، تمام اطلاعات و جزئیات محصول شما را در سایت تجارت الکترونیک شما ارائه می کند.

این جزئیات محصول می تواند یک جمله، یک پاراگراف کوتاه یا گلوله باشد. آنها می توانند جدی، خنده دار یا دمدمی باشند. آنها را می توان درست در کنار یا زیر عنوان محصول و تصاویر محصول قرار داد. آنها می توانند نقاط فروش قابل اسکن باشند یا خوانایی قوی داشته باشند.

سبک‌ها و روش‌های متعددی برای کارآمد کردن توضیحات محصول برای فروشگاه تجارت الکترونیک شما وجود دارد، اما چیزهای بیشتری از نوشتن کپی‌رایتینگ ساده برای آنها وجود دارد

11. قبل از نوشتن به چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه فکر کنید.

این روش اغلب توسط روزنامه‌نگاران برای ارائه حقایق در داستان‌های خود استفاده می‌شود و این اولین گام در ایجاد توضیحات محصول است.

  • این محصول برای چه کسانی است؟ مخاطب هدف می تواند جنسیت (یعنی مرد یا زن)، یک گروه سنی (به عنوان مثال دانشجویان یا بازنشستگان)، یک جمعیت شناسی سبک زندگی (به عنوان مثال مادران جدید یا علاقه مندان به ماشین) یا برخی دیگر از گروه های تعریف شده از افراد باشد.
  • جزئیات اساسی محصول چیست؟ این شامل ویژگی هایی مانند ابعاد، مواد، ویژگی های محصول، هزینه و عملکرد است.
  • چه زمانی کسی باید از محصول استفاده کند؟ آیا قرار است در زمان خاصی از روز، فصلی یا برای یک نوع مناسبت خاص استفاده شود؟ به همان اندازه مهم این است که یک محصول را می توان یا باید هر روز یا در طول سال استفاده کرد یا خیر. این جزئیات به بیان ارزش بلند مدت محصول کمک می کند.
  • كجا كسي بايد از محصول استفاده كند؟ آیا برای استفاده در فضای داخلی یا خارجی، برای ماشین یا خانه شما در نظر گرفته شده است؟
  • چرا این محصول مفید یا بهتر از رقبا است؟ این می تواند هر چیزی از کیفیت گرفته تا ارزش و ویژگی ها باشد. در مورد مزایای محصول برای مشتریان خود فکر کنید و در نظر بگیرید که چگونه تصاویر می توانند نسخه محصول شما را تکمیل کنند.
  • محصول چگونه کار می کند؟ این ممکن است برای هر محصولی ضروری نباشد، اما اگر چیزی با قطعات متحرک یا الکترونیک می فروشید، یک ویژگی ضروری است.

اکنون بیایید به روش هایی بپردازیم که صفحات محصول و صفحات فرود شما را درخشان کنید.

12. بهترین قالب را برای توصیف محصولات خود تعیین کنید.

هنگامی که شروع به ایجاد توضیحات کامل محصول خود می کنید، مهم است که بهترین قالب را برای استفاده تعیین کنید.

از آنجایی که برخی از خریداران آنلاین فقط متن را در وب سایت ها اسکن می کنند، ممکن است استفاده از نقاط گلوله ای که مهمترین جزئیات محصول را پوشش می دهد مفید باشد. نقاط گلوله معمولاً باید برای مشخصات (مانند ابعاد) یا عبارات کوتاه (مانند ویژگی ها) استفاده شوند تا سریع و آسان خوانده شوند.

متأسفانه، نقاط گلوله همیشه بهترین راه برای گفتن داستان یک محصول و متقاعد کردن مشتریان هدف نیستند که به چیزهای زیادی نگاه می کنند. آنها می توانند به جای درگیر کردن احساسات یا تخیل خریدار، در یک صفحه سرد و بالینی به نظر برسند.

برای جلوگیری از اشتباهات رایج و نقاط دردناک، به جای آن از نثر استفاده کنید.

با نوشتن یک پاراگراف (سه یا چند جمله) یا دو در مورد محصول، خرده فروشان می توانند صحنه را تنظیم کنند و به خریدار کمک کنند تا بفهمد چرا زندگی آنها تا این مرحله بدون آن ناقص بوده است. ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما پس از مدتی تمرین، تبدیل به طبیعت دوم و حتی (نفس کشیدن!) سرگرم کننده خواهد شد.

این فرصت شماست تا کمی خلاق باشید و صدایی (شخصیت و لحن) برای برند خود ایجاد کنید. فقط تصور کنید در یک مهمانی هستید و به کسی که به تازگی با آن محصول آشنا شده اید می گویید. چگونه آن را توصیف می کنید تا آنها بفهمند که واقعا چقدر عالی است؟

این صدای برند در تمام جنبه های بازاریابی آنلاین شما نفوذ می کند: رسانه های اجتماعی، سئو، جستجوی پولی – هر نقطه تماس مشتری. کپی منحصر به فرد و متقاعد کننده، محصولات شما را برای موتورهای جستجو و سایر رسانه های بازاریابی که برای محتوای اصلی ارزش قائل هستند مرتبط تر می کند.

الگوی توضیحات محصول

متأسفانه هیچ قالبی وجود ندارد که بتواند توضیحات محصول را برای شما بنویسد. هر محصول و مخاطبی متفاوت است و محرک های خرید متفاوتی دارد. و این اشکالی ندارد، زیرا شما می خواهید که توضیحات محصول شما منحصراً برند شما باشد.

اگر در نوشتن توضیحات محصول گیر کرده اید، در اینجا چند دستورالعمل وجود دارد که به شما در شروع کار کمک می کند.

ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مشتری ایده آل کیست؟ دانستن اینکه محصول شما برای چه کسی است، برای نوشتن یک توضیحات خوب اساسی است.
  • ویژگی های اساسی محصولات شما چیست؟ ابعاد، مواد، عملکرد، دستورالعمل‌های مراقبت و جزئیات مربوط به تناسب را بنویسید (اگر لباس می‌فروشید).
  • چه زمانی محصول بهترین استفاده است؟ آیا پتوی دنج شما برای شب های سرد زمستان با یک فنجان کاکائو داغ کنار شومینه مناسب است؟ یا بیشتر برای یک عصر پاییزی تند با غروب خورشید است؟ سناریوهای ایده آل را برای زمانی که مشتری باید از محصول شما استفاده کند برجسته کنید.
  • چه چیزی محصول شما را خاص می کند؟ به مزایای منحصربفرد محصول خود و اینکه چرا بهتر از رقبای شماست فکر کنید.

هنگامی که این اطلاعات را در یک سند دارید، از الگوی زیر برای نوشتن توضیحات محصول خود استفاده کنید.

  • یک عنوان خاص بنویسید که توجه مشتریان هدف شما را جلب کند. ایده های خود را ساده نگه دارید و در عین حال یک مزیت فوری را به نمایش بگذارید. به عنوان مثال، اگر یک تی شرت یوگا با طرح می فروشید، آن را پیراهن استودیو Fleck بنامید.
  • یک پاراگراف کوتاه بر اساس ویژگی های اساسی و بهترین اطلاعات استفاده شده در بالا بسازید. برای الهام گرفتن برای نوشتن توضیحات سرگرم کننده، به مثال های بالا نگاه کنید.
  • فهرستی از ویژگی ها و مزایای محصول را درج کنید. هر گونه جزئیات فنی مورد نیاز را اضافه کنید.
  • اثبات اجتماعی را اضافه کنید. می‌توانید از یک برنامه نظرات مشتریان برای ثبت نظرات محصول در وب‌سایت خود و ادغام دیگران از سایت‌های شخص ثالث مانند Google یا Facebook استفاده کنید.

اکنون شما آماده هستید که یک محصول (یا یک محصول موجود را تنظیم کنید) در فروشگاه خود اضافه کنید!

نتیجه گیری و پایان

دانش خود را در مورد محصول خود به اشتراک بگذارید. داستان بگویید و حتی کوچکترین جزئیات را توضیح دهید. سعی کنید کسل کننده نباشید و در عوض بازدیدکنندگان وب خود را با توضیحات اغوا کننده خوشحال کنید. بیشتر از همه، با اشتیاق بنویسید، زیرا اشتیاق شما به محصولاتتان موجب خرید اول شده و پس از آن نیز همیشه از شما خرید خواهند کرد.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.