هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
جستجوی ارگانیک چیست

جستجوی ارگانیک یا Organic Search چیست؟

دسته بندی : سئو
1401/06/31

جستجوی ارگانیک یکی از مهم ترین کانال های بازاریابی برای کسب و کارهای اینترنتی است. اگر بتوانید با استفاده از تکنیک ها و اعمال مختلفی که اکثرا رایگان هستند، در سئو موفق شوید، می توانید جستجوهای ارگانیک بسیاری را به دست آورید که بی هزینه هستند و برای شما سودآوری مناسبی دارند. در این مقاله در مورد 0 تا 100 جستجوی ارگانیک صحبت می کنیم.

چرا جستجوی ارگانیک مهم است؟

اگرچه تبلیغات پولی همچون گوگل ادز نتایج فوری را ارائه می دهد، استراتژی های جستجوی ارگانیک می توانند نتایج بلندمدتی ارائه دهند.

ترافیک جستجوی ارگانیک اولین منبع بازدید برای اکثر سایت‌ها است و می‌تواند یک جزء حیاتی از قیف خریدار باشد که منجر به تبدیل‌های بالاتر و بازگشت سرمایه (ROI) می‌شود.

اهمیت جستجوی ارگانیک در چیست؟

ویژگی های زیر اهمیت جستجوی ارگانیک را برجسته می کند:

مزیت رقابتی ارائه می دهد.

یک استراتژی جستجوی ارگانیک، دید کسب و کار را برای کلمات کلیدی هدفمند ارتقا می دهد.

برای پیشی گرفتن از رقبا ترافیک ورودی می‌تواند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال یا پولی شما کمک کند.

شرکتی که ترافیک جستجوی ارگانیک خود را بهبود می بخشد در گوگل در رتبه بالاتری قرار می گیرد که در نهایت رقبا را در لیست پایین می آورد.

مقرون به صرفه و مقیاس پذیر.

جستجوی ارگانیک مزیت هزینه ای را برای شرکت ها فراهم می کند.

در حالی که تبلیغات پرداخت به ازای کلیک تضمین شده است که وب سایت یک شرکت را در مقابل بازدیدکنندگان بالقوه قرار می دهد.

با گذشت زمان، این تبلیغات می توانند هزینه بالایی داشته باشند.

ترافیک ورودی هیچ هزینه ای ندارد، به خصوص اگر شرکتی روی اصول موثر سئو سرمایه گذاری کند.

یک استراتژی ارگانیک نیز مقیاس پذیرتر است زیرا نیازی به سرمایه گذاری اولیه یا بودجه نگهداری بالا ندارد.

کسب و کارها می توانند بدون نیاز به افزایش مستمر هزینه های بازاریابی خود به رشد خود ادامه دهند.

نتایج بلندمدت ارائه می دهد.

استراتژی‌های جستجوی ارگانیک حضور سایت را در موتورهای جستجو در مدت زمان طولانی‌تری بهینه می‌کنند. چون به هزینه‌های هر کلیک یا هزینه‌های ماهانه وابسته نیستند.

بسیار هدفمند.

اگر شرکتی روی استراتژی‌های موثر سئو سرمایه‌گذاری کند، وب‌سایت آن احتمالاً زمانی ظاهر می‌شود که مصرف‌کنندگان فعالانه به دنبال کلمات کلیدی مرتبط نزدیک با صنعت شرکت هستند.

وب‌سایت‌هایی که برای کلمات کلیدی مرتبط رتبه‌بندی می‌کنند، ترافیک هدفمند منظمی به دست می‌آورند.

این به ایجاد سرنخ‌های جدید و مشتریان بلندمدت کمک می‌کند.

جستجوی ارگانیک در مقابل جستجوی پولی

تفاوت اصلی بین جستجوی ارگانیک و پولی هزینه است، چند فاکتور متمایز دیگر نیز وجود دارد.

جستجوی ارگانیک را می توان با موارد زیر مشخص کرد:

  • بر افزایش رتبه بندی بدون پرداخت در نتایج جستجو تمرکز دارد.
  • نتایج جستجو را در صفحه قرار می دهد.
  • می‌تواند به تلاش‌های خسته‌کننده نیاز داشته باشد تا یک سایت در بالای صفحه فهرست شود.
  • در دراز مدت موثرتر از جستجوی پولی است.
  • هیچ هزینه ای برای سرمایه گذاری ندارد و به نگهداری منظم استراتژی های سئو نیاز دارد.

از سوی دیگر، جستجوی پولی شامل عوامل زیر است:

  • بر بهبود رتبه بندی پولی در موتورهای جستجو تمرکز دارد.
  • نتایج جستجو را در بالای صفحه قرار می دهد.
  • به سایت اجازه می دهد تا با پرداخت سریع در جایگاه برتر قرار گیرد.
  • پس از توقف پرداخت برای کمپین تبلیغاتی، ترافیک را متوقف می کند.
  • نیاز به هزینه های تعمیر و نگهداری اولیه و مداومو نتایج کوتاه مدت ارائه می دهد.

علاوه بر ترافیک ارگانیک و پولی، منابع ترافیک دیگری نیز در موتورهای جستجو وجود دارد:

  • مستقیم. منبع این ترافیک مشخص نیست.
  • پست الکترونیک. ترافیک از بازاریابی ایمیلی ایجاد می شود.
  • شبکه های اجتماعی. ترافیک از یک شبکه رسانه اجتماعی می آید. مقاله ما در مورد رسانه های اجتماعی را بخوانید.

ویژگی ها و نمونه های صفحه نتایج جستجوی ارگانیک

هنگامی که کاربر از گوگل یا موتور جستجوی دیگری سوال می کند، نتایج گوگل به او ارائه می شود.

یک SERP عمدتاً از نتایج جستجوی پولی و ارگانیک تشکیل شده است.

همچنین می‌تواند شامل ویژگی‌های مختلفی مانند تبلیغات خرید، قطعه‌های برجسته، نتایج ویدیویی، نمودارهای دانش و داستان‌های برتر باشد.

نتایج SERP بر اساس کاربر متفاوت است.

حتی زمانی که از یک جستجو یا موتور جستجو استفاده می‌کنید، زیرا بر اساس هر کاربر، هدف جستجوگر، علایق و تعداد بی‌شماری از عوامل رتبه‌بندی سفارشی می‌شوند.

گوگل این نتایج جستجو را ویژگی ها یا ویژگی های جستجو می نامد.

همچنین به طور مداوم آنها را آزمایش و بهبود می بخشد تا تجربه ای کاربرپسند برای بازدیدکنندگان وب سایت ارائه دهد.

در زیر برخی از متداول ترین ویژگی های SERP که ممکن است در گوگل با آن ها مواجه شوید آورده شده است.

قطعه های ویژه یا Snipettها:

اینها در بالای نتایج ترافیک ارگانیک معمولی نمایش داده می شوند.

بخش هایلایت شده از متن یا ویدیو از یک وب سایت با رتبه برتر کشیده می شود تا پاسخی مستقیم و مختصر به درخواست کاربران ارائه دهد.

جستجوی ارگانیک یا Organic Search چیست؟

دیتاهای ویدئومحور.

این سیستم ویدیوهای ویژه مرتبط با عبارت جستجوی کاربر را نمایش می دهد

ممکن است به یک پلتفرم میزبانی ویدیو، مانند YouTube، Vimeo یا صفحه ای با ویدیوی جاسازی شده پیوند داده شود.

کل چرخ فلک ویدیویی یک موقعیت ارگانیک را اشغال می کند.

جستجوی ارگانیک

داستان های برتر یا Top stories

که شامل از داستان‌های اخیر منتشر شده یا اخبار فوری است که کاربران در حال حاضر به آن علاقه دارند.

معمولاً در نتایج جستجوی ارگانیک برای موضوعات پر سر و صدا نشان داده می‌شود.

گوگل همچنین مشخص می کند که داستان یا ویژگی برتر چه زمانی و توسط چه کسی منتشر شده است.

Organic Search

مردم هم می پرسند (PAA).

اینها سؤالاتی هستند که به طور خودکار توسط Google ایجاد می شوند و افراد معمولاً آنها را جستجو می کنند و ممکن است به سؤالات کاربر مرتبط باشند.

جعبه‌های PAA به پاسخ‌ها با گزیده‌ای کوتاه گره خورده‌اند که کاربران می‌توانند روی آن کلیک کرده و برای خواندن آن را بزرگ کنند.

که به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به کلیک بر روی نتایج دیگر، به درخواست اولیه خود پاسخ دهند.

جستجوی ارگانیک یا Organic Search چیست؟

دیتاهای تصویر.

این بسته‌ها که به عنوان بسته‌های تصویر نیز شناخته می‌شوند یک کارایی مهم دارند.

زمانی ظاهر می‌شوند که Google معتقد است محتوای بصری یا تصاویر صفحه نتایج جامع‌تری را ارائه می‌دهند.

چرخ فلک تصویر تصاویر را در یک ردیف یا بلوک از تصاویر مرتبط ارائه می دهد.

پس از کلیک، کاربران را به تب جستجوی تصاویر می برند، از آنجا می توانند به وب سایت واقعی میزبان تصویر برسند.

عوامل رتبه بندی جستجوی ارگانیک

هر کسب و کاری دوست دارد محتوای آن در سه صفحه رتبه بندی برتر گوگل و سایر موتورهای جستجو ظاهر شود.

فاکتورهای مختلف رتبه بندی از کلمات کلیدی بهینه شده تا الگوریتم های گوگل تا کیفیت محتوا می توانند یک وب سایت را در رتبه برتر در SERP قرار دهند.

موارد زیر برخی از عواملی است که گوگل هنگام ارزیابی صفحات برای رتبه بندی در نظر می گیرد:

ساختار لینک سازی داخلی و خارجی

تا زمانی که محتوا به منابع مختلف داخلی و خارجی پیوند داده نشود، نمی توان در موتورهای جستجو رتبه بندی کرد.

پیوندهای داخلی یا هایپرلینک ها کاربر را به صفحه داخلی یک وب سایت هدایت می کنند.

این صفحات به گوگل ایده ای از ساختار و سلسله مراتب وب سایت می دهد و دید جستجوی آن را بهبود می بخشد.

از سوی دیگر، پیوندهای خارجی، خوانندگان را به صفحه ای در یک وب سایت دیگر هدایت می کند.

این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، زیرا هیچ کسب و کاری نمی خواهد مشتریان بالقوه اش از سایت خود دور شوند.

برای افزایش رتبه یک سایت می توان از لینک سازی استفاده کرد.

به این علت که می تواند به گوگل کمک کند تا نوع محتوای یک کسب و کار را از منظر سئو تعیین کند.

ساختار بک لینک

همچنین به عنوان لینک ورودی شناخته می شود، بک لینک پیوندی است از هر وب سایت شخص ثالث به وب سایت شرکت دیگر.

بک لینک ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا ارتباط یک وب سایت را با توجه به پرس و جوهای جستجو درک کنند.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک پست وبلاگ را با محتوای آموزنده منتشر کند، وب سایت دیگری ممکن است به عنوان منبعی برای وبلاگ خود به آن پست پیوند دهد.

یک ساختار بک لینک خوب می تواند رتبه بندی جستجوی ارگانیک برای یک وب سایت را بهبود بخشد.

همچنین ترافیک ارجاع هدفمند ایجاد کند و به موتورهای جستجو کمک کند وب سایت را سریعتر ایندکس کنند.

عوامل فنی

مدت زمانی که طول می کشد تا یک صفحه بارگذاری شود به عنوان سرعت صفحه شناخته می شود.

این یکی از فاکتورهای پیشرو در رتبه بندی سئو است.

چون هر چه وب سایت سریعتر بارگذاری شود، رتبه گوگل در صفحه بالاتر است.

سرعت یک صفحه همچنین تجربه کاربر (UX) را ارائه می کند و برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

در سال 2018، گوگل یک به‌روزرسانی الگوریتم موتور جستجو را اعلام کرد که بر سرعت صفحه موبایل متمرکز بود.

این الگوریتم سایت‌های کم بارگذاری روی دستگاه‌های تلفن همراه را با رتبه‌بندی پایین‌تر در SERP جریمه می‌کرد.

گوگل همچنین یک ابزار آنلاین رایگان تست موبایل برای مشاهده عملکرد یک سایت ارائه می دهد.

از نظر سرعت علاوه بر سرعت صفحه، طول URL نیز می تواند در رتبه بندی موتورهای جستجو نقش داشته باشد.

URL های کوتاه تر معمولاً در نتایج جستجو رتبه بهتری دارند.

همچنین تایپ و به خاطر سپردن آنها آسان تر است، که در نهایت UX را بهبود می بخشد.

کیفیت و ساختار محتوا.

اینها عوامل مهمی در رتبه بندی سئو هستند.

محتوای اصلی که به خوبی نوشته شده است و اطلاعات ارزشمند مرتبط با هدف جستجوگر را ارائه می دهد، رتبه بالاتری دارد.

به عنوان مثال، یک پست وبلاگ با کیفیت بالا برای موتورهای جستجو جذاب است.

همچنین مشتریان را جذب می کند، تعامل کاربر را افزایش می دهد و نرخ پرش برای یک وب سایت را کاهش می دهد.

پیشرفت های رسانه ای

گزینه های رسانه، از جمله فیلم ها و تصاویر، مزایایی در SEO را ارائه می دهند.

این می تواند به رتبه بالاتر محتوای ارگانیک در SERP کمک کند.

تصاویر و ویدیوها زمینه را به محتوای نوشتاری اضافه می‌کنند که کاربران را برای مدت طولانی‌تری درگیر می‌کند.

با رسانه ها شانس تبدیل‌های احتمالی و بازدید بیشتر از صفحه را در هر بازدید افزایش می‌دهید.

خوانندگان محتوا با استفاده از تصاویر محتوا را بهتر می فهمند.

برای مثال، اکثر کاربرانی که به یک گزارش مالی در وب سایت یک شرکت دسترسی دارند، ترجیح می دهند که داده های مالی ارائه شده در یک نمودار یا یک نمودار دایره ای را به جای اعداد مشاهده کنند.

بهینه سازی موبایل

وب سایت هایی که برای صفحه نمایش های کوچکتر و دستگاه های تلفن همراه بهینه شده اند در رتبه بندی موتورهای جستجو بهتر عمل می کنند.

چون درصد بیشتری از جستجوها از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می شود.

خریدهای موبایلی 62.06 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

رایانه های رومیزی است 37.94 درصد برای .

از آنجایی که صفحات واکنش‌گرا UX بهتری ارائه می‌کنند، وب‌سایت‌های بهینه‌نشده که در دستگاه‌های تلفن همراه به راحتی قابل پیمایش نیستند.

به همین علت در رتبه‌بندی موتورهای جستجو نیز خوب کار نمی کنند.

رمزگذاری

اکثر مرورگرهای جریان اصلی اکنون از HTTPS پشتیبانی می کنند که صفحات را فقط از طریق اتصالات ایمن بارگیری می کند.

بسیاری از وب‌سایت‌ها هنوز از HTTP قدیمی استفاده می‌کنند و روی گواهینامه لایه سوکت امن (SSL) سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

یک عامل بزرگ در رتبه بندی موتورهای جستجو استفاده از رمزگذاری است.

زیرا یک وب سایت ناامن هشدار “Not Secure” را در کنار نام دامنه در نوار مرورگر نمایش می دهد که می تواند بازدیدکنندگان سایت را از بین ببرد.

داشتن گواهینامه SSL می تواند رتبه وب سایت را در موتورهای جستجو افزایش دهد چون گوگل همچنین برای سایت های رمزگذاری شده ارزش قائل است.

معیارهای گزارش جستجوی ارگانیک

افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک و درآمد برای یک کسب و کار بدون ردیابی دقیق وب سایت، می تواند چالش برانگیز باشد.

با ترکیب معیارهای وب سایت، یک کسب و کار می تواند درک بهتری از عملکرد سایت خود داشته باشد و رتبه بندی موتورهای جستجو و بازگشت سرمایه را افزایش دهد.

موارد زیر معیارهای مهم گزارش جستجوی ارگانیک است که یک کسب و کار باید به طور منظم آنها را ردیابی کند:

رتبه بندی کلمات کلیدی

این به موقعیت رتبه بندی ارگانیک یک وب سایت در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی خاص اشاره دارد.

کسب‌وکارها باید نحوه رتبه‌بندی کلمات کلیدی‌شان را پیگیری کنند تا تعیین کنند که آیا استراتژی سئوی ارگانیک آنها کارآمد است یا خیر.

وب سایت و محتوا باید هم برای کلمات کلیدی خاص و هم برای کلمات کلیدی طولانی بهینه شود.

کسب‌وکارها همچنین باید تصمیم بگیرند که کدام کلمات کلیدی برای محصولات یا کسب‌وکارشان مهم‌ترین هستند.

سپس تلاش‌های خود را روی رتبه‌بندی خوب برای آن دسته از Google Analytics متمرکز کنند و ردیاب‌های مختلف SERP می‌توانند به ردیابی معیارهای کلمات کلیدی خاص کمک کنند.

میانگین بازدید از صفحه

این معیار چشم انداز وسیع تری از میانگین بازدید از صفحه در هر جلسه به همراه تعداد کل صفحاتی که یک بازدیدکننده در یک وب سایت خاص به آنها دسترسی دارد، می دهد.

یک راه آسان برای ارزیابی عملکرد وب سایت این تکنیک است.

بازدیدکنندگان قبل از خروج فقط یک یا دو صفحه از یک وب سایت را مشاهده می کنند، می تواند نشان دهنده این باشد که ناوبری سایت یا مشکل است یا محتوا ممکن است نامربوط باشد.

نرخ پرش

بازدیدکنندگانی از سایت شما می روند که آن را نرخ پرش می گوییم.

به این علت که یک سایت را بدون مشاهده صفحات اضافی ترک می کنند.

صفحه ای که سرعت بارگذاری کند دارد یا صفحه ای که فاقد اطلاعات، محصولات یا خدمات مورد نظر بازدیدکننده است.

بازدیدکننده سایت سریعتر از یک وب سایت خارج می شود پس نرخ پرش آن بیشتر می شود.

نرخ پرش بالا می تواند بر رتبه بندی یک وب سایت در موتورهای جستجو تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، کسب‌وکارها باید بررسی کنند که کدام صفحات نرخ پرش بالایی را نشان می‌دهند تا بتوانند محتوای آن صفحات را افزایش دهند.

میانگین زمان در صفحه

هر بازدیدکننده زمانی را در صفحات می گذراند.

بازدیدکنندگان زمان زیادی را در صفحات خاصی صرف می کنند؟ توجه کنید که نشانه آن است که محتوای آن صفحات را ارزشمند می دانند.

بازدیدکنندگانی که زمان کمتری را در صفحات خاص صرف می‌کنند نشان می‌دهد که محتوا جذاب نیست یا ممکن است به نیازهای آنها بی‌ربط باشد.

ردیابی این معیار می‌تواند بینش عمیق‌تری را در مورد صفحاتی که بیشترین دوست‌داشتن را داشته‌اند ارائه دهد و به بهبود محتوای کلی یک وب‌سایت کمک کند.

2 ابزار برای گزارش جستجوی ارگانیک

شرکت ها با استفاده از ابزارهای گزارش جستجو می توانند بفهمند کدام استراتژی برای آنها کار می کند و بودجه بازاریابی خود را کجا باید خرج کنند.

کنسول جستجوی گوگل

این پلت فرم رایگان و جامع تجزیه و تحلیل وب گوگل است.

هر کسی می تواند از آن برای ردیابی و نظارت بر رتبه وب سایت خود در نظر گوگل استفاده کند. صاحبان وب سایت می توانند رتبه بندی کلمات کلیدی و دامنه های ارجاع دهنده و همچنین عملکرد وب سایت تلفن همراه خود را مشاهده کنند.

کنسول جستجوی Google همچنین بینشی در مورد صفحات با بیشترین ترافیک وب سایت و پرس و جوهای مرتبط ارائه می دهد و هشدارهایی را در مورد مشکلات تجربه صفحه ارائه می دهد.

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

گوگل آنالیتیکس داده های کاربر را از هر بازدیدکننده وب سایت با استفاده از تگ های صفحه به دست می آورد.

تگ صفحه جاوا اسکریپت در کد هر صفحه درج می شود.

تگ در مرورگر وب هر بازدیدکننده اجرا می شود، داده ها را جمع آوری کرده و به یکی از سرورهای جمع آوری داده های گوگل ارسال می کند.

Google Analytics می‌تواند گزارش‌های قابل تنظیم برای ردیابی و تجسم داده‌هایی مانند تعداد کاربران، نرخ پرش، میانگین مدت جلسات، جلسات بر اساس کانال، بازدید از صفحه، تکمیل اهداف و موارد دیگر تولید کند.

  • ابزارهای تجسم و نظارت بر داده ها، از جمله داشبورد، کارت امتیازی و نمودار حرکتی که تغییرات داده ها را در طول زمان نشان می دهد.
  • فیلتر کردن داده ها، دستکاری و تجزیه و تحلیل قیف؛
  • رابط های برنامه کاربردی جمع آوری داده ها (API)
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی ، هوش و تشخیص ناهنجاری؛
  • تقسیم بندی برای تجزیه و تحلیل زیر مجموعه ها، مانند تبدیل.
  • گزارش های سفارشی برای تبلیغات، کسب، رفتار مخاطب و تبدیل.
  • اشتراک گذاری و ارتباط مبتنی بر ایمیل؛ و
  • ادغام با سایر محصولات گوگل از جمله Google Ads، Google Data Studio، Salesforce Marketing Cloud، Google AdSense، Google Optimize 360، Google Search Ads 360، Google و Google Search Console.

نتیجه گیری

نتایج بر اساس عواملی مانند ارتباط با پرس و جو جستجوی کاربر، لینک های دریافتی، تلاش های معتبر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و اعتبار دامنه است.

جستجوی ارگانیک حاوی تبلیغات نیست و با نتایج جستجوی پولی که به عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک نیز شناخته می شود، متفاوت است.

تبلیغ‌کنندگان نمی‌توانند نتایج جستجوی ارگانیک را بخرند.

روش هایی به عنوان سئو اخلافی را انجام می دهند که باعث افزایش رتبه آن ها می شود.

برای تقویت موقعیت SERP وب‌سایت بدون پرداخت هزینه یا متوسل شدن به شیوه‌های غیر اصولی توسط مالک وب‌سایت طراحی شده‌اند.

با استفاده از تکنیک های غیراخلافی همچون کیورد استافینگ می توان محتوا را پر کرد که البته توصیه نمی شود.

یک پیوند موقعیتی مهم در صفحه نتایج جستجو دارد.

نتایج جستجوی ارگانیک اغلب تنها بخش کوچکی از صفحه را تشکیل می دهند.

تبلیغات جستجوی در بالای صفحه، در دستگاهی با نمایشگر نسبتا کوچک مانند نوت بوک، تبلت یا گوشی هوشمند نتایج جستجوی ارگانیک قابل مشاهده ممکن است فقط از یک یا دو مورد تشکیل شود.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *