هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تگ کنونیکال چیست؟ 0 تا 100 در مورد تگ کنونیکال

تگ کنونیکال چیست؟ 0 تا 100 در مورد تگ کنونیکال

دسته بندی : سئو
1401/08/21

ما در این مقاله قرار است به صورت جامع و کامل در مورد تگ کنونیکال

موارد استفاده از آن با شما صحبت کنیم. استفاده بهینه از تگ کنونیکال نیز به شما آموزش می‌دهیم.

امروز قرار است در مورد تگ کنونیکال  (rel=”canonical”)با شما صحبت کنیم. این موضوع ممکن است که در دسته بندی سئو پیشرفته قرار بگیرد. اگر شما دیدگاه مناسبی نسبت به این موضوع داشته باشید، به این معنی است که شما می‌توانید قدرت ایندکس شدن سایت خود را بهبود ببخشید و از طرفی خزنده‌های گوگل بهتر می‌توانند به محتوای شما دسترسی داشته باشند. اگر بخواهیم بسیار خلاصه یک دیدگاه کلی نسبت به تگ کنونیکال  به شما بدهیم باید بگوییم که تگ کنونیکال  به منظور جلوگیری از انتشار محتوای تکراری استفاده می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که در هر سایتی محتوای تکراری وجود دارد و شما باید توانایی تفکیک و دسته بندی این موارد را داشته باشید. از طرفی به این نکته نیز توجه داشته باشید که دیدگاه فنی شما می‌تواند تعیین کننده نوع دسترسی خزنده‌های گوگل به محتوای شما باشد. اما قبل از اینکه این محتوا را بررسی کنید به این نکته توجه داشته باشید که میزان دانش شما درباره سئو از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به این موضوع به شما توصیه می‌کنم که به بخش آموزش‌های سایت برترآموز مراجعه کنید.

در آن بخش از « آموزش سئو » به صورت کاربردی و جامع استفاده کنید. شما به هر میزان که دانش بهتری از سئو داشته باشید به این معنی است که می‌توانید فرآیند یادگیری تگ کنونیکال را بهتری پشت ست بگذارید. توجه داشته باشید که تگ کنونیکال یکی از مهمترین مباحث در طراحی سایت و سئو می‌باشد، در نتیجه در صورت نیاز سعی کنید که این مقاله را یک تا دو بار بررسی کنید. چرا که تسلط شما روی تگ کنونیکال بسیار مهم است.

تگ کنونیکال  (rel=”canonical”) چیست؟

بهتر است آموزش این نکته را با یک مثال شروع کنیم، فرض کنید که شما صاحب فروشگاه لباس زنانه مه پوش می‌باشید. شما قصد دارید که لباس‌های زنانه خود را وارد سایت کنید. قطعا برخی از لباس‌های مشابه یک دیگر می‌باشند. و شما نمی‌توانید برای همه‌ی آن‌ها یک محتوا متفاوت و واحد استفاده کنید. شما 50 مدل تاپ دارید و اگر بخواهید برای هریک محتوای یونیک تولید کنید. حداکثر بتوانید برای 20 تاپ محتوای یونیک تولید کنید. بقیه‌ی محتوای شما کپی خواهد بود. از این رو لازم است که شما از تگ کنونیکال برای صفحات خود استفاده کنید.

با توجه به مثالی که برای شما زدیم تعریف تگ کنونیکال برای شما بسیار ساده خواهد بود. زمانی که شما بخواهید از صفحات مشابه در سایت خود استفاده کنید. در نتیجه قصد داشته باشید که موتورهای جستجو اعلام کنید که کدام یک از این صفحات اصلی می‌باشند، باید از تگ کنونیکال استفاده کنید. در این صورت گوگل چندصفحه اصلی شما را ایندکس می‌کند اما دیگر صفحات شما را ایندکس نخواهد کرد. و اعتبار این صفحات را نیز به صفحه اصلی شما خواهد داد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که تگ کنونیکال یک کد ابتدایی و اما کاربردی می‌باشد.

در صورتی که شما نتوانید از آن به درستی استفاده کنید ممکن است که برای شما نتایج منفی به همراه داشته باشد. در نتیجه سعی کنید که شناخت درستی از آن را کسب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از این تگ در وردپرس و دیگر زیر ساخت‌ها اندکی متفاوت است که در بخش‌های بعدی بیشتر درمورد آن توضیح خواهیم داد. برای درک بهتر این وردپرس و اندکی آشنایی با مباحث اولیه به شما توصیه می‌کنم که از « آموزش وردپرس » سایت برترآموز استفاده کنید.

آیا استفاده از تگ کنونیکال برای همه سایت‌ها ضروری است؟

زمانی که ما صحبت از تگ کنونیکال می‌کنیم، ممکن است که شما به عنوان یک طراح سایت و یا به عنوان یک سئو کار اندکی نسبت به آن گارد داشته باشید. و از خود مطمئن باشید که از محتوای کپی استفاده نمی‌کنید. اما این موضوع اندکی نیاز به تفکر دارد. شما زمانی که به بررسی یک سایت می‌پردازید معمولا چند محتوای کپی در آن مشاهده می‌کنید. علت آن نیز کاملا واضح است.

زمانی که شما به محتوای سایت خود یک نگاه بصری داشته باشید، نیازی به تگ کنونیکال نخواهید داشت. اما خزنده‌های گوگل  و دیگر موتورهای جستجو این دیدگاه را ندارند و صرفا بر اساس آدرس URL شروع به خزیدن در سایت شما می‌کنند و اولویت متمایز کردن برای محتوا برای آن‌ها آدرس یوآرال می‌باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر شما به عنوان یک فرد عادی شروع به بررسی آدرس یوآرال کنید، ممکن است که تفاوت بسیار زیادی را مشاهده نکنید. اما دیدگاه موتور‌های جستجو کاملا متفاوت خواهد بود.

  • http://www.mahpoush.com
  • https://www. mahpoush.com
  • http:// mahpoush.com
  • http:// mahpoush.com/index.php
  • http:// mahpoush.com/index.php?refer=twitter

زمانی که شما مثال‌های بالا را مورد بررسی قرار می‌دهید، به عنوان یک کاربر و به عنوان یک انسان شما تفاوتی مشاهده نمی‌کنید و تمامی این صفحات برای شما یکسان است. اما زمانی که از نگاه موتورهای جستجو بررسی می‌کنید، این موضوع کاملا متفاوت است و تمامی 5 مثال بالا کاملا متفاوت می‌باشند.

با توجه به موارد گفته شده به بیان این نکته میرسیم که اگر تعداد صفحات کپی شده در یک سایت زیاد باشد. به این معنی است که شما رتبه سایت در نزد گوگل کاهش پیدا می‌کند و زحمات سئو شما در مورد سایت به صورت قابل توجهی از بین خواهد رفت. در نتیجه سعی کنید که روی این موضوع تمرکز ویژه داشته باشید.

 آیا از تگ کنونیکال برای همه سایت ها نیاز است؟

چگونه از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟ ( کنونیکال در یواستCanonical در وردپرس )

زمانی که شما قصد استفاده از تگ کنونیکال را دارید باید آن را در قسمت Head  صفحه مورد استفاده قرار دهید. با توجه به مسائل امنیتی و همچنین برخی از الگوریتم‌های فعال در گوگل، گوگل به کدهایی که در بدنه قرار می‌گیرند توجه نمی‌کند. از طرفی زمانی که شما به بررسی این موضوع می‌پردازید متوجه می‌شوید که برخی از طراحان سایت در برخی از سئو کاران در کدهای بدنه تغییراتی ایجاد می‌کنند. که این تغییرات بیشتر حالت بهبود رابط کاربری و اصلاح زیر ساخت دارد.

با توجه به موارد گفته شده اگر شما بتوانید که تگ کنونیکال را در بدنه سایت ایجاد کنید، ممکن است که رقبا شما از آن استفاده کنند و با تغییراتی به سایت شما لطمه وارد کنند. از این رو شما برای اینکه بتوانید به صورت بهینه این کار را انجام دهید می‌توانید از در ابتداء لینک صفحه مورد نظر خود را وارد کنید. سپس در مرحله بعد کد rel=”canonical”  وارد کنید و در مرحله بعد آن نیز href را وارد کنید و در آخرین مرحله نیز آدرس صفحه جدید را وارد کنید. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید.

</ “link rel=”canonical” href=”http://mahpoush.com/”>

چگونه می‌توان از تگ کنونیکال در وردپرس استفاده کرد؟

زمانی که شما به بررسی ساختار سایت بسیار از افراد می‌پردازید، معمولا با وردپرس کار می‌کنند. از این رو شاید برای شما سوال باشد که برای راحتی کار بیشتر و بدون کد نویسی و دیگر موارد پیچیده چگونه می‌توان از تک کنونیکال در وردپرس استفاده کرد؟ معمولا سئو کاران و طراحان سایت اولین افزونه وردپرسی که روی سایت نصب می‌کنند؛ افزونه یواست می‌باشد. شما با همین افزونه به شدت کاربردی می‌توانید به سادگی تگ کنونیکال را استفاده کنید. یکی از دلایلی که افزونه یوآست محبوبترین افزونه وردپرس می‌باشد، دقیقا همین ساده سازی آن می‌باشد.

زمانی که شما افزونه یواست را نصب می‌کنید، باید بخش پیشرفته آن مراجعه کنید. در بخش پیشرفته این افزونه می‌تواند گزینه « نشانی قانونی(canonical) » را مشاهده کنید. اگر شما این بخش را در هنگام ایجاد کردن یک صفحه خالی بگذارید به این معنی است که این صفحه یک صفحه اصلی می‌باشد. اما اگر شما آن را پر کنید به این معنی است که این صفحه یک صفحه اصلی نمی‌باشد.

 به این نکته توجه داشته باشید زمانی که شما می‌خواهید یک صفحه را صفحه اصلی ارتباط دهید، شما باید آدرس صفحه اصلی مدنظر خود را در این باکس نشانی قانونی(canonical) جایگذاری کنید. در این صورت به سادگی صفحه جدید خود را به صفحه اصلی پیوند کرده‌اید.

 آیا برچسب گذاری در سئو است بهتر است و یا  استفاده تگ کنونیکال ؟

قبل از پاسخ دادن به سوال شما به شما پیشنهاد می‌کنم که بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « اشتباهات رایج در سئو سایت » دیدن فرمایید و با مطالعه این مقاله یک دید مناسب داشته باشید. زمانی که شما به بررسی مفاهیم ابتدایی سئو می‌پردازید متوجه می‌شوید که برچسب گذاری کاری بسیار خطرناک و گاها تخصصی است که می‌تواند معایب آن برای شما بیش از مزایای آن باشد. در نتیجه بهتر است که در این مورد خوب تحقیق کنید. حال بهتر است که با ذکر یک مثال به بررسی این موضوع بپردازیم.

فرض کنید که شما یک سایت فروشگاهی دارید و در آن یک نوع واشر خاص با اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسانید. به عنوان مثال شما یک واشر به قطر 3 میل دارید، یک واشر به قطر 5 میل دارید، یک واشر به قطر 7 میل دارید و یک واشر به 15 میل دارید. تمامی مدل‌های واشر شما نیز برای یک برند باشند و در یک دستگاه قهوه جوش نیز استفاده شوند. اگر شما بخواهید که برای متمایز کردن این واشرها از برچسب گذاری استفاده کنید. شما از نظر گوگل دچار خطای دوپلیکیت گشته‌اید.

این موضوع به معنای محتوای تکراری می‌باشد، در بهترین حالت گوگل شما را جریمه نخواهد کرد. اما این به این معنی است که شما برای گوگل نیز اعتبار بالایی نخواهید داشت و او سئو سایت شما را به شدت مورد لطمه قرار می‌دهد. اما اگر شما به جای این کار از تگ کنونیکال استفاده کنید. یک مورد پر استفاده‌تر از محصول خود را به عنوان محصول اصلی قرار دهید و در آن نیز از دیگر محصولات خود نام ببرید. در این صورت نه تنها سئو سایت شما لطمه نمی‌بیند بلکه بهبود نیز پیدا می‌کند.

 آیا برچسب گذاری در سئو است بهتر است و یا  استفاده تگ کنونیکال ؟

مهمترین نکات برای استفاده بهتر از تگ کنونیکال در سایت فروشگاهی و غیر فروشگاهی

ما در این بخش به بیان نکاتی می‌پردازیم که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید به بهترین شکل ممکن از تگ کنونیکال استفاده کنید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که نکاتی که در این بخش از مقاله گفته می‌شود. نیاز به شخصی سازی و بررسی وضعیت سایت شما دارد. اما به صورت عمومی شما با رعایت این نکات می‌توانید استفاده بهینه و مناسب از تگ کنونیکال داشته باشید، با ما تا پایان این بخش همراه باشید.

1.    از تگ کنونیکال برای تاکید بر روی صفحه ارجاعی  خود استفاده کنید

فرض کنید که شما قرار است از 5 صفحه سایت خود یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی قرار دهید و برای 4 صفحه دیگر از تگ کنونیکال استفاده کنید و به صفحه شماره یک ارجاع دهید. در این اینجا بر اساس اصول سئو پیشرفته و همچنین بر اساس الگوریتم‌های موتورهای جستجو بهتر است که صفحه اول را نیز به خود ارجاع دهید. به این کار خود ارجاعی نیز گفته می‌شود. دقت داشته باشید که شما با انجام این کار برای موتورهای جستجو یک تاکید ثانویه ایجاد می‌کنید.

 گاها برخی از افراد برای یک صفحه مهم خود نیز از این تکنیک استفاده می‌کنند. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از تگ کنونیکال برای شما محدودیتی نخواهد داشت. اما این موضوع بسیار مهم است که شما بتوانید از آن به صورت بهینه و مناسب استفاده کنید و دسترسی کاربران را نیز بهبود بخشید.

2.    حتما روی صفحه اصلی خود نیز از تگ کنونیکال استفاده کنید

 زمانی که یک کاربر درون سایت شما وارد می‌شود گاهی به صفحه اصلی شما وارد می‌شود و گاهی ممکن است که از طریق دیگر صفحات شما به صفحه اصلی شما دسترسی داشته باشد. از طرفی شما نیز زمانی که در حال طراحی و تدوین صفحه اصلی خود می‌باشید؛ ممکن است که از محتوای تکراری استفاده کرده باشید.

از این رو بهتر است که روی صفحه اصلی خود از تگ کنونیکال استفاده کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که شما با انجام این کار از کاهش رتبه خود جلوگیری خواهید کرد. گاها ممکن است که شما بتوانید بواسطه استفاده از این تکنیک برخی از مشکلات پیش بینی نشده خود را نیز بهتر مدیریت کنید.

3.    استفاده از تگ زنجیره‌ای و استفاده همزمان از تگ کنونیکال ممنوع است

به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما به موتورهای جستجوی گوگل سیگنال‌های مبهم ارسال کنید به این معنی است که موتورهای جستجو به صورت کامل تگ شما و صفحات شما را نادیده خواهند گرفت. گاها ممکن است که گوگل برای شما نیز خطا نیز ثبت کند، البته به این نکته نیز توجه داشته باشید در اکثر مواقع گوگل خطا ثبت نمی‌کند اما در روی جایگاه شما برای گوگل به شدت تاثیر گذار خواهد بود. این کار به صورت جدی زحمات سئو شما را از بین خواهد برد.

از طرف دیگر به این نکته نیز توجه داشته باشید که ریدایرکت کردن صفحات روی هم دیگر به شدت کار اشتباهی است. چرا که شما با این کار یک سیگنال نا مفهوم به گوگل ارسال کرده‌اید. این موضوع می‌تواند به صورت جدی روی رتبه سایت شما تاثیر گذار باشد. ممکن است برخی از افراد نیز برای حفظ کردن تمامی صفحات خود به صورت رفت و برگشتی، صفحات خود را روی یک دیگر کنونیکال کنند. انجام این کار نیز می‌تواند یک سیگنال نامفهوم به گوگل ارسال کند.

 در این صورت گوگل تمامی تگ‌ کنونیکال شما که مربوط به این صفحات است را نادیده خواهد گرفت. شما با این کار کل صفحات خود را به صورت غیر مستقیم به  no index  تغییر خواهید داد و کل زحمات شما از بین خواهد رفت.

استفاده از زنجیره‌ای از تگ کنونیکال ممنوع

4.    تگ کنونیکال را برای محتوای مشابه محصولات فروشگاهی استفاده کنید

یکی از مهمترین نکاتی که شما در سایت‌های فروشگاهی باید به آن توجه داشته باشید این است که شما از تگ کنونیکال فقط برای محتوای یکسان استفاده نمی‌شود. بلکه اگر محتوای شما نزدیک به یک محتوای دیگر نیز است بهتر است که از تک کنونیکال استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است بسیار از دسته بندی محصولات فروشگاهی دارای محتوای مشابه باشد. در این صورت بهتر است که یک برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت روی این موضوع داشته باشید.

از طرفی به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر شما درون سایت خود یک طراحی مناسب داشته باشید و از کال تو اکشن‌های مناسب استفاده کرده باشید. در این صورت نگرانی از سردرگمی مخاطبین خود نخواهید داشته.  در صورتی که شما در مورد فراخوان عمل و یا کال تو اکشن دانش کافی ندارید. به شما توصیه می‌کنم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید.

در آن بخش نیز از مقاله « فراخوان عمل چیست  » به صورت جامع و کامل استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که تسلط شما روی این بخش و استفاده مکمل از مبانی آن با تگ کنونیکال می‌تواند تاثیرات شایانی روی کیفیت سایت شما داشته باشد.

5.    استفاده از تک کنونیکال برای لینک سازی خارجی

زمانی که شما رفتار برخی از سایت‌های ایرانی و خارجی را بررسی می‌کنید. متوجه می‌شوید که برخی از این سایت‌های یک محتوای یکسان و مشابه را در چند سایت به صورت همزمان منتشر می‌کنند. از این رو شاید برای شما این سوال ایجاد باشد که نحوه کار این دوستان به چه صورت است؟

وبمستران معمولا یک سایت را به عنوان سایت اصلی قرار می‌دهند و دیگر سایت‌ها روی آن کنونیکال می‌کنند. وبمستران با این کار می‌توانند قدرت و رتبه سایت اصلی خود را بهبود دهند. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید در صورتی که شما روی مطالب غیر مشابه این کار را انجام دهید. گوگل به صورت خود کار تگ کنونیکال شما را مدنظر قرار نمی‌دهد. در این صورت رتبه و اعتبار مقالات به صورت متناوب پخش خواهد شد.

در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که استفاده از تگ کنونیکال محدودیتی ندارد و شما می‌توانید از چند تگ کنونیکال برای یک صفحه استفاده کنید. اما هدف شما از انجام این کار این است که به موتورهای جستجو بفهمانید کدام محتوا برای شما ارزش بیشتری دارد و کدام محتوا برای شما ارزش کمتری دارد. با توجه به این موارد سعی کنید که برای استفاده خود یک استراتژی مشخص داشته باشید.

در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که شما برای سایت‌های چند زبانه خود نمی‌توانید از تگ کنونیکال استفاده کنید. شما با این کار در ساختار محتوایی خود و تعیین محیط جغرافیای خود به صورت کلی دچار اختلال و مشکل خواهید شد.

چند اشتباه پر تکرار در استفاده از تگ کنونیکال

ما تا این قسمت از مقاله به صورت کلی با مفاهیم تگ کنونیکال آشنا شدیم، اما موضوعی که باید به آن اشاره کنیم این است که ممکن است شما در اولین استفاده‌های خود دچار اشتباه شوید. در نتیجه سعی کنید نکاتی که در این بخش بیان می‌شود را به صورت دقیق بررسی کنید و حتی آن‌را یاد داشته کنید که دچار مشکل نشوید.

اولین اشتباه مسدود کردن URL  تگ کنونیکال از طریق robots.txt

زمانی که شما بواسطه robots.txt یک یوآرال را مسدود می‌کنید به این معنی است که موتورهای جستجو به آن صفحه دسترسی نداشته باشند. در این صورت آن‌ها تگ کنونیکال شما را نیز نمی‌توانند بخوانند. شما با این کار با ارسال اطلاعات نامفهوم به موتورهای جستجو باعث می‌شوید که محتوای ارزشمند شما به صورت کامل از بین برود. در صورت تکرار این کار ممکن است که از سمت گوگل نیز امتیاز منفی دریافت کنید و مشکلاتی برای شما ایجاد شود.

دومین اشتباه تنظیم یوآرال کنونیکال بر روی noindex

به این نکته توجه داشته باشید که تگ کنونیکال و نه ایندکس دو دوستور کاملا متفاوت می‌باشند و شما حق ندارید که این موارد را با یک دیگر ترکیب کنید. شما با انجام این کار نه تنها به گوگل اطلاعات نادرست ارسال می‌کنید، بلکه ممکن است شما با انجام این کار به لحاظ ساختاری نیز به سایت خود و همچنین محتوای ارزشمند خود آسیب بزنید.

سومین اشتباه در تگ کنونیکال، استفاده از کنونیکال سایر صفحات به صفحه اول مقاله

برخی از افراد به دلیل نداشتن دانش کافی در حوزه سئو و تگ کنونیکال به دلایل اشتباه از صفحات دو و صفحات سه به صفحه اول مقاله خود کنونیکال می‌کنند. به صورت کلی بهتر است که این کار را انجام ندهید، چرا که محتوای شما برای گوگل یک محتوای تکراری نیست. از نظر گوگل هر صفحه برای خودش یک صفحه مستقل است و نباید به صفحه اول کنونیکال شود. شما اگر برای صفحه اول خود تگ کنونیکال استفاده کنید. این موضوع منجر به این می‌شود که گوگل صفحات بعدی شما را ایندکس نکند.در این صورت مقاله با ارزش شما از بین رفته است. البته به این نکته توجه داشته باشید که از نظر برخی اساتید سئو می‌توان صفحه دوم و سوم را به صفحه اول کنونیکال کرد.

این موضوع بر اساس الگوریتم‌های قبلی گوگل شاید مشکلی ایجاد نکند اما بر اساس آپدیت‌های جدید آن قطعا مشکل ایجاد خواهد کرد. توجه داشته باشید که شما باید دانش خود را در این حوزه به روز نگه دارید. در غیر این صورت ممکن است که برای شما مشکلاتی ایجاد شود.

 چهارمین اشتباه در استفاده از تگ کنونیکال این است که تگ‌های خود را بررسی نمی‌کنید

ممکن است که وبمستر در برخی موارد در آدرس URL نسبی و یا مطلق خود اشتباهی تایپی به وجود آمده باشد. در این صورت شما صفحه اشتباهی را کنونیکال خواهید کرد. از طرفی مطالب تکراری نیز در سایت شما موجود می‌باشد. همیشه زمانی که تگ کنونیکال انجام شد، سعی کنید که آدرس صفحه تگ شده را بررسی کنید. ببین که آیا موتورهای جستجو به این صفحه دسترسی دارند و یا خیر.

در غیر این صورت شما باید آدرس خود را اصلاح کنید. البته برخی از افراد معتقدند که باید پس از استفاده از تگ کنونیکال با کد نویسی شروع به گزارش گیری از سایت کرد. این موضوع نیاز به تخصص دارد. شما با همان روش ساده و ابتدایی می‌توانید کار خود را به سر انجام برسانید. در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای یک صفحه از چند تگ کنونیکال پیاپی استفاده نکنید. در غیر این صورت ممکن است که گوگل به شما ایراد بگیرد.

ممکن است که شما در چند افزونه و یا کد نویسی در منبع سایت کار خود را انجام دهید. در این صورت تگ‌های مستمر شما به صورت کلی ارزش هر دو صفحه را از بین خواهد برد. سعی کنید که به این موضوع توجه داشته باشید.

 چهارمین اشتباه در استفاده از تگ کنونیکال این است که تگ‌های خود را بررسی نمی‌کنید

پنجمین اشتباه در استفاده از تگ کنونیکال این است که آن را همراه با ریدایرکت 301 به کار ببرید

به این موضوع توجه داشته باشید که به صورت کلی بهتر است که در هیچ فرم و استراتژی تگ کنونیکال با ریدایرکت 301 استفاده نشود. ممکن است که فکر کنید که طرز کار این دو به هم تشابه دارد. اما این دو موضوع به کاملا از یک دیگر مجزا می‌باشند. توجه داشته باشید که شما باید URL  کنونیکال را به صفحات تارگت خود ریدایرکت کنید. شما نباید URL  که قرار است ریدایرکت شود را کنونیکال کنید. سعی کنید، این بخش را مجدد مرور کنید.

در صورتی که شما در کنونیکال کردن با مشکل مواجه شدید و یا هر یک از مطالب این مقاله را به درستی متوجه نشدید. در این صورت می‌توانید در بخش کامنت‌های همین مقاله مطرح کنید. ما در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم داد.

ششمین اشتباه در استفاده از تگ کنونیکال این است که شما محتوای نامرتبط را کنونیکال کنید

در برخی مواقع افراد سعی دارند که از طریق تکنیک‌های سئو کلاه سیاه با برای افزایش اعتبار یک صفحه با کنونیکال کردن چند مطلب با کیفیت با صفحه مورد نظر اعتبار آن صفحه را افزایش دهند. این کار شاید برای یک و یا دو مرتبه جواب بدهد. اما زمانی که گوگل متوجه این موضوع بشود، به صورت کامل اعتبار هر دو صفحه را از بین خواهد برد. با توجه به این نکته سعی کنید که از تکنیک برای افزایش ترافیک نیز استفاده نکنید.

هفتمین اشتباه در استفاده از تگ کنونیکال، این است که شما برای کنونیکال کردن ساختاری مشخص نداشته باشید

به این نکته توجه داشته باشید که هدف شما از تگ کنونیکال دو موضوع است. اولین موضوعی که هدف شما است، این است که شما ساختار سایت خود را مرتب کنید. دومین موضوعی که هدف شما است. این است که شما اعتبار صفحات خود را حفظ کنید. زمانی که شما صفحات خود را بدون تشابه محتوایی و بدون برنامه به یک دیگر کنونیکال می‌کنید. زمانی که مخاطب شما وارد سایت شما می‌شود را به کلی گیج می‌کنید. شاید این موضوع از نظر گوگل مشکلی نداشته باشد، اما نرخ تبدیل شما را به شدت کاهش می‌دهد و نرخ پرش شما را نیز افزایش می‌دهد.

کنیبالیزیشن چیست؟

تا این بخش در مورد کنونیکال کردن صحبت کردیم. با این حال زمانی که صحبت از کنونیکال کردن می‌شود، موضوع کنیبالیزیشن نیز مطرح می‌شود. زمانی که شما دو صفحه با محتوای مشابه و نزدیک به هم داشته باشید و این دو صفحه در در سئو سایت شما تاثیر منفی خواهند گذاشت. هر دو صفحه تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا اعتبار خود در مورد یک کلمه کلیدی خاص افزایش دهند. ممکن است که این صفحات از نظر کلمات کلیدی لانگ تیل عبارت مجزایی باشند. اما زمانی که از نظر مفهوم این دو صفحه را بررسی می‌کنید، یک حرف واحد برای گفتن دارند.

از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که هوش مصنوعی گوگل و همچنین الگوریتم MUM گوگل تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا هر صفحه را به لحاظ مفهومی بررسی کند. اگر شما دقت کرده باشید، صفحات برتر در 5 رتبه اول معمولا محتوای متفاوتی را ارائه می‌دهند. شما با آنالیز سرچ کنسول و یا استفاده از یک مشاوره سئو حرفه‌ای به سادگی می‌توانید تمامی این صفحات را به دست آورید. اما نکته بسیار مهم آن در این است که این صفحات را روی یک دیگر کنونیکال کنید. حتی شما می‌توانید این صفحات را روی دسته بندی اصلی خود کنونیکال کنید.

در این صورت سئو سایت شما تقویت خواهد شد. چرا که این قدرت مطلق به جای تقسیم شدن بین دو صفحه به یک صفحه رسیده است. همواره به یاد داشته باشید که کنیبالیز شدن به معنی همزاد خواری می‌باشد. در نتیجه در انتخاب کلمات کلیدی و همچنین تنظیم تقویم محتوایی خود حتما به این موضوعات توجه ویژه داشته باشید. حتی برخی از افراد با آپدیت کردن محتوای برخی صفحات این اتفاق را رقم میزنند. به همین دلیل است که تمامی سئو کاران مطرح معمولا از یک استراتژی تقویم محتوایی قوی برای آپدیت کردن استفاده می‌کنند. حتی در برخی مواقع با توجه به نتیجه تحلیل‌های خود تصمیم میگیرند که به جای آپدیت کردن صفحات، آن ها را با استفاده از تگ کنونیکال به یک دیگر لینک کنند. البته دقت داشته باشید که برای لینک کردن حتما صفحات هم ارزش و هم مرتبه باشند.

نقشه سایت چیست و چه ارتباطی به کنونیکال کردن دارد؟

اگر بخواهیم آخرین تکنیک‌ها و موارد استفاده از تگ کنونیکال را به شما آموزش دهیم، باید به سایت مپ اشاره داشته باشیم. سایت مپ یک نقشه راه برای گوگل و موتورهای جستجو می‌باشد که روی مشخص کردن صفحات مهم تاکید دارد. در حالت عادی سئو کاران با لینک سازی صفحات مهم خود را مشخص می‌کنند. اما به کمک سایت مپ شما می‌توانید با استفاده از طراحی و معرفی درست نقشه سایت خود، صفحات مهم خود را به گوگل معرفی کنید، حتی اگر سایت شما در حال حاضر صفحات کمی دارد و یا لینک سازی ضعیفی را نیز تجربه کرده است.

حال فرض کنید که شما به عنوان یک سئو کار یک سایت از قبل طراحی شده را تحویل گرفته‌اید. شما برای آنالیز و بررسی سئو سایت اولین اقدامی که انجام می‌دهید، استفاده از نقشه سایت یا همان Site map خواهد بود. با بررسی این صفحه متوجه خواهید شد که تعداد صفحات بسیار زیادی وجود دارد که ارزش محتوایی کمی دارند. خوش شما نمی‌توانید تمامی این صفحات را به تگ 404 و یا تگ 403 سازماندهی کنید. از طرفی پاک کردن این صفحات روی بک لینک ها و همچنین اعتبار سایت شما تاثیر منفی دارد. حتی ممکن است که بخواهید برخی از صفحات را در حال حاضر از دسترس گوگل خارج کنید بعد از آپدیت و به روز رسانی آن مجدد به خزنده‌های گوگل آن را معرفی کنید.

در این حالت بهترین کار این است که صفحات قوی و صفحات ضعیف را دسته بندی کنید. به عنوان یک سئو کار حرفه‌ای باید دسته بندی خود را با توجه به 2 پارامتر نقشه سایت و لینک سازی آن انجام دهید. حال اولویت اول خود را روی لینک سازی قرار دهید و از طرف مقابل با توجه به میزان و اعتبار بک لینک‌ها شروع به کنونیکال کردن صفحات مختلف کنید. شما با این کار می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن است وضعیت سئو سایت را در گام اول حفظ کنید و در گام دوم با برنامه ریزی آن را رشد دهید. دقت کنید که گاها کنونیکال کردن شما موقتی است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت مفصل در مورد تگ کنونیکال با شما صحبت کردیم. شما می‌توانید در حال حاضر از محتوای مشابه و همچنین از محصولات نزدیک به هم استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در استفاده از این تگ زیاده روی نداشته باشید. شما با استفاده از تگ کنونیکال علاوه بر درک بهتر گوگل از سایت شما می‌توانید برای مخاطب خود نیز ساده سازی انجام دهید. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که شما برای استفاده بهینه از تگ کنونیکال نیاز به دانش طراحی سایت و دانش سئو به صورت همزمان خواهید داشت، در این صورت استراتژی‌های شما نیز به صورت بهینه خواهد بود.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *